ChristianMatch
 


Forum

psychiatrische ziekten en demonie.
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 16:46
 
GIBBY159 schreef:
Aan jouw verzoek geef ik geen gehoor. Alleen als het een dergelijk verzoek van ChristianMatch berteft. Daarmee houd ik mij strikt aan de regels.

Het verzoek van de moderator is om on-topic te blijven dus hoezo houd jij je aan de regels?
Vandaag heb je al 10 reacties verwijderd,het stoort in de topics.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 18:32
 
Een aardige aanvulling op de DSM-IV:
het plaats-een-reactie-met-een-wat-minder-positieve-lading-en-haal-deze-na-verloop-van-tijd-weer-weg-om-zo-een-topic-geheel-om-jou-te-laten-draaien-in-plaats-van-het-eigenlijke-onderwerpsyndroom Clown smiley
(ze moeten toch maar een groter scrabblebord uitvinden, al zal dit woord wellicht niet mogen vanwege alle noodzakelijke tussenstreepjes Lachende smiley )

Maar nu weer even naar CM ipv de DSM Knipoog smiley

Ja, een psychiatrische aandoening zou te maken kunnen hebben met demonie, maar of je persé alles een op een zo kunt bestempelen betwijfel ik. Het haalt mijns inziens ook eerder de aandacht van de eigen rol en mogelijkheden in bepaalde psychische zaken, wat een mogelijk herstel niet echt bevordert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 21:16
 
HENK710 schreef:
Ja, een psychiatrische aandoening zou te maken kunnen hebben met demonie, maar of je persé alles een op een zo kunt bestempelen betwijfel ik. Het haalt mijns inziens ook eerder de aandacht van de eigen rol en mogelijkheden in bepaalde psychische zaken, wat een mogelijk herstel niet echt bevordert.

Tja, je laat alle kanten weer open, waar niemand iets mee kan in je reactie...
Demonie kan iedereen onbewust overkomen zonder dat het in de gaten te hebben, zelfs bij "christenen".


Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 4 februari 2011, 21:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 21:31
 
MAR907 schreef:
Tja, je laat alle kanten weer open, waar niemand iets mee kan in je reactie...

Gaan we weer met gesneer Boze smiley (ga dan aub naar dat andere topic)

Ik geef enkel aan dat het zeker wel kan, dus ontken het niet. Er is echter ook een deel psychi(atri)sche problemen die niet direct iets met demonen te maken hoeven hebben...tenzij je jezelf of je omgeving ook direct als demonen af wilt schilderen Knipoog smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


Laatst aangepast door
HENK710
op vrijdag 4 februari 2011, 21:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 21:36
 
HENK710 schreef:
Gaan we weer met gesneer Boze smiley (ga dan aub naar dat andere topic)

Ga je mij weer in een hoekje gooien ....

Ga zelf daar zelf heen a.u.b .....

Blijkbaar als iemand niet eens is met jullie, wordt het als een sneer gezien???


Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 4 februari 2011, 21:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 21:38
 
MAR907 schreef:
Ga je mij weer in een hoekje gooien ....

Ga zelf daar zelf heen a.u.b .....

Dank voor de uitnodiging, maar ik ga geen sneren uitdelen...
in tegenstelling tot bepaalde andere mensen die blijkbaar iets anders zien

Knipoog smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Maar laten we nu maar weer gewoon bij het onderwerp blijven!
(Hoeft Judith niet direct in actie te komen Lachende smiley)

HENK710 schreef:
Een aardige aanvulling op de DSM-IV:
het plaats-een-reactie-met-een-wat-minder-positieve-lading-en-haal-deze-na-verloop-van-tijd-weer-weg-om-zo-een-topic-geheel-om-jou-te-laten-draaien-in-plaats-van-het-eigenlijke-onderwerpsyndroom Clown smiley
(ze moeten toch maar een groter scrabblebord uitvinden, al zal dit woord wellicht niet mogen vanwege alle noodzakelijke tussenstreepjes Lachende smiley )

Maar nu weer even naar CM ipv de DSM Knipoog smiley

Ja, een psychiatrische aandoening zou te maken kunnen hebben met demonie, maar of je persé alles een op een zo kunt bestempelen betwijfel ik. Het haalt mijns inziens ook eerder de aandacht van de eigen rol en mogelijkheden in bepaalde psychische zaken, wat een mogelijk herstel niet echt bevordert.

MAR907 schreef:
Demonie kan iedereen onbewust overkomen zonder dat het in de gaten te hebben, zelfs bij "christenen".


Laatst aangepast door
HENK710
op vrijdag 4 februari 2011, 21:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 21:40
 
HENK710 schreef:
Dank voor de uitnodiging, maar ik ga geen sneren uitdelen...
in tegenstelling tot bepaalde andere mensen die blijkbaar iets anders zien

Knipoog smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


Verschuilen onder anderen, zegt mij niks.
Knipoog smiley Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 21:42
 
MAR907 schreef:
Ga je mij weer in een hoekje gooien ....

Ga zelf daar zelf heen a.u.b .....

Blijkbaar als iemand niet eens is met jullie, wordt het als een sneer gezien???

1 Wie is jullie? Ik ben Henk (en verschuil me niet)
2 Jij roept meteen dat ik iets nietszeggends zeg...

Maar nogmaals: TNO (TERUG NAAR ONDERWERP)!

HENK710 schreef:
Een aardige aanvulling op de DSM-IV:
het plaats-een-reactie-met-een-wat-minder-positieve-lading-en-haal-deze-na-verloop-van-tijd-weer-weg-om-zo-een-topic-geheel-om-jou-te-laten-draaien-in-plaats-van-het-eigenlijke-onderwerpsyndroom Clown smiley
(ze moeten toch maar een groter scrabblebord uitvinden, al zal dit woord wellicht niet mogen vanwege alle noodzakelijke tussenstreepjes Lachende smiley )

Maar nu weer even naar CM ipv de DSM Knipoog smiley

Ja, een psychiatrische aandoening zou te maken kunnen hebben met demonie, maar of je persé alles een op een zo kunt bestempelen betwijfel ik. Het haalt mijns inziens ook eerder de aandacht van de eigen rol en mogelijkheden in bepaalde psychische zaken, wat een mogelijk herstel niet echt bevordert.

MAR907 schreef:
Demonie kan iedereen onbewust overkomen zonder dat het in de gaten te hebben, zelfs bij "christenen".


Laatst aangepast door
HENK710
op vrijdag 4 februari 2011, 21:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 21:50
 
MAR907 schreef:
Tja, je laat alle kanten weer open, waar niemand iets mee kan in je reactie...
Demonie kan iedereen onbewust overkomen zonder dat het in de gaten te hebben, zelfs bij "christenen".
Ik denk dat ik hier toch een kanttekening bij plaats. Als mensen echt demonische uitingen krijgen, die tot waanzin kunnen leiden, is dat niet iets wat zomaar gebeurt. Het meest sprekende voorbeeld is de ontmoeting van Jezus in :

Lucas 8 schreef:
Ze voeren verder naar het gebied van de Gerasenen, dat tegenover Galilea ligt. 27 Toen hij aan land stapte, kwam hem vanuit de stad een man tegemoet die door demonen bezeten was. Deze man droeg al geruime tijd geen kleren meer en woonde niet in een huis, maar in de rotsgraven. 28 Toen hij Jezus zag, viel hij schreeuwend voor hem neer en riep luidkeels: ‘Wat heb ik met jou te maken, Jezus, Zoon van de allerhoogste God? Ik smeek je, doe me geen pijn!’ 29 Jezus stond namelijk op het punt de onreine geest te bevelen uit de man weg te gaan. Want die had hem al heel lang in zijn macht, en gewoonlijk werd de man voor de veiligheid aan handen en voeten geboeid, maar telkens trok hij de boeien kapot en werd hij door de demon naar eenzame plaatsen gedreven.
Twee dingen vallen hierbij op: de waarzeggende geest, en de ongelooflijke kracht. Hierbij moet ik ook meteen denken aan de volgende tekst:
Hand 19 schreef:
Ook enkele rondtrekkende Joodse geestenbezweerders probeerden boze geesten uit te drijven door het uitspreken van de naam van de Heer Jezus. Ze zeiden: ‘Ik bezweer jullie bij Jezus, die door Paulus wordt verkondigd!’ 14 Het waren de zeven zonen van Skevas, een Joodse hogepriester, die dit deden. 15 Maar de boze geest gaf hun ten antwoord: ‘Jezus ken ik, en Paulus ook, maar wie zijn jullie?’ 16 De man die door de boze geest bezeten was, sprong op hen af en ging hen met zo veel geweld te lijf dat ze naakt en gewond uit het huis wegvluchtten.

Zelf denk ik dat je niet zomaar bezeten kunt raken. Dan moet je in contact gestaan hebben met het occulte. Bezetenheid gaat m.i. gepaard met overgenomen worden door demonen, zelf niet meer bewust zijn wat je doet...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 21:52
 
mar en henk.. hou es op met die sneren naar elkaar.
het word er zo niet gezelliger op.


Laatst aangepast door
MARISKA601
op vrijdag 4 februari 2011, 22:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 22:04
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat ik hier toch een kanttekening bij plaats. Als mensen echt demonische uitingen krijgen, die tot waanzin kunnen leiden, is dat niet iets wat zomaar gebeurt. Het meest sprekende voorbeeld is de ontmoeting van Jezus in :


Twee dingen vallen hierbij op: de waarzeggende geest, en de ongelooflijke kracht. Hierbij moet ik ook meteen denken aan de volgende tekst:


Zelf denk ik dat je niet zomaar bezeten kunt raken. Dan moet je in contact gestaan hebben met het occulte. Bezetenheid gaat m.i. gepaard met overgenomen worden door demonen, zelf niet meer bewust zijn wat je doet...


Chat ik heb niet over "vaste" bezetenheid..
Wel over bezetenheid die ontstaat kunnen door de omstandigheden die er afspelen bij iemand.
Lees Judas...


Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 4 februari 2011, 22:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 22:19
 
MAR907 schreef:
Chat ik heb niet over "vaste" bezetenheid..
Wel over bezetenheid die ontstaat kunnen door de omstandigheden die er afspelen bij iemand.
Lees Judas...
Natuurlijk hebben we het in deze discusie over vaste bezetenheid, omdat daar vaak het verschil tussen psychose en bezetenheid moeilijk aan te geven is. Misschien kunnen we een andere keer het eens hebben over welke vormen van bezetenheid er zijn, maar dat valt m.i.buiten deze discussie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 23:32
 
CHATULIEM619 schreef:
Natuurlijk hebben we het in deze discusie over vaste bezetenheid, omdat daar vaak het verschil tussen psychose en bezetenheid moeilijk aan te geven is. Misschien kunnen we een andere keer het eens hebben over welke vormen van bezetenheid er zijn, maar dat valt m.i.buiten deze discussie.

Dat klopt Chat..


Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 4 februari 2011, 23:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAYSPRING826





Berichten: 53

BerichtGeplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 07:56
 
Even een huishoudelijke mededeling: ik heb een aantal van mijn reacties aangepast, omdat ik erachter kwam dat dit forum door iedereen gelezen kan worden (ook zonder ingelogd te zijn dus) via zoekresultaten van Google. Privacy is hier dus niet gegarandeerd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 12:00
 
CHATULIEM619 schreef:
Natuurlijk hebben we het in deze discusie over vaste bezetenheid, omdat daar vaak het verschil tussen psychose en bezetenheid moeilijk aan te geven is. Misschien kunnen we een andere keer het eens hebben over welke vormen van bezetenheid er zijn, maar dat valt m.i.buiten deze discussie.

Ik vind het allemaal wel interessant om mee te lezen..

En het topic is genoemd ..psychiatrische ziekten en demonie?
Dan komen allerlei vormen aan de orde toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GIBBY159





Berichten: 391

BerichtGeplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 12:53
 
Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op zaterdag 5 februari 2011, 14:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ELSKE510





Berichten: 26

BerichtGeplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 14:23
 
Het zou kunnen zijn dat ziekten en demonie met elkaar te maken kunnen hebben.

Maar waarom zou dat beperkt zijn tot psychiatrische ziekten?

Wat men vroeger bezetenheid noemde, blijkt vaak nu een behandelbare aandoening te zijn.

Men weet nu meer, kan ook meer, en heeft daardoor ook meer verantwoording!

Het is toch beter dat men altijd professionele hulp in roept.

De vraag die we ons zelf zouden moeten stellen is misschien, hoe gaan we met de zieken broeders en zusters om, en bidden we daar wel genoeg voor.

Een ieder heeft daarin zijn eigen verantwoordelijkheid, ik ook!
En soms schieten we daarin te kort , ik ook.

Ik denk dat het erg verkeerd is om op de stoel van b.v. een dokter te gaan zitten.

Elske
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GIBBY159





Berichten: 391

BerichtGeplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 14:27
 
Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op zaterdag 5 februari 2011, 14:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
YES356





Berichten: 469

BerichtGeplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 14:51
 
opgeschoond Knipoog smiley

Laatst aangepast door
YES356
op woensdag 8 februari 2012, 19:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ELSKE510





Berichten: 26

BerichtGeplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 14:57
 
ELSKE510 schreef:
Het zou kunnen zijn dat ziekten en demonie met elkaar te maken kunnen hebben.

Maar waarom zou dat beperkt zijn tot psychiatrische ziekten?

Wat men vroeger bezetenheid noemde, blijkt vaak nu een behandelbare aandoening te zijn.

Zelfs vitamine tekort of een bepaalde vorm van bloedarmoede, kunnen gaan lijken op psychotische verschijnselen en dat is en wezen een onbalans in voeding of in het opnemen van de voeding.

Men weet nu meer, kan ook meer, en heeft daardoor ook meer verantwoording!

Het is toch beter dat men altijd professionele hulp in roept.

De vraag die we ons zelf zouden moeten stellen is misschien, hoe gaan we met de zieken broeders en zusters om, en bidden we daar wel genoeg voor.

Een ieder heeft daarin zijn eigen verantwoordelijkheid, ik ook!
En soms schieten we daarin te kort , ik ook.

Ik denk dat het erg verkeerd is om op de stoel van b.v. een dokter te gaan zitten.

Ik geloof niet in eigen schuld dikke bult, m.b.t. ziekten in het algemeen,
en vind dat dit onderwerp met de nodige voorzichtigheid moet worden behandeld.
Het raakt ook mensen die nu ziek zijn, en dus minder weerbaar zijn.



Elske


Laatst aangepast door
ELSKE510
op zaterdag 5 februari 2011, 15:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: maandag 7 februari 2011, 10:55
 
YES356 schreef:
Beste allemaal, ........................ Knipoog smiley


Er heerst de laa het verzoek om elkaar met respect te behandelen en on-topic te blijven.tste tijd veel onrust op het forum en dit voorkomen wij graag. Om die reden meteenWanneer dit niet mogelijk lijkt te zijn bij bepaalde onderwerpen, komt er een slotje op de betreffende topics of zullen bepaalde reacties verwijderd worden.

Natuurlijk wens ik iedereen vooral erg veel plezier op dit forum toe!


lees de hele test op klik-furum-klik-overchristianmatch-klik-moderator christinanmatch Knipoog smiley Lachende smiley

Dank!

Volgens mij is de boodschap duidelijk: on-topic blijven en geen opmerkingen om elkaar af te zeiken. Ik begrijp dat het soms lastig is, maar probeer vervelende opmerkingen te laten gaan en ga weer verder naar het echte onderwerp van dit topic. Al ben je het er niet mee eens... Je hoeft dit niet altijd kenbaar te maken.

Succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURENS814





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: maandag 7 februari 2011, 18:48
 
CHATULIEM619 schreef:
In de geestelijke gezondheidszorg heeft men veel problemen met mensen die vinden dat iemand die aan psychoses lijdt demonisch gebonden is. Is een psychose satanisch of is het gewoon een ziekte in de hersenen?

Zelf ben ik van mening, dat alleen mensen die zich bewust bezig houden met het occulte, demonische bezeten kunnen zijn. Is dat niet het geval, dan kunnen ze ook niet bezeten zijn...

Die laatste opvatting deel ik niet volledig. Waarom zou een christen of ander vroom mens niet bezeten kunnen worden/zijn ? Satan kan denk ik wel invloed hebben op zelfs de meest vrome mensen en christen. Zelfs wanneer die persoon zich nog nooit bewust met het ' occulte' heeft beziggehouden. ( overigens, wat versta je precies onder 'occult'? ). Denk bijvoorbeeld maar aan Jezus die Petrus een satan noemde op het moment dat hij hem ervan probeerde te overtuigen hen niet te verlaten.

Natuurlijk is demonische beinvloeding nog geen bezetenheid, daar komen veel meer dingen bij kijken. Maar om te stellen dat satan geen greep kan krijgen op iemand die christen is of alleen een persoon die zich met occulte dingen bezighoudt, vind ik een beetje naief. Satan is zeer machtig ( ja, God is machtiger Knipoog smiley ), hij is ook een meester in het verleiden en misleiden. Hij ontziet zelfs de onschuldigen kinderen niet. In de bijbel lezen we ook dat Jezus demonen uit jonge mensen dreef. Ook in de christelijke geschiedenis zijn de verhalen over bezeten kinderen talrijk. Zouden die allemaal 'occultisten' zijn geweest?

satan moet je niet onderschatten, maar ook zeker niet overschatten. Het lijkt mij niet veilig om zomaar aan te nemen dat bijvoorbeeld een christen nooit bezeten kan worden. Daar tegenover moet ik wel stellen dat bezetenheid relatief zeldzaam is. Psychische aandoeningen en demonische bezetenheid moeten daarom niet met elkaar verward worden. Bij vermoedelijke tekenen van psychische problemen hebben wetenschappelijke en medische onderzoeken prioriteit. Pas wanneer de patient na intensief onderzoek geen blijk geeft van verbetering, kan op diens verzoek een onderzoek naar bezetenheid worden gestart.
Daarbij is het van belang om iemand in te schakelen die verstand van zaken heeft en, ook zeer belangrijk, praktische ervaring. Een priester of voorganger die gewijd is tot exorcist kan dan uitkomst bieden.


Laatst aangepast door
LAURENS814
op maandag 7 februari 2011, 18:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 7 februari 2011, 18:58
 
LAURENS814 schreef:
Die laatste opvatting deel ik niet volledig. Waarom zou een christen of ander vroom mens niet bezeten kunnen worden/zijn ? Satan kan denk ik wel invloed hebben op zelfs de meest vrome mensen en christen. Zelfs wanneer die persoon zich nog nooit bewust met het ' occulte' heeft beziggehouden. ( overigens, wat versta je precies onder 'occult'? ). Denk bijvoorbeeld maar aan Jezus die Petrus een satan noemde op het moment dat hij hem ervan probeerde te overtuigen hen niet te verlaten.

Natuurlijk is demonische beinvloeding nog geen bezetenheid, daar komen veel meer dingen bij kijken. Maar om te stellen dat satan geen greep kan krijgen op iemand die christen is of alleen een persoon die zich met occulte dingen bezighoudt, vind ik een beetje naief. Satan is zeer machtig ( ja, God is machtiger Knipoog smiley ), hij is ook een meester in het verleiden en misleiden. Hij ontziet zelfs de onschuldigen kinderen niet. In de bijbel lezen we ook dat Jezus demonen uit jonge mensen dreef. Ook in de christelijke geschiedenis zijn de verhalen over bezeten kinderen talrijk. Zouden die allemaal 'occultisten' zijn geweest?

satan moet je niet onderschatten, maar ook zeker niet overschatten. Het lijkt mij niet veilig om zomaar aan te nemen dat bijvoorbeeld een christen nooit bezeten kan worden. Daar tegenover moet ik wel stellen dat bezetenheid relatief zeldzaam is. Psychische aandoeningen en demonische bezetenheid moeten daarom niet met elkaar verward worden. Bij vermoedelijke tekenen van psychische problemen hebben wetenschappelijke en medische onderzoeken prioriteit. Pas wanneer de patient na intensief onderzoek geen blijk geeft van verbetering, kan op diens verzoek een onderzoek naar bezetenheid worden gestart.
Daarbij is het van belang om iemand in te schakelen die verstand van zaken heeft en, ook zeer belangrijk, praktische ervaring. Een priester of voorganger die gewijd is tot exorcist kan dan uitkomst bieden.
Kijk Laurens, in mijn stelling gebruik ik bewust het woord bezetenheid en dat is de uiterste vorm. Daar moet een occult verleden aan vooraf gegaan zijn. Dat er ook andere manieren kunnen zijn dat satan kan werken ben ik met je eens. Maar qua uiting en verschijningsvorm lijkt een psychose en demonische bezetenheid op elkaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURENS814





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: maandag 7 februari 2011, 19:23
 
Quote:
Kijk Laurens, in mijn stelling gebruik ik bewust het woord bezetenheid en dat is de uiterste vorm. Daar moet een occult verleden aan vooraf gegaan zijn
.

Maar, wat versta jij nu precies onder 'occult' en 'bezetenheid'?

Quote:
Dat er ook andere manieren kunnen zijn dat satan kan werken ben ik met je eens. Maar qua uiting en verschijningsvorm lijkt een psychose en demonische bezetenheid op elkaar
.

Ja, er zijn wel enkele raakvlakken tussen symptomen van een psychose en bezetenheid. Dit wordt nog eens bemoeilijkt doordat een demon zich graag verbergt en zichzelf alleen onder dwang kenbaar maakt. Zelfs de meest ervaren exorcisten hebben soms moeite het onderscheid te maken. Er bestaan overigens wel beproefde 'trucs' om de demon uit zijn tent te lokken. Ook zijn er bepaalde tekenen die op bezetenheid bij een persoon wijzen. Onder andere:

- Een veemde taal spreken terwijl die persoon dat onmogelijk kan kennen.
- Het vermogen om (delen van) de toekomst te voorspellen, of kennis van verborgen dingen en gebeurtenissen. Bovennatuurlijke kennis
- Het hebben van een enorme lichamelijke kracht die onnatuurlijk is voor iemands leeftijd of lichamelijk conditie.
- Een grote afkeer van heilige voorwerpen of plaatsen.
- Fel, angstig of woedend reageren op de naam van Jezus of heiligen.


Alleen een ervaren geestelijke kan deze tekenen op waarde schatten en de juiste acties ondernemen.


Laatst aangepast door
LAURENS814
op maandag 7 februari 2011, 19:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 7 februari 2011, 20:13
 
LAURENS814 schreef:
.

Maar, wat versta jij nu precies onder 'occult' en 'bezetenheid'?
bezoeken aan de satanskerk. Waarzeggerij, strijkers, wicca, telepathie, telekinesie.....


.
LAURENS814 schreef:
Ja, er zijn wel enkele raakvlakken tussen symptomen van een psychose en bezetenheid. Dit wordt nog eens bemoeilijkt doordat een demon zich graag verbergt en zichzelf alleen onder dwang kenbaar maakt. Zelfs de meest ervaren exorcisten hebben soms moeite het onderscheid te maken. Er bestaan overigens wel beproefde 'trucs' om de demon uit zijn tent te lokken. Ook zijn er bepaalde tekenen die op bezetenheid bij een persoon wijzen. Onder andere:

- Een veemde taal spreken terwijl die persoon dat onmogelijk kan kennen.
- Het vermogen om (delen van) de toekomst te voorspellen, of kennis van verborgen dingen en gebeurtenissen. Bovennatuurlijke kennis
- Het hebben van een enorme lichamelijke kracht die onnatuurlijk is voor iemands leeftijd of lichamelijk conditie.
- Een grote afkeer van heilige voorwerpen of plaatsen.
- Fel, angstig of woedend reageren op de naam van Jezus of heiligen.


Alleen een ervaren geestelijke kan deze tekenen op waarde schatten en de juiste acties ondernemen.
In principe ben ik het grotendeels met je eens, ik geloof dat een ieder die gedoopt is in de Heilige Geest en de geesten kan onderscheiden daartoe door de Heer bekrachtigd is.
Maar mijn eerste gedachte gaat toch altijd uit naar een gewone ziekte, pas als duidelijk wordt dat men een bepaald verleden heeft in het occulte, denk ik pas aan bezetenheid. Want bezetenheid is een hele diepe vorm van occultisme. Dat krijg je niet door het lezen van een horoscoopje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURENS814





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: maandag 7 februari 2011, 22:06
 
Quote:
In principe ben ik het grotendeels met je eens, ik geloof dat een ieder die gedoopt is in de Heilige Geest en de geesten kan onderscheiden daartoe door de Heer bekrachtigd is.


Ja, eens. Maar daar zou ik nog aan willen toevoegen dat het onderscheiden van de geesten een gave van God is. Niet iedere Christen heeft die gave ontvangen. Ook het doen van een exorcisme is een gave en vereist veel voorbereiding, ervaring en een rotsvast geloof.
Ik denk daarom dat niet iedere christen zich moet wagen aan een volledige duiveluitdrijving, dit kan namelijk zeer gevaarlijk zijn.
Iemand die niet geroepen is voor het werk van exorcist en niet sterk in zijn schoenen staat zal niet staande blijven in het heetst van de strijd.

Dit alles is overigens niet mijn eigen 'wijsheid', maar advies afkomstig van mensen (priesters en leken met bijzondere bediening) met veel ervaring in dit soort zaken. Dat advies neem ik in ieder geval ter harte, want zelf zou ik het in mijn broek doen in een head-on confrontatie met de duivel. Toch zijn er mensen die iedere dag die confrontatie aangaan vanuit hun door God gegeven roeping tot exorcist (het blijft een mooi woord Knipoog smiley
Lees bijvoorbeeld het indrukwekkende (engelstalige) interview met Gabriel Amorth, de hoofdexorcist van het Vaticaan:

http://www.freerepublic.com/focus/religion/1260364/posts

Of neem een kijkje op:http://www.religiousdemonology.com/

Zijn deze mensen gek of toch niet? Heftige stof, dat in ieder geval wel...


Laatst aangepast door
LAURENS814
op maandag 7 februari 2011, 22:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: maandag 7 februari 2011, 23:13
 
LAURENS814 schreef:
Die laatste opvatting deel ik niet volledig. Waarom zou een christen of ander vroom mens niet bezeten kunnen worden/zijn ? Satan kan denk ik wel invloed hebben op zelfs de meest vrome mensen en christen. Zelfs wanneer die persoon zich nog nooit bewust met het ' occulte' heeft beziggehouden. ( overigens, wat versta je precies onder 'occult'? ). Denk bijvoorbeeld maar aan Jezus die Petrus een satan noemde op het moment dat hij hem ervan probeerde te overtuigen hen niet te verlaten.

Natuurlijk is demonische beinvloeding nog geen bezetenheid, daar komen veel meer dingen bij kijken. Maar om te stellen dat satan geen greep kan krijgen op iemand die christen is of alleen een persoon die zich met occulte dingen bezighoudt, vind ik een beetje naief. Satan is zeer machtig ( ja, God is machtiger Knipoog smiley ), hij is ook een meester in het verleiden en misleiden. Hij ontziet zelfs de onschuldigen kinderen niet. In de bijbel lezen we ook dat Jezus demonen uit jonge mensen dreef. Ook in de christelijke geschiedenis zijn de verhalen over bezeten kinderen talrijk. Zouden die allemaal 'occultisten' zijn geweest?

satan moet je niet onderschatten, maar ook zeker niet overschatten. Het lijkt mij niet veilig om zomaar aan te nemen dat bijvoorbeeld een christen nooit bezeten kan worden. Daar tegenover moet ik wel stellen dat bezetenheid relatief zeldzaam is. Psychische aandoeningen en demonische bezetenheid moeten daarom niet met elkaar verward worden. Bij vermoedelijke tekenen van psychische problemen hebben wetenschappelijke en medische onderzoeken prioriteit. Pas wanneer de patient na intensief onderzoek geen blijk geeft van verbetering, kan op diens verzoek een onderzoek naar bezetenheid worden gestart.
Daarbij is het van belang om iemand in te schakelen die verstand van zaken heeft en, ook zeer belangrijk, praktische ervaring. Een priester of voorganger die gewijd is tot exorcist kan dan uitkomst bieden.


Wat versta jij onder christen en ander vroom mens, beetje een rare vergelijking met name om ervan uit te gaan dat een ware Christen toch bezeten kan raken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: maandag 7 februari 2011, 23:18
 
CHATULIEM619 schreef:
In de geestelijke gezondheidszorg heeft men veel problemen met mensen die vinden dat iemand die aan psychoses lijdt demonisch gebonden is. Is een psychose satanisch of is het gewoon een ziekte in de hersenen?

Zelf ben ik van mening, dat alleen mensen die zich bewust bezig houden met het occulte, demonische bezeten kunnen zijn. Is dat niet het geval, dan kunnen ze ook niet bezeten zijn...

Allereerst is een psychose een ziekte in de hersenen. Een ziekte die ons allemaal kan overkomen. Het lijntje tussen gezond en niet gezond is erg dun. Er zijn diverse oorzaken zowel psychisch als lichamelijk die een psychose kunnen veroorzaken.
Het geeft mensen die het overkomt een enorme angst die niet met woorden te omschrijven is. Je moet je eens indenken wat er gebeurt als je zintuigen je totaal in de steek laten. Dat je dingen ruikt, voelt, hoort, waarneemt en denkt die totaal niets met de realiteit van doen hebben.

Dat men binnen de GGZ problemen heeft met mensen die vinden dat iemand die aan psychoses lijdt demonisch gebonden is valt reuze mee hoor. Waar men wel problemen mee heeft is manier van benaderen, vanuit de gedachte dat iemand demonisch gebonden is, van iemand die een psychose heeft. Denk ook eens aan de onterechte stigma die het geeft aan mensen met een psychose.
Bepaalde geloofsrichtingen denken, hoe goed bedoelt ook, tijdens het bezoekuur zomaar aan de slag te kunnen gaan met hun broeders of zusters, zonder zich bewust te zijn van de consequenties en angst die het geeft bij diegene met een psychose.
Ja, de consequenties voor de patiënt, daar heeft men binnen de GGZ inderdaad wat problemen mee.


Laatst aangepast door
KATHY142
op maandag 7 februari 2011, 23:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURENS814





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 februari 2011, 19:52
 
LEONARD480 schreef:
Wat versta jij onder christen en ander vroom mens, beetje een rare vergelijking met name om ervan uit te gaan dat een ware Christen toch bezeten kan raken.


Ja, ik begrijp je verwarring. Ik bedoel ongeveer dit:

Een christen is iemand die probeert Jezus na te volgen om verlost te worden van zijn/haar zonden. Een christen zondigt dus nog steeds, maar weet om vergeving te vragen bij God, en daardoor maakt hij een nieuwe start.
Een Christen is boven alles een feilbaar mens. Iedere dag zondigen mensen en iedere dag hebben ze vergeving nodig.

Een vroom mens is iemand die probeert zo goed mogelijk te leven, ongeacht of hij /zij nu gelooft in God of het occulte. Iemand die geen christen is kan zo ook een vroom en goed mens proberen te zijn.

Een christen en een vroom mens zondigen dus beide iedere dag. Het verschil is dat de christen weet hoe hij zijn zonden kan herstellen, namelijk door: geloof, hoop en liefde.

Ik denk overigens wel dat een christen in opperste staat van genade niet bezeten kan worden omdat de heilige geest dat niet toestaat.
Die persoon zou je dan een 'ware christen' kunnen noemen.
Diezelfde persoon kan er echter wel voor kiezen om te zondigen ( vrije wil blijft bestaan). Op het moment dat hij daar voor kiest verliest die persoon iets van Gods genade, omdat hij zich openstelt voor duistere invloeden. Dit kan vervolgens de deur open zetten naar meer duistere invloeden en in het uiterste geval kan dat leiden tot bezetenheid.

Zo denk ik er over, maar verschil gerust van mening....

Overigens meen ik de woorden 'ware christen' niet in mijn eerdere berichten te hebben gebruikt. Ik had het over 'vroom'.


Laatst aangepast door
LAURENS814
op dinsdag 8 februari 2011, 19:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 februari 2011, 20:10
 
CHATULIEM619 schreef:
Want bezetenheid is een hele diepe vorm van occultisme. Dat krijg je niet door het lezen van een horoscoopje.

Wat zijn geestesziekemensen dan???? Komt veel in de christelijkewereld voor..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 3 van 6