ChristianMatch
 


Forum

De veiligheid van de duisternis
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 april 2011, 18:56
 
FRANKT627 schreef:
Zij die de duisternis niet bemerken, zullen het licht nooit zoeken.

(Burkle)


Nu ga ik iets heel anders naar voren brengen

De veiligheid van de duisternis:

Exodus 19:9 waarop de HEER tegen hem zei: ‘Ik kom naar je toe in een donkere wolk, dan kan iedereen het horen wanneer Ik met je spreek en zullen ze voor altijd vertrouwen in je hebben.’ .....


Exodus 20:19-21 .... Maar laat God niet met ons spreken, want dan sterven we.’ 20 Maar Mozes antwoordde: ‘Wees niet bang, God is gekomen om u op de proef te stellen en u met ontzag voor hem te vervullen, zodat u niet meer zondigt.’ 21 En terwijl het volk op een afstand bleef staan, ging Mozes naar de donkere wolk waarin God aanwezig was.

2Kronieken 6:1-2 Toen sprak Salomo: ‘HEER, U hebt gezegd dat U in een donkere wolk wilde wonen. 2 Welnu, ik heb voor U een vorstelijk huis gebouwd, dat voor altijd Uw woning kan zijn.’
1Koningen 8:10-13 Zodra de priesters uit het heiligdom naar buiten kwamen, vulde een wolk de tempel van de HEER. 11 De priesters konden hun dienst niet meer verrichten, want de majesteit van de HEER vulde de hele tempel.
12 Toen sprak Salomo: ‘HEER, U hebt gezegd dat U in een donkere wolk wilde wonen. 13 Welnu, ik heb voor U een vorstelijk huis gebouwd, dat voor altijd Uw woning kan zijn.’

Matteüs 27:45 Rond het middaguur viel er duisternis over het hele land, die drie uur aanhield.

Jesaja 45:15a En: ‘Voorwaar, u bent een God die zich verborgen houdt,

Psalmen 18:12 Hij maakte van het donker Zijn schuilplaats, trok een tent om Zich heen van duister water, dichte wolken.

Psalmen 97:1-2 De HEER is koning – laat de aarde juichen, laat vreugde heersen van kust tot kust.
2 In wolk en duisternis is Hij gehuld, Zijn troon stoelt op recht en gerechtigheid.

God is dus ook in de duisternis, hoe zien jullie dit ??


..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 april 2011, 18:59
 
CROSSROAD317 schreef:
FRANKT627 schreef:
Zij die de duisternis niet bemerken, zullen het licht nooit zoeken.

(Burkle)


Nu ga ik iets heel anders naar voren brengen

De veiligheid van de duisternis:

Exodus 19:9 waarop de HEER tegen hem zei: ‘Ik kom naar je toe in een donkere wolk, dan kan iedereen het horen wanneer Ik met je spreek en zullen ze voor altijd vertrouwen in je hebben.’ .....


Exodus 20:19-21 .... Maar laat God niet met ons spreken, want dan sterven we.’ 20 Maar Mozes antwoordde: ‘Wees niet bang, God is gekomen om u op de proef te stellen en u met ontzag voor hem te vervullen, zodat u niet meer zondigt.’ 21 En terwijl het volk op een afstand bleef staan, ging Mozes naar de donkere wolk waarin God aanwezig was.

2Kronieken 6:1-2 Toen sprak Salomo: ‘HEER, U hebt gezegd dat U in een donkere wolk wilde wonen. 2 Welnu, ik heb voor U een vorstelijk huis gebouwd, dat voor altijd Uw woning kan zijn.’
1Koningen 8:10-13 Zodra de priesters uit het heiligdom naar buiten kwamen, vulde een wolk de tempel van de HEER. 11 De priesters konden hun dienst niet meer verrichten, want de majesteit van de HEER vulde de hele tempel.
12 Toen sprak Salomo: ‘HEER, U hebt gezegd dat U in een donkere wolk wilde wonen. 13 Welnu, ik heb voor U een vorstelijk huis gebouwd, dat voor altijd Uw woning kan zijn.’

Matteüs 27:45 Rond het middaguur viel er duisternis over het hele land, die drie uur aanhield.

Jesaja 45:15a En: ‘Voorwaar, u bent een God die zich verborgen houdt,

Psalmen 18:12 Hij maakte van het donker Zijn schuilplaats, trok een tent om Zich heen van duister water, dichte wolken.

Psalmen 97:1-2 De HEER is koning – laat de aarde juichen, laat vreugde heersen van kust tot kust.
2 In wolk en duisternis is Hij gehuld, Zijn troon stoelt op recht en gerechtigheid.

God is dus ook in de duisternis, hoe zien jullie dit ??


..

Natuurlijk is God ook in duisternis.... God is overal Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 april 2011, 06:45
 
CROSSROAD317 schreef:
FRANKT627 schreef:
Zij die de duisternis niet bemerken, zullen het licht nooit zoeken.

(Burkle)


Nu ga ik iets heel anders naar voren brengen

De veiligheid van de duisternis:

Exodus 19:9 waarop de HEER tegen hem zei: ‘Ik kom naar je toe in een donkere wolk, dan kan iedereen het horen wanneer Ik met je spreek en zullen ze voor altijd vertrouwen in je hebben.’ .....


Exodus 20:19-21 .... Maar laat God niet met ons spreken, want dan sterven we.’ 20 Maar Mozes antwoordde: ‘Wees niet bang, God is gekomen om u op de proef te stellen en u met ontzag voor hem te vervullen, zodat u niet meer zondigt.’ 21 En terwijl het volk op een afstand bleef staan, ging Mozes naar de donkere wolk waarin God aanwezig was.

2Kronieken 6:1-2 Toen sprak Salomo: ‘HEER, U hebt gezegd dat U in een donkere wolk wilde wonen. 2 Welnu, ik heb voor U een vorstelijk huis gebouwd, dat voor altijd Uw woning kan zijn.’
1Koningen 8:10-13 Zodra de priesters uit het heiligdom naar buiten kwamen, vulde een wolk de tempel van de HEER. 11 De priesters konden hun dienst niet meer verrichten, want de majesteit van de HEER vulde de hele tempel.
12 Toen sprak Salomo: ‘HEER, U hebt gezegd dat U in een donkere wolk wilde wonen. 13 Welnu, ik heb voor U een vorstelijk huis gebouwd, dat voor altijd Uw woning kan zijn.’

Matteüs 27:45 Rond het middaguur viel er duisternis over het hele land, die drie uur aanhield.

Jesaja 45:15a En: ‘Voorwaar, u bent een God die zich verborgen houdt,

Psalmen 18:12 Hij maakte van het donker Zijn schuilplaats, trok een tent om Zich heen van duister water, dichte wolken.

Psalmen 97:1-2 De HEER is koning – laat de aarde juichen, laat vreugde heersen van kust tot kust.
2 In wolk en duisternis is Hij gehuld, Zijn troon stoelt op recht en gerechtigheid.

God is dus ook in de duisternis, hoe zien jullie dit ??


..

Zou het niet kunnen zijn, Cross, dat men bedoelde dat God zixh in het verborgene bevind? In de duisternis zie je immers niets. Zelfs al heb je lampen. Niemand heeft God immers ooit gezien als een persoon. De duisternis in de teksten wijzen dan ook niet op de negatieve betekenis van de duisternis maar wel van het verborgene. Althans zo denk ik het toch.

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 april 2011, 16:30
 
FRANKT627 schreef:
Zou het niet kunnen zijn, Cross, dat men bedoelde dat God zixh in het verborgene bevind? In de duisternis zie je immers niets. Zelfs al heb je lampen. Niemand heeft God immers ooit gezien als een persoon. De duisternis in de teksten wijzen dan ook niet op de negatieve betekenis van de duisternis maar wel van het verborgene. Althans zo denk ik het toch.

Frank


Men legt te vaak een negatieve betekenis bij het woord duisternis, maar duisternis zou dus ook "in het verborgene" kunnen betekenen.

Mozes heeft God gezien .... althans een gedeelte...

Exodus33:18 ‘Laat mij toch uw majesteit zien,’ zei Mozes. 19 Hij antwoordde: ‘Ik zal in mijn volle luister voor je langs gaan en in jouw bijzijn de naam HEER uitroepen: ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken, en ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn. 20 Maar,’ zei hij, ‘mijn gezicht zul je niet kunnen zien, want geen mens kan mij zien en in leven blijven.’ 21 Toen sprak de HEER: ‘Er is een plaats op de rots waar je dicht bij mij kunt komen staan. 22 Als dan mijn majesteit voor je langs gaat, zal ik je in een kloof laten schuilen en mijn hand beschermend voor je houden tot ik voorbij ben. 23 Als ik mijn hand weghaal, zul je mij van achteren zien; mijn gezicht mag niemand zien.’

In principe zou je ook in dit bijbelgedeelte kunnen spreken over de "veiligheid van de duisternis" ..... in een kloof en Gods beschermende hand voor zich.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARNOLD765





Berichten: 60

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 april 2011, 20:21
 
Ik denk niet dat God in de duisternis is
lees 1joh.1:5-7
En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben, en wij u verkondigen, dat God een Licht is, en gans geen duisternis in Hem is.
6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben, en wij in de duisternis wandelen, zo liegen wij, en doen de waarheid niet.
7 Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 april 2011, 21:11
 
ARNOLD765 schreef:
Ik denk niet dat God in de duisternis is
lees 1joh.1:5-7
En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben, en wij u verkondigen, dat God een Licht is, en gans geen duisternis in Hem is.
6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben, en wij in de duisternis wandelen, zo liegen wij, en doen de waarheid niet.
7 Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.


Dat is dus mijn vraag, over welke duisternis gaat het dan in bovengaande postings .... Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 april 2011, 21:57
 
Zelf vind ik dat je beeldspraak en letterlijke betekenis van een woord door elkaar heen haalt. In geestelijke duisternis is God niet, omdat Hij zich niet vereenzelvigt met zonde. In natuurlijke duisternis kan Hij natuurlijk wel zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zondag 1 mei 2011, 02:29
 
CHATULIEM619 schreef:
Zelf vind ik dat je beeldspraak en letterlijke betekenis van een woord door elkaar heen haalt. In geestelijke duisternis is God niet, omdat Hij zich niet vereenzelvigt met zonde. In natuurlijke duisternis kan Hij natuurlijk wel zijn.

Even een aanvulling...
God is toch de bedenker (en Schepper) van licht ?


Gen. 1: 1 In den beginne schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods zweefde over de wateren.
3 En God zeide: Er zij licht; en er was licht. 4 En God zag, dat het licht goed was, en God maakte scheiding tussen het licht en de duisternis. 5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag.

Is het niet zo dat God het licht in de duisternis schiep en daarna de scheiding bracht ?

Verder denk ik dat er een 2e betekenis van het woord "duisternis" is, namelijk zonde... (of: het kwaad), daarom wordt er denk ik gezegd... in Hem is geheel geen duisternis...
Dat zie je dus terug in 1 Joh 1:5


(1 Joh. 1: 5) En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben en u verkondigen: God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zondag 1 mei 2011, 14:04
 
CHATULIEM619 schreef:
Zelf vind ik dat je beeldspraak en letterlijke betekenis van een woord door elkaar heen haalt. In geestelijke duisternis is God niet, omdat Hij zich niet vereenzelvigt met zonde. In natuurlijke duisternis kan Hij natuurlijk wel zijn.


Veel mensen geven alleen al aan het woord "duisternis" een negatieve lading.
Toch heeft God de mens, levend in geestelijke duisternis zo lief gehad, dat Hij Jezus (Christus) naar deze aarde stuurde om het Verlossingswerk te volbrengen.
Want God zal eerst in die duisternis moeten komen om Zijn Licht te kunnen laten schijnen ....

Ik zie trouwens geestelijke duisternis anders:
Christenen die alleen maar "in naam" Jezus kennen, theoretisch, en Jezus niet kennen als hun persoonlijke Verlosser en Zaligmaker, die een kerkleer aanhangen, omdat men dat nou eenmaal van huis uit mee kreeg, die leven volgens mij in geestelijke duisternis.
Dus zowel in de zonde, alsook in geestelijke duisternis, "ze denken dat het wel goed zit, maar ondertussen staan ze met lege handen".

Opwekking 595 -- Licht van de wereld

http://www.youtube.com/watch?v=rzuFc9q4fv8
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 1 mei 2011, 18:46
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik zie trouwens geestelijke duisternis anders:
Christenen die alleen maar "in naam" Jezus kennen, theoretisch, en Jezus niet kennen als hun persoonlijke Verlosser en Zaligmaker, die een kerkleer aanhangen, omdat men dat nou eenmaal van huis uit mee kreeg, die leven volgens mij in geestelijke duisternis.
Dus zowel in de zonde, alsook in geestelijke duisternis, "ze denken dat het wel goed zit, maar ondertussen staan ze met lege handen".
tja dat ligt natuurlijk volledig aan de verkondiging die ze gehad hebben....maar breng ze maar eens aan het verstand dat ze verlossing nodig hebben, terwijl ze ervan uitgaan dat ze al behouden zijn zonder deze persoonlijke verlossing.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 1 mei 2011, 18:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 1 mei 2011, 18:52
 
[quote=CROSSROAD317]

Ik zie trouwens geestelijke duisternis anders:
Christenen die alleen maar "in naam" Jezus kennen, theoretisch, en Jezus niet kennen als hun persoonlijke Verlosser en Zaligmaker, die een kerkleer aanhangen, omdat men dat nou eenmaal van huis uit mee kreeg, die leven volgens mij in geestelijke duisternis.
Dus zowel in de zonde, alsook in geestelijke duisternis, "ze denken dat het wel goed zit, maar ondertussen staan ze met lege handen".



Zwak verhaal Cross... ook mensen die niet in een kerkleer zitten, maar tijdens opwekkingsdiensten vrolijk met de rest meedoen in aanbidding en lofprijzing, kunnen een duister en kil hard hebben.
Dan wil ik het nog geeneens hebben over veel charismatische voorgangers voor wie de verleiding van geld, macht en sex te veel werd waardoor ze terugzakten in de duisternis ( voor zover ze daar ooit uit zijn geweest....)
Jammer dat jij dit forum zo vaak gebruikt om niet-charismatische christenen af te zeiken... Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zondag 1 mei 2011, 19:27
 
PIETER649 schreef:
Zwak verhaal Cross... ook mensen die niet in een kerkleer zitten, maar tijdens opwekkingsdiensten vrolijk met de rest meedoen in aanbidding en lofprijzing, kunnen een duister en kil hard hebben.
Dan wil ik het nog geeneens hebben over veel charismatische voorgangers voor wie de verleiding van geld, macht en sex te veel werd waardoor ze terugzakten in de duisternis ( voor zover ze daar ooit uit zijn geweest....)
Jammer dat jij dit forum zo vaak gebruikt om niet-charismatische christenen af te zeiken...


Waar zie jij precies staan Pieter dat het stuk van Crossroad gaat over niet-charismatische christenen ?
Volgens mij heeft Cross het hier over mensen in het algemeen die van Jezus horen in een gemeente of kerk en daar verder niks mee doen, alleen omdat ze dit van huis uit hebben meegekregen zitten ze daar in de kerk.
Ik vermoed dat Crossroad niet uitsluit dat die mensen net zo goed in de charismatische gemeente kunnen zitten...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 1 mei 2011, 20:24
 
SUSANNAH475 schreef:

Waar zie jij precies staan Pieter dat het stuk van Crossroad gaat over niet-charismatische christenen ?
Volgens mij heeft Cross het hier over mensen in het algemeen die van Jezus horen in een gemeente of kerk en daar verder niks mee doen, alleen omdat ze dit van huis uit hebben meegekregen zitten ze daar in de kerk.
Ik vermoed dat Crossroad niet uitsluit dat die mensen net zo goed in de charismatische gemeente kunnen zitten...


ten eerste gebruikt Cross hier het woordje KERKLEER...
ten tweede ken ik hem al n jaar of 4 dus weet ik ook hoe hij schrijft en wat hij bedoeld.

ik heb hem diverse malen ontmoet en ik mag hem wel.
over 1 ding zijn wij het echter niet eens, en dat is precies dit onderwerp.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zondag 1 mei 2011, 22:27
 
PIETER649 schreef:
ten eerste gebruikt Cross hier het woordje KERKLEER...
ten tweede ken ik hem al n jaar of 4 dus weet ik ook hoe hij schrijft en wat hij bedoeld.

ik heb hem diverse malen ontmoet en ik mag hem wel.
over 1 ding zijn wij het echter niet eens, en dat is precies dit onderwerp.

oke, duidelijk
Dank je voor de toelichting...


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op zondag 1 mei 2011, 22:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MVV749





Berichten: 138

BerichtGeplaatst: zondag 1 mei 2011, 22:31
 
CROSSROAD317 schreef:
FRANKT627 schreef:
God is dus ook in de duisternis, hoe zien jullie dit ??
..
Hoi Cross,

Dit soort dingen zijn altijd wel interessant vind ik. Wat me opvalt is dat je voorbeeldteksten feitelijk niets zeggen over de geestelijke duisternis en ik weet ook niet of je daarop doelt. Het zijn allemaal letterlijke vormen van duisternis. Aangezien God onderscheid heeft gemaakt tussen dag en nacht (licht en donker), de weersinvloeden (donkere, dichte wolken) heeft geschapen etc. zie ik niet in waarom God niet in de duisternis kan zijn.

Daarnaast moet je ook kijken naar het doel van de omschreven duisternis. In de voorbeelden vanuit Exodus gaat het om een duistere wolk die het volk Israël overdag door de woestijn heeft geleid. Zelf denk ik daarbij aan bescherming van de brandende zon in de woestijn. 's Nachts werd diezelfde wolkenkolom verlicht met vuur. In de woestijn word het s'nachts aarde donker en ijskoud, dus ook dit zie ik als bescherming en leiding.

I.m.o.: God heeft ook duisternis in Zijn macht en kan dat gebruiken om te beschermen of juist te straffen. Dus God kan ook zeker in duisternis zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: zondag 1 mei 2011, 22:34
 
Ik zie het nog anders,
God kwam in mijn leven toen ik in totale duisternis zat,
zeg maar : ik zag geen uitweg meer, geen overleven meer,
en net in die tijd heeft de Heer Jezus zich laten kennen aan mij!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BASTIBRO042





Berichten: 19

BerichtGeplaatst: zondag 1 mei 2011, 23:38
 
CROSSROAD317 schreef:
Veel mensen geven alleen al aan het woord "duisternis" een negatieve lading.
Toch heeft God de mens, levend in geestelijke duisternis zo lief gehad, dat Hij Jezus (Christus) naar deze aarde stuurde om het Verlossingswerk te volbrengen.
Want God zal eerst in die duisternis moeten komen om Zijn Licht te kunnen laten schijnen ....

Ik zie trouwens geestelijke duisternis anders:
Christenen die alleen maar "in naam" Jezus kennen, theoretisch, en Jezus niet kennen als hun persoonlijke Verlosser en Zaligmaker, die een kerkleer aanhangen, omdat men dat nou eenmaal van huis uit mee kreeg, die leven volgens mij in geestelijke duisternis.
Dus zowel in de zonde, alsook in geestelijke duisternis, "ze denken dat het wel goed zit, maar ondertussen staan ze met lege handen".

Opwekking 595 -- Licht van de wereld

http://www.youtube.com/watch?v=rzuFc9q4fv8

Daar zeg je nogal wat. Jouw mening ok maar . .
ik denk wel dat al die mensen hun best doen en Jezus wel willen leren kennen.
Maar je hebt wel een punt. Echte ervaringen met Jezus zelf staan ver boven de theorie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 10:35
 
CHATULIEM619 schreef:
Zelf vind ik dat je beeldspraak en letterlijke betekenis van een woord door elkaar heen haalt. In geestelijke duisternis is God niet, omdat Hij zich niet vereenzelvigt met zonde. In natuurlijke duisternis kan Hij natuurlijk wel zijn.

Zelfs als iemand verkeert in geestelijke duisternis is God heel goed in staat om daar doorheen te breken en diegene terug te brengen bij Hem Chat. Dat is ook wat ik bedoelde toen ik zei dat God overal is. Hij vereenzelvigt Zich inderdaad niet met zonde, maar wie daadwerkelijk tot het geloof komt, wie zijn/haar zonden belijd, een levende relatie met Hem krijgt komt in het licht van Zijn liefde en genade, zelfs al was de geestelijke duisternis waarin die persoon voorheen verkeerde nog zo groot.


Laatst aangepast door
LISA610
op maandag 2 mei 2011, 10:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 16:50
 
PIETER649 schreef:
ten eerste gebruikt Cross hier het woordje KERKLEER...
ten tweede ken ik hem al n jaar of 4 dus weet ik ook hoe hij schrijft en wat hij bedoeld.

ik heb hem diverse malen ontmoet en ik mag hem wel.
over 1 ding zijn wij het echter niet eens, en dat is precies dit onderwerp.

Crossroad

Ik vraag me toch echt af of je het goed hebt gelezen Pieter.... Volgens mij stond er nog veel meer in dat rijtje dan alleen maar KERKLEER.....

Mijn standpunt is nog steeds, mensen die Jezus Christus niet kennen als hun persoonlijke Verlosser, Zaligmaker en Redder, die zich wel christenen noemen, die kennen Hem alleen maar theoretisch, en dat zie ik dus als geestelijke duisternis....
En daarna kwam ik met een aantal MOGELIJKE "oorzaken" en 1 daarvan is KERKLEER.

Je kent me dus toch nog niet zo goed als je, blijkbaar, denkt me te kennen....
Voor mij geldt nog steeds, Jezus hebben aangenomen als je persoonlijke Verlosser, Zaligmaker en Redder, is het enige wat telt.
En ja, Hem persoonlijk kennen is nou eenmaal charismatisch ....

Dus voor alle duidelijkheid, christenen die denken dat "kinderdoop", "volwassendoop", "belijdenis", "kerkleer", "gemeenteleer" hetzelfde is, "als Hem aangenomen hebben als persoonlijke Verlosser, Zaligmaker en Redder", die leven onder een geestelijke duisternis.

..


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op maandag 2 mei 2011, 16:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 17:46
 
BASTIBRO042 schreef:
Daar zeg je nogal wat. Jouw mening ok maar . .
ik denk wel dat al die mensen hun best doen en Jezus wel willen leren kennen.
Maar je hebt wel een punt. Echte ervaringen met Jezus zelf staan ver boven de theorie.


Ik zeg dus ook niet dat ze dat niet willen .... maar ze zullen het wel moeten aannemen. En dat zie ik dus als persoonlijk geloof, Jezus Christus aannemen, niets meer, niets minder .... !!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MVV749





Berichten: 138

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 18:01
 
Cross,

Wat ik me afvraag aan jouw eerste post en jouw vraag:

Waaruit maak je überhaupt op dat God alleen Licht is of alleen in Licht kan zijn? Of anders, vanuit welke gedachtegang stel je deze vraag precies?

Ik vind je stelling interessant, maar heb het idee dat ik je gedachtegang niet helemaal kan volgen. Zou je je wat nader kunnen verklaren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 21:09
 
LISA610 schreef:
Zelfs als iemand verkeert in geestelijke duisternis is God heel goed in staat om daar doorheen te breken en diegene terug te brengen bij Hem Chat. Dat is ook wat ik bedoelde toen ik zei dat God overal is. Hij vereenzelvigt Zich inderdaad niet met zonde, maar wie daadwerkelijk tot het geloof komt, wie zijn/haar zonden belijd, een levende relatie met Hem krijgt komt in het licht van Zijn liefde en genade, zelfs al was de geestelijke duisternis waarin die persoon voorheen verkeerde nog zo groot.

zie ook mijn stukje bij "kreet van de week" Knipoog smiley ofwel psalm 139...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 4 mei 2011, 14:23
 
LISA610 schreef:
Zelfs als iemand verkeert in geestelijke duisternis is God heel goed in staat om daar doorheen te breken en diegene terug te brengen bij Hem Chat. Dat is ook wat ik bedoelde toen ik zei dat God overal is. Hij vereenzelvigt Zich inderdaad niet met zonde, maar wie daadwerkelijk tot het geloof komt, wie zijn/haar zonden belijd, een levende relatie met Hem krijgt komt in het licht van Zijn liefde en genade, zelfs al was de geestelijke duisternis waarin die persoon voorheen verkeerde nog zo groot.
In feite zeg je precies hetzelfde. Hij roept de mens in het geestelijk licht te komen, Hij gaat zelf niet de duisternis in. Dat heeft Hij al gedaan toen Jezus in de hel afdaalde. En het kan ook gewoon niet, want waar Gods licht straalt kan de duisternis niet meer zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 4 mei 2011, 14:27
 
CROSSROAD317 schreef:
CrossroadIk vraag me toch echt af of je het goed hebt gelezen Pieter.... Volgens mij stond er nog veel meer in dat rijtje dan alleen maar KERKLEER.....

Mijn standpunt is nog steeds, mensen die Jezus Christus niet kennen als hun persoonlijke Verlosser, Zaligmaker en Redder, die zich wel christenen noemen, die kennen Hem alleen maar theoretisch, en dat zie ik dus als geestelijke duisternis....
En daarna kwam ik met een aantal MOGELIJKE "oorzaken" en 1 daarvan is KERKLEER.

Je kent me dus toch nog niet zo goed als je, blijkbaar, denkt me te kennen....
Voor mij geldt nog steeds, Jezus hebben aangenomen als je persoonlijke Verlosser, Zaligmaker en Redder, is het enige wat telt.
En ja, Hem persoonlijk kennen is nou eenmaal charismatisch ....

Dus voor alle duidelijkheid, christenen die denken dat "kinderdoop", "volwassendoop", "belijdenis", "kerkleer", "gemeenteleer" hetzelfde is, "als Hem aangenomen hebben als persoonlijke Verlosser, Zaligmaker en Redder", die leven onder een geestelijke duisternis.

..

Hoewel ik het volledig met je eens ben Cross, ben je te snel in je conclusies. Ik mis gewoon een aantal stappen, die je tot die snelle conclusie leiden. Kun je wat specifieker zijn?

Bv. wat is voor jou duisternis?
waar zie je positieve betekenis van duisternis.
hoe kunnen mensen bij zichzelf ontkomen aan die duisternis.
kun je ook half en half leven, gedeeltelijk in licht gedeeltelijk in duisternis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 4 mei 2011, 16:40
 
CHATULIEM619 schreef:
Hoewel ik het volledig met je eens ben Cross, ben je te snel in je conclusies. Ik mis gewoon een aantal stappen, die je tot die snelle conclusie leiden. Kun je wat specifieker zijn?

Bv. wat is voor jou duisternis?
waar zie je positieve betekenis van duisternis.
hoe kunnen mensen bij zichzelf ontkomen aan die duisternis.
kun je ook half en half leven, gedeeltelijk in licht gedeeltelijk in duisternis.


Waarom een te snelle conclusie, ik heb in een eerdere posting aangegeven dat er naast de geestelijke betekenis van duisternis het woord duisternis te vaak een negatieve lading meekrijgt.

Duisternis -- letterlijke betekenis, donker of het ontbreken van een (kunstmatige) lichtbron.
Duisternis -- figuurlijke (geestelijke) betekenis, zonder Licht van God.
Als het dan gaat over een geestelijke duisternis, dan zie ik dat als volgt; alles wat de werking van de HG in de weg staat om Gods Licht in harten van mensen te doen schijnen.
** alles -- o.a. kerk- gemeenteleer, religie, occultisme, opvoeding, land van geboorte, wetenschap, goede werken, enz. enz. Met andere woorden: Misleiding van en door het kwaad, dit is satan de leugenaar van de beginne.

Het positieve van de duisternis.
Christenen zeggen zo vaak, "waar was God toen ik Hem nodig had" of "ik zie Hem niet".... Met de bijbelteksten die ik aangaf, kun je die christenen dus vertellen dat God er wel degelijk is, maar vaak (zoals Frank aangaf) in het verborgene, in de duisternis, en dan in de letterlijke zin.

Door een lichtknopje aan te doen of te wachten tot het dag wordt.....

Om uit de geestelijke duisternis te komen, kun je niets doen..... Het werk daarvoor is al volbracht door Jezus Christus, jij hoeft alleen maar JA te zeggen.
Verder denk ik dat alleen de HG je dusdanig kan aanraken dat je onder die geestelijke duisternis vandaan kunt komen. Hij kan het Licht van God doen schijnen in elk mensenhart, ongeachte de geestelijke duisternis of bedekking.

Kun je ook half en half leven, gedeeltelijk in licht gedeeltelijk in duisternis?
Het antwoord hierop is kort: in geestelijke duisternis: NEE !!!
Wel kun je zeggen, "Wel in de wereld, maar niet meer van de wereld"

Een heel ander punt is dat christenen wel "gebonden" kunnen zijn..... maar dat is een heel ander onderwerp.

..


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op woensdag 4 mei 2011, 16:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 5 mei 2011, 12:00
 
Er zijn vele soorten duisternis, als je een woordstudie zou doen over alle verschillenden woorden die gebruikt worden voor duisternis, in de grondtekst EN context dan zal je zien dat exegese en hermeneutiek ONMISBAAR zijn bij deze vragen en overdenkingen.

Er is in God geen zonde of kwaad dus elke vorm van (geestelijke) duisternis is niet van toepassing op God. Er zijn wel andere vormen van duisternis en contexten te bedenken.

Zelf dacht ik bij het lezen van dit topic sterk aan deze tekst:

psalm 23:

4 Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis,
ik vrees geen kwaad,
want Gij zijt bij mij;
uw stok en uw staf, die vertroosten mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIA576





Berichten: 341

BerichtGeplaatst: donderdag 5 mei 2011, 12:43
 
De vraag over duisternis houdt mij ook erg bezig. Zo kwam ik bij de volgende twee teksten:

Jesaja 45: 5 - 7
"Ik ben de Here en er is geen ander; buiten Mij is er geen God, Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben de Here, en er is geen ander, die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en het onheil schep; Ik, de Here, doe dit alles."

En de tweede tekst:
II Cor 4: 6
"Want de God, die gesproken heeft: Licht schijne uit het duister, heeft het doen schijnen in onze harten, om ons te verlichten met de kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Christus."

God heeft de duisternis geschapen lees ik in het eerste vers. Het is Hem niet vreemd, het is van Hem, zoals alles Hem toebehoort: de maan en sterren, zonlicht, avondlicht. Je hebt het dan over de letterlijke duisternis. Ga volgens mij dan niet zeggen, dat de duisternis niet van Hem is of dat Hij er niet zou willen zijn. ... én ik lees in het tweede vers toch echt staan dat het Licht schijnt uit de duisternis..en niet andersom: het Licht wat schijnt náár de duisternis toe. Lees ik het goed als ik zeg dat God zich onder de zondaren begeeft, met hen eet, bij hen is...en 'die duisternis wil betreden' om hen tot Licht te zijn?


Laatst aangepast door
MARIA576
op donderdag 5 mei 2011, 12:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1