ChristianMatch
 


Forum

10 geboden,wet van mozes
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: zondag 13 december 2009, 21:41
 
Hoe denken jullie over de wet die God aan Mozes gaf in het oude testament.
Is deze anno 2009 nog steeds de wet waar we ons aan hebben te houden?
en is ieder gebod in deze wet even belangrijk? voor degene die deze wet niet kennen heb ik hem er even onder gezet. eerste is de staten vertaling, tweede komt uit het Boek.

Toen sprak God al deze woorden, zeggende:

1 Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.

2 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.

3 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn naam ijdellijk gebruikt.

4 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

5 Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.

6 Gij zult niet doodslaan.

7 Gij zult niet echtbreken.

8 Gij zult niet stelen.

9 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

10 Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.


Toen verklaarde de HERE:
"Ik ben de HERE, uw God, Die u uit de slavernij in Egypte heeft bevrijd.

1 U mag geen andere goden aanbidden dan Mij.

2 U mag geen beeld of afbeelding maken van wat boven in de hemel of op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. U mag niet voor dergelijke zaken buigen of deze vereren; want Ik, de HERE, ben een jaloerse God, Die de zonden van de vaders toerekent aan de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van hen die Mij haten. Maar Ik ben liefdevol voor hen die van Mij houden en mijn wetten gehoorzamen. U mag de naam van de HERE, uw God, niet zonder goede reden gebruiken, want de HERE zal degene die dat wel doet, zeker straffen.

4 Onderhoud de sabbat als een heilige dag. Zes dagen moet u werken, maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, een rustdag. Op die dag mag u niet werken. En dat geldt ook voor uw zonen, dochters, slaven (man of vrouw), vee en gasten. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel, de aarde, de zee en alles wat daarin leeft, gemaakt en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HERE de sabbat en maakte er een bijzondere, heilige dag van.


5 Heb eerbied voor uw vader en uw moeder, dan krijgt u een lang en goed leven in het land dat de HERE, uw God, u zal geven.

6 U mag niemand doodslaan.

7 U mag niet echtbreken.

8 U mag niet stelen.

9 U mag geen leugens vertellen aan andere mensen.

10 U mag niet jaloers zijn op het huis van uw naaste en ook niet op zijn vrouw, zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund en zijn ezel of iets anders dat het eigendom is van uw naaste
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BULLDOG524





Berichten: 109

BerichtGeplaatst: zondag 13 december 2009, 22:11
 
Ik denk dat de wet een eeuwig blijvend iets is, waar je je zelf nog steeds aan kan toetsen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: zondag 13 december 2009, 22:18
 
BULLDOG524 schreef:
Ik denk dat de wet een eeuwig blijvend iets is, waar je je zelf nog steeds aan kan toetsen

Tja wat kan ik anders dan dit beamen??
Ben het hier helemaal mee eens...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 13 december 2009, 22:19
 
Ik denk dat de wet nog steeds voor ons geldt. Alleen ben ik niet zo gelukkig met de term 'wet'. Klinkt zo wettisch...
Ik zie het meer als een leefregel van dankbaarheid. Pas hoorde ik iemand die vergeleek het met een rode loper. God heeft aanwijzingen gegeven hoe wij praktisch kunnen leven zoals Hij het wil en tot Zijn eer!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zondag 13 december 2009, 22:31
 
Ik plaats maar een hoofdstuk uit het NT......

Romeinen 7
1 Weet u dan niet, broeders en zusters – ik spreek immers tot mensen die de wet kennen –, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang hij leeft? 2 Een getrouwde vrouw is door de wet gebonden aan haar man zolang hij leeft, maar wanneer hij sterft is zij van deze verplichting ontslagen. 3 Als ze zich zolang haar man in leven is met iemand anders inlaat, noemt men haar overspelig. Maar sterft haar man, dan is ze niet langer aan de wet gebonden, dan pleegt ze geen overspel wanneer ze de vrouw van een andere man wordt. 4 Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. Ons leven moet vrucht dragen voor God. 5 Toen we ons nog lieten leiden door onze eigen wil, werd ons bestaan beheerst door zondige hartstochten die de wet in ons opriep en droeg het alleen vrucht voor de dood. 6 We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest. De wet en de zonde
7 Moeten we nu vaststellen dat de wet hetzelfde is als de zonde? Absoluut niet. Ik ben me echter pas door de wet bewust geworden van de zonde. Ik zou immers niet weten wat begeerte was als de wet niet zei: ‘Zet uw zinnen niet op wat van een ander is.’ 8 Maar de zonde heeft van het gebod gebruikgemaakt om begeerten in mij op te wekken, want zonder de wet is de zonde krachteloos. 9 Eens leefde ik zonder de wet, maar door de komst van het gebod kwam de zonde tot leven 10 en daardoor stierf ik. Het gebod, dat tot leven had moeten leiden, bleek juist tot mijn dood te leiden. 11 De zonde heeft gebruikgemaakt van het gebod: ze heeft mij misleid en mij door het gebod gedood. 12 Kortom, de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed.
13 Is het dan het goede dat mij heeft gedood? Natuurlijk niet, het is de zonde. Maar om mij te doden heeft ze van het goede gebruikgemaakt; alleen zo kon duidelijk worden wat de zonde is. Door het gebod te gebruiken laat de zonde zien hoe verderfelijk ze is. 14 Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde. 15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. 16 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? 25 Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer. Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.

(gebruikte vertaling NBV)


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op zondag 13 december 2009, 22:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: zondag 13 december 2009, 22:34
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik plaats maar een hoofdstuk uit het NT......

Romeinen 7
1 Weet u dan niet, broeders en zusters – ik spreek immers tot mensen die de wet kennen –, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang hij leeft? 2 Een getrouwde vrouw is door de wet gebonden aan haar man zolang hij leeft, maar wanneer hij sterft is zij van deze verplichting ontslagen. 3 Als ze zich zolang haar man in leven is met iemand anders inlaat, noemt men haar overspelig. Maar sterft haar man, dan is ze niet langer aan de wet gebonden, dan pleegt ze geen overspel wanneer ze de vrouw van een andere man wordt. 4 Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. Ons leven moet vrucht dragen voor God. 5 Toen we ons nog lieten leiden door onze eigen wil, werd ons bestaan beheerst door zondige hartstochten die de wet in ons opriep en droeg het alleen vrucht voor de dood. 6 We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest. De wet en de zonde
7 Moeten we nu vaststellen dat de wet hetzelfde is als de zonde? Absoluut niet. Ik ben me echter pas door de wet bewust geworden van de zonde. Ik zou immers niet weten wat begeerte was als de wet niet zei: ‘Zet uw zinnen niet op wat van een ander is.’ 8 Maar de zonde heeft van het gebod gebruikgemaakt om begeerten in mij op te wekken, want zonder de wet is de zonde krachteloos. 9 Eens leefde ik zonder de wet, maar door de komst van het gebod kwam de zonde tot leven 10 en daardoor stierf ik. Het gebod, dat tot leven had moeten leiden, bleek juist tot mijn dood te leiden. 11 De zonde heeft gebruikgemaakt van het gebod: ze heeft mij misleid en mij door het gebod gedood. 12 Kortom, de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed.
13 Is het dan het goede dat mij heeft gedood? Natuurlijk niet, het is de zonde. Maar om mij te doden heeft ze van het goede gebruikgemaakt; alleen zo kon duidelijk worden wat de zonde is. Door het gebod te gebruiken laat de zonde zien hoe verderfelijk ze is. 14 Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde. 15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. 16 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? 25 Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer. Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.

(gebruikte vertaling NBV)

Heel mooi geknipt en geplakt en wat vind jij nu???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zondag 13 december 2009, 22:37
 
verwijderd door mezelf.

Laatst aangepast door
MARISKA601
op zaterdag 9 januari 2010, 01:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zondag 13 december 2009, 22:38
 
ROBBEDOES873 schreef:
Heel mooi geknipt en geplakt en wat vind jij nu???

Wat ik vind, beetje vreemde vraag Smiley die vol vragen zit

Het hoofdstuk uit Romeinen is volgens mij het antwoord, dus wat ik vind kun je lezen in Romeinen. Het behoeft verder geen uitleg denk ik !!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zondag 13 december 2009, 22:40
 
Is volgens mij heel duidelijk zo! De wet is om je bewust te maken van je zonden. En juist daarom hebben we Jezus zo hard nodig, namelijk om ons te bevrijden van deze zonden.

Dus: de 10 geboden gelden nog steeds!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 13 december 2009, 22:47
 
CROSSROAD317 schreef:
Wat ik vind, beetje vreemde vraag Smiley die vol vragen zit

Het hoofdstuk uit Romeinen is volgens mij het antwoord, dus wat ik vind kun je lezen in Romeinen. Het behoeft verder geen uitleg denk ik !!!!!



ff voor de duidelijkheid cross... jouw ex-vrouw mag pas een andere man hebben als jij dood bent?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zondag 13 december 2009, 22:51
 
PIETER649 schreef:
ff voor de duidelijkheid cross... jouw ex-vrouw mag pas een andere man hebben als jij dood bent?

Heb je ooit gehoord van Gods genade, en de kracht/vrijheid die daarvan uitgaat ??
Volgens de wet mag het niet, maar is Gods genade niet groter dan die wet?? Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: zondag 13 december 2009, 22:54
 
Quote:
Heb je ooit gehoord van Gods genade, en de kracht/vrijheid die daarvan uitgaat ??
Volgens de wet mag het niet, maar is Gods genade niet groter dan die wet??

zullen we dan maar gewoon doen wat de wet verbied omdat de genade overvloediger is???? nee toch (vertaling jolan 2009 Lachende smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 13 december 2009, 23:09
 
JOLAN931 schreef:
zullen we dan maar gewoon doen wat de wet verbied omdat de genade overvloediger is???? nee toch (vertaling jolan 2009 Lachende smiley )


dan zitten dr een heel dotje voor piet snot op cm...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zondag 13 december 2009, 23:23
 
Gal 5,4
Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij



wie het van de wet verwacht, heeft aan Jezus geen deel.

We moeten dus uitkijken hoe we deze wet gebruiken. Je mag het nooit van de wet allemaal vewachten, want we ziijn nu met Jezus getrouwd. De wet is dood. Als christenen mogen we het alleen van de Heer verwachten.... Lachende smiley


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op zondag 13 december 2009, 23:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEPELTJE037





Berichten: 322

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 16:12
 
JOLAN931 schreef:
Hoe denken jullie over de wet die God aan Mozes gaf in het oude testament.
Is deze anno 2009 nog steeds de wet waar we ons aan hebben te houden?
en is ieder gebod in deze wet even belangrijk? ...

Jezus zegt zelf in Mattheus 5:17-19 het volgende:
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.

Jezus maakt hiermee dus duidelijk dat de wet niet is afgeschaft.

Ondanks dat Jezus hier toch vrij helder in is, lijkt mij, en weinig mensen moeite hebben om verder te trachten zich aan alle geboden te houden, behalve het vierde gebod.

Inhoeverre willen we echt gehoorzaam zij an datgene wat God van ons vraagt?

Als ik me dan toch niet perse aan de wet hoef te houden... wat let me dan om van de week een auto te jatten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 17:50
 
Quote:
Als ik me dan toch niet perse aan de wet hoef te houden... wat let me dan om van de week een auto te jatten?

naah.... als je de mijne mar niet jat, want ik kan hem zelf zo goed gebruiken Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEPELTJE037





Berichten: 322

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 18:03
 
JOLAN931 schreef:
naah.... als je de mijne mar niet jat, want ik kan hem zelf zo goed gebruiken Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Je maakt slapende honden wakker... Clown smiley Knipoog smiley

Maar goed dat ik niet weet waar je huis woont... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 18:10
 
Quote:
JOLAN931 schreef:
naah.... als je de mijne mar niet jat, want ik kan hem zelf zo goed gebruiken

Je maakt slapende honden wakker...

Maar goed dat ik niet weet waar je huis woont...

laten we dat dan vooral zo houden Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 20:05
 
CROSSROAD317 schreef:
Heb je ooit gehoord van Gods genade, en de kracht/vrijheid die daarvan uitgaat ??
Volgens de wet mag het niet, maar is Gods genade niet groter dan die wet?? Lachende smiley

Gods wet IS genade. Hij heeft ons leefregels willen geven om naar Hem te kunnen blijven groeien, wat er ook gebeurt. Wat een genade!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 20:11
 
CROSSROAD317 schreef:
Wat ik vind, beetje vreemde vraag Smiley die vol vragen zit

Het hoofdstuk uit Romeinen is volgens mij het antwoord, dus wat ik vind kun je lezen in Romeinen. Het behoeft verder geen uitleg denk ik !!!!!

Was niet vreemd bedoeld cross was gewoon een beetje opzoek naar je eigen woorden zeg maar Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 20:33
 
de 10 geboden dacht ik leren toch zonde kennen? Ik weet dat ik ze allemaal niet kan halen.... ben daarom denk ik een (b)engel....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 21:44
 
RELLOK036 schreef:
de 10 geboden dacht ik leren toch zonde kennen? Ik weet dat ik ze allemaal niet kan halen.... ben daarom denk ik een (b)engel....

Door deze leefregels wel regelmatig in je op te nemen, leer je inderdaad een stuk afhankelijkheid beseffen.

Met dat engelengedoe moet je wel oppassen Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Zonder brevet geeft dat evt. wel problemen Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 22:02
 
HENK710 schreef:
Door deze leefregels wel regelmatig in je op te nemen, leer je inderdaad een stuk afhankelijkheid beseffen.

Met dat engelengedoe moet je wel oppassen Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Zonder brevet geeft dat evt. wel problemen Clown smiley


tja, jij speelde turkish airlines Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 22:03
 
PIETER649 schreef:
tja, jij speelde turkish airlines Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

SSSST! Niet verklappen hoor. Was niet TA, was de finale test van AQ-Airlines Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 22:11
 
JOLAN931 schreef:
Hoe denken jullie over de wet die God aan Mozes gaf in het oude testament.
Is deze anno 2009 nog steeds de wet waar we ons aan hebben te houden?
en is ieder gebod in deze wet even belangrijk? voor degene die deze wet niet kennen heb ik hem er even onder gezet. eerste is de staten vertaling, tweede komt uit het Boek.

Toen sprak God al deze woorden, zeggende:

1 Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.

2 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.

3 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn naam ijdellijk gebruikt.

4 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

5 Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.

6 Gij zult niet doodslaan.

7 Gij zult niet echtbreken.

8 Gij zult niet stelen.

9 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

10 Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.


Toen verklaarde de HERE:
"Ik ben de HERE, uw God, Die u uit de slavernij in Egypte heeft bevrijd.

1 U mag geen andere goden aanbidden dan Mij.

2 U mag geen beeld of afbeelding maken van wat boven in de hemel of op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. U mag niet voor dergelijke zaken buigen of deze vereren; want Ik, de HERE, ben een jaloerse God, Die de zonden van de vaders toerekent aan de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van hen die Mij haten. Maar Ik ben liefdevol voor hen die van Mij houden en mijn wetten gehoorzamen. U mag de naam van de HERE, uw God, niet zonder goede reden gebruiken, want de HERE zal degene die dat wel doet, zeker straffen.

4 Onderhoud de sabbat als een heilige dag. Zes dagen moet u werken, maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, een rustdag. Op die dag mag u niet werken. En dat geldt ook voor uw zonen, dochters, slaven (man of vrouw), vee en gasten. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel, de aarde, de zee en alles wat daarin leeft, gemaakt en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HERE de sabbat en maakte er een bijzondere, heilige dag van.


5 Heb eerbied voor uw vader en uw moeder, dan krijgt u een lang en goed leven in het land dat de HERE, uw God, u zal geven.

6 U mag niemand doodslaan.

7 U mag niet echtbreken.

8 U mag niet stelen.

9 U mag geen leugens vertellen aan andere mensen.

10 U mag niet jaloers zijn op het huis van uw naaste en ook niet op zijn vrouw, zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund en zijn ezel of iets anders dat het eigendom is van uw naaste

Maar JEZUS is toch gekomen om de wet te vervullen? Hij alleen is de weg de waarheid en het leven. Jezus zegt zelf: niemand komt tot de Vader dan door Mij.....als je Jezus hebt aangenomen als je Redder en Verlosser zit de wet in je hart en wil je niet anders meer dan gehoorzaam zijn. Niet omdat het moet maar omdat je niet anders meer wil.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 22:12
 
MARY052 schreef:
als je Jezus hebt aangenomen als je Redder en Verlosser zit de wet in je hart en wil je niet anders meer dan gehoorzaam zijn. Niet omdat het moet maar omdat je niet anders meer wil.

Amen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 22:13
 
MARY052 schreef:
Maar JEZUS is toch gekomen om de wet te vervullen? Hij alleen is de weg de waarheid en het leven. Jezus zegt zelf: niemand komt tot de Vader dan door Mij.....als je Jezus hebt aangenomen als je Redder en Verlosser zit de wet in je hart en wil je niet anders meer dan gehoorzaam zijn. Niet omdat het moet maar omdat je niet anders meer wil.
dus soms lieg je niet of wat dan ook?
denk dat de wet wel vervult is maar neemt niet weg dat het evengoed een hele goede richtlijn is om je aan te houden...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 22:19
 
RELLOK036 schreef:
dus soms lieg je niet of wat dan ook?
denk dat de wet wel vervult is maar neemt niet weg dat het evengoed een hele goede richtlijn is om je aan te houden...

Rell, ik zeg niet dat je dat nooit meer doet, maar je hart is erop uit het goede te doen. Meer en meer op JEZUS te gaan lijken.
WOW dat is echt mijn wens. (en ook de ZIJNE denk ik)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 22:44
 
HENK710 schreef:
SSSST! Niet verklappen hoor. Was niet TA, was de finale test van AQ-Airlines Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Clown smiley


flight HG710 from zolder to kelder
mayday mayday
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 22:48
 
HENK710 schreef:
Gods wet IS genade. Hij heeft ons leefregels willen geven om naar Hem te kunnen blijven groeien, wat er ook gebeurt. Wat een genade!

Blij dat je Romeinen goed hebt gelezen Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 7 Volgende
Pagina 1 van 7