| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 01:49
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | Kan me niet heugen dat ik er een aantal jaar geleden terug ook bij was......in ieder geval Henk (met donkere zonnebril ) met Does. Ook nog kennis gemaakt met het Duitste echtpaar, en ook nog met Chat. Was wel leuk. Maar misschien vonden zij mij niet leuk  |
Sorry Mario... idd. was jij er toen niet bij... maar je weet toch wel hoe het nu was in Zwolle ? Daar was ik vooral benieuwd naar... haha... waarom zouden ze jou niet leuk vinden ? Volgens mij valt dat best mee... Henk710 was er destijds bij (toen nog single haha) en P. en A. en Chat ook... nog met Solafide...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BEUN656
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 01:51
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | | Ik denk dat God ons wel helpt als de wetenschap vooruitgang boekt! |
Tot op zekere hoogte dus he! Kijk maar even naar de toren van Babel. Een sterk staaltje van menselijk vernuft in die dagen...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 02:06
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Ze zeggen toch altijd wat je van ver haalt is lekkerder.... nou dan mag je er ook wel een paar km voor over hebben nietwaar  |
Hoe raar het ook klinkt... tot nog toe is het nog steeds waar....
maar wel duurder...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 02:13
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Voordeel van een snor en een baard is natuurlijk wel dat er een oplossing voor is: scheerschuim en een scherp scheermes... verpakken in een doosje met een leuk lintje erom en een kaartje waarop met hele grote letters staat HINT!!!!  |
zou je denken dat ze zo'n cadeautje willen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 02:22
|
|
|
|
hoe staan jullie tegenover alternatieve geneeswijzen? meer specifiek over osteopathie? kan je dit laten doen als christen? of begeef je je hierdoor op het terrein van satan?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BASTIAAN161
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 03:03
|
|
|
|
Gaven van de Heilige Geest (inleiding)
| Quote: | Bastiaan schreef: Ik wil niet muggeziften over het feit dat Calvijn het niet was die de Heidelbergse Catechismus opgesteld had, want al zou hij die opgesteld hebben; Ik sta (zoals het een calvinist betaamd), open voor het schrappen van elke vraag-en-antwoord waarvan aangetoond is dat die onbijbels zou zijn. |
| ANNETTE050 schreef: | | Ja maar vraag jij je dan nooit af waarom er niets in staat van de gaven van de Heilige Geest? Die heeft hij er opzettelijk uitgehouden, waarschijnlijk uit overmatige angst voor excessen, maar is angst een goede raadgever? |
Je stelt iets (namelijk dat iets mist in Heidelbergse Catechismus [H.C.] ). En voordat je een eventueel weerwoord, weerlegging of reactie afwacht, neem je al de volgende sprong: Namelijk, dat het opzettelijk gedaan zou zijn door de opstellers. Hetgeen impliceert dat de opstellers volgens jou met jou eens zijn. Dit is niet bewezen, en ook daarop wachtte je niet een weerwoord, weerlegging of reactie af, maar nam nogmaals een sprong in het duister: Namelijk het toedichten van een motief, die je verder niet aannemelijk maakt. Samenvattend: Een vermeend feit van de H.C., wordt toegeschreven als vermeende daad aan de opstellers, en deze opstellers wordt een vermeend motief toegedicht voor deze vermeende daad over het vermeende feit.
Nu de zevenmijlslaarzen uit, en kijken of we op hetzelfde uitkomen als we het stapje voor stapje doen… De vraag hierin is, voordat we dit projecteren op het H.C: Wat doet eigenlijk de Heilige Geest, en wat zijn de gaven.
Wat doet de Heilige Geest We zien in de Schrift dat de Geest vaak ‘de Geest van het leven’ wordt genoemd. Hij is Degene die leven brengt daar waar de dood is. Dat begin al in het Oude Testament. We horen van het werk van de Geest bij de schepping (Gen.1:2) en in de natuur (Psalm 104:24,30). De richters doen hun werk in de kracht van de Geest (Richt.14:6,19; 15:14) Priesters worden vaak voor hun taak met de ‘heilige zalfolie’ gezalfd (Ex.30:22-33), wat een teken is van het ontvangen van de Heilige Geest. Koningen ontvangen bij hun zalving de Heilige Geest (1 Sam.10:9 e.v.; 16:13,14) Ook bij de oprichting van tabernakel en tempel is de Geest betrokken (ex.31:3; 35:30-32). Profeten kunnen alléén het Woord van God spreken als ze geleid worden door de Geest van God (Mich.3:8; 2Petr.1:21). Zoals genoemd, de Geest brengt leven daar waar dood is. We zien dat in Ez. 36:26, waar de Here belooft om door de Geest een nieuw hart en een nieuwe Geest te geven, “En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u”.` Datzelfde motief keert terug in Ez. 37, over de herrijzenis van Israel: door de Geest mag een volk opstaan uit de dood! Daarmee bedoelt de profeet de terugkeer uit de ballingschap, de geestelijke herleving van Israel. “En gij zult weten dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven zal hebben geopend en als Ik u uit uw graven zal hebben doen opkomen, o Mijn volk. En Ik zal Mijn Geest in u geven, en gij zult leven” In de boeken van de Bijbel – ook die van het oude Testament – is de Heilige Geest aan het woord ( 2 Sam. 23:2; Hebr.3:7; 9:8; 10:15).
Het werk van de Geest is dus geweldig breed en wereldwijd. De Geest is volop betrokken bij het werk van God in de wereld. Hij is ook volop betrokken bij het verlossingswerk. Vandaar dat Hij al “de geest van Christus” genoemd wordt, om zijn werk aan te duiden onder de profeten van het ‘oude’ verbond; de predikers van het evangelie in het ‘nieuwe’ verbond worden diezélfde geest Geest geleid (1 Petr.1:10-12). Opnieuw blijkt hoezeer het oude en het nieuwe verbond een éénheid vormen. In het Nieuwe Testament zien de Geest volop betrokken bij de komst en het werk van Christus in de wereld: de ontvangenis uit de Heilige Geest (Luk.1:35) en de doop in de Jordaan, waarbij Jezus de Geest ontvangt (Mar.1:10-12). De Geest gaat na Christus’ hemelvaart zijn werk op aarde ook voortzetten. Vandaar dat de Here Jezus over de Geest spreekt als “de andere Trooster” (Joh.14:16). Jezus is de eerste Trooster. De Here Jezus zal de Geest zenden van de Vader en deze zal dan van Hèm (Christus) getuigen (15:26,27). De Geest heeft niet een eigen nieuwe boodschap, Hij zal niet uit Zichzelf spreken (16:13), maar zegt Christus: “Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.” (16:14) De Geest zet dus niet Zichzelf, maar Christus in het middelpunt. Als Jezus van de Geest zegt: Hij zal u de weg wijzen tot de volle waarheid (16:13), dan heeft dat dus betrekking op de waarheid van Christus. Dat zien we ook op de pinksterdag: er gebeuren tekenen en wonderen, maar het gáát uiteindelijk om (de boodschap van) Christus en om het geloof in Hèm. Het nieuwe van de komst van de Geest is niet dat Hij er in het Oude Testament nog niet was of nog niet werkte, maar de intensiteit (“uitgestort”, Hand.2:33) en de omvang (“op alle vlees”, 2:17), waarmee hij gaat werken in de tijd van het nieuwe verbond. De Geest gaat werken over heel de aarde, in de weg van de verkondiging van het evangelie, nóóit los daarvan. Zoals Christus en de Geest niet te scheiden zijn, zo gaan ook Geest en Woord samen op. Het zendingswerk van Paulus is daarvan een prachtig illustratie (Hand. 13:2 e.v.). Waar is het de Geest om begonnen? – om het geloof in Jezus Christus. Niemand kan zeggen: Jezus is Heer, dan door de Heilige Geest ( 1 Kor.12:3). Als je met je mond belijdt en met je hart gelooft dat Jezus Heer is, zul je behouden worden (Rom.10:9). Dat is geen minimum, dat is álles. Want de Here Jezus en het Woord van de Here Jezus trekt de grens tussen leven en dood: wie naar zijn Woord hoort en gelooft is overgegaan uit de dood in het leven (Joh.5:24).
De vraag is of er veel nadruk zou moeten liggen op de ‘bijzondere’ uitingen van de Geest, vooral als het gaat om ‘nieuwe openbaringen’. Want het gevaar is dan snel aanwezig dat het werk van de Geest een apárte, zelfstandige aandacht krijgt en dat de ‘spontane’ uitingen van de Geest belangrijker worden gevonden dan het ‘gewone’ Woord. We mogen niet vergeten dat de Geest in de eerste plaats de Geest van Christus is en de Geest van het Wóórd van Christus.
De Géést is volop bij het levend-makende werk betrokken. Hij brengt leven, daar waar de dood is. Hij brengt leven door het Woord van de Christus. Hij brengt leven door het geloof in Christus. Hij doet dat las de Geest van de wedergeboorte (Joh.3:5 en 8), waardoor de Here je een nieuw hart geeft: de vervulling van Ez.36:26. Dit wonder is te vergelijken met de schepping en de opstanding uit de doden (zie 2 Kor.4:17 en Ef.5:14). Het werk van de Geest is buitengewoon veelkleurig. Maar steeds rond het éne centrum: Jezus Christus. Door de Geest leren Gods kinderen het geheim van de verlossing kennen (I Kor.2:6-16); Hij is de Geest die het geloof geeft (2 Kor.4:13). De Geest is de gever en Bewerker van het nieuwe leven, de levensheiliging (Rom.8; Gal.5). De Heilige Geest geeft de zekerheid dat we kinderen van God mogen zijn (Rom.8:16). De Geest leert bidden (Rom8:26). De Geest bewerkt de eenheid in de gemeente: door één Geest zijn we allen tot één lichaam gedoopt ( 1 Kor.12:13; vergelijk Ef.4:3,4). De Geest geeft allerlei gaven ten behoeve van de opbouw van de gemeente ( I kor.12:4 e.v.). Daarnaast leven we ook over de vrucht van de Geest (Gal5:22). De gemeente wordt daarom opgeroepen de Geest niet te bedroeven (Ef.4:30) of uit te doven (I Tess.5:19), maar om juist vervuld te worden met de Geest (Ef.5:18). De Geest onderricht de gemeente met het oog op de toekomst (Op.2:7,11, etc.). Door de Geest leren we uitzien naar de komst van Christus (Op.22:17).
Gewone en bijzondere gaven De kerken die de ‘bijzondere’ gaven van de Geest niet of weinig hebben zoals tongentaal en gaven van genezing; zijn die kerken arm? Zondigen die kerken daarmee ? Allereerst betreft het onderscheid tussen de ‘gewoon’ en ‘buitengewoon’; het wekt de indruk dat ‘buitengewone’ gaven veel hoger gewaardeerd moeten worden. Het is zeer de vraag of dat terecht is. Misschien schuilt daar juist wel een gevaar in: dat door het accentueren van ‘buitengewone’ gaven, het werk van de Geest versmald wordt. Juist de ‘gewone’ gaven van de Geest zijn heel bijzonder! In feite nog veel belangrijker dan de gaven die doorgaans ‘bijzonder’ worden genoemd. Dat blijkt bijvoorbeeld uit 1 Kor.12:31: “Doch ijvert naar de beste gaven”. Welke gaven zijn dat ? Het zijn de gaven die de opbouw van de gemeente dienen ( I Kor.14). Maar de apostel zegt ó ók in 12:31: “en ik wijs u een weg die nog uitnemender is”. Welke weg is dat? Het is de weg van de gaven die blijven: geloof. Hoop en liefde (vergelijk I Kor.13:8-10 en 13). Het werk van de Geest, toen en nu, is véél breder dan alleen het gebied van het ‘bijzondere’ en spectaculaire: - de Geest bewerkt de wedergeboorte; Hij maakt levend wie dood was; een wonder dat vergeleken kan worden met schepping en opstanding! - de Geest brengt ons tot het belijden van Jezus Christus ( 1 Joh.4:2) - door het werk van de Geest komt de gemeente bijeen in samenkomsten en is er onderlinge gemeenschap (Hand.2:42) - de Geest zorgt voor onderlinge bramhartigheid (Hand.4:42) - de Geest geeft vrijmoedigheid om het woord te spreken en gesterkt te worden in het geloof (Hand.4:8,31; 9:31) - de Geest bewerkt gemeenschap met Christus en met elkaar (Fil.2:1; 3:10) - de Geest doet getuigen van Christus (Joh.15:26 e.a. ) en overtuigt de wereld van ongelijk (16:8-11) - de Geest bewerkt het geloof in de harten ( I Kor.2:5; Ef.1:19,20) en verzekert de gelovige van hun kindschap (Rom. 8:15,16) - de Geest bewerkt heiliging, zodat de gelovigen niet meer voor zichzelf, maar voor Christus gaan leven (2 Kor.5:15) - in en door de Geest komt Christus zelf tot de zijnen (Joh.14:18) - niet alleen de gemeente als geheel mag een tempel zijn van de Geest ( I Kor.3:16), maar ook de gelovigen zelf (6:19) - de Geest deelt de gaven uit die Christus verdiend heeft: wijsheid ( I Kor.2:6-10), kennis (12:8), gerechtigheid, heiliging (6:11), verlossing van zonde en dood (Rom.8:2).
Hoe zit het met de ‘buitengewone’ gaven ? kunnen die vandaag niet meer voorkomen? Dat zouden we niet durven zeggen. Maar mogen we de Geest voorschrijven dat de gaven altijd en overal ‘moeten’ voorkomen? Kunnen en mogen we ze afdwingen? Waar staat in het Nieuwe Testament dat heel specifiek en heel gericht om deze bijzondere gaven gebeden wordt? Staat iemand met een ‘bijzondere’ gave boven een ander die zo’n gave niet heeft? – dat wil Paulus de Korinthiers nu juist afleren in I Kor.12-14. Hij wijst erop dat de gemeente een lichaam is, waarin je elkaar nodig hebt en de een niet belangrijker is dan de andere (12:12-31). Wat is de hoogste gave? – de gave die de opbouw van de gemeente dient (14:12). Daarom is de liefde de gave die boven alle andere uitgaat (12:31). In een gemeente die in geen enkele genadegave te kort komt (1:7), kunnen toch allerlei wantoestanden voorkomen; kijk maar naar de gemeente in Korinthe. Daar komt nog bij, zoals in m’n vorige bijdrage genoemd, dat de Schrift op verschillende plaatsen waarschuwt dat tekenen en wonderen ook misbruikt kunnen worden en dus niet per definitie legitimatie van de Geest zijn: ze kunnen ook gedaan worden door valse christussen en valse profeten (Mat.24:24), door satan (Op.13:13,14). Over spectaculaire verschijnselen hoor je ook in de wereld van het paranormale, het occulte en in andere religies. Wat betreft tongentaal: die heeft in de Schrift maar een heel ondergeschikte plaats en wordt door de apostel in de gemeente van Korinthe zelfs heel duidelijk teruggedrongen (in heel 12-14). En er magin de gemeente alléén in tongen worden gesproken als er ook een uitlegger is, anders moet degen die in tongen spreekt dat in stilte doen en dus zwijgen (14:28). Over Gebedsgenezing is al het een en ander genoemd.
Samengevat: Waaraan (her)ken je de Geest? Het is in de eerste plaats in de vrucht van de Geest: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing (Gal.5:22). Het is een vrucht die niet in één keer volgroeid is, maar die wel groeien mag in het leven van Gods kinderen. Niet in het ‘bijzondere’, maar het ‘gewone’ is het kenmerk van het ware. Juist het ‘gewone’ werk is bijzonder: leven uit de dood! Het leven uit de dood; het evangelie van en over Christus; Het kennen van onze ellende, onze verlossing, en leven in dankbaarheid. Het is de kern van de Heidelbergse Catchechismus. De Heidelbergse Catchechismus wemelt van zaken met betrekking tot de Geest! ( bron: “Verbond en bekering”, ds F.H. Folkerts, ds. B. Luiten, ds. D.J. Zandbergen)
Laatst aangepast door
|
BASTIAAN161
|
op zondag 10 april 2011, 03:05
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BASTIAAN161
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 03:19
|
|
|
|
| ANNETTE050 schreef: | hier open m.i. twee verbonden door elkaar. Het Oud Testamentische, gebonden aan wetten, en het Nieuw Testamentische verbond. Essentieel in deze discussie, denk ik.
In het O.T. strafte God, maar Jezus heeft door Zijn Lichaam te geven en Zijn bloed te laten vergieten de start van het nieuwe (bloed) verbond gemaakt. Het nieuwe verbond is genade, Jezus Zelf bijv. pleit voor ons bij de Vader. | - Het nieuwe verbond heeft net zo goed een wet en ook straffen, alleen door het geloof in Christus zijn deze ons niet niet meer ten vloek. Maar die norm staat nog steeds. - Het oude Testament kent ook christus. En ook daar was het alleen door het geloof. En ook daar was zeer veel genade.
Maar wat is je toepassing? Zet God het lijden (c.q. ziekte) niet meer in onder het nieuwe verbond?
| Quote: | | Het lijden van Jezus gaat m.i. niet op in deze discussie. Jezus vreesde geen ziekte, maar onrechtvaaardig lijden, Hem aangedaan door mensen en zag op tegen Zijn grootste strijd met de tegenstander. Daarin staat Zijn lijden m.i. volledig los van elk ander lijden, want Hij heeft de tegenstander overwonnen. | Natuurlijk zijn er veel verschillen, maar het principe wat ik vergeleek is hetzelfde: namelijk lijden, dat niet gekeerd werd omdat er een plan mee was. Het principe is ook het lijden is soms onderdeel van Gods raad en wordt niet altijd gekeerd. Maar wat bedoel je precies; ontken je het lijden in het leven van mensen soms ook onderdeel is van Gods raad, en soms ingezet ten goede ? Met andere woorden dat een bidden voor genezing niet altijd verleent wordt omdat als een van de vele mogelijke reden, God een plan kan hebben om door het lijden genezing te brengen aan je ziel.
| Quote: | In punt 1 benoem je een discussiepunt wat tot erg veel spraakverwarring zou kunnen leiden. Het bestraffen staat in relatie tot het weerstaan en van machten , benoemd in Efeze en al eerder in dit topic genoemd. | Welke tekst bedoel je precies, en zou je die test willen verklaren hoe die tekst bewijst dat we b.v. ziekten zouden mogen bestraffen? En wat versta je onder bestraffen?
( Mocht je Efeze 1 bedoelen, Namelijk over de macht en kracht van Christus die aan ons is (1:19). Dit komt dan door de geest van wijsheid en openbaring in Zijn kennis (1:17), die dan juist verwijst naar: “In Welken ook gij zijt, nadat gij het Woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid, gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte”. (1:13) Hier gaat dus niet over de geest die zieken geneest maar over de Geest die getuigt door het Woord.
Mocht je Efeze 6 bedoelen, namelijk “wordt krachtig in den Heere en in de sterkte Zijner macht”. Dit gaat over de wapenrusting van God (“Doet aan de gehele wapenrusting Gods”). Opdat: “opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht. (…) opdat gij kunt wederstaan in de bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven.” Waaruit bestaat de wapenrusting: o.a. uit “het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord” De Bijbel is het zwaard van de geest. Op welke manier: “Met alle bidding en smeking biddende te allen tijde in den geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;” )
Ik ken geen Schriftplaatsen die ziekten ‘bestraffen’. De enige plek die ik ken is die van Petrus; Jezus zegt dat er “veel lijden” zal komen voor Hemzelf. “En Petrus (…) begon Hem te bestraffen, zeggende: Heere, zijt U genadig; dit zal U geenszins geschieden.” “Maar Jezus zich omkerende en Zijn discipelen aanziende, bestrafte Petrus, zeggende (..)”. Oftewel, de bestraffer bestraft!
| Quote: | Ik Heb ook wel eens gezien dat christenen in eigen autoriteit gingen staan, in eigen kracht werken en begrijp wel wat je bedoeld. Dat was triest om te zien en onaangenaam voor degene die het ondergaat. Ik ben het volledig met je eens dat je dit onderwerp van de gaven van de Heilige Geest (bijvoorbeeld de gave van genezing) alleen kunt gebruiken in dienstbaarheid door de kracht van de Heilige Geest, die in ons woont. In volledige afhankelijkheid van Hem. Wat Paulus ook aanhaalt....nooit roemen in eigen werken, eigen eer | Ok. Maar dan vind ik het gebruik van woorden zoals 'bestraffen' er niet bij horen. Schriftuurlijker lijkt me “bidden om” / “smeken om”. Want onze volmacht en autoriteit ontbreekt om te dwingen.
God had een voornemen, om het volk die hij door de woestijn geleidt had allemaal te verdelgen, en de beloften alleen door Mozes zijn doorgang te laten gaan, namelijk door een nieuw volk te beginnen uit Mozes. Maar Mozes bad God, en God liet zich verbidden. Of bijvoorbeeld de voorbede van Abraham voor Sodom dat als er nog 50 rechtvaardigen er zouden zijn Sodom niet verdelgt zou worden. God zei hem dit toe. Daarna deed Abraham voorbede voor als er nog maar 45 zouden zijn. God zei hem dit toe. Daarna deed Abraham voorbede voor als er nog maar 40 zouden zijn. God zei hem dit toe. Daarna deed Abraham voorbede voor als er nog maar 30 zouden zijn. God zei hem dit toe. Daarna deed Abraham voorbede voor als er nog maar 20 zouden zijn. God zei hem dit toe. Daarna deed Abraham voorbede voor als er nog maar 10 zouden zijn. God zei hem dit toe.
Het gebed is krachtig. God laat zich soms verbidden. Maar de uitkomst is nooit belooft. Het is altijd in nederigheid knielen voor onze almachtige soevereine God, met de eerbiedige vraag, of hij ons wil verlichten, met het besef dat Zijn wil zal geschieden, en dat Zijn gedachten hoger zijn dan onze. En dat dus wat wij denken dat goed voor ons is kan verschillen met Gods gedachten ? Uw wil geschiede. En Zijn wil kennen we niet. Dus hoe zullen we de ziekte kunnen bestraffen? Dat kunnen we niet.
Subject
| Quote: | | De basisdiscussie is m.i. dat het calvinisme tot een angstgeloof kan leiden.... |
Liever: De basisdiscussie is m.i. OF het calvinisme tot een angstgeloof kan leiden....
Nóg liever: De basisdiscussie is m.i. of het calvinisme sneller tot een angstgeloof leidt.... Want als je alleen zegt dat iets KAN leiden tot iets; dan is het natuurlijk zo dat ALLES kan: zelfs b.v. een vrolijk willen zijn, kán je soms depressief maken. Maar het is de vraag of er een causaul verband is met het typische van de stroming, en ook hoe generiek het is .
En eigenlijk nóg liever: De basisdiscussie is m.i. OF het calvinisme sneller tot een geloof leidt met bovenbijbelse angst. Want de Bijbel is de norm ( nog ongeacht hoe je die interpreteert en waar je dan op uit komt). Niet ons eigen gevoel is hierin maatgevend. Onderdelen hierin zijn dat ware liefde vrees uitsluit maar dat tegelijkertijd wel gesproken wordt over zaken als straf en hel.
En het voorlopige antwoord op dit onderwerp is: neen. Tenzij ik natuurlijk zaken over het hoofd gezien heb, of weerlegbaar verkeerd beoordeeld heb; Maar herinner me er dan gerust aan door naar een specifieke bijdrage te verwijzen (datum en tijd) of door het te bewijs te herhalen.
Laatst aangepast door
|
BASTIAAN161
|
op zondag 10 april 2011, 03:25
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 03:23
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | hoe staan jullie tegenover alternatieve geneeswijzen? meer specifiek over osteopathie? kan je dit laten doen als christen? of begeef je je hierdoor op het terrein van satan? |
Dit is een onderwerp dat vorig jaar al eens héél fel besproken werd in een ander topic. Uiteindelijk ging het dan niet meer over de geneeskundige handelingen maar wel over het al dan niet bestaan van satan. Hevige discussies volgde en het zou me niet verwonderen moest dat vanaf vandaag weer gebeuren. De satan als persoon bestaat natuurlijk niet. Het is volgens mij een beschrijving, een benaming van een bepaald gedrag. Een gedrag dat verre van het goede handelen is.
Natuurlijk is osteopathie niet des duivels. Ik vermoed dat het in België nog niet wordt terugbetaald door het ziekenfonds maar dat maakt niet dat het een onvolwaardige behandeling zou zijn die geen beterschap biedt bij klachten. Een fysiotherapie of naar de masseur gaan, zoals ze in België zeggen, heeft ook al zijn heilzaam nut bewezen. Wel dat is ook grotendeels een manuele techniek om weer iets beter te maken net zoals osteopathie.
Natuurlijk heb je alternatieve geneesmethodes die heel gevaarlijk kunnen zijn en eerder boerenbedrog zijn dan een medsche behandeling die beterschap biedt. Voorbeelden daarvan hebben we al genoeg gezien in de pers de afgelopen jaren. Ook een 'behandeling' krijgen in een duistere ruimte waar veel kaarsen branden en de wierook zo dik hangt dat je nog eerder een stoflong erbij krijgt dan geholpen te worden van je kwaal die je wilde laten behandelen is natuurlijk ook maar gewoon kwakzalverij. Dan spreken we nog niet over de mensen die allerhande 'hulp' aanroepen en de meest gekke dingen doen om je te laten geloven dat je geholpen wordt. Je weet wel: voodootoestanden.
Osteopathie is een manuele geneeskunde die al menige mens heeft geholpen. Het is geen aanroepen van een vierde dimensie of wat dan ook. Het heeft ook niets met zen te maken of reiki of iets anders dat als Oosters zal worden beschreven en zal veroordeeld worden omdat het een andere godsdienst is.
Ik vermoed Marylien dat het laatste woord hierover nog niet is gezegd en dat je vraag weer hevige discussie zal teweegbrengen. Ik ga alvast een beetje op onderzoek uit naar de term 'satan'.
Frank
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op zondag 10 april 2011, 06:58
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 03:42
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Betekent dat dit wel kans van slagen heeft als we nog nooit hebben gechat  |
Hier zit ik nu met een mond vol tanden...  Je moet me al niet gekker maken dan ik ben hoor...ik heb soms nu al last genoeg met mezelf
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op zondag 10 april 2011, 03:47
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 03:43
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | Hoe raar het ook klinkt... tot nog toe is het nog steeds waar....
oh, heb je er ervaring mee, Suus. Vertel eens?
maar wel duurder... |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 03:46
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | | Tja en daar hebben zo bolussen toch? (niet dat dit friese meisje enig idee heeft wat bolussen zijn... ) |
Visser brengt er wel enkele mee...naar Ede. Of zou hij echt niet komen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 04:03
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Nee hoor...helemaal verkeerd begrepen. Wil je m'n adres? Zullen we maar niet via het forum doen , he Lisa?  |
Ik hou alvast de topic 'CM-setjes' in de gaten Ben erg benieuwd of een bolus en de schenker ervan een Fries meisje kunnen bekoren
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 04:43
|
|
|
|
[quote=LISA610]http://www.sign2god.com/wereld/Taize.html
Wat jij schrijft komt daar letterlijk vanaf, dus ik neem aan dat je dit van één van die sites gekopieerd en in het forum hebt geplakt. Nou mag dat natuurlijk, maar er zijn ook heel veel anders sites waarop informatie over Taizé staat. Wat mij bovendien opvalt, is dat de informatie die op deze sites wordt gegeven zo sterk met elkaar overeenkomt, dat ik bijna de indruk krijg dat het allemaal van dezelfde schrijver is. [quote=LISA610]
Het is ook goed om na te gaan wie dat stukje schreef. Ik doel dan op het stukje wat op de site staat die hierboven te zien is. Bronvermeldingen zijn altijd interessant om eens na te trekken? Als je dan ziet tot welke groep de 'auteur' van dat stukje behoort dan weet je genoeg. Dan weet je dat je onbeschofte en totaal van de pot gerukte zaken kan lezen. Als die knoeiboel van woorden en vooroordelen en ondeskundigheid de 'juiste' beinvloedbare mens bereikt is het hek helemaal van de dam. Zelf zou ik adviseren om zulke nonsens totaal geen aandacht te schenken. Het is niet zozeer de tekst van dat artikel dat besproken moet worden maar wel de creator ervan. Alhoewel, dat hoeft ook weer niet echt want soms is negeren nog beter dan enige aandacht te schenken aan iemand die écht in de aandacht wil staan en daar elke mogelijkheid voor aangrijpt. Als we dan toch enige vorm van aandacht willen schenken aan de bedenker van die tekst kunnen we beter op een christelijke manier reageren door medelijden te voelen.
Frank
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op zondag 10 april 2011, 07:00
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 08:26
|
|
|
|
| BASTIAAN161 schreef: | De vraag hierin is, voordat we dit projecteren op het H.C: Wat doet eigenlijk de Heilige Geest, en wat zijn de gaven.
[u][b]Wat doet de Heilige Geest We zien in de Schrift dat de Geest vaak ‘de Geest van het leven’ wordt genoemd. Hij is Degene die leven brengt daar waar de dood is. Dat begin al in het Oude Testament. We horen van het werk van de Geest bij de schepping (Gen.1:2) en in de natuur (Psalm 104:24,30). De richters doen hun werk in de kracht van de Geest (Richt.14:6,19; 15:14) Priesters worden vaak voor hun taak met de ‘heilige zalfolie’ gezalfd (Ex.30:22-33), wat een teken is van het ontvangen van de Heilige Geest. Koningen ontvangen bij hun zalving de Heilige Geest (1 Sam.10:9 e.v.; 16:13,14) Ook bij de oprichting van tabernakel en tempel is de Geest betrokken (ex.31:3; 35:30-32). Profeten kunnen alléén het Woord van God spreken als ze geleid worden door de Geest van God (Mich.3:8; 2Petr.1:21). Zoals genoemd, de Geest brengt leven daar waar dood is. We zien dat in Ez. 36:26, waar de Here belooft om door de Geest een nieuw hart en een nieuwe Geest te geven, “En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u”.` Datzelfde motief keert terug in Ez. 37, over de herrijzenis van Israel: door de Geest mag een volk opstaan uit de dood! Daarmee bedoelt de profeet de terugkeer uit de ballingschap, de geestelijke herleving van Israel. “En gij zult weten dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven zal hebben geopend en als Ik u uit uw graven zal hebben doen opkomen, o Mijn volk. En Ik zal Mijn Geest in u geven, en gij zult leven” In de boeken van de Bijbel – ook die van het oude Testament – is de Heilige Geest aan het woord ( 2 Sam. 23:2; Hebr.3:7; 9:8; 10:15).
Het werk van de Geest is dus geweldig breed en wereldwijd. De Geest is volop betrokken bij het werk van God in de wereld. Hij is ook volop betrokken bij het verlossingswerk. Vandaar dat Hij al “de geest van Christus” genoemd wordt, om zijn werk aan te duiden onder de profeten van het ‘oude’ verbond; de predikers van het evangelie in het ‘nieuwe’ verbond worden diezélfde geest Geest geleid (1 Petr.1:10-12). Opnieuw blijkt hoezeer het oude en het nieuwe verbond een éénheid vormen. In het Nieuwe Testament zien de Geest volop betrokken bij de komst en het werk van Christus in de wereld: de ontvangenis uit de Heilige Geest (Luk.1:35) en de doop in de Jordaan, waarbij Jezus de Geest ontvangt (Mar.1:10-12). De Geest gaat na Christus’ hemelvaart zijn werk op aarde ook voortzetten. Vandaar dat de Here Jezus over de Geest spreekt als “de andere Trooster” (Joh.14:16). Jezus is de eerste Trooster. De Here Jezus zal de Geest zenden van de Vader en deze zal dan van Hèm (Christus) getuigen (15:26,27). De Geest heeft niet een eigen nieuwe boodschap, Hij zal niet uit Zichzelf spreken (16:13), maar zegt Christus: “Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.” (16:14) De Geest zet dus niet Zichzelf, maar Christus in het middelpunt. Als Jezus van de Geest zegt: Hij zal u de weg wijzen tot de volle waarheid (16:13), dan heeft dat dus betrekking op de waarheid van Christus. Dat zien we ook op de pinksterdag: er gebeuren tekenen en wonderen, maar het gáát uiteindelijk om (de boodschap van) Christus en om het geloof in Hèm. Het nieuwe van de komst van de Geest is niet dat Hij er in het Oude Testament nog niet was of nog niet werkte, maar de intensiteit (“uitgestort”, Hand.2:33) en de omvang (“op alle vlees”, 2:17), waarmee hij gaat werken in de tijd van het nieuwe verbond. De Geest gaat werken over heel de aarde, in de weg van de verkondiging van het evangelie, nóóit los daarvan. Zoals Christus en de Geest niet te scheiden zijn, zo gaan ook Geest en Woord samen op. Het zendingswerk van Paulus is daarvan een prachtig illustratie (Hand. 13:2 e.v.). Waar is het de Geest om begonnen? – om het geloof in Jezus Christus. Niemand kan zeggen: Jezus is Heer, dan door de Heilige Geest ( 1 Kor.12:3). Als je met je mond belijdt en met je hart gelooft dat Jezus Heer is, zul je behouden worden (Rom.10:9). Dat is geen minimum, dat is álles. Want de Here Jezus en het Woord van de Here Jezus trekt de grens tussen leven en dood: wie naar zijn Woord hoort en gelooft is overgegaan uit de dood in het leven (Joh.5:24).
Hier ben ik het helemaal mee eens en heb er ook wat van geleerd, mooi! De vraag is of er veel nadruk zou moeten liggen op de ‘bijzondere’ uitingen van de Geest, vooral als het gaat om ‘nieuwe openbaringen’. Want het gevaar is dan snel aanwezig dat het werk van de Geest een apárte, zelfstandige aandacht krijgt en dat de ‘spontane’ uitingen van de Geest belangrijker worden gevonden dan het ‘gewone’ Woord. We mogen niet vergeten dat de Geest in de eerste plaats de Geest van Christus is en de Geest van het Wóórd van Christus.
De Géést is volop bij het levend-makende werk betrokken. Hij brengt leven, daar waar de dood is. Hij brengt leven door het Woord van de Christus. Hij brengt leven door het geloof in Christus. Hij doet dat las de Geest van de wedergeboorte (Joh.3:5 en 8), waardoor de Here je een nieuw hart geeft: de vervulling van Ez.36:26. Dit wonder is te vergelijken met de schepping en de opstanding uit de doden (zie 2 Kor.4:17 en Ef.5:14). Het werk van de Geest is buitengewoon veelkleurig. Maar steeds rond het éne centrum: Jezus Christus. Door de Geest leren Gods kinderen het geheim van de verlossing kennen (I Kor.2:6-16); Hij is de Geest die het geloof geeft (2 Kor.4:13). De Geest is de gever en Bewerker van het nieuwe leven, de levensheiliging (Rom.8; Gal.5). De Heilige Geest geeft de zekerheid dat we kinderen van God mogen zijn (Rom.8:16). De Geest leert bidden (Rom8:26). De Geest bewerkt de eenheid in de gemeente: door één Geest zijn we allen tot één lichaam gedoopt ( 1 Kor.12:13; vergelijk Ef.4:3,4). De Geest geeft allerlei gaven ten behoeve van de opbouw van de gemeente ( I kor.12:4 e.v.). Daarnaast leven we ook over de vrucht van de Geest (Gal5:22). De gemeente wordt daarom opgeroepen de Geest niet te bedroeven (Ef.4:30) of uit te doven (I Tess.5:19), maar om juist vervuld te worden met de Geest (Ef.5:18). De Geest onderricht de gemeente met het oog op de toekomst (Op.2:7,11, etc.). Door de Geest leren we uitzien naar de komst van Christus (Op.22:17).
Helemaal mee eens, mooi onder woorden gebracht
Gewone en bijzondere gaven De kerken die de ‘bijzondere’ gaven van de Geest niet of weinig hebben zoals tongentaal en gaven van genezing; zijn die kerken arm? Zondigen die kerken daarmee ? Allereerst betreft het onderscheid tussen de ‘gewoon’ en ‘buitengewoon’; het wekt de indruk dat ‘buitengewone’ gaven veel hoger gewaardeerd moeten worden. Het is zeer de vraag of dat terecht is. Misschien schuilt daar juist wel een gevaar in: dat door het accentueren van ‘buitengewone’ gaven, het werk van de Geest versmald wordt. Juist de ‘gewone’ gaven van de Geest zijn heel bijzonder! In feite nog veel belangrijker dan de gaven die doorgaans ‘bijzonder’ worden genoemd. Dat blijkt bijvoorbeeld uit 1 Kor.12:31: “Doch ijvert naar de beste gaven”. Welke gaven zijn dat ? Het zijn de gaven die de opbouw van de gemeente dienen ( I Kor.14). Maar de apostel zegt ó ók in 12:31: “en ik wijs u een weg die nog uitnemender is”. Welke weg is dat? Het is de weg van de gaven die blijven: geloof. Hoop en liefde (vergelijk I Kor.13:8-10 en 13). Het werk van de Geest, toen en nu, is véél breder dan alleen het gebied van het ‘bijzondere’ en spectaculaire: - de Geest bewerkt de wedergeboorte; Hij maakt levend wie dood was; een wonder dat vergeleken kan worden met schepping en opstanding! - de Geest brengt ons tot het belijden van Jezus Christus ( 1 Joh.4:2) - door het werk van de Geest komt de gemeente bijeen in samenkomsten en is er onderlinge gemeenschap (Hand.2:42) - de Geest zorgt voor onderlinge bramhartigheid (Hand.4:42) - de Geest geeft vrijmoedigheid om het woord te spreken en gesterkt te worden in het geloof (Hand.4:8,31; 9:31) - de Geest bewerkt gemeenschap met Christus en met elkaar (Fil.2:1; 3:10) - de Geest doet getuigen van Christus (Joh.15:26 e.a. ) en overtuigt de wereld van ongelijk (16:8-11) - de Geest bewerkt het geloof in de harten ( I Kor.2:5; Ef.1:19,20) en verzekert de gelovige van hun kindschap (Rom. 8:15,16) - de Geest bewerkt heiliging, zodat de gelovigen niet meer voor zichzelf, maar voor Christus gaan leven (2 Kor.5:15) - in en door de Geest komt Christus zelf tot de zijnen (Joh.14:18) - niet alleen de gemeente als geheel mag een tempel zijn van de Geest ( I Kor.3:16), maar ook de gelovigen zelf (6:19) - de Geest deelt de gaven uit die Christus verdiend heeft: wijsheid ( I Kor.2:6-10), kennis (12:8), gerechtigheid, heiliging (6:11), verlossing van zonde en dood (Rom.8:2).
Kan ik me helemaal in vinden
Hoe zit het met de ‘buitengewone’ gaven ? kunnen die vandaag niet meer voorkomen? Dat zouden we niet durven zeggen. Maar mogen we de Geest voorschrijven dat de gaven altijd en overal ‘moeten’ voorkomen? Kunnen en mogen we ze afdwingen? Waar staat in het Nieuwe Testament dat heel specifiek en heel gericht om deze bijzondere gaven gebeden wordt? Staat iemand met een ‘bijzondere’ gave boven een ander die zo’n gave niet heeft? – dat wil Paulus de Korinthiers nu juist afleren in I Kor.12-14. Hij wijst erop dat de gemeente een lichaam is, waarin je elkaar nodig hebt en de een niet belangrijker is dan de andere (12:12-31). Wat is de hoogste gave? – de gave die de opbouw van de gemeente dient (14:12). Daarom is de liefde de gave die boven alle andere uitgaat (12:31). In een gemeente die in geen enkele genadegave te kort komt (1:7), kunnen toch allerlei wantoestanden voorkomen; kijk maar naar de gemeente in Korinthe. Daar komt nog bij, zoals in m’n vorige bijdrage genoemd, dat de Schrift op verschillende plaatsen waarschuwt dat tekenen en wonderen ook misbruikt kunnen worden en dus niet per definitie legitimatie van de Geest zijn: ze kunnen ook gedaan worden door valse christussen en valse profeten (Mat.24:24), door satan (Op.13:13,14). Over spectaculaire verschijnselen hoor je ook in de wereld van het paranormale, het occulte en in andere religies.
Dit is een heel belangrijk item. We leven bijna of al in de eindtijd, dus het is bijzonder goed om eerst alles te toetsen en te onderzoeken, ook de gaven en uitingen van de Heilige Geest mogen getoets worden. Daartoe is bijvoorbeeld specifiek de gave van onderscheid gegeven, het kunnen onderscheiden door de Kracht van de Heilige Geest uit welke bron iets komt. En als het van Hém is zal de Heilige Geest getuigenis daarvan geven in onze geest. Maar dit is inderdaad een zeer moeilijk punt. Alles staat of valt met het feit, zoals hier al benoemd wordt of Jezus Christus op de eerste plaats komt! Zo niet, dan is er een andere geest aan het werk. Marc. 16 met name vanaf vers 15-20...en dan vooral de laatste zin, dat de Here meewerkte en het woord (Christus dood en opstanding werden gepredikt) bevestigde door de tekenen, die erop volgden. Lucas 24 : 49 Johannes begint dan prachtig met de uitleg over Het Woord'. Dan de verdere uitleg en invulling in Handelingen 1 en 2 Daarna begint de vervolging, en in Handelingen 4 vers 24-31 volgt dan een gebed dat mij ontroert. Hand. 5: 12-16. Al eerder werd benoemd, in de voorafgaande hoodfdstukken dat petrus, bevlogen, de opstanding van De Here Jezus verkondigde....en dan vólgen wonderen en tekenen. De mensen kwamen af op de prediking van de opgestane Jezus. Nu draait de satan veel om, de tegenstander wil graag mensen verleiden om achter de wonderen en tekenen aan te lopen, het gaat hen dan niet om Jezus Christus, maar zijzelf staan centraal....en dat is dé grote valstrik!!!!
Wat betreft tongentaal: die heeft in de Schrift maar een heel ondergeschikte plaats en wordt door de apostel in de gemeente van Korinthe zelfs heel duidelijk teruggedrongen (in heel 12-14). En er magin de gemeente alléén in tongen worden gesproken als er ook een uitlegger is, anders moet degen die in tongen spreekt dat in stilte doen en dus zwijgen (14:28). Over Gebedsgenezing is al het een en ander genoemd.
Samengevat: Waaraan (her)ken je de Geest? Het is in de eerste plaats in de vrucht van de Geest: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing (Gal.5:22). Het is een vrucht die niet in één keer volgroeid is, maar die wel groeien mag in het leven van Gods kinderen. Niet in het ‘bijzondere’, maar het ‘gewone’ is het kenmerk van het ware. Juist het ‘gewone’ werk is bijzonder: leven uit de dood! Het leven uit de dood; het evangelie van en over Christus; Het kennen van onze ellende, onze verlossing, en leven in dankbaarheid. Het is de kern van de Heidelbergse Catchechismus. De Heidelbergse Catchechismus wemelt van zaken met betrekking tot de Geest! ( bron: “Verbond en bekering”, ds F.H. Folkerts, ds. B. Luiten, ds. D.J. Zandbergen) |
[quote] helemaal mee eens
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 10 april 2011, 09:44
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 09:41
|
|
|
|
[quote=FRANKT627][quote=LISA610]http://www.sign2god.com/wereld/Taize.html
Wat jij schrijft komt daar letterlijk vanaf, dus ik neem aan dat je dit van één van die sites gekopieerd en in het forum hebt geplakt. Nou mag dat natuurlijk, maar er zijn ook heel veel anders sites waarop informatie over Taizé staat. Wat mij bovendien opvalt, is dat de informatie die op deze sites wordt gegeven zo sterk met elkaar overeenkomt, dat ik bijna de indruk krijg dat het allemaal van dezelfde schrijver is.
Ik gaf al aan dat het niveau van deze site beneden alle peil is, het is ook niet zo moeilijk om dat vast te stellen. Alles wat niet volgens de reformatorische opvattingen is wordt afgekraakt en vooral verdacht gemaakt, een houding die je helaas kunt herkennen. Jammer, er zijn wel protestantse sites waar wel juist geargumenteerd wordt. Traditioneel was dat ook altijd goed ontwikkeld. Helaas is het zo dat men zich het recht toe eigent om vanuit een nogal verheven houding de zaken te ridiculiseren in plaats van met fatsoenlijke argumenten te komen, zoals het hoort. Kennelijk denkt men dat je mensen overtuigt door op een autoritiaire toon dingen te roepen en anderen te ridiculiseren of onjuiste informatie te geven. Het lijkt wel een haatsite. Troost je, Frank, de meeste christelijke sites zijn degelijker, betrouwbaarder en beter onderbouwd. Het protestantisme kent in Nederland een goede studietraditie. En daar ben ik eigenlijk best wel trots op, dat we die hebben.
Thomas.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 10:03
|
|
|
|
| BASTIAAN161 schreef: | - Het nieuwe verbond heeft net zo goed een wet en ook straffen, alleen door het geloof in Christus zijn deze ons niet niet meer ten vloek. Maar die norm staat nog steeds.
De enige zonde in het Nieuwe testament waarvoor geen vergeving is is de Zonde tegen de Heilige Geest.
- Het oude Testament kent ook christus. En ook daar was het alleen door het geloof. En ook daar was zeer veel genade.
Maar wat is je toepassing? Zet God het lijden (c.q. ziekte) niet meer in onder het nieuwe verbond? In het lijden, benoemd in Romeinen 8:31-39 wordt ziekte niet genoemd!!!
Natuurlijk zijn er veel verschillen, maar het principe wat ik vergeleek is hetzelfde: namelijk lijden, dat niet gekeerd werd omdat er een plan mee was. Het principe is ook het lijden is soms onderdeel van Gods raad en wordt niet altijd gekeerd. Maar wat bedoel je precies; ontken je het lijden in het leven van mensen soms ook onderdeel is van Gods raad, en soms ingezet ten goede ? Met andere woorden dat een bidden voor genezing niet altijd verleent wordt omdat als een van de vele mogelijke reden, God een plan kan hebben om door het lijden genezing te brengen aan je ziel.
Er zijn m.i. twee soorten lijden Lijden om Christus wil, Het boek Handelingen staat er vol mee. ook in het begin van de geschiedenis, de schrijnende verhalen, dat christelijke mannen,vrouwen en kinderen voor de leeuwen gegooid werden. Een Romeinse keizer, die christenen gebruikte als fakkels op zijn feesten, Johannes de Doper, die op verzoek van een kind onthoofd werd. Ja, dat lijden is er en de voorbeelden hierboven geven wel aan dat God soms lijden niet keert.
Het lijden door ziekte is m.i. een totaal ander terrein. Ons lichaam is een tempel van de Heilige Geest geworden als we de Here Jezus centraal stellen in onsl leven, zoals beschreven in Romeinen 6, 7 en 8. waarom sommigen wel genezen en anderen niet, weet ik niet. In India heb ik twee genezingen zien gebeuren, één van een pasgeboren baby.
Daar is mijn leven omgekeerd. Daar heb ik in een trein gezeten met een team. Er waren toen hevige gevechten tusssen moslims en hindoes. Onze trein werd bekogeld door brandende, in olie gedompelde stukken en de teamleider gaf ons de opdracht om ons terug te trekken en ons voor te bereiden, dat we dit niet zouden overleven.....edoch....de trein raakte niet in brand! God keerde dat wel. Of misschien was het wel lijden, daar in die trein, maar God keerde het ten goede door mij te leren, dat in Zijn Koninkrijk angst geen optie is, intense vrede wel. Ik ben toen niet bang geweest, maar heb ik alleen intense vrede gevoeld.
( Welke tekst bedoel je precies, en zou je die test willen verklaren hoe die tekst bewijst dat we b.v. ziekten zouden mogen bestraffen? En wat versta je onder bestraffen
Mocht je Efeze 1 bedoelen, Namelijk over de macht en kracht van Christus die aan ons is (1:19). Dit komt dan door de geest van wijsheid en openbaring in Zijn kennis (1:17), die dan juist verwijst naar: “In Welken ook gij zijt, nadat gij het Woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid, gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte”. (1:13) Hier gaat dus niet over de geest die zieken geneest maar over de Geest die getuigt door het Woord.
Mocht je Efeze 6 bedoelen, namelijk “wordt krachtig in den Heere en in de sterkte Zijner macht”. Dit gaat over de wapenrusting van God (“Doet aan de gehele wapenrusting Gods”). Opdat: “opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht. (…) opdat gij kunt wederstaan in de bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven.” Waaruit bestaat de wapenrusting: o.a. uit “het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord” De Bijbel is het zwaard van de geest. Op welke manier: “Met alle bidding en smeking biddende te allen tijde in den geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;” )
Ik ken geen Schriftplaatsen die ziekten ‘bestraffen’. De enige plek die ik ken is die van Petrus; Jezus zegt dat er “veel lijden” zal komen voor Hemzelf. “En Petrus (…) begon Hem te bestraffen, zeggende: Heere, zijt U genadig; dit zal U geenszins geschieden.” “Maar Jezus zich omkerende en Zijn discipelen aanziende, bestrafte Petrus, zeggende (..)”. Oftewel, de bestraffer bestraft!
Ok. Maar dan vind ik het gebruik van woorden zoals 'bestraffen' er niet bij horen. Schriftuurlijker lijkt me “bidden om” / “smeken om”. Want onze volmacht en autoriteit ontbreekt om te dwingen.
God had een voornemen, om het volk die hij door de woestijn geleidt had allemaal te verdelgen, en de beloften alleen door Mozes zijn doorgang te laten gaan, namelijk door een nieuw volk te beginnen uit Mozes. Maar Mozes bad God, en God liet zich verbidden. Of bijvoorbeeld de voorbede van Abraham voor Sodom dat als er nog 50 rechtvaardigen er zouden zijn Sodom niet verdelgt zou worden. God zei hem dit toe. Daarna deed Abraham voorbede voor als er nog maar 45 zouden zijn. God zei hem dit toe. Daarna deed Abraham voorbede voor als er nog maar 40 zouden zijn. God zei hem dit toe. Daarna deed Abraham voorbede voor als er nog maar 30 zouden zijn. God zei hem dit toe. Daarna deed Abraham voorbede voor als er nog maar 20 zouden zijn. God zei hem dit toe. Daarna deed Abraham voorbede voor als er nog maar 10 zouden zijn. God zei hem dit toe.
Het gebed is krachtig. God laat zich soms verbidden. Maar de uitkomst is nooit belooft. Het is altijd in nederigheid knielen voor onze almachtige soevereine God, met de eerbiedige vraag, of hij ons wil verlichten, met het besef dat Zijn wil zal geschieden, en dat Zijn gedachten hoger zijn dan onze. En dat dus wat wij denken dat goed voor ons is kan verschillen met Gods gedachten ? Uw wil geschiede. En Zijn wil kennen we niet. Dus hoe zullen we de ziekte kunnen bestraffen? Dat kunnen we niet.
Ik heb een voorbeeld gebruikt, dat voor mijzelf waarde had. Een verkeerd voorbeeld in de discussie, mijn excuses. Het woord bestraffen krijgt een heel andere lading dan ik bedoelde. Het gebed zelf en ons getuigenis, door de manier waarop we leven en spreken, van Jezus Christus als de opgestane Heer is cruciaal. Al het andere is een vervolg op dat getuigenis en die levensstijl. Ik heb moeite met het noemen van teksten in dit verband. Dan wordt het een polemiek en daar heb ik moeite mee.
Subject
Liever: De basisdiscussie is m.i. OF het calvinisme tot een angstgeloof kan leiden....
Nóg liever: De basisdiscussie is m.i. of het calvinisme sneller tot een angstgeloof leidt.... Want als je alleen zegt dat iets KAN leiden tot iets; dan is het natuurlijk zo dat ALLES kan: zelfs b.v. een vrolijk willen zijn, kán je soms depressief maken. Maar het is de vraag of er een causaul verband is met het typische van de stroming, en ook hoe generiek het is . [b] En eigenlijk nóg liever: De basisdiscussie is m.i. [b]OF het calvinisme sneller tot een geloof leidt met bovenbijbelse angst. Want de Bijbel is de norm ( nog ongeacht hoe je die interpreteert en waar je dan op uit komt). Niet ons eigen gevoel is hierin maatgevend. Onderdelen hierin zijn dat ware liefde vrees uitsluit maar dat tegelijkertijd wel gesproken wordt over zaken als straf en [/b][/b]hel.
En het voorlopige antwoord op dit onderwerp is: neen. Tenzij ik natuurlijk zaken over het hoofd gezien heb, of weerlegbaar verkeerd beoordeeld heb; Maar herinner me er dan gerust aan door naar een specifieke bijdrage te verwijzen (datum en tijd) of door het te bewijs te herhalen. |
Ja, dat is de basisdiscussie. dankjewel voor je uitgebreidde uitleg, k moet het even laten bezinken en kom er later op terug, ok?
toegevoegd, maaandaghet enige wat steeds bij me terugkomt is het volgende lied
http://youtu.be/Nmi1KYC5Htw
Misschien is het goed om hetgene wat er gemeenschappelijk is als basis en fundamnet in het geloof vast te houden en van daaruit de discussie verder inhoud te geven. 1 Cor. 13 is toch het cruciale waar alles omdraait. Let's turn this discussion into a chalenge that's here.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 11 april 2011, 18:31
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 10:25
|
|
|
|
je komt uit die kring thomas, en toch maak je er een karikatuur van. kan geen topic over het calvinisme lezen zonder dat ik lees over wettisicme en ''angstgeloof''. het grappige is dat ik helemaal niet uit een kerkelijke traditie kom, uit de wereld tot geloof gekomen door de Bijbel te lezen, en zelf via de Bijbelstudie tot de conclusie gekomen dat hun er Bijbels correct zijn (kinderdoop daar gelaten). maar goed.. dit hoort bij een andere topic, maar je oudzeer lijkt wel een kruistocht tegen die denominatie.
David, dit heeft toch niets meer met inhoud te maken. Je veronderstelt dat ik vol met oudzeer zit en een kruistocht tegen mijn eigen kerk voer? Waar haal je die onzin vandaan? Ik ben lid van een kerk en maak me zorgen over de grote kerkverlating en het verslechterende imago wat we hebben als christenen. Ik maak me zorgen over de menselijke fouten die in kerken worden gemaakt. Alleen de slechte ervaringen die veel vrouwen hebben met de kerk na een echtscheiding, laten vaak diepe sporen na maar ik kan er meer noemen, net als iedereen hier. Ik zie het conflict nog voor me van mijn vader, een ouderling die, zoals je dat noemt, bijbels correct was, maar ook vol mededogen naar gedrag van mensen in een veranderende samenleving. Het feit dat ik niet bij elk commentaar dat ik geef er een aantal bijbelteksten bijzet die kennelijk mijn gelijk moeten onderstrepen, wil niet zeggen dat ik het Woord niet serieus neem. Ik vind alleen dat je Gods naam niet ijdel mag gebruiken en in het verlengde ervan, hoewel het er niet staat, je Gods Woord ook niet ijdel mag gebruiken. Zeker niet als het enkel bedoeld lijkt om het eigen gelijk in deze te benadrukken. Jij hebt het gevoel wat je meestal ziet bij pas bekeerden en ik heb daar geen moeite mee. Maar bedenk wel dat als je tien of veertig jaar bewust gelovig bent er ook een verdieping in kennis en mildheid op kan treden. En ja, ik ben lid gebleven van een protestantse kerk omdat het ontzettend veel voor me heeft betekent. Ik gooi het kind niet met het badwater weg, wat bijna mijn hele generatie wel gedaan heeft. En dat was vooral of ook vanwege de onwaarachtige omgang met mensen die in moeilijkheden zaten. De bijbels lijkende maar onwerkbare benaderingsvorm, waar het omgaan met echtscheiding maar een van was, is een illustratie. Liefde voor de mens, die ondanks de goede bedoelingen toch faalt tegenover God is een betere vertaling van Gods boodschap dan je te beperken tot vroom klinkende Bijbelwoorden die goed zijn maar hol gaan klinken als de praktijk er mee in strijd is. Het psychisch leed dat door veel kerkmensen bij anderen is veroorzaakt, kwam niet door de boodschap van Christus maar door de onjuiste omgang er mee van gelovigen. Dat is geen kruistocht tegen het Calvinisme. Het is een kritisch nadenken over hoe we nog meer ellende kunnen voorkomen. Als een benadering hetzelfde is als die vroeger was, dan roept dat weerstand op bij de mensen die dat al eens hebben meegemaakt, zo werken die dingen. Je veronderstelt dingen en schept daarna een beeld. Wijsheid is soms meer dan waarheid, David. God heeft ons al verlost als we voor hem kiezen en het minste wat we dan mogen doen is in liefde en vergeving te leven met onze medemensen. Als je al langer bekeerd bent, leert het leven je dit vanzelf wel.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 10 april 2011, 19:16
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 10:35
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Visser brengt er wel enkele mee...naar Ede. Of zou hij echt niet komen?  |
Nee, visser komt as. zaterdag écht niet naar Ede.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ELISABETH227
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 10:35
|
|
|
|
Het verdriet van God
Je knielde voor Mij neer met tranen in je ogen Vol berouw over je zonden keerde jij je naar Mij toe Ik nam je in Mijn armen vol liefd’ en mededogen Je wilde voor Mij leven, voor Mij sterven, zei je toen…
Maar nu is alles anders, Ik ken je bijna niet meer terug Heel langzaam is de liefde in je hart voor Mij bekoeld In plaats van jouw gezicht, zie Ik meer en meer je rug Zo had Ik onze vriendschap, onze liefde, nooit bedoeld
Ik hou van jou, Ik hou verschrikkelijk veel van jou Ik heb Mijn bloed, Mijn hele leven, alles, voor jou uitgestort Maar Mijn hart bloedt nu opnieuw en Ik voel me weer gebroken Omdat Mijn liefde door jou niet meer beantwoord wordt
Ik hou van jou, Ik wil je niet verliezen Ik klop elke keer weer hoopvol aan de deur van jouw hart Maar Ik denk dat het tijd wordt dat jij opnieuw gaat kiezen Jouw “nu eens wel en dan weer niet” maakt Mij verward
Ik laat je vrij, Ik wil je alle ruimte geven Want je hebt een vrije wil en die zal Ik respecteren Denk er ernstig over na, wat je nu wilt met je leven Wordt het Mammon, wordt het Baäl, of kies je voor jouw Here?
Ik wacht op jou, Ik klop en Ik blijf kloppen Omdat Ik hoop dat je voor Mij kiest en er écht weer voor wil gaan Als je je hart weer voor Mij opent, dan kom Ik bij je binnen en we eten van het heerlijks dat Ik op tafel klaar heb staan
Ik hou van jou, Ik hou verschrikkelijk veel van jou Ik wil alles met je delen, Mijn troon, Mijn pracht en praal Ik verlang naar het moment dat jij echt Mijn bruid zult worden Want Ik wil jou, Ik wil jou helemaal
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 10:41
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Nee, visser komt as. zaterdag écht niet naar Ede.  |
Hoe geraken jouw bolussen dan bij dat Friese meisje en deze brave en vooral nederige Belg
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 10:44
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Ha ha ha, je bent wel lekker bezig he.. met het omhoog halen van de gevoelige onderwerpen op t forum.. Heb je seks voor het huwelijk nog niet gevonden.. die is er ook nog. En don't wurry, dit onderwerp is wel degelijk besproken op het forum. Daarom telt dit topic ook 4 bladzijden. Dus als je ook je eigen mening hierover wil geven, ga vooral je gang  |
Hij is in een ontdekkingsfase terecht gekomen
Natuurlijk kan zelfbevrediging niet. Dat is een vorm van genieten. Het is ook seks en daarvoor moet je met 2 zijn. Twee mensen met een verschillend geslacht en je moet gehuwd zijn.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 10:45
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Hoe geraken jouw bolussen dan bij dat Friese meisje en deze brave en vooral nederige Belg  |
En dan zeggen ze nog dat vrouwen nieuwsgierig zijn?????
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 10:49
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | En dan zeggen ze nog dat vrouwen nieuwsgierig zijn?????  |
Ja zeg, ik wil de Zeeuws culinaire geneugten niet aan mij laten voorbij gaan. Misschien kan mijn oordeelkundige analyse nog wel tot een vele betere bolus leiden.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 10:53
|
|
|
|
[quote=THOMAS968][quote=FRANKT627]
Thomas en Frank, ik heb niet voor niets alle drie links geplaatst zodat de opvallende overeenkomsten tussen die drie stukken meteen zichtbaar is. En ja, die het is overduidelijk dat de mensen die die stukken hebben geschreven uit de refo-hoek komen en dat zij zich afzetten tegen alles wat niet uit de reformatorische hoek komt. De overeenkomsten tussen die drie sites zijn echter zo groot, dat iedereen de conclusie kan trekken dat het om grotendeels hetzelfde stuk gaat, waarbij schrijvers van elkaar gekopieerd hebben.
Op het moment dat je onderwerpen met betrekking tot het geloof gaat onderzoeken, kom je nu eenmaal ook op die drie genoemde sites terecht. Omdat de info op die sites heel gekleurd is, is het voor degene die echt serieus aan het onderzoeken is een aanleiding om vooral ook verder te kijken en informatie op andere sites te lezen. Want als je echt iets probeert te onderzoeken ga je niet alleen op zoek naar informatie die precies past bij je eigen (bevooroordeelde) denkbeelden, maar probeer je juist ook uit te zoeken waarom anderen anders denken en zoveel mogelijk objectieve info te verzamelen, in plaats van alleen maar info die zo overduidelijk gekleurd is. Als iemand dus daadwerkelijk uitsluitend afgaat op de informatie die op die drie sites staat, laat hij feitelijk zien dat hij beschikt over zeer gebrekkige onderzoekscapaciteiten.
Wat Taizé betreft zijn er zoveel sites die compleet andere informatie bieden, dat het onmogelijk is om die allemaal op het forum te zetten. Juist daarom heb ik de link naar de site van de Taizé-gemeenschap zelf geplaatst en verder hoop ik dat mensen die zich echt wat meer willen verdiepen, zelf ook kunnen googlen.
Enne.. zo te horen weet Frank ongelofelijk veel over het kloosterleven... dus wellicht volstaat ook een mail aan Frank als je meer info wil
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 10:54
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Hoe geraken jouw bolussen dan bij dat Friese meisje en deze brave en vooral nederige Belg  |
Niet zo moeilijk Frankie.... vanuit België even de westerscheldetunnel door . Ben je bijna in Vlissingen waar de beste bolusbakker zit . Zie onderstaande link.
http://www.zeeuwsebolus.nl
Hiermee is Leo misschien overtuigd dat de beste dus toch niet van Flakkee komen maar gewoon uit Zeeland
Laatst aangepast door
|
VISSER278
|
op zondag 10 april 2011, 10:56
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 10:55
|
|
|
|
Gaan we ze toch samen halen Frank.... uiteraard wel zonder dat moeilijke gedoe als chatten enzo
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 10:57
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Ja zeg, ik wil de Zeeuws culinaire geneugten niet aan mij laten voorbij gaan. Misschien kan mijn oordeelkundige analyse nog wel tot een vele betere bolus leiden.  |
Enige arrogantie komt nu wel voorbij zeilen Frank.......
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |