ChristianMatch
 


Forum

Zondigen
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 19:06
 
Als wij onze zonden belijden

over 1 Johannes 1:9


Jaap Fijnvandraat
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=2484

Wat is zondigen ?

Het vers waarvan we een gedeelte hierboven in de titel hebben weergegeven is het middelste van drie verzen die over zonde en zondigen gaan. Zondigen betekent “het doel missen” en wel het doel
dat God met ons mensen voorheeft. Maar we missen dat doel niet omdat we door onkunde een andere weggaan dan de weg waarop God ons wil leiden. Het is geen kwestie van onkunde maar van ongehoorzaamheid.

Valse redeneringen

In vers 7 gaat het om mensen die zeggen dat ze geen zonde hebben. Nu wordt in de Bijbel onderscheid gemaakt tussen zonde als een verkeerde daad en zonde als de verkeerde aard die we hebben.
Als we zeggen dat we geen zonde hebben dan misleiden we onszelf, zo zegt Johannes.
Dat kan dus betekenen dat we zouden zeggen dat we geen zondige natuur hebben. Het zou ook kunnen betekenen dat we menen met de zonde helemaal niets te maken te hebben.
Dat we zouden menen rein te zijn in Gods oog. Maar dat is niet in overeenstemming met de waarheid. Op de eerste bladzijden van de Bijbel wordt ons geopenbaard dat het eerste mensenpaar zondigde en dat die zonde doorwerkte in het nageslacht .
In Gn 5 lezen we van alle mensen uit de oudheid (op één na) dat ze gestorven zijn en dat bewijst dat ze zondaars waren. Dat laatste geldt ook van die ene, van Henoch, maar God ging met hem een bijzondere weg.

In vers 10 gaat het erom dat we zouden zeggen dat we niet gezondigd hebben. Het zou hier kunnen gaan om mensen die de zonde wel verafschuwen, maar keihard beweren dat zij geen enkel kwaad
gedaan hebben. Als we zo zouden redeneren maken we God tot een leugenaar en is zijn woord niet in ons. We gaan dan dwars tegen Gods woord in. Als dat waar was zouden we ook nooit sterven (vgl. Rm 5:12).

Belijden ... aan wie?

We hebben dus allemaal gezondigd, maar wat moet er dan gebeuren? Johannes is daar heel duidelijk over hij spreekt over het belijden van de zonden en Hij zegt ook heel duidelijk aan Wie we onze zonden moeten belijden. Namelijk aan God die de diepste schuilhoeken van ons hart kent en tegen wie we in de eerste plaats gezondigd hebben. Als David tot inkeer komt na zijn zonde met Bathseba zegt hij in zijn gebed tot God: “Tegen U, U alleen heb ik gezondigd” (Ps 51:6). Had hij dan ook niet tegen mensen gezondigd. Ja zeker, hij had Uria ter dood laten brengen. Maar mensen vallen voor David weg. Hij ziet zich in het licht van God en beseft dat zijn zonde in de eerste plaats een zonde tegen God was.

Moeten we dan ook niet tegen mensen onze zonde belijden?
Zeker wel, maar dan betreft het de mensen tegen wie we gezondigd hebben of de mensen die pastoraal gezien met de zondaar te maken
krijgen. Dat is naar mijn gevoelen de betekenis van Jk 5:16 “belijdt elkaar de zonden”. Augustinus heeft er sterk de nadruk op gelegd dat we onze zonden aan God moeten belijden en niet aan jan-enalleman.
Hij heeft dat ongeveer zo uitgedrukt: “ Wat heb ik te doen met mensen dat ze mijn belijdenis zouden horen alsof zij mijn overtredingen kunnen genezen. Een volk dat nieuwsgierig is hoe het leven van anderen eruit ziet, maar die er geen haast mee maken om zichzelf te corrigeren”Als we wat te belijden hebben laten we ons dan in de tegenwoordigheid van God stellen en uit het diepst van ons hart onze zonden aan Hem belijden. Dat is onze kant van het probleem.

Getrouw en waarachtig

De apostel Johannes verzekert ons dan dat als wij onze zonden belijden God getrouw en rechtvaardig is om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid”. Vaak is al gewezen op het merkwaardige gebruik van de woorden “getrouw en rechtvaardig” om te vergeven. Wij zouden verwacht hebben dat Johannes schreef dat God barmhartig en genadig is om ons te vergeven.
Als God rechtvaardig en getrouw is dan zou Hij ons toch juist moeten veroordelen? Maar dan denken we egocentrisch en zetten onszelf vooraan in dit beeld.
De woorden zijn juist heel terecht:
God is getrouw aan Zichzelf en aan zijn Zoon Jezus Christus om hen de zonden te vergeven voor wie Jezus Christus op het kruis het rechtvaardig oordeel van God heeft ondergaan. Dat neemt niet weg dat God ons vergeeft en dat is zijn kant van de zaak.

Hoe nu verder ?

We belijden onze zonden en nemen ons voor niet weer te zondigen. Maar kunnen we dat in praktijk brengen? Niet in eigen kracht door te proberen “onze best” te doen, maar wel in Gods kracht die Hij
ons wil geven en wanneer we de weg bewandelen die Hij ons aangeeft.
David zegt dat in Ps 25:8 zo: “Goed en waarachtig is de Here, daarom onderwijst Hij de zondaars aangaande de weg”. Over de vergeving van God zou nog veel meer te vertellen zijn, maar zie daarvoor Toetsboekje 14 “Vergeven en vergeten”. Laten we echter vasthouden dat wij hebben te belijden en dat God dan vergeeft. Hoe fantastisch is dat!!

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 19:08
 
ANITA324 schreef:
Als wij onze zonden belijden

over 1 Johannes 1:9


Jaap Fijnvandraat
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=2484

Wat is zondigen ?

Het vers waarvan we een gedeelte hierboven in de titel hebben weergegeven is het middelste van drie verzen die over zonde en zondigen gaan. Zondigen betekent “het doel missen” en wel het doel
dat God met ons mensen voorheeft. Maar we missen dat doel niet omdat we door onkunde een andere weggaan dan de weg waarop God ons wil leiden. Het is geen kwestie van onkunde maar van ongehoorzaamheid.

Valse redeneringen

In vers 7 gaat het om mensen die zeggen dat ze geen zonde hebben. Nu wordt in de Bijbel onderscheid gemaakt tussen zonde als een verkeerde daad en zonde als de verkeerde aard die we hebben.
Als we zeggen dat we geen zonde hebben dan misleiden we onszelf, zo zegt Johannes.
Dat kan dus betekenen dat we zouden zeggen dat we geen zondige natuur hebben. Het zou ook kunnen betekenen dat we menen met de zonde helemaal niets te maken te hebben.
Dat we zouden menen rein te zijn in Gods oog. Maar dat is niet in overeenstemming met de waarheid. Op de eerste bladzijden van de Bijbel wordt ons geopenbaard dat het eerste mensenpaar zondigde en dat die zonde doorwerkte in het nageslacht .
In Gn 5 lezen we van alle mensen uit de oudheid (op één na) dat ze gestorven zijn en dat bewijst dat ze zondaars waren. Dat laatste geldt ook van die ene, van Henoch, maar God ging met hem een bijzondere weg.

In vers 10 gaat het erom dat we zouden zeggen dat we niet gezondigd hebben. Het zou hier kunnen gaan om mensen die de zonde wel verafschuwen, maar keihard beweren dat zij geen enkel kwaad
gedaan hebben. Als we zo zouden redeneren maken we God tot een leugenaar en is zijn woord niet in ons. We gaan dan dwars tegen Gods woord in. Als dat waar was zouden we ook nooit sterven (vgl. Rm 5:12).

Belijden ... aan wie?

We hebben dus allemaal gezondigd, maar wat moet er dan gebeuren? Johannes is daar heel duidelijk over hij spreekt over het belijden van de zonden en Hij zegt ook heel duidelijk aan Wie we onze zonden moeten belijden. Namelijk aan God die de diepste schuilhoeken van ons hart kent en tegen wie we in de eerste plaats gezondigd hebben. Als David tot inkeer komt na zijn zonde met Bathseba zegt hij in zijn gebed tot God: “Tegen U, U alleen heb ik gezondigd” (Ps 51:6). Had hij dan ook niet tegen mensen gezondigd. Ja zeker, hij had Uria ter dood laten brengen. Maar mensen vallen voor David weg. Hij ziet zich in het licht van God en beseft dat zijn zonde in de eerste plaats een zonde tegen God was.

Moeten we dan ook niet tegen mensen onze zonde belijden?
Zeker wel, maar dan betreft het de mensen tegen wie we gezondigd hebben of de mensen die pastoraal gezien met de zondaar te maken
krijgen. Dat is naar mijn gevoelen de betekenis van Jk 5:16 “belijdt elkaar de zonden”. Augustinus heeft er sterk de nadruk op gelegd dat we onze zonden aan God moeten belijden en niet aan jan-enalleman.
Hij heeft dat ongeveer zo uitgedrukt: “ Wat heb ik te doen met mensen dat ze mijn belijdenis zouden horen alsof zij mijn overtredingen kunnen genezen. Een volk dat nieuwsgierig is hoe het leven van anderen eruit ziet, maar die er geen haast mee maken om zichzelf te corrigeren”Als we wat te belijden hebben laten we ons dan in de tegenwoordigheid van God stellen en uit het diepst van ons hart onze zonden aan Hem belijden. Dat is onze kant van het probleem.

Getrouw en waarachtig

De apostel Johannes verzekert ons dan dat als wij onze zonden belijden God getrouw en rechtvaardig is om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid”. Vaak is al gewezen op het merkwaardige gebruik van de woorden “getrouw en rechtvaardig” om te vergeven. Wij zouden verwacht hebben dat Johannes schreef dat God barmhartig en genadig is om ons te vergeven.
Als God rechtvaardig en getrouw is dan zou Hij ons toch juist moeten veroordelen? Maar dan denken we egocentrisch en zetten onszelf vooraan in dit beeld.
De woorden zijn juist heel terecht:
God is getrouw aan Zichzelf en aan zijn Zoon Jezus Christus om hen de zonden te vergeven voor wie Jezus Christus op het kruis het rechtvaardig oordeel van God heeft ondergaan. Dat neemt niet weg dat God ons vergeeft en dat is zijn kant van de zaak.

Hoe nu verder ?

We belijden onze zonden en nemen ons voor niet weer te zondigen. Maar kunnen we dat in praktijk brengen? Niet in eigen kracht door te proberen “onze best” te doen, maar wel in Gods kracht die Hij
ons wil geven en wanneer we de weg bewandelen die Hij ons aangeeft.
David zegt dat in Ps 25:8 zo: “Goed en waarachtig is de Here, daarom onderwijst Hij de zondaars aangaande de weg”. Over de vergeving van God zou nog veel meer te vertellen zijn, maar zie daarvoor Toetsboekje 14 “Vergeven en vergeten”. Laten we echter vasthouden dat wij hebben te belijden en dat God dan vergeeft. Hoe fantastisch is dat!!

Shalom,

Weet je wat zo fijn is aan zondigen? Dat we het allemaal doen. Jij en ik, in woorden en daden...Niemand is vrij van zonde...Niemand...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 19:15
 
Maar ik zondig helaas nog wel

over 1 Johannes 3:6, 9; 5:18


Jaap Fijnvandraat
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=936

Vraag:
Volgens deze bovengenoemde teksten zondig je niet meer als je wedergeboren bent. Maar ik zondig helaas nog wel. Ben ik dan niet wedergeboren? Die vraag beangstigt mij!

Antwoord:
Iemand die wedergeboren is, is geen zondaar meer hoewel hij nog wel kan zondigen. We waren zondaars, maar verkeren niet meer in die positie. Dit is de leer van Paulus (2 Kor. 5:17; Rom. 6:6; Ef. 4:22-24; Kol. 3:9, 10; Rom. 5:8; 6:17, 18; 6:20; 6:22; 1 Kor. 6:10, 11; Rom. 7:5; 8:9 en let op de verleden tijd in deze teksten).

De apostel Johannes gaat nog verder en zegt, dat hij die uit God geboren is niet meer zondigt. Dit woord mogen we kennelijk niet in volstrekte zin opvatten, want in 1 Joh. 2:1 schrijft hij:

“Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld”.

Hieruit blijkt dat Johannes nog wel degelijk de mogelijkheid onderkent, dat gelovigen kunnen zondigen.
Uit het begin en uit het slot van dit citaat blijkt namelijk, dat hij gelovigen op het oog heeft.
De vraag is nu hoe we met teksten als 1 Joh. 3:6 enz. aan moeten.
Er zijn twee verklaringen te geven en wel:

a. Als een gelovige zondigt, zondigt niet de wedergeboren mens in hem, maar het vlees dat nog in hem is. Paulus zegt iets dergelijks in Rom. 7:20: “Indien ik nu datgene doe wat ik niet wens, dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde die in mij woont” (dat neemt onze verantwoordelijkheid voor de daad niet weg, maar wijst de bron aan waar het kwaad vandaan komt).

De nieuwe mens die naar God geschapen is, kan namelijk niet zondigen. Het is het zaad van de wedergeboorte, het zaad Gods dat net zomin het kwade doen kan als dat God zou kunnen liegen. Als we zondigen wordt dat bewerkt door de zonde ofwel het vlees in ons. Het is ermee als met een geente wilde appelboom. De geënte loot kan niets anders dan goede appels voortbrengen; als er verkeerde appels voor de dag komen zitten die aan een tak die uit de oude stam gesproten is en die niet is weggekapt.

b. Met niet-zondigen bedoelt Johannes het niet praktizeren van de zonde als levensbeginsel. Het gaat niet om het bedrijven van een enkele zonde door verleiding en onachtzaamheid (zie nog eens 1 Joh. 2:1).

Het volgende voorbeeld zal dit verduidelijken. Van een schaap kunnen we zeggen dat het niet in de drek leeft. We bedoelen dan niet dat een schaap niet eens in de drek kan terechtkomen, maar dat zijn levenssfeer niet de drek is.

Omgekeerd zeggen we van een varken dat het wel in de drek leeft. Het wentelen in het slijk is zijn aard. Dat houdt ook niet in, dat een varken niet eens een keer gewassen kan zijn of op droge grond zou kunnen verkeren. Zijn eigenlijke levenssfeer is echter het slijk.

Zo heeft de wedergeboren mens niet de zonde als levenssfeer, hoewel hij nog wel zondigen kan, maar dan druist dat in tegen zijn (nieuwe) natuur.

Voor beide opvattingen is wat te zeggen want op zichzelf genomen zijn ze allebei waar.

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 20:14
 
FRANKT627 schreef:
Weet je wat zo fijn is aan zondigen? Dat we het allemaal doen. Jij en ik, in woorden en daden...Niemand is vrij van zonde...Niemand...


Ongelukkige woordkeuze Frank...
Iedere zonde is er 1 teveel en dat wij t allemaal doen, is niet fijn maar in en intriest
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOES550





Berichten: 347

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 01:24
 
PIETER649 schreef:
Ongelukkige woordkeuze Frank...
Iedere zonde is er 1 teveel en dat wij t allemaal doen, is niet fijn maar in en intriest

Ik kan beter blijven geloven als een kind....
Dat is waar ik meteen tegen aan liep in gesprekken over t geloof.
De mens komt zondig op de wereld, niemand in zonder zonde.
Ik vond dat wel heeel moeilijk te begrijpen, zo'n onschuldig babytje,
die heeft toch helemaal niets gedaan?
Maar ook daar is Jezus voor gestorven aan het kruis. Omdat iedereen
zondig op de wereld komt.
Ik vind het maar moeilijk om te geloven en te begrijpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 14:27
 
LOES550 schreef:
Ik kan beter blijven geloven als een kind....
Dat is waar ik meteen tegen aan liep in gesprekken over t geloof.
De mens komt zondig op de wereld, niemand in zonder zonde.
Ik vond dat wel heeel moeilijk te begrijpen, zo'n onschuldig babytje,
die heeft toch helemaal niets gedaan?
Maar ook daar is Jezus voor gestorven aan het kruis. Omdat iedereen
zondig op de wereld komt.
Ik vind het maar moeilijk om te geloven en te begrijpen.

Een babytje dat zonde doet?????
Nee, dat gaat er bij ook niet in.
Maar dat babytje is wel geboren in een zondige wereld en zal later zelf ook gaan zondigen.
Volgens mij wordt dat er mee bedoeld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 19:49
 
LOES550 schreef:
Ik kan beter blijven geloven als een kind....
Dat is waar ik meteen tegen aan liep in gesprekken over t geloof.
De mens komt zondig op de wereld, niemand in zonder zonde.
Ik vond dat wel heeel moeilijk te begrijpen, zo'n onschuldig babytje,
die heeft toch helemaal niets gedaan?
Maar ook daar is Jezus voor gestorven aan het kruis. Omdat iedereen
zondig op de wereld komt.
Ik vind het maar moeilijk om te geloven en te begrijpen.

En het blijft moeilijk Loes, dat is ook geloven en toch is het heel rijk dat wij ons geloof in zo'n almachtige God hebben..en het zeker weten dat Hij altijd bij je is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOES550





Berichten: 347

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 02:04
 
MARIAN519 schreef:
En het blijft moeilijk Loes, dat is ook geloven en toch is het heel rijk dat wij ons geloof in zo'n almachtige God hebben..en het zeker weten dat Hij altijd bij je is.

Ja dat is heel byzonder.
Ik leg alle moeilijke en ingewikkelde dingen voor God neer. Hij zorgt
voor mij daar mag ik op vertrouwen.
Dat Hij mij beschermt voor al te grote ellende.

http://www.youtube.com/watch?v=xT3Q0ocEZ-A&feature=fvsr
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIEKIE042





Berichten: 141

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 12:45
 
IMKE917 schreef:
Een babytje dat zonde doet?????
Nee, dat gaat er bij ook niet in.
Maar dat babytje is wel geboren in een zondige wereld en zal later zelf ook gaan zondigen.
Volgens mij wordt dat er mee bedoeld.

is helemaal waar...een baby is en word niet zondig geboren..
het idee alleen all om dat te denken is toch verschrikkelijk..................

Wie heeft de zonde van mij afgenomen?? yeps..Door Jezus is mijn zonde weg, en ben ik een rein en heilig mens geworden.
en.
ben ik zonder zonde..
wat is zonde??
zonde is je doel missen...........
en ik heb mijn doel gevonden!!
in Hem...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOEY284





Berichten: 16

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 13:22
 
IMKE917 schreef:
Een babytje dat zonde doet?????
Nee, dat gaat er bij ook niet in.
Maar dat babytje is wel geboren in een zondige wereld en zal later zelf ook gaan zondigen.
Volgens mij wordt dat er mee bedoeld.



Hmmm... dit is lastig ! Maar ieder mens is zondig en een baby is ook een mens, toch ? Alleen maakt een baby nog instinctieve keuzes, maar waar ligt de leeftijdsgrens wanneer een mens(je) gaat zondigen ?
Ik denk wél dat een baby wordt geboren met een soort blanco geweten, wat God daarin heeft gelegd ... en wanneer het ouder wordt zal dit geweten (dus goed/kwaad - zonde) worden gevormd zeg maar.

Kijk naar het OT toen Jakob en Esau werden geboren Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 15:57
 
JOEY284 schreef:
Hmmm... dit is lastig ! Maar ieder mens is zondig en een baby is ook een mens, toch ? Alleen maakt een baby nog instinctieve keuzes, maar waar ligt de leeftijdsgrens wanneer een mens(je) gaat zondigen ?
Ik denk wél dat een baby wordt geboren met een soort blanco geweten, wat God daarin heeft gelegd ... en wanneer het ouder wordt zal dit geweten (dus goed/kwaad - zonde) worden gevormd zeg maar.

Kijk naar het OT toen Jakob en Esau werden geboren Knipoog smiley

M.I. begint de zonde zodra het besef er ook is...hoe kan zonde je tenslotte worden aangerekend als je helemaal niet begrijpt wat zonde is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 16:08
 
TESSYBEAR731 schreef:
M.I. begint de zonde zodra het besef er ook is...hoe kan zonde je tenslotte worden aangerekend als je helemaal niet begrijpt wat zonde is?

ik heb hier (nog) geen goed gegronde mening over.
Maar wat me wel opvalt is idd het stuk van jacob en Ezau waar God aangeeft Jacob lief gehad te hebben en Ezau gehaat.
Dit zou dus ook zo geweest zijn als Jacob en Ezau na de geboorte gestorven waren.

Wat me ook opvalt in de bijbel dat de mens naar Gods evenbeeld geschapen is, dus zonder zonden. Maar dat er bij de geboorte van Kain duidelijk staat dat dit een zoon was naar het beeld van Adam, dus MET zonden.

Als ik hieraan mijn mening zou moeten toetsen kan ik daar alleen uit opmaken zoals er in het oude doopformulier staat, dat kinderen in zonden ontvangen en geboren zijn, Dus, als zondaars in de wereld komen of ze dat nu weten of niet.

En als ik dan verder denk, bedenk ik me dat dus ook kleine kinderen het geloof moeten hebben om eens in de hemel te mogen komen.

Al kan ik er wel inkomen dat wij grote mensen niet weten of er al geloof in een babyhartje is of kan zijn.
Wel weet ik dat bij God alle dingen mogelijk zijn.

tot zover mijn gedachtespinsels... ik weet nog niet wat ik er van denken moet verder


Laatst aangepast door
JOLAN931
op maandag 8 november 2010, 16:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 17:21
 
LOES550 schreef:
Ik kan beter blijven geloven als een kind....
Dat is waar ik meteen tegen aan liep in gesprekken over t geloof.
De mens komt zondig op de wereld, niemand in zonder zonde.
Ik vond dat wel heeel moeilijk te begrijpen, zo'n onschuldig babytje,
die heeft toch helemaal niets gedaan?
Maar ook daar is Jezus voor gestorven aan het kruis. Omdat iedereen
zondig op de wereld komt.
Ik vind het maar moeilijk om te geloven en te begrijpen.
Dat is de reden waarom ik kinderdoop een vreemde leer vind, ik geloof niet in erfzonde, ik geloof dat een kind behouden is of die nu gedoopt is of niet....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 17:42
 
CHATULIEM619 schreef:
Dat is de reden waarom ik kinderdoop een vreemde leer vind, ik geloof niet in erfzonde, ik geloof dat een kind behouden is of die nu gedoopt is of niet....

Waarom niet geloven in erfzonden terwijl de bijbel zegt dat de kinderen van Adam niet meer naar het beeld van God, maar naar Adams beeld gemaakt zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 18:15
 
CHATULIEM619 schreef:
Dat is de reden waarom ik kinderdoop een vreemde leer vind, ik geloof niet in erfzonde, ik geloof dat een kind behouden is of die nu gedoopt is of niet....


Een kind word niet behouden door de doop.
Dit is indertijd wel de leer binnen RK geweest.
Hierdoor is onnoemlijk leed berokkend omdat vroeggeborenen niet in gewijde grond begraven mnochten worden.

Ook de RK heeft deze dwaling nu losgelaten.

Wat jouw mening over kinderdoop is, weet ik en respecteer ik.
Althans... ik DACHT dat ik dat wist.

Annette en ik hebben ervoor gekozen binnenkort Esther te laten dopen.
Niet vanwege de reden die jij noemt hoor, zo middeleeuws zijn we nou ook weer niet Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOEY284





Berichten: 16

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 18:20
 
Het is gewoon het beste dat Hij er later over gaat oordelen. Gelukkig hoeven wij dat niet te doen Lachende smiley. God is rechtvaardig en zal ook rechtvaardig oordelen.

Er staat ook geen duidelijke leeftijdsgrens in de bijbel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 18:40
 
JOLAN931 schreef:
Waarom niet geloven in erfzonden terwijl de bijbel zegt dat de kinderen van Adam niet meer naar het beeld van God, maar naar Adams beeld gemaakt zijn?
Laat ik eerst beginnen met een bijbeltekst die dat het beste verwoordt.
Rom 7 schreef:
Eens leefde ik zonder de wet, maar door de komst van het gebod kwam de zonde tot leven 10 en daardoor stierf ik. Het gebod, dat tot leven had moeten leiden, bleek juist tot mijn dood te leiden. 11 De zonde heeft gebruikgemaakt van het gebod: ze heeft mij misleid en mij door het gebod gedood.
Paulus beschrijft zijn kinderperiode als het leven zonder wet. Toen deze wet ook voor hem ging gelden, stierf hij. In de Joodse traditie heb je een ritueel, dat heet Bar Mitswa en dat wordt gezien als het punt waarin het kind geestelijk volwassen wordt en volwassen geacht wordt door zijn daden.
Zelf vind ik dat Paulus hiermee ook aangeeft hoe het Oude Testament over zonde denkt en verantwoordelijkheid voor het kind. Een kind is pas verantwoordelijk voor zijn/haar daden als hij daarvoor de leeftijd bereikt heeft.

De mens is wel geboren met een zondige natuur, maar ook dan vind ik een kinderdoop niet op zijn plaats. Strijden tegen een zondige natuur zullen we altijd moeten blijven doen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 19:02
 
Wat leuk!!! een discussie over de kinderdoop, dat hebben we nog nooit gehad hier op t forum.... toch? Knipoog smiley

Kinderdoop is een teken van het verbond dat God met Zijn kinderen heeft.
De huidige generatie baby's is zich hier net zo veel van bewust als de kinderen van de generaties na Abraham die besneden werden op vaak nog jongere leeftijd.
Net als bij besnijdenis is het geen garantiecertificaat of toegangspas tot de hemel.... ( en dat is de volwassendoop ook niet)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 19:36
 
PIETER649 schreef:
Wat leuk!!! een discussie over de kinderdoop, dat hebben we nog nooit gehad hier op t forum.... toch? Knipoog smiley

Kinderdoop is een teken van het verbond dat God met Zijn kinderen heeft.
De huidige generatie baby's is zich hier net zo veel van bewust als de kinderen van de generaties na Abraham die besneden werden op vaak nog jongere leeftijd.
Net als bij besnijdenis is het geen garantiecertificaat of toegangspas tot de hemel.... ( en dat is de volwassendoop ook niet)
Kijk, deze theologie kan ik me voorstellen. Niet dat ik het ermee eens ben, maar dat onderwerp hebben we al uitputtend behandeld.
Het gaat hier meer om de vraag of een kind verantwoordelijk is voor zijn daden. En daar ben ik het absoluut niet mee eens...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 19:53
 
CHATULIEM619 schreef:
Laat ik eerst beginnen met een bijbeltekst die dat het beste verwoordt.

Paulus beschrijft zijn kinderperiode als het leven zonder wet. Toen deze wet ook voor hem ging gelden, stierf hij. In de Joodse traditie heb je een ritueel, dat heet Bar Mitswa en dat wordt gezien als het punt waarin het kind geestelijk volwassen wordt en volwassen geacht wordt door zijn daden.
Zelf vind ik dat Paulus hiermee ook aangeeft hoe het Oude Testament over zonde denkt en verantwoordelijkheid voor het kind. Een kind is pas verantwoordelijk voor zijn/haar daden als hij daarvoor de leeftijd bereikt heeft.

De mens is wel geboren met een zondige natuur, maar ook dan vind ik een kinderdoop niet op zijn plaats. Strijden tegen een zondige natuur zullen we altijd moeten blijven doen...

Je ontkend dus niet dat een kind met een zondige natuur geboren wordt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 19:57
 
JOLAN931 schreef:
Je ontkend dus niet dat een kind met een zondige natuur geboren wordt?
Lees maar eens de laatste zin, Jolan...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 20:21
 
CHATULIEM619 schreef:
Lees maar eens de laatste zin, Jolan...

ow sorry, ben een beetje moe geloof ik Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 20:56
 
CHATULIEM619 schreef:
Kijk, deze theologie kan ik me voorstellen. Niet dat ik het ermee eens ben, maar dat onderwerp hebben we al uitputtend behandeld.
Het gaat hier meer om de vraag of een kind verantwoordelijk is voor zijn daden. En daar ben ik het absoluut niet mee eens...

De uitleg zoals Pieter die kernachtig weergeeft is de uitleg van de kinderdoop. Het stukje verantwoordelijkheid van het kind is daar geen onderdeel van.... Zo zie je maar weer hoe makkelijk er een scheef beeld kan ontstaan van zaken als je er vanuit een andere bril naar kijkt met een ander definitie-/referentiekader...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 21:02
 
HENK710 schreef:
De uitleg zoals Pieter die kernachtig weergeeft is de uitleg van de kinderdoop. Het stukje verantwoordelijkheid van het kind is daar geen onderdeel van.... Zo zie je maar weer hoe makkelijk er een scheef beeld kan ontstaan van zaken als je er vanuit een andere bril naar kijkt met een ander definitie-/referentiekader...
Mijn reactie ging over de vraag of een kind al zondig is bij de geboorte. En helaas is deze vraag nog steeds actueel bij een aantal gelovigen. Mijn antwoord daarop is, dat het wel een zondige natuur heeft, maar de zonde niet wordt aangerekend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 21:05
 
CHATULIEM619 schreef:
Mijn reactie ging over de vraag of een kind al zondig is bij de geboorte. En helaas is deze vraag nog steeds actueel bij een aantal gelovigen. Mijn antwoord daarop is, dat het wel een zondige natuur heeft, maar de zonde niet wordt aangerekend.

Zoals al eerder eens gezegd: daarin kun je de verbondsdopers dus gewoon een hand reiken! Want die geloven niet anders Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 21:43
 
HENK710 schreef:
Zoals al eerder eens gezegd: daarin kun je de verbondsdopers dus gewoon een hand reiken! Want die geloven niet anders Knipoog smiley

Onderstaand citaat laat toch wel wat anders zien, Henk. Het leeft toch nog wel..

LOES550 schreef:
Ik kan beter blijven geloven als een kind....
Dat is waar ik meteen tegen aan liep in gesprekken over t geloof.
De mens komt zondig op de wereld, niemand in zonder zonde.
Ik vond dat wel heeel moeilijk te begrijpen, zo'n onschuldig babytje,
die heeft toch helemaal niets gedaan?
Maar ook daar is Jezus voor gestorven aan het kruis. Omdat iedereen
zondig op de wereld komt.
Ik vind het maar moeilijk om te geloven en te begrijpen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 8 november 2010, 21:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 21:46
 
CHATULIEM619 schreef:
Dit citaat laat toch wel wat anders zien, Henk. Het leeft toch nog wel..

Dat verbondsdopers dat geloven betekent niet dat ze er nooit eens vragen over hebben Chat....Geloven blijft een zoektocht, of je nu geloofsdoper of verbondsdoper bent...Zoek toch eens wat meer de overeenkomsten ipv verschillen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 22:19
 
CHATULIEM619 schreef:
Kijk, deze theologie kan ik me voorstellen. Niet dat ik het ermee eens ben, maar dat onderwerp hebben we al uitputtend behandeld.
Het gaat hier meer om de vraag of een kind verantwoordelijk is voor zijn daden. En daar ben ik het absoluut niet mee eens...

Dus.....
Wel met een zondig hart geboren

Maar...
God rekent ze dat niet toe

Mijn vraag is dan: Waarom niet?
Waar baseer je dat op?

Kijk, ik zou dat graag willen geloven hoor, daar gaat het niet om.Want wij als mensen vinden het oneerlijk als God die lieve kleine babytjes gewoon hun zondige natuur toerekend.
Maar, hoe kom je er dan bij dat God dat NIET doet?
Dan zul je zeggen omdat Jezus daarvoor geleden heeft.
Okee, kan ik nog inkomen.

Maar... dat lieve kleine babytje sterft niet, maar wordt groot en blijkt de meest grote christenhater te zijn die je kan bedenken.
Dan klopt je veronderstelling toch niet meer dat Jezus daar voor geleden heeft?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 22:32
 
JOLAN931 schreef:
Dus.....
Wel met een zondig hart geboren

Maar...
God rekent ze dat niet toe

Mijn vraag is dan: Waarom niet?
Waar baseer je dat op?

Kijk, ik zou dat graag willen geloven hoor, daar gaat het niet om.Want wij als mensen vinden het oneerlijk als God die lieve kleine babytjes gewoon hun zondige natuur toerekend.
Maar, hoe kom je er dan bij dat God dat NIET doet?
Dan zul je zeggen omdat Jezus daarvoor geleden heeft.
Okee, kan ik nog inkomen.
Paulus beschrijft zijn kinderperiode als het leven zonder wet. Toen deze wet ook voor hem ging gelden, stierf hij. In de Joodse traditie heb je een ritueel, dat heet Bar Mitswa en dat wordt gezien als het punt waarin het kind geestelijk volwassen wordt en volwassen geacht wordt door zijn daden.
Zelf vind ik dat Paulus hiermee ook aangeeft hoe het Oude Testament over zonde denkt en verantwoordelijkheid voor het kind. Een kind is pas verantwoordelijk voor zijn/haar daden als hij daarvoor de leeftijd bereikt heeft.


JOLAN931 schreef:
Maar... dat lieve kleine babytje sterft niet, maar wordt groot en blijkt de meest grote christenhater te zijn die je kan bedenken.
Dan klopt je veronderstelling toch niet meer dat Jezus daar voor geleden heeft?
Daar hebben we de doop vooor, gebaseerd op de keuze van de persoon zelf. Een doop door onderdompeling op basis van het getuigenis temidden van de gemeente.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 23:07
 
JOLAN931 schreef:
Dus.....
Wel met een zondig hart geboren

Maar...
God rekent ze dat niet toe

Mijn vraag is dan: Waarom niet?
Waar baseer je dat op?

Kijk, ik zou dat graag willen geloven hoor, daar gaat het niet om.Want wij als mensen vinden het oneerlijk als God die lieve kleine babytjes gewoon hun zondige natuur toerekend.
Maar, hoe kom je er dan bij dat God dat NIET doet?
Dan zul je zeggen omdat Jezus daarvoor geleden heeft.
Okee, kan ik nog inkomen.

Maar... dat lieve kleine babytje sterft niet, maar wordt groot en blijkt de meest grote christenhater te zijn die je kan bedenken.
Dan klopt je veronderstelling toch niet meer dat Jezus daar voor geleden heeft?

Jezus heeft voor alle alle mensen geleden!! Voor iedereen....de vraag is of je dat gelooft en HEM aanneemt als je Verlosser!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2