ChristianMatch
 


Forum

Calvijn
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 19 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 13:18
 
WILLEMIJN232 schreef:
Wij vinden het erg denk ik weleens, ik ken het zelf ook heel goed maar aan de andere kant weet ik ook dat die mensen ook een omslag in hun denken kunnen maken maar dat toch om de een of andere reden niet doen......Dus het is ook weer een vrije keuze die je-hoe moeilijk dat ook in jouw/mijn beleving is, moet respecteren. Het is hun geloof waar ze zelf voor kiezen......

Het moeilijke is juist dat onze generatie wél een omslag in het denken kan maken, maar die generatie van onze ouders geloof ik toch veel minder....mijn moeder helemaal... haar "pa" was predikant en ontving veel "indrukken" waarvan zij altijd heeft gedacht dat je die pas kreeg als je "op je knieën" tot geloof kwam.
Allicht respecteer ik een ander zijn gedachte hierover, maar de moeite en de zwaarte van de druk die deze geloofsbeleving je geeft wordt denk ik wel vaak onderschat.
Het is niet vaak een keuze..het is vaak een niet anders weten of geloven dat een andere manier niet tot het Heil lijdt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 13:40
 
de sociale leefomgeving van de mede-kerkgangers speelt ook een rol denk ik, marian;
ik kom ook uit de zwaar reformatorische hoek van huis uit, en als je één op één met iemand praat, hoor je soms een veel vrijer en ruimer getuigenis, dan wat "de kerkelijke buitenwereld" hoort.
dan denk ik wel eens; het is net als met nicodemus; hij geloofde wel, en had de Heere Jezus lief, maar durfde het niet uit te dragen "om de vreze der joden".
ergens is het heel triest, om je geloof niet te kunnen delen, omdat je bang bent voor de "keuring" en afwijzing die er onherroepelijk op zal volgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 13:52
 
THOMAS968 schreef:
Grappig om de eerdere discussie over de Fundi en de Calvijntest die vorig jaar plaatsvond te lezen:


Thomas, houdt van lekker eten en drinken, dus kan beter katholiek worden volgens de test.

Belgen staan bekend om bourgondiers te zijn,
(vooral katholieke traditie in ons land)
heeft dat er dan ergens mee te maken? Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 14:29
 
XABIA794 schreef:
Belgen staan bekend om bourgondiers te zijn,
(vooral katholieke traditie in ons land)
heeft dat er dan ergens mee te maken? Twijfelende smiley

Ik zou de stelling wel aandurven dat het zo is. De katholieke Brabanders, Limburgers en ook veel Twenten hebben deze 'Belgische' levenshouding ook. Het maakt het leven als calvinist er voor jongeren ook niet aantrekkelijker op. Omdat het verschil in kijk op dit soort zaken langs de scheidslijn katholiek/calvinistisch loopt moet het haast zo zijn. Gelukkig kiezen we tegenwoordig ook op basis van eigen inzicht en vrijheid.


Thomas, bourgondische Fries.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 14:40
 
Quote:
Gelukkig kiezen we tegenwoordig ook op basis van eigen inzicht en vrijheid.


Spr 3,5
Vertrouw op de HERE met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet.

.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 15:11
 
Quote: Thomas
Gelukkig kiezen we tegenwoordig ook op basis van eigen inzicht en vrijheid.


DAVID923 schreef:
Spr 3,5
Vertrouw op de HERE met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet.

.


Gelukkig dat er staat; met uw ganse hart.
Iemand die nog niet behouden is, kan niet met zijn ganse hart op God vertrouwen, die persoon kent God niet eens ....
Als God, door de Heilige Geest, iemand aanraakt, dan pas zal hij op zijn hart (gevoel) af kunnen gaan. En daar komt ook de Grootheid van God weer bij kijken, je hart (gevoel) en verstand zijn je door Hem gegeven om te gebruiken. Neem je Hem aan, hartezaak (gevoel) of wijs je Hem af, verstand. Maar je hebt een keus ....

Is het "voorbestemming" dat mensen tot geloof komen of is het een voorrecht dat je tot geloof komt.
Dat God Alwetend is, zegt niet dat Hij mensen heeft voorbestemd om Zijn kinderen te mogen worden ....
Is de Genade alleen voor een beperkte groep mensen, of is het een beperkte groep mensen die ervoor heeft gekozen om de Genade aan te nemen ....

Bij een enkeling in de bijbel zie je dat God de "vrije wil" wegneemt ....
Exodus 7:3 Ik zal ervoor zorgen dat de farao hardnekkig weigert, en ik zal in Egypte veel tekenen en wonderen verrichten......13 Toch bleef de farao onverzettelijk, hij wilde niet naar Mozes en Aäron luisteren, zoals de HEER gezegd had.
Exodus 12:29 Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee. 30 De farao, zijn hovelingen en alle andere Egyptenaren schrokken die nacht wakker, en in heel Egypte klonk een luid gejammer, want er was geen huis waarin geen dode was.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 15:29
 
DAVID923 schreef:
Spr 3,5
Vertrouw op de HERE met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet.

.

precies wat thomas bedoeld... uit onze "vrijheid" kiezen we om de HERE te volgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 15:33
 
WILLEMIJN232 schreef:
In die tijd is er ook een glossy uitgekomen over Calvijn, daar stond een test in die wat uitgebreider was.......
Wat die score was heb ik blijkbaar verdrongen want dat weet ik niet meer...... Knipoog smiley

Hé W-tje, hier boven staat ergens de link en kan je de test nog eens doen en dan je resultaten én verklaring meedelen... Knipoog smiley
Ik ben wel erg benieuwd...

Frank (met een C van 64%)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 15:42
 
THOMAS968 schreef:
Ik zou de stelling wel aandurven dat het zo is. De katholieke Brabanders, Limburgers en ook veel Twenten hebben deze 'Belgische' levenshouding ook. Het maakt het leven als calvinist er voor jongeren ook niet aantrekkelijker op. Omdat het verschil in kijk op dit soort zaken langs de scheidslijn katholiek/calvinistisch loopt moet het haast zo zijn. Gelukkig kiezen we tegenwoordig ook op basis van eigen inzicht en vrijheid.


Thomas, bourgondische Fries.

Had er zo nog niet over nagedacht dat er een link zou kunnen zijn tussen een bourgondische levensstijl en het katholieke gedachtengoed.
Heb je er een gedacht bij waarom sommige bieren net in een abdij werden (en nog) gebrouwd?
Eerlijk... ben nog steeds niet thuis in al die verschillende stromingen, zoals het calvinisme. Per slot van rekening hoef ik niet persé in een theologisch vakje te passen.
(men theologische opleiding is ook alweer jaren geleden, en is uiteindelijk ook niet "de" invulling in mijn beleving geworden Knipoog smiley ). maar het is altijd leuk om nog iets op te steken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 15:46
 
Thomas, houdt van lekker eten en drinken, dus kan beter katholiek worden volgens de test.[/quote]

Lachende smiley ...en je zal vooral een veel beter mens van worden...euh, heb ik horen zeggen... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 15:52
 
Beste cross,

CROSSROAD317 schreef:
Quote: Thomas
Gelukkig kiezen we tegenwoordig ook op basis van eigen inzicht en vrijheid.





Gelukkig dat er staat; met uw ganse hart.
Iemand die nog niet behouden is, kan niet met zijn ganse hart op God vertrouwen, die persoon kent God niet eens ....
Als God, door de Heilige Geest, iemand aanraakt, dan pas zal hij op zijn hart (gevoel) af kunnen gaan. En daar komt ook de Grootheid van God weer bij kijken, je hart (gevoel) en verstand zijn je door Hem gegeven om te gebruiken. Neem je Hem aan, hartezaak (gevoel) of wijs je Hem af, verstand. Maar je hebt een keus ....

Is het "voorbestemming" dat mensen tot geloof komen of is het een voorrecht dat je tot geloof komt. Allebei, kunnen deze 2 niet naast elkaar bestaan?Dat God Alwetend is, zegt niet dat Hij mensen heeft voorbestemd om Zijn kinderen te mogen worden ....
Hoe kijk jij dan aan tegen de aangehaalde tekst uit hand 13:48
48 Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en prezen het Woord van de Heere, en er geloofden er zovelen als er bestemd waren voor het eeuwige leven.

Is de Genade alleen voor een beperkte groep mensen, of is het een beperkte groep mensen die ervoor heeft gekozen om de Genade aan te nemen .... Het is de keus van mensen om bij God weg te gaan in het paradijs en het is Gods keus om Zijn Zoon te zenden om de mensen die in Hem geloven te behouden.Het is Gods keus om mensen dat geloof te schenken

Bij een enkeling in de bijbel zie je dat God de "vrije wil" wegneemt ....
Exodus 7:3 Ik zal ervoor zorgen dat de farao hardnekkig weigert, en ik zal in Egypte veel tekenen en wonderen verrichten......13 Toch bleef de farao onverzettelijk, hij wilde niet naar Mozes en Aäron luisteren, zoals de HEER gezegd had.
Exodus 12:29 Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee. 30 De farao, zijn hovelingen en alle andere Egyptenaren schrokken die nacht wakker, en in heel Egypte klonk een luid gejammer, want er was geen huis waarin geen dode was.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DINI968





Berichten: 200

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 16:42
 
FRANKT627 schreef:
Thomas, houdt van lekker eten en drinken, dus kan beter katholiek worden volgens de test.


Lachende smiley ...en je zal vooral een veel beter mens van worden...euh, heb ik horen zeggen... Knipoog smiley[/quote]

Heb de test nog steeds niet gedaan Lachende smiley maar wil wel reageren. Mijn moeder had nadat mijn vader was overleden ook nog haar beide zonen moeten begraven. Bij haar kwam dus heel erg het gevoel dat de zonden van haar voorvaderen op haar verhaald werden. Mijn schoonfamilie is Rooms Katholiek en die hebben een veel blijer geloof. Immers je gaat te biecht, en dit bedoel ik niet lichtzinnig, maar je gaat daarna wel weer heerlijk verder in de zekerheid dat je zonden je vergeven zijn.

Dini die nu toch de test maar eens moet gaan doen Zieke smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DINI968





Berichten: 200

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 16:45
 
FRANKT627 schreef:
Omdat de site niet werkt heeft iemand me geholpen via de privé chat. De vragen werden gemaild en mijn antwoorden dan ingegeven bij de test. Waarvoor mijn dank.

Ik heb 64 % en de uitleg is:

je hebt calvinistische trekken; je leven staat in een calvinistisch licht, maar de harde kantjes zijn er wel wat afgesleten. hard werken is prima, maar tegenover anderen hoeven we ons niet per se zwart/wit op te stellen. matigheid voert de boventoon, maar daarbinnen past ook heel goed een uitspatting nu en dan

Frank

Bij mij is hij ook niet vindbaar Woedende smiley Woedende smiley Woedende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 16:47
 
MARIAN519 schreef:
Het moeilijke is juist dat onze generatie wél een omslag in het denken kan maken, maar die generatie van onze ouders geloof ik toch veel minder....mijn moeder helemaal... haar "pa" was predikant en ontving veel "indrukken" waarvan zij altijd heeft gedacht dat je die pas kreeg als je "op je knieën" tot geloof kwam.
Allicht respecteer ik een ander zijn gedachte hierover, maar de moeite en de zwaarte van de druk die deze geloofsbeleving je geeft wordt denk ik wel vaak onderschat.
Het is niet vaak een keuze..het is vaak een niet anders weten of geloven dat een andere manier niet tot het Heil lijdt.


Het probleem is dat men ook niet anders wil weten......en het is niet alleen iets van vroeger...kijk maar eens naar de refo dromes ........zitten vol met jonge mensen..... ik werk in een Bible Belt gebied en ook met veel refo jongeren en die denken nog net zo als onze ouders vroeger en vinden dat ook de juiste leer.....dus je komt bij mij niet weg met"' éen niet anders weten"" En het is toch ook prima als dat hun keuze is?????Want het blijft hoe dan ook een keuze......Je moet ook oppassen dat je het niet in gaat vullen naar je eigen normen en waarden......
In mijn ogen is dat jammer en triest maar omgekeerd vinden ze mij waarschijnlijk veel te frivool......... Knipoog smiley


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 26 maart 2011, 17:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 16:54
 
DINI968 schreef:
Lachende smiley ...en je zal vooral een veel beter mens van worden...euh, heb ik horen zeggen... Knipoog smiley
Heb de test nog steeds niet gedaan Lachende smiley maar wil wel reageren. Mijn moeder had nadat mijn vader was overleden ook nog haar beide zonen moeten begraven. Bij haar kwam dus heel erg het gevoel dat de zonden van haar voorvaderen op haar verhaald werden. Mijn schoonfamilie is rooms katholiek en die hebben een veel blijer geloof. Immers je gaat te biecht, en dit bedoel ik niet lichtzinnig, maar je gaat daarna wel weer heerlijk verder in de zekerheid dat je zonden je vergeven zijn.

Dini die nu toch de test maar eens moet gaan doen Zieke smiley[/quote]


Beste Dini,
ik denk dat dit weer niet algemeen kan gesteld worden, maar dat ook het rooms katholieke geloof een persoonlijke impact heeft.
Ik ben thuis bijna fanatiek rooms katholiek opgevoed, maar bij ons thuis is nooit een "blij" geloof aan de orde geweest,
integendeel met alle respect maar soms dacht ik (en nu nog soms) liever alleen dan op de manier waarop mijn ouders samenleven,
maar goed dit staat mss los van het geloof,
maar mijn ervaring in de katholieke kerk is dat daar heel veel afgerammeld wordt terwijl aan de essentie nl Jezus Christus die voor onze zonden aan dat kruis die vreselijke dood onderging, voor ons!, dat de Heer Jezus onze Verlosser en Redder is, mijn Zaligmaker, mijn Alles!, hieraan wordt zo weinig aandacht besteed vind ik!
ook sta je alleen in je geloof,
bij onze gemeente is er interesse in elkander, is er vriendschap, heb je ook het gevoel dat er mensen naast je staan,
in de katholieke kerk (ik spreek dus uit mijn ervaring) gaat iedereen zo vlug mogelijk naar huis, heeft niemand geen oog om wie triest is, en op de koop toe was ik getuige dat er door wie in de kerk werkte heel veel geruzied werd.

wat het biechten betreft; zelfs als kind kon ik mij hier helemaal niet in thuisvoelen; waarom niet rechtstreeks je zonden belijden aan de Heer, aan God? ipv bij een mens als tussenpersoon?

Ik wil hiermee de katholieken niet afbreken, ik ken katholieke mensen die oprecht en heel intens en vurig geloven!!!
maar het warme geloof heb ik er nog maar heel sporadish ontmoet.

Misschien moest ik het zo ervaren omdat de Heer mij liever in een evangelische gemeente ziet? kan best zijn,
ik geloof dat de Heer ons ook persoonlijk leidt en dat Hij wel weet (om welke reden dan ook) waar we het beste op ons plaats zijn!


Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op zaterdag 26 maart 2011, 16:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 17:06
 
DAVID923 schreef:
Spr 3,5
Vertrouw op de HERE met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet.

.



Wat bedoel je nu precies met deze tekst uit de Bijbel te zeggen? Wat is jouw eigen verhaal Smiley die vol vragen zit
Ik denk dat het belangrijk is dat je teksten uit de bijbel niet uit zijn context haalt David......zo kan je overal wel een zin ergens uit halen die eigenlijk een bredere betekenis heeft.....


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 26 maart 2011, 17:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 17:23
 
HANNAH810 schreef:
de sociale leefomgeving van de mede-kerkgangers speelt ook een rol denk ik, marian;
ik kom ook uit de zwaar reformatorische hoek van huis uit, en als je één op één met iemand praat, hoor je soms een veel vrijer en ruimer getuigenis, dan wat "de kerkelijke buitenwereld" hoort.
dan denk ik wel eens; het is net als met nicodemus; hij geloofde wel, en had de Heere Jezus lief, maar durfde het niet uit te dragen "om de vreze der joden".
ergens is het heel triest, om je geloof niet te kunnen delen, omdat je bang bent voor de "keuring" en afwijzing die er onherroepelijk op zal volgen.

MIjn moeder zei dat ook vaak en toch gingen zij als ds. dochters gewoon hun gang.
Dan hadden zij als meiden iets gedaan waar de goegemeente mijn opa op af rekende door zondags niets of niet veel in het kerkenzakje te doen..
en mijn opa preekte op "het zakje"...en "men" wist dat..echt heel erg zoiets..

Als je ergens toebehoort, waartoe dan ook, moet je je toch voordoen zo je bent en overal over kunnen praten ( in de meeste gevallen dan), in ieder geval volgens mij je mening durven/kunnen geven..als daar angst bij komt kijken wat voor soort dan ook, klopt er iets niet..waar angst is kan nooit volledige acceptatie en liefde zijn...ik heb het zelf ervaren want ik kom ook uit die hoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 17:29
 
WILLEMIJN232 schreef:
Het probleem is dat men ook niet anders wil weten......en het is niet alleen iets van vroeger...kijk maar eens naar de refo dromes ........zitten vol met jonge mensen..... ik werk in een Bible Belt gebied en ook met veel refo jongeren en die denken nog net zo als onze ouders vroeger en vinden dat ook de juiste leer.....dus je komt bij mij niet weg met"' éen niet anders weten"" En het is toch ook prima als dat hun keuze is?????Want het blijft hoe dan ook een keuze......Je moet ook oppassen dat je het niet in gaat vullen naar je eigen normen en waarden......
In mijn ogen is dat jammer en triest maar omgekeerd vinden ze mij waarschijnlijk veel te frivool......... Knipoog smiley

Het is vaak een niet anders weten of geloven dat een andere manier niet tot het Heil lijdt.
En in de refo kerken zitten veel jongeren, omdat er vaak grote gezinnen zijn en een rijk verenigingsleven en dat bindt en ook omdat er goede preken worden gehouden, inhoudelijk rijker dan in de zgn.lichter kerken en dat vond/vind ik ook wel.
Alleen om de tijd van 1,5 uur vol te maken komen er veel herhalingen en dat vond en vind ik minder..
en mij vinden ze nu vast ook frivool, in de lijdenstijd naar Gooise vrouwen..

had er zelf wel enige moeite mee..te weing bij stil gestaan toen we bespraken


Laatst aangepast door
MARIAN519
op zaterdag 26 maart 2011, 17:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 17:32
 
MARIAN519 schreef:
Het is vaak een niet anders weten of geloven dat een andere manier niet tot het Heil lijdt.
En in de refo kerken zitten veel jongeren, omdat er vaak grote gezinnen zijn en een rijk verenigingsleven en dat bindt en ook omdat er goede preken worden gehouden, inhoudelijk rijker dan in de zgn.lichter kerken en dat vond/vind ik ook wel.
Alleen om de tijd van 1,5 uur vol te maken komen er veel herhalingen en dat vond en vind ik minder..


Ik ken de refo wereld beter dan me lief is Marian en er zijn gewoon ook veel jongeren die zo geloven en daar achter staan...je kan daar van alles over denken en menen maar dat is eigenlijk niet zo boeiend....en daar kunnen we van alles van vinden maar als zij daar voor kiezen vind ik het prima.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 17:53
 
DAVID923 schreef:
Spr 3,5
Vertrouw op de HERE met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet.

.

Ik zal maar eens met een bijbeltekst reageren: spreuken 30 vers 12.......
Er zijn mensen die denken zuiver te leven maar vol vuiligheid zijn......NBV
Is wel een uitzondering want ik hou er niet van om met Bijbelteksten te strooien....... Coole smiley met zonnebril


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 26 maart 2011, 19:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 19:50
 
bestewillemijn mijn tekst doelde op het neit blind de eigen wil en ''vrijheid'' volgen. Paulus zei ook tegen zijn gemeente, ga niet op eigen inzicht af.

jouw tekst slaat gezien de context en discussie als een tang op een varken.

maar zal proberen meer met eigen woorden NAAST de teksten te reageren. (en wat aardiger, want kreeg gister via een PM , de Heilige Geest en 2 tim 2 :24 op mijn donder)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 19:58
 
DAVID923 schreef:
bestewillemijn mijn tekst doelde op het neit blind de eigen wil en ''vrijheid'' volgen. Paulus zei ook tegen zijn gemeente, ga niet op eigen inzicht af.

jouw tekst slaat gezien de context en discussie als een tang op een varken.

maar zal proberen meer met eigen woorden NAAST de teksten te reageren. (en wat aardiger, want kreeg gister via een PM , de Heilige Geest en 2 tim 2 :24 op mijn donder)



Ik begreep heel goed waar je op doelde David.......en dit is mijn reactie daarop die jij waarschijnlijk niet begrijpt anders reageerde je niet zo....... Knipoog smiley
Maar ja, jij denkt ook dat mijn hart vol is van Gooise hoeren......ik citeer je nu even......... Verraste, verbaasde smiley terwijl ik gewoon een avondje gezellig naar de film was.......


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 26 maart 2011, 20:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:12
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik begreep heel goed waar je op doelde David.......en dit is mijn reactie daarop die jij waarschijnlijk niet begrijpt anders reageerde je niet zo.......
Maar ja, jij denkt ook dat mijn hart vol is van Gooise hoeren.ik citeer je nu even......... Verraste, verbaasde smiley terwijl ik gewoon een avondje gezellig naar de film was.......

En reflecteert een ieder niet zijn eigen gedachten? Smiley met dichtgeplakte mond Engeltje smiley


Laatst aangepast door
MARIAN519
op zaterdag 26 maart 2011, 20:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:57
 
JAN786 schreef:
Ik denk dat Luther het proces in gang heeft gezet en de anderen zoals Calvijn en Melanchton de reformatie hebben doorgezet. Het gaat niet om deze personen maar om God die deze personen uitkozen heeft om terug te brengen bij de zuivere genade leer.

Andere vraag: Wat is het doel van dit topic?
Calvijn in een zwart hoekje zetten? Volgens mij is het bijbelse principe nog steeds:
goed spreken van een ander en anders zwijgen.

Ik geloof zeker dat Calvijn zijn zwakke punten had maar over Luther zijn ook zat verhalen in de omloop.

Ds. Kersten vond dat christenen joden moesten aangeven omdat men de overheid gehoorzaam moest zijn. Zo zullen er van elke grote God geleerde wel dingen te vinden zijn. Het bewijst des te meer dat de bijbel waar is en mensen tot op de laatste snik gebrekkige mensen blijven.

Over de site kan ik heel kort zijn: een hoop oude dwalingen in een nieuw jasje...(zonder daarbij wat te zeggen over de makers van deze site!)

Jan, met alle respect: in dit stukje geef je nu precies aan waar de schoen wringt. Ds. Kersten beriep zich op een Bijbeltekst dat we de overheid moesten gehoorzamen. Wat was echter de consequentie? Dat Joden werden aangegeven dan wel niet werden geholpen. Ds. Kersten wist toen niet van de vergassing maar wel dat ze naar het oosten zouden worden verbannen. Er zou zeker sprake zijn van ballingschap. Hij trok echter de conclusie op Bijbelse gronden dat de Joden dus niet beschermd hoefden te worden en we weten wat de gevolgen hiervan waren.

Er waren ook calvinisten, die niet zo buitengewoon begaafd waren als ds. Kersten en die vonden dat je God meer gehoorzaam moest zijn dan de mensen. Die namen Joden in huis.

Jij kijkt naar deze dominee als iemand die ook fouten maakte en het is een christelijke gedachte dat te doen. Maar op basis van zijn weergave van een Bijbeltekst, moet dit haast wel levens gekost hebben.

Je kunt dus zelfs als erudiet mens, want dat was hij, op grond van een Bijbeltekst, mensen laten omkomen. En hij had niet alleen beter moeten weten maar vooral ook beter kunnen weten. Hij was in zijn tijd leidend en buitengewoon gezaghebbend in de bevindelijke kring. Als hij niet star calvinistisch had geïnterpreteerd en de keuze had gemaakt God meer te gehoorzamen dan de mensen, waren er ongetwijfeld levens gered. In de gereformeerd synodale hoek waren zeer veel moedigen met Godsvertrouwen die de Joden wel onderdak gaven.

In de Gouden Eeuw was de slavenhandel het zwarte goud in Nederland. Fout? Welnee, er stond toch geschreven dat slaven hun meesters moesten gehoorzamen? En had God niet gesproken over Cham? En als het zoveel geld binnenbracht, moest het toch een zegen zijn voor zijn calvinistische volgelingen? De Amerikaanse gedachte dat welvaart een zegen van God was, leefde toen ook al. Op basis van een Bijbeltekst werd de slavenhandel goedgekeurd. God had dit toch voorbeschikt? Ondanks dat deze teksten in de Bijbel staan is slavenhandel verwerpelijk en in strijd met het christendom.

Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen, daar sprak ik al eerder over. Het staat letterlijk in de Bijbel. Maar het is in strijd met het het christelijk geloof om Joden te vervolgen en zeker middels de grootste misdaad die de mensheid ooit kende, de Holocaust. Deze tekst is hiervoor misbruikt, want het staat er toch letterlijk?

Het probleem zit hem niet in de Bijbel. Het probleem zit hem in een foute interpretatie van Gods Woord. Ds. Kersten had, erudiet als hij was, beter moeten weten. Mensen moeten nadenken wanneer ze een Bijbeltekst letterlijk aanhalen en daarmee vaak fout gebruiken. Het gaf al zoveel leed. En het denken van Calvijn over het moeten doden van de tovenares op grond van een Bijbeltekst was een gevolg van dezelfde denktrant.


Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 26 maart 2011, 22:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:12
 
THOMAS968 schreef:
Jan met alle respect: in dit stukje geef je nu precies aan waar de schoen wringt. Ds. Kersten beriep zich op een bijbeltekst dat we de overheid moesten gehoorzamen. Wat was echter de consequentie? Dat Joden werden aangegeven danwel niet werden geholpen. Ds. Kersten wist toen niet van de vergassing maar wel dat ze naar het oosten zouden worden verbannen. Hij trok echter de conclusie op bijbelse gronden dat de Joden dus niet bescbermd hoefden te worden en we weten wat de gevolgen hiervan waren.

Er waren ook calvinisten, die niet buitengewoon begaafd waren als ds. Kersten en die vonden dat je God meer gehoorzaam moest zijn dan de mensen. Die namen Joden in huis.

Jij kijkt naar deze dominee als iemand die ook fouten maakte en het is een christelijke gedachte dat te doen. Maar op basis van een bijbeltekst moet dit haast wel levens gekost hebben.

Je kunt dus zelfs als erudiet mens, want dat was hij, op grond van een bijbeltekst mensen laten omkomen. En hij had niet beter moeten weten maar vooral beter kunnen weten. Hij was in zijn tijd leidend in de bevindelijke kring. Als hij niet star calvinistisch had geïnterpreteerd en de keuze had gemaakt God meer te gehoorzamen dan de mensen, waren er ongetwijfeld levens gered. In de gereformeerd synodale hoek waren zeer veel moedigen met Godsvertrouwen die de Joden wel onderdak gaven.

In de Gouden Eeuw was de slavenhandel het zwarte goud in Nederland. Fout? Welnee, er stond toch geschreven dat slaven hun meesters moesten gehoorzamen? En had God niet gesproken over Cham? En als het zoveel geld binnenbracht moest het toch een zegen zijn voor zijn calvinistische volgelingen? De Amerikaanse gedachte dat welvaart een zegen van God was, leefde toen ook al. Op basis van een bijbeltekst werd de slavenhandel goed gekeurd. God had dit toch voorbeschikt? Ondanks dat deze teksten in de Bijbel staan is slavenhandel verwerpelijk en in strijd met het christendom.

Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen, daar sprak ik al eerder over. Het staat letterlijk in de Bijbel. Maar het is in strijd met het het christelijk geloof om Joden te vervolgen en zeker middels de grootste misdaad die de mensheid ooit kende, de Holocaust,

Het probleem zit hem niet in de Bijbel. Het probleem zit hem in een foute interpretatie van Gods Woord. Ds Kersten had, erudiet als hij was, beter moeten weten. Mensen moeten nadenken wanneer ze een bijbeltekst misbruiken. Het gaf al zoveel leed.


Thomas


Dank voor deze glasheldere, rake bijdrage, Thomas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:47
 
waarom moet je nu dat hele stuk kopieren als je er vlak onder je steun wilt betuigen? is erg irritant, want dan moet je veel verder scrollen en de treats worden langer dan nodig.

is maar een vriendelijke tip.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:56
 
THOMAS968 schreef:
Jan, met alle respect: in dit stukje geef je nu precies aan waar de schoen wringt. Ds. Kersten beriep zich op een Bijbeltekst dat we de overheid moesten gehoorzamen. Wat was echter de consequentie? Dat Joden werden aangegeven dan wel niet werden geholpen. Ds. Kersten wist toen niet van de vergassing maar wel dat ze naar het oosten zouden worden verbannen. Er zou zeker sprake zijn van ballingschap. Hij trok echter de conclusie op Bijbelse gronden dat de Joden dus niet beschermd hoefden te worden en we weten wat de gevolgen hiervan waren.

Er waren ook calvinisten, die niet buitengewoon begaafd waren als ds. Kersten en die vonden dat je God meer gehoorzaam moest zijn dan de mensen. Die namen Joden in huis.

Jij kijkt naar deze dominee als iemand die ook fouten maakte en het is een christelijke gedachte dat te doen. Maar op basis van zijn weergave van een Bijbeltekst moet dit haast wel levens gekost hebben.

Je kunt dus zelfs als erudiet mens, want dat was hij, op grond van een Bijbeltekst mensen laten omkomen. En hij had niet beter moeten weten maar vooral beter kunnen weten. Hij was in zijn tijd leidend en buitengewoon gezaghebbend in de bevindelijke kring. Als hij niet star calvinistisch had geïnterpreteerd en de keuze had gemaakt God meer te gehoorzamen dan de mensen, waren er ongetwijfeld levens gered. In de gereformeerd synodale hoek waren zeer veel moedigen met Godsvertrouwen die de Joden wel onderdak gaven.

In de Gouden Eeuw was de slavenhandel het zwarte goud in Nederland. Fout? Welnee, er stond toch geschreven dat slaven hun meesters moesten gehoorzamen? En had God niet gesproken over Cham? En als het zoveel geld binnenbracht moest het toch een zegen zijn voor zijn calvinistische volgelingen? De Amerikaanse gedachte dat welvaart een zegen van God was, leefde toen ook al. Op basis van een Bijbeltekst werd de slavenhandel goed gekeurd. God had dit toch voorbeschikt? Ondanks dat deze teksten in de Bijbel staan is slavenhandel verwerpelijk en in strijd met het christendom.

Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen, daar sprak ik al eerder over. Het staat letterlijk in de Bijbel. Maar het is in strijd met het het christelijk geloof om Joden te vervolgen en zeker middels de grootste misdaad die de mensheid ooit kende, de Holocaust. Deze tekst is hiervoor misbruikt, want het staat er toch letterlijk?

Het probleem zit hem niet in de Bijbel. Het probleem zit hem in een foute interpretatie van Gods Woord. Ds. Kersten had, erudiet als hij was, beter moeten weten. Mensen moeten nadenken wanneer ze een Bijbeltekst letterlijk aanhalen en daarmee vaak fout gebruiken. Het gaf al zoveel leed. En het denken van Calvijn over het moeten doden van de tovenares op grond van een Bijbeltekst was een gevolg van dezelfde denktrant.


Thomas

goeie uiteenzetting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:56
 
DAVID923 schreef:
waarom moet je nu dat hele stuk kopieren als je er vlak onder je steun wilt betuigen? is erg irritant, want dan moet je veel verder scrollen en de treats worden langer dan nodig.

is maar een vriendelijke tip.



zo vriendelijk vind ik je toon, niet, hoewel er wel wat in je advies zit, David. Ik vind het juist wel fijn lezen omdat als er veel reacties komen je op enig moment niet meer helder hebt waarom het in eerste instantie was begonnen. Meningen verschillen en dat mag. Je zou je bijvoorbeeld wat minder snel kunnen ergeren als dingen niet gaan zoals je wilt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:57
 
THOMAS968 schreef:
Jan, met alle respect: in dit stukje geef je nu precies aan waar de schoen wringt. Ds. Kersten beriep zich op een Bijbeltekst dat we de overheid moesten gehoorzamen. Wat was echter de consequentie? Dat Joden werden aangegeven dan wel niet werden geholpen. Ds. Kersten wist toen niet van de vergassing maar wel dat ze naar het oosten zouden worden verbannen. Er zou zeker sprake zijn van ballingschap. Hij trok echter de conclusie op Bijbelse gronden dat de Joden dus niet beschermd hoefden te worden en we weten wat de gevolgen hiervan waren.

Er waren ook calvinisten, die niet buitengewoon begaafd waren als ds. Kersten en die vonden dat je God meer gehoorzaam moest zijn dan de mensen. Die namen Joden in huis.

Jij kijkt naar deze dominee als iemand die ook fouten maakte en het is een christelijke gedachte dat te doen. Maar op basis van zijn weergave van een Bijbeltekst moet dit haast wel levens gekost hebben.

Je kunt dus zelfs als erudiet mens, want dat was hij, op grond van een Bijbeltekst mensen laten omkomen. En hij had niet beter moeten weten maar vooral beter kunnen weten. Hij was in zijn tijd leidend en buitengewoon gezaghebbend in de bevindelijke kring. Als hij niet star calvinistisch had geïnterpreteerd en de keuze had gemaakt God meer te gehoorzamen dan de mensen, waren er ongetwijfeld levens gered. In de gereformeerd synodale hoek waren zeer veel moedigen met Godsvertrouwen die de Joden wel onderdak gaven.

In de Gouden Eeuw was de slavenhandel het zwarte goud in Nederland. Fout? Welnee, er stond toch geschreven dat slaven hun meesters moesten gehoorzamen? En had God niet gesproken over Cham? En als het zoveel geld binnenbracht moest het toch een zegen zijn voor zijn calvinistische volgelingen? De Amerikaanse gedachte dat welvaart een zegen van God was, leefde toen ook al. Op basis van een Bijbeltekst werd de slavenhandel goed gekeurd. God had dit toch voorbeschikt? Ondanks dat deze teksten in de Bijbel staan is slavenhandel verwerpelijk en in strijd met het christendom.

Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen, daar sprak ik al eerder over. Het staat letterlijk in de Bijbel. Maar het is in strijd met het het christelijk geloof om Joden te vervolgen en zeker middels de grootste misdaad die de mensheid ooit kende, de Holocaust. Deze tekst is hiervoor misbruikt, want het staat er toch letterlijk?

Het probleem zit hem niet in de Bijbel. Het probleem zit hem in een foute interpretatie van Gods Woord. Ds. Kersten had, erudiet als hij was, beter moeten weten. Mensen moeten nadenken wanneer ze een Bijbeltekst letterlijk aanhalen en daarmee vaak fout gebruiken. Het gaf al zoveel leed. En het denken van Calvijn over het moeten doden van de tovenares op grond van een Bijbeltekst was een gevolg van dezelfde denktrant.


Thomas

Leerrijke bijdrage Thomas!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:59
 
man, ik lig hier soms plat van 't lachen... niet te kloppen deze afdeling Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 19 Volgende
Pagina 4 van 19