ChristianMatch
 


Forum

Moeder worden op 63-jarige leeftijd: Bijbels uit te leggen?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 09:16
 
MARISKA601 schreef:
Deze moeder heeft wel het kind gebaard.
Biologisch gezien heeft ze niks met dit kind.
Ik vraag me af of de artsen niet voor God gaan spelen om het
voor iedere vrouw mogelijk te maken een kind te krijgen.

In Nederland ligt de grens bij 45.
Deze Italiaanse arts is al vaak in het nieuws geweest omtrent de behandeling
van vrouwen boven de 50 jaar zwanger te maken.

Echtparen van boven de 45 komen al niet meer in aanmerking voor adoptie.

Moeten we niet moedertje natuur de gang laten gaan na ons 45ste?
Ik zelf ben er op tegen om eicellen en zaadcellen te doneren.

He Mariska, leg eens uit waarom je op eicel/zaadceldonatie tegen bent? Als het gaat om één van de twee heeft de andere ouder immers biologische gezien wel degelijk verwantschap met het kind. Verder is de behandeling gelijk aan IVF. Dus rijst bij mij vervolgens de vraag wat je van IVF vindt. Ook dat is immers een ingrijpen in de natuur, want daar komt helemaal geen geslachtsgemeenschap aan te pas. En hoe zit het dan met draagmoederschap? Moet dat ook worden afgewezen? Of zelfs een keizersnede? Is toch ook een ingrijpen in de natuur, want het is niet de natuurlijke manier waarop een kind geboren wordt….. Let wel: het zijn gewoon vragen hoor, zonder dat ik iets probeer te insinueren.

Persoonlijk vind ik het altijd moeilijk om uitspraken te doen over het afwijzen van medisch ingrijpen. Vroeger gingen vrouwen die niet op de natuurlijke manier konden bevallen gewoon dood, tegenwoordig kunnen zij gelukkig een keizersnede krijgen. En ja, dat lijkt dan wel heel wat anders dan eicel/zaadceldonatie, IVF, draagmoederschap, whatever… maar waarom zou het één wel mogen en het ander niet? Waarom de ene keer de stelling dat je voor God probeert te spelen als je ingrijpt, terwijl dat de andere keer niet eens in je opkomt om dat te zeggen…. Op de één of andere manier komt dat niet direct consequent op mij over. In mijn ogen is de medische wetenschap eerder iets wat God ons heeft gegeven. Of die vervolgens ook altijd wordt toegepast zoals God het heeft bedoeld is een tweede.

Ik heb al aangegeven dat ik het niet handig vind om een vrouw van 63 nog moeder te laten worden middels kunstmatige ingrepen. Een vrouw van 63 is over het algemeen al lang door de overgang heen en dat is niet voor niets. Daarbij komt dat het ook nog om een alleenstaande moeder gaat. Zij moet dit kind dus ook nog alleen groot brengen. Dit lijkt een gevaarlijke opmerking, want er zijn natuurlijk veel meer alleenstaande moeders (waaronder ik). Dat is echter doorgaans geen bewuste keuze geweest, die moeders zijn ook niet zwanger geraakt door een medisch ingrijpen en bovendien zijn zij geen 63 jaar. Het is de gehele combinatie van factoren die maakt dat ik dit hele gebeuren moeilijk (of eigenlijk helemaal niet) kan begrijpen.

Maar afgezien daarvan heb ik vooral medelijden met het kindje van die vrouw. Je weet natuurlijk nooit hoe het loopt in het leven, maar de kans dat dit kindje haar moeder op relatief jonge leeftijd verliest is natuurlijk wel groter dan wanneer het een moeder zou hebben die een stuk jonger was. En als dat niet het geval is, dan heeft het nog steeds een moeder die in feite haar oma zou kunnen zijn. Ik vraag me dan ook wel eens af hoe dat straks gaat als die kleine op school zit. Zal zij worden gepest met het feit dat haar moeder zo oud is? Kan die moeder ermee omgaan als er een kinderfeestje is met een stuk of 10 rakkers bij elkaar? En hoe zal dat gaan in de puberteit? Anyway, ik vind het gewoon een onhandige keuze, maar het gaat me echt veel te ver om het kind erom te veroordelen. Ook dit kindje is een parel in Gods hand.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 09:42
 
Een ivf behandeling binnen een relatie met eigen eicel en donorzaad,
is in mijn ogen heel wat anders als een ivf behandeling met donorzaad en donoreicel.


Is het Gods bedoeling dat we op de laatste manier voor nakomelingen zorgen?
Wat voor gevolgen heeft het voor het kind als het weet dat het
op deze manier verwekt is , en niet weet wie zijn biologische
ouders zijn.


Is het niet zo dat wij moeten leren accepteren dat kinderen krijgen
niet iets vanzelfsprekend is.
Het ene echtpaar zal makkelijker kinderen krijgen dan het andere echtpaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 09:57
 
Persoonlijk ben ik blij dat ik twee gezonde kinderen op de "natuurlijke" manier mocht ontvangen en dat er geen IVF plaats hoefde te vinden.
Ik zou dit ook een zeer moeilijke beslissing hebben gevonden om zoiets te overwegen...denk alleen eens aan de embryo's die "over" zijn wat of daar mee gebeurt...
Medisch ingrijpen ben ik tot op zekere hoogte dankbaar voor al geloof ik altijd dat we met de ethische kant zeer kritisch om moeten blijven gaan en jezelf sowieso goed voor moet laten lichten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/In-vitrofertilisatie#Problemen_met_betrekking_tot_ivf

En dan geloof ik wel dat ik achter Mariska's visie sta.


Laatst aangepast door
MARIAN519
op dinsdag 22 maart 2011, 09:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 12:31
 
MIEKE364 schreef:
Vanuit het interview begreep ik dat ze het gevoel kreeg dat het nu of nooit was en het om die reden nu heeft doorgezet hoewel ze er al wel eerder over had gedacht.

Zou die Italiaanse arts niet om ethische redenen gestopt kunnen worden? Weet iemand iets van dit soort zaken, internationaal recht, afdeling ethische afspraken of zoiets?

Intussen heeft Leeuwarden wel een internationaal unicum.

Ff tussen door ze woont niet in Leeuwarden maar in Harlingen Knipoog smiley

*zei Does*

Verder tja ik ken de vrouw van horen zeggen en ja heb der wel eens gezien, Er gaan hier in Harlingen heel veel verhalen rond, Harlingen is nu eenmaal een klein plaatsje waar veel gekletst word.
Ik ben het er niet mee eens ik vind het voor het kind er zielig dat eht zo'n oude moeder heeft, zeker ook omdat er geen vader in beeld is,
De vrouw is alleenstaand en heeft verder weinig mensen omzich heen...(dit van wat ik uit de verhalen heb begrepen) Verder vind ik dat een vrouw na de overgang niet aan kinderen moet beginnen, vrouwen komen immers niet voor niets in de overgang??
Daar is een reden voor lijkt mij,
Ben heel benieuwd hoe dit allemaal gaat komen, Kan enkel diep medelijden hebben met dit kleine meisje, Niet alleen omdat haar moeder oud is, maar ook omdat ze hier geboren is, Zoals ik al aangaf het is hier niet groot net een groot dorp, het meisje zal op latere leeftijd giga na gewezen en gepest worden, Heeft moeders daar ook over nagedacht? Ik betwijfel het, in mijn ogen heeft moeders enkel aan haar zelf gedacht, Ik wil nu een kind... Ik kan het nu betalen...(want het zal ongetwijfeld een hoop centjes gekost hebben) Maar denk niet dat ze heeft gedacht hoe het voor haar kindje zal zijn...Al met al vind ik het een zeer egoistisch iets.
*Robbedoes die heel benieuwd is naar de reacties van de mensen als de dame in kwestie hier op zaterdag gezellig achter de wagen gaat statten...De spot prentjes zijn hier aan de orde van de dag een kinderwagen staat veel beter dan een rollator*


Laatst aangepast door
HENK710
op dinsdag 22 maart 2011, 12:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 14:24
 
IVF "binnen en met genetisch materiaal van de eigen partners" moet kunnen volgens mij,

Ik denk ook dat God in deze gevallen ivf wil en kan zegenen

Kiezen om als alleenstaande zwanger te worden en ook de opvoeding op je eentje aangaan, is volgens mij geheel ondoordacht en ook egoïstisch.

Wat Herman zijn reactie betreft; ik denk dat ik hem kan begrijpen als hij zegt dat dit kind geen gave van God is.
Hij bedoelt wellicht dat God dit niet gewild heeft, net zomin als God wil dat een tien-jarig meisje zwanger wordt door verkrachting!
Maar ik geloof wel, en ik vermoed ook wel dat Herman dit zo ziet, dat God hier vol medelijden en meeleven en vol van Liefde naar dit kindje zal omzien!


Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op woensdag 23 maart 2011, 20:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 14:49
 
Die term die ik gebruik is meer een vraag?
Hoever kan en mag de medici gaan eigenlijk?

Als bij een echtpaar word geconstateerd dat er sprake is van
onvruchtbaarheid,waarom dan gebruik maken van donoren?

Heeft God er niet een bedoeling mee dat mensen onvruchtbaar zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 14:50
 
MARISKA601 schreef:
Een ivf behandeling binnen een relatie met eigen eicel en donorzaad,
is in mijn ogen heel wat anders als een ivf behandeling met donorzaad en donoreicel.


Is het Gods bedoeling dat we op de laatste manier voor nakomelingen zorgen?
Wat voor gevolgen heeft het voor het kind als het weet dat het
op deze manier verwekt is , en niet weet wie zijn biologische
ouders zijn.


Is het niet zo dat wij moeten leren accepteren dat kinderen krijgen
niet vanzelfsprekend is?


Het ene echtpaar zal makkelijker kinderen krijgen dan het andere echtpaar.



zelf ben ik ongewenst kinderloos.
en ook al had ik de keuze om op een lijst geplaatst te worden voor een icsi-behandeling; zelf had ik het idee dat dit toch wel op "scheppertje spelen" begon te lijken, en we hebben er om die reden van af gezien.
ook de kans op baarmoederhals kanker en borstkanker schijnt toe te nemen bij het slikken van veel hormonen.

wat weinig wordt gerealiseerd, is dat mensen die alleengaand blijven, ook ongewenst kinderloos zijn/blijven; dan heb je nog een extra (eventueel) verdriet; je kunt je emoties met betrekking tot het geen moeder/vader worden, niet met een partner delen, en soms wordt het door "de buitenwereld" niet eens gezien.
wellicht is het dan nog moeilijker!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 15:09
 
MARISKA601 schreef:
Die term die ik gebruik is meer een vraag?
Hoever kan en mag de medici gaan eigenlijk?
[color=#008000]Ja had dit ook wel zo gelezen Mariska

Als bij een echtpaar word geconstateerd dat er sprake is van
onvruchtbaarheid,waarom dan gebruik maken van donoren?
[/color]ben ik ook mee akkoord, vind ivf enkel ok indien het tussen man en vrouw blijft
Heeft God er niet een bedoeling mee dat mensen onvruchtbaar zijn?


sorry als ik de indruk gaf je verkeerd te interpreteren, heb soms problemen met echt over te brengen wat ik bedoel (merk ik soms)


Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op dinsdag 22 maart 2011, 15:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 15:09
 
MARYLIEN613 schreef:
sorry als ik de indruk gaf je verkeerd te interpreteren, heb soms problemen met echt over te brengen wat ik bedoel (merk ik soms)



ik heb soms ook moeite om dingen duidelijk te maken


Laatst aangepast door
MARISKA601
op dinsdag 22 maart 2011, 15:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 15:45
 
MARISKA601 schreef:
Die term die ik gebruik is meer een vraag?
Hoever kan en mag de medici gaan eigenlijk?
Dat is dus een probleem, in dit geval denk ik persoonlijk dat hij te ver is gegaan. Maar voor de 63-jarige moeder zal dit niet het geval zijn.....

Als bij een echtpaar word geconstateerd dat er sprake is van
onvruchtbaarheid,waarom dan gebruik maken van donoren?
Waar leg je dan de grens, bij levend reddend mag je wel gebruik maken van donoren, maar bij leven scheppen niet ??
Ik ben het wel met je vorige posting eens, ei- of zaadcel voor donatie gebruiken om zwanger te worden, gaat in feite buiten de relatie om ....


Heeft God er niet een bedoeling mee dat mensen onvruchtbaar zijn?
Weet ik niet, door de medische kennis (en techniek) zijn die mensen nu vaak wel te helpen. Ga je dan buiten God om ?? Ik denk dat de mensen die het persoonlijk aangaat, meestal wel bidden tot Hem om zijn Leiding aangaande deze dingen.

Vergis je niet op de zwaarte van de kinderwens ....

..


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op dinsdag 22 maart 2011, 15:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DINI968





Berichten: 200

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 17:14
 
Thomas, een ouder heeft geen recht op een kind, een kind heeft recht op een ouder.[/quote

In deze uitspraak kan ik me helemaal vinden. Het krijgen van kinderen is in wezen altijd een egoistisch verlangen en er zijn heel wat jonge ouders die maar wat makkelijk hun kind naar de creche of opa en oma brengen.
Dat hoeft niet per definitie slecht te zijn, begrijp me goed.
Ik heb zelf oude ouders gehad en heb om die reden ervoor gekozen om jong aan kids te beginnen voor zover je als christen kunt kiezen. Je ontneemt een kind niet al op jonge leeftijd de ouders, broers en zussen maar ook nog eens grootouders....................En het kind heeft er recht op om een ouder te hebben die nog het vuur uit zijn sloffen voor hem loopt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 17:20
 
MARISKA601 schreef:
Die term die ik gebruik is meer een vraag?
Hoever kan en mag de medici gaan eigenlijk?

Als bij een echtpaar word geconstateerd dat er sprake is van
onvruchtbaarheid,waarom dan gebruik maken van donoren?

Heeft God er niet een bedoeling mee dat mensen onvruchtbaar zijn?

Mariska, 'k vind dat jij hele goede vragen stelt. Hier denk ik ook weleens over na. Het is moeilijk voor mensen om bijv. kinderloosheid te accepteren, waardoor we heel ver - in dit geval vind ik té ver - gaan. Heel veel is 'maakbaar' geworden, maar daar is ook een (ethische) grens aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 17:26
 
HANNAH810 schreef:
zelf ben ik ongewenst kinderloos.
en ook al had ik de keuze om op een lijst geplaatst te worden voor een icsi-behandeling; zelf had ik het idee dat dit toch wel op "scheppertje spelen" begon te lijken, en we hebben er om die reden van af gezien.
ook de kans op baarmoederhals kanker en borstkanker schijnt toe te nemen bij het slikken van veel hormonen.

'k Vind het bijzonder om te lezen, hoe jij met je kinderloosheid omging/omgaat. Voor je keuze heb ik respect. Dat zal niet makkelijk geweest zijn.

wat weinig wordt gerealiseerd, is dat mensen die alleengaand blijven, ook ongewenst kinderloos zijn/blijven; dan heb je nog een extra (eventueel) verdriet; je kunt je emoties met betrekking tot het geen moeder/vader worden, niet met een partner delen, en soms wordt het door "de buitenwereld" niet eens gezien.
wellicht is het dan nog moeilijker!!

Hannah, ik herken me in je stukje Knipoog smiley, al heb ik altijd moeite met het vergelijken van 'leed'. Dat is hier - wat mij betreft - niet aan de orde.

God gaat met iedereen een eigen weg, dus soms kan iets - waar je zelf niet voor gekozen hebt - toch Zijn leiding zijn. Wellicht ziet Hij een andere taak voor je. Hij helpt je daar dan ook zeker in. Dan is geen weg onbegaanbaar en uitzichtsloos.


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op dinsdag 22 maart 2011, 17:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 17:35
 
Volgens mij is dit bijbels op deze manier niet uit te leggen.In de bijbel gebeurde het zeker dat oudere vrouwen zwanger werden denk maar aan Elizabeth, maar dit kind werdt door God gegeven en met een bedoeling!

De arts in Italie is naar mijn inziens voor God aan het spelen.
Wij hebben als vrouwen inderdaad niet de overgang voor niks gekregen het lichaam van de vrouw is er niet voor geschapen op op die leeftijd nog kinderen te krijgen.

Er wordt ook niet naar de situatie gekeken het kind heeft geen vader en een bejaarde moeder, wij weten niet hoe oud we mogen worden maar op wat voor leeftijd komt dit kind al zonder ouders te staan??

Ik ben het eens met hannah die zegt dat er onder ons zat zijn die ongewenst kinderloos zijn en dat dit verdriet met zich mee brengt.
Ik zit zelf in zo'n periode dat durf ik eerlijk te zeggen dat ik merk dat mijn biologische klokje doortikt en dat kinderen krijgen voor mij nog maar een kleine mogelijkheid is, ondanks dat zie ik hierin wel God's leiding in mijn leven, maar dat zegt niet dat ik het er niet moeilijk mee heb want dat heb ik zeker wel.

Maar mijn nekharen gaan overeind staan als ik hoor dat mensen gaan voor een cariere en dan bedenken Ja ik wil ook nog wel een kind dus ik ga naar een arts en zo ook al ben ik 63 ik ben moeder!!

Iemand schreef (geloof Lisa) cariere en kinderen gaan samen alleen het vereist wel het een en ander, ik zeg dus niet dat niet beide ouders zouden mogen werken (denk dat ik zelf ook wel wat zou willen blijven werken) maar als je kinderen gegeven wordt moet je er ook voor ze kunnen zijn!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 17:36
 
MARISKA601 schreef:
Heeft God er niet een bedoeling mee dat mensen onvruchtbaar zijn?

Veronderstel nu dat iemand onvruchtbaar is door de schuld van de andere. Door bijvoorbeeld stampen te hebben gekregen. Zou dat de bedoeling van God zijn geweest?

Zou een ziekte die tot onvruchtbaarheid leidt ook een bedoeling zijn van God?

Op de duur zou men nooit meer naar een dokter gaan om kanker te of tumoren te bestrijden omdat men het kan zien als een toedoen van God en het dan maar op zijn beloop laten.

Ik vind het ook niet verantwoord hoor wat die 63 jarige vrouw en haar dokters hebben bewerkstelligd .

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 18:24
 
Even een klein beetje humor tussendoor, mag wel hè. Knipoog smiley Is straks in het Jeugdjournaal te zien, gaat ook over dit onderwerp.

Vraag aan een jongen: Zie je ook voordelen in het hebben van een oude moeder?
Zijn serieuze antwoord: Het kan wel heel handig zijn als je een werkstuk voor geschiedenis moeten maken, zij kan dan wel goed helpen.

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 18:51
 
THOMAS968 schreef:
Het argument is in zeer behoudende kring ook misbruikt om kinderen niet in te laten enten tegen polio.

Dat soort excessen moet je volgens mij ook niet willen. Helemaal mee eens. Ik ben het met je eens dat je als mens zeker op tijd mag ingrijpen als je ziekten kunt voorkomen.


Laatst aangepast door
BEUN656
op dinsdag 22 maart 2011, 18:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:04
 
BEUN656 schreef:
Dat soort excessen moet je volgens mij ook niet willen. Helemaal mee eens. Ik ben het met je eens dat je als mens zeker op tijd mag ingrijpen als je ziekten kunt voorkomen.


Wat heeft dat in relatie tot die moeder Beun Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:06
 
MARIJAN072 schreef:

Schrijnend relaas Marijan. Sterkte ermee. En als ik even in mag gaan op Gods weg hierin Hannah: kom er maar om... Is het altijd zo gemakkelijk om Gods weg te accepteren in je leven...? Ik heb er in het verleden flink moeite mee gehad hoor...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DINI968





Berichten: 200

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:31
 
[quote=FRANKT627]Veronderstel nu dat iemand onvruchtbaar is door de schuld van de andere. Door bijvoorbeeld stampen te hebben gekregen. Zou dat de bedoeling van God zijn geweest?

Zou een ziekte die tot onvruchtbaarheid leidt ook een bedoeling zijn van God?

Op de duur zou men nooit meer naar een dokter gaan om kanker te of tumoren te bestrijden omdat men het kan zien als een toedoen van God en het dan maar op zijn beloop laten.

Ik vind het ook niet verantwoord hoor wat die 63 jarige vrouw en haar dokters hebben bewerkstelligd .

Knipoog smiley[/quote

Wat zijn stampen????????????????????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:54
 
[quote=DINI968]Ik vraag me af of je een dergelijk kwaad moet zien als iets wat Gods wil was, maar goed elders lopen daar ook al draadjes over. Verder denk ik dat een discussie wel algemeen moet blijven. Het is te gemakkelijk alles wat gebeurt als Gods wil te zien. Je maakt Hem daarmee impliciet verantwoordelijk voor het kwaad. Omdat dat ongerijmd is en strijdig met de logica van het zoenoffer, vluchten mensen daardoor soms in een donker Godsbeeld. Ik ga er van uit dat we met God na de kruisdood in een andere verhouding zijn komen te staan. Het kwaad gebeurt, de mens heeft een keuze en God grijpt kennelijk niet altijd in. God keurt het kapotschoppen van mensen af, ook in overdrachtelijke zin. Waarmee ik niet weg wil en kan nemen dat er vaak onaangename dingen gebeuren die toch een goed effect hebben gehad. God leidt ook ongemerkt zeg maar, dat zou goed kunnen en kun je zeker zo ervaren.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 22 maart 2011, 20:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:56
 
MARIJAN072 schreef:
Even een klein beetje humor tussendoor, mag wel hè. Knipoog smiley Is straks in het Jeugdjournaal te zien, gaat ook over dit onderwerp.

Vraag aan een jongen: Zie je ook voordelen in het hebben van een oude moeder?
Zijn serieuze antwoord: Het kan wel heel handig zijn als je een werkstuk voor geschiedenis moeten maken, zij kan dan wel goed helpen.

Lachende smiley

Het mooie aan kinderen is de andere beleving he. De kromme logica bij kinderen van drie vertedert me in ieder geval heel erg.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 20:01
 
BEUN656 schreef:
als ik even in mag gaan op Gods weg hierin Hannah: Is het altijd zo gemakkelijk om Gods weg te accepteren in je leven...?

ik denk dat het erg veel moeite kan kosten, beun;
als alleenstaande misschien nog wel meer dan wanneer je samen een verwerkingsproces doormaakt.
misschien ligt het er ook aan hoe je Godsbeeld is, hoeveel moeite je hebt met het accepteren van de lijn in je leven; ik weet het niet.......
het is nu eenmaal een stuk gemakkelijker de goede dingen uit Zijn hand te ontvangen, dan de moeilijke, nietwaar?

wat ik echter wel weet, is dat regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, voor- en tegenspoed, uit Zijn Vaderlijke hand komen;
en dat alle dingen meewerken ten goede, voor hen die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
dat is voor mij een troost geweest indertijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 20:09
 
BEUN656 schreef:
Schrijnend relaas Marijan. Sterkte ermee. En als ik even in mag gaan op Gods weg hierin Hannah: kom er maar om... Is het altijd zo gemakkelijk om Gods weg te accepteren in je leven...? Ik heb er in het verleden flink moeite mee gehad hoor...

Je bedoelt het vast goed Beun, maar ik zie dit niet als schrijnend hoor. Maar toch bedankt! Knipoog smiley

schrijnend (bn): gevoelig, grievend, hartverscheurend, navrant, nijpend, pijnlijk, snerpend, stekend, tragisch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 21:25
 
SUSANNAH475 schreef:
Oeps, ik vind dat je met die stelling wel erg ver gaat hoor.
Dat kind wat geboren is kan er toch niks aan doen dat die moeder daarvoor kiest...???
Volgens mij zijn alle kinderen bij God welkom, het kan alleen zo zijn dat het niet op een verantwoordelijke manier (en/ of natuurlijke manier) verwekt is, zoals hier en dat is m.i. idd. niet de manier.

....


Laatst aangepast door
MARIO216
op dinsdag 22 maart 2011, 21:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 21:29
 
THOMAS968 schreef:
Het mooie aan kinderen is de andere beleving he. De kromme logica bij kinderen van drie vertedert me in ieder geval heel erg.

Thomas

Zeker weten! Geweldig, die logica van hun. Dit was overigens een wat ouder kind, maar ook die kunnen heel leuk uit de hoek komen. Daar geniet ik dagelijks van. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 21:34
 
LISA610 schreef:
Kun je ook doen terwijl er kinderen komen hoor Mario. Is dan wel een kwestie van een hele goede balans vinden, maar ook dat is niet onmogelijk. Knipoog smiley

Misschien is het meer ergens een punt van maken, van dit kan, dit wil ik ook dan echt, Met alle geweld.
De grenzen van de schepping opzoeken en wil God dan dat werkelijk. Is dat dan ook een kind van God?? (sorry, de duivel kan ook heel veel) Heeft God dit werkelijk zo bedoeld. Nee, denk ik. Een vrouw heeft een x-aantal eicellen die vanaf een jaar of 12 tot eind 40 bevrucht kunnen worden.


Laatst aangepast door
MARIO216
op dinsdag 22 maart 2011, 21:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 22:11
 
MARIJAN072 schreef:
Even een klein beetje humor tussendoor, mag wel hè. Knipoog smiley Is straks in het Jeugdjournaal te zien, gaat ook over dit onderwerp.

Vraag aan een jongen: Zie je ook voordelen in het hebben van een oude moeder?
Zijn serieuze antwoord: Het kan wel heel handig zijn als je een werkstuk voor geschiedenis moeten maken, zij kan dan wel goed helpen.

Lachende smiley

Kijk, die jongen ziet gelijk de praktische kanten....... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 22:53
 
LEONARD480 schreef:
Wat heeft dat in relatie tot die moeder Beun Smiley die vol vragen zit

Ga buiten spelen bijdehand!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 22:58
 
MARIJAN072 schreef:
Je bedoelt het vast goed Beun, maar ik zie dit niet als schrijnend hoor. Maar toch bedankt! Knipoog smiley

schrijnend (bn): gevoelig, grievend, hartverscheurend, navrant, nijpend, pijnlijk, snerpend, stekend, tragisch

Ja, was het ook. We zitten hier tenslotte ook om elkaar te steunen toch? Ik kan me namelijk voorstellen dat je al die commentaren met kromme tenen leest...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3