ChristianMatch
 


Forum

Het homohuwelijk en de PKN kerk
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 15:49
 
de kerk zegent een homo huwelijk toch niet in????
het zijn de priesters , dominees en voorgangers die dat al dan niet doen welke gemeente zij dan ook voor gaan.
en ik denk dat deze mensen daar zelf verantwoording zullen moeten afleggen als zij voor hun Schepper staan.
als mijn voorganger zo'n huwelijk zou inzegenen zou ik persoonlijk deze gemeente verlaten omdat ik het vind ingaan tegen Gods woord en daarin zelf de rechte weg wil bewandelen.
Wat in de bijbel als gruwel in Gods ogen beschreven staat kan en wil ik niet goedkeuren daar ik dan in mijn ogen net zo zondig zou zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 19:46
 
Ik ben trots op onze PKN gemeente. Dit in tegenstelling tot wat sommige anderen vinden van een PKN gemeente. Laat het oordeel aan wie de overwinning behaald heeft...nl aan Jezus

Laten wij Hem slechts prijzen, liefhebben en omzien naar onze naasten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 19:56
 
JONATHAN890 schreef:
Ik ben trots op onze PKN gemeente. Dit in tegenstelling tot wat sommige anderen vinden van een PKN gemeente. Laat het oordeel aan wie de overwinning behaald heeft...nl aan Jezus

Laten wij Hem slechts prijzen, liefhebben en omzien naar onze naasten



Omzien naar onze naasten, betekend ook vermanen en bestraffen.
Als lid van een kerkgenootschap ben je mede verantwoordelijk voor eventuele onrechtmatigheden.
Leuk hallelujaverhaal is leuk, marketingtechnisch zelfs gewenst, maar wel beide zijden vd medaille belichten... ook de minder prettige.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 20:13
 
[quote=PIETER649]Omzien naar onze naasten, betekend ook vermanen en bestraffen.
Als lid van een kerkgenootschap ben je mede verantwoordelijk voor eventuele onrechtmatigheden.
Leuk hallelujaverhaal is leuk, marketingtechnisch zelfs gewenst, maar wel beide zijden vd medaille belichten... ook de minder prettige.[/quot


Omzien naar elkaar is voor mij nu niet gelijk vermanen of bestraffen......
Jij ziet toch ook naar een ander om zonder dat te doen???????
Ik ben lid van een kerkgenootschap voor mezelf.......omdat ik me er thuis voel.
Geloven is niet alleen vermanen of bestraffen pieter, hoe kom je daar nu zo bij??? Smiley die vol vragen zit Wat oud zeer of zo?


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op woensdag 18 augustus 2010, 20:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 20:39
 
[quote=WILLEMIJN232]


had ik het woordje OOK iets groter moeten schrijven, of kun je het op deze manier ook lezen????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIK390





Berichten: 168

BerichtGeplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 20:39
 
[quote=WILLEMIJN232]
ikben het volkomen met pieter eens als lid van een kerk kun je niet met ogen dicht en blindelinks goed vinden wat een kerk doen wat niet overeen komt met Gods woord
als ieder zich stil houd en mee gaat in het kwaad wat hier ook nu de kerk mee bezig is is niet goed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 20:41
 
[quote=WILLEMIJN232]Waarom staan er dan vermaningen in de Bijbel. Weleens gehoort van ouders die hun kinderen straffen bedoelt als liefdevolle vermaning. Gelijk weer zeven lieve dingen zeggen he. Knipoog smiley

Laatst aangepast door
MARIO216
op woensdag 18 augustus 2010, 20:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 20:41
 
[quote=ERIK390]



Euh... ik had geen commentaar op pkn an sich....
Ik reageerde op het halleluja-verhaal waarbij voorbij gegaan word aan alle minder vrolijke aspecten van een kerkgenootschap
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 20:44
 
[quote=PIETER649]

Dat ben k niet met je eens Pieter...
Na alle "slechte kritieken" op de PKN-kerk wilde Jonathan laten zien dat het niet alleen maar slecht is...lijkt me ook goed...
Zou zonde zijn als enkel die zgn. slechte kanten belicht worden Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIK390





Berichten: 168

BerichtGeplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 20:45
 
[quote=PIETER649]
heyt zou moeten zijn dat een kerkgenootschap ons vermaanen moet en niet anders om maar als lid van zoon gemeemschap mag je dat niet ongestoort voor bij laten gaan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 20:47
 
[quote=PIETER649]



Dat ben ik nu eens met je eens......De PKN is zeker een complex geheel en zeker geen één en al vrede.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 21:04
 
Het is precies zoals Willemijn schrijft.... en ook Pieter al aangaf.

De PKN is een samengeraapt buro bolwerk van allerlei gemeenten bij mekaar. Iedere gemeente bepaalt in grote lijnen waar ze zelf voor staan.

Wat de ene gemeente wel doet wil niet zeggen dat de andere dat ook doet.

Ik wil ook helemaal geen hallelujah verhaal prediken. Ben blij dat ik bij een PKN gemeente kerk die behoorlijk Bijbel getrouw is, God's woord als maatstaf hanteert, maar in tegenstelling tot een heel aantal PKN gemeente zeer veel ruimte geeft aan het werk van God's Heilige Geest.
En genade is er alleen door zonde besef. Verlossing is er voor een ieder die inziet dat hij/zij faalt naar God's maatstaven en richtlijnen welke God geeft in Zijn woord en ons laat zien door Zijn Geest in ons leven.

Vanavond las ik dit hele topic voor het eerst eens door, en ik werd er soort van misselijk van wat een oordeel, wat een over een kam scheren er plaats vond. Bah......laat een ieder die oordeelt eens naar zijn eigen leven, zijn eigen bijdrage, zijn eigen beleving kijken. Dat weerspiegelen aan wat Jezus ons heeft laten zien.
Hoe kan je veroordelen, zonder te weten? Zonder je verdiept te hebben?

Ja in de PKN vinden dingen plaats, die in een andere PKN gemeente als fout worden bestempeld. Niet iedere gemeente is hetzelfde.

Christus gemeente zijn wij hier op aarde, wij allemaal horen Hem te weerspiegelen, wij allemaal horen ons als Zijn Bruid te laten zien.
De ene zal het beter doen dan de ander.

lees 1 korinthe 12 eens tot en met 13, waar Paulus schrijft over het lichaam van Christus en of de een nou belangrijker is dan de ander, en dan wijst Paulus ons een nog betere weg.....liefde
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 21:09
 
[quote=MARIO216]


Ik heb nog jeugdtrauma's van al die liefdevolle vermaningen...... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 21:10
 
1 korinthe 3 3
1 En ik, broeders, kon niet tot u spreken als tot geestelijke mensen, maar slechts als tot vleselijke, nog onmondigen in Christus. 2 Melk heb ik u gegeven, geen vast voedsel, want dat kondt gij nog niet verdragen. Ja, dat kunt gij ook nu [nog] niet, 3 want gij zijt nog vleselijk. Want als er onder u nijd en twist is, zijt gij dan niet vleselijk, en leeft gij niet als (onveranderde) mensen? 4 Want wanneer de een zegt: Ik ben van Paulus; en de ander: Ik van Apollos; zijt gij dan niet (onveranderde) mensen? 5 Wat is dan Apollos? Of wat is Paulus? Dienaren, door wie gij tot geloof gekomen zijt, en wel zoals de Here dit aan een ieder geschonken heeft. 6 Ik heb geplant, Apollos heeft begoten, maar God gaf de wasdom. 7 Daarom, noch wie plant, noch wie begiet, betekent iets, maar God, die de wasdom geeft. 8 Wie plant en wie begiet, staan gelijk; alleen zal elk zijn eigen loon krijgen naar zijn eigen werk. 9 Want Gods medearbeiders zijn wij; Gods akker, Gods bouwwerk zijt gij.
Fundament en gebouw
10 Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, waarop een ander voortbouwt. Maar ieder zie wel toe, hoe hij daarop bouwt. 11 Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen. 12 Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro, 13 ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken. 14 Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, 15 maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.
16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont? 17 Zo iemand Gods tempel schendt, God zal hem schenden. Want de tempel Gods, en dat zijt gij, is heilig!
18 Laat niemand zichzelf misleiden! Indien iemand onder u meent wijs te zijn in deze tijd, hij worde dwaas, om wijs te worden. 19 Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God. Want er staat geschreven:
Die de wijzen vangt in hun sluwheid;
20 en elders:
De Here weet, dat de overleggingen der wijzen vruchteloos zijn.
21 Daarom, niemand beroeme zich op mensen; alles is immers het uwe: 22 hetzij Paulus, Apollos of Kefas, hetzij wereld, leven of dood, hetzij heden of toekomst, het is alles het uwe; 23 doch gij zijt van Christus, en Christus is van God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 20:58
 
[quote=PIETER649]Ik denk ook niet dat het gaat om het landelijke instituut of een al dan niet opgelegde leer of omgangscultuur. Het is uiteindelijk de plaatselijke gemeente die telt. Mensen kiezen niet zozeer voor de leer maar meer of ze zich herkennen in liturgie, prediking of andere kerkbeleving, naast sociale contacten. Vroeger was de leer een harder punt. Maar wie treedt nu nog toe tot de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt vanwege het standpunt over artikel 31 van de kerkorde? Ik denk dat de meeste mensen niet eens weten wat er in staat. Je voelt je thuis of niet denk ik. Voor mij telt dat ik in de kerk waar ik nu zit ben opgegroeid, maar nu er in Leeuwarden vier kerken gesloten worden, moet ik elders onderdak zoeken. Dan kijk ik niet zo naar de leer maar wel naar de predikant en de sfeer in een kerk. We zijn als gelovigen ook wel zover geïndividualiseerd dat vrijwel niemand de leer van een kerk meer klakkeloos onderschrijft. Laten we maar kijken wat ons bindt als Christenen, bij de PKN verliezen we gemiddeld duizend mensen per week. En de meesten gaan weg zonder groeten, niet in de laatste plaats vanwege het negatieve en onverdraagzame imago van Christenen. Ik kan er best mee leven dat iemand over doop, avondmaal en wat dan ook anders denkt dan ik. Laten we ons als Christenen maar eens meer verbonden voelen. We hebben elkaar hard nodig.

Thomas, PKN in Leeuwarden maar voelt zich misschien wel niet thuis in een hele behoudende PKN- gemeente elders.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 21 augustus 2010, 23:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 13:59
 
[quote=THOMAS968]

wat me telkens weer zo enorm boeit...bij een jongerenbeweging "Soul Survivor" wordt erg radicaal gepreekt, ook over het onderwerp waar dit topic over gaat, degenen die in de leiding van deze internationale bediening plaatshebben, zijn een voorbeeld voor vele jongeren v.w.b. hun levensstijl en toewijding, de bijbel is het enige fundament...
En ze kunnen de stromen jongeren bijna niet aan, overal in elk land komen nieuwe initiatieven van jongeren...ze geven vakanties op om mensen in nood te kunnen helpen...enz. enz. hoe kan het dan toch dat de PKN kerken blijkbaar grote moeite hebben om deze jongeren vast te houden.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 16:13
 
[quote=ANNETTE050] wat me telkens weer zo enorm boeit...bij een jongerenbeweging "Soul Survivor" wordt erg radicaal gepreekt, ook over het onderwerp waar dit topic over gaat, degenen die in de leiding van deze internationale bediening plaatshebben, zijn een voorbeeld voor vele jongeren v.w.b. hun levensstijl en toewijding, de bijbel is het enige fundament...
En ze kunnen de stromen jongeren bijna niet aan, overal in elk land komen nieuwe initiatieven van jongeren...ze geven vakanties op om mensen in nood te kunnen helpen...enz. enz. hoe kan het dan toch dat de PKN kerken blijkbaar grote moeite hebben om deze jongeren vast te houden.....


Sommige mensen, ook christenen willen dat nog wel eens "religieuze indoctrinatie" noemen.
Ik ben blij dat mijn dochter naar de sportkampen van Athletes in Action, en afgelopen jaar ook naar Square is geweest. Ik hoor haar niet miepen over extreem bijbelgebruik, maar wel hoe het is om met zoveel mensen stil te staan bij de bijbel. En ja ook hele radicale (bijbelse)standpunten ...... Lachende smiley

korte impressie van square en AIA vind je hieronder.
http://www.bethel.nl/square/algemeen/
http://www.athletesinaction.nl/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 16:30
 
[quote=ANNETTE050]Het gaat om de grote getallen he. Er zijn wel kerken/groeperingen die er wel goed in slagen en die verdienen alle hulde. Maar de middenkerken, of het nou PKN is of katholiek hebben daar kennelijk meer moeite mee. Jongeren verwachten een duidelijk en heldere boodschap. Laten we niet vergeten dat het aantal jonge christenen in verhouding niet erg groot is. De kerken hebben achtereenvolgens een groot deel van het intellect en daarna wegens het weinig sociale karakter een groot deel van de arbeidersbevolking verloren. Nu verliest men de jeugd en dat zou de nekslag best kunnen zijn. Het instituut kerk heeft ernstig aan aanzien en gezag ingeboet. Onder studenten op de universiteit is de kerk een randverschijnsel. De toon naar de katholieke kerk in verband met het misbruik is ook venijnig, met name in de Duitstalige landen nu. Het imago van de kerken is slecht. Maar als mensen er in slagen de jeugd vast te houden, is dat altijd goed. De samenleving verandert ook. Jongeren zijn doorgaans meer op een directe beleving uit en als die minder wordt vaak snel gericht op iets anders. Ze worden minder vaak langdurig lid van iets. Dit soort maatschappelijke of sociologische zaken heeft een grotere invloed op de kerken dan wat men binnen de kerken denkt.

Thomas, zoekt het goede midden toch wel wat.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 21 augustus 2010, 16:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 16:34
 
[quote=CROSSROAD317]

wat bedoel je met religieuze indoctrinatie?
Fijn dat je dochter naar zulke geweldige kampen gaat, staan erg goed bekend
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 16:39
 
THOMAS968 schreef:
Het gaat om de grote getallen he. Er zijn wel kerken/groeperingen die er wel goed in slagen en die verdienen alle hulde. Maar de middenkerken, of het nou PKN is of katholiek hebben daar kennelijk meer moeite mee. Jongeren verwachten een duidelijk en heldere boodschap. Laten we niet vergeten dat het aantal jonge christenen in verhouding niet erg groot is. De kerken hebben achtereenvolgens een groot deel van het intellect en daarna wegens het weinig sociale karakter een groot deel van de arbeidersbevolking verloren. Nu verliest men de jeugd en dat zou de nekslag best kunnen zijn. Het instituut kerk heeft ernstig aan aanzien en gezag ingeboet. Onder studenten op de universiteit is de kerk een randverschijnsel. De toon naar de katholieke kerk in verband met het misbruik is ook venijnig, met name in de Duitstalige landen nu. Het imago van de kerken is slecht. Maar als mensen er in slagen de jeugd vast te houden, is dat altijd goed.

Thomas, zoekt het goede midden toch wel wat.

Ik had op de gemeente avond bij ons ook aangegeven dat het ergens goed zou zijn, als er op de site van de kerk ook een soort stellingname zou staan, over bijvoorbeeld maatschappelijke zaken.
Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om ergens voor te gaan staan, durven op te komen wie je bent, waarom de het zo denkt etc.

Jongeren houden ook van duidelijke zaken.

En eens lekker een goede discussie over iets is niet verkeerd. En je mening herzien is ook nooit weg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 16:47
 
JONATHAN890 schreef:
Ik had op de gemeente avond bij ons ook aangegeven dat het ergens goed zou zijn, als er op de site van de kerk ook een soort stellingname zou staan, over bijvoorbeeld maatschappelijke zaken.
Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om ergens voor te gaan staan, durven op te komen wie je bent, waarom de het zo denkt etc.

Jongeren houden ook van duidelijke zaken.

En eens lekker een goede discussie over iets is niet verkeerd. En je mening herzien is ook nooit weg.


Ach Jonathan, we gaan beide een pittige discussie niet uit de weg. Maar lauwheid, vaagheid en niet-zoutend zout. daar moet je bij jongeren niet mee aankomen en ik mag dat eigenlijk ook wel.
Politiek is niet helemaal te mijden, maar partijpolitiek is uit den boze. Oproepen om te bidden voor of tegen het slagen van deze coalitie zijn wat mij betreft absoluut nimmer aan de orde. Wanneer het CDA vergadert, lees ik dan wel in de krant en ik wens zoiets niet van de kansel te horen, om maar eens iets te noemen.

Thomas, vindt jongeren wel leuk.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 21 augustus 2010, 19:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 17:21
 
THOMAS968 schreef:
Ach Jonathan, we gaan beide een pittige discussie niet uit de weg. Maar lauwheid, vaagheid en niet-zoutend zout. daar moet je bij jongeren niet mee aankomen en ik mag dat eigenlijk ook wel.
Politiek is niet helemaal te mijden, maar partijpolitiek is uit den boze. Oproepen om te bidden voor of tegen het slagen van deze coalitie zijn wat mij betreft absoluut nimmer aan de orde. Wanneer het CDA vergadert, lees ik wel in de krant en wens ik niet van de kansel te horen, om maar eens iets te noemen.

Thomas, vindt jongeren wel leuk.

Nee partij-politiek interesseert mij helemaal niets, en welke regering er komt ook niet echt. De regering die ik graag zou willen komt er toch niet. En het blijft een mensen gedoe, die maken allemaal fouten, hebben allemaal eigen interpretaties over wat goed in hun ogen is.
Lekker een stevige mening neerzetten is er niet meer bij, ook in de politiek niet. Uiteindelijk kiezen ze allemaal voor ergens een middenweg. Niemand ziet nog iets terug van de dingen waar ze werkelijk voor staan.

Het hele leven is pieken en dalen, met mening net zo, die zwalken van links naar rechts, tot in het extreme toe. De gang die de tijd uiteindelijk neemt is toch een gang ergens door het midden, de pieken en dalen zijn opgevuld met mekaar. De trend is toch niet tegen te gaan. We volgen allemaal langzaam de weg vaak, die de grote massa gaat.

En ik, ben soms heel uitgesproken ergens over en dat blijf ik lekker doen. Vorm mijn eigen mening met hetgeen ik ervaar in mijn leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 19:59
 
[quote=ANNETTE050] wat bedoel je met religieuze indoctrinatie?
Fijn dat je dochter naar zulke geweldige kampen gaat, staan erg goed bekend


Dat als er tijdens die kampen een "radicale bijbelse boodschap" wordt gepredikt dit gezien word als religieuze indoctrinatie. Het is niet meer van deze tijd om Waarheden als waarheid te verkondigen. Voor veel mensen, en ook christenen (helaas) gaat die boodschap te ver, Gods Waarheid is niet meer van nu, en als je de jeugd daarmee confronteerd, dan ben je bezig met het hersenspoelen van die arme kindertjes........
Tuurlijk is het waar dat je niet alles letterlijk over kunt nemen, en zeker de straffen niet zoals die vermeld staan in het OT, maar is daarom de zonde minder geworden. Zonde hoor ik nu heel veel mensen denken, wat is dat, God is toch een God van Liefde ?? JA, GOD IS EEN GOD VAN LIEFDE, MAAR OOK RECHTVAARDIG !! Het is "not done" om de zonde te benoemen, het is "done" om God alleen neer te zetten als een Liefdevolle God, zondebesef is niet meer nodig.
Als je dus aan kinderen verteld over Gods Liefde en over de zonde, en dat ook nog in 1 zin, tja dan indoctrineer (hersenspoel) je de kids.

Ik hoop dat het nog te begrijpen is Smiley die vol vragen zit Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 21:31
 
[quote=CROSSROAD317]ja, duud'lijk...... thanx Lachende smiley

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zaterdag 21 augustus 2010, 21:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 21:31
 
[quote=CROSSROAD317]Als je een kind opvoedt met jouw waarden en normen dan is dat daarmee geen indoctrinatie. Wie een kind opvoedt in de trant van: hij moet alles zelf maar ontdekken, dan doe je dat ook vanuit een bepaald waardepatroon. Opvoeden is nooit waardevrij, of je nu een christelijke opvoeding geeft of een andere
Christelijk opvoeden is niet indoctrineren, maar je geeft daarmee dus wel waarden aan. Liefde en vergeving en veelal ook andere. Bedenk dat indoctrineren hooguit nog kan in een dorpsgemeenschap zonder tv en internet en dat is hoge uitzondering. Landen waarbij de overheid de media controleren zijn er sinds de val van de muur ook weinig meer en zelfs het naziregime zou nu niet meer zo kunnen werken. Indoctrinatie kan alleen in een zekere afzondering en met angst als middel.

Wie christelijk wil opvoeden zal dat in onze cultuur altijd doen met heel veel andere waardepatronen om zich heen. Iedere vorm van opvoeding is een vorm van beïnvloeding en keuzes maken. Wel kun je je afvragen wanneer het indoctrineren wordt. Overtuig kinderen van je opvattingen en leef het als ouders voor.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 21 augustus 2010, 22:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 21:45
 
[quote=THOMAS968]Als je een kind opvoedt met jouw waarden en normen dan is dat daarmee geen indoctrinatie. Wie een kind opvoedt in de trant van hij moet alles zelf maar ontdekken, dan doe je dat ook vanuit een bepaald waardepatroon. Opvoeden is nooit waardevrij, of je nu een christelijke opvoeding geeft of een andere
Christelijk opvoeden is niet indoctrineren, je geeft daarmee dus wel waarden aan. Liefde en vergeving en veelal ook andere. Bedenk dat indoctrineren hooguit nog kan in een dorpsgemeenschap zonder tv en internet en dat is hoge uitzondering. Landen waarbij de overheid de media controleren zijn er sinds de val van de muur ook niet en ook het naziregime zou nu niet meer zo kunnen werken.

Wie christelijk wil opvoeden zal dat in onze cultuur altijd doen met heel veel andere waardepatronen om zich heen. Iedere vorm van opvoeding is een vorm van beïnvloeding en keuzes maken. Wel kun je je afvragen wanneer het indoctrineren wordt. Overtuig kinderen van je opvattingen en leef het als ouders voor. [/qoute]


Wijze woorden !!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 21:52
 
ANNETTE050 schreef:
wat me telkens weer zo enorm boeit...bij een jongerenbeweging "Soul Survivor" wordt erg radicaal gepreekt, ook over het onderwerp waar dit topic over gaat, degenen die in de leiding van deze internationale bediening plaatshebben, zijn een voorbeeld voor vele jongeren v.w.b. hun levensstijl en toewijding, de bijbel is het enige fundament...
En ze kunnen de stromen jongeren bijna niet aan, overal in elk land komen nieuwe initiatieven van jongeren...ze geven vakanties op om mensen in nood te kunnen helpen...enz. enz. hoe kan het dan toch dat de PKN kerken blijkbaar grote moeite hebben om deze jongeren vast te houden.....
. Ik denk dat de kerk zelf heel goed de antwoorden weet, maar belemmerd wordt door haar eigen leerstellingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: maandag 23 augustus 2010, 05:04
 
[quote=THOMAS968]Ik denk ook niet dat het gaat om het landelijke instituut of een al dan niet opgelegde leer of omgangscultuur. Het is uiteindelijk de plaatselijke gemeente die telt. Mensen kiezen niet zozeer voor de leer maar meer of ze zich herkennen in liturgie, prediking of andere kerkbeleving, naast sociale contacten. Vroeger was de leer een harder punt. Maar wie treedt nu nog toe tot de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt vanwege het standpunt over artikel 31 van de kerkorde? .......... Laten we ons als Christenen maar eens meer verbonden voelen. We hebben elkaar hard nodig.( quote)

Het woord artikel komt me altijd onsympathiek over (niet persooonlijk bedoeld!!) en doet ook geen recht aan de hoge ideologische waarde waarmee de vrijmaking is ingezet, iets heel anders dan de starheid die er nu te bemerken zou kunnen zijn.
Het woord artikel, zo vaak misduid, is mij om die reden alleen al onsympathiek.
Het leidt wellicht tot de misvatting, dat er sprake zou zijn van een klaarliggend programma.
M.i. zijn indertijd de artikelen - mits niet opgevat als een spiekbriefje,waar je midden in de strijd eens even op kijken moet, om je staande te houden - een echt verworven geestelijk geloofsbezit. Geen chemische toevoeging, maar christelijke levensstijl, en deze stijl dan opogevat als een afspiegeling van het geloofsgehoorzaam leven. Dat waren de hoge idealen waarmee de vrijmaking is ingezet - vrij van wetticisme.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op maandag 23 augustus 2010, 11:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 23 augustus 2010, 08:05
 
En toch, na ongeveer acht jaar naar vrije groepen zoals evangelischen, baptisten, pinkstergemeentes enzovoort te zijn geweest, had ik van een vriend het advies gekregen om naar de Gereformeerd Vrijgemaakte kerk te gaan.

Nou ligt mijn bijbel, inclusief gereformeerd kerkboek bij een vriendin, dus kan ik nu niet even snel een artikel opzoeken.

Nou moet ik wel zeggen, dat ik de preken bij de 'Vrijgemaakten' áltijd erg goed vind!!!!!!!!
Wat mij, al die acht jaar vanaf het moment dat ik tot geloof kwam, is wijsgemaakt door de 'vrije groepen', dat de traditionele kerken een dood geloof hebben enzo, dat is dusz helemáál niét waar.
Juist die mensen hebben een serieus diepgeworteld geloof.
En dat je er als buitenstaander (haast) niet tussenkomt is ook al hélemaal niet waar. Zij vinden het júist heel erg leuk en fijn als er mensen van 'buiten' naar hun kerk komen!!!!!! En je wordt echt overal bij betrokken ook privé, dat is mijn ervaring. en ook die van anderen christenen die zijn 'overgelopen' naar de Gereformeerd Vrijgemaakten.

Dusz...ik ben heel erg blij dat God ervoor heeft gezorgd dat we in een vrij land leven, waar ik héérlijk naar de Gerefoormeerd Vrijgemaakte kerk kan gaan. Omdat de psalmen die er worden gezongen mij altijd heel erg bemoedigen. En ook omdat élke zondag er weer een verassend goede preek te horen is. Waar ik de hele week iets aan heb. Omdat zo'n preek dan ook de hele week in mijn hoofd blijft zitten.

Nou, dit wou ik toch wel even kwijt ;)

Voor degene die er niet zóveel vanaf weten, heb ik hieronder een link geplaatst ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gereformeerde_Kerken_vrijgemaakt


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 23 augustus 2010, 08:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 23 augustus 2010, 08:17
 
Leer van de Gereformeerde Vrijgemaakte Kerk:

De christelijke leer gaat ten diepste terug op de persoon en het optreden van Jezus Christus. Christenen belijden dat in Jezus God zelf mens is geworden, alhoewel hij God bleef, en naar de aarde gekomen is om zondaren te redden van de dood, het kwaad en de duivel. Deze redding kan een mens niet verdienen, maar wordt door God aan iedereen gegeven die gelooft dat hij die redding nodig heeft. Dat wordt genade genoemd, een kernwoord van de leer van de kerk. Iedereen die vanuit die genade leeft zal, door het werk van de Heilige Geest steeds meer gaan handelen zoals God het welgevallig is, al zal hij toch nog niet geheel los kunnen komen van de zonde. In de Bijbel is de beloofde komst en de betekenis van Christus' komst vastgelegd. De christelijke leer heeft zijn oorsprong in de boodschap van de Bijbel.

Dit stukje gaat over de leer van de Gereformeerd Vrijgemaakte kerk. En dat heb ik even gekopiërd en geplakt van het artikel uit bovenstaande link. Omdat ik het wel heel erg belangrijk vind, dat ik waar ik woon met 200! verschillende kerken, een kerk heb gevonden waar ik mij bemoedigd en gesterkt kan voelen, elke zondag!
En dat gevoel wou ik delen hier.
Lachende smiley Knipoog smiley Kussende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 5 van 6