ChristianMatch
 


Forum

samen wonen en later pas trouwen ?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 23:39
 
ZEELAND736 schreef:
Toch een vreemde gewaarwording...14 maart...WAS...mijn trouwdag...

Ondanks alles...ik heb er veel aan gedacht...Het heeft de 30 jaar niet gehaald.

bij mij zelfs het cijfertje 3 alleen nog niet....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 23:49
 
LISA610 schreef:
In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst. Dat geldt ook voor teleurstellende ervaringen. En in hoeverre doe je elkaar tekort als je blijft hangen in die teleurstellende ervaringen?Let wel: ik veroordeel niemand. Het zijn gewoon een paar open vragen
(die misschien wel een beetje aanzetten tot nadenken over de vraag waarom je niet gewoon trouwt als je oprecht van elkaar houd)

je hebt gelijk hé Lisa,
maar............
heb het gisteren na de preek ook nog aan mijn eigen reacties ondervonden;
nu het ik een toekomstperspectief van iemand te leren kennen,
en als ik hierbij al direct het huwen moet bij incalculeren dan voelt dit zo bedreigend,
ik zal dit maar kunnen overwegen eens ik echt iemand in mijn leven krijg die oprecht van mij houdt denk ik,
eigenlijk wil ik heel graag een man (dus ja waarom niet trouwen) maar wat ik van de liefde mocht ervaren is nu eenmaal niet mooi, dus zonder het aan de lijve te ondervinden wat echte liefde mag zijn is het moeilijk zo ver te denken!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 00:14
 
MARYLIEN613 schreef:
je hebt gelijk hé Lisa,
maar............
heb het gisteren na de preek ook nog aan mijn eigen reacties ondervonden;
nu het ik een toekomstperspectief van iemand te leren kennen,
en als ik hierbij al direct het huwen moet bij incalculeren dan voelt dit zo bedreigend,
ik zal dit maar kunnen overwegen eens ik echt iemand in mijn leven krijg die oprecht van mij houdt denk ik,
eigenlijk wil ik heel graag een man (dus ja waarom niet trouwen) maar wat ik van de liefde mocht ervaren is nu eenmaal niet mooi, dus zonder het aan de lijve te ondervinden wat echte liefde mag zijn is het moeilijk zo ver te denken!

Lieve Marylien.. wacht dan gewoon tot je het daadwerkelijk aan den lijve ondervind. Je weet toch wat er in de Bijbel staat:
2 U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is.

Kortom: wat God voor jou op het oog heeft is hetgeen goed volmaakt en welgevallig is.. en daar staat niet bij dat dit niet voor een relatie van Marylien geldt.. dus je mag ervan uitgaan dat God ook voor jou een goede, volmaakte relatie op het oog heeft die hem welgevallig is.
So girl, go for it! Knipoog smiley


Laatst aangepast door
LISA610
op dinsdag 15 maart 2011, 00:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 00:41
 
LEONARD480 schreef:
Al met al krijg je steeds meer de vraag wat is ten diepste houden van om zeker te zijn van de partner. Temeer de kwestie is uit welk Bijbels perspectief we het samenwonen en trouwen benaderen.

Moeilijker is het dat wij als individu steeds meer egocentrisch zijn gaan denken en niet meer in de rol die God van ons verlangt en dan is de vraag niet of samenwonen of trouwen zo belangrijk is maar de verbintenis die wij aan gaan met God in het huwelijksverband.

Proef de laatste tijd vooral dat we aan het afglijden zijn in ons denkpatroon en het jammerlijke is dat de meerwaarde heel vaak vergeten en of onderschat wordt van een huwelijk


Zijn dit je eigen woorden ?? De schrijfstijl wijkt namelijk behoorlijk af van je eerdere postings Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 00:52
 
CROSSROAD317 schreef:
Zijn dit je eigen woorden ?? De schrijfstijl wijkt namelijk behoorlijk af van je eerdere postings Twijfelende smiley


Heb verschillende schrijfstijlen Cross en dus ja Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 12:03
 
Ik hou onwijs veel van Henk ( ik ben dus Robbedoes)
En ondanks dat we nu wel getrouwd zijn hebben we wel eerst samengewoond,
De omstandigheden waren nu eenmaal zo en dat heeft niets maar dan ook niets met het wel of niet uitproberen te maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 15:01
 
LISA610 schreef:
In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst. Dat geldt ook voor teleurstellende ervaringen. En in hoeverre doe je elkaar tekort als je blijft hangen in die teleurstellende ervaringen?Let wel: ik veroordeel niemand. Het zijn gewoon een paar open vragen
(die misschien wel een beetje aanzetten tot nadenken over de vraag waarom je niet gewoon trouwt als je oprecht van elkaar houd)

Lisa, ik denk niet dat je het samenwonen na teleurstellende ervaringen meteen als blijven hangen moet zien. Je gaat immers wel verder met je leven en bouwt zelfs een nieuw leven met iemand anders op! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 15:04
 
LISA610 schreef:
Volgens mij geeft samenwonen net zo goed een juridische rompslomp. Als je de dingen een beetje wilt regelen, moet je toch naar de notaris voor een samenlevingscontract. En in hoeverre ben je bang voor de juridische rompslomp voor t geval dat het mis gaat... En als daar sprake van is, hoe zeker ben je dan van elkaar? En als je niet zeker van elkaar bent.. moet je dan überhaupt wel gaan samenwonen?

Heeft het niet willen regelen van allerhande juridische rompslomp altijd te maken met de gedachte dat het misschien wel eens mis kan gaan??? Misschien, ik heb er in de eerdere post ook al op gewezen, gebeurt dit wel omdat mensen de aandacht meer op hun liefde voor elkaar willen richten, dus op hun hart, dan op allerhande door de mens bedachte formaliteiten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 15:06
 
LEONARD480 schreef:
dan is de vraag niet of samenwonen of trouwen zo belangrijk is maar de verbintenis die wij aan gaan met God in het huwelijksverband.

En dat huwelijksverband kent dus in mijn ogen wel degelijk meerdere vormen, namelijk samenwonen of trouwen Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Want is huwelijk niet meer dan dat boterbriefje???? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 23:56
 
HENK710 schreef:
Ik hou onwijs veel van Henk ( ik ben dus Robbedoes)
En ondanks dat we nu wel getrouwd zijn hebben we wel eerst samengewoond,
De omstandigheden waren nu eenmaal zo en dat heeft niets maar dan ook niets met het wel of niet uitproberen te maken.

Super dat het zo is gelopen Robbedoes, maar ik moet zeggen dat ik er inmiddels ook wat anders ben tegenaan gaan kijken.
Ik hoop ooit nog eens een lieve vent tegen te komen die serieus is als ie ervoor wil gaan, gelukkig zijn ervaringen in het verleden geen garanties voor de toekomst Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 16 maart 2011, 00:08
 
HENK710 schreef:
Lisa, ik denk niet dat je het samenwonen na teleurstellende ervaringen meteen als blijven hangen moet zien. Je gaat immers wel verder met je leven en bouwt zelfs een nieuw leven met iemand anders op! Knipoog smiley

Ik schreef dit naar aanleiding van jou opmerking:
Of ze zijn na een teleurstellende ervaring klaar met de vaste vorm.

Misschien heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd, dat kan natuurlijk. Maar als iemand zegt dat hij klaar is met de vaste vorm, nadat hij een teleurstellende ervaring heeft gehad dan komt dat op mij wel over alsof je blijft hangen in die teleurstellende ervaring, doordat je je daardoor niet opnieuw echt wilt binden aan iemand door met diegene te willen trouwen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 16 maart 2011, 00:18
 
HENK710 schreef:
Heeft het niet willen regelen van allerhande juridische rompslomp altijd te maken met de gedachte dat het misschien wel eens mis kan gaan??? Misschien, ik heb er in de eerdere post ook al op gewezen, gebeurt dit wel omdat mensen de aandacht meer op hun liefde voor elkaar willen richten, dus op hun hart, dan op allerhande door de mens bedachte formaliteiten.

Jij schreef zelf:
Wellicht willen mensen gewoon niet de hele juridische rompslomp. [relatie=liefde en niet juridische toestand]

En ik ben met je eens dat een relatie in de eerste plaats gebaseerd is op liefde. Ik meen echter dat samenwonen net zo goed een juridische rompslomp met zich meebrengt, omdat je ook dan een aantal zaken goed moet regelen. Dus waarom dan niet gewoon trouwen?

Maar ik ben niet met je eens dat het huwelijk niets meer is dan een door de mens bedachte formaliteit. De manier waarop tegenwoordig wordt getrouwd (in het gemeentehuis en in de kerk) is inderdaad door de mens uitgedacht. Dat neemt niet weg dat er in de Bijbel veelvuldig wordt geschreven over het huwelijk en uit veel van die Bijbelteksten blijkt wel dat het huwelijk iwel degelijk veel meer is dan een door de mens bedachte formaliteit, juist ook in Gods ogen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 16 maart 2011, 21:33
 
LISA610 schreef:
Maar als iemand zegt dat hij klaar is met de vaste vorm, nadat hij een teleurstellende ervaring heeft gehad dan komt dat op mij wel over alsof je blijft hangen in die teleurstellende ervaring, doordat je je daardoor niet opnieuw echt wilt binden aan iemand door met diegene te willen trouwen.

Middels samenwonen bind je je toch ook? En nogmaals, de verbinding ligt toch meer in het hart dan in de jurispredentie? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 16 maart 2011, 21:38
 
HENK710 schreef:
Middels samenwonen bind je je toch ook? En nogmaals, de verbinding ligt toch meer in het hart dan in de jurispredentie? Knipoog smiley


Maar is het ook niet mooi dat je Gods zegen over je relatie kan vragen Henk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 16 maart 2011, 21:41
 
LISA610 schreef:
JMaar ik ben niet met je eens dat het huwelijk niets meer is dan een door de mens bedachte formaliteit. De manier waarop tegenwoordig wordt getrouwd (in het gemeentehuis en in de kerk) is inderdaad door de mens uitgedacht. Dat neemt niet weg dat er in de Bijbel veelvuldig wordt geschreven over het huwelijk en uit veel van die Bijbelteksten blijkt wel dat het huwelijk iwel degelijk veel meer is dan een door de mens bedachte formaliteit, juist ook in Gods ogen.

Wat betreft de menselijke formaliteit heb ik enkel gerefereerd aan het boterbriefje met alle ins en outs. Natuurlijk is het huwelijk op zich een door God gegeven geschenk. Dat is juist wat ik in mijn reacties ook naar voren haal door duidelijk onderscheid te maken tussen huwelijk zoals God dat bedoeld heeft (keuze van het hart) en huwelijk zoals mensen dat veelal plegen te zien (juridische kwestie).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 16 maart 2011, 21:44
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar is het ook niet mooi dat je Gods zegen over je relatie kan vragen Henk?

Gods zegen vragen is zeker iets moois! Dat kun je echter ook weer op allerlei manieren.

Nog even terzijde het volgende. Ik ben zelf een groot voorstander van trouwen en ben dan ook blij dat ik samen met Robbedoes ook deze stap heb mogen zetten. Toch snap ik heel goed dat er mensen zijn die anders omgaan met deze materie, waarbij ik ook niet vind dat zij het niet 'goed' zouden doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESJE076





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 21:21
 
Na alle reacties doorgelezen te hebben op deze topic voel ik ook even de behoefte om te reageren. Want ik merk dat dit de laatste tijd binnen de kerken ook nogal een issue is.

Vaak wordt er geroepen dat je toch met de tijd mee moet gaan en dat samenwonen daar een stukje van is. Daar ben ik het toch niet mee eens.
Ikzelf heb in het verleden samengewoond en het heeft mij juist bij God vandaan gehouden, omdat ik wist dat ik iets deed wat God niet zo bedoeld had. God heeft het huwelijk bedacht met alle privileges die daarbij horen en ik wist dat. Uiteindelijk ben ik toch getrouwd met de man waarmee ik samenwoonde en helaas heeft het huwelijk ook niet standgehouden.

Toch geloof ik nog steeds in het huwelijk zoals God het bedoeld heeft, en ik zal er dan ook niet voor kiezen om te gaan samenwonen. Puur en alleen omdat ik wil leven naar Gods wil. Voor mij is de Bijbel daarin een leidraad en is God duidelijk over het huwelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 22:06
 
LIESJE076 schreef:
Na alle reacties doorgelezen te hebben op deze topic voel ik ook even de behoefte om te reageren. Want ik merk dat dit de laatste tijd binnen de kerken ook nogal een issue is.

Vaak wordt er geroepen dat je toch met de tijd mee moet gaan en dat samenwonen daar een stukje van is. Daar ben ik het toch niet mee eens.
Ikzelf heb in het verleden samengewoond en het heeft mij juist bij God vandaan gehouden, omdat ik wist dat ik iets deed wat God niet zo bedoeld had. God heeft het huwelijk bedacht met alle privileges die daarbij horen en ik wist dat. Uiteindelijk ben ik toch getrouwd met de man waarmee ik samenwoonde en helaas heeft het huwelijk ook niet standgehouden.

Toch geloof ik nog steeds in het huwelijk zoals God het bedoeld heeft, en ik zal er dan ook niet voor kiezen om te gaan samenwonen. Puur en alleen omdat ik wil leven naar Gods wil. Voor mij is de Bijbel daarin een leidraad en is God duidelijk over het huwelijk.

Mooie bijdrage Liesje waar ik veel in herken. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 23:36
 
Ook in de preek deze morgen ging het erover dat God toch wel het huwelijk wil boven samenwonen.

(kan het weeral niet meer goed onder woorden brengen maar ik kon er mij wel degelijk in vinden)

Telkens in dit onderwerp komt het drievoudige snoer eruit (man/God/vrouw), dat veel sterker is dan een tweevoudig snoer (man/vrouw).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 19:36
 
MARYLIEN613 schreef:
Telkens in dit onderwerp komt het drievoudige snoer eruit (man/God/vrouw), dat veel sterker is dan een tweevoudig snoer (man/vrouw).

...waarbij je er dus vanuit gaat dat samenwonen altijd enkel en alleen een tweevoudig snoer is Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:05
 
HENK710 schreef:
...waarbij je er dus vanuit gaat dat samenwonen altijd enkel en alleen een tweevoudig snoer is Smiley die vol vragen zit
Ja, want je hebt het buiten de Heer om gedaan..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:07
 
CHATULIEM619 schreef:
Ja, want je hebt het buiten de Heer om gedaan..

Dus iedereen die gaat samenwonen kan dat niet doen met God erbij Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:08
 
HENK710 schreef:
Dus iedereen die gaat samenwonen kan dat niet doen met God erbij Smiley die vol vragen zit
Idd, Henk. Want God wil dat je met elkaar trouwt als je met elkaar naar bed gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:15
 
CHATULIEM619 schreef:
Idd, Henk. Want God wil dat je met elkaar trouwt als je met elkaar naar bed gaat.

Dat is jouw interpretatie, Chatuliem. Er is zeker wel ruimte voor het als gelijkwaardig zien van trouwen en samenwonen als huwelijksvormen vanuit Gods Woord, want er wordt in de Bijbel geen juridisch papiertje genoemd... God kijkt verder dan de jurispredentie...wat logisch is, want de jurispredentie is een mensenproduct, al heeft het zeker wel wortels is Gods leefkader...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:18
 
HENK710 schreef:
Dat is jouw interpretatie, Chatuliem. Er is zeker wel ruimte voor het als gelijkwaardig zien van trouwen en samenwonen als huwelijksvormen vanuit Gods Woord, want er wordt in de Bijbel geen juridisch papiertje genoemd... God kijkt verder dan de jurispredentie...wat logisch is, want de jurispredentie is een mensenproduct, al heeft het zeker wel wortels is Gods leefkader...
Ik zie dat verschil niet in de Bijbel. Het was niet toegestaan buiten het huwelijk seks te hebben. Hoewel de huwelijksvoltrekking een andere is, dan vroeger, heeft het huwelijk nog steeds dezelfde waarde als in de Bijbel...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:20
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik zie dat verschil niet in de Bijbel. Het was niet toegestaan buiten het huwelijk seks te hebben. Hoewel de huwelijksvoltrekking een andere is, dan vroeger, heeft het huwelijk nog steeds dezelfde waarde als in de Bijbel...

Zoals je zelf al zegt, de huwelijksvoltrekking is een andere dan vroeger...waarbij er dus ook gewoon ruimte kan zijn voor de voltrekking middels samenwonen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:25
 
HENK710 schreef:
Zoals je zelf al zegt, de huwelijksvoltrekking is een andere dan vroeger...waarbij er dus ook gewoon ruimte kan zijn voor de voltrekking middels samenwonen...
Nee, want de essentie van de huwelijksvoltrekking is nog steeds dezelfde.Het gaat nl. altijd om ofiicieel tot een eenheid uitgeroepen te worden door een ambtelijke autoriteit. Dan is de erfenis verzekerd, en zijn de nakomelingen officieel kind van beiden. Dat is altijd hetzelfde gebleven door de eeuwen heen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:26
 
CHATULIEM619 schreef:
Nee, want de essentie van de huwelijksvoltrekking is nog steeds dezelfde.Het gaat nl. altijd om ofiicieel tot een eenheid uitgeroepen te worden door een ambtelijke autoriteit. Dan is de erfenis verzekerd, en zijn de nakomelingen officieel kind van beiden. Dat is altijd hetzelfde gebleven door de eeuwen heen.
Ambtelijke autoriteit is er niet vanaf het paradijs, terwijl het huwelijk er wel sindsdien is...rara, wat zou dat kunnen betekenen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:29
 
HENK710 schreef:
Ambtelijke autoriteit is er niet vanaf het paradijs, terwijl het huwelijk er wel sindsdien is...rara, wat zou dat kunnen betekenen?
Wat denk je van Israel toen ze eenmaal in Kanaän woonden? Dat werd ook een officiële gebeurtenis. Zelfs bij Abraham was dat al het geval...Hoe kon hij Sara zijn vrouw noemen? De officiële huwelijksvoltrekking bestond al vanaf het begin van de mensheid en vormt de basis voor onze maatschappij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:41
 
LISA610 schreef:
Mooie bijdrage Liesje waar ik veel in herken. Knipoog smiley

Ahum....? Smiley die vol vragen zit En jij was nie persé tegen samenwonen toch...?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 3 van 5