ChristianMatch
 


Forum

Christendom en yoga
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 24 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 8 september 2011, 17:06
 
[quote=WILLEMIJN232]Je denkt dat maar je hebt er niet opgezeten dus je vult het erg in.......
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik yoga onschuldiger vind dan de roddel en achterklap die ik hier zo af en toe hoor.......
Laat mij maar lekker 1 x per week de krokodil , sprikhaan en de tijger doen.....en daarnaast kan ik prima christen zijn.......dus wat je zegt klopt niet.......
En nare ervaringen? Denk je dat mensen die met de kerk niet hebben???????[quote]

----

Voor jou mag yoga onschuldiger zijn dan roddel en achterklap, voor mij staat het bijna op één lijn. Ik vind yoga nog steeds een occulte bezigheid.

En ook al is yoga voor jou alleen maar ontspanning het neemt niet weg dat de achtergrond, van yoga en de houdingen die je aanneemt tijdens je uurtje yoga, weldegelijk een diepere betekenis hebben.

De dieren die je bijv. aanhaalt, krokodil, sprinkhaan en tijger, je noemt ze vast niet voor niets, zullen jouw totemdieren zijn. Door op internet, ik heb bewust niet gezocht op christelijke sites maar alleen op reguliere yoga sites, e.e.a. na te zoeken kwam ik erachter dat deze “houdingen” uit de hatha yoga voortkomen.

Hieronder een overzicht uit de verschillende yoga sites.

Het term hatha bestaat in het Sanskriet uit ha (zon) en tha (maan), wat verwijst naar het evenwicht tussen tegengestelden. Yoga betekent "juk", "verenigen", "beheersen". Yoga in zijn brede context, kan als volgt worden gedefinieerd: een hindoeïstische filosofie die leert de geest, het gevoel en het lichaam te beheersen, om daarmee de vereniging met God te bereiken.

Hatha yoga wordt vaak gezien als de weg van de kracht en is in het Westen vaak niet meer dan de lichamelijke oefening. In zijn oorspronkelijke uitoefening gaat het om meer dan alleen de puur fysieke aspecten, als kracht, gezondheid, souplesse en welbevinden en is het een zoektocht naar de vereniging van energieën binnen in de mens.

Hatha yoga wordt ook wel gezien als een weg die bestaat uit de brug tussen de wereld van binnen en van buiten, tussen het materiële en het spirituele en tussen het essentiële en het existentiële bestaan. De tegenstelling tussen zon en maan, komt in verschillende uitingen terug. Zo wordt de lucht die door het rechterneusgat naar binnen gaat "adem van de zon" genoemd, terwijl de "adem van de maan" door het linkerneusgat gaat. Het evenwicht tussen uitersten komt ook tot uitdrukking in bijvoorbeeld:

vrouwelijk / mannelijk
beweging / onbeweeglijkheid
inademing / uitademing
aanspannen / loslaten

Indiakundige Jean Herbert geeft de volgende definitie over Yoga:

"Yoga is de staat waarin de mens zich onder één juk met het Goddelijke bevindt, dat wil zeggen verbonden met het Goddelijke, zoals dit wordt uitgedrukt in het woord religie."

Met een kleine variant drukt het woord yoga de toestand uit, waarin de 'waarneembare mens' ook verbonden is met de 'wezenlijke mens', dat wil zeggen waarin de mens zijn ware aard heeft herkregen en er in overeenstemming mee leeft. Aldus Jean Herbert.

Bij het ontdekken van totems moet je eerst achterhalen of het een Levens Totem, Een Journey/Reis Totem, een Boodschap Totem of Schaduw Totem is. Alle totems zijn krachtig maar de betekenis die de totem brengt zal afhangen van jouw actie, afhankelijk van welk type totem naar jou toe is gekomen.

**Krokodil - Kracht; Overleven; Moederschap; Oer-energieën van geboorte; Initiatie.
**Sprinkhaan - Macht der stilte; Griezelige sprongen vooruit.
**Tijger - Passie; Kracht; Devotie; Sensualiteit; Nauwkeurigheid.

Yoga is een geheime wetenschap (Gupta Vidya), die niet in boeken kan uitgelegd worden. Yoga kan alleen door orale overdracht doorgegeven worden, omdat deze kennis gebaseerd is op "realisatie".

Enkele kernpunten binnen de (hatha)yoga:
**Een oneindige, dubbele energiestroom (Shiva and Shakti) is de fundamentele bouwsteen van je wezen. Er zijn twee in/uitgangen: één bevindt zich ca 15 cm boven je kruin en één bevindt zich in je bekkenbodem.
**Er zijn tien morele principes en idealen (Yama's and Niyama's) om je te helpen een juiste innerlijke houding te krijgen en in harmonie te komen met de natuur.
**Om de vele fysieke houdingen (Asana's) op een succesvolle wijze te beoefenen vermijd je te zweten, ondanks het strekken van je lichaam. Elke keer dat je oefent houd je de houding wat langer aan, zonder te bewegen. Je lichaam herstelt helemaal en wordt fit doordat bepaalde energiecentra (Cakra's) gestimuleerd worden en in harmonie (Sattva) gehouden worden.
**Er zijn acht technieken, die we energiecontrole oefeningen noemen (Pranayama's), om de kwaliteit en de kwantiteit van jouw energie tussen de twee in/uitgangen te herstellen. De oefeningen zorgen ervoor dat je tijdelijk gezond, soepel en sterk wordt.
**Er zijn elf technieken, energiezegels (Mudra's), om verschillende energie niveau's met elkaar te verbinden. Zo kun je altijd over voldoende energie beschikken om te leven, of om de kwaliteit van je leven te verbeteren.
**Er zijn vier verschillende soorten onthechting oefeningen (Pratyahara's) om controle te verkrijgen over je zintuiglijke en motorische organen. Deze helpen ook bij de controle van je gedachten, emoties en stemmingen.
**Er zijn vier stappen om een correcte concentratie (Dharana) te verwerven en vier soorten concentratie om een totale gezondheid en een hoger bewustzijn te verkrijgen.
**Echte meditatie (Dhyana) is het resultaat van concentratie, waarbij totale abstractie optreedt van elke gedachte, behalve één. Alleen vanuit deze toestand kan fysieke onsterfelijkheid bereikt worden, alsmede diverse occulte vermogens. De activiteit van je hersenen kan uiteindelijk gestopt worden.
**Er zijn twaalf verschillende soorten contemplaties (Samadhi's) om je hoger bewustzijn onder controle te krijgen. Ze laten je echte vreugde, liefde en vrede ontdekken en beleven. De activiteit van je hart kan uiteindelijk gestopt worden.
**Er zijn dertig verschillende soorten concentratie-meditatie-contemplatie oefeningen (Samyama's), die de hoogste technieken van Yoga vormen. Deze oefeningen openbaren je de werkelijkheid van vele verborgen paranormale vermogens die in je sluimeren. Ze leiden je naar Zelfrealisatie, Verlichting en Bevrijding.
**De verschillende technieken worden spontaan na vele jaren oefenen. De weg naar een eindeloze gelukzaligheid en een nieuwe magische wereld staat open. Je hoeft alleen nog maar een wens uit te spreken en het gebeurt.

Wat ik me afvraag, als het alleen maar voor de ontspanning is en verder geen betekenis heeft, waarom noemen mensen het dan yoga ?????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 september 2011, 17:43
 
Voor jou mag yoga onschuldiger zijn dan roddel en achterklap, voor mij staat het bijna op één lijn. Ik vind yoga nog steeds een occulte bezigheid.

En ook al is yoga voor jou alleen maar ontspanning het neemt niet weg dat de achtergrond, van yoga en de houdingen die je aanneemt tijdens je uurtje yoga, weldegelijk een diepere betekenis hebben.


ik moet je eerlijk zeggen dat ik roddel en achterklap stukken ernstiger vind dan mijn uurtje yoga in de week. Met roddel en achterklap beschadig je mensen en doe je mensen vaak ook onterecht pijn......Zo hoor je als christen niet te leven, weten we allemaal......
Ik denk dat het punt is dat jij er veel betekenis aan hecht maar om mij dan gelijk maar van occulte zaken te betichten vind ik zelf erg ver gaan.......
Ik ben en blijf een oprecht christen die op yoga zit........en eigenlijk durf je ook wel wat te zeggen..........je beticht dus gewoon iemand van occulte bezigheden omdat jij dat vind........
Is dat wel christelijk? Je kan het er niet mee eens zijn, prima.......ben ik ook niet met jou stelling van kom maar God vergeeft je wel enz....Het leven is vaak te gecompliceerd en te moeilijk om dat zo te kunnen zeggen en bij sommige mensen blijven littekens bestaan en dat begrijpt God prima hoor.........Maar als dat jouw diepste overtuiging is heb ik dat te respecteren.........
En net wat Thomas al aanhaalde in zijn schrijven, wat denk je van al die mensen die anti depressiva slikken en een verandering van geestelijk welbevinden krijgen....Ik vind het een zegen dat het er is of noem je dat dan ook occult??????
Je kan er hele theorién van Internet plukken maar het gaat erom wat je zelf voelt en beleeft en voor God en jezelf kan verantwoorden.
En ik vind werkelijk niet dat ik een mindere christen ben omdat ik een uurtje per week de sprinkhaan of de krokodil doe.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 september 2011, 19:53
 
CHATULIEM619 schreef:
Tja Thomas, ik denk aan de tijd dat ik aan judo deed. Langzamerhand werden daar meditatieoefeningen aan toegevoegd. Bij het behalen van de bruine band, moest je gelijk leren hoe je in trance kon geraken...... Je kunt yoga oefeningen niet zien zonder de achterliggende filosofie. Het leidt je immers op de weg van zelfverheerlijking en gebruikt die oefeningen daarvoor.
Btw, je weet zelf ook wel, dat ik Wmijn zelf heel erg waardeer...

Impliciet geef je daarmee ook de beperking van het gevaar aan want hoeveel mensen komen zover met judo? Voor de meesten zal het een vorm van zelfverdediging zijn die ik met name voor het zelfvertrouwen van kinderen goed vind en in professionele zin ook aanraad. En in hoeverre is die meditatie na de bruine band bedreigend? Ik zou er echt niet het christendom voor loslaten. En het is heel Bijbels om eens naar de binnenkamer te gaan. Waar die grens ligt, weet ik niet maar boeddhist ben ik daar niet van geworden. Veel psychologische verschijnselen zie je ook in andere godsdiensten terug. Bidden geeft ook vaak rust en we maken ons afhankelijk van God als we dingen niet goed aankunnen. Ik zou bidden en meditatie niet op een lijn willen zetten maar is bidden ook niet een vorm van het nadenken over onszelf in alle rust, wat we bij God neerleggen en er daardoor los van komen en rust ervaren? Het gegeven dat soorten oefeningen in andere godsdiensten voorkomen maakt nog niet dat de beoefenaren van yoga, die dat met een hele andere intentie doen, gevoelig zijn, openstaan voor of beïnvloed worden door een andere godsdienst.
We zijn daar nog altijd zelf bij. Verder doe ik niet aan yoga, voor alle helderheid. En ik ben me er wel van bewust dat het feit dat je het met Willemijn niet eens bent, iets anders is dan haar niet waarderen. Die twee dingen scheid ik ook altijd volledig, anders kun je geen discussie voeren. Dan wordt er alleen negatief gereageerd omdat juist die persoon iets zegt en dat noem ik geen zoeken naar de waarheid.

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 9 september 2011, 21:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 september 2011, 23:14
 
WILLEMIJN232 schreef:
Voor jou mag yoga onschuldiger zijn dan roddel en achterklap, voor mij staat het bijna op één lijn. Ik vind yoga nog steeds een occulte bezigheid.

En ook al is yoga voor jou alleen maar ontspanning het neemt niet weg dat de achtergrond, van yoga en de houdingen die je aanneemt tijdens je uurtje yoga, weldegelijk een diepere betekenis hebben.


ik moet je eerlijk zeggen dat ik roddel en achterklap stukken ernstiger vind dan mijn uurtje yoga in de week. Met roddel en achterklap beschadig je mensen en doe je mensen vaak ook onterecht pijn......Zo hoor je als christen niet te leven, weten we allemaal......
Ach ik heb brede schouders en dat ze over me kletsen is mij al lang bekend. En om eerlijk te zijn, ik maak me er ook wel schuldig aan, net als al de mensen van CM die ik wel eens heb gesproken ... maar over iemand praten hoeft niet altijd roddel of achterklap te zijn ...
Ik denk dat het punt is dat jij er veel betekenis aan hecht maar om mij dan gelijk maar van occulte zaken te betichten vind ik zelf erg ver gaan....... Ja als ik yoga occult vind doordat de achtergrond m.i. occult is, dan zal dat de conclussie zijn.
Ik ben en blijf een oprecht christen die op yoga zit........en eigenlijk durf je ook wel wat te zeggen..........je beticht dus gewoon iemand van occulte bezigheden omdat jij dat vind........ Herhaling, "Ja als ik yoga occult vind doordat de achtergrond m.i. occult is, dan zal dat de conclussie zijn"
Is dat wel christelijk? Sinds wanneer is iets niet christelijk als je zegt hoe je er tegen aan kijkt, het is een mening die ik weergeef en die mening kan ik zelfs aan de hand van de Bijbel staven ... Je kan het er niet mee eens zijn, prima.......ben ik ook niet met jou stelling van kom maar God vergeeft je wel enz....Het leven is vaak te gecompliceerd en te moeilijk om dat zo te kunnen zeggen en bij sommige mensen blijven littekens bestaan en dat begrijpt God prima hoor.........Maar als dat jouw diepste overtuiging is heb ik dat te respecteren......... Wat probeer je nu te zeggen, ga je vergeven vergelijken met yoga ... ?? Vergeven is een Bijbels gegeven dus het tegenovergestelde van yoga m.i.
En net wat Thomas al aanhaalde in zijn schrijven, wat denk je van al die mensen die anti depressiva slikken en een verandering van geestelijk welbevinden krijgen....Ik vind het een zegen dat het er is of noem je dat dan ook occult?????? Deze stelling vind ik erg tricky. Medicatie in welke vorm dan ook, in dit geval zal ik het bij anti-depressiva houden, gaat niet uit van universele energiestromen en banen die je dichter bij of tot God brengen. Om heel direct te zijn, ik vind deze stellingname zelfs zo listig dat ik me oprecht afvraag waarom je zo in de aanval gaat ... ???
Je kan er hele theorién van Internet plukken maar het gaat erom wat je zelf voelt en beleeft en voor God en jezelf kan verantwoorden.
En ik vind werkelijk niet dat ik een mindere christen ben omdat ik een uurtje per week de sprinkhaan of de krokodil doe.......
Ik vind het jammer dat christenen zich inlaten met occulte zaken, en ik vind het mijn plicht om christenen te wijzen op de gevaren die in yoga schuilen. De achtergrond en de denkwijze van yoga is occult, dat heb ik opgezocht op internet en geplaatst ... Vanuit bepaalde stadia in meditatie de paranormale gaven worder versterkt ... De weg naar een eindeloze gelukzaligheid en een nieuwe magische wereld staat open. Je hoeft alleen nog maar een wens uit te spreken en het gebeurt ... Je mag het van mij zien als onschuldig, voor mij is het niet onschuldig. Jij mag vinden dat vergeven niet zo simpel is, "kom maar God vergeeft je wel enz...." voor mij is dit wel simpel en waarheid. En ondanks mijn littekens, hoe diep die ook zaten, door te vergeven ben ik vrij van dat stuk wrok en bitterheid ... zo simpel is het voor mij, en dat gun ik jou ook van harte !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 00:20
 
Jij zal het je plicht vinden.....ik vind het betweterig......laat mij dan maar een occulte christen zijn........ Knipoog smiley

Ik moest nav jouw verhaal wel denken aan de tekst die Mario bij kreet van de week schreef:



Eliza Laurillard: “Het geloof is een stok om op te leunen, niet om anderen mee te slaan.”


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 10 september 2011, 09:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 09:34
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik vind het jammer dat christenen zich inlaten met occulte zaken, en ik vind het mijn plicht om christenen te wijzen op de gevaren die in yoga schuilen. De achtergrond en de denkwijze van yoga is occult, dat heb ik opgezocht op internet en geplaatst ... Vanuit bepaalde stadia in meditatie de paranormale gaven worder versterkt ... De weg naar een eindeloze gelukzaligheid en een nieuwe magische wereld staat open. Je hoeft alleen nog maar een wens uit te spreken en het gebeurt ... Je mag het van mij zien als onschuldig, voor mij is het niet onschuldig. Jij mag vinden dat vergeven niet zo simpel is, "kom maar God vergeeft je wel enz...." voor mij is dit wel simpel en waarheid. En ondanks mijn littekens, hoe diep die ook zaten, door te vergeven ben ik vrij van dat stuk wrok en bitterheid ... zo simpel is het voor mij, en dat gun ik jou ook van harte !!!



Vergeven is een krachtig redmiddel en (gelukkig) niet alleen gegeven aan christenen en past wel erg bij ons en dat is een zegen.

Ik kan het niet laten om toch een paar reacties te geven op jullie vele inspanningen op zoek naar de waarheid.

Yoga occult noemen of de bronnen waaraan het ten grondslag ligt is beledigend en doet afbreuk aan de bron waaraan tenslotte iedere schepping ten grondslag ligt. Je mag een mening hebben maar dat wil nog niet zeggen dat je de waarheid hebt gevonden al leg je de hele encyclopedie op dit cm-forum neer.

Hindoes, boeddhisten, christenen, moslims, atheïsten, humanisten allen zijn naar het evenbeeld van God geschapen; niet één uitgezonderd en die in hun eigenheid dienen te worden gerespecteerd, dat is een regel door Christus zelf uitgevaardigd (Hebt uw naasten lief, gelijk uzelf en hebt uw vijanden lief).

Net zoals in het christendom zijn er in de yogafilosofie vele stromingen. Er zijn orthodoxe christenen, er zijn christenen die tot beelden bidden en er zijn vrijzinnige christenen en afgescheiden christenen. Kan je ze daarom op één hoop gooien en veroordelen omdat ze niet zijn zoals je wilt dat ze zijn?

Yoga is de mens gegeven als hulpmiddel om alles enigszins op een afstand te brengen dat hem/haar afhoudt van contemplatie op Gods inspiratie. De Heilige Geest hoor je door stil te zijn en te luisteren.

Jezus volgen is de weg maar hoe bewandel je die?

Als alle indrukken en invloeden van een druk bestaan je geest in beslag nemen hoe richt je je dan op God?

Yogaoefeningen leiden de geest af van gedachten, emoties en gevoelens die van binnenuit en van buitenaf onze aandacht opeisen.
De aandacht wordt erdoor gericht; naar de 'binnenkamer' , onszelf. In die staat van rust gekomen kan je mediteren wat ook wel 'luisteren naar God' wordt genoemd als tegenhanger van bidden; 'praten met God'.
De fluistering van de ziel wordt dan waarneembaar want in de stilte is HIJ, de altijd zijnde.
HIJ is schepper van hemel en aarde dus ook van het boeddhisme, hindoeïsme, wetenschap, muziek, haaien, vlinders, orkanen en tropische stranden.....
Eer Hem in het bewonderen van de veelkleurigheid, veelzijdigheid van de schepping.

Beelden (zoals in het Hindoeïsme) zijn eenvoudigen gegeven om Gods eigenschappen herleidbaar, herkenbaar te maken; het zijn hulpmiddelen om mensen dichterbij God te brengen. Occult?; van God gegeven....

Mahatma Gandhi was een hindoe; één van de grootste vredestichters ooit...Zalig zijn de zachte voetstappen van degene die vrede brengt.. (Bergrede). Zijn vredebrengers alleen christenen en alle anderen occult? Blasfemie! Het hekelen van Gods schepping.

De schoonheid en integriteit van het Hindoeïsme is ontroerend waaruit grote liefde en respect voor God spreekt. De discipline vanuit die levenswijze strekt hen tot zegen. Hun religie is hen van God gegeven.

De leringen van de Boeddha lijken heel veel op die van Christus Jezus, onze Heer en richten de voeten van de toehoorder naar God. Niet christelijk dus occult? Blasfemie! Het hekelen van Gods schepping.

En steek na dit pleidooi voor vrede, verdraagzaamheid, menslievendheid, heelheid en respect voor alles wat Gods hand heeft gemaakt, niet meteen van wal tegen mij.....en laat je 'zusterlijk' vermanen (hoe Bijbels!) opdat je je hart niet verhard want het hart is wat God aanziet.

En oh ja, Christus heb ik aangenomen als mijn Redder en als zichtbare tekenen daarvan draag ik een (leeg) kruisje van rode (de kleur van bloed, leven) jaspis omdat ik geloof in de wederopstanding na die van Jezus die ons is voorgegaan en een sierlijke zilveren vis want ik heb mij laten vangen door het vangnet van Gods liefdevolle hand omdat ik het leven liefheb en het ten volle wil leven naar Zijn Heilige Inspiratie, niet in een verkrampt angstgeloof in de wetenschap dat Hij ons liefheeft voordat wij hem liefhebben en Hij ons vergeeft maar ons houdt aan onze eigen verantwoordelijkheid het christenzijn in te vullen naar het voorbeeld van Zijn eniggeboren zoon Jezus Christus (wat wij niet volledig kunnen omdat we imperfect zijn).
Ik wens een ieder van harte verdraagzaamheid en vredelievendheid toe in het bewustzijn dat iedereen gelukkig wil zijn en alle leven heilig is immers; Gods schepping.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 09:43
 
ROADY641 schreef:
Dit riekt naar new age...


Slapende smiley


Oordelen en beschimpen is de weg van de minste weerstand en getuigt van gebrek aan respect.
New age is een beweging van mensen die zoeken naar de weg van de vrede in plaats van oorlog en van de verbinding in plaats van afscheiding. Hun filosofie, muziek en poëzie verspreiden het licht van rust en ontspanning tegenover verdeeldheid en geschil voor iedereen, zonder aanziens des persoons, zonder te oordelen over religie, sekse, geslacht, ras.......

Zalig zijn de zachte voetstappen van degene die vrede brengt. Daar hoef je niet persé christen voor te zijn en dan heb je wel begrepen wat de boodschap van Jezus is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 10:30
 
Als de mens al echt zou geloven, waarom wordt er dan bij, bepaalde ziekte beelden, medicijnen geslikt, of andere hulpmiddelen gebruikt. Simpel, iedereen gelooft dat het helpt, mag dat dan wel ? Perslot van rekening, geloof je er in. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 11:10
 
MIEKE364 schreef:
Oordelen en beschimpen is de weg van de minste weerstand en getuigt van gebrek aan respect.
New age is een beweging van mensen die zoeken naar de weg van de vrede in plaats van oorlog en van de verbinding in plaats van afscheiding. Hun filosofie, muziek en poëzie verspreiden het licht van rust en ontspanning tegenover verdeeldheid en geschil voor iedereen, zonder aanziens des persoons, zonder te oordelen over religie, sekse, geslacht, ras.......

Zalig zijn de zachte voetstappen van degene die vrede brengt. Daar hoef je niet persé christen voor te zijn en dan heb je wel begrepen wat de boodschap van Jezus is.

Je leest niet goed..
Hij zegt alleen waar het naar ruikt..new age dus!!

en Jezus zegt: Zalig zijn de zachtmoedigen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 11:14
 
MARIAN519 schreef:
Je leest niet goed..
Hij zegt alleen waar het naar ruikt..new age dus!!

en Jezus zegt: Zalig zijn de zachtmoedigen.


Misschien leest Mieke een andere vertaling?????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 11:21
 
MIEKE364 schreef:
Vergeven is een krachtig redmiddel en (gelukkig) niet alleen gegeven aan christenen en past wel erg bij ons en dat is een zegen.

Ik kan het niet laten om toch een paar reacties te geven op jullie vele inspanningen op zoek naar de waarheid.

Yoga occult noemen of de bronnen waaraan het ten grondslag ligt is beledigend en doet afbreuk aan de bron waaraan tenslotte iedere schepping ten grondslag ligt. Je mag een mening hebben maar dat wil nog niet zeggen dat je de waarheid hebt gevonden al leg je de hele encyclopedie op dit cm-forum neer.

Hindoes, boeddhisten, christenen, moslims, atheïsten, humanisten allen zijn naar het evenbeeld van God geschapen; niet één uitgezonderd en die in hun eigenheid dienen te worden gerespecteerd, dat is een regel door Christus zelf uitgevaardigd (Hebt uw naasten lief, gelijk uzelf en hebt uw vijanden lief).

Net zoals in het christendom zijn er in de yogafilosofie vele stromingen. Er zijn orthodoxe christenen, er zijn christenen die tot beelden bidden en er zijn vrijzinnige christenen en afgescheiden christenen. Kan je ze daarom op één hoop gooien en veroordelen omdat ze niet zijn zoals je wilt dat ze zijn?

Yoga is de mens gegeven als hulpmiddel om alles enigszins op een afstand te brengen dat hem/haar afhoudt van contemplatie op Gods inspiratie. De Heilige Geest hoor je door stil te zijn en te luisteren.

Jezus volgen is de weg maar hoe bewandel je die?

Als alle indrukken en invloeden van een druk bestaan je geest in beslag nemen hoe richt je je dan op God?

Yogaoefeningen leiden de geest af van gedachten, emoties en gevoelens die van binnenuit en van buitenaf onze aandacht opeisen.
De aandacht wordt erdoor gericht; naar de 'binnenkamer' , onszelf. In die staat van rust gekomen kan je mediteren wat ook wel 'luisteren naar God' wordt genoemd als tegenhanger van bidden; 'praten met God'.
De fluistering van de ziel wordt dan waarneembaar want in de stilte is HIJ, de altijd zijnde.
HIJ is schepper van hemel en aarde dus ook van het boeddhisme, hindoeïsme, wetenschap, muziek, haaien, vlinders, orkanen en tropische stranden.....
Eer Hem in het bewonderen van de veelkleurigheid, veelzijdigheid van de schepping.

Beelden (zoals in het Hindoeïsme) zijn eenvoudigen gegeven om Gods eigenschappen herleidbaar, herkenbaar te maken; het zijn hulpmiddelen om mensen dichterbij God te brengen. Occult?; van God gegeven....

Mahatma Gandhi was een hindoe; één van de grootste vredestichters ooit...Zalig zijn de zachte voetstappen van degene die vrede brengt.. (Bergrede). Zijn vredebrengers alleen christenen en alle anderen occult? Blasfemie! Het hekelen van Gods schepping.

De schoonheid en integriteit van het Hindoeïsme is ontroerend waaruit grote liefde en respect voor God spreekt. De discipline vanuit die levenswijze strekt hen tot zegen. Hun religie is hen van God gegeven.

De leringen van de Boeddha lijken heel veel op die van Christus Jezus, onze Heer en richten de voeten van de toehoorder naar God. Niet christelijk dus occult? Blasfemie! Het hekelen van Gods schepping.

En steek na dit pleidooi voor vrede, verdraagzaamheid, menslievendheid, heelheid en respect voor alles wat Gods hand heeft gemaakt, niet meteen van wal tegen mij.....en laat je 'zusterlijk' vermanen (hoe Bijbels!) opdat je je hart niet verhard want het hart is wat God aanziet.

En oh ja, Christus heb ik aangenomen als mijn Redder en als zichtbare tekenen daarvan draag ik een (leeg) kruisje van rode (de kleur van bloed, leven) jaspis omdat ik geloof in de wederopstanding na die van Jezus die ons is voorgegaan en een sierlijke zilveren vis want ik heb mij laten vangen door het vangnet van Gods liefdevolle hand omdat ik het leven liefheb en het ten volle wil leven naar Zijn Heilige Inspiratie, niet in een verkrampt angstgeloof in de wetenschap dat Hij ons liefheeft voordat wij hem liefhebben en Hij ons vergeeft maar ons houdt aan onze eigen verantwoordelijkheid het christenzijn in te vullen naar het voorbeeld van Zijn eniggeboren zoon Jezus Christus (wat wij niet volledig kunnen omdat we imperfect zijn).
Ik wens een ieder van harte verdraagzaamheid en vredelievendheid toe in het bewustzijn dat iedereen gelukkig wil zijn en alle leven heilig is immers; Gods schepping.

Ik kan wel alles wat je hier neerschrijft gaan weerleggen, maar het einden/mijn conclusie zal hetzelfde zijn..

Ik zie dit alles als een dwaling die het christendom steeds meer zal binnendringen en ben er heel beducht voor.

Temeer omdat ik het zie als een leugen die verspreidt wordt door de Vader der leugenaars..Satan..die op deze manier mensen van het ware geloof in God en Jezus...,De enige waarachtige Redder én Zaligmaker meer en meer af willen trekken...door dingen verdraaid weer te geven, zodat het lijkt of het Gods goedkeuring en zegen heeft.

Het gaat om het liefhebben van de naaste..zeker..niet het liefhebben van de afgoden van de naastte.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 11:29
 
MIEKE364 schreef:
Vergeven is een krachtig redmiddel en (gelukkig) niet alleen gegeven aan christenen en past wel erg bij ons en dat is een zegen.

Ik kan het niet laten om toch een paar reacties te geven op jullie vele inspanningen op zoek naar de waarheid.

Yoga occult noemen of de bronnen waaraan het ten grondslag ligt is beledigend en doet afbreuk aan de bron waaraan tenslotte iedere schepping ten grondslag ligt. Je mag een mening hebben maar dat wil nog niet zeggen dat je de waarheid hebt gevonden al leg je de hele encyclopedie op dit cm-forum neer.

Hindoes, boeddhisten, christenen, moslims, atheïsten, humanisten allen zijn naar het evenbeeld van God geschapen; niet één uitgezonderd en die in hun eigenheid dienen te worden gerespecteerd, dat is een regel door Christus zelf uitgevaardigd (Hebt uw naasten lief, gelijk uzelf en hebt uw vijanden lief).

Net zoals in het christendom zijn er in de yogafilosofie vele stromingen. Er zijn orthodoxe christenen, er zijn christenen die tot beelden bidden en er zijn vrijzinnige christenen en afgescheiden christenen. Kan je ze daarom op één hoop gooien en veroordelen omdat ze niet zijn zoals je wilt dat ze zijn?

Yoga is de mens gegeven als hulpmiddel om alles enigszins op een afstand te brengen dat hem/haar afhoudt van contemplatie op Gods inspiratie. De Heilige Geest hoor je door stil te zijn en te luisteren.

Jezus volgen is de weg maar hoe bewandel je die?

Als alle indrukken en invloeden van een druk bestaan je geest in beslag nemen hoe richt je je dan op God?

Yogaoefeningen leiden de geest af van gedachten, emoties en gevoelens die van binnenuit en van buitenaf onze aandacht opeisen.
De aandacht wordt erdoor gericht; naar de 'binnenkamer' , onszelf. In die staat van rust gekomen kan je mediteren wat ook wel 'luisteren naar God' wordt genoemd als tegenhanger van bidden; 'praten met God'.
De fluistering van de ziel wordt dan waarneembaar want in de stilte is HIJ, de altijd zijnde.
HIJ is schepper van hemel en aarde dus ook van het boeddhisme, hindoeïsme, wetenschap, muziek, haaien, vlinders, orkanen en tropische stranden.....
Eer Hem in het bewonderen van de veelkleurigheid, veelzijdigheid van de schepping.

Beelden (zoals in het Hindoeïsme) zijn eenvoudigen gegeven om Gods eigenschappen herleidbaar, herkenbaar te maken; het zijn hulpmiddelen om mensen dichterbij God te brengen. Occult?; van God gegeven....

Mahatma Gandhi was een hindoe; één van de grootste vredestichters ooit...Zalig zijn de zachte voetstappen van degene die vrede brengt.. (Bergrede). Zijn vredebrengers alleen christenen en alle anderen occult? Blasfemie! Het hekelen van Gods schepping.

De schoonheid en integriteit van het Hindoeïsme is ontroerend waaruit grote liefde en respect voor God spreekt. De discipline vanuit die levenswijze strekt hen tot zegen. Hun religie is hen van God gegeven.

De leringen van de Boeddha lijken heel veel op die van Christus Jezus, onze Heer en richten de voeten van de toehoorder naar God. Niet christelijk dus occult? Blasfemie! Het hekelen van Gods schepping.

En steek na dit pleidooi voor vrede, verdraagzaamheid, menslievendheid, heelheid en respect voor alles wat Gods hand heeft gemaakt, niet meteen van wal tegen mij.....en laat je 'zusterlijk' vermanen (hoe Bijbels!) opdat je je hart niet verhard want het hart is wat God aanziet.

En oh ja, Christus heb ik aangenomen als mijn Redder en als zichtbare tekenen daarvan draag ik een (leeg) kruisje van rode (de kleur van bloed, leven) jaspis omdat ik geloof in de wederopstanding na die van Jezus die ons is voorgegaan en een sierlijke zilveren vis want ik heb mij laten vangen door het vangnet van Gods liefdevolle hand omdat ik het leven liefheb en het ten volle wil leven naar Zijn Heilige Inspiratie, niet in een verkrampt angstgeloof in de wetenschap dat Hij ons liefheeft voordat wij hem liefhebben en Hij ons vergeeft maar ons houdt aan onze eigen verantwoordelijkheid het christenzijn in te vullen naar het voorbeeld van Zijn eniggeboren zoon Jezus Christus (wat wij niet volledig kunnen omdat we imperfect zijn).
Ik wens een ieder van harte verdraagzaamheid en vredelievendheid toe in het bewustzijn dat iedereen gelukkig wil zijn en alle leven heilig is immers; Gods schepping.

Ik ben het volledig eens met deze tekst.
Als men yoga als een slechte invloed gaat bekijken omdat er een andere geloofsfilosofie achter zit moeten we ons ook maar afschermen voor de vele verschillende rassen die hier zijn. Rassen met een ander geloof en levensfilosofie. Dan moet men ook maar tegen de baas op het werk zeggen dat je niet met een islamiet of boedhist of wat dan ook wilt samen werken. Ik vermoed dat je dan zelf wel je biezen zult kunnen pakken en als toemaatje krijg je er de stempel van racist er gratis bij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 11:56
 
Ik lees twee bijdrages van mensen die yoga beoefenen met twee verschillende argumenten. Overigens heel bekende argumenten. Wmijn stelt dat het onschuldig is. In de andere reacties lezen we dat het niet zo onschuldig is, maar dat er wel degelijk een hele andere filosofie achter zit. De vraag die je dan kunt stellen is, kun je yoga beoefenen zonder mee te gaan in die filosofie? Mijn antwoord is nee. Je wordt er toch mee geconfronteerd, het beinvloedt je denken en doen....
Mieke gaat nog een stap verder. Zij beweert dat het haar geestelijk bewustzijn verruimd heeft en invulling geeft en aanvulling is op haar christelijk geloof. In haar ogen is geen tegenstelling tussen yoga en christendom, ze vullen elkaar aan. Onder het mom van: als ik mezelf beter leer kennen, kan ik God beter dienen. Een argument overigens dat ik ook bij christenen hoor, die zich blind staren op innerlijke genezing. Voor het vervolg zie onder.
1 Tim.4 schreef:
Maar de Geest zegt nadrukkelijk dat in de eindtijd sommigen het geloof zullen verlaten, doordat ze luisteren naar dwaalgeesten en naar wat demonen hun leren. 2 Ze worden hiertoe aangezet door huichelachtige leugenaars, die hun eigen geweten hebben dichtgeschroeid, 3 die het huwelijk verbieden en hen dwingen tot onthouding van voedsel dat God geschapen heeft om door de gelovigen, die de waarheid kennen, onder dankzegging te worden gegeten. 4 Alles wat God geschapen heeft is goed. Niets hoeft te worden verworpen als het onder dank wordt aangenomen, 5 want het is geheiligd door het woord van God en door het gebed.
6 Wanneer je dit alles aan de broeders en zusters voorhoudt, zul je een goede dienaar van Christus Jezus zijn, gevoed door de woorden van het geloof en de juiste leer, waarvan je een trouw aanhanger bent. 7 Verwerp heilloze bakerpraat en verzinsels. Oefen jezelf in een vroom leven. 8 Oefening van het lichaam heeft wel enig nut, maar het nut van een vroom leven is grenzeloos, omdat het een belofte inhoudt voor dit leven en het leven dat komen zal. 9 Deze boodschap is betrouwbaar en verdient onze volledige instemming. 10 Hiervoor zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die de redder is van alle mensen, bovenal van de gelovigen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 10 september 2011, 17:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 17:40
 
MIEKE364 schreef:
Vergeven is een krachtig redmiddel en (gelukkig) niet alleen gegeven aan christenen en past wel erg bij ons en dat is een zegen.

Ik kan het niet laten om toch een paar reacties te geven op jullie vele inspanningen op zoek naar de waarheid.

Yoga occult noemen of de bronnen waaraan het ten grondslag ligt is beledigend en doet afbreuk aan de bron waaraan tenslotte iedere schepping ten grondslag ligt. Je mag een mening hebben maar dat wil nog niet zeggen dat je de waarheid hebt gevonden al leg je de hele encyclopedie op dit cm-forum neer

Hindoes, boeddhisten, christenen, moslims, atheïsten, humanisten allen zijn naar het evenbeeld van God geschapen; niet één uitgezonderd en die in hun eigenheid dienen te worden gerespecteerd, dat is een regel door Christus zelf uitgevaardigd (Hebt uw naasten lief, gelijk uzelf en hebt uw vijanden lief). .
Het ligt eraan welke definitie je geeft aan occult. Is het verborgen, dan zeg ik je hebt gelijk. Het is geen verborgen religie, iedereen weet zo langzamerhand wat het inhoudt. Het heeft wel degelijk de hang naar het mystieke en tevens is het gericht op de mens. Je kunt occult als beledigend ervaren, maar ik denk dat er heel veel argumenten gegeven zijn waarom het zo benoemd mag worden. De term occult geeft m.i. ook het spanningsveld weer tussen beide religies en in mijn ogen zijn ze onverzoenlijk. Maar ik zou liever de term esoterisch willen gebruiken, omdat daar het grote verschil het beste zichtbaar is. Esoterisch is zelfverlossend en het christelijk geloof stelt dat je alleen maar verlost wordt door het kruis van Jezus.
MIEKE364 schreef:
Net zoals in het christendom zijn er in de yogafilosofie vele stromingen. Er zijn orthodoxe christenen, er zijn christenen die tot beelden bidden en er zijn vrijzinnige christenen en afgescheiden christenen. Kan je ze daarom op één hoop gooien en veroordelen omdat ze niet zijn zoals je wilt dat ze zijn?
De basis is toch vaak wel dezelfde, zij het iets anders ingevuld.
MIEKE364 schreef:
Yoga is de mens gegeven als hulpmiddel om alles enigszins op een afstand te brengen dat hem/haar afhoudt van contemplatie op Gods inspiratie. De Heilige Geest hoor je door stil te zijn en te luisteren.
Dit is natuurlijk pure onzin. Je kunt Gods inspiratie ontvangen bij alles wat je doet. De scheiding tussen God en mens heeft niks te maken met ons gebrekkige luisteren, maar meer met onze zonden. Jes. 59:2. Als je God beter zou willen verstaan, leg dan de zonde af….
Hebr.12 schreef:
Nu wij door zo’n menigte geloofsgetuigen omringd zijn, moeten ook wij de last van de zonde, waarin we steeds weer verstrikt raken, van ons afwerpen en vastberaden de wedstrijd lopen die voor ons ligt. 2 Laten we daarbij de blik gericht houden op Jezus, de grondlegger en voltooier van ons geloof: denkend aan de vreugde die voor hem in het verschiet lag, liet hij zich niet afschrikken door de schande van het kruis. Hij hield stand en nam plaats aan de rechterzijde van de troon van God.
Natuurlijk weet ik wel dat de schande van het kruis op de kruisiging zelf slaat, een plaats van vernedering en schaamte. Maar eigenlijk kunnen we ook stellen, dat het een schande is, dat Hij deze straf voor ons moest dragen. Kennelijk waren we vanuit onszelf niet in staat om los te komen van onze zonde….

MIEKE364 schreef:
Jezus volgen is de weg maar hoe bewandel je die?
Wat denk je van Bijbellezen bidden en naar de kerk gaan? Dan kom je al een heel eind.
MIEKE364 schreef:
Als alle indrukken en invloeden van een druk bestaan je geest in beslag nemen hoe richt je je dan op God?
handjes vouwen, ogen dicht, bidden Bijbellezen…
MIEKE364 schreef:
Yogaoefeningen leiden de geest af van gedachten, emoties en gevoelens die van binnenuit en van buitenaf onze aandacht opeisen.
De aandacht wordt erdoor gericht; naar de 'binnenkamer' , onszelf. In die staat van rust gekomen kan je mediteren wat ook wel 'luisteren naar God' wordt genoemd als tegenhanger van bidden; 'praten met God'.
De fluistering van de ziel wordt dan waarneembaar want in de stilte is HIJ, de altijd zijnde.
HIJ is schepper van hemel en aarde dus ook van het boeddhisme, hindoeïsme, wetenschap, muziek, haaien, vlinders, orkanen en tropische stranden.....
Eer Hem in het bewonderen van de veelkleurigheid, veelzijdigheid van de schepping.
Wie is Jezus eigenlijk voor je? Je laat tussen neus en lippen door dat Hindoeisme en Boeddhisme ook manieren zijn om God te aanbidden. Dat staat haaks op het evangelie, waarin Jezus stelt dat Hij de enige Weg, de enige Waarheid en het enige Leven is.
MIEKE364 schreef:
Beelden (zoals in het Hindoeïsme) zijn eenvoudigen gegeven om Gods eigenschappen herleidbaar, herkenbaar te maken; het zijn hulpmiddelen om mensen dichterbij God te brengen. Occult?; van God gegeven....
Het werd het volk van God verboden beelden te maken juist om afgoderij tegen te gaan, denk je dat Hij daar nu anders over zou denken?
MIEKE364 schreef:
Mahatma Gandhi was een hindoe; één van de grootste vredestichters ooit...Zalig zijn de zachte voetstappen van degene die vrede brengt.. (Bergrede). Zijn vredebrengers alleen christenen en alle anderen occult? Blasfemie! Het hekelen van Gods schepping.

De schoonheid en integriteit van het Hindoeïsme is ontroerend waaruit grote liefde en respect voor God spreekt. De discipline vanuit die levenswijze strekt hen tot zegen. Hun religie is hen van God gegeven.

De leringen van de Boeddha lijken heel veel op die van Christus Jezus, onze Heer en richten de voeten van de toehoorder naar God. Niet christelijk dus occult? Blasfemie! Het hekelen van Gods schepping.

En steek na dit pleidooi voor vrede, verdraagzaamheid, menslievendheid, heelheid en respect voor alles wat Gods hand heeft gemaakt, niet meteen van wal tegen mij.....en laat je 'zusterlijk' vermanen (hoe Bijbels!) opdat je je hart niet verhard want het hart is wat God aanziet.
Uiteindelijk gaat het niet om de vraag hoe goed iemand was, of hoe wijs iemand was, maar of Hij Jezus aanvaardt heeft als Heer en Verlosser.
MIEKE364 schreef:
En oh ja, Christus heb ik aangenomen als mijn Redder en als zichtbare tekenen daarvan draag ik een (leeg) kruisje van rode (de kleur van bloed, leven) jaspis omdat ik geloof in de wederopstanding na die van Jezus die ons is voorgegaan en een sierlijke zilveren vis want ik heb mij laten vangen door het vangnet van Gods liefdevolle hand omdat ik het leven liefheb en het ten volle wil leven naar Zijn Heilige Inspiratie, niet in een verkrampt angstgeloof in de wetenschap dat Hij ons liefheeft voordat wij hem liefhebben en Hij ons vergeeft maar ons houdt aan onze eigen verantwoordelijkheid het christenzijn in te vullen naar het voorbeeld van Zijn eniggeboren zoon Jezus Christus (wat wij niet volledig kunnen omdat we imperfect zijn).
Ik wens een ieder van harte verdraagzaamheid en vredelievendheid toe in het bewustzijn dat iedereen gelukkig wil zijn en alle leven heilig is immers; Gods schepping.
Ik wens jou een leven toe, volledig toegewijd aan God. En dat je beseft, dat het kruis echt voldoende is. Dat God naar je luistert als je tot Hem bidt…


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 10 september 2011, 18:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 17:43
 
FRANKT627 schreef:
Ik ben het volledig eens met deze tekst.
Als men yoga als een slechte invloed gaat bekijken omdat er een andere geloofsfilosofie achter zit moeten we ons ook maar afschermen voor de vele verschillende rassen die hier zijn. Rassen met een ander geloof en levensfilosofie. Dan moet men ook maar tegen de baas op het werk zeggen dat je niet met een islamiet of boedhist of wat dan ook wilt samen werken. Ik vermoed dat je dan zelf wel je biezen zult kunnen pakken en als toemaatje krijg je er de stempel van racist er gratis bij.
Het is niet zozeer, dat je de mens veroordeelt als je het niet met hem eens bent. Je gaat in op de argumenten. Natuurlijk heeft hier iedereen het recht zijn geloof te belijden, maar iedereen heeft ook het recht om met de ander in discussie te gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 18:13
 
[quote=CHATULIEM619]
Het is niet nodig dat je mijn woorden je eigen betekenis geeft, Chatuliem, dat is badinerend en kleinerend bedoeld, dat druipt ervan af.
Mijn woorden staan voor wat ze zijn. Jouw conclusies en invullingen zijn daarbij volstrekt overbodig en ongewenst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 18:27
 
MIEKE364 schreef:
Het is niet nodig dat je mijn woorden je eigen betekenis geeft, Chatuliem, dat is badinerend en kleinerend bedoeld, dat druipt ervan af.
Mijn woorden staan voor wat ze zijn. Jouw conclusies en invullingen zijn daarbij volstrekt overbodig en ongewenst.
We zijn hier dus met elkaar aan het discussieren, dus op alles wat jij schrijft, mag ik een reactie opgeven..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 18:31
 
Zelf denk ik dat christendom en yoga niet samengaan.

Ik ben weleens uitgenodigd om mee te gaan naar zogenaamde ontspanningsoefeningen met yoga.

Vond het zweverig en daar hou ik niet van.

Wierook brandde er in dat kamertje, kaarsjes overal en new-age muziek.

Het gaf mij geen goed gevoel.

Ik heb weleens gehoord dat yoga niet goed is, omdat het op jezelf gericht is en niet op God.

En dan ook de oosterse achtergrond
Twijfelende smiley

Zelfs toen ik nog niet gelovig was, had ik er een gevoel tegen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 20:39
 
SHANITA130 schreef:
Zelf denk ik dat christendom en yoga niet samengaan.

Ik ben weleens uitgenodigd om mee te gaan naar zogenaamde ontspanningsoefeningen met yoga.

Vond het zweverig en daar hou ik niet van.

Wierook brandde er in dat kamertje, kaarsjes overal en new-age muziek.

Het gaf mij geen goed gevoel.

Ik heb weleens gehoord dat yoga niet goed is, omdat het op jezelf gericht is en niet op God.

En dan ook de oosterse achtergrond
Twijfelende smiley

Zelfs toen ik nog niet gelovig was, had ik er een gevoel tegen.



Maar wat is er mis mee om een uurtje in de week gericht te zijn op jezelf?
Je hoofd en lijf lekker leeg maken.......Heeft de één met spinning de ander met yoga.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 20:53
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik lees twee bijdrages van mensen die yoga beoefenen met twee verschillende argumenten. Overigens heel bekende argumenten. Wmijn stelt dat het onschuldig is. In de andere reacties lezen we dat het niet zo onschuldig is, maar dat er wel degelijk een hele andere filosofie achter zit. De vraag die je dan kunt stellen is, kun je yoga beoefenen zonder mee te gaan in die filosofie? Mijn antwoord is nee. Je wordt er toch mee geconfronteerd, het beinvloedt je denken en doen....
Mieke gaat nog een stap verder. Zij beweert dat het haar geestelijk bewustzijn verruimd heeft en invulling geeft en aanvulling is op haar christelijk geloof. In haar ogen is geen tegenstelling tussen yoga en christendom, ze vullen elkaar aan. Onder het mom van: als ik mezelf beter leer kennen, kan ik God beter dienen. Een argument overigens dat ik ook bij christenen hoor, die zich blind staren op innerlijke genezing. Voor het vervolg zie onder.


Begrijp ik je woorden nu goed ? Bedoel je nu te zeggen dat als je aan yoga doet én christen bent je eigenlijk geen goede christen bent omdat je -volgens jou- beinvloed wordt door andere, in jouw ogen slechte-stromingen.......
Dat proef ik nl een beetje uit de teksten van de anti yoga mensen .........
Ik zit niet voor innerlijke genezing op yoga, het is heerlijk om je hoofd en lijf te ontspannen en daarna weer verder gaan met de dingen van alledag........daar is dan weer ruimte voor.....
Je zou toch echt eens een les moeten volgen om het te ervaren.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 20:57
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar wat is er mis mee om een uurtje in de week gericht te zijn op jezelf?
Je hoofd en lijf lekker leeg maken.......Heeft de één met spinning de ander met yoga.......

NIets... dunkt me
Zoals jij het ziet, als gewoon lekker ontspannen bezig zijn..lijkt me niet verkeerd..al waag je je wel op glad ijs...
Pas als je het doet om de idee erachter...dán ga je in mijn ogen te ver..

En dan nog ja, "een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd", aldus Paulus... Smiley die vol vragen zit


Laatst aangepast door
MARIAN519
op zondag 11 september 2011, 19:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 21:05
 
WILLEMIJN232 schreef:
Begrijp ik je woorden nu goed ? Bedoel je nu te zeggen dat als je aan yoga doet én christen bent je eigenlijk geen goede christen bent omdat je -volgens jou- beinvloed wordt door andere, in jouw ogen slechte-stromingen.......
Dat proef ik nl een beetje uit de teksten van de anti yoga mensen .........
Ik zit niet voor innerlijke genezing op yoga, het is heerlijk om je hoofd en lijf te ontspannen en daarna weer verder gaan met de dingen van alledag........daar is dan weer ruimte voor.....
Je zou toch echt eens een les moeten volgen om het te ervaren.....
ik geef alleen maar een samenvatting van je argumenten. Ik zeg nergens of je wel of geen goed christen bent. Je argument dat je waardenvrij zoiets kan beoefenen betwijfel ik. Maar ik geef geen oordeel over je geloof.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 21:07
 
CHATULIEM619 schreef:
ik geef alleen maar een samenvatting van je argumenten. Ik zeg nergens of je wel of geen goed christen bent. Je argument dat je waardenvrij zoiets kan beoefenen betwijfel ik. Maar ik geef geen oordeel over je geloof.



En denk je dan ook zo over mindfullness?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 21:09
 
WILLEMIJN232 schreef:
En denk je dan ook zo over mindfullness?
dat ken ik niet...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: zondag 11 september 2011, 14:31
 
[quote=MIEKE364]Vergeven is een krachtig redmiddel en (gelukkig) niet alleen gegeven aan christenen en past wel erg bij ons en dat is een zegen.


Tjonge, ik zou graag wat toevoegingen willen plaatsen. U verdraait de boel wel heel erg....


De enige die KAN vergeven, is Christus. Wil je vergeving ontvangen, dan zul je tot Hem moeten gaan (waarbij je automatisch de "titel" christen ontvangt (= volger van Christus). Hoezo: dat is gelukkig niet alleen gegeven aan christenen??


Ik kan het niet laten om toch een paar reacties te geven op jullie vele
inspanningen op zoek naar de waarheid.

Het laat absoluut geen discussie wat de waarheid is.
Jezus zelf leert mij: "Ik ben de weg, de waarheid....."
Wie buiten Hem om probeert een "waarheid" te vinden, zal bedrogen uitkomen. Het eeuwig leven is niet in hem/haar.


Yoga occult noemen of de bronnen waaraan het ten grondslag ligt is beledigend en doet afbreuk aan de bron waaraan tenslotte iedere schepping ten grondslag ligt. Je mag een mening hebben maar dat wil nog niet zeggen dat je de waarheid hebt gevonden al leg je de hele encyclopedie op dit cm-forum neer.


Nogmaals: Jezus is de enige weg, en de waarheid. Iemand die dit aankaart, of bevecht, in hem/haar is de waarheid duidelijk NIET.
Die mensen gaan nog in discussie of de bijbel wel waar is. Ons is gewaarschuwd met dergelijke lieden geen discussies te voeren.


--

--

Yoga is de mens gegeven als hulpmiddel om alles enigszins op een afstand te brengen dat hem/haar afhoudt van contemplatie op Gods inspiratie. De Heilige Geest hoor je door stil te zijn en te luisteren.

Vreemd, nergens in Gods woord kom ik dit tegen. MOet je me toch 's aanwijzen. Als ik me op God ZELF richt (in plaats van contemplatie op GOds inspiratie) dan wijkt het verkeerde VANZELF. Daar heb ik geen trucje of techniekje als yoga voor nodig.

--

Yogaoefeningen leiden de geest af van gedachten, emoties en gevoelens die van binnenuit en van buitenaf onze aandacht opeisen.
De aandacht wordt erdoor gericht; naar de 'binnenkamer' , onszelf. In die staat van rust gekomen kan je mediteren wat ook wel 'luisteren naar God' wordt genoemd als tegenhanger van bidden; 'praten met God'.
De fluistering van de ziel wordt dan waarneembaar want in de stilte is HIJ, de altijd zijnde.
HIJ is schepper van hemel en aarde dus ook van het boeddhisme, hindoeïsme, wetenschap, muziek, haaien, vlinders, orkanen en tropische stranden.....


Je beledigt God hier zeer ernstig mee.
God schept het bhoeddisme, hindoeisme, en zeker ook de haat, zelfzucht, leugen, lust, afgunst.... volgens u???
Wat wil dit suggereren? Dat ALLES van God komt?
Ik dacht het niet. De vader der leugens, de satan, regeert over deze wereld. Wat hij doet is bolwerken opzetten om Gods werk te blokkeren. De ware volger van Christus heeft de taak deze bolwerken neer te halen om de Heilige Geest meer ruimte te geven, om zodoende Gods Koninkrijk te kunnen uitbreiden.
Bhoeddisme, hindoeisme, taoisme, communisme, yoga, humanisme, het zijn alle BOLWERKEN in het denken van de mens. Ze zijn niet uit God, maar uit de vader van de leugen, de satan. Wie zulke dingen volgt en ontwikkeld zullen het eeuwige leven niet beerven. Ze zijn misleid, en erger nog, ze proberen anderen erin mee te nemen (zoals u hier probeert door de yoga te propaganderen)


--

Beelden (zoals in het Hindoeïsme) zijn eenvoudigen gegeven om Gods eigenschappen herleidbaar, herkenbaar te maken; het zijn hulpmiddelen om mensen dichterbij God te brengen. Occult?; van God gegeven....


U dwaalt behoorlijk. En verkondigt hier niets dan leugens en halve waarheden die mensen op een dwaalspoor brengen (=van Jezus afhouden). Op talloze plaatsen in de Bijbel lezen we de haat, het verdriet dat het God doet als mensen beelden maken in plaats van op Hem te vertrouwen. Kijk wat er gebeurde toen Mozes voor het eerst van de berg afkwam en hij een gouden kalf aantrof? Hoe vaak lezen we: "wie op een beeld vertrouwt, wordt uiteindelijk aan het beeld gelijk"


Mahatma Gandhi was een hindoe; één van de grootste vredestichters ooit...Zalig zijn de zachte voetstappen van degene die vrede brengt.. (Bergrede). Zijn vredebrengers alleen christenen en alle anderen occult? Blasfemie! Het hekelen van Gods schepping.


Er is er maar 1 die vrede brengt: Christus die gestorven is, en weer uit de dood is opgewekt. Iedereen die buiten hem om "vrede" zoekt, komt bedrogen uit. De satan biedt iets gelijkwaardigs aan dat tijdelijk goed voelt, maar intussen verspeel je je eeuwig leven.....


De schoonheid en integriteit van het Hindoeïsme is ontroerend waaruit grote liefde en respect voor God spreekt. De discipline vanuit die levenswijze strekt hen tot zegen. Hun religie is hen van God gegeven.


Wederom spreekt u halve waarheden en verdraait de zaken.
Als de bijbel waar is, dan is Jezus de Zoon van God. Als ik zie hoe Jezus tegen de "religieuzen" optreedt, dan kom ik al snel tot de conclusie: "God haat religie" God wil dat we Hem aanbidden, Zijn hart leren kennen, en Hem gehoorzamen. Opdat het ons wel zal gaan, en het eeuwig leven bij Hem ons deel zal zijn. God geeft geen religies. God heeft zijn Zoon gegeven, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren zou gaan...


De leringen van de Boeddha lijken heel veel op die van Christus Jezus, onze Heer en richten de voeten van de toehoorder naar God. Niet christelijk dus occult? Blasfemie! Het hekelen van Gods schepping.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het Bhoeddisme hol is, religieus en hol. Wat u zegt is waar: "de lering van bhoedda LIJKEN misschien op die van Christus" maar ze ZIJN het niet. Een halve leugen lijkt op de waarheid, maar is het niet.
Misschien ontgaat het u volkomen. Maar ik hang geen leer aan, noch een theorie, noch een religie, mijn waarheid is een PERSOON, namelijk Jezus.


En steek na dit pleidooi voor vrede, verdraagzaamheid, menslievendheid, heelheid en respect voor alles wat Gods hand heeft gemaakt, niet meteen van wal tegen mij.....en laat je 'zusterlijk' vermanen (hoe Bijbels!) opdat je je hart niet verhard want het hart is wat God aanziet.

Leugens, mooi verpakt, maar uiteindelijk mis je het mooiste als je dat wat u verkondigt gaat geloven: namelijk het eeuwig leven met CHristus. Ik leg wat u zegt neer naast wat ik lees in Gods Woord:
* Pas op voor dwaalleraren
* Ruil de waarheid nooit in voor iets anders

U vertelt niets dan dwaalleer!!


En oh ja, Christus heb ik aangenomen als mijn Redder en als zichtbare tekenen daarvan draag ik een (leeg) kruisje van rode (de kleur van bloed, leven) jaspis omdat ik geloof in de wederopstanding na die van Jezus die ons is voorgegaan --


Ik heb Christus ook aangenomen. Maar ik hoef geen symbool met mij mee te dragen. Aan de vruchten immers herkent men de boom?
Ik wens u een behouden Aankomst toe...
En ik hoop dat u vooral ook uzelf laat vermanen...


Laatst aangepast door
ROADY641
op zondag 11 september 2011, 14:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 11 september 2011, 19:27
 
[quote=ROADY641]

Amen!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 11 september 2011, 20:37
 
[quote=ROADY641]




Als ik jou was zou ik niet zo oordelen over dingen die je waarschijnlijk nog nooit gedaan hebt.Wat je vertelt is jouw waarheid, Mieke vertelt haar waarheid zoals zij dat beleefd........triest hoe je hier altijd afgerekend wordt als je een wat ander mening hebt.
Mieke beleefd haar geloof op een andere manier, maar is het daarom slechter.......?? Nee, het is een andere wijze.......
Niet zo veroordelen en oordelen zou ik zo zeggen en laat een ander heel in zijn geloof en zienswijze.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: zondag 11 september 2011, 20:39
 
[quote=WILLEMIJN232]

Wie zegt dat ik nooit yoga gepraktiseerd heb?
Dacht u dat ik een bijbelse visie gaf op iets waar ik zelf niet doorheen ben gegaan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: zondag 11 september 2011, 20:41
 
Over het algemeen is de kerk niet zo weg van yoga. Wij hebben een verenigingsgebouw in het dorp staan wat door heel het dorp wordt gebruikt. Maar in de regels staan wel dat er geen occulte zaken in mogen worden bedreven. Ook zaken als yoga worden niet gewaardeerd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 11 september 2011, 20:43
 
[quote=ROADY641]


Ik bedoel te zeggen dat je dan nog niet het recht hebt om er zo over te oordelen.....Wat voor jou niet goed voelt kan voor een ander juist een verrijking zijn....ook in zijn geloofsleven........Voor mij persoonlijk is yoga dat niet maar kan wel wel voorstellen dat het voor mensen anders werkt en dat die het als een aanvulling op hun geloof zien......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 24 Volgende
Pagina 2 van 24