ChristianMatch

Forum

Dit vraag ik me af vandaag..
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2265 2266 2267 2268 2269 2270 2271 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
BILLY701

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 17:04

SOFIE807 schreef:
Ik vraag me af hoe ik nu alles wat ik me nog afvraag , nu nog moet vragen aan Frank ? Geschokte, onthutste smiley

MAILEN MISSCHIEN???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 17:07

SOFIE807 schreef:
Ik vraag me af hoe ik nu alles wat ik me nog afvraag , nu nog moet vragen aan Frank ? Geschokte, onthutste smiley

Frankie weg Geschokte, onthutste smiley dat bestaat niet en Floshke dan?? Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANGELBOY999

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 17:27

LISA610 schreef:
Verschillende bijdragen in dit topic hebben mij tot nadenken gezet, want er wordt hier nogal wat gezegd. Even een paar quotes:

Angelboy schreef:
“Voor ik Jezus ontmoette had ik een losbandig leven op vele vlakken. Het was normaal om zonder een persoonlijke, vaste relatie seks te hebben met vrouwen. Maar sinds ik de levende Heer heb ontmoet is mijn hele innerlijke houding fundamenteel en radicaal aan het veranderen.”

Chat schreef:
“Wat doe je als je verliefd bent op een vrouw die al meerdere mannen gehad heeft? Wijs je die dan af, of accepteer je dat je de zesde man bent? Voor mezelf wordt zo'n vrouw een stuk minder aantrekkelijk.”

Angelboy schreef:
“Wie huwt of trouwt met iemand die ontucht heeft gepleegd, maakt zichzelf onrein. Moet iemand die ontucht geleegd heeft voor de rest van zijn leven zonder partner blijven? Daarvoor hebben zij zelf gekozen. Nogmaals! Jezus zegt dit zeer duidelijk, je mag alleen scheiden van iemand wanneer die ontucht gepleegd heeft, en wie met zo iemand hertrouwt word zelf onrein.”

En
“Wat ik onder onreinheid versta? Echtbreuk plegen!”

Persoonlijk vind ik hier in de bijdragen nog al wat oordelende uitspraken staan. En ja, ik voel me wel degelijk geroepen om hier even iets over te zeggen. Allereerst geeft Angelboy aan dat hij zelf een losbandig leven heeft geleid totdat hij een levende relatie met God kreeg. Dat losbandige leven Angelboy is net zo goed zondig als wanneer iemand echtbreuk heeft gepleegd ook als er geen sprake is geweest van ontucht of overspel. En nou niet meteen de verdediging in schieten, want ik veroordeel jou nergens over. Je zegt zelf immers al dat je inmiddels de Here hebt leren kennen en dat je sindsdien enorm aan het veranderen bent. Dat is uiteindelijk waar het om gaat.

Chat geeft vervolgens aan dat een vrouw die meerdere partners heeft gehad in zijn ogen niet aantrekkelijk is. Suus reageert hierop met het verhaal van de Samaritaanse vrouw. Ook in mijn ogen blijkt uit dit verhaal dat Jezus deze vrouw niet veroordeelt. Hij zegt niet: “Jij bent niet goed genoeg voor mij, want je leeft al samen met jouw zesde man”. Integendeel, deze vrouw wordt door hem gebruikt om ook de anderen uit het dorp naar hem toe te halen en heel veel mensen die dan tot Hem komen, komen tot het geloof.

Chat heeft wel een punt als hij zegt dat Jezus niet met deze vrouw is getrouwd, maar uiteindelijk is Jezus met geen enkele vrouw getrouwd, ook niet met een maagd. Betekent dit dan dat wij helemaal niet moeten trouwen op het moment dat wij zijn voorbeeld willen volgen? Welnee, want God heeft immers al in den beginnen gezien dat het niet goed is voor de mens om alleen te zijn. Juist daarom schiep hij Eva.

Wat de uitspraak van Chat betreft, tja het is inderdaad helemaal aan jou om te beslissen met wie jij wel of niet een relatie zou willen. Als alle vrouwen zo zouden redeneren zoals jij, heeft Angelboy nog weinig kans om aan de vrouw te komen via CM, want per slot van rekening geeft hij zelf openlijk toe dat hij een losbandig leven heeft geleid voordat hij tot het geloof kwam. Persoonlijk vind ik dit erg dapper van hem. Hij stelt ook dat zijn hele innerlijke houding fundamenteel en radicaal aan het veranderen is sinds hij een levende relatie met onze Heer heeft gekregen. En ik denk dat het juist daarom gaat. God verandert mensen.

Datzelfde geldt natuurlijk evengoed voor mensen die een echtscheiding achter de rug hebben. Verschillende bijdragen van Angelboy doen bij mij de indruk ontstaan, dat hij meent dat een echtscheiding zwaarder weegt dan het losbandige leven dat hij zelf heeft geleid voordat hij tot het geloof kwam. Waarschijnlijk bedoelt hij dit niet zo, maar het lijkt me toch wel even goed om hier iets over te zeggen.

Een echtscheiding is zonde, dat staat buiten kijf. Een echtscheiding telt niet zwaarder dan een andere zonde. En ja, ook ik heb gezondigd. Ik ben ruim vier jaar geleden gescheiden. En nee, er was geen sprake van overspel. En ja, ik weet dat ik heb gezondigd toen mijn ex-man en ik uit elkaar gingen. En geloof me, dat is echt niet de enige zonde die ik heb begaan in mijn leven. Moet ik mij nu schamen? Moet ik mij schuldig voelen? Moet ik dit de rest van mijn leven meedragen als last op mijn schouders en alleen blijven tot ik sterf? Nee, dat moet ik niet!

De meeste mensen die mijn bijdragen op het forum kennen weten dat er zich in mijn leven twee jaar geleden een hele grote ommekeer heeft voorgedaan, die heeft geleid tot een intense zoektocht naar de relatie die ik als kind met God had. Die zoektocht heeft erin geresulteerd dat ik mij vorig jaar in september heb laten dopen door onderdompeling, als daad van gehoorzaamheid, om het voorbeeld van Jezus te volgen en een nieuw leven te beginnen, samen met Hem. Ik herken heel goed wat Angelboy schrijft als hij stelt dat God mensen radicaal kan veranderen, want ook ik heb hele radicale keuzes moeten maken.

Ik realiseer me dat ik het verleden niet kan uitwissen, het is gebeurd en het maakt deel uit van mijn leven. Tegelijkertijd realiseer ik me ook dat ik het verleden niet uit hoef te wissen: dat heeft God zelf namelijk al voor mij gedaan. Ik kan leren van hetgeen er is gebeurd, maar ik hoef er niet onder te lijden. Ik hoef het niet met mij mee te dragen als een last die mij vult met schuld, schaamte, angst, pijn, verdriet of teleurstelling. Integendeel, ik mag dat juist los laten opdat God alles wat er is geweest ten goede kan gebruiken.

Ben ik minder aantrekkelijk voor mensen door zonden die ik in het verleden heb begaan, ongeacht wat die zonden dan ook zijn? Als er mensen zijn die dat vinden… so be it. Ik weet namelijk dat ik niet minder aantrekkelijk ben voor God. Er is heel veel gebeurd in mijn leven, maar Hij heeft mij nooit los gelaten, hoe ver ik soms ook van Hem verwijderd was. En ja, uiteindelijk kwam het moment waarop ik al mijn zonden heb beleden en me volledig heb overgegeven aan Zijn liefde en genade. Dus geen mens kan mij nog veroordelen over wat er is voorgevallen in mijn leven. Ik kan het verleden niet ongedaan maken, maar dat hoeft ook niet. Ik heb er van geleerd en God heeft het ten goede gekeerd. Dankzij Hem ben ik vrij, werkelijk vrij.

Dit topic draaide niet om gescheiden zijn of hertrouwen of over gevoelens van schuld of schaamte over begane zonden. Maar juist door de bijdragen die ik hierop las moest ik het voorgaande toch even kwijt.

Back on topic. Waar het binnen dit topic om draait is de vraag of seks voor het huwelijk mag of niet. Ik heb hier in het eerdere topic dat over dit onderwerp ging al het nodige gezegd. Maar voor de liefhebbers doe ik het nog even dunnetjes over.

Ik heb (nog altijd) geen Bijbeltekst kunnen vinden waaruit blijkt dat je geen seks voor het huwelijk mag hebben. Teksten die hierover worden aangehaald, staan vaak in bepaalde context en soms is het juist de vertaling van bepaalde teksten die op meerdere manieren uit te leggen is.

Wat ik echter heb geleerd is dat seks niet alleen leidt tot een lichamelijke verbondenheid, maar juist ook tot geestelijke verbondenheid. Dat maakt het ook zo enorm pijnlijk als een relatie dan toch stuk loopt nadat je zo intiem met iemand bent geweest. Juist daarom denk ik dat het beter is om te wachten met seks totdat er sprake is van een relatie zoals God die feitelijk heeft bedoeld tussen een man en een vrouw.

God heeft in mijn ogen heel duidelijk aangegeven in Zijn woord, hoe de relatie tussen man en vrouw moet zijn. In mijn ogen moet de relatie tussen mensen gebaseerd zijn op liefde. Jezus zegt niet voor niets: “Heb elkaar lief op de manier waarop Ik jullie heb liefgehad.” Dat geldt voor relaties tussen mensen in het algemeen, maar in het bijzonder voor relaties tussen man en vrouw. Wat liefde inhoudt staat prachtig verwoord in 1 Korintiërs 13, vers 4 tot en met 8.

Het vergt de nodige tijd om elkaar te leren kennen, om elkaar te leren accepteren en respecteren zoals je bent. Voor de mensen die al één of soms zelfs meerdere teleurstellingen hebben moeten verwerken als gevolg van een verbroken relatie, vergt het bovendien ook tijd om elkaar te leren vertrouwen, om weer te leren geloven in een relatie die stand kan houden.

Anders gezegd, het kost tijd om de relatie op te bouwen op de manier waarop God een relatie tussen man en vrouw heeft bedoeld. En als je dan al weet dat het extra pijnlijk kan zijn als een relatie eindigt wanneer je seks met elkaar gehad hebt, is het beter om het zekere voor het onzekere te nemen. Wacht gewoon totdat je weet dat er wel sprake is van een relatie die gebaseerd is op oprechte, onvoorwaardelijke liefde. En ach.. al je daarop kunt wachten, wat let je dan nog om ook te wachten tot je getrouwd bent? Want volgens mij een huwelijk een heel logisch vervolg op een relatie die gebaseerd is op de liefde zoals verwoord staat in 1 Korintiërs 13, vers 4 tot en met 8.

En ja, ditzelfde geldt volgens mij net zo goed voor de mensen die een echtscheiding achter de rug hebben. Want als God daarna iemand op hun pad plaatst waarmee zij wel de relatie kunnen opbouwen die ik hiervoor heb beschreven, dan geloof ik dat het juist ook Zijn bedoeling is dat zij met elkaar trouwen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die daar anders over denken en weet je, dat mag best. Uiteindelijk gaat het er niet om dat ik mij ten opzichte van mensen moet kunnen verantwoorden. De enige aan wie ik mij hoef te verantwoorden is God zelf. Hij staat voor mij op de eerste plaats en Zijn wil geschiedde.

En dus, als er een moment komt waarop ik ten huwelijk wordt gevraagd door iemand waar ik de relatie mee heb opgebouwd, die daadwerkelijk is gebaseerd op de liefde uit 1 Korintiërs 13, vers 4 tot en met 8…… dan zeg ik gewoon “ja” ongeacht wat mensen daarvan vinden. Als God mij dan ooit vraagt waarom ik opnieuw ben getrouwd, dan zal ik tegen Hem zeggen dat dit tot Zijn eer en uit pure dankbaarheid jegens Hem is gebeurd, simpelweg omdat Hij mijn gebeden om zo’n relatie dan heeft verhoord. Waarom zou ik in vredesnaam moeten afwijzen wat mij door God wordt gegeven?

Amai Lisa dat vind ik nu eens knap gesproken van je. Ik sta er ook van te kijken hoe positief jij bent ingesteld. Dat is voor mij een teken dat jij je laat leiden door Gods Geest, proficiat! En inderdaad, ik heb er geen enkel probleem mee om toe te geven dat ik een losbandig leven heb geleid voor ik Jezus kende, dat mag iedereen van me weten, juist omdat ik mij nu door Jezus aan het laten dopen ben (door de heilige Geest). Hij is mij aan het zalven tot de nieuwe mens, bekleed met Christus. Wat voorbij is telt niet meer voor de Heer. Hij ziet dieper dan wijzelf onszelf kunnen zien of aanschouwen, en Hij dus als geen ander wie we werkelijk zijn. Wat anderen ook van ons denken, Hij kent ons door en door en dat is wat voor een mensen leven waarde heeft. Het oordeel van een mens is nooit zuiver. In de Bijbel staat ook zeer duidelijk: Laat je niet door menselijke overwegingen leiden maar door Gods Geest, alleen Hem kunnen we volledig vertrouwen, alleen van hem kunnen wij de absolute Liefde ontvangen, Himself!!! Wat Hij zegt is altijd waar.

Wat bedoeld Jezus nu werkelijk als Hij zegt: " Alleen bij ontucht mag men scheiden"?

In welke context speelt dit verhaal zich af?

Tegen wat voor mensen spreekt Hij dit uit?

Misschien zei Hij dit tegen mensen die voor het minste de scheiding in het leven riepen?

Misschien bedoeld Hij dat we niet voor het minste de scheiding mogen aanvragen?

Veel stof om over na te denken en ter discussie te brengen.

En ik vind ook dat ik niet zo maar mag oordelen over welke mensen dan ook, over hen die al getrouwd geweest zijn. Sorry allemaal mocht ik iemand van jullie gepijnigd hebben, het lag en ligt nooit in mijn bedoelingen. Ik heb het echt goed voor met iedereen. Ik zal voortaan beter na denken hoe thema's aan te snijden, en vooral het oordelen aan de kant te laten staan, want ik vind ook dat hier niemand beter van word. Lisa, nogmaals dank voor je milde en openhartige houding, het werkt aanstekelijk voor me. Ik vind je een toffe maddam en dat iedereen weten, voila
Angelboy
Naar boven

Auteur Bericht
AARTJE289

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 17:28

Morgen ben ik hier weg.

De plicht roept thuis........het ga jullie goed !!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 17:37

LISA610 schreef:
Chat geeft vervolgens aan dat een vrouw die meerdere partners heeft gehad in zijn ogen niet aantrekkelijk is. Suus reageert hierop met het verhaal van de Samaritaanse vrouw. Ook in mijn ogen blijkt uit dit verhaal dat Jezus deze vrouw niet veroordeelt. Hij zegt niet: “Jij bent niet goed genoeg voor mij, want je leeft al samen met jouw zesde man”. Integendeel, deze vrouw wordt door hem gebruikt om ook de anderen uit het dorp naar hem toe te halen en heel veel mensen die dan tot Hem komen, komen tot het geloof.

Chat heeft wel een punt als hij zegt dat Jezus niet met deze vrouw is getrouwd, maar uiteindelijk is Jezus met geen enkele vrouw getrouwd, ook niet met een maagd. Betekent dit dan dat wij helemaal niet moeten trouwen op het moment dat wij zijn voorbeeld willen volgen? Welnee, want God heeft immers al in den beginnen gezien dat het niet goed is voor de mens om alleen te zijn. Juist daarom schiep hij Eva.

Wat de uitspraak van Chat betreft, tja het is inderdaad helemaal aan jou om te beslissen met wie jij wel of niet een relatie zou willen. Als alle vrouwen zo zouden redeneren zoals jij, heeft Angelboy nog weinig kans om aan de vrouw te komen via CM, want per slot van rekening geeft hij zelf openlijk toe dat hij een losbandig leven heeft geleid voordat hij tot het geloof kwam. Persoonlijk vind ik dit erg dapper van hem. Hij stelt ook dat zijn hele innerlijke houding fundamenteel en radicaal aan het veranderen is sinds hij een levende relatie met onze Heer heeft gekregen. En ik denk dat het juist daarom gaat. God verandert mensen.
Eerlijk gezegd denk ik dat je voorbij gaat aan de bedoeling van deze uitspraak. Het gaat me meer om het volgende. Te vaak merk ik dat mensen hier een losvast relatie hebben, die hooguit een paar maanden standhoudt. En iedere keer als er seks in het spel is, verliest men weer een stukje van zichzelf. Iemand die vijf of zes van zulke relaties heeft gehad, zou zich eens achter de oren moeten krabben of die wel goed bezig is. En als je niet in staat bent een relatie in stand te houden, wat geeft mij de zekerheid dat het met de zevende wel zou gebeuren???
En dat hele verhaal of er in de bijbel over gesproken wordt, hebben we het al over gehad, maar op een of andere manier wil je dat niet geloven....ga niet zeggen dat de bijbel er niets over zegt. De Bijbel is daar heel duidelijk in, maar dat is kennelijk niet voldoende voor je.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 2 mei 2011, 17:39
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA111

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 17:38

AARTJE289 schreef:
Morgen ben ik hier weg.

De plicht roept thuis........het ga jullie goed !!

succes met het thuisfront
Naar boven

Auteur Bericht
MVV749

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 17:41

LIEKE268 schreef:
Mooiste moment vandaag: een brok in de keel krijgen omdat een patient op mijn werk met tranen in zijn ogen zijn oprecht dank uitsprak voor de zorg die ik hem gaf.

Zulke dankbaarheid is idd één van de mooiste dingen. Leuk voor je. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MVV749

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 17:45

Mooiste moment vandaag (tot op heden):

Onverwachts mailtje met een reikende hand. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 17:46

BASTIBRO042 schreef:
Daar zeg je nogal wat. Jouw mening ok maar . .
ik denk wel dat al die mensen hun best doen en Jezus wel willen leren kennen.
Maar je hebt wel een punt. Echte ervaringen met Jezus zelf staan ver boven de theorie.

Ik zeg dus ook niet dat ze dat niet willen .... maar ze zullen het wel moeten aannemen. En dat zie ik dus als persoonlijk geloof, Jezus Christus aannemen, niets meer, niets minder .... !!
Naar boven

Auteur Bericht
MVV749

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 17:55

Mijn mening is na wat discussie en veel leeswerk in dit topic ongewijzigd:

Masturberen moet kunnen, bij zowel vrouwen als mannen. Ik heb nog niets in de Bijbel of dit topic kunnen ontdekken die me mijn mening doet veranderen. Zolang het maar geen lustverslaving is, zal dit naar mijn idee niet zondig zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
MVV749

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 18:01

Cross,

Wat ik me afvraag aan jouw eerste post en jouw vraag:

Waaruit maak je überhaupt op dat God alleen Licht is of alleen in Licht kan zijn? Of anders, vanuit welke gedachtegang stel je deze vraag precies?

Ik vind je stelling interessant, maar heb het idee dat ik je gedachtegang niet helemaal kan volgen. Zou je je wat nader kunnen verklaren?
Naar boven

Auteur Bericht
ANGELBOY999

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 18:37

CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat je voorbij gaat aan de bedoeling van deze uitspraak. Het gaat me meer om het volgende. Te vaak merk ik dat mensen hier een losvast relatie hebben, die hooguit een paar maanden standhoudt. En iedere keer als er seks in het spel is, verliest men weer een stukje van zichzelf. Iemand die vijf of zes van zulke relaties heeft gehad, zou zich eens achter de oren moeten krabben of die wel goed bezig is. En als je niet in staat bent een relatie in stand te houden, wat geeft mij de zekerheid dat het met de zevende wel zou gebeuren???
En dat hele verhaal of er in de bijbel over gesproken wordt, hebben we het al over gehad, maar op een of andere manier wil je dat niet geloven....ga niet zeggen dat de bijbel er niets over zegt. De Bijbel is daar heel duidelijk in, maar dat is kennelijk niet voldoende voor je.

Chatuliem, al bij het plaatsen van dit onderwerp ben jij de enigste die vanaf het begin begrepen heeft waar ik met mijn start tekst naar toe wil. Ik ben blij om iemand aan mijn zijde te hebben. Ik heb dit thema aangesneden omdat ik mijn naasten duidelijk wil maken dat het opbouwen van trouw als voorwaarde voor een vaste relatie noodzakelijk is om een goede kans te bekomen dat twee duifjes voor de rest van hun leven bij elkaar kunnen blijven. En dat kunnen samen blijven is nu wat ik één ieder en mezelf toewens. Dat is alles. Het is zeker geen kritiek naar eender wie, laat de Heer maar oordelen want alleen Hij is God, maar het is toch goed dat ik iedereen het allerbeste toewens niet?

Ik kan het jullie niet genoeg benadrukken zustertjes en broers, van me in Jezus Naam, ik zie jullie allemaal graag, of jullie nu protestant, evangelisch, katholiek of wat dan ook voor Christenen zijn, wat echt telt en waar is is dat wij alleen broeders zijn van één Heer, Jezus Christus, en van één Vader in de hemel. Laten wij ons dan ook gedragen als zusters en broers tot lof en eer van God.

Angelboy
Naar boven

Auteur Bericht
MVV749

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 19:00

BASTIBRO042 schreef:
Ik weet niet wat er in mijn prof staat maar . .

Metallica is voor mij altijd(vanaf 1993) nr.1 geweest, en nog steeds.
Al weet ik dat veel Christenen daar veeel slechts in zien Coole smiley met zonnebril

Ik hecht weinig waarde aan wat veel Christenen erover denken. Ik luister ook al jaren naar bands als Metallica en wordt daarover ook al jaren bevooroordeeld en veroordeeld. Zelfs als ik naar Christelijke Hardrock of Metal luister weten mensen daar wat van, dus het is schijnbaar nooit goed.

En daarmee on topic:

Ik vraag me af waarom er ook binnen de Christelijke Gemeente zoveel verdeeldheid is.
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 19:07

CHATULIEM619 schreef:

Eigenlijk vind ik dat jij je redelijk ongenuanceerd uitspreekt over mensen die via CM verschillende kortstondige relaties hebben gehad. Wat mij een beetje tegen de borst stuit is dat jij er op voorhand van uit lijkt te gaan dat binnen die kortstondige relaties van CM-leden ook altijd sprake is geweest van seks, terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Het lijkt me dan ook beter om daar in ieder geval onbevooroordeeld tegenaan te kijken totdat je weet hoe het werkelijk zit. En nee, dat is niet omdat ik me persoonlijk aangesproken voel want zoals je weet heb ik via CM helemaal geen relatie gekregen die na een paar maand weer verbroken werd.

Wat het lezen van de Bijbel betreft: Dat ik niet klakkeloos aan neem wat jij zegt, wil nog niet zeggen dat de Bijbel kennelijk niet voldoende voor mij is Chat. Maar goed, de discussie over wat er nu wel of niet letterlijk in de Bijbel staat met betrekking tot seks voor het huwelijk, hebben we al eerder gevoerd dus het lijkt me niet zinvol om dat nog eens over te doen. Misschien is het beter om te kijken naar de overeenkomsten in ons denken in plaats van naar de verschillen.

Ik ben het met je eens dat iemand die seks heeft met een ander iets van zichzelf verliest, juist daarom kan het ook zoveel pijn doen als een relatie daarna weer eindigt. Dat is ook waarom ik in mijn bijdrage heel duidelijk heb aangegeven binnen wat voor relatie seks volgens mij thuis hoort. En ja, dat is wel degelijk geïnspireerd op wat er staat in de Bijbel, ondanks het feit dat ik geen letterlijke Bijbeltekst heb kunnen vinden die zich uitspreekt tegen seks voor het huwelijk. Heb jij daar wellicht over heen gelezen?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 19:23

LISA610 schreef:
Eigenlijk vind ik dat jij je redelijk ongenuanceerd uitspreekt over mensen die via CM verschillende kortstondige relaties hebben gehad. Wat mij een beetje tegen de borst stuit is dat jij er op voorhand van uit lijkt te gaan dat binnen die kortstondige relaties van CM-leden ook altijd sprake is geweest van seks, terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Het lijkt me dan ook beter om daar in ieder geval onbevooroordeeld tegenaan te kijken totdat je weet hoe het werkelijk zit. En nee, dat is niet omdat ik me persoonlijk aangesproken voel want zoals je weet heb ik via CM helemaal geen relatie gekregen die na een paar maand weer verbroken werd.

Wat het lezen van de Bijbel betreft: Dat ik niet klakkeloos aan neem wat jij zegt, wil nog niet zeggen dat de Bijbel kennelijk niet voldoende voor mij is Chat. Maar goed, de discussie over wat er nu wel of niet letterlijk in de Bijbel staat met betrekking tot seks voor het huwelijk, hebben we al eerder gevoerd dus het lijkt me niet zinvol om dat nog eens over te doen. Misschien is het beter om te kijken naar de overeenkomsten in ons denken in plaats van naar de verschillen.

Ik ben het met je eens dat iemand die seks heeft met een ander iets van zichzelf verliest, juist daarom kan het ook zoveel pijn doen als een relatie daarna weer eindigt. Dat is ook waarom ik in mijn bijdrage heel duidelijk heb aangegeven binnen wat voor relatie seks volgens mij thuis hoort. En ja, dat is wel degelijk geïnspireerd op wat er staat in de Bijbel, ondanks het feit dat ik geen letterlijke Bijbeltekst heb kunnen vinden die zich uitspreekt tegen seks voor het huwelijk. Heb jij daar wellicht over heen gelezen?

Ik wil wel specifieker worden en je voorbeelden noemen? Natuurlijk is het ongenuanceerd omdat je nu eenmaal niet in details kunt treden. En het gaat niet om mij te geloven, maar als ik tig keer vanuit het Grieks uitleg dat het woord porneia (ontucht) alle seks omschrijft buiten het huwelijk om, en je vindt dat niet voldoende, vraag ik me af, waarom je dat gewoon niet accepteert. En seks die door de Heer gewild is, is seks binnen het huwelijk, niet binnen zomaar een relatie...
Naar boven

Auteur Bericht
MVV749

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 19:33

Ik denk dat dit een echte padstelling is.
De Bijbel is misschien niet geheel letterlijk te nemen. Er staan genoeg dingen in die we met ons brein niet eens kunnen bevatten als wie die letterlijk nemen. Aan de andere kant staan er ook genoeg dingen die wel letterlijk opgevat kunnen worden. Lessen die er letterlijk ter harte moeten nemen. Maar uiteindelijk moeten we geloven als een kind en daarbij hoort geen wetenschappelijk bewijs.

Naar mijn idee is er ook een probleem met 'De wetenschap'.
Om te beginnen: bestaat er zoiets als De wetenschap?
Er zijn talloze wetenschappers. Veel wetenschappers spreken elkaar tegen. Er zijn meer dan genoeg theologen en wetenschappers die de waarheid vanuit De Bijbel weten te onderbouwen, andere ondermijnen deze.

Misschien komt het in de wetenschap ook wel op geloof aan. Wie kiezen we om wat te geloven? En hoe moeten we alle onderzoeken en wetenschappelijk bewijs eigenlijk interpreteren?
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 19:47

CHATULIEM619 schreef:
Ik wil wel specifieker worden en je voorbeelden noemen? Natuurlijk is het ongenuanceerd omdat je nu eenmaal niet in details kunt treden. En het gaat niet om mij te geloven, maar als ik tig keer vanuit het Grieks uitleg dat het woord porneia (ontucht) alle seks omschrijft buiten het huwelijk om, en je vindt dat niet voldoende, vraag ik me af, waarom je dat gewoon niet accepteert. En seks die door de Heer gewild is, is seks binnen het huwelijk, niet binnen zomaar een relatie...

Maar Chatuliem, je kunt ontucht/afgodendienst ( de Griekse betekenis van het woord porneia ) toch niet vergelijken met de liefde die Lisa omschrijft?
Het gaat in een relatie om seks uit liefde en dat heeft volgens mij niets met ontucht te maken.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 19:55

MARIAN519 schreef:
Maar Chatuliem, je kunt ontucht/afgodendienst ( de Griekse betekenis van het woord porneia ) toch niet vergelijken met de liefde die Lisa omschrijft?
Het gaat in een relatie om seks uit liefde en dat heeft volgens mij niets met ontucht te maken.
Nee, echt niet? Ik beschrijf gewoon dat alle seks buiten het huwelijk porneia is. Liefde in een relatie zonder wederzijdse verplichtingen is wat anders dan huwelijk. Wat betreft afgodendienst, in die tijd kon je met een priesteres naar bed gaan, en dat werd gezien als offer aan Diane/Artemis...Maar het is niet goed om de betekenis alleen maar te versmallen tot dit ene begrip. Het omvat alle soorten seks buiten het huwelijk om.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 2 mei 2011, 20:03
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 19:56

http://youtu.be/68VPPhQV9YQ

Ik bazuin het niet rond want dan krijg je zo'n lachje......maar ik ben wel een beetje fan van ze.......... Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIMPERNEL883

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 20:01

PIMPERNEL883 schreef:
wil even door geven dat de wandeling niet door gaat wegens te weinig animo, maar wil er eentje in juni gaan plannen misschien gaan er dan meer mee , wordt vervolgt.

Laatst aangepast door
PIMPERNEL883
op vrijdag 6 mei 2011, 14:04
Naar boven

Auteur Bericht
ANGELBOY999

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 20:05

MARIAN519 schreef:

het gaat inderdaad om seks uit liefde maar wel binnen de veilige grenzen van een gezond huwelijk, seks daarbuiten is onwettig. Daarom geloof ik ook dat seks buiten het huwelijk tot ontucht leid. Weten jullie, wat in de heilige Schrift staat is bindend zoals Jezus zelf gezegd heeft, je mag dat niet zomaar naast je heen leggen, dat dient serieus genomen te worden.

Liefde heeft alles met trouw te maken. Trouw is de basis voor een gezonde relatie. En trouw leid dan automatisch tot trouw"en". Alleen en alleen binnen die grenzen kan Gods Liefde gedijen, seks daarbuiten is nogmaals uit den boze. Je kunt de heilige Schrift niet naast je neer leggen, het Woord van God is bindend. En wie dit naast zich neerlegt heeft God niet lief, hij of zij volgen hun eigen hartstochten, en niet die van de Heer. Het Woord van God is bindend!

Angelboy
Naar boven

Auteur Bericht
MIR111

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 20:25

personen die mee hopen te gaan;

hannah810, 38 jaar, regio 073, met pleegdochter van 5
madelief 40 jaar
trijnie671, 49 jaar, regio 0594
SweetLady, sweet 40, regio 026
maria576 en partner; regio 038
dini968, 52 jaar
susannah475, 45 jaar
jennifer645 43 jaar regio 345
Erika129 36 jaar regio 0318
Thirza120 (30 jaar), regio 0318
Mir111 18 jaar regio 0318 (onder voorbehoud) met volleybal

eloy997 45 jaar + zoon 12 en dochter 10
crossroad317 regio 0524
maded 46 jaar regio 0183
jan578 52 jaar regio 0172
Billy701 49 jaar regio 0594
jan935 61 jaar regio 0182
visser278 43 jaar regio 113
searching 40 jaar regio 0182 (oud-lid)

Laatst aangepast door
MIR111
op maandag 2 mei 2011, 22:41
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 20:26

Maandag 2 mei, Jes. 11: 1-10; Nes Ammin.

In Israël, in het noorden, in Galilea, ligt een bekende kibboets: Nes Ammin. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog waarin zes miljoen Joden zijn omgekomen, hebben enkele mensen, Duitsers en anderen, in de nieuwe staat Israël een dorp gesticht, een kibboets. Ze hebben dat gedaan om duidelijkheid te maken aan de Joden dat zij niet alleen staan in de wereld. De bewoners van deze kibboets wilden de Joden helpen hun land op te bouwen, zodat ze eindelijk in vrede zouden kunnen leven. Ze noemden de kibboets: Nes Ammin. Dat betekent: een banier der natiën. Je zou kunnen zeggen: een teken voor de volken.
Hoe kwamen ze aan die naam? Die naam haalden ze uit het Bijbelgedeelte dat we lazen. ‘Het zal te dien dage geschieden, dat de volken de wortel van Isaï zullen zoeken, die zal staan als een banier der natiën en zijn rustplaats zal heerlijk zijn.’ Jesaja spreekt over het komende Rijk van de Messias. Als hij komt, zal er vrede zijn op aarde! Dan zullen zelfs de dieren elkaar niet meer verscheuren en een kind kan spelen met een slang! Het paradijs komt terug!
Dan zullen de volken op aarde zich afvragen: Hoe komt dat toch allemaal? Waar is het geheim van deze vrede te vinden? Ze zullen ernaar zoeken en ze zullen het vinden! In Israël staat de banier der natiën, Nes Ammim, het teken het teken voor de volken! Nee, niet die ene kibboets in Galilea – die is maar een signaal daarvan. Er zal een Koning zijn in Israël, een Vorst van Vrede! Eens komt de dag waarop volken de Joden zullen volgen in plaats van vervolgen. Wolven, schapen, panters, bokjes, kalveren en leeuwen, allemaal bij elkaar – en een kleine jongen zal ze weiden. Zou dat Jezus zijn?
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 21:09

LISA610 schreef:
Zelfs als iemand verkeert in geestelijke duisternis is God heel goed in staat om daar doorheen te breken en diegene terug te brengen bij Hem Chat. Dat is ook wat ik bedoelde toen ik zei dat God overal is. Hij vereenzelvigt Zich inderdaad niet met zonde, maar wie daadwerkelijk tot het geloof komt, wie zijn/haar zonden belijd, een levende relatie met Hem krijgt komt in het licht van Zijn liefde en genade, zelfs al was de geestelijke duisternis waarin die persoon voorheen verkeerde nog zo groot.

zie ook mijn stukje bij "kreet van de week" Knipoog smiley ofwel psalm 139...
Naar boven

Auteur Bericht
ANGELBOY999

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 21:18

Ik heb al een paar keer een mail gehad van gelovigen op CM, en die gebruiken het argument: "we zullen nooit een relatie kunnen opbouwen omdat onze geloofsovertuiging van een andere strekking is". Blijkbaar gaan er heel wat gelovigen van uit dat katholieken en niet katholieken geen relatie met elkaar kunnen opbouwen, en dat vind ik triestig.

Behoren wij als Christenen rond éen Heer, Jezus Christus, niet één gemeenschap te vormen? Is dit niet de essentie? Waarom werpen er gelovigen grenzen op? Waarom kunnen wij geen relatie opbouwen?

Heeft Paulus de eerste Christenen die alles gemeenschappelijk hadden, die samen het brood braken en deelden met elkaar, samen baden niet sterk aan het hart gelegd dat zij één kudde moesten blijven, dat ze er alles aan moesten doen om allen de ledematen van één lichaam te blijven, het lichaam van Christus?

Ik wil een sereen debat voeren over dit thema. Het is mijn grootste wens dat wij als Kerk rond één Heer Jezus Christus terug één lichaam worden. Graag jullie meningen?

En mag ik iedereen,maar dan ook iedereen oproepen om in alle eerlijkheid en wederzijds respect te debatteren over dit onderwerp, met respect voor ieders mening? We hoeven het absoluut niet eens te zijn of te worden met elkaar, dit is niet mijn opzet. Wel wil ik een openheid bereiken tussen katholieken en niet katholieken als broeders en zusters van één Heer, Jezus Christus.
Naar boven

Auteur Bericht
ANGELBOY999

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 21:22

CHATULIEM619 schreef:
Nee, echt niet? Ik beschrijf gewoon dat alle seks buiten het huwelijk porneia is. Liefde in een relatie zonder wederzijdse verplichtingen is wat anders dan huwelijk. Wat betreft afgodendienst, in die tijd kon je met een priesteres naar bed gaan, en dat werd gezien als offer aan Diane/Artemis...Maar het is niet goed om de betekenis alleen maar te versmallen tot dit ene begrip. Het omvat alle soorten seks buiten het huwelijk om.

Ik ben het helemaal met je eens Chatuliem!
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 22:01

[quote=ANGELBOY999]

Dertien jaar kerkte ik in een oecumene; nederlands hervormde, gereformeerde en rooms-katholieke gelovigen bij elkaar waarbij alle drie wat van hun rituelen moesten inleveren en plaats maken voor die van de ander. Dat was een groot succes en deze gemeente bloeit nog steeds, zij het minder florissant dan in het begin.
Het was een pluriforme eenheid en dat is het mooiste dat er is. ieder met behoud van eigenheid toch in hetzelfde gebouw. Nu kerk ik in een pkn-gemeente waar ook wel rooms-katholieken komen verder vooral mensen uit verschillende stromingen van de gereformeerde kerken, hervormden, lutheranen. Ik ben erin opgevoed en voel me er meer in thuis omdat het zo vertrouwd is. Ik ga om met mensen van allerlei geloven. Zo heb ik een goede kennis die boeddhist is, een hindoestaanse vriendin, een goede kennis die moslima is, aardig wat christelijke vrienden en ook vrienden die geen geloof aanhangen. De een is me nader dan de ander maar allen zijn me lief om wie ze zijn met hun geloof/ongeloof en al.
Alle religies, stromingen en geloven, filosofieën zijn ons door God gegeven, de Schepper van hemel en aarde. Ieder volk hun eigen manier van leven, ik vind het prachtig en voel me thuis bij datgene dat God mij gegeven heeft en gun een ieder het zijne/hare.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 22:03

Waar is onze Belg Boze smiley

Laatst aangepast door
MARIO216
op maandag 2 mei 2011, 22:03
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 22:14

MARIO216 schreef:
Waar is onze Belg Boze smiley

Denk dat ie Chrome aan het installeren was en dat toen z'n pc het loodje heeft gelegd. Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 22:14

MIR111 schreef:
personen die mee hopen te gaan;

hannah810, 38 jaar, regio 073, met pleegdochter van 5
madelief 40 jaar
trijnie671, 49 jaar, regio 0594
SweetLady, sweet 40, regio 026
maria576 en partner; regio 038
dini968, 52 jaar
susannah475, 45 jaar
jennifer645 43 jaar regio 345
Erika129 36 jaar regio 0318
Thirza120 (30 jaar), regio 0318
Samen585 + 2 kids regio 0182

eloy997 45 jaar + zoon 12 en dochter 10
crossroad317 regio 0524
maded 46 jaar regio 0183
jan578 52 jaar regio 0172
Billy701 49 jaar regio 0594
jan935 61 jaar regio 0182
visser278 43 jaar regio 113
searching 40 jaar regio 0182 (oud-lid)
Mir111 18 jaar regio 0318 (onder voorbehoud) met volleybal
Naar boven

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2265 2266 2267 2268 2269 2270 2271 ... 6194 Volgende
Pagina 2268 van 6194