ChristianMatch
 


Forum

man en vrouw; hoe zit het nou......?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 9 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 00:26
 
MARIJAN072 schreef:
Een theocratie die alleen maar bestaat uit SGP-ers, kan - in mijn ogen - geen 'goede' dictatuur zijn. Dan heb je als vrouw dus echt helemaal niks meer te vertellen. Geschokte, onthutste smiley Stemrecht heb je niet, terwijl veel vrouwen nu wel op het SGP stemmen. En zo kan ik nog wel een aantal dingen bedenken, waar ik niet vrolijk van zou worden.

Hoe zit dat eigenlijk, bedenk ik me nu? Als je voor een theocratie bent, ben je dan tegen een democratie? Dan zou er dus helemaal niet meer gestemd worden?

en een dictatuur die bestaat uit alleen God, marijan?
mits je de bijbel op een liefdevolle/bijbelse manier toepast, kan ik daar geen problemen mee hebben, denk ik.....
en ja... als God de leiding heeft, heb je niet veel behoefte meer aan democratie, verwacht ik; maar wanneer je op Hem vertrouwt/in Hem gelooft, dan geef je je leven in Zijn hand, toch? dus je legt je eigen leven af, om een nieuw leven in Christus te leven.
heel radicaal gezegt misschien, maar toch.... Kussende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 00:38
 
Vrouwen hebben leiding nodig, dat klinkt heel discriminerend, maar uiteindelijk is die leiding ook een stuk bescherming. Die leiding bestaat m.i. ook uit lijnen uitzetten. Een huwelijk waar een vrouw leidt, is in mijn ogen niet naar Gods wil.[/quote]


Het klinkt niet alleen discriminerend,het is het ook......
Bescherming bieden en lijnen uitzetten kunnen zowel man als vrouw.Het streven is een gelijkwaardige verbintenis,dat is naar mijn mening Gods wil.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 08:17
 
ROB530 schreef:
in de zin van theocratie = staatskundig gereformeerde dictatuur Lachende smiley met blinkend witte tanden

Toch knap! In een theocratie is God toch de baas en niet de SGP Smiley die vol vragen zit Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 08:19
 
HANNAH810 schreef:
en ja... als God de leiding heeft, heb je niet veel behoefte meer aan democratie, verwacht ik; maar wanneer je op Hem vertrouwt/in Hem gelooft, dan geef je je leven in Zijn hand, toch? dus je legt je eigen leven af, om een nieuw leven in Christus te leven.
heel radicaal gezegt misschien, maar toch.... Kussende smiley

Da's dan geen egocentrische dictatuur, maar inderdaad theocratie. Een wereld van verschil! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 09:30
 
HANNAH810 schreef:
en een dictatuur die bestaat uit alleen God, marijan?
mits je de bijbel op een liefdevolle/bijbelse manier toepast, kan ik daar geen problemen mee hebben, denk ik.....
en ja... als God de leiding heeft, heb je niet veel behoefte meer aan democratie, verwacht ik; maar wanneer je op Hem vertrouwt/in Hem gelooft, dan geef je je leven in Zijn hand, toch? dus je legt je eigen leven af, om een nieuw leven in Christus te leven.
heel radicaal gezegt misschien, maar toch.... Kussende smiley

Daar heb je helemaal gelijk in, Hannah! Vooral het ‘mits…….’ wat je er aan toevoegt, is heel erg mooi. Daar kan ik me helemaal in vinden en zo zou ik het zeker wel willen. Maar voor mij staat leiding van God niet gelijk aan leiding door het SGP. Al geloof ik zeker dat het SGP de intentie heeft om Gods wil te volgen. Ik draag ze een warm hart toe hoor. Maar het liefdevolle is iets wat ik niet altijd terug zie bij het SGP. Ik vind hun beleid niet altijd sociaal. Ik vraag me sowieso af of een theocratie op aarde mogelijk is, ook christenen zijn mensen met hun gebreken. En als mensen macht krijgen, gaat het vaak mis. Het is natuurlijk de bedoeling dat God uiteindelijk de leiding heeft, maar gaat dit in de praktijk ook zo? Misschien is m’n vertrouwen te klein hoor en benader ik het heel menselijk. In de tijd van het volk van Israël, hadden de koningen rechtstreeks – of via een profeet - contact met God. Ook toen dwaalden ze al vaak af, dus zelfs dat bracht problemen met zich mee. Onder christenen is er al veel discussie over ‘wat zegt de Bijbel?’. De manier waarop het SGP de Bijbel soms interpreteert, is al anders dan CU doet. Persoonlijk kan ik me meer in de ideeën van CU vinden, al hebben zij ook hun fouten. Dus een theocratie met CU aan de leiding, zou voor mij al anders (minder bedreigend, als vrouw) voelen. Maar ook dan hou ik m’n bedenkingen.

Ons staat nog wel een volmaakte theocratie te wachten, namelijk als Jezus terug komt. Dan zal er een nieuwe hemel en aarde zijn, waar God centraal staat. Daar kan ik zeker wel naar uitzien! Dan is de leiding volledig in Gods handen. Lachende smiley

Hmm….ik ben helemaal niet zo politiek onderlegd hoor Twijfelende smiley , heb me nog nooit zo verdiept in wel/geen theocratie. Dus reageer gerust kritisch Knipoog smiley , als je het anders ziet. Als het te ingewikkeld wordt, haak ik vanzelf af.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 09:44
 
nou, marijan, haha, ik ben ook niet op de hoogte van de politiek, dus reageer gerust kritisch, als t me te ingewikkeld wordt, haak ik vanzelf af.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 09:46
 
HANNAH810 schreef:
nou, marijan, haha, ik ben ook niet op de hoogte van de politiek, dus reageer gerust kritisch, als t me te ingewikkeld wordt, haak ik vanzelf af.... Knipoog smiley

Daar zijn we het in ieder geval over eens. Knipoog smiley Clown smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 17:32
 
CHATULIEM619 schreef:
Een huwelijk waar een vrouw leidt, is in mijn ogen niet naar Gods wil.

En als een vrouw nou eens veel beter leiding kan geven dan een man?
Moet zij zich dan door hem laten leiden terwijl zij veel beter kan leiding geven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 17:58
 
verwijderd door mezelf.

Laatst aangepast door
MARISKA601
op vrijdag 8 januari 2010, 23:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 18:48
 
HANNAH810 schreef:
Hannah wijs eens aan waar ik sgp dictatuur schrijf..... Ik geef de gevaren aan die er bij theocratie zouden komen en ze zijn in strijd met de democratische rechtsstaat, waar ik voor ben.
Je bent nog nergens op mijn vragen ingegaan overigens.

Thomas


thomas,
I didn't say that;
er was echter een reactie, hierboven, die dat zei;
"als je een theocratie of staatskundig gereformeerde dictatuur voorstaat."
ik kom er overigens gewoon niet aan toe je vragen allemaal te antwoorden, meneertje ongeduld! Knipoog smiley Clown smiley
(dat ik ingelogd sta, betekend nog niet dat ik achter mn pc zit!!)
k heb al een beginnetje gemaakt, niet met dat wat jij vroeg, maar datgene waar ik graag op in wilde gaan.

je bent sturend en leidend, zei je geloof ik he?
maar eh... hoe prettig vrouwen dat kunnen vinden; ik ben aan een andere kant begonnen... Lachende smiley met blinkend witte tanden
ik ben alleen vergeten te schrijven; "wordt vervolgd"

eh.. mieke, op jouw bericht wil ik ook nog eens ingaan, als ik er aan toe kom; just give me some space..... Verliefde smiley

enne.. bedankt voor je reactie chat![/quote]

prima Hannah, graag gedaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 18:49
 
MARISKA601 schreef:
CHATULIEM:

Een huwelijk waar een vrouw leidt, is in mijn ogen niet naar Gods wil.



Wat een kolder chat.
Als de man door een ziekte niet meer alles kan doen , mag de vrouw die taken dan niet opzich nemen?

[i]Lijkt me een sterk door Chatuliem ingekleurde wil van God. Er zijn legio situaties te bedenken waarin de leiding van de vrouw een huwelijk in de juiste baan (terug)leidt. Een vrouw als leid(st)er kansloos maken verarmd iedere relatie en maakt een vrouw ook in de samenleving inactief waardoor haar licht onder de korenmaat blijft, wat geenszins de wil van God is, als we de Bijbel erop nagaan. Er zijn uitstekende vrouwelijke leidinggevenden, managers, directeuren en vrouwen in leidinggevende posities in kleine en grote bedrijven en ook bij de overheid. God zij dank.


Laatst aangepast door
MIEKE364
op maandag 21 december 2009, 18:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 18:59
 
HANNAH810 schreef:
en een dictatuur die bestaat uit alleen God, marijan?
mits je de bijbel op een liefdevolle/bijbelse manier toepast, kan ik daar geen problemen mee hebben, denk ik.....
en ja... als God de leiding heeft, heb je niet veel behoefte meer aan democratie, verwacht ik; maar wanneer je op Hem vertrouwt/in Hem gelooft, dan geef je je leven in Zijn hand, toch? dus je legt je eigen leven af, om een nieuw leven in Christus te leven.
heel radicaal gezegt misschien, maar toch.... Kussende smiley

Toch denk ik Hannah, dat ook als je je leven in Gods handen legt, Hij je het terug zal geven, liefdevol jazeker, in Christus leven is een opdracht, geen makkie maar Zijn hulp is wel degelijk aanwezig. Het blijft echter jouw leven van Hem gekregen waarin jij je eigen keuzes moet maken, je eigen verantwoordelijkheid moet dragen.


Laatst aangepast door
MIEKE364
op maandag 21 december 2009, 19:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 19:26
 
MIEKE364 schreef:
[i]Lijkt me een sterk door Chatuliem ingekleurde wil van God. Er zijn legio situaties te bedenken waarin de leiding van de vrouw een huwelijk in de juiste baan (terug)leidt. Een vrouw als leid(st)er kansloos maken verarmd iedere relatie en maakt een vrouw ook in de samenleving inactief waardoor haar licht onder de korenmaat blijft, wat geenszins de wil van God is, als we de Bijbel erop nagaan. Er zijn uitstekende vrouwelijke leidinggevenden, managers, directeuren en vrouwen in leidinggevende posities in kleine en grote bedrijven en ook bij de overheid. God zij dank.
het gaat mij er niet om wat de wereld ervan vindt, ik vind dat het Bijbelse principe nog steeds is, dat leiding in het gezin bij de man hoort. Zelfs in een situatie waarin de man misschien gehandicapt of bedlegerig is, de manier waarop is inderdaad iets waar je over kunt spreken. De geestelijke leiding, het priesterschap is een rol die bij de man hoort/ Als de vrouw het geestelijk leiderschap gaat overnemen is het verkeerd. Zijn rol voor het gezin is te waken over het gezin, te bidden voor het gezin.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 20:12
 
vwerwijderd door mezelf.

Laatst aangepast door
MARISKA601
op vrijdag 8 januari 2010, 23:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 20:13
 
MIEKE364 schreef:
Toch denk ik Hannah, dat ook als je je leven in Gods handen legt, Hij je het terug zal geven, liefdevol jazeker, in Christus leven is een opdracht, geen makkie maar Zijn hulp is wel degelijk aanwezig. Het blijft echter jouw leven van Hem gekregen waarin jij je eigen keuzes moet maken, je eigen verantwoordelijkheid moet dragen.

mijn ervaring is dat je je leven in een andere (lees; mooiere) staat terugkrijgt; een leven ín christus is anders dan een leven búiten christus...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 20:18
 
CHATULIEM619 schreef:
het gaat mij er niet om wat de wereld ervan vindt, ik vind dat het Bijbelse principe nog steeds is, dat leiding in het gezin bij de man hoort. Zelfs in een situatie waarin de man misschien gehandicapt of bedlegerig is, de manier waarop is inderdaad iets waar je over kunt spreken. De geestelijke leiding, het priesterschap is een rol die bij de man hoort/ Als de vrouw het geestelijk leiderschap gaat overnemen is het verkeerd. Zijn rol voor het gezin is te waken over het gezin, te bidden voor het gezin.

...en als t goed is voor t gezin, kan hij de leiding delegeren, en ik denk dat een echtpaar samen voor de belangen van t gezin bidden kan.
als de man de priesterrol laat liggen, chat, is het toch zeker wel wenselijk dat de vrouw die rol overneemt, of ben je t daar ook niet mee eens?
en als een man de leiding niet kan of wil nemen, is er dan geen leiding?
dat kan toch ook niet?
ik ben het met je eens hoor, in de gebruikelijke gevallen vinden veel vrouwen het denk ik ook prettig om liefdevolle leiding te ontvangen; als een soort veilig en geborgen gevoel, waar de meeste vrouwen naar mijn idee behoefte aan hebben...
dus kan de basis wel zijn, zoals jij het stelt, maar ik denk toch ook dat je verder moet kijken, naar de gevallen waar dingen niet lopen zoals het zou moeten;
en als t niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat, naar mijn idee.........
mee eens??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 20:41
 
CHATULIEM619 schreef:
het gaat mij er niet om wat de wereld ervan vindt, ik vind dat het Bijbelse principe nog steeds is, dat leiding in het gezin bij de man hoort. Zelfs in een situatie waarin de man misschien gehandicapt of bedlegerig is, de manier waarop is inderdaad iets waar je over kunt spreken. De geestelijke leiding, het priesterschap is een rol die bij de man hoort/ Als de vrouw het geestelijk leiderschap gaat overnemen is het verkeerd. Zijn rol voor het gezin is te waken over het gezin, te bidden voor het gezin.

Ik vind het ook iets heel moois hebben, als dit vanuit liefde en respect gebeurt. Het gaat hier over de verhouding binnen het huwelijk, waarbij God vanzelfsprekend boven de man (en dus ook boven de vrouw) staat. Leiding geven is ook iets anders, dan (over)heersen. Maar hoe zie jij het als een vrouw weduwe is, gescheiden is of nooit getrouwd is geweest? In de tijd dat de Bijbel geschreven is, kwam dit overigens weinig voor. Moet ze dan leiding aanvaarden van de mannen uit de gemeente? Toen speelde de familie ook wel een belangrijke rol. Ik vind dat lastig te vertalen naar deze tijd, iedereen heeft toch z'n eigen leven. Dit zijn vragen, die me best wel eens bezighouden. 'k Ben wel benieuwd hoe jij dit ziet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 20:50
 
oke, thomas, ik ga weer een poging wagen,
sorry dat ik je voor meneertje ongeduld uitmaakte, maar goed, je kent me inmiddels een beetje.... Smiley met dichtgeplakte mond
ik was niet fit, en had het druk met andere dingen...

je schreef....
....en als ik jou eens iets mag vragen: Binnen de SGP-milieus, hoe gaat men er mee om dat een echtpaar een aantal kinderen heeft en de man zwaar drinkt of de kinderen mishandelt? Hoe gaat men in deze milieus om met incest? Tsja Pa moet niet te schande gemaakt worden want het derde en het vierde geslacht en zo.... Wat voor steun krijgen de misbruikte meisjes in deze gezinnen van dominee en ouderlingen? Niemand weet het dus we houden het stil, uit liefde voor het slachtoffer natuurlijk. Er zijn ook op cm een aantal die je dat haarfijn uit kunnen leggen. En hoe sta je tegenover de rigide opvoedingsmethodes soms? Die zijn kind liefheeft, tuchtigt, jaja. Maar is die tuchtiging altijd uit liefde? (zie boven)

ik denk dat er verschillend mee wordt omgegaan, thomas, en ik heb gehoord van vrouwen, die om hun kinderen te beschermen, na jaren tobben, afscheid hebben genomen van hun echtgenoot, en ondergedoken verder zijn gegaan met hun leven. zij kregen te horen vanuit hun kerkelijke gemeente, dat ze bij hun man hadden moeten blijven.
maar ik denk niet dat dat de bijbelse visie is;
God geeft meer aanknopingspunten dan de meest bekende.
om een bijbeltekst te noemen;
...en dat de vrouw de man niet verlate, en indien zij hem verlate, dat zij alleen blijve....
dus deze vrouw mocht zeker wel weg gaan, ik geloof nooit dat God wil dat het hele gezin lijdt onder onverantwoordelijk gedrag van één van de ouders.
en wat doe je met de tekst uit ezechiel of maleachi...(k weet even niet uit mn hoofd waar ik t vinden kan);
de vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden van de kinderen zjin stomp geworden...
ik vertaal even erg vrij;
zou ik zo'n god zijn?
ieder zal het onrecht dragen dat hij/zij heeft gedaan!
dat is geen tekst die direct met echtscheiding wordt gecombineerd, maar er zijn meer dergelijke bijbelteksten, die toch ook wel toe mag passen denk ik, in deze gevallen.

waar ik voor mezelf dan niet zo snel uitkom is, dat wanneer een vrouw op deze basis weggaat bij haar echtgenoot, dat zij dan alleen zou moeten blijven.
op die manier krijgt ze een kruis te dragen, als gevolg van het onverantwoordelijk gedrag van haar echtgenoot.
misschien dat anderen weten hoe ik dat kan intepreteren? hoe ik deze beide teksten kan combineren?
ik kom daar zelf in elk geval niet één twee drie uit.....
moet je dan alleen blijven, omdat je dat kruis van God hebt ontvangen? dat is nogal wat, naar mijn idee, zeker niet als je nog jong bent en een leven voor je hebt liggen!! bovendien is t ook erg zwaar, om in je eentje zwaar getraumatiseerde kinderen op te voeden, en ze te helpen verwerken, terwijl je zelf ook t nodige achter je kiezen hebt, en bovendien nog je leventje op de rit moet zetten; ze als alleenstaande moeder alles te geven wat ze nodig hebben om een evenwichtige volwassene te worden is in dergelijke gevallen wel een extra pittige taak!!
en op deze manier draag je toch het onrecht dat je echtgenoot heeft gedaan....
naar mijn gevoel zou het dan dus rechtvaardiger zijn, wanneer je je leven met een andere man zou mogen delen, als je iemand tegen zou komen die dat zou kunnen en willen; en samen je schouders eronder zetten.

overigens, je schrijft over incest-slachtoffers, alsof in de meeste gevallen alles onder de mantel der liefde wordt bedekt. dat zal misschien best wel voorkomen,
maar ik denk dat het meestal ook verstandiger is als het misbruik in stilte wordt behandelt door kerkeraden; het meisje is er immers helemaal niet bij gebaat, om openlijk bekend te staan als incest-slachtoffer? bovendien heeft ze zo al voldoende gevoelens van schaamte, en weinig eigenwaarde, door wat ze heeft meegemaakt. ook goedbedoelde opmerkingen komen niet altijd binnen op de juiste manier, en kunnen juist averechts werken....
ik denk persoonlijk dat je zonden/misbruik die in t verborgen gedaan zijn, in t verborgen moet behandelen, lijkt me een heel bijbels uitgangspunt.
dat neemt niet weg, dat er wel aangifte gedaan dient te worden, en dat er een stevig emotioneel vangnet dient te zijn, voor t meisje, (of de jongen,) aangezien een aangifte en rechtzaak toch bijzonder veel vergt!!

wat betreft het "tuchtig uw zoon"
tucht is gewoon een ander woord voor opvoeden....
ik weet dat er mensen zijn, die dat anders uitleggen, maar daar hoor ik in elk geval niet bij.....

heb ik je vragen zo naar tevredenheid beantwoord, thomas?
als ik soms nog onderwerpen heb laten liggen, laat je t me even weten, denk ik???

ik wacht je reactie in elk geval even af.
met vriendelijke groeten uit het zuiden;
hannah
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 21:01
 
MARISKA601 schreef:
Wat een kolder.
Stel dat de man dement is, hoe kan hij dan leiding geven?

Mariska: ook al ben je het niet met chat eens, vind het jammer dat je zo bot reageert.. Je kunt toch iets andere woorden kiezen?

Mary

het is overigens wel bijbels, de man als priester van het gezin, dat is wel zoals GOD het bedoelt heeft, hoe lastig en moeilijk het ook is voor deze tijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 21:13
 
HANNAH810 schreef:
...en als t goed is voor t gezin, kan hij de leiding delegeren, en ik denk dat een echtpaar samen voor de belangen van t gezin bidden kan.
als de man de priesterrol laat liggen, chat, is het toch zeker wel wenselijk dat de vrouw die rol overneemt, of ben je t daar ook niet mee eens?
en als een man de leiding niet kan of wil nemen, is er dan geen leiding?
dat kan toch ook niet?
ik ben het met je eens hoor, in de gebruikelijke gevallen vinden veel vrouwen het denk ik ook prettig om liefdevolle leiding te ontvangen; als een soort veilig en geborgen gevoel, waar de meeste vrouwen naar mijn idee behoefte aan hebben...
dus kan de basis wel zijn, zoals jij het stelt, maar ik denk toch ook dat je verder moet kijken, naar de gevallen waar dingen niet lopen zoals het zou moeten;
en als t niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat, naar mijn idee.........
mee eens??
Over het algemeen weten vrouwen wel hun weg te vinden daarin, denk ik dan. Maar in de bijbel staat een heel belangrijke opmerking: "vrouwen veracht uw mannen niet." En er zijn veel vrouwen die een lage dunk hebben van hun man. Er staat ook geschreven "mannen hebt uw vrouw lief". Voor mij is het kenmerk van liefde zelfopoffering, niet over de grens gaan van de ander. Wachten op de ander, rekening houden met de ander. Maar ook leiden als ze het moeilijk heeft, haar de weg wijzen als ze in het doolhof van haar gevoelens niet meer weet waar ze naar toe moet.

Wat betreft vrouwelijke leidinggevenden, heel vaak zijn het halve kerels geworden en vrouweliijke voorgangers vind ik helemaal tegen het principe dat God ingesteld heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 21:27
 
CHATULIEM619 schreef:
Over het algemeen weten vrouwen wel hun weg te vinden daarin, denk ik dan. Maar in de bijbel staat een heel belangrijke opmerking: "vrouwen veracht uw mannen niet." En er zijn veel vrouwen die een lage dunk hebben van hun man. Er staat ook geschreven "mannen hebt uw vrouw lief". Voor mij is het kenmerk van liefde zelfopoffering, niet over de grens gaan van de ander. Wachten op de ander, rekening houden met de ander. Maar ook leiden als ze het moeilijk heeft, haar de weg wijzen als ze in het doolhof van haar gevoelens niet meer weet waar ze naar toe moet.

Wat betreft vrouwelijke leidinggevenden, heel vaak zijn het halve kerels geworden en vrouweliijke voorgangers vind ik helemaal tegen het principe dat God ingesteld heeft.


amen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 22:05
 
HANNAH810 schreef:
als de man de priesterrol laat liggen, chat, is het toch zeker wel wenselijk dat de vrouw die rol overneemt, of ben je t daar ook niet mee eens?
en als een man de leiding niet kan of wil nemen, is er dan geen leiding?
dat kan toch ook niet?
Dan kun je er beter voor zorgen dat Gods principe hersteld wordt. Ik begrijp dat dit een algemeen principe is, maar dat we het mogen inkleuren, zolang de contouren maar duidelijk zichtbaar blijven. Vaak wordt een gezin geteisterd door manipulatie en machtsstrijd als de rollen niet duidelijk zijn.
HANNAH810 schreef:
ik ben het met je eens hoor, in de gebruikelijke gevallen vinden veel vrouwen het denk ik ook prettig om liefdevolle leiding te ontvangen; als een soort veilig en geborgen gevoel, waar de meeste vrouwen naar mijn idee behoefte aan hebben...
dus kan de basis wel zijn, zoals jij het stelt, maar ik denk toch ook dat je verder moet kijken, naar de gevallen waar dingen niet lopen zoals het zou moeten;
en als t niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat, naar mijn idee.........
mee eens??
Ik worstel met een antwoord. De afgelopen maanden heb ik een relatie gehad, die ik helaas heb moeten beëindigen. Niet omdat we niet van elkaar hielden, want dat deden we wel, maar omdat er iets in onze relatie knaagde. Ik had een hele tijd al het gevoel dat het niet goed met haar ging op het geestelijk gebied. We konden eigenlijk niet goed met elkaar bidden, en we trokken elkaar eigenlijk geestelijk naar beneden. Zelf heb ik als grootste fout gezien, dat ik niet in onze relatie die rol vervulde die God van een man zou vragen, nl priester zijn voor je a.s. vrouw. Uiteindelijk waren we zo diep weggezakt, dat ze van me vroeg mijn roeping maar op te geven, want dat stelde ook niet zoveel meer voor. Toen was het dieptepunt voor mij bereikt. Ik besefte dat ik dat niet kon opgeven en dat ik dus moest kiezen: me af laten zakken tot niets of haar loslaten. Het laatste heb ik gedaan. Nu lees ik dus uit jouw reactie dat het beter is een slechte relatie te hebben dan geen relatie en eerlijk gezegd ben ik daar niet uit. Ik besef terdege dat als ik zelf mijn rol goed had opgenomen we niet zo afgezakt waren. En ik leg de schuld dan ook volledig bij mezelf neer. Ik had haar de weg moeten wijzen, ik had moeten ondersteunen als ze het moeilijk had, ik had moeten bidden. En die taak heb ik verwaarloosd.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 21 december 2009, 22:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BULLDOG524





Berichten: 109

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 22:47
 
CHATULIEM619 schreef:
Dan kun je er beter voor zorgen dat Gods principe hersteld wordt. Ik begrijp dat dit een algemeen principe is, maar dat we het mogen inkleuren, zolang de contouren maar duidelijk zichtbaar blijven. Vaak wordt een gezin geteisterd door manipulatie en machtsstrijd als de rollen niet duidelijk zijn.

Ik worstel met een antwoord. De afgelopen maanden heb ik een relatie gehad, die ik helaas heb moeten beëindigen. Niet omdat we niet van elkaar hielden, want dat deden we wel, maar omdat er iets in onze relatie knaagde. Ik had een hele tijd al het gevoel dat het niet goed met haar ging op het geestelijk gebied. We konden eigenlijk niet goed met elkaar bidden, en we trokken elkaar eigenlijk geestelijk naar beneden. Zelf heb ik als grootste fout gezien, dat ik niet in onze relatie die rol vervulde die God van een man zou vragen, nl priester zijn voor je a.s. vrouw. Uiteindelijk waren we zo diep weggezakt, dat ze van me vroeg mijn roeping maar op te geven, want dat stelde ook niet zoveel meer voor. Toen was het dieptepunt voor mij bereikt. Ik besefte dat ik dat niet kon opgeven en dat ik dus moest kiezen: me af laten zakken tot niets of haar loslaten. Het laatste heb ik gedaan. Nu lees ik dus uit jouw reactie dat het beter is een slechte relatie te hebben dan geen relatie en eerlijk gezegd ben ik daar niet uit. Ik besef terdege dat als ik zelf mijn rol goed had opgenomen we niet zo afgezakt waren. En ik leg de schuld dan ook volledig bij mezelf neer. Ik had haar de weg moeten wijzen, ik had moeten ondersteunen als ze het moeilijk had, ik had moeten bidden. En die taak heb ik verwaarloosd.

Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 22:51
 
chat, ik ben bang dat je me niet goed hebt begrepen, joh...
ik heb het over een huwelijk, waar het anders gaat, dan de bedoeling is naar bijbelse maatstaven gemeten.
dus ik denk niet dat je mijn opmerking op jezelf moet toepassen!
soms kan het die moeilijk te veranderen zijn.
en dan ben ik er dus niet voor, om dan maar te gaan scheiden, maar om de tekorten te compenseren, hoewel dat ook moeilijk kan zijn!!
begrijp je wat ik bedoel?
ik heb het niet zo bedoeld, zoals jij het nu op jezelf betrekt in elk geval....
sterkte, overigens... t lijkt me erg moeilijk voor je!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2009, 09:36
 
ik begrijp het Hannah, maar begrijp me goed. Dit onderwerp is persoonlijker dan je denkt. Het is vaak de reden tot echtscheiding, omdat mensen niet volgens Gods principes met elkaar omgaan.
God heeft de man en de vrouw nu eenmaal anders geschapen. De wereld wil ze gelijk trekken en dat veroorzaakt veel problemen. Als een man leeft volgens Gods wil en de vrouw leeft volgens Gods wil, is dat de beste garantie tot succes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2009, 10:34
 
waar ik t over heb, is als één van beiden wel volgens een bijbelse visie wil handelen, maar de echtgenoot, of echtgenote wil of kan dat niet.
dan is het een kwestie van het beste er van maken....
het verbreken van een relatie, vóór het huwelijk, is mijns inziens iets heel anders dan het scheidings proces. hoewel het beide geen feest is.
dat is wat ik zeggen wilde...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARJAN029





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2009, 16:26
 
Wat ik best even kwijt wil,

Ik denk dat binnen een relatie/huwelijk het ook belangrijk is dat zowel man als vrouw hun eigen talenten kunnen ontwikkelen.
Te vaak zie je bij christenen dat de man de leidende rol in het gezin inderdaad heeft en hij heeft bijvoorbeeld een taak in de kerk en dat de vrouw zich daar volledig naar moet voegen, want, je volgt je man.
Als de vrouw zich daar goed bij voelt en het werk van harte kan ondersteunen is dat prima maar het komt ook voor dat het volledig ten koste gaat van die vrouw, dat ze er heel ongelukkig van wordt doordat ze niet aan een eigen ontwikkeling toekomt.
Misschien heeft ze heel andere talenten waar ze nu niks mee kan doen?
In hoeverre is het dan bijbels om jezelf als vrouw in die zin op te offeren, voer je dan de wil van God uit of is het beter om daar goed over te communiceren zodat je samen de goede weg voor allebei kunt gaan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HDBAS635





Berichten: 62

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2009, 17:01
 
MARJAN029 schreef:
Wat ik best even kwijt wil,

Ik denk dat binnen een relatie/huwelijk het ook belangrijk is dat zowel man als vrouw hun eigen talenten kunnen ontwikkelen.
Te vaak zie je bij christenen dat de man de leidende rol in het gezin inderdaad heeft en hij heeft bijvoorbeeld een taak in de kerk en dat de vrouw zich daar volledig naar moet voegen, want, je volgt je man.
Als de vrouw zich daar goed bij voelt en het werk van harte kan ondersteunen is dat prima maar het komt ook voor dat het volledig ten koste gaat van die vrouw, dat ze er heel ongelukkig van wordt doordat ze niet aan een eigen ontwikkeling toekomt.
Misschien heeft ze heel andere talenten waar ze nu niks mee kan doen?
In hoeverre is het dan bijbels om jezelf als vrouw in die zin op te offeren, voer je dan de wil van God uit of is het beter om daar goed over te communiceren zodat je samen de goede weg voor allebei kunt gaan?
Dit is inderdaad het probleem. Een soort geestelijke dwangbuis. Dat lijkt me voor een vrouw verschrikkelijk,die zich inderdaad wil ontwikkelen en dat niet MAG.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2009, 18:10
 
MARJAN029 schreef:
Wat ik best even kwijt wil,

Ik denk dat binnen een relatie/huwelijk het ook belangrijk is dat zowel man als vrouw hun eigen talenten kunnen ontwikkelen.
Te vaak zie je bij christenen dat de man de leidende rol in het gezin inderdaad heeft en hij heeft bijvoorbeeld een taak in de kerk en dat de vrouw zich daar volledig naar moet voegen, want, je volgt je man.
Als de vrouw zich daar goed bij voelt en het werk van harte kan ondersteunen is dat prima maar het komt ook voor dat het volledig ten koste gaat van die vrouw, dat ze er heel ongelukkig van wordt doordat ze niet aan een eigen ontwikkeling toekomt.
Misschien heeft ze heel andere talenten waar ze nu niks mee kan doen?
In hoeverre is het dan bijbels om jezelf als vrouw in die zin op te offeren, voer je dan de wil van God uit of is het beter om daar goed over te communiceren zodat je samen de goede weg voor allebei kunt gaan?

Een taak binnen de kerk is 1 ding, zn vrouw kan secretaresse of voorzitster worden van de vrouwenvereniging... ook een erebaantje Knipoog smiley
Maar wat als de man stilstaat in zn carriere als bijvoorbeeld administratief medewerker en zn vrouw is sucsesvol juriste of accountant...
Wie geeft dan de carrriere op, of zet m op een laag pitje als er kinderen komen?
De vrouw zou in dat geval een beduidend hoger inkomen hebben dan haar man... kan een man daar mee leven??
Toen mijn zusje haar beroepskeuze ging maken, gaf de school het advies om lerares of verpleegkundige of zoiets te worden.
Letterlijk werd gesteld dat je niet het "risico" moest lopen om later "boven" een of meer mannen gesteld te worden.
Ook het betere carriere en meer verdienen dan je a.s. echtgenoot werd als bijzonder onwenselijk gezien.
Dit was een reformatorische school overigens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARJAN029





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2009, 22:44
 
HDBAS635 schreef:
Dit is inderdaad het probleem. Een soort geestelijke dwangbuis. Dat lijkt me voor een vrouw verschrikkelijk,die zich inderdaad wil ontwikkelen en dat niet MAG.

En dat lijkt me zelfs dus niet bijbels, als ik zo vrij mag zijn hier? Want God gaf een ieder zijn talenten, man en vrouw. Dan kan het toch niet de bedoeling zijn dat de man beslist en de vrouw moet volgen, want hij is het hoofd van het gezin. Zo zal het bijbels gezien niet bedoelt zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 9 Volgende
Pagina 2 van 9