| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 22:22
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Zou niet eerst de schrift vervuld moeten worden Lisa, voordat God ingrijpt ?? Hij is zeker Almachtig, geen ding is voor Hem onmogelijk, maar zou Hij afwijken van wat staat geschreven ??
Sommige dingen zijn gewoon te moeilijk om te bevatten  | Wie zegt dat God vroeger niet beschermd heeft? We zien alleen de momenten waarin zoiets gebeurt, maar we weten niet wat Hij allemaal voorkomen heeft.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 22:26
|
|
|
|
| BEUN656 schreef: | | Precies, eigenlijk ben ik het daar nog het meeste mee eens. Ware het niet dat boosheid sinds de zondeval toch een menselijke trek is geworden naar aanleiding van ellendige dingen die we ervaren. Daar komt nog bij dat de Heere Jezus zelf zegt: komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt... En vaak zie je ook dat boosheid voortvloeit uit verdriet. |
Dat boosheid niet alleen een menselijke trek is blijkt uit tal van Bijbelteksten waarin wordt weergegeven dat God ook boos kan worden. En aangezien wij naar Zijn evenbeeld zijn geschapen is het logisch dat ook mensen boos kunnen worden. Verder ben ik het met je eens dat boosheid vaak voortvloeit uit verdriet. Ik zou daar onmacht en onbegrip aan willen toevoegen. En inderdaad: met al die emoties en de vragen die eraan ten grondslag liggen, mogen we gelukkig bij Jezus komen. Da's toch wel een hele gerustellende gedachte he.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 22:27
|
|
|
|
| MIEKE364 schreef: | Vanuit het interview begreep ik dat ze het gevoel kreeg dat het nu of nooit was en het om die reden nu heeft doorgezet hoewel ze er al wel eerder over had gedacht.
Zou die Italiaanse arts niet om ethische redenen gestopt kunnen worden? Weet iemand iets van dit soort zaken, internationaal recht, afdeling ethische afspraken of zoiets?
Intussen heeft Leeuwarden wel een internationaal unicum. |
In Italië geldt Italiaans recht. Recht is normaal gesproken gebonden aan de plaats, niet aan de nationaliteit. Buitenlanders moeten zich in Nederland aan de Nederlandse wet houden. Er is echter naar de wet gesproken geen sprake van een misdrijf. Dat artsen vrouwen boven een bepaalde leeftijd niet meer helpen kan ook beleid zijn. De arts kan alleen gestopt worden op basis van wetgeving en die ontbreekt. Dan wordt het een kwestie van ethiek.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 21 maart 2011, 23:05
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 22:48
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | Vind het zelf ook onzin. Als je dan toch kinderen wilt op die leeftijd adopteer dan iemand bij Plan ofzo. En doneer elke maand iets. |
Volgens mij zit er aan adoptie ook een leeftijdsgrens Mario, volgens mij is 45 jaar al te oud...  Maar met dat ik dit schrijf zit ik me te bedenken dat je die adoptie wel eens anders zou kunnen bedoelen , per afstand ?
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 21 maart 2011, 22:49
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BEUN656
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 22:51
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Beun,
Met alle respect maar ik heb wat moeite met je uitspraak dat artsen pogen als God te zijn. IVF vindt al jaren plaats en is een zegen als paren ongewild kinderloos zijn. Het probleem zit hier niet in de technische kant, het blijkt mogelijk te zijn, maar meer in de ethiek. Is het wel goed om een techniek die blijkt te werken nog toe te passen op die leeftijd. Niet alles wat kan, is geoorloofd. Vanuit mijn achtergrond, ik heb nogal veel te maken met kinderen met afwijkend gedrag, zeg ik dat je het in het belang van het kind niet moet doen. Theoretisch ziet deze moeder haar kind nauwelijks volwassen worden. Na je 63e moet je serieus rekening houden met lichamelijke en mogelijk geestelijke achteruitgang. De artsen, maar ook de vrouw handelen onverantwoord naar het kind toe.
In bijbelse tijden kwam dit natuurlijk niet voor. De bijbel kan er ook niet rechtstreeks over spreken. Sara kreeg een kind terwijl het haar niet meer naar de wijze der vrouwen ging en ze was dus in principe onvruchtbaar en daarvoor klaarblijkelijk ook. Dan gaat het om een ingrijpen van God tegen de natuurwetten in. Dat is iets anders dan dit. Je kunt hooguit stellen dat God in dit geval een oude moeder wel acceptabel vond. |
Wat fijn dat je commentaar geeft die rechtstreeks aansluit op waar ik mee begon. Ik ben het namelijk van harte met je eens. Kinderloze echtparen sluit ik ook helemaal uit van deze discussie. Mijn punt is helemaal toegespitst op het krijgen van een kind op 63-jarige leeftijd. Zelf vind ik dat onverantwoord en onbijbels aangezien je dan medici inschakeld om de schepping uit te buiten.
Laatst aangepast door
|
BEUN656
|
op maandag 21 maart 2011, 22:52
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 23:06
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | Vind het zelf ook onzin. Als je dan toch kinderen wilt op die leeftijd adopteer dan iemand bij Plan ofzo. En doneer elke maand iets. |
Compassion kan natuurlijk ook...
Ben het ermee eens dat kinderen krijgen/nemen boven de vruchtbare leeftijd- en dan via een bijzondere manier van bevruchting en dan ook nog eens in het buitenland ( omdat hier de leeftijdsgrens 45 jaar is.)-echt niet kunnen..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 23:06
|
|
|
|
Deze pasgeboren kind is GEEN gave van God maar tegen Gods wil. Bij Sara en Elisabeth kregen hun zoon van door God zelf gegeven souverein, maar toch denken de Italiaanse artsen anders dan de wil van God. Het gaat hier alleen om de wereldnieuws, daar wijs ik dit af. Die vrouw heeft geen gemeenschap met een man, maar door de arts behandeld. Die vrouw had beter een kind laten adopteren, dat vind ik geen bezwaar. Maar de leeftijdgrens voor een vrouw bij het ontvangen van een kind is wel belangrijk.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 23:09
|
|
|
|
| BEUN656 schreef: | | Wat fijn dat je commentaar geeft die rechtstreeks aansluit op waar ik mee begon. Ik ben het namelijk van harte met je eens. Kinderloze echtparen sluit ik ook helemaal uit van deze discussie. Mijn punt is helemaal toegespitst op het krijgen van een kind op 63-jarige leeftijd. Zelf vind ik dat onverantwoord en onbijbels aangezien je dan medici inschakeld om de schepping uit te buiten. |
In dit geval ben ik het met je eens. Toch heb ik moeite met je uitspraak dat artsen voor God spelen. Het argument is in zeer behoudende kring ook misbruikt om kinderen niet in te laten enten tegen polio. En dan krijg ik een waas voor mijn ogen. Ik ga er overigens van uit dat je het hier toespitst op deze vrouw en niet op die situatie. Artsen grijpen natuurlijk altijd in tegen de natuurlijke loop van de dingen en dat is normaal gesproken naar mijn idee een zegen.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 21 maart 2011, 23:10
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 23:11
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Deze pasgeboren kind is GEEN gave van God maar tegen Gods wil. Bij Sara en Elisabeth kregen hun zoon van door God zelf gegeven souverein, maar toch denken de Italiaanse artsen anders dan de wil van God. Het gaat hier alleen om de wereldnieuws, daar wijs ik dit af. Die vrouw heeft geen gemeenschap met een man, maar door de arts behandeld. Die vrouw had beter een kind laten adopteren, dat vind ik geen bezwaar. Maar de leeftijdgrens voor een vrouw bij het ontvangen van een kind is wel belangrijk. |
Oeps, ik vind dat je met die stelling wel erg ver gaat hoor. Dat kind wat geboren is kan er toch niks aan doen dat die moeder daarvoor kiest...??? Volgens mij zijn alle kinderen bij God welkom, het kan alleen zo zijn dat het niet op een verantwoordelijke manier (en/ of natuurlijke manier) verwekt is, zoals hier en dat is m.i. idd. niet de manier.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 23:12
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | "Je moet voor de aardigheid die laatste dienst over openbaringen op de mediaspeler even bekijken..."
Lisa wat kan ik doen om dit te bekijken? heb eens gegoogeld en ben op "Bethel mediaspeler" gekomen, is dit het? hier kan je je abonneren maar vind geen tarieven.....? kan ik hierover iets meer info aub? |
Hai Marylien. Je hoeft je nergens op te abboneren hoor. Iedereen kan gewoon via de site van de Bethel naar de mediaspeler. Dit is de link naar de site: http://www.bethel.nl
Linksboven staat een button "mediaspeler". Als je daarop klikt kun je vervolgens een keuze maken uit de verschillende diensten. De themadiensten over openbaringen zijn avonddiensten. De eerste drie diensten waren op: 9 januari 2011 20 februari 2011 13 maart 2011
Voor het gemak even de link naar de pagina waarop je deze diensten kunt vinden: http://mediaspeler.bethel.nl/category/openbaring/
Hoop dat je er zo uit komt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 23:13
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Zou niet eerst de schrift vervuld moeten worden Lisa, voordat God ingrijpt ?? Hij is zeker Almachtig, geen ding is voor Hem onmogelijk, maar zou Hij afwijken van wat staat geschreven ??
Sommige dingen zijn gewoon te moeilijk om te bevatten  |
Denk dat Hij inderdaad niet afwijkt van wat er staat geschreven Cross, daarom verwees ik je ook naar die themadienst.. Wat tijdens de laatste dienst is verteld, sluit namelijk aan op wat jij zegt over Israël.
En idd.. sommige dingen zijn heel moeilijk om te bevatten. Denk dat wij ook niet per definitie alles hoeven te bevatten. Wij mensen hebben over het algemeen zo'n honger naar kennis, we willen alles kunnen verklaren, alles kunnen begrijpen.
But remenber this: Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen (Romeinen 11:33)
Ik denk dus ook niet dat het onze opdracht is om te proberen te bevatten waarom God soms wel ingrijpt en soms niet. God heeft ons één hele duidelijke opdracht gegeven en dat is om het evangelie te verkondigen en alle volken tot Zijn discipelen te maken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 23:20
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | In Italië geldt Italiaans recht. Recht is normaal gesproken gebonden aan de plaats, niet aan de nationaliteit. Buitenlanders moeten zich in Nederland aan de Nederlandse wet houden. Er is echter naar de wet gesproken geen sprake van een misdrijf. Dat artsen vrouwen boven een bepaalde leeftijd niet meer helpen kan ook beleid zijn. De arts kan alleen gestopt worden op basis van wetgeving en die ontbreekt. Dan wordt het een kwestie van ethiek.
Thomas. |
Dank je, Thomas, voor je reactie. Dit zou misschien een aanleiding kunnen zijn voor internationale ethische afspraken waaraan landen te houden zijn middels convenanten of zoiets.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 23:21
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Wie zegt dat God vroeger niet beschermd heeft? We zien alleen de momenten waarin zoiets gebeurt, maar we weten niet wat Hij allemaal voorkomen heeft. |
We weten ook niet wat Hij heeft voorkomen, want zoals de olijfboom (Israel) nooit zijn bladeren verliest, zo zal het Joodse volk ook nooit vernietigd worden. Maar ik weet wel dat Hij nog niet heeft ingegrepen zoals dat gesteld wordt in o.a. de bijbelboeken Jesaja, Jeremia, Daniël en de openbaringen aan Johannes.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 23:26
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Het verschil met een normale vloed bij volle maan is drie centimeter. Echt te verwaarlozen. De invloed van wind(richting) is hierbij veel groter en die week niet af van normaal
Thomas |
Ok, dat is niet merkbaar denk ik. Dat vroeg ik me even af, dank je! Meestal wandel ik bij eb en ik had een beetje de p in dat het zo druk was en dat ik niet lekker ontspannen kon wandelen in een file in rul zand......moppermopper.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SIEM720
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 23:45
|
|
|
|
Een pittig gekruid debat over de menukaart van 'onze' Zwolse Italiaan lijkt me toch smaakvoller! Pizza, pasta, tiramisu, kindermenu ....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 23:45
|
|
|
|
Ik heb de verschillende meningen op dit topic en bekeken en ik moest toch ook even terugdenken aan de discussie die ik hier zaterdagavond over heb zitten voeren met een aantal dames. Hoewel de één zich hierover een stuk ongenuanceerder uitsprak dan de ander, waren we het er allemaal wel over eens dat het in onze beleving niet verstandig is om op je 63-ste nog te proberen om op een kunstmatige manier zwanger te worden. En daarbij gaat het dus niet om de manier waarop, want ook ik ken mensen in mijn nabije omgeving die jarenlang bezig zijn geweest met IVF of andere behandelingen om toch een kindje te krijgen. En mijn allerbeste vriendin en mijn oudste broer zijn nog altijd ongewenst kinderloos, dus ik weet van heel dichtbij wel verdriet dat met zich mee kan brengen.
Het feit dat de medische wetenschap dan ook zo ver is gekomen, dat het soms wel mogelijk is om met wat hulp een eigen kind te krijgen zul je mij dan ook niet horen veroordelen. Eigenlijk wil ik helemaal niets veroordelen. Toch kan ik er niet om heen dat ik van mening ben dat vrouwen van 63 niet meer de leeftijd hebben om nog moeder te worden. Daar zijn ze fysiek en mentaal ook niet op ingesteld (volgens mijn nichtje en mijn oom die beiden huisarts zijn en dus niet gewoon op gevoel praten maar juist op grond van hun medische kennis... puur op het gevoel ben ik het echter wel met ze eens... ).
Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik een paar hele jonge ouders heb (mijn moeder is 64 en mijn vader is 66). Ze zijn allebei gezond en fit. Maar ik zie ze nog niet de hele dag achter een peuter aan vliegen, laat staan dat ik verwacht dat ze over tien jaar een balletje lopen te trappen met een jochie van een jaar of 12 (hoewel mijn vader het ongetwijfeld niet kan waarderen als ik dat nu zo zeg, dus sssst ).
Afgezien daarvan krijg je als moeder en kind volgens mij te maken met een enorme generatiekloof als je 63 bent op het moment dat jouw kind geboren wordt. Als dat kindje 17 is, is die moeder 80 ... sterker nog als dat kindje 27 is en die moeder dan nog leeft, dan is die moeder 90 .. zo oud als mijn grootmoeder nu is dus.. die in een rolstoel zit.. begint te dementeren.. nog steeds ongelofelijk lief is, maar zij kan onmogelijk de rol vervullen die mijn moeder vervulde toen ik net bevallen was van haar eerste kleinkind/mijn oudste zoon.
Hoe onverstandig ik het ook van die moeder en de artsen vind, eigenlijk heb ik vooral medelijden met dat kleine kindje. Dat heeft geen keus gehad, maar wordt gewoon geboren daar waar het wordt geboren. Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat dit kindje geen kind van God is. Dan spreek je meteen al een veroordeling uit over het kind en daar doe je het in mijn ogen echt mee tekort. Ik denk dat we beter kunnen bidden tot God om Hem te vragen om toch ook vooral naar dit kindje om te kijken. Dat zal dit kindje nog meer dan nodig hebben. Want ik kan het idee niet loslaten dat dit kindje wel eens heel veel kan gaan missen...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARSJG370
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 00:18
|
|
|
|
Nou dan leef ik maar iets korter, dan heb ik wel een veel gelukkiger en mooier leven gehad, wat heeft het trouwens voor zin, om als een ouwe chagrijn, zonder vrienden of familie oud te worden? Lachen is gezond, zo is uit onderzoek gebleken, dus ik til niet zo zwaar aan het Amerikaanse onderzoek.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BEUN656
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 02:41
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Deze pasgeboren kind is GEEN gave van God maar tegen Gods wil. Bij Sara en Elisabeth kregen hun zoon van door God zelf gegeven souverein, maar toch denken de Italiaanse artsen anders dan de wil van God. Het gaat hier alleen om de wereldnieuws, daar wijs ik dit af. Die vrouw heeft geen gemeenschap met een man, maar door de arts behandeld. Die vrouw had beter een kind laten adopteren, dat vind ik geen bezwaar. Maar de leeftijdgrens voor een vrouw bij het ontvangen van een kind is wel belangrijk. |
Come on folks! Dit slaat echt alles! Deze eerste zin vind ik grof. Elk schepsel komt uit Zijn hand voort! Ook dit kind! Voor de rest ben ik het wel met je eens.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BEUN656
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 02:46
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Deze moeder heeft wel het kind gebaard. Biologisch gezien heeft ze niks met dit kind. Ik vraag me af of de artsen niet voor God gaan spelen om het voor iedere vrouw mogelijk te maken een kind te krijgen. |
| BEUN656 schreef: | | En mag je als arts pogen om als God te zijn? |
Kijk, dit is nou exact wat ik bedoel! Bedankt Mariska!
Laatst aangepast door
|
BEUN656
|
op dinsdag 22 maart 2011, 03:33
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 03:41
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | We weten ook niet wat Hij heeft voorkomen, want zoals de olijfboom (Israel) nooit zijn bladeren verliest, zo zal het Joodse volk ook nooit vernietigd worden. Maar ik weet wel dat Hij nog niet heeft ingegrepen zoals dat gesteld wordt in o.a. de bijbelboeken Jesaja, Jeremia, Daniël en de openbaringen aan Johannes.  |
De reden staat in Romeinen 11. De Here wil dat alle stammen en volkeren bereikt zullen worden/zijn met het evangelie. Dan zal Hij ingrijpen en zal heel Israel tot geloof komen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 08:31
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | ...waarbij je er dus vanuit gaat dat samenwonen altijd enkel en alleen een tweevoudig snoer is  |
Neen Henk ik geloof dat je evengoed een drievoudig snoer kan hebben bij samenwonen, aanvankelijk had ik iets (al heel lang) van nooit meer trouwen, wel samenwonen, bij de preek van deze morgen kon ik er inkomen dat het huwelijk Gods wens was, (kan het alleen maar niet goed meer onder woorden brengen hoe dit gebracht werd - aiaiai ik was heel moe en mijn geheugen zal maar op halve kracht gewerkt hebben vrees ik)
Jaren geleden was ik getuige van een huwelijk onder evangelische christenen, ook daar in de preek ging het over het drievoudige snoer, ben dit nooit vergeten, vindt dit zo mooi, maar volgens mij is dit drievoudige snoer toch ook onder samenwoonders te vinden die oprecht God in hun relatie betrekken. Ik geloof zelfs dat dit snoer in alle soorten relaties kan zijn (bijv ouder/kind/God)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 08:35
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | Carierre maken????????????????????? |
Kun je ook doen terwijl er kinderen komen hoor Mario. Is dan wel een kwestie van een hele goede balans vinden, maar ook dat is niet onmogelijk.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 08:48
|
|
|
|
| BEUN656 schreef: | Beste mensen,
De vragen die ik in de groep zou willen gooien zijn: is het Bijbels nog wel verantwoord om als vrouw het randje van de ethiek op te zoeken? Daarhij hoort wat mij betreft ook nog de vraag: mag je voor je eigen lusten je eigen leven en dat van de baby in gevaar brengen? En mag je als arts pogen om als God te zijn? Reacties graag...
MVG.
Beun |
hallo allemaal, Ik heb zeer ernstige bedenkingen over het krijgen van kinderen op zo'n hoge leeftijd..... niet zo zeer om het beeld wat je oproept( is het je oma, nee mijn moeder, of wat als jij sterft voordat je kind groot is), maar meer omdat God het juist vond om een grens te stellen aan het menselijk lichaam. Als Hij had gewild dat we tot op hoge leeftijd kinderen zouden krijgen, dan had God ons dat wel gegeven. Wat ik me afvraag, waarom is die grens er? mannen kunnen wél tot op hoge leeftijd voor nageslacht zorgen, waarom? Is er iemnand die mij dat kan uitleggen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 09:16
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Deze moeder heeft wel het kind gebaard. Biologisch gezien heeft ze niks met dit kind. Ik vraag me af of de artsen niet voor God gaan spelen om het voor iedere vrouw mogelijk te maken een kind te krijgen.
In Nederland ligt de grens bij 45. Deze Italiaanse arts is al vaak in het nieuws geweest omtrent de behandeling van vrouwen boven de 50 jaar zwanger te maken.
Echtparen van boven de 45 komen al niet meer in aanmerking voor adoptie.
Moeten we niet moedertje natuur de gang laten gaan na ons 45ste? Ik zelf ben er op tegen om eicellen en zaadcellen te doneren. |
He Mariska, leg eens uit waarom je op eicel/zaadceldonatie tegen bent? Als het gaat om één van de twee heeft de andere ouder immers biologische gezien wel degelijk verwantschap met het kind. Verder is de behandeling gelijk aan IVF. Dus rijst bij mij vervolgens de vraag wat je van IVF vindt. Ook dat is immers een ingrijpen in de natuur, want daar komt helemaal geen geslachtsgemeenschap aan te pas. En hoe zit het dan met draagmoederschap? Moet dat ook worden afgewezen? Of zelfs een keizersnede? Is toch ook een ingrijpen in de natuur, want het is niet de natuurlijke manier waarop een kind geboren wordt….. Let wel: het zijn gewoon vragen hoor, zonder dat ik iets probeer te insinueren.
Persoonlijk vind ik het altijd moeilijk om uitspraken te doen over het afwijzen van medisch ingrijpen. Vroeger gingen vrouwen die niet op de natuurlijke manier konden bevallen gewoon dood, tegenwoordig kunnen zij gelukkig een keizersnede krijgen. En ja, dat lijkt dan wel heel wat anders dan eicel/zaadceldonatie, IVF, draagmoederschap, whatever… maar waarom zou het één wel mogen en het ander niet? Waarom de ene keer de stelling dat je voor God probeert te spelen als je ingrijpt, terwijl dat de andere keer niet eens in je opkomt om dat te zeggen…. Op de één of andere manier komt dat niet direct consequent op mij over. In mijn ogen is de medische wetenschap eerder iets wat God ons heeft gegeven. Of die vervolgens ook altijd wordt toegepast zoals God het heeft bedoeld is een tweede.
Ik heb al aangegeven dat ik het niet handig vind om een vrouw van 63 nog moeder te laten worden middels kunstmatige ingrepen. Een vrouw van 63 is over het algemeen al lang door de overgang heen en dat is niet voor niets. Daarbij komt dat het ook nog om een alleenstaande moeder gaat. Zij moet dit kind dus ook nog alleen groot brengen. Dit lijkt een gevaarlijke opmerking, want er zijn natuurlijk veel meer alleenstaande moeders (waaronder ik). Dat is echter doorgaans geen bewuste keuze geweest, die moeders zijn ook niet zwanger geraakt door een medisch ingrijpen en bovendien zijn zij geen 63 jaar. Het is de gehele combinatie van factoren die maakt dat ik dit hele gebeuren moeilijk (of eigenlijk helemaal niet) kan begrijpen.
Maar afgezien daarvan heb ik vooral medelijden met het kindje van die vrouw. Je weet natuurlijk nooit hoe het loopt in het leven, maar de kans dat dit kindje haar moeder op relatief jonge leeftijd verliest is natuurlijk wel groter dan wanneer het een moeder zou hebben die een stuk jonger was. En als dat niet het geval is, dan heeft het nog steeds een moeder die in feite haar oma zou kunnen zijn. Ik vraag me dan ook wel eens af hoe dat straks gaat als die kleine op school zit. Zal zij worden gepest met het feit dat haar moeder zo oud is? Kan die moeder ermee omgaan als er een kinderfeestje is met een stuk of 10 rakkers bij elkaar? En hoe zal dat gaan in de puberteit? Anyway, ik vind het gewoon een onhandige keuze, maar het gaat me echt veel te ver om het kind erom te veroordelen. Ook dit kindje is een parel in Gods hand.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 09:42
|
|
|
|
Een ivf behandeling binnen een relatie met eigen eicel en donorzaad, is in mijn ogen heel wat anders als een ivf behandeling met donorzaad en donoreicel.
Is het Gods bedoeling dat we op de laatste manier voor nakomelingen zorgen? Wat voor gevolgen heeft het voor het kind als het weet dat het op deze manier verwekt is , en niet weet wie zijn biologische ouders zijn.
Is het niet zo dat wij moeten leren accepteren dat kinderen krijgen niet iets vanzelfsprekend is. Het ene echtpaar zal makkelijker kinderen krijgen dan het andere echtpaar.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 09:57
|
|
|
|
Persoonlijk ben ik blij dat ik twee gezonde kinderen op de "natuurlijke" manier mocht ontvangen en dat er geen IVF plaats hoefde te vinden. Ik zou dit ook een zeer moeilijke beslissing hebben gevonden om zoiets te overwegen...denk alleen eens aan de embryo's die "over" zijn wat of daar mee gebeurt... Medisch ingrijpen ben ik tot op zekere hoogte dankbaar voor al geloof ik altijd dat we met de ethische kant zeer kritisch om moeten blijven gaan en jezelf sowieso goed voor moet laten lichten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/In-vitrofertilisatie#Problemen_met_betrekking_tot_ivf
En dan geloof ik wel dat ik achter Mariska's visie sta.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op dinsdag 22 maart 2011, 09:59
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 10:03
|
|
|
|
| MARSJG370 schreef: | Nou dan leef ik maar iets korter, dan heb ik wel een veel gelukkiger en mooier leven gehad, wat heeft het trouwens voor zin, om als een ouwe chagrijn, zonder vrienden of familie oud te worden? Lachen is gezond, zo is uit onderzoek gebleken, dus ik til niet zo zwaar aan het Amerikaanse onderzoek.  |
Geweldige reactie..ik kies daar ook voor... weet geeneens hoe lang of ik leven ga en hoeveel korter het dan is..
Heeft God mijn tijd allang niet bepaald?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 10:06
|
|
|
|
Heb het net gelezen, thx..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 10:13
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | Neen Henk ik geloof dat je evengoed een drievoudig snoer kan hebben bij samenwonen, aanvankelijk had ik iets (al heel lang) van nooit meer trouwen, wel samenwonen, bij de preek van deze morgen kon ik er inkomen dat het huwelijk Gods wens was, (kan het alleen maar niet goed meer onder woorden brengen hoe dit gebracht werd - aiaiai ik was heel moe en mijn geheugen zal maar op halve kracht gewerkt hebben vrees ik)
Jaren geleden was ik getuige van een huwelijk onder evangelische christenen, ook daar in de preek ging het over het drievoudige snoer, ben dit nooit vergeten, vindt dit zo mooi, maar volgens mij is dit drievoudige snoer toch ook onder samenwoonders te vinden die oprecht God in hun relatie betrekken. Ik geloof zelfs dat dit snoer in alle soorten relaties kan zijn (bijv ouder/kind/God) |
Bij mijn ouders thuis hing deze spreuk in de gang...hij kwam van mijn grootmoeder..en ik heb het altijd betrokken op een huwelijk..tot het mijne barsten ging vertonen.. Ik weet nu dat het gaat om de relatie binnen je huwelijk..de relatie die je beiden hebt met God..en dat dát het geheim is van het drievoudig snoer.. En dat het te maken heeft met trouw en dat je zelf kiest om trouw te zijn aan de ander..in wat voor soort relatie ook.
|
|
| Naar boven |
|
|