ChristianMatch
 


Forum

10 geboden,wet van mozes
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ARJAN007





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: maandag 14 december 2009, 23:22
 
MARIJAN072 schreef:
Is volgens mij heel duidelijk zo! De wet is om je bewust te maken van je zonden. En juist daarom hebben we Jezus zo hard nodig, namelijk om ons te bevrijden van deze zonden.

Dus: de 10 geboden gelden nog steeds!

Volgens mij is de wet in eerste instantie bedoeld om voor elkaar een goed leven mogelijk te maken. Dat de wet bewust maakt van onze tekortkomingen, dat is wat er bij komt. Ook mensen die Jezus niet kennen zullen erkennen dat de 10 geboden er niet voor niets zijn.

De 10 geboden zullen in elk geval blijven gelden tot de jongste dag. En wat daarna gebeurt, dat zien we wel hoe het zal zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 december 2009, 22:31
 
CROSSROAD317 schreef:
Blij dat je Romeinen goed hebt gelezen Clown smiley

Ik lees gelukkig de hele Bijbel Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 december 2009, 23:19
 
Tja allemaal,

Wat een reacties op zo iets simpel als de wet en de tien geboden.
Als je Num en Deutr leest dan zie je daar heel veel wetten staan.
De Joden leven daar nog naar.

Maar waarom waren er wetten en voor wie.

Al deze wetten van God waren er voor onze bescherming. Bescherming voor de kinderen , want als je aan de kinderen komt dan zijn daar zeer zware straffen op. Kom je aan iemand vrouw idem. De reinheid wettten waren er om ons te beschermen tegen ziekte. Daar was geen overdracht van ziekte in die tijd!
Veel geleerde hebben zich hierover verbaasd en weten nu hoe goed die wetten waren en zijn .
Ik weet dat hierover door een weterschapper een boek over is geschreven. Ik weet niet de naam maar dat ga ik opzoeken.
God de Vader die ons geschapen heeft weet ook hoe alles in zijn werk gaat. Weet ook dat er gevolgen zijn als er iets mis gaat of dat wij ons niet aan de wetten houden. Daarom heeft hij deze wetten gegeven.
Wij kunnen nooit leven naar deze wetten, want dan moeten wij volmaakt zijn.
Dat is omdat God de Vader ons totaal afhankelijk wil maken van Hem. Dat we zelf die vrije keuze kunnen en willen maken om ons totaal over te geven in Zijn Handen. Door Zijn genade zijn wij gered en niet door de 10 geboden of wetten. Ze zijn een richtlijn een houvast in deze wereld, begrenzing wat goed of kwaad is. Bescherming tegen satan zodat wij niet aan hem overgeleverd worden, want hij is de overste van deze wereld.
Door Zijn Genade mogen wij het Hemelse Paradijs binnentreden en daar mogen wij zeggen U alleen bent onze God en Uw goedentierenheid is tot in eeuwigheid!!!
Jill
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 11:59
 
JILL658 schreef:
Al deze wetten van God waren er voor onze bescherming. Bescherming voor de kinderen , want als je aan de kinderen komt dan zijn daar zeer zware straffen op. Kom je aan iemand vrouw idem. De reinheid wettten waren er om ons te beschermen tegen ziekte. Daar was geen overdracht van ziekte in die tijd!
Veel geleerde hebben zich hierover verbaasd en weten nu hoe goed die wetten waren en zijn .
Ik weet dat hierover door een weterschapper een boek over is geschreven. Ik weet niet de naam maar dat ga ik opzoeken.

Zie boekentips, Jill. Want dat boek heb ik daar gisteren geplaatst. Is echt een aanrader!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 16:07
 
CROSSROAD317 schreef:
Blij dat je Romeinen goed hebt gelezen

HENK710 schreef:
Ik lees gelukkig de hele Bijbel Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

als je die dan net zo goed leest als de Romeinen brief, dan is er nog hoop voor je...... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 16:10
 
CROSSROAD317 schreef:
CROSSROAD317 schreef:
Blij dat je Romeinen goed hebt gelezen



als je die dan net zo goed leest als de Romeinen brief, dan is er nog hoop voor je...... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

En wanneer ga jij de rest lezen Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 16:22
 
HENK710 schreef:
En wanneer ga jij de rest lezen Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Ik lees niet alleen, ik bestudeer de hele bijbel..... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op woensdag 16 december 2009, 16:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 16:25
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik lees niet alleen, ik bestuur de hele bijbel..... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Het is maar wat je onder lezen wilt verstaan. Begrijpend lezen is bestuderen Knipoog smiley Als je studie doet zou je dat toch moeten weten, broeder Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 16:31
 
HENK710 schreef:
Het is maar wat je onder lezen wilt verstaan. Begrijpend lezen is bestuderen Knipoog smiley Als je studie doet zou je dat toch moeten weten, broeder Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Dan had je die aanvullende info eerder moeten geven, lezen is lezen, en nu pas geef je die aanvullende info dat je begrijpend leest....... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 16:41
 
CROSSROAD317 schreef:
Dan had je die aanvullende info eerder moeten geven, lezen is lezen, en nu pas geef je die aanvullende info dat je begrijpend leest....... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Ja hoor meneer betweter, we zullen allemaal ons woordgebruik aanpassen aan uw idioom Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt (laatste woord betekent trouwens woordenschat Clown smiley )

Maar u kunt ook gewoon vragen hoe lezen bedoeld wordt door een schrijver ipv er meteen op af te geven Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 18:48
 
HENK710 schreef:
Ja hoor meneer betweter, we zullen allemaal ons woordgebruik aanpassen aan uw idioom Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt (laatste woord betekent trouwens woordenschat Clown smiley )

Maar u kunt ook gewoon vragen hoe lezen bedoeld wordt door een schrijver ipv er meteen op af te geven Knipoog smiley

Ik reageer op jouw woord "lees", verder niet. Als je mij aan de hand daarvan "meneer betweter" wilt noemen, prima ga je gang, doe wat je niet kun laten, zegt vrij veel over jou..... Engeltje smiley
Zou liever van je willen weten hoe je over Romeinen 7 denkt t.o.v. het onderwerp de 10 geboden, wet van Mozes, ipv een uitleg te geven over hoe je leest...... Twijfelende smiley

stond een fout in mijn opmerking, er stond romeinen 3 moet zijn romeinen 7


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op woensdag 16 december 2009, 21:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 21:38
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik reageer op jouw woord "lees", verder niet.
En ik reageer gewoon op jouw reactie en krijg de wind van voren....over wie zegt dat dan iets Smiley die vol vragen zit Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 21:40
 
HENK710 schreef:
En ik reageer gewoon op jouw reactie en krijg de wind van voren....over wie zegt dat dan iets Smiley die vol vragen zit Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


over jullie allebij... stelletje kleuters
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 21:43
 
CROSSROAD317 schreef:
Zou liever van je willen weten hoe je over Romeinen 3 denkt t.o.v. het onderwerp de 10 geboden, wet van Mozes, ipv een uitleg te geven over hoe je leest...... Twijfelende smiley

Als je dat liever hebt, waarom vraag je dat dan niet gewoon Smiley die vol vragen zit
Maar ben de beroerdste niet en zal minder indirecte vragen stellen dan jou Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Ik ga het hoofdstuk er eens bij pakken Knipoog smiley

Paulus schreef:
Welnu, we weten, dat de Wet, bij al wat ze zegt, zich richt tot hen, die staan onder de Wet. Iedere mond is dus gestopt, en heel de wereld staat schuldig voor God!
Door de voorschriften der Wet zal dus geen mens voor Hem gerechtvaardigd worden; wèl brengt de Wet de kennis der zonde.
Maar thans is, buiten de Wet om, de gerechtigheid Gods verschenen, waarvan de Wet en de profeten getuigenis hebben afgelegd.
Het is de gerechtigheid Gods, door het geloof in Jesus Christus, en voor allen die geloven. Neen, er bestaat geen onderscheid meer.
Want allen hebben gezondigd, en zijn beroofd van de heerlijkheid Gods;
om niet worden ze gerechtvaardigd door zijn genade uit kracht der verlossing door Christus Jesus.
En God heeft Hem aangewezen als zoenoffer door het geloof in zijn Bloed
Bron: Romeinen 3:19-25 (Petrus Canisius)

Wat zegt dit stuk?
  1. De Wet richt zich tot hen die onder de wet staan. In de vervolgzin wordt duidelijk wie dit zijn: alle mensen.
  2. De Wet brengt niet zelf onze redding, maar wijst ons enkel op de grenzen van Gods leefkader.
  3. Jezus heeft ons redding gebracht. De Wet heeft ons hier de Weg naar gewezen. Jezus=JHWH redt > zie met name inleiding van de 10 geboden voor de heen wijzing.
  4. Ieder mens kan door Jezus weer met God verzoend worden.

Tot zover even de kern zoals ik die uit het gevraagde hoofdstuk uit de Brief aan de Romeinen haal.


Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 16 december 2009, 22:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 21:57
 
PIETER649 schreef:
over jullie allebij... stelletje kleuters

Zeg pinkeltje wil jij je erbuiten houden ..... of was het nou duimelotje.... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 22:01
 
PIETER649 schreef:
over jullie allebij... stelletje kleuters

Tja, soms is het gewoon goed om even het nivo van de ander te zoeken... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt En ja, helemaal volwassen zal ik nooit worden Knipoog smiley Maar we kunnen ook serieus zijn hoor (zie boven!)


Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 16 december 2009, 22:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 22:10
 
CROSSROAD317 schreef:
Zeg pinkeltje wil jij je erbuiten houden ..... of was het nou duimelotje.... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


happen naar de baas?????????? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BULLDOG524





Berichten: 109

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 22:12
 
CROSSROAD317 schreef:
Zeg pinkeltje wil jij je erbuiten houden ..... of was het nou duimelotje.... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

lief zijn voor elkaar Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 22:13
 
HENK710 schreef:
Tja, soms is het gewoon goed om even het nivo van de ander te zoeken... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt En ja, helemaal volwassen zal ik nooit worden Knipoog smiley Maar we kunnen ook serieus zijn hoor (zie boven!)


joh, jullie zitten al 3 jaar op cm-forum te vergelijken wie de grootste heeft. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
(ik bedoel uiteraard de grootste bijbelkennis )
tot op heden is er nog niets indrukwekkends getoond door beiden....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 22:18
 
PIETER649 schreef:
joh, jullie zitten al 3 jaar op cm-forum te vergelijken wie de grootste heeft. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
(ik bedoel uiteraard de grootste bijbelkennis )
tot op heden is er nog niets indrukwekkends getoond door beiden....

Ik heb geen enkele boehoefte om mijn bijbelkennis op de voorgrond te zetten. Ik geef enkel een visie weer die ik heb. Anderen hoeven het daar geenszins mee eens te zijn. Het gaat geenszins om mijn gelijk, maar veel meer om de manier waarop andere inzichten veelal direct afgebrand worden...en ja, dan heb ik helaas nog wel eens de gewoonte om mee te gaan in een wat negatieve stroom van reacties. Dank voor je wijzen hierop, al gaat het mij dus zeker niet om het tonen van iets indrukwekkends...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: donderdag 17 december 2009, 17:56
 
BULLDOG524 schreef:
lief zijn voor elkaar Engeltje smiley
dat lukt die 2 toch niet bull... en niks tegen henk of crosser dan btw...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 19:13
 
RELLOK036 schreef:
dat lukt die 2 toch niet bull... en niks tegen henk of crosser dan btw...

Hoezo zou ik niet lief zijn tegen Cross? Terechtwijzen mag toch? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 19:26
 
HENK710 schreef:
Hoezo zou ik niet lief zijn tegen Cross? Terechtwijzen mag toch? Knipoog smiley
mag je zeer zeker maar hij reageerd standaard terug he... en voilla...
maar terug naar topic
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 23:08
 
RELLOK036 schreef:
mag je zeer zeker maar hij reageerd standaard terug he... en voilla...
maar terug naar topic

Terechtwijzen past prima bij dit onderwerp, waar we met elkaar nadenken over de functie van de 10 geboden. Deze leefregel is ons door God gegeven om ons leven te spiegelen. Zodoende is deze leefregel ook verder uitgediept door Jezus in Zijn prediking.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 februari 2010, 17:21
 
Ik kwam onderstaande vrije vertaling tegen van de tien geboden. Vond het eigenlijk wel mooi verwoord...

De wet voor het leven

1. Je mag in vrijheid leven. Ik, jouw God, heb je bevrijd.

2. Onderwerp je dan niet aan wie of wat dan ook. Alleen aan Mij. Leer Me kennen zoals Ik ben en stop Me niet in een doosje.

3 Ik ken je en Ik respecteer je. Ik wil een relatie met je. Noem mijn naam niet zomaar, maar zoek contact.

4. Neem op tijd rust en ken je grenzen. Relax!

5. Leer zoveel je kunt van andere mensen, daar heb je je hele leven plezier van.

6. Bescherm het leven, verrijk het en geef het door.

7. Heb de liefde lief en bescherm haar door trouw te zijn.

8. Wees tevreden met wat je hebt, maak je geen zorgen en geef gul aan anderen.

9. Wees eerlijk en zorg dat je te vertrouwen bent. Dat komt je relaties ten goede!

10. Gun de ander zijn verworven bezit. Het gras bij de buren is echt niet groener!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KAT125





Berichten: 179

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 februari 2010, 17:58
 
LIESBETH326 schreef:
Ik kwam onderstaande vrije vertaling tegen van de tien geboden. Vond het eigenlijk wel mooi verwoord...

De wet voor het leven

1. Je mag in vrijheid leven. Ik, jouw God, heb je bevrijd.

2. Onderwerp je dan niet aan wie of wat dan ook. Alleen aan Mij. Leer Me kennen zoals Ik ben en stop Me niet in een doosje.

3 Ik ken je en Ik respecteer je. Ik wil een relatie met je. Noem mijn naam niet zomaar, maar zoek contact.

4. Neem op tijd rust en ken je grenzen. Relax!

5. Leer zoveel je kunt van andere mensen, daar heb je je hele leven plezier van.

6. Bescherm het leven, verrijk het en geef het door.

7. Heb de liefde lief en bescherm haar door trouw te zijn.

8. Wees tevreden met wat je hebt, maak je geen zorgen en geef gul aan anderen.

9. Wees eerlijk en zorg dat je te vertrouwen bent. Dat komt je relaties ten goede!

10. Gun de ander zijn verworven bezit. Het gras bij de buren is echt niet groener!


worden in sommige geloven dit gelezen als de 10 geboden?
of is het een eigen makelij?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 februari 2010, 18:21
 
LIESBETH326 schreef:
Ik kwam onderstaande vrije vertaling tegen van de tien geboden. Vond het eigenlijk wel mooi verwoord...

De wet voor het leven

1. Je mag in vrijheid leven. Ik, jouw God, heb je bevrijd.

2. Onderwerp je dan niet aan wie of wat dan ook. Alleen aan Mij. Leer Me kennen zoals Ik ben en stop Me niet in een doosje.

3 Ik ken je en Ik respecteer je. Ik wil een relatie met je. Noem mijn naam niet zomaar, maar zoek contact.

4. Neem op tijd rust en ken je grenzen. Relax!

5. Leer zoveel je kunt van andere mensen, daar heb je je hele leven plezier van.

6. Bescherm het leven, verrijk het en geef het door.

7. Heb de liefde lief en bescherm haar door trouw te zijn.

8. Wees tevreden met wat je hebt, maak je geen zorgen en geef gul aan anderen.

9. Wees eerlijk en zorg dat je te vertrouwen bent. Dat komt je relaties ten goede!

10. Gun de ander zijn verworven bezit. Het gras bij de buren is echt niet groener!


Mooi!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 februari 2010, 18:56
 
KAT125 schreef:
worden in sommige geloven dit gelezen als de 10 geboden?
of is het een eigen makelij?

Geen idee en het is niet zelfgemaakt.
Maar voor mij dekt het wel grotendeels de inhoud van de tien geboden zoals verwoord in Exodus 20.
Wat mij betreft kan het geen kwaad als iets waardevols als de tien geboden af en toe in een minder klassieke vorm te gieten. Dat verkleint in ieder geval de kans op afdwalende gedachten, waardoor ik weer kan luisteren naar de inhoud.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KAT125





Berichten: 179

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 februari 2010, 19:03
 
LIESBETH326 schreef:
Geen idee en het is niet zelfgemaakt.
Maar voor mij dekt het wel grotendeels de inhoud van de tien geboden zoals verwoord in Exodus 20.
Wat mij betreft kan het geen kwaad als iets waardevols als de tien geboden af en toe in een minder klassieke vorm te gieten. Dat verkleint in ieder geval de kans op afdwalende gedachten, waardoor ik weer kan luisteren naar de inhoud.

nou die mening deel ik zeer zeker niet met jou.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 februari 2010, 19:08
 
KAT125 schreef:
nou die mening deel ik zeer zeker niet met jou.

Weer iets dus waar we verschillend over denken Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op dinsdag 23 februari 2010, 19:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 7 Volgende
Pagina 2 van 7