ChristianMatch
 


Forum

Christen maar niet naar de kerk of heel weinig??
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 13:45
 
Heel herkenbaar Imre, mooie bijdrage.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 13:45
 
.....

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 20 januari 2010, 14:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 16:25
 
THOMAS968 schreef:
Heel herkenbaar Imre, mooie bijdrage.

Thomas

Ja idd herkenbaar, maar ook jouw bijdrage is mooi Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURENS814





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 17:10
 
THOMAS968 schreef:
Het is lastig te bepalen welke kerk die leer heeft, de meesten vinden het van zich zelf. Mensen zoeken een kerk waar ze zich thuis voelen, ook wat betreft leer en opvattingen maar dat niet alleen. Charismatische gelovigen voelen zich thuis bij een geloofsbeleving waar ik moe en onrustig van word. Ik ben er ooit wel eens geweest en kan er niet goed tegen. Maar de preek van de voorganger was prima. Het is niet aan mij om te kunnen bepalen of de leer zuiver is.
Veel mensen denken dat de leer zuiver is als de Statenbijbel wordt gebruikt, er op hele noten wordt gezongen en het vooral zo blijft als het vroeger was.
Maar dat is geen theologie. Is dat dan fout? Welnee, zoals charismatische gelovigen zich bij een sfeer thuis voelen waar Gods aanwezigheid duidelijk wordt gevoeld en ervaren, zo voelen meer traditionele gelovigen zich thuis bij hun liturgie, rituelen en beleving.
Heerlijk toch dat we kunnen kiezen uit een vorm die bij de eigen beleving en overtuiging past? Wie kiest er vandaag nog voor de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt omdat ze artikel 31 van de kerkorde onderhouden? Je voelt je er thuis of niet, je voelt je gevoed of niet en zo zijn er nog wel meer dingen belangrijk. De ware leer - lastig om met zekerheid vast te stellen hoor - kun je lezen in de Bijbel en kun je bij alle christenen ervaren en beleven als het goed is.


Maar hoe zit het dan met een 'Christen' die niet gelooft dat Jezus de incarnatie van God is, of die niet gelooft dat Hij ook lichamelijk in de Hemel is opgenomen.

Wanneer is iemand echt een Christen? Wat moet je daar allemaal voor geloven? Is het dan niet belangrijk wat een kerk exact gelooft? Hoe voorkom je dwalingen?

Zomaar wat vragen die bij mij opkomen, waardoor ik vind dat je goed moet nadenken voordat je voor een beplaade kerk kiest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 21:29
 
LAURENS814 schreef:
Zomaar wat vragen die bij mij opkomen, waardoor ik vind dat je goed moet nadenken voordat je voor een beplaade kerk kiest.

Deze opmerking brengt me even op een algemeen stukje waar ik aan moest denken toen ik het las. Het gaat dus niet over iemand in het bijzonder, maar over mensen in het algemeen.

Ik denk niet alleen hierover nadenken bij kerkkeuze, maar ook al in gesprekken met andersdenkenden. Want ja, een mens heeft bepaalde geloofsstandpunten die hij voor waar aanneemt. Maar een ander mens heeft, geregeld vanuit Dezelfde Bron, afwijkende standpunten. Zo iemand meteen als niet-christen bestempelen is mede vanuit de door jou hier ook al gestelde vragen toch wat vergaand. Want wie zegt dat een van deze beide personen ook maar het werkelijk juiste antwoord heeft, als we beiden de Bijbel als handvat gebruiken in het beter leren kennen van God? Wij geloven...ofwel we nemen aan in vertrouwen. Dan mag ieder mens keuzes maken vanuit dat vertrouwen. Keuzes in kerkgang, maar ook keuze in manier van benaderen van andersdenkenden, zoals hier op het forum... Helaas laten we daar met zijn allen denk ik nog wel vaak een steekje vallen (mijzelf inclusief).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 22:16
 
MARY052 schreef:
Ik lees regelmatig in een profiel dat mensen aangeven christen te zijn om dan vervolgens te lezen dat mensen soms maar een paar keer per jaar naar een kerk gaan.
Ik ben heel benieuwd wat daar de reden van kan zijn.........

GOD heeft de gemeente ingesteld en we hebben elkaar juist zo nodig als broers en zussen.............. Tegelijk wordt je toch ook weer elke keer bemoedigd en leer je steeds meer over de Bijbel..........op die manier kan je geloof en je relatie met JEZUS zich verdiepen.

Voor alle duidelijkheid: ik spreek geen oordeel hierover uit, maar ben wel benieuwd naar de redenen hiervan.

Groet Mary


Sinds een jaar of zes kom ik regelmatig naar een PKN-gemeente waarvan de voorganger banden onderhoudt met verschillende andere kerken en religies (althans de vertegenwoordigers daarvan).
Hiervóór ging ik 23 jaar lang regelmatig kerken in een oecumenische gemeenschap; nederlands hervormd, gereformeerd en rooms-katholiek samengaand, alle religies leverden rituelen in en accepteerden die van anderen. Dat was heel leerzaam en enthousiast ging deze gemeente voort totdat de organisatoren een voor een met emeritaat gingen en het enthousiasme met hen verdween. Hun navolgers kwamen in een gespreid bedje en men wees alleen nog naar elkaar. De enthousiaste mensen gingen mee met een dominee die wat meer met hart en ziel preekte in plaats van zielloos de letter lezen.
Hij daagt een ieder uit de Geest in de ander te ontmoeten na de dienst en doet dat zelf met verve. Het helpt als je probeert te zijn als de mensen die je zou willen ontmoeten. Ga om het woord, de zegen en de boodschap en probeer allereerst zelf een open houding te hebben naar de ander, te zijn wie je wilt ontmoeten. het kan helpen. Lukt het niet, bidt en vraag Hem de weg, stel je open voor Zijn Geest, laat Hij de weg leiden en durf het aan Hem te vertrouwen. Je weet niet wat je meemaakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 22:23
 
[

Zomaar wat vragen die bij mij opkomen, waardoor ik vind dat je goed moet nadenken voordat je voor een beplaade kerk kiest.[/quote]


Ach Laurens, de Leer scheidt en de Heer verbindt.....

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 20 januari 2010, 22:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 22:59
 
HENK710 schreef:
Deze opmerking brengt me even op een algemeen stukje waar ik aan moest denken toen ik het las. Het gaat dus niet over iemand in het bijzonder, maar over mensen in het algemeen.

Ik denk niet alleen hierover nadenken bij kerkkeuze, maar ook al in gesprekken met andersdenkenden. Want ja, een mens heeft bepaalde geloofsstandpunten die hij voor waar aanneemt. Maar een ander mens heeft, geregeld vanuit Dezelfde Bron, afwijkende standpunten. Zo iemand meteen als niet-christen bestempelen is mede vanuit de door jou hier ook al gestelde vragen toch wat vergaand. Want wie zegt dat een van deze beide personen ook maar het werkelijk juiste antwoord heeft, als we beiden de Bijbel als handvat gebruiken in het beter leren kennen van God? Wij geloven...ofwel we nemen aan in vertrouwen. Dan mag ieder mens keuzes maken vanuit dat vertrouwen. Keuzes in kerkgang, maar ook keuze in manier van benaderen van andersdenkenden, zoals hier op het forum... Helaas laten we daar met zijn allen denk ik nog wel vaak een steekje vallen (mijzelf inclusief).

Ik denk, dat die ene belangriijke vraag daarom altijd gesteld moet worden, het geen de enige basis is, waaraan men een waar christen kan hetkennen, n.l. HOE BELIJDT JE JEZUS CHRISTUS.

Het is ook bijbels, om dit aan iemand te vragen en daarmee de geesten te toetsen van mensen, die beweren Christen te zijn. Immers alleen diegene, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die alleen komt van God zo staat er in de bijbel.


NBV 1 Joh 4,2
De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God.

Statenvertaling 1 Joh 4,2
Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;

NBV 1 Joh 4,3
Iedere geest die dit niet belijdt, komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld.

Statenvertaling 1 Joh 4,3
En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VINCENT394





Berichten: 49

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 09:17
 
Voordat ik op de vraag inga waarover deze draad gaat, wil ik eerst even een andere reactie plaatsen. In enkele berichten hierboven zie ik dat er best scherp gesproken wordt over mensen die anders God belijden dan wij gewend zijn.

Met alle respect naar de mensen die dit schrijven, dit vind ik een hele enge gedachte. Als wij als christelijke gemeente mede-christenen gaan veroordelen omdat wij dingen anders zien, hoe belangrijk deze dingen dan ook voor ons zijn, gaan wij dan niet op de stoel van Jezus zitten? Ik kan eerlijk zeggen dat ik de ultieme waarheid niet ken. Ik ken Jezus en dat is voor mij voldoende. En iedereen die ook zegt Jezus te dienen en daarnaar wil leven, is mijn broeder of zuster. Ik kan het met hem/haar oneens zijn, maar zal nooit durven zeggen dat wat hij of zij zegt niet waar is.

God zal uiteindelijk beslissen wie Zijn kinderen zijn en tot die tijd zal ik mijn broeders en zusters in het geloof lief hebben. Het kan zijn dat ik het met denkbeelden en uitspraken niet eens ben, dit zal ik ook zeggen. Maar dit betekent dus niet dat ik hen niet liefheb en tot mijn broeders en zusters in Jezus reken.

Daarbij dus een bruggetje naar het kerkbezoek. Als je Jezus dient, ookal heb je daar geen kerk bij nodig, ben je wat mij betreft Christen. Ik denk wel dat het makkelijker is om Jezus te dienen als je een gemeente hebt, waar je jezelf thuis voelt.

Ik lees echter ook heel veel mensen hier die dat helaas moeten missen. De Kerk is geen noodzaak, Jezus is dat wel. Maar als je wel behoefte hebt aan die gemeenschap met mede-christenen, kan ik je aanraden om een gemeente te zoeken waar je jezelf wel thuisvoelt. Ze zijn er wel!

groetjes,

Vincent
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 13:18
 
"Hebr. 10" schreef:
Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, 25 en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.
Als we gewoon doen waartoe de Bijbel ons aanspoort komen we uiteindelijk tot ons doel. Voor veel mensen vereist dit offervaardigheid, en dat is best wel moeilijk. God heeft de gemeente gegeven om ons te laten groeien, ontwikkelen, en daar is eigenlijk geen andere vervanging voor mogelijk.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 21 januari 2010, 13:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 13:21
 
"Hebr.10" schreef:
Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, 25 en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.

Het is maar wat je onder die samenkomst verstaat. Want als christenen kun je op veel manieren samenkomen om God te ontmoeten in en met de ander en Hem te loven. Denk dat dat wel een kernpunt is voor het christen zijn: erkennen dat je elkaar nodig hebt en daar ook tijd en energie voor vrijmaken, zodat we zowel onszelf als de ander kunnen laten groeien.


Laatst aangepast door
HENK710
op donderdag 21 januari 2010, 13:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 15:28
 
HENK710 schreef:
Het is maar wat je onder die samenkomst verstaat. Want als christenen kun je op veel manieren samenkomen om God te ontmoeten in en met de ander en Hem te loven. Denk dat dat wel een kernpunt is voor het christen zijn: erkennen dat je elkaar nodig hebt en daar ook tijd en energie voor vrijmaken, zodat we zowel onszelf als de ander kunnen laten groeien.

Het is maar net wat je onder die samenkomst verstaat..... In Nederland is het het heel gewoon dat je daarvoor naar een kerk gaat. Daar de zondagdiensten houdt samen met broeders en zusters in Christus. In sommige landen is het niet mogelijk om in het openbaar, in een kerk, samen te komen, daar kent men de huissamenkomsten, in het verborgene samen te komen met broeders en zuster in Christus.
Maar goed laten we eerlijk zijn, het is geen wet van Meden en Perzen om in een kerk te moeten samenkomen, maar ...... voor de geestelijke voeding is het wel goed om samen met andere/meerdere christenen te delen in de naam van Jezus. Er is niet voor niets een spreekwoord dat zegt; "hoe meer zielen, hoe meer vreugd" Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 23:06
 
HENK710 schreef:
Het is maar wat je onder die samenkomst verstaat. Want als christenen kun je op veel manieren samenkomen om God te ontmoeten in en met de ander en Hem te loven. Denk dat dat wel een kernpunt is voor het christen zijn: erkennen dat je elkaar nodig hebt en daar ook tijd en energie voor vrijmaken, zodat we zowel onszelf als de ander kunnen laten groeien.

Wat is de functie van een gemeente? Is iedereen die bij elkaar komt dan maar meteen een gemeente? Ik denk het niet. De kracht van de gemeente ligt nl. ook in pastoraat, tucht en gezag. Het zou geleod moeten worden door mensen die door God aangesteld die ook vanuit het gezag van God mogen spreken.
En daar zit hem nu juist de kneep. Veel mensen gaan niet naar een gemeente omdat ze daar problemen mee gehad hebben. En dan wordt vaak het argument gebruikt, dat het niet hoeft. Maar als we gewoon nu eens de bijbel laten spreken op dit gebied, zul je merken dat God die stap bevestigt. Mensen vluchten vaak voor Gods gezag, en dat betekent vaak dat het moeilijker is staande te blijven in het geloof.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 23:10
 
CHATULIEM619 schreef:
De kracht van de gemeente ligt nl. ook in pastoraat, tucht en gezag.

De kracht van de gemeente is dat waar 2 of 3 bijeen zijn in Zijn Naam, God in hun midden is. In dat contact kan zeker sprake zijn van pastoraat: er voor de ander zijn. En ook van tucht: de ander wijzen op bepaalde keuzes en consequenties om hem/haar zo op andere gedachten te brengen. En gezag....weet niet of dat nu zo'n essentieel element is voor een gemeente, al moet er ook geen anarchie heersen natuurlijk... Maar is er al niet sprake van een soort gezagsverhouding door elkaar te accepteren en respecteren in het aanspreken van elkaar op bepaalde zaken? Vanuit je verdere reactie lijk je met dat gezag meer aan te sturen op Gods gezag in een gemeente. Is vanuit het bijeen zijn in Zijn Naam niet juist dat gezag leidend? Dus ja dan is ook gezag aanwezig waar 2 of 3 zijn vergaderd in Zijn Naam!


Laatst aangepast door
HENK710
op donderdag 21 januari 2010, 23:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 23:13
 
HENK710 schreef:
De kracht van de gemeente is dat waar 2 of 3 bijeen zijn in Zijn Naam, God in hun midden is. In dat contact kan zeker sprake zijn van pastoraat: er voor de ander zijn. En ook van tucht: de ander wijzen op bepaalde keuzes en consequenties om hem/haar zo op andere gedachten te brengen. En gezag....weet niet of dat nu zo'n essentieel element is voor een gemeente, al moet er ook geen anarchie heersen natuurlijk... Maar is er al niet sprake van een soort gezagsverhouding door elkaar te accepteren en respecteren in het aanspreken van elkaar op bepaalde zaken? Vanuit je verdere reactie lijk je met dat gezag meer aan te sturen op Gods gezag in een gemeente. Is vanuit het bijeen zijn in Zijn Naam niet juist dat gezag leidend? Dus ja dan is ook gezag aanwezig waar 2 of 3 zijn vergaderd in Zijn Naam!

Leuke theorie Henk, maar zo werkt het dus niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 10:13
 
CHATULIEM619 schreef:
Leuke theorie Henk, maar zo werkt het dus niet.

Wat bij jou niet werkt, kan bij anderen nog wel werken! En nee, het is niet enkel theorie, maar praktijk van alledag voor meerdere christenen. Christenen die van harte meezingen met het volgende lied:
Quote:
Samen in de naam van Jezus
heffen wij een loflied aan,
want de Geest spreekt alle talen
en doet ons elkaar verstaan.
Samen bidden, samen zoeken
naar het plan van onze Heer.
Samen zingen en getuigen,
samen leven tot zijn eer.

Heel de wereld moet het weten
dat God niet veranderd is.
En zijn liefde als een lichtstraal
doordringt in de duisternis.
’t Werk van God is niet te keren
omdat Hij er over waakt,
en de Geest doorbreekt de grenzen
die door mensen zijn gemaakt.

Bron: Opwekking 167, eerste 2 coupletten
Het eerste couplet geeft een belangrijke essentie weer van waar het in gemeente-zijn om gaat, wat niet persé aan kerkmuren gebonden hoeft te zijn, zoals ook het tweede couplet benadrukt met de laatste 2 regels. God gaat door met Zijn werk, met het doen groeien en ontwikkelen van Zijn Kinderen tot Levende Bouwstenen van Zijn Huis. Dat doet Hij niet maar op 1 enkele manier, bijvoorbeeld via de kerkelijke samenkomsten, maar Hij kijkt en werkt breder. Hij wil ons als mensen ten volle benutten voor Zijn werk! Hij zal erover waken dat het gebeurt, ook als we door menselijke teleurstellingen het contact met een kerkgemeente verliezen! God gaat door met ons, want Hij wil ons blijven gebruiken als Levende Bouwstenen!


Laatst aangepast door
HENK710
op vrijdag 22 januari 2010, 10:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 14:51
 
CHATULIEM619 schreef:
De kracht van de gemeente ligt nl. ook in pastoraat, tucht en gezag.


De kracht van de gemeente is dat waar 2 of 3 bijeen zijn in Zijn Naam, God in hun midden is. In dat contact kan zeker sprake zijn van pastoraat: er voor de ander zijn. En ook van tucht: de ander wijzen op bepaalde keuzes en consequenties om hem/haar zo op andere gedachten te brengen. En gezag....weet niet of dat nu zo'n essentieel element is voor een gemeente, al moet er ook geen anarchie heersen natuurlijk... Maar is er al niet sprake van een soort gezagsverhouding door elkaar te accepteren en respecteren in het aanspreken van elkaar op bepaalde zaken? Vanuit je verdere reactie lijk je met dat gezag meer aan te sturen op Gods gezag in een gemeente. Is vanuit het bijeen zijn in Zijn Naam niet juist dat gezag leidend? Dus ja dan is ook gezag aanwezig waar 2 of 3 zijn vergaderd in Zijn Naam!

Laatst aangepast door HENK710

op donderdag 21 januari 2010, 23:12

Als we kijken naar de eerste gemeente, dan zien wij dat ze bij elkaar kwamen in een huis en daar gezamelijk aten. Ze deelden alles!!! Het geld werd bij elkaar gelegd zodat een ieder gelijk was en iedereen had wat ze nodig hadden. De gemeente zijn wij in de eerste plaats zelf.
Waar twee of drie te samen zij in Mijn Naam ben Ik in hun midden.
Als je van Jezus houd dan acht je de ander hoger dan je zelf. Dan wil je alleen maar dienen. Want Jezus kwam niet op aarde om te heersen maar om ons mensen te dienen!!!!!! Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 20:15
 
[quote=JILL658]CHATULIEM619 schreef:
De kracht van de gemeente ligt nl. ook in pastoraat, tucht en gezag.


Tucht, zoals dat vroeger ging, is veelal verdwenen. Mensen laten zich meestal niet onder de tucht stellen en gaan dan naar een andere gemeente en ik kan me dat goed voorstellen. Het is beter pastoraal bezig te zijn en proberen invloed uit te oefenen. En Chat, je spreekt over gezag, maar vraag me af of je macht bedoelt. Gezag is aanvaarde macht en dat is heel wat anders. Een pastoraal gesprek van iemand die in staat is dat te voeren, werkt beter dan tucht. De kracht van een gemeente ligt in verkondiging, pastoraat, geloofservaring en diakonie in mijn ogen. De kracht van de geloofsgemeenschap hangt wel samen met de aanwezigheid van naastenliefde en betrokkenheid, als je die niet ervaart kan het ongeloofwaardig worden. Maar als een gesprek niet helpt, werkt de tucht zeker niet. Gemeenteleden zijn tegenwoordig ook ontwikkeld en de tijd dat gemeenteleden de voorgangers klakkeloos volgden zijn ook in de christelijke gemeenschappen echt voorbij.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 22 januari 2010, 20:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 21:12
 
HENK710 schreef:
Wat bij jou niet werkt, kan bij anderen nog wel werken! En nee, het is niet enkel theorie, maar praktijk van alledag voor meerdere christenen. Christenen die van harte meezingen met het volgende lied:

Het eerste couplet geeft een belangrijke essentie weer van waar het in gemeente-zijn om gaat, wat niet persé aan kerkmuren gebonden hoeft te zijn, zoals ook het tweede couplet benadrukt met de laatste 2 regels. God gaat door met Zijn werk, met het doen groeien en ontwikkelen van Zijn Kinderen tot Levende Bouwstenen van Zijn Huis. Dat doet Hij niet maar op 1 enkele manier, bijvoorbeeld via de kerkelijke samenkomsten, maar Hij kijkt en werkt breder. Hij wil ons als mensen ten volle benutten voor Zijn werk! Hij zal erover waken dat het gebeurt, ook als we door menselijke teleurstellingen het contact met een kerkgemeente verliezen! God gaat door met ons, want Hij wil ons blijven gebruiken als Levende Bouwstenen!

Mooi verwoord vind ik dit, Henk, ik kan me er volledig in vinden, niet alleen uit overtuiging maar vooral ook uit ervaring. Heel bemoedigend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 00:04
 
HENK710 schreef:
Wat bij jou niet werkt, kan bij anderen nog wel werken! En nee, het is niet enkel theorie, maar praktijk van alledag voor meerdere christenen. Christenen die van harte meezingen met het volgende lied:

Het eerste couplet geeft een belangrijke essentie weer van waar het in gemeente-zijn om gaat, wat niet persé aan kerkmuren gebonden hoeft te zijn, zoals ook het tweede couplet benadrukt met de laatste 2 regels. God gaat door met Zijn werk, met het doen groeien en ontwikkelen van Zijn Kinderen tot Levende Bouwstenen van Zijn Huis. Dat doet Hij niet maar op 1 enkele manier, bijvoorbeeld via de kerkelijke samenkomsten, maar Hij kijkt en werkt breder. Hij wil ons als mensen ten volle benutten voor Zijn werk! Hij zal erover waken dat het gebeurt, ook als we door menselijke teleurstellingen het contact met een kerkgemeente verliezen! God gaat door met ons, want Hij wil ons blijven gebruiken als Levende Bouwstenen!

Ten eerste ik heb het niet over wat bij mij werkt. Je kunt een gemeente niet vervangen met een bidstond/bijbelstudie onder broeders en zusters. De gemeente is nu eenmaal de plek waar mensen zijn, die het Woord van God spreken omdat ze daarvoor aangesteld zijn. Die je kunnen bemoedigen en geestelijk leiden, omdat ze door God daar geplaatst zijn.
Juist als je bouwsteen wilt zijn, zou je je in een huis moeten voegen. Een losse steen heeft immers geen functie, pas in een huis krijgt het zijn waarde. Een lichaamsdeel heeft ook geen waarde als het niet verbonden is met de rest van het Lichaam.
Gezag heeft niet alleen te maken met macht, maar veel meer met geestelijke bescherming. Een goede gemeente zorgt voor die geestelijke bescherming.

Tevens wil ik het volgende opmerken. De bijbel kent een hele hoge waarde toe aan de gemeente. En vaak zie je ook gebeuren dat mensen dit niet zo belangrijk vinden. Maar als mensen zich buiten een gemeente stellen, zie je dat dat invloed heeft op hun geestelijke groei. In veel gevallen valt men terug in zonde en kan het zelfs zover gaan, dat ze hun geloof de rug toe keren. In de vorige bijdrage heb ik de tekst aangehaald in de Hebreeenbrief. Het hele thema van deze brief is nl. val niet terug in je oude leven, want het leven met Christus is veel beter dan het leven zonder. Het is dus niet vrijblijvend, maar het gaat heel erg ver.
De eerste stap tot terugval is vaak niet meer naar de gemeente gaan. Dat kun je misschien opvangen door een bijbelstudie te volgen, maar uiteindelijk is het doel, dat je je voegt in een gemeente, zodat je gevormd kunt worden als een levende bouwsteen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 01:17
 
Ten eerste ik heb het niet over wat bij mij werkt. Je kunt een gemeente niet vervangen met een bidstond/bijbelstudie onder broeders en zusters. De gemeente is nu eenmaal de plek waar mensen zijn, die het Woord van God spreken omdat ze daarvoor aangesteld zijn. Die je kunnen bemoedigen en geestelijk leiden, omdat ze door God daar geplaatst zijn.

Chat ben jij ooit is bevangen geraakt door de Heilige Geest en zo dronken geweest? Lachende smiley met blinkend witte tanden
Ik heb zelf veel genezingen gezien en woorden en wijsheden gehoord door kinderen heen die God juist gebruikte, omdat wij moeten worden als kinderen. Knipoog smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 10:38
 
CHATULIEM619 schreef:
Ten eerste ik heb het niet over wat bij mij werkt. Je kunt een gemeente niet vervangen met een bidstond/bijbelstudie onder broeders en zusters. De gemeente is nu eenmaal de plek waar mensen zijn, die het Woord van God spreken omdat ze daarvoor aangesteld zijn. Die je kunnen bemoedigen en geestelijk leiden, omdat ze door God daar geplaatst zijn.
Juist als je bouwsteen wilt zijn, zou je je in een huis moeten voegen. Een losse steen heeft immers geen functie, pas in een huis krijgt het zijn waarde. Een lichaamsdeel heeft ook geen waarde als het niet verbonden is met de rest van het Lichaam.
Gezag heeft niet alleen te maken met macht, maar veel meer met geestelijke bescherming. Een goede gemeente zorgt voor die geestelijke bescherming.

Tevens wil ik het volgende opmerken. De bijbel kent een hele hoge waarde toe aan de gemeente. En vaak zie je ook gebeuren dat mensen dit niet zo belangrijk vinden. Maar als mensen zich buiten een gemeente stellen, zie je dat dat invloed heeft op hun geestelijke groei. In veel gevallen valt men terug in zonde en kan het zelfs zover gaan, dat ze hun geloof de rug toe keren. In de vorige bijdrage heb ik de tekst aangehaald in de Hebreeenbrief. Het hele thema van deze brief is nl. val niet terug in je oude leven, want het leven met Christus is veel beter dan het leven zonder. Het is dus niet vrijblijvend, maar het gaat heel erg ver.
De eerste stap tot terugval is vaak niet meer naar de gemeente gaan. Dat kun je misschien opvangen door een bijbelstudie te volgen, maar uiteindelijk is het doel, dat je je voegt in een gemeente, zodat je gevormd kunt worden als een levende bouwsteen.


He Chat, ben het niet zo vaak met je eens, maar in dit onderste deel van je bijdrage kan ik me volledig vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 10:38
 
MARY052 schreef:
He Chat, ben het niet zo vaak met je eens, maar in dit onderste deel van je bijdrage kan ik me volledig vinden.
En dat mag dan ook wel even gezegd worden. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 10:39
 
MARY052 schreef:
En dat mag dan ook wel even gezegd worden. Knipoog smiley
Oeps sorry, niet alleen het onderste deel maar je laatste bijdrage in zijn geheel.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 15:32
 
CHATULIEM619 schreef:
Ten eerste ik heb het niet over wat bij mij werkt. Je kunt een gemeente niet vervangen met een bidstond/bijbelstudie onder broeders en zusters. De gemeente is nu eenmaal de plek waar mensen zijn, die het Woord van God spreken omdat ze daarvoor aangesteld zijn. Die je kunnen bemoedigen en geestelijk leiden, omdat ze door God daar geplaatst zijn.
Juist als je bouwsteen wilt zijn, zou je je in een huis moeten voegen. Een losse steen heeft immers geen functie, pas in een huis krijgt het zijn waarde. Een lichaamsdeel heeft ook geen waarde als het niet verbonden is met de rest van het Lichaam.
(...)
Gezag heeft niet alleen te maken met macht, maar veel meer met geestelijke bescherming. Een goede gemeente zorgt voor die geestelijke bescherming.
Zou God werkelijk niet gewoon in vriendenkringen of op een ontmoetingssite dezelfde dingen uit kunnen werken? Zou Hij werkelijk die kerkgemeente daarvoor nodig hebben? Of zou Hij inderdaad ook andere vormen erkennen als appartementen in Zijn Vaderhuis? Zou Hij wellicht ook andere vormen erkennen en waarderen als lichaamsdelen die verbonden zijn? Zouden werkelijk die kerkmuren Zijn bescherming bieden of, zoals het eerder aangehaalde lied ook zegt, werkt Gods Geest dwars door muren die door mensen zijn gemaakt en zo dus ook bijvoorbeeld gewoon via vriendschappen en dergelijke als gemeente-oefening?

CHATULIEM619 schreef:
Tevens wil ik het volgende opmerken. De bijbel kent een hele hoge waarde toe aan de gemeente.

Ik geloof dat God mensen aan elkaar geeft en dat dat in beginsel gemeentevorming is. Zo kan Jezus ook zeggen dat waar 2 of 3 bijeen zijn in Zijn Naam, God in hun midden is. Dan heb je ook al gemeente met pastoraat, met bescherming, met verbondenheid! En dat heeft voor God inderdaad veel waarde! Misschien krijgt een gemeente zo zelfs meer waarde dan enkel te kijken naar kerkgemeente. Knipoog smiley

CHATULIEM619 schreef:
Maar als mensen zich buiten een gemeente stellen, zie je dat dat invloed heeft op hun geestelijke groei. In veel gevallen valt men terug in zonde en kan het zelfs zover gaan, dat ze hun geloof de rug toe keren.
(...)De eerste stap tot terugval is vaak niet meer naar de gemeente gaan.
In veel gevallen is dus meteen leidend om een feitelijke uitspraak te doen over wat wel en niet gemeente kan zijn? Is dat niet gewoon reageren vanuit de menselijke kant en niet zozeer vanuit Gods zijde om het even zo uit te drukken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 16:37
 
[quote=HENK710]Zou God werkelijk niet gewoon in vriendenkringen of op een ontmoetingssite dezelfde dingen uit kunnen werken? Zou Hij werkelijk die kerkgemeente daarvoor nodig hebben? Of zou Hij inderdaad ook andere vormen erkennen als appartementen in Zijn Vaderhuis? Zou Hij wellicht ook andere vormen erkennen en waarderen als lichaamsdelen die verbonden zijn? Zouden werkelijk die kerkmuren Zijn bescherming bieden of, zoals het eerder aangehaalde lied ook zegt, werkt Gods Geest dwars door muren die door mensen zijn gemaakt en zo dus ook bijvoorbeeld gewoon via vriendschappen en dergelijke als gemeente-oefening?[\quote]
Als de bijbel symbolen gebruikt die zo duidelijk de onderlinge structuur aangeeft zie je pas hoe belangrijk het is. Een lichaam een huis. Daarin zie je dat we allemaal een functie hebben ten diensten van de ander. We zijn niet geroepen om ons geloof alleen te beleven maar om het samen met elkaar ten dienste van elkaar te beleven. Een steen heeft zelf weinig waarde. Als het in een huis gevoegd kan worden krijgt het pas zijn waarde en functie. Zelfs een stapel stenen is nog geen huis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 16:39
 
HENK710 schreef:
Zou God werkelijk niet gewoon in vriendenkringen of op een ontmoetingssite dezelfde dingen uit kunnen werken? Zou Hij werkelijk die kerkgemeente daarvoor nodig hebben? Of zou Hij inderdaad ook andere vormen erkennen als appartementen in Zijn Vaderhuis? Zou Hij wellicht ook andere vormen erkennen en waarderen als lichaamsdelen die verbonden zijn? Zouden werkelijk die kerkmuren Zijn bescherming bieden of, zoals het eerder aangehaalde lied ook zegt, werkt Gods Geest dwars door muren die door mensen zijn gemaakt en zo dus ook bijvoorbeeld gewoon via vriendschappen en dergelijke als gemeente-oefening?
Als de bijbel symbolen gebruikt die zo duidelijk de onderlinge structuur aangeeft zie je pas hoe belangrijk het is. Een lichaam een huis. Daarin zie je dat we allemaal een functie hebben ten diensten van de ander. We zijn niet geroepen om ons geloof alleen te beleven maar om het samen met elkaar ten dienste van elkaar te beleven. Een steen heeft zelf weinig waarde. Als het in een huis gevoegd kan worden krijgt het pas zijn waarde en functie. Zelfs een stapel stenen is nog geen huis.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 23 januari 2010, 17:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CLAUDIA469





Berichten: 21

BerichtGeplaatst: donderdag 11 februari 2010, 21:40
 
De vraag kan ik me wel voorstellen, loop daar beetje tegenaan bij het zoeken hier op CM.
Heb in het verleden (geloofde wel iets maar wat dat wist ik niet) op andere datingsites gezeten. Dat je dan iemand vindt waar je een relatie mee krijgt die op zondag met je mee gaat naar de kerk is klein.
Nu ben ik op dit moment niet zo dateterig maar vorig jaar wel. Heb toen iemand leren kennen waarvan is zn profiel stond dat ie Christen is maar af en toe maar naar de kerk gaat. In de praktijk heb ik nauwelijks gemerkt dat ie wat deed met het geloof. Als ie bij mij was gingen we naar mijn kerk maar bij hem zijn we maar 1x op aandringen van mij naar de kerk geweest.
Daarom misschien dat God beter vond dat het uit ging Clown smiley

Het is voor mij heel dubbel, want ieder gelooft op zijn manier en als je veel werkt ben je weleens blij dat je kan uitslapen. Maar aan andere kant, je zit hier wel op een christelijke site, dan verwacht ik mensen die serieus met het geloof bezig zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: donderdag 11 februari 2010, 22:39
 
HENK710 schreef:
Zou God werkelijk niet gewoon in vriendenkringen of op een ontmoetingssite dezelfde dingen uit kunnen werken? Zou Hij werkelijk die kerkgemeente daarvoor nodig hebben? Of zou Hij inderdaad ook andere vormen erkennen als appartementen in Zijn Vaderhuis? Zou Hij wellicht ook andere vormen erkennen en waarderen als lichaamsdelen die verbonden zijn? Zouden werkelijk die kerkmuren Zijn bescherming bieden of, zoals het eerder aangehaalde lied ook zegt, werkt Gods Geest dwars door muren die door mensen zijn gemaakt en zo dus ook bijvoorbeeld gewoon via vriendschappen en dergelijke als gemeente-oefening?



Ik geloof dat God mensen aan elkaar geeft en dat dat in beginsel gemeentevorming is. Zo kan Jezus ook zeggen dat waar 2 of 3 bijeen zijn in Zijn Naam, God in hun midden is. Dan heb je ook al gemeente met pastoraat, met bescherming, met verbondenheid! En dat heeft voor God inderdaad veel waarde! Misschien krijgt een gemeente zo zelfs meer waarde dan enkel te kijken naar kerkgemeente. Knipoog smiley


In veel gevallen is dus meteen leidend om een feitelijke uitspraak te doen over wat wel en niet gemeente kan zijn? Is dat niet gewoon reageren vanuit de menselijke kant en niet zozeer vanuit Gods zijde om het even zo uit te drukken?


We zijn als mensen bouwstenen van de gemeente van Christus, meen ik. De gemeente (de kerk) is er voor de mens niet omdat God die nodig heeft, de mens wel. Deze site maakt ons gemeente van Christus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 12:02
 
MIEKE364 schreef:
We zijn als mensen bouwstenen van de gemeente van Christus, meen ik. De gemeente (de kerk) is er voor de mens niet omdat God die nodig heeft, de mens wel. Deze site maakt ons gemeente van Christus.
Een waardevrije discussie over de gemeente bestaat helaas niet. Vaak wordt deze discussie gekleurd door de ervaringen die mensen hebben (gehad). Het argument dat er geen plaatselijke gemeente nodig is voor je geestelijke groei, komt ook vaak voort uit teleurstelling en wantrouwen. Een andere reden, die vaak ten grondslag ligt aan deze visie, is dat men weet dat er zonde is in hun leven en ze daarom bang zijn zich onder andere christenen te begeven.
Het nadeel van jouw visie, Mieke, is dat de mens centraal stelt. De mens mag bepalen wat hij/zij een gemeente vindt. En daarmee geef je ook meteen aan dat als er iets gezegd wordt wat hem/haar niet uitkomt hij/zij ook zelf kan bepalen wat er mee gedaan wordt.
De kracht van de plaatselijke gemeente is echter niet te vervangen door deze site. Juist vanwege de vrijblijvendheid van deze site. In de gemeente leer je elkaar kennen, kun je elkaar ondersteunen. Hoe goed kennen we elkaar eigenlijk? Zien we elkaar elke week, komen we bij elkaar op de koffie. Als ik naar mezelf kijk, ken ik 90% van deze site niet. 5% ken ik alleen maar van af en toe chatten en 5% ken ik ook persoonlijk. Ik denk dat deze schattingen zels aan de hoge kant zijn. En ik denk niet dat ik de enige ben.
Een gemeente is gebaseerd op een gezamenlijke visie. Op deze site wordt verschillend gedacht over de bijbel, God, verlossing door Jezus, doop, doop in de Heilige Geest, evangelisatie, homoseksualiteit, zondagsrust, predestinatie, Maria en Jezus, Jan Zijlstra, reiki, rijkdom, gemeente, eindtijd, en dan heb ik het alleen maar over de onderwerpen die de laatste paar weken en rol hebben gespeeld hier op de site.
"Je moet elkaar in je waarde laten", wordt er dan gezegd. Maar de gemeente is juist in het leven geroepen om niet de waarheid van mensen centraal te stellen, maar ons door God te laten vormen. Als we zo verschillend zijn, kun je niet spreken van een gemeente. Deze site is geen gemeente. En kan ook niet als vervangen dienen voor een gemeente.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Pagina 2 van 4