ChristianMatch

Forum

Calvijn
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2110 2111 2112 2113 2114 2115 2116 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:16

HENK710 schreef:
Een aardige kanttekening hierbij. Want er is een tijd terug ihkv het Calvijnjaar een test gemaakt om te zien hoe calvinistisch de beantwoorder is. De geschiedkundigen en theologen waren het in elk geval over 1 ding is: volgens de definitie van de test zou Calvijn NIET calvinistisch zijn

Jammer dat je die test nu noemt.....was er al bang voor....
Ik kwam er als vrij calvinistisch uit........... Verraste, verbaasde smiley, maar dat was twee jaar geleden geloof ik......Een mens verandert als het goed is....... Knipoog smiley

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op donderdag 24 maart 2011, 22:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:17

BEUN656 schreef:
Over Al Pacino gesproken.... Heat al eens gezien? Die goed hee....

Haha, bijna alle films met Al Pacino zijn goed! Maar heb je "you don't know Jack" nou gezien?
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:17

WILLEMIJN232 schreef:
Jammer dat je die test nu noemt.....was er al bang voor....
Ik kwam er als vrij calvinistisch uit........... Verraste, verbaasde smiley

De test werkt niet meer...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:18

MARIAN096 schreef:
Wat zegt je? mijn vriend pesten? Boze smiley
Je vriendje kan toch wel tegen een geintje? Ik vind al die andere reacties zo voorspelbaar...
Naar boven

Auteur Bericht
AREND003

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:18

LISA610 schreef:
hi hi Arend.. in de tijd van de Bijbel bestond internet nog niet... Clown smiley Clown smiley

Vandaar ook m'n vraag aan David!
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:21

Na een heeeeele lange dag op de beurs gister, mijn ouders afgelost van t oppassen, nog ff bijgekomen van alle gesprekken die ik heb gevoerd en dus veel te laat mijn bed in terwijl de kids vanmorgen wel weer naar school moesten... Zit ik vanmorgen achter mijn bakje koffie en kijk ik eindelijk even naar buiten. Blijkt dat mijn vader gistermiddag lekker bezig is geweest in mijn tuin. Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:22

AREND003 schreef:
Vandaar ook m'n vraag aan David!

Nou ben ook heel benieuwd naar zijn antwoord Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:25

Toestaan dat iedere mooie dag wordt aangevreten door een overdaad aan schuldgevoel, daarover zou je je schuldig moeten voelen.......
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:28

DAVID923 schreef:
De site waar het opstaat is denk ik arminiaans, iig zeker niet calvinistisch. zie hun geloofsverklaring. En de man die het over hem schreef was katholiek, in die tijd werden de reformeerders jusit vervolgt door de katholieke kerk, zie luther en de gevolgen van witteberg.

Het is een evangelische site van de volle evangeliegemeente. Je kunt niet alles ontkennen of bagatelliseren wat niet met je denkbeelden overeen komt. Het is in historisch verantwoorde bronnen te vinden. Katholieken kunnen echt ook goede historici zijn en zolang de feiten kloppen, maakt dat echt niet uit. Hoe weet je zo zeker dat de schrijver van dit artikel katholiek is? Het lijkt wel of je alles wat tegen het calvinisme ingaat, wilt ontkrachten of in een negatief daglicht stellen.

Thomas, hoezo cognitieve dissonantie.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 24 maart 2011, 22:33
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:43

Van alle theologen die zijn voortgekomen uit de reformatie heeft niemand zo'n grote invloed gehad als Johannes Calvijn. Het geloof, denken en leven van zowel reformatorische christenen als van evangelischen is blijvend beïnvloed door deze theoloog.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat er over Johannes Calvijn veel geschreven is. Allereerst heeft Calvijn een ongekend grote hoeveelheid geschriften nagelaten. Zijn commentaar op de Bijbel, de Institutie, zijn brieven en zijn preken hebben zich verspreid over de gehele wereld en zijn vertaald in vele talen. Daarnaast wordt al eeuwen over hem geschreven en is hij nog steeds het onderwerp van academisch onderzoek.

http://www.calvijn.org/index.html
Naar boven

Auteur Bericht
SANDRA206

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:43

[quote=DAVID923]persoonlijk denk ik dat je geen christen bent arand, maar een humanist die hier aan het trollen is

....neem toch aan dat dat niet zo is Arend? Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:47

@anette, ik denk dat je nog eens mijn reactie moet lezen, want je hebt de bel wel gehoord maar weet niet waar de klepel hangt.[/quote]

Vertel, David......je bent toch geen christen om de dogma's die je aanhangt???????????
Ik heb nergens in de Bijbel gelezen dat Petrus mensen achtervolgde en doodde/ martelde ....Saulus wel...en deze was zelfs een schriftgeleerde,net als Calvijn was (theoloog)...

Het spreekwoord is...by the way....'de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt'.... Engeltje smiley

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op donderdag 24 maart 2011, 22:56
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:59

De dubbele predestinatieleer van Calvijn.

Over de dubbele predestinatieleer is een vraag die steeds weer terugkeert. Het geeft aan dat het mensen bezighoudt. Om een goed beeld te krijgen over Gods verkiezing is het van belang dat Gods Woord uitgangspunt is en de daarop gegronde gereformeerde belijdenis. Er zijn mensen die Calvijn allen maar "ophangen" aan zijn "harde leer" over de uitverkiezing. Toch is dit beeld zeer ongenuanceerd. De Heere zij gedankt dat Hij mensen verkiest! Dat is namelijk Zijn genade tot verloren mensen. In de Dordtse Leerregels lezen we hoe het er met ons mensen voorstaat... God zou geen onrecht doen als Hij ons mensen in de zonde en vervloeking had willen laten (DL I,1). En tóch doet God dit niet. Hij verkiest mensen óók tot de zaligheid. Daartoe zond God Zijn eniggeboren Zoon (Joh. 3:16).

En nu wil God mensen doen laten delen in het offer van Zijn Zoon ter verzoening van de zonden door het geloof in Hem. Hoe doet Hij dat? Door het Woord. Niet anders. Daarom laat de Heere Zijn evangelie prediken, opdat de mensen tot het geloof worden gebracht.

Je vraagt hoe het zit met actief en passief... En als je nu toch gelovig bent en volhardend... Het laatste om mee te beginnen. Wie gelooft in de Zoon van God en volhardt in het geloof... Van wie heeft een gelovige dat? Van zichzelf! Onmogelijk. Het geloof is een genadegave van God. God schenkt uit enkel genade het geloof aan verloren mensen. En de volharding is eveneens geen vrucht van mij, maar geeft God door genade in het hart (vgl. DL, V...). Wie gelooft heeft het, wie niet gelooft mist alles. Tot geloof komen heeft te maken met Gods actieve keuze voor mij. Dit werkt de Heere door de wedergeboorte. Hierin ben ik passief. Wie tot geloof is gebracht, is echter volkomen actief op het geloof betrokken. Daar zorgt de Heere voor door het werk van Zijn Geest. Het is Zijn Geest in mij en voor mij. Het is daarmee onmogelijk om te geloven in de Heere Jezus Christus en tegelijk verworpen te zijn. Wie gelooft mag door genade en tot troost weten: door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen.

Ben je hiervan niet zeker... gebruik dan de middelen die de Heere ervoor geeft (vgl. DL I,16). En doe je mond wijd open, en Ik zal hem vervullen (Ps. 81). We hebben een God, Die veel liever wil dat jij behouden wordt, dan menig mens zijn eigen behoud in Christus ooit zoekt! Bij deze God mag jij je hand op(en)houden.

http://refoweb.nl/vragenrubriek/14700/dubbele-predestinatieleer/

Laatst aangepast door
LEONARD480
op donderdag 24 maart 2011, 23:32
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 23:04

MADELIEF469 schreef:
Morgen loopt mijn abo af, ik meld me over een paar weken weer!!
Iedereen vooral genieten van het mooie weer, de ontluikende schoonheden in de natuur én natuurlijk van CM Knipoog smiley

tot ziens!

Groot gelijk Madelief ...even lekker genieten en tot ziens..
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 23:12

BEUN656 schreef:
Bedankt voor je nogal vage reactie. Verkering staat inderdaad niet in de Bijbel vermeld maar nogmaals: je leeft in je verkeringstijd niet als man en vrouw. Ik denk dus ook niet dat verkering hebben onbijbels is. Misschien dat ze daar vroeger andere noemer voor.

Bedankt voor je reactie Beun..
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 23:18

[quote=LEONARD480]De dubbele predestinatieleer van Calvijn.

In plaats van rechtstreeks vh internet knippen en plakken kun je ook gewoon de link plaatsen hoor:
http://refoweb.nl/vragenrubriek/14700/dubbele-predestinatieleer/

Laatst aangepast door
LISA610
op donderdag 24 maart 2011, 23:18
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 23:30

[quote=LISA610]

Wat is jouw persoonlijke mening over de dubbele predestinatieleer van Calvijn....lisa
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 23:34

Mijn mooiste moment van de dag ....
Dat ondanks heel wat tegenslagen de afgelopen dagen, ik besef gesteund te worden door mensen om me heen, en door God de Vader. Lachende smiley

http://www.youtube.com/watch?v=MTOuLgF0JzY
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 23:37

[quote=SANDRA206]

Welkom terug Sandra .... hoe lang deze keer ?? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
TRIJNIE671

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 00:03

Hey Herman , Gefeliciteerd een hele fijne dag toegewenst , en Gods zegen voor je nieuwe levensjaar .

groetn uut grunn
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 00:58

jij bent errug!!!!!!!!
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN096

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 08:16

Hoi lieverd, Kussende smiley

Gefeliciteerd met je verjaardag, nu zijn we weer even oud
eeeeh even jong. Clown smiley

We zullen samen lekker genieten vandaag

Kussende smiley Kussende smiley Marian
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 08:53

Wakker worden doe ik op mijn gemak in bed.. Knipoog smiley

en dan deze, blijft wel de mooiste..http://www.youtube.com/watch?v=iVbq-7o84jU op puur natuur na.. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 08:54

SUCCES madelief, met je verhuizing en je stapels dozen!!
super, dat je zoveel werk hebt kunnen verzetten!!
Naar boven

Auteur Bericht
GRIFFIN748

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 08:59

nog effe volhouden, Madelief. de laatste loodjes schijnen het zwaarst te wegen.

succes met de sleperij, veel plezier (en geluk) op je nieuwe stekkie en tot ziens (waar dan ook).
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 10:12

LISA610 schreef:
Tja ik geloof dat hier niet direct iets over in de Bijbel staat (wie het wel weet vult me maar aan), maar misschien volstaat logisch nadenken hier wel gewoon. Let's face it: wat moet een man doen om voor nageslacht te zorgen... en wat moet een vrouw doen om voor nageslacht te zorgen... Juist beiden hebben gemeenschap.. Als God het wil en er vervolgens een zwangerschap ontstaat, is de vrouw 9 maanden zwanger, hormonen gieren door het lijf, moet vervolgens "even" bevallen.. daarna nog meer hormonen door het lijf.. tot het hele lichaam weer is uitgezwangerd, wat gemiddeld ook 9 maanden duurt + de periode waarin borstvoeding is gegeven.

Kortom: fysiek gezien is het zorgen voor nageslacht voor een vrouw gewoon zwaarder dan voor een man. En nee hoor.. ik bedoel daarmee niet dat wij vrouwen zielig zijn ofzo. Maar ik kan me voorstellen dat God juist daarom voor vrouwen een leeftijdsgrens heeft getrokken die vele malen lager ligt dan die van de man. Volgens mij heeft God daar hele goede bedoelingen mee gehad.

En terwijl ik dit schrijf, bekruipt me toch weer een heel dubbel, bijna verdrietig gevoel als ik denk aan mijn broer en mijn allerbeste vriendin. Leg hen maar eens uit dat het een bedoeling heeft gehad dat ze ongewenst kinderloos zijn gebleven... Mij vriendin is vijf keer zwanger geweest dankzij medisch ingrijpen.. maar helaas is het alle vijf keer uitgedraaid op een miskraam... sorry, maar dan kan ik niet zeggen dat dit een bedoeling heeft hoor.. dan kan ik alleen maar een arm om haar heen slaan, meehuilen en zeggen dat ik er ook geen snars van begrijp, maar wel weet dat God haar verdriet kent en haar graag wil troosten... zelf voelt ze dat even niet meer... De pogingen zijn nu opgegeven, maar de pijn, het verdriet en het onbegrip zijn nog vers.

hehe, dat mis ik nou zo in dat hele verhaal...
"God die er een bedoeling mee zou hebben" ? nou, ik geloof echt niet dat je dat in alle gevallen zo kunt stellen.
Ik had zelf heel graag kinderen gewild... maar de omstandigheden waren nu eenmaal zo dat de tijd ervoor niet goed was... en nu de tijd wel goed zou zijn, ben ik eigenlijk al te oud... (bovendien ben ik van mening dat een kind recht heeft op zowel een moeder als een vader, en vind ik een goede relatie belangrijker als het krijgen van een kind).
En idd. Lisa, ik geloof ook dat God hierin met een mens meevoelt... degene troost. Hij weet immers als geen ander hoe dat gemis is.

Het moeilijkste om te horen vind ik als mensen om je heen zeggen dat het Gods bedoeling zou zijn...
Ik vergelijk het wel eens met Jozef, die in de put is gegooid. Niet God maar Josef broers gooiden hem in de put, ook al deed God het meewerken ten goede, dat wel... en zo geloof ik ook dat gebeurtenissen niet altijd de bedoeling zijn... maar dat God wel zorgt voor een goede afloop, en onder goede afloop versta ik dan niet een mooie auto, een koophuis en een hoop geld, maar dat je als mens daar terechtkomt waar je tot je recht komt, zoals God je heeft bedoeld.
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 11:02

Van harte gefeliciteerd Herman Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 11:23

ik date niet via internet. hooguit eens ontmoeten na mail contact.
Zit hier ook, eigenlijk voornamelijk om christelijke contacten op te doen.

Trouwens, de defenitie van die preek is dus recreatief daten, zoals in amerika, waat daten, een soort van verkering is. (waar dus vaak initimiteit bij komt kijken)
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 11:34

ANNETTE050 schreef:
@anette, ik denk dat je nog eens mijn reactie moet lezen, want je hebt de bel wel gehoord maar weet niet waar de klepel hangt.

Vertel, David......je bent toch geen christen om de dogma's die je aanhangt???????????
Ik heb nergens in de Bijbel gelezen dat Petrus mensen achtervolgde en doodde/ martelde ....Saulus wel...en deze was zelfs een schriftgeleerde,net als Calvijn was (theoloog)...

Het spreekwoord is...by the way....'de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt'.... Engeltje smiley[/quote]

Het verschil is: Dat calvijn een christen was een volgeling van Jezus Christus. en saulus een VERVOLGER van de gemeente.

Trouwens het meeste van wat calvijn leert of er uitvoort komt is niet van hem alleen afkomstig. Zaken als de wil van de mens , de soevereiniteit van God en predestinatie is al eerder besproken via augustinus en pelagius, luther en erasmus. en het is direct Bijbels te onderbouwen.

Beza en gomerus, ging trouwens veel verder dan Calvijn, het hyper calvinisme van vandaag de dag zit erg dicht tegen het het fatalistische en de noodlot-leer aan. Daar wil ik ook niks mee te maken hebben. zeker ook omdat ze veel verder gaan dan de Schrift. (bij dubbele predestinatie , infra en supra discussie)

vind dit een mooie quote van Ouweneel (al ben ik tegen veel van de dingen die hij de laatste jaren leert).

:

''Ook vandaag zien we helaas nog steeds hoe bijvoorbeeld deterministen (calvinisten) EN arminianen of open theïsten een kwalijk vijandsbeeld van de andere partij scheppen. Gewoonlijk gaat dat volgens deze methode: men probeert het standpunt van de tegenpartij tot de uiterste logische consequenties te volgen en het daarmee te ridiculiseren of in een kwaad daglicht te stellen’’.
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 11:38

DAVID923 schreef:
ik date niet via internet. hooguit eens ontmoeten na mail contact.
Zit hier ook, eigenlijk voornamelijk om christelijke contacten op te doen.

Trouwens, de defenitie van die preek is dus recreatief daten, zoals in amerika, waat daten, een soort van verkering is. (waar dus vaak initimiteit bij komt kijken)

Het is inderdaad een soort van uitbreiding van je contacten, waaruit secundair de mogelijkheid aanwezig is om een relatie aan te gaan. Persoonlijk zie ik geen kwaad in op Bijbelse gronden om iemand te ontmoeten via een datingsite. Het bijkomende voordeel van deze site is dat naast het een datingsite is, ook de mogelijkheid aanwezig is om te communiceren en vriendschappen aan te gaan.............maar het belangrijkste is zeker het delen van het geloof met elkaar.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2110 2111 2112 2113 2114 2115 2116 ... 6194 Volgende
Pagina 2113 van 6194