ChristianMatch
 


Forum

begrafenis of crematie?
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
LEPELTJE037





Berichten: 322

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 juli 2010, 22:03
 
Wellicht een moeilijk onderwerp... maar ooit zullen we dit leven verlaten...

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe jullie er over denken...

Kom je liever terecht in de aarde, of in aardewerk?
Waarom kies je voor een bepaalde manier?
Laat je het aan je familie over of regel je alles zelf?
Heb je een verzekering afgesloten?
Heb je een testament opgesteld?

____________________

Laat ik zelf 's het spit afbijten...

Om eerlijk te zijn, zal het me niks uitmaken wat ze met m'n lichaam doen.
Zoals er al in Genesis 3:19b staat: "... want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren."
Tot het stof zal ik hoe dan ook weer terug keren... Hoe dat gebeurd, zal me echt niks uitmaken. Ok, op veel bijbelplaatsen zie je dat de lichamen begraven worden, maar er staat nergens dat je perse begraven moet worden.

Met hetgeen Jezus zelf zegt tegen iemand in Matteüs 8:22 > ... "Volg Mij en laat de doden hun doden begraven." Lijkt het er op dat Jezus er zelf ook weinig waarde aan hecht.

Wat dat betreft laat ik het aan m'n nabestaanden over hoe zij het willen.
Wat mij betreft hoeft er geen heel circus aan mensen te komen...
... Ik heb ook geen verzekering ervoor afgesloten.
Wat ik na laat mogen ze verdelen, zoals het hun goed dunkt...

Een kistje of een potje... Het is mij om het even.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 juli 2010, 22:32
 
Ik heb wel een verzekering afgesloten

Wil wel perse begraven worden. Dit om reden dat ik er zelf waarde aanhecht dat ik wel eens naar het graf van mijn opa's en oma en een oud tante ga.
Voor mij is dat een plek waar ik nog wel eens aan ze denk, wat ze betekent hebben voor mij.

Een testament heb ik niet, maar denk hier laatste tijd wel over na.

Dan wat betreft begraven of cremeren.
In de Bijbel lees je heel vaak dat mensen begraven werden, maar ook crematie kwam voor.

1 Samuel 31: 11 Toen de inwoners van Jabes in Gilead hoorden wat er met Saul was gebeurd, wat de Filistijnen met hem hadden gedaan, 12 besloten ze om de lijken van de stadsmuur van Bet-San weg te halen. Alle weerbare mannen gingen mee. Ze liepen de hele nacht, namen de lichamen van Saul en zijn zonen mee naar Jabes en verbrandden ze daar. 13 Hun gebeente begroeven ze aan de voet van de tamarisk in Jabes, en daarna vastten ze zeven dagen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 juli 2010, 22:37
 
Ik wil begraven worden gewoon uitgewoonte. Heb weleens een crematie bijgewoond maar heb daarna niet mijn mening niet bijgesteld ofzo. Vind het wel raar dat je as verstrooid wordt. Begraven is voor mij 'natuurlijker'.
Heb ook een lijstje gemaakt wat er gezongen moet worden.
Ik heb ook een begrafenisverzekering.


Laatst aangepast door
MARIO216
op zaterdag 24 juli 2010, 22:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 juli 2010, 22:47
 
Mij lijkt de opname wel iets. Lachende smiley

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEPELTJE037





Berichten: 322

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 juli 2010, 22:50
 
ZINGA672 schreef:
Mij lijkt de opname wel iets. Lachende smiley

GrZing!

Dat maakt alles wel een stuk gemakkelijker in elk geval. Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 juli 2010, 23:12
 
ZINGA672 schreef:
Mij lijkt de opname wel iets. Lachende smiley

GrZing!

inderdaad...hoeven we geen pijn te lijden, geen verdriet, geen verdriet over kinderen...hoe het met hen verder gaat etc.

alhoewel het best een flinke schrik in de wereld zal zijn....

aangrijpend filmpjes.....

http://www.youtube.com/watch?v=VyzaJfRSLts

http://www.youtube.com/watch?v=wlz79qOLnss&feature=related

Larry Norman - I wished we'd all been ready
http://www.youtube.com/watch?v=poWPnlj1VOE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: zondag 25 juli 2010, 08:47
 
Ik heb al , in een ander forum, aangegeven alles geregeld te hebben voor mijn begrafenis.
Geen crematie dus, het idee al.....

Maar Lepeltje, alles overlaten aan je familie vind ik onbegrijpelijk.
Weet je wat er allemaal wel niet geregeld moet worden?
Ze hebben dan al zo`n verdriet over jou maar komen er niet aan toe omdat ze;
*adressen moeten opzoeken
*de dienst moeten regelen, welke tekst,welke kerk, welke voorganger?
*wilde je toespraken of niet?
*wil je begraven worden of niet?

Pfff....en weet je wat het allemaal kost? Nee, Lepeltje, denk er nog maar eens goed over na, dit zijn dingen die je toch echt zelf moet regelen, maar dat is mijn bescheiden mening!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: zondag 25 juli 2010, 09:43
 
heel verstandig dat je 'bij leven' de dingen al geregeld hebt, of in elk geval een adressenlijst hebt. toen mijn oma (van vaders kant), opa (van moeders kant) en mijn vader in nog geen 2 jaar tijd overleden, was het heel handig dat we een lijst met adressen van familie/kennissen/omwonenden hadden. achteraf gezien vind ik het jammer dat mijn oma gecremeerd is, je kan niet 'even bij haar langs' gaan. mijn grootouders van moeders kant en vader liggen op dezelfde begraafplaats in Baarn begraven.

voor mijzelf laat ik het afhangen van mijn situatie: als ik alleen blijf (wat ik niet hoop), ligt een crematie meer voor de hand, dan wanneer ik nabestaanden (partner/kinders) heb. ik merk aan mezelf dat het voor nabestaanden prettig is als ze nog eens langs het graf van hun geliefde (partner/vader/moeder) kunnen gaan, als de behoefte er is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zondag 25 juli 2010, 11:41
 
LEPELTJE037 schreef:
Laat ik zelf 's het spit afbijten...

Om eerlijk te zijn, zal het me niks uitmaken wat ze met m'n lichaam doen.
Zoals er al in Genesis 3:19b staat: "... want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren."
Tot het stof zal ik hoe dan ook weer terug keren... Hoe dat gebeurd, zal me echt niks uitmaken. Ok, op veel bijbelplaatsen zie je dat de lichamen begraven worden, maar er staat nergens dat je perse begraven moet worden.

Met hetgeen Jezus zelf zegt tegen iemand in Matteüs 8:22 > ... "Volg Mij en laat de doden hun doden begraven." Lijkt het er op dat Jezus er zelf ook weinig waarde aan hecht.

Wat dat betreft laat ik het aan m'n nabestaanden over hoe zij het willen.
Wat mij betreft hoeft er geen heel circus aan mensen te komen...
... Ik heb ook geen verzekering ervoor afgesloten.
Wat ik na laat mogen ze verdelen, zoals het hun goed dunkt...

Een kistje of een potje... Het is mij om het even.

Het zal mij,eerlijk gezegd,worst zijn wat ze met mijn lichaam doen Knipoog smiley Een lichaam zonder ziel heeft voor mij geen tot weinig waarde........
Mijn vader en mijn man zijn kort na elkaar overleden,de eerste is gecremeerd omdat het de enige mogelijkheid was om dicht bij mijn overleden broer te zijn,de tweede is begraven omdat hij dat gewild zou hebben.
Ik heb weinig geregeld,ik weet dat het altijd goed komt(zeker in slechte tijden voel je de hand van God heel duidelijk),mijn plekkie op het kerkhof is klaar maar dat is ook maar een tijdelijke plek voor mijn lichaam.Het enige dat ik geregeld heb is dat de kinderen elk een flink bedrag krijgen als ik ook wegval,zodat ze in ieder geval met goede moed aan hun toekomst kunnen beginnen(ja dat is maar geld maar dat geeft ze wel rust)
Wie dan leeft,wie dan zorgt........ik ben trouwens van plan 103 te worden Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 25 juli 2010, 11:48
 
Een moeilijk maar ook vaak noodzakelijk onderwerp.

Annette had al 2 kinderen en we krijgen er binnenkort samen nog 1 bij.
Een samengesteld gezin steld specifieke eisen aan bijv. huwelijkse voorwaarden en testamenten.
Aangezien ik man ben, rook en bijna 13 jaar ouder ben, ligt het voor de hand dat ik als eerste het tijdige met het eeuwige verwissel.

Belangrijk is dus dat Annette niet uit ons huis hoeft om financiele redenen...
Actie 1 is dus een goede levensverzekering.
Ons nu nog ongeboren kind erft de helft van mijn vermogen, Annette erft dus ook maar de helft. Door de levensverzekering heeft ze in ieder geval verder geen financiele stress.

De mogelijkheid dat Annette als eerste sterft blijft natuurlijk altijd nog open.
In dat geval zijn er andere zorgen....
Haar oudste 2 kinderen zullen dan naar hun papa gaan en dat is al een angstverwekkend idee op zich....
We hebben er daarom voor gezorgt dat hun papa nooit aan hun erfenis kan komen, het staat geblokkeerd tot ze 23 zijn.
Ikzelf zal naast mn bedrijf ook de zorg hebben voor ons kind, die financiele consequencie hebben we ook met een levensverzekering op Annette afgedekt.

Verder weten we van elkaar hoe de begrafenis er in grote lijnen uit moet zien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEPELTJE037





Berichten: 322

BerichtGeplaatst: zondag 25 juli 2010, 13:18
 
CARIN303 schreef:
Ik heb al , in een ander forum, aangegeven alles geregeld te hebben voor mijn begrafenis.
Geen crematie dus, het idee al.....

Maar Lepeltje, alles overlaten aan je familie vind ik onbegrijpelijk.
Weet je wat er allemaal wel niet geregeld moet worden?
Ze hebben dan al zo`n verdriet over jou maar komen er niet aan toe omdat ze;
*adressen moeten opzoeken
*de dienst moeten regelen, welke tekst,welke kerk, welke voorganger?
*wilde je toespraken of niet?
*wil je begraven worden of niet?

Pfff....en weet je wat het allemaal kost? Nee, Lepeltje, denk er nog maar eens goed over na, dit zijn dingen die je toch echt zelf moet regelen, maar dat is mijn bescheiden mening!
Het staat er misschien ook wat cru en ik kan je reactie goed voorstellen.
Natuurlijk weet ik wat de doorsnee gebruiken zijn binnen 'christelijk' Nederland en dat het op die manier heel wat kost om een goede begravenis te hebben.

Met de kennis en wetenschap waarmee ik nu leef, zal dat overigens allemaal helemaal niet aan de orde komen... Knipoog smiley

Mocht je benieuwd zijn, hoe ik dit bedoel, dan liever in een persoonlijke mail.


Laatst aangepast door
LEPELTJE037
op zondag 25 juli 2010, 13:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZIVAATJE309





Berichten: 226

BerichtGeplaatst: zondag 25 juli 2010, 13:22
 
LEANNE226 schreef:
Het zal mij,eerlijk gezegd,worst zijn wat ze met mijn lichaam doen Knipoog smiley Een lichaam zonder ziel heeft voor mij geen tot weinig waarde........
Mijn vader en mijn man zijn kort na elkaar overleden,de eerste is gecremeerd omdat het de enige mogelijkheid was om dicht bij mijn overleden broer te zijn,de tweede is begraven omdat hij dat gewild zou hebben.
Ik heb weinig geregeld,ik weet dat het altijd goed komt(zeker in slechte tijden voel je de hand van God heel duidelijk),mijn plekkie op het kerkhof is klaar maar dat is ook maar een tijdelijke plek voor mijn lichaam.Het enige dat ik geregeld heb is dat de kinderen elk een flink bedrag krijgen als ik ook wegval,zodat ze in ieder geval met goede moed aan hun toekomst kunnen beginnen(ja dat is maar geld maar dat geeft ze wel rust)
Wie dan leeft,wie dan zorgt........ik ben trouwens van plan 103 te worden Clown smiley

jij ook al? Dat roep ik ook altijd dat ik 103 word.
Toch wel goed om hier over na te denken. Praktisch gezien ben ikde enige ouder die ze hebben. Weet niet of daar verandering in komt als ik er niet meer zou zijn?
Is voor mn kids natuurlijk niet fijn als zij dat straks dan ook moeten doen.
Mn Dochter van 19 vroeg laatst of ik mijn lievelings armband en ketting om wilde als ik dood ben. zij denkt er blijkbaar ook wel eens aan
Misschien toch eens wat op papier zetten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DANIEL777





Berichten: 536

BerichtGeplaatst: zondag 25 juli 2010, 13:29
 
LEANNE226 schreef:
Het zal mij,eerlijk gezegd,worst zijn wat ze met mijn lichaam doen Knipoog smiley Een lichaam zonder ziel heeft voor mij geen tot weinig waarde........
Mijn vader en mijn man zijn kort na elkaar overleden,de eerste is gecremeerd omdat het de enige mogelijkheid was om dicht bij mijn overleden broer te zijn,de tweede is begraven omdat hij dat gewild zou hebben.
Ik heb weinig geregeld,ik weet dat het altijd goed komt(zeker in slechte tijden voel je de hand van God heel duidelijk),mijn plekkie op het kerkhof is klaar maar dat is ook maar een tijdelijke plek voor mijn lichaam.Het enige dat ik geregeld heb is dat de kinderen elk een flink bedrag krijgen als ik ook wegval,zodat ze in ieder geval met goede moed aan hun toekomst kunnen beginnen(ja dat is maar geld maar dat geeft ze wel rust)
Wie dan leeft,wie dan zorgt........ik ben trouwens van plan 103 te worden Clown smiley

Wel een erge botte uitspraak leanne van wie dan leeft die dan zorgt
Bij mij uit de omgeving is er namelijk een aan het begin van het jaar verongelukt en die was pas 28 en net goed en wel 6 weken getrouwd.
Dus hij stond nog in dat opzicht nog volop in het leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zondag 25 juli 2010, 14:15
 
DANIEL777 schreef:
Wel een erge botte uitspraak leanne van wie dan leeft die dan zorgt
Bij mij uit de omgeving is er namelijk een aan het begin van het jaar verongelukt en die was pas 28 en net goed en wel 6 weken getrouwd.
Dus hij stond nog in dat opzicht nog volop in het leven.

Hoezo bot Daan?Wie staat er niet volop in het leven?
Vreselijk,zo'n jonge vent,maar ik heb genoeg meegemaakt op dat vlak,het komt toch altijd anders dan je denkt.........ik heb 5 jaar voor mijn(gehandicapte) man gezorgd,hij had een niet dodelijke ziekte,kon er oud mee worden maar hij is verongelukt........tja,wrang he?Je kunt proberen alles in je leven te regelen maar er is maar Eentje die er over beslist,zo bedoel ik het.
(Ik ben trouwens niet zielig hoor,alsjeblieft niet! Knipoog smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE338





Berichten: 547

BerichtGeplaatst: zondag 25 juli 2010, 15:33
 
LEPELTJE037 schreef:
Wellicht een moeilijk onderwerp... maar ooit zullen we dit leven verlaten...

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe jullie er over denken...

Kom je liever terecht in de aarde, of in aardewerk?
Waarom kies je voor een bepaalde manier?
Laat je het aan je familie over of regel je alles zelf?
Heb je een verzekering afgesloten?
Heb je een testament opgesteld?

____________________

Laat ik zelf 's het spit afbijten...

Om eerlijk te zijn, zal het me niks uitmaken wat ze met m'n lichaam doen.
Zoals er al in Genesis 3:19b staat: "... want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren."
Tot het stof zal ik hoe dan ook weer terug keren... Hoe dat gebeurd, zal me echt niks uitmaken. Ok, op veel bijbelplaatsen zie je dat de lichamen begraven worden, maar er staat nergens dat je perse begraven moet worden.

Met hetgeen Jezus zelf zegt tegen iemand in Matteüs 8:22 > ... "Volg Mij en laat de doden hun doden begraven." Lijkt het er op dat Jezus er zelf ook weinig waarde aan hecht.

Wat dat betreft laat ik het aan m'n nabestaanden over hoe zij het willen.
Wat mij betreft hoeft er geen heel circus aan mensen te komen...
... Ik heb ook geen verzekering ervoor afgesloten.
Wat ik na laat mogen ze verdelen, zoals het hun goed dunkt...

Een kistje of een potje... Het is mij om het even.

Nou..het is mij niet om het even.....
Ik vind dit erg belangrijk.....niet leuk om bij stil te staan, maar je weet niet hoe je leven gaat verlopen.
Dat begint al met de koop van je huis......een verzekering sloten wij af.
Je wilt iemand niet na zoveel verdriet laten zitten met de financiele rompslomp. En reken maar dat het wat kost tegenwoordig!!!
Een testament hadden wij ook..omdat mijn man best een risico vol beroep had.
Helaas werd het voor ons werkelijkheid.........
Wat was ik blij dat er toch een aantal dingen waren waarvan ik wist dat hij dat wilde.....als hij ooit.....
Ik heb mijn man begraven....waarom???
Tja.....een schat begraaf je.......is mijn motto....en ook hecht ik er waarde aan, dat ik zn graf kan opzoeken, en het kan onderhouden...
Wel raar om te weten dat als je komt te overlijden, waar je komt te liggen.
Natuurlijk is dat niet belangrijk...maar wel prettig voor de nabestaanden,als er een plekje is waar ze heen kunnen gaan...
Zelf heb ik ook een hoop op papier staan, hoe ik het een en ander geregeld wil hebben.
Geeft mij wel een gerustellende gedachte........en hopelijk verzacht dat voor de nabestaanden een beetje de pijn.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: zondag 25 juli 2010, 17:28
 
Lieve Marianne en Leanne,

Wow , wat hebben jullie veel verdriet al meegemaakt.
Erg veel respect met de manier waarop jullie er mee omgaan!

Ik moest dit even kwijt,gedenk jullie als ik bid!
Gods zegen en rust toegewenst!

Lieve groet,
Carin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JUDA209





Berichten: 22

BerichtGeplaatst: zondag 25 juli 2010, 19:44
 
CARIN303 schreef:
Ik heb al , in een ander forum, aangegeven alles geregeld te hebben voor mijn begrafenis.
Geen crematie dus, het idee al.....

Maar Lepeltje, alles overlaten aan je familie vind ik onbegrijpelijk.
Weet je wat er allemaal wel niet geregeld moet worden?
Ze hebben dan al zo`n verdriet over jou maar komen er niet aan toe omdat ze;
*adressen moeten opzoeken
*de dienst moeten regelen, welke tekst,welke kerk, welke voorganger?
*wilde je toespraken of niet?
*wil je begraven worden of niet?

Pfff....en weet je wat het allemaal kost? Nee, Lepeltje, denk er nog maar eens goed over na, dit zijn dingen die je toch echt zelf moet regelen, maar dat is mijn bescheiden mening!


nee hoor. je kan ook als onbekend persoon worden begraven. kost je familie niets.
laat de doden voor wat ze zijn. Begraven of crematie? Jezus lag in een grot dus waar hebben we het over.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE338





Berichten: 547

BerichtGeplaatst: zondag 25 juli 2010, 20:26
 
CARIN303 schreef:
Lieve Marianne en Leanne,

Wow , wat hebben jullie veel verdriet al meegemaakt.
Erg veel respect met de manier waarop jullie er mee omgaan!

Ik moest dit even kwijt,gedenk jullie als ik bid!
Gods zegen en rust toegewenst!

Lieve groet,
Carin

dank je Carin....

Met dit onderwerp waar ik mee te maken heb gehad, kan ik hopelijk
mensen een idee geven, dat...ook al wil je het onderwerp liever niet aanboren...het toch wel degelijk kan gebeuren in je leven...
Niet iedereen wordt oud ......
Je er op voor bereiden is voor jezelf....en partner wel degelijk belangrijk.
Maar fijn te weten dat er mensen zijn die voor je willen bidden.....
Doet me goed......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 26 juli 2010, 14:16
 
Persoonlijk wil ik perse begraven worden. Ik vind het meer een natuurlijke kwestie. De stoffen die in het lichaam zitten, zijn aan de natuur onttrokken en die geef je weer terug aan diezelfde natuur. De cirkelgang van de natuur als biologisch mechanisme moet niet worden doorbroken wat mij betreft.

Ik heb vanuit mijn persoonlijke interesse de Holocaust bestudeerd en de industriële vernietiging van mensen was het meest efficiënt met een geperverteerde vorm van crematie: ik kan die gedachte wat moeilijk loslaten als ik aan crematie denk.

Ik vergroei na mijn dood liever met de aarde en het laatste wat ik met mijn lichaam door kan geven, is nieuw leven mogelijk maken. Dat vind ik een mooiere gedachte dan als nutteloze as te verwaaien in de wind.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik er wel eens aan gedacht heb mijn as te laten verstrooien over het Wad, waar ik in de warme periode van het jaar veel verkeer en hevig aan verknocht ben. Maar een rustig kerkhof onder een Fries torentje, op een mooi plekje in de zon, is het mooiste, want ach - wie weet groeit er dan op een mooie voorjaarsdag nog een bloempje uit me, waar een bijtje omheen zoemt - of zo.

Thomas, die ook wel weet dat zijn moment van verscheiden eens zal komen.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 26 juli 2010, 18:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: maandag 26 juli 2010, 15:03
 
Ik wil me gewoon laten begraven, niet zozeer uit gevoel als wel dat het volgens mij een bijbels gegeven is.

In het OT lees je eigenlijk alleen maar over begraven worden, en als het al gaat over verbranding dan is dit vaak een straf van God (Leviticus 20:14 Wie met een vrouw trouwt en ook met haar moeder, begaat een schanddaad. Hij en beide vrouwen moeten worden verbrand, want dergelijke schanddaden mogen bij jullie niet voorkomen.)
Een heel mooi stukje over begraven vind je, als symboliek, in 1 Korinthe 15:35-38 35 Nu zou iemand kunnen vragen: ‘Maar hoe worden de doden opgewekt? Hoe zou hun lichaam eruit moeten zien?’ 36 Dwaas die u bent! Als u iets zaait, moet dat eerst sterven voordat het tot leven kan komen. 37 En wat u zaait heeft nog niet de vorm die het later krijgt; het is nog maar een naakte korrel, een graankorrel misschien of iets anders. 38 God geeft daaraan de vorm die hij heeft vastgesteld, en hij geeft elke zaadkorrel zijn eigen vorm.... Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: maandag 26 juli 2010, 20:24
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik wil me gewoon laten begraven, niet zozeer uit gevoel als wel dat het volgens mij een bijbels gegeven is.

In het OT lees je eigenlijk alleen maar over begraven worden, en als het al gaat over verbranding dan is dit vaak een straf van God (Leviticus 20:14 Wie met een vrouw trouwt en ook met haar moeder, begaat een schanddaad. Hij en beide vrouwen moeten worden verbrand, want dergelijke schanddaden mogen bij jullie niet voorkomen.)
Een heel mooi stukje over begraven vind je, als symboliek, in 1 Korinthe 15:35-38 35 Nu zou iemand kunnen vragen: ‘Maar hoe worden de doden opgewekt? Hoe zou hun lichaam eruit moeten zien?’ 36 Dwaas die u bent! Als u iets zaait, moet dat eerst sterven voordat het tot leven kan komen. 37 En wat u zaait heeft nog niet de vorm die het later krijgt; het is nog maar een naakte korrel, een graankorrel misschien of iets anders. 38 God geeft daaraan de vorm die hij heeft vastgesteld, en hij geeft elke zaadkorrel zijn eigen vorm.... Lachende smiley

Dat is wel een hele letterlijke interpretatie van het zaaien van je lichaam. Zo had ik het nog niet bekeken; mooi!

GrZing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURENS814





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 juli 2010, 16:00
 
Voor mij ongetwijfeld een begrafenis. Crematie is een heidens gebruik. De Romeinen cremeerde hun doden, de Germanen en in sommige huidige religies zoals het hindoeisme gebeurt dit ook. Bij al deze religies gaat het er om dat de ziel uit het lichaam bevrijd wordt en opstijgt naar het hiernamaals.

In het Jodendom en Christendom begraaft men hun doden, zodat het lichaam in tact bijft. Dit gebruik staat in direct verband met het geloof in de lichamelijke wederopstanding waar zowel joden als christenen naar uitkijken.
Daarnaast beschrijft de Bijbel dat de mens uit de aarde is ontstaan en daar ook naar zal terugkeren. Het lichaam van een overledene moet dus op een of andere manier begraven worden en in contact komen met de aarde, waaruit hij is ontstaan.
Om die zelfde reden boren joden bij begrafenissen ook kleine gaatjes is de kist, zodat het lichaam van de overledene in direct contact komt met de aarde.
Een mooi gebruik, vind ik.


Laatst aangepast door
LAURENS814
op zaterdag 31 juli 2010, 16:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARGREET933





Berichten: 55

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 juli 2010, 16:15
 
ZINGA672 schreef:
Mij lijkt de opname wel iets. Lachende smiley

GrZing!

Mij ook, en ik laat mij ook niet kisten.
en ben het ook niet van plan, nu ben ik 64 lente jaaartjes!
Geen, Zorgen_______________De HEREN GOD Zorgt voor mij, en ook weet HIJ hoe het dan verder zal moeten.

Mijn idee is dat de Opname al spoedig nabij is, en de LIEFDE zal Verkillen, dat zie ik maar al te goed in deze HARDE Maatschappij, om mij heen.
dus ik zeg: MARANATHA=HEER kom SPOEDIG!!!! Engeltje smiley Slapende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURENS814





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 juli 2010, 16:19
 
MARGREET933 schreef:
Mij ook, en ik laat mij ook niet kisten.
en ben het ook niet van plan, nu ben ik 64 lente jaaartjes!
Geen, Zorgen_______________De HEREN GOD Zorgt voor mij, en ook weet HIJ hoe het dan verder zal moeten.

Mijn idee is dat de Opname al spoedig nabij is, en de LIEFDE zal Verkillen, dat zie ik maar al te goed in deze HARDE Maatschappij, om mij heen.
dus ik zeg: MARANATHA=HEER kom SPOEDIG!!!! Engeltje smiley Slapende smiley
Waar in de Bijbel staat er iets geschreven over de 'opname'?
Ik geloof daar trouwens niet in. Ook de Christenen zullen, als het eenmaal zo ver is, de beproevingen uit Openbaringen moeten ondergaan. Een mooie gelegenheid om je geloof te testen.....


Laatst aangepast door
LAURENS814
op zaterdag 31 juli 2010, 16:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NOUMOE974





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: maandag 2 augustus 2010, 12:07
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik wil me gewoon laten begraven, niet zozeer uit gevoel als wel dat het volgens mij een bijbels gegeven is.

In het OT lees je eigenlijk alleen maar over begraven worden, en als het al gaat over verbranding dan is dit vaak een straf van God (Leviticus 20:14 Wie met een vrouw trouwt en ook met haar moeder, begaat een schanddaad. Hij en beide vrouwen moeten worden verbrand, want dergelijke schanddaden mogen bij jullie niet voorkomen.)
Een heel mooi stukje over begraven vind je, als symboliek, in 1 Korinthe 15:35-38 35 Nu zou iemand kunnen vragen: ‘Maar hoe worden de doden opgewekt? Hoe zou hun lichaam eruit moeten zien?’ 36 Dwaas die u bent! Als u iets zaait, moet dat eerst sterven voordat het tot leven kan komen. 37 En wat u zaait heeft nog niet de vorm die het later krijgt; het is nog maar een naakte korrel, een graankorrel misschien of iets anders. 38 God geeft daaraan de vorm die hij heeft vastgesteld, en hij geeft elke zaadkorrel zijn eigen vorm.... Lachende smiley

De Heere Christus werd ook begraven en niet verbrand, DE reden voor mij om crematie te verfoeien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARGREET933





Berichten: 55

BerichtGeplaatst: maandag 2 augustus 2010, 15:00
 
LAURENS814 schreef:
Waar in de Bijbel staat er iets geschreven over de 'opname'?
Ik geloof daar trouwens niet in. Ook de Christenen zullen, als het eenmaal zo ver is, de beproevingen uit Openbaringen moeten ondergaan. Een mooie gelegenheid om je geloof te testen.....

Heel goed je BIJBEl doorlezen, en het staat er toch echt in hoor Laurens.
lees, en bid erom met een open Hart, of de HERE het door Zijn H>GEEST jou precies aanwijst, of vraag 't aan de voorganger van een Volle Evangelische gemeente, er word ook niet over gesproken volgen's mij over de eindtijd in vele kerken!
SHALOM=Vrede-groet, en daar sluit ik meestal meeaf.
lieve en warme groetjes hier uit Heerhugowaard.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: maandag 2 augustus 2010, 15:23
 
LAURENS814 schreef:
Waar in de Bijbel staat er iets geschreven over de 'opname'?
Ik geloof daar trouwens niet in. Ook de Christenen zullen, als het eenmaal zo ver is, de beproevingen uit Openbaringen moeten ondergaan. Een mooie gelegenheid om je geloof te testen.....

Daar verschillen wij dus van mening.
Ik geloof namelijk niet dat ik de beproevingen uit Openbaringen moet ondergaan...
En een mooie gelegenheid om je geloof te testen ? pfff... nou ik vind dat een rare stelling...
Ik geloof dat God mensen die hier al geloven in de genade van Jezus dit niet mee hoeven te maken.

En over die 'mooie gelegenheid'... zo mooi zal dat niet zijn... ik geloof dat die gelegenheid niet nodig is voor mensen die het offer van Jezus al aangenomen hebben.
Ik ben niet zo goed in teksten, kan het daarom niet met bijbelse teksten onderbouwen, maar ergens heb ik e.e.a. gelezen waardoor ik er van overtuigd ben dat ik het 1000 jarig rijk (ik denk dat je 't daar over hebt als je 't hebt over die beproevingen in Openb.) niet hoef mee te maken en met mij de christenen bij de 1e opname.


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op maandag 2 augustus 2010, 15:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURENS814





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: maandag 2 augustus 2010, 18:41
 
SUSANNAH475 schreef:
Daar verschillen wij dus van mening.
Ik geloof namelijk niet dat ik de beproevingen uit Openbaringen moet ondergaan...
En een mooie gelegenheid om je geloof te testen ? pfff... nou ik vind dat een rare stelling...
Ik geloof dat God mensen die hier al geloven in de genade van Jezus dit niet mee hoeven te maken.

En over die 'mooie gelegenheid'... zo mooi zal dat niet zijn... ik geloof dat die gelegenheid niet nodig is voor mensen die het offer van Jezus al aangenomen hebben.
Ik ben niet zo goed in teksten, kan het daarom niet met bijbelse teksten onderbouwen, maar ergens heb ik e.e.a. gelezen waardoor ik er van overtuigd ben dat ik het 1000 jarig rijk (ik denk dat je 't daar over hebt als je 't hebt over die beproevingen in Openb.) niet hoef mee te maken en met mij de christenen bij de 1e opname.

Misschien heb je gelijk, misschien ook niet.
Ik denk juist dat het mooi is om te sterven voor je geloof. Het Christendom is immers gebouwd op het bloed van de martelaren, in navolging van Jezus. Dus als Christenen de vervolgingen in de eerste eeuwen na Christusn moesten ondergaan, waarom dan niet aan het 'einde der tijden'?
En staat er niet in openbaringen dat het beest de gelovigen zal gaan vervolgen?
Hoe kan hij dat doen indien de gelovingen en heiligen zijn opgenomen in de hemel?
Wel geloof ik dat Christen NA de wederkomst van Jezus in de hemel opgenomen zullen worden:

16 Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, 17 en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn. 18 Troost elkaar met deze woorden(1 Tess, 4:16-18, NBV)

Zoals ik in bovenstaande lees komt Jezus terug en wekt de doden tot leven, de gelovigen die op het moment van wederkomst nog in leven zijn worden opgenomen.
Ook maakt openbaringen duidelijk dat de Christus pas NA de vervolgingen van het beest op aarde terugkeert.
De christenen die dan nog in leven zijn, hebben de 'beproevingen' dus al meegemaakt.


Laatst aangepast door
LAURENS814
op maandag 2 augustus 2010, 18:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: woensdag 4 augustus 2010, 00:31
 
Hoe zit het dan in Japan waar geen ruimte is om te begraven alleen de rijke mensen die dat stukje kunnen betalen die kunnen dan begraven worden en de andere menden dus niet dan zit je toch met een heel groot probleem denk ik dan .
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SAMENZIJN153





Berichten: 18

BerichtGeplaatst: donderdag 19 augustus 2010, 17:03
 
MARTIN695 schreef:
Hoe zit het dan in Japan waar geen ruimte is om te begraven alleen de rijke mensen die dat stukje kunnen betalen die kunnen dan begraven worden en de andere menden dus niet dan zit je toch met een heel groot probleem denk ik dan .
Sjalom.
Martin

Als er dus twijfel is over wat beter zou zijn:begraven of cremeren..
dan moet er wel iets zijn hoe je zo op die twijfel komt..
wat zou het bv van voordeel zijn zowel voor begraven dan wel voor cremeren?als het gevoel toch al aangeeft dat cremeren als minder prettig word gezien ,dan is het toch niet moeilijk..?dan kies je toch voor de natuurlijke weg ,begraven..?Mijn gevoel zegt me dat begraven de goede keuze is..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3