ChristianMatch
 


Forum

daten Bijbels?
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 15:34
 
Natuurlijk is er een groot verschil tussen 2 volwassen christenen, (volwassen; lichamelijk, mentaal en geestelijk (als christen), die verantwoord ontmoeten en de naieve tiener waar het kermis is op de hormonen afdeling. Heb een preek gehoord en aan een goede kennis gegeven die met wat problemen zat op dit gebied, maar na het luisteren zelf vroeg ik me wel af hoe Bijbels het is om lid te zijn van een dating site? Soms is het verschil tussen ''recreatief'' daten en kijken of het klikt voor eventueel huwelijk erg groot.

Zou zeggen; Luister eens naar deze overdenkingen over dit onderwerp:

(deze Amerikaan is een beetje ''over the top'' soms, hoop dat je dat met een korreltje zout kan nemen)


[/url] http://www.youtube.com/watch?v=LfyJMSeYUN0&feature=related [url]

Alle delen staan er naast.

Enjoy


Laatst aangepast door
DAVID923
op dinsdag 22 maart 2011, 15:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 15:47
 
DAVID923 schreef:
Natuurlijk is er een groot verschil tussen 2 volwassen christenen, (volwassen; lichamelijk, mentaal en geestelijk (als christen), die verantwoord ontmoeten en de naieve tiener waar het kermis is op de hormonen afdeling. Heb een preek gehoord en aan een goede kennis gegeven die met wat problemen zat op dit gebied, maar na het luisteren zelf vroeg ik me wel af hoe Bijbels het is om lid te zijn van een dating site? Soms is het verschil tussen ''recreatief'' daten en kijken of het klikt voor eventueel huwelijk erg groot.

Zou zeggen; Luister eens naar deze overdenkingen over dit onderwerp:

(deze Amerikaan is een beetje ''over the top'' soms, hoop dat je dat met een korreltje zout kan nemen)



[/url] http://www.youtube.com/watch?v=LfyJMSeYUN0&feature=related [url]

Alle delen staan er naast.

Enjoy



Weet niet wat beter is David ...poppetjes kijken via een datingsite of uitgehuwelijkt worden in de tijden van de Bijbel.


Laatst aangepast door
LEONARD480
op dinsdag 22 maart 2011, 15:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 15:53
 
http://www.youtube.com/watch?v=LfyJMSeYUN0&feature=related


hm, zoals je schreef: over de top, heel veel korreltjes zout nodig ....


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op dinsdag 22 maart 2011, 15:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 18:38
 
DAVID923 schreef:
Natuurlijk is er een groot verschil tussen 2 volwassen christenen, (volwassen; lichamelijk, mentaal en geestelijk (als christen), die verantwoord ontmoeten en de naieve tiener waar het kermis is op de hormonen afdeling. Heb een preek gehoord en aan een goede kennis gegeven die met wat problemen zat op dit gebied, maar na het luisteren zelf vroeg ik me wel af hoe Bijbels het is om lid te zijn van een dating site? Soms is het verschil tussen ''recreatief'' daten en kijken of het klikt voor eventueel huwelijk erg groot.

Zou zeggen; Luister eens naar deze overdenkingen over dit onderwerp:

(deze Amerikaan is een beetje ''over the top'' soms, hoop dat je dat met een korreltje zout kan nemen)



[/url] http://www.youtube.com/watch?v=LfyJMSeYUN0&feature=related [url]

Alle delen staan er naast.

Enjoy

Met alle respect David, maar ga je hier niet een beetje ver? Ten eerste leef je in een verkeringstijd niet als man en vrouw. In tegenstelling tot samenwonen overigens. Maar dat terzijde... En dan: hoe verstandig is het om zonder verkeringstijd zonder meer in het huwelijksbootje te stappen? Ik heb huwelijken op kraken zien staan door overhaaste stappen hoor...


Laatst aangepast door
BEUN656
op dinsdag 22 maart 2011, 18:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 18:57
 
BEUN656 schreef:
Met alle respect David, maar ga je hier niet een beetje ver? Ten eerste leef je in een verkeringstijd niet als man en vrouw. In tegenstelling tot samenwonen overigens. Maar dat terzijde... En dan: hoe verstandig is het om zonder verkeringstijd zonder meer in het huwelijksbootje te stappen? Ik heb huwelijken op kraken zien staan door overhaaste stappen hoor...


Lees jij wat anders Beun???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:09
 
LEONARD480 schreef:
Lees jij wat anders Beun???

Bedankt voor je nogal vage reactie. Verkering staat inderdaad niet in de Bijbel vermeld maar nogmaals: je leeft in je verkeringstijd niet als man en vrouw. Ik denk dus ook niet dat verkering hebben onbijbels is. Misschien dat ze daar vroeger andere noemer voor.


Laatst aangepast door
BEUN656
op dinsdag 22 maart 2011, 19:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:15
 
beun; vroeger heeft er niks mee te maken, en dat is juist zijn punt van de cultuur, na de seksuele revolutie is die houding ook in de kerken geslopen. wat nu normaal is in deze tijd en cultuur, was 50 jaar geleden niet zo, zelfs bij niet christenen.

heb je de hele preek geluisterd?
dan had je niet zo gereageerd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIA576





Berichten: 341

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 00:13
 
David, 'k heb er naar geluisterd, (alle delen) en hoewel ik ook moet zeggen dat het soms flink 'over the top' is, vind ik er ook veel waarheid in. Absoluut het overdenken waard. NIet vooor mezelf, maar wel om eens met mijn kinderen te bespreken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 16:00
 
dank je voor het luisteren, en ja dit is meer op tieners gericht, er zijn ook kortere en meer algemenere bahandelingen van dit onderwerp van hem.
had misschien die moeten geven.

en ja soms is hij wel heel erg kuis en braa,f bijna onrealistisch, maar de kern klopt wel. de uitvoering zal wel verschillen per situatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 23:27
 
Ik denk dat je het gewoon in het perspectief van de tijd moet zien! Vroeger werd je als meisje/vrouw uitgehuwelijkt! Wat trouwens nog steeds gebeurd in de niet ontwikkelde, niet Europese landen! Maar moet je het daarom goed praten? Nee, dat denk ik niet! Ik denk dat op zich de Franse revolutie ons daar goede maatstaven voor heeft gegeven! Iemand ooit het artikel gelezen van Robert Ingersoll, over het doden van rivalen? Laat maar weten als er iemand belangstelling voor heeft, dan plaats ik het morgen wel effe! Leerzaam om te lezen! Vind ik dan!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 10:14
 
persoonlijk denk ik dat je geen christen bent arand, maar een humanist die hier aan het trollen is. daarom reageer ik zo weinig mogenlijk op je.

maar mocht ik er naast zitten, dan nog is jouw maatstaaf de mens en de cultuur. psychologie, sociologie en humanisme. Je maatstaaf en vooronderstelling is dus niet dat de Bijbel de universele waarheid is, en dat de tijdsgest en cultuur onderworpen en getoets moet worden aan de Bijbel.

tuurlijk heef de Bijbel een context, een cultuur en leefwereld in de tijd dat het geschreven is, amar de tijdloze en algemene principes blijven staan, en zijn (als het goed is) de maatstaat van de christen.

Dus een gesprek loopt altijd al op 2 sporen tussen ons.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 21:02
 
DAVID923 schreef:
Natuurlijk is er een groot verschil tussen 2 volwassen christenen, (volwassen; lichamelijk, mentaal en geestelijk (als christen), die verantwoord ontmoeten en de naieve tiener waar het kermis is op de hormonen afdeling. Heb een preek gehoord en aan een goede kennis gegeven die met wat problemen zat op dit gebied, maar na het luisteren zelf vroeg ik me wel af hoe Bijbels het is om lid te zijn van een dating site? Soms is het verschil tussen ''recreatief'' daten en kijken of het klikt voor eventueel huwelijk erg groot.

Zou zeggen; Luister eens naar deze overdenkingen over dit onderwerp:

(deze Amerikaan is een beetje ''over the top'' soms, hoop dat je dat met een korreltje zout kan nemen)


[/url] http://www.youtube.com/watch?v=LfyJMSeYUN0&feature=related [url]

Alle delen staan er naast.

Enjoy

Bedoel je alle tien delen of alleen t eerste deel? Ben nu bij deel 5 maar moet eerst een kind naar bed brengen.Knipoog smiley


Laatst aangepast door
LISA610
op donderdag 24 maart 2011, 21:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 21:49
 
jup alle tien

of deze van af de 39ste minuut (korter van stof):





http://www.youtube.com/watch?v=AP6cc2aBecE&feature=related
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:07
 
[quote=DAVID923]jup alle tien

Grapjas... wat denk je dan is ze wel ff rustig ha ha ha Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:14
 
DAVID923 schreef:
persoonlijk denk ik dat je geen christen bent arand, maar een humanist die hier aan het trollen is. daarom reageer ik zo weinig mogenlijk op je.

maar mocht ik er naast zitten, dan nog is jouw maatstaaf de mens en de cultuur. psychologie, sociologie en humanisme. Je maatstaaf en vooronderstelling is dus niet dat de Bijbel de universele waarheid is, en dat de tijdsgest en cultuur onderworpen en getoets moet worden aan de Bijbel.

tuurlijk heef de Bijbel een context, een cultuur en leefwereld in de tijd dat het geschreven is, amar de tijdloze en algemene principes blijven staan, en zijn (als het goed is) de maatstaat van de christen.

Dus een gesprek loopt altijd al op 2 sporen tussen ons.

Hoi David,

Ik reageer allen inhoudelijk op de topicstarter of daten bijbels is! Ik plaats mijn bericht gewoon in de context! Hoe zie jij het dan? Wel een beetje goedkoop om mij als humanistische trol neer te zetten! En wat zijn jouw maatstaven dan in context van de Bijbel? Om via internet te daten? Wordt dat verboden in de Bijbel, of kun je dat gewoon doen? Ben benieuwd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:15
 
AREND003 schreef:
Hoi David,

Ik reageer allen inhoudelijk op de topicstarter of daten bijbels is! Ik plaats mijn bericht gewoon in de context! Hoe zie jij het dan? Wel een beetje goedkoop om mij als humanistische trol neer te zetten! En wat zijn jouw maatstaven dan in context van de Bijbel? Om via internet te daten? Wordt dat verboden in de Bijbel, of kun je dat gewoon doen? Ben benieuwd!

hi hi Arend.. in de tijd van de Bijbel bestond internet nog niet... Clown smiley Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:18
 
LISA610 schreef:
hi hi Arend.. in de tijd van de Bijbel bestond internet nog niet... Clown smiley Clown smiley

Vandaar ook m'n vraag aan David!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:22
 
AREND003 schreef:
Vandaar ook m'n vraag aan David!

Nou ben ook heel benieuwd naar zijn antwoord Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SANDRA206





Berichten: 43

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:43
 
[quote=DAVID923]persoonlijk denk ik dat je geen christen bent arand, maar een humanist die hier aan het trollen is

....neem toch aan dat dat niet zo is Arend? Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 23:12
 
BEUN656 schreef:
Bedankt voor je nogal vage reactie. Verkering staat inderdaad niet in de Bijbel vermeld maar nogmaals: je leeft in je verkeringstijd niet als man en vrouw. Ik denk dus ook niet dat verkering hebben onbijbels is. Misschien dat ze daar vroeger andere noemer voor.

Bedankt voor je reactie Beun..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 23:37
 
[quote=SANDRA206]


Welkom terug Sandra .... hoe lang deze keer ?? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 11:23
 
ik date niet via internet. hooguit eens ontmoeten na mail contact.
Zit hier ook, eigenlijk voornamelijk om christelijke contacten op te doen.

Trouwens, de defenitie van die preek is dus recreatief daten, zoals in amerika, waat daten, een soort van verkering is. (waar dus vaak initimiteit bij komt kijken)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 11:38
 
DAVID923 schreef:
ik date niet via internet. hooguit eens ontmoeten na mail contact.
Zit hier ook, eigenlijk voornamelijk om christelijke contacten op te doen.

Trouwens, de defenitie van die preek is dus recreatief daten, zoals in amerika, waat daten, een soort van verkering is. (waar dus vaak initimiteit bij komt kijken)


Het is inderdaad een soort van uitbreiding van je contacten, waaruit secundair de mogelijkheid aanwezig is om een relatie aan te gaan. Persoonlijk zie ik geen kwaad in op Bijbelse gronden om iemand te ontmoeten via een datingsite. Het bijkomende voordeel van deze site is dat naast het een datingsite is, ook de mogelijkheid aanwezig is om te communiceren en vriendschappen aan te gaan.............maar het belangrijkste is zeker het delen van het geloof met elkaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 11:56
 
DAVID923 schreef:
ik date niet via internet. hooguit eens ontmoeten na mail contact.

wat is het verschil, david?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 12:20
 
Het verschil is dat (als het goed is) je elkaar al redelijk via mailcontact kan leren kennen, zonder dat er meer dan vriendschap is.
Beiden christenen kunnen dan met de juiste motieven en doelstellingen ontmoeten.

Dat is wat anders dan de defenitie die gegeven word in mijn laatste link vanaf de 39ste minuut. In amerika betekend dating dus meestal een relatie aangaan, met intimiteit, zonder bepaald doel. En dat is zeer onbijbels en gevaarlijk.

Nu snap ik dat de meeste van jullie ook geen tieners meer zijn en zelf echt op een Bijbelse manier iemand willen leren kennen.
Maar alsnog kunnen ook wij christenen door wat we onbewust normaal vinden door de huidige tijdsgeest, de kat op het spek binden, en te veel, te diep en te intiem investeren in iemand.

Het wereldse daten voor lust en fun, dat is er ook onder sommige ''christenen'' net als de wereld, maar daar zie ik jullie niet voor aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 12:23
 
DAVID923 schreef:
Het verschil is dat (als het goed is) je elkaar al redelijk via mailcontact kan leren kennen, zonder dat er meer dan vriendschap is.
Beiden christenen kunnen dan met de juiste motieven en doelstellingen ontmoeten.

Dat is wat anders dan de defenitie die gegeven word in mijn laatste link vanaf de 39ste minuut. In amerika betekend dating dus meestal een relatie aangaan, met intimiteit, zonder bepaald doel. En dat is zeer onbijbels en gevaarlijk.

Nu snap ik dat de meeste van jullie ook geen tieners meer zijn en zelf echt op een Bijbelse manier iemand willen leren kennen.
Maar alsnog kunnen ook wij christenen door wat we onbewust normaal vinden door de huidige tijdsgeest, de kat op het spek binden, en te veel, te diep en te intiem investeren in iemand.

Het wereldse daten voor lust en fun, dat is er ook onder sommige ''christenen'' net als de wereld, maar daar zie ik jullie niet voor aan.



Helaas zitten ze hier ook op cm.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SANDRA206





Berichten: 43

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 17:43
 
[quote=CROSSROAD317]Welkom terug Sandra .... hoe lang deze keer ??

ik lees dit nog net....groetjes weer en tot ziens! Kussende smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 18:52
 
LEONARD480 schreef:
Het is inderdaad een soort van uitbreiding van je contacten, waaruit secundair de mogelijkheid aanwezig is om een relatie aan te gaan. Persoonlijk zie ik geen kwaad in op Bijbelse gronden om iemand te ontmoeten via een datingsite. Het bijkomende voordeel van deze site is dat naast het een datingsite is, ook de mogelijkheid aanwezig is om te communiceren en vriendschappen aan te gaan.............maar het belangrijkste is zeker het delen van het geloof met elkaar.



Zou er op andere datingsites géén mogelijkheid aanwezig zijn dan om te communiseren en om vriendschappen aan te gaan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:11
 
VISSER278 schreef:
Zou er op andere datingsites géén mogelijkheid aanwezig zijn dan om te communiseren en om vriendschappen aan te gaan?

Het internet en de sites zijn nu eenmaal de middelen van deze tijd. Het wordt voor alles of toch voor veel gebruikt. Talrijke predikanten en geestelijke of gelovige instanties maken er ook gebruik van om mensen te bereiken en te beinvloeden. Daten via een datesites is zeker geen schennis van het geloof. Voila, ik heb gezegd. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:35
 
FRANKT627 schreef:
Het internet en de sites zijn nu eenmaal de middelen van deze tijd. Het wordt voor alles of toch voor veel gebruikt. Talrijke predikanten en geestelijke of gelovige instanties maken er ook gebruik van om mensen te bereiken en te beinvloeden. Daten via een datesites is zeker geen schennis van het geloof. Voila, ik heb gezegd. Knipoog smiley

Ben het helemaal met je eens Frank, kijk maar eens hoeveel kerkdiensten je op internet kan naluisteren en bekijken uit welke plaats dan ook.......Het is gewoon een medium waar niemand meer omheen kan.....
Ik sprak pas een buurvrouw van begin tachtig, zij vertelde mij dat ze zo druk was geweest die middag want ze had drie emails verzonden! Geweldig toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2