ChristianMatch
 


Forum

Kerst
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 23:41
 
De discussie over kerst is er altijd.
Het heidense midwinter feest tegenover de geboorte van Christus.
Waar leggen we de scheidslijn?

Wat betekent het voor ons?

Jeremia 10:3-4 beschrijft een heidense gewoonte die te vergelijken is met het versieren van een kerstboom. De passage spreekt over de zinloosheid van het navolgen van de heidense praktijken van de mensen die niet in God geloven. In dit geval gaat het om de Babylonische gewoonte van het versieren en eren van een altijd groen blijvende boom. De kerstboom stamt inderdaad af van deze Babylonische gewoonte. Dit plaatst ons voor een beslissing – moeten we een gewoonte handhaven, die begon als een heidens ritueel? Wat voegt het toe aan Kerst?

Uiteraard vereren we geen boom. We maken ons huis gezellig met een kerstboom en feestverlichting.
En je bent immers vrij zolang je maar een oprecht hart hebt.

Aan de andere kant is er wel Gods Woord.
Gods woord verbiedt het.
Sinds de vroegste tijden werden bomen vereerd door de heidenen. Speciaal de blijvend groene bomen symboliseerden voor hen leven, omdat ze altijd groen waren en dus altijd leven hadden. Die bomen werden door hen vereerd als symbolen van leven, seksuele potentie en vruchtbaarheid. Deze voorwerpen van heidense aanbidding werden toen in de huizen gezet als afgodsbeeld. Er zijn veel schriftgedeeltes waarin de Here God ons gewaarschuwd heeft geen deel te hebben aan de afgoden en de zaken waarmee de heidenen zich bezig houden. Het wordt ons geboden, die nooit te doen of te imiteren. Zo zegt de Here: Gewent u niet aan de weg der volken en schrikt niet voor de tekenen aan de hemel, omdat de volken daarvoor schrikken. Want de handelwijze der volken, die is nietigheid: want als een stuk hout (in de engelse Bijbel staat: boom)
heeft men het uit het woud gehakt, arbeid van werkmanshanden met de bijl, met zilver en goud siert men het op, met spijkers en hamers maakt men het vast, zodat het niet waggelt. Als een vogelverschrikker in een komkommerveld zijn zij, zij spreken niet, zij moeten beslist gedragen worden, want zij kunnen geen stap doen. Vreest voor hen niet, want zij doen geen kwaad, maar ook is er geen goeddoen bij hen. (Jeremia 10:1-5) De gesneden beelden van hun goden zult gij met vuur verbranden; het zilver en het goud daaraan zult gij niet begeren en u niet toe-eigenen, opdat gij daardoor niet verstrikt wordt, want het is en gruwel voor de Here, uw God. En gij zult geen gruwel in uw huis brengen, zodat gijzelf evenzo onder de ban zoudt komen; gij zult het ten sterkste verfoeien en verafschuwen, want het ligt onder de ban. (Deut.7:25-26)

We hebben het zo vaak over homo's en hun geaardheid. Dat het een gruwel is in Gods ogen. Maar als het in ons eigen prive leven komt, dan weten we het te nuanceren. Feit blijft dat de bijbel ons leert dat het voor God een gruwel is als we ons inlaten met heidense gebruiken en godenverering.

Momo, die geen boom in huis heeft en het verafschuwt als er een boom in de kerk staat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA695





Berichten: 184

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 12:26
 
geweldig mooi heb al eerder een gesprek met iemand daar over gehad
T is wel een bevestiging maar de gezeligheid van een kerst boom met lampjes de warmte die van de sfeer er om heen straalt is fijn .
Ik wist dit niet tot ik iemand voor twee maanden terug trof en dit zelfde zei pppfff fff nadenken of ik de boom nog wel wil laten staan
Ik heb gekozen voor een totale overgave in alle dingen die op mijn pad komen en dingen te laten die niet meer ter ERE van GOD zijn
We kunnen ook en dat heb ik gelukkig geleerd niet perfect zijn en dingen die ik gedaan heb al de jaren in onwetendheid zal GOD niet zien als zonde nu ik het weet zal ik het eens gaan overdenken en de bijbel nalezen wat je schreef heel bijzonder mooi dankje wel
Ik lees hier een mooie dochter van de Hemelse Vader

Groet Anita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA695





Berichten: 184

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 12:56
 
Even een vraag aan mensen die dit lezen hoe zit het dan werkelijk heb net heel Deuteronomium gelezen 7 en 8 is nog mooier 'maar goed
mijn vraag dit was voor het volk de Israelieten geschreven ,
Ik had laatst een preek en die man zei dat we allemaal heidenen waren
we behoren niet tot het joodse volk de Israelieten Hoe maar dat denk ik nu dan denken dat het voor ons is zeker moeten we het goede doen wat staat geschreven maar ik aanbid geen boom wat ze in tsjechie met de meiboom wel doen en dansen er om heen en eren ik aanbid geen beelden heb vorig jaar wel een kribbe met plastic figuren weg gedaan maar ik dacht gewoon dan kan ik het verhaal duidelijker maken aan mijn kids zag er geen kwaad in nu ik dit lees wel denken denken .
maar al de voorbeelden van raampjes die we vroeger maakten met de afbeeldingen van de kribbe een kaarsje die je er achter kon zetten en de verhalen vond ik heel mooi en autisten geloven wat ze zien niet dat ik dat ben maar wel mijn kids en ik kan iets duidelijk maken wel vertel ik dat ze nooit een beeld of boom moeten vereren .
En t doet me nu denken aan vroeger de mooie verhalen vrije verhalen in de kerk school als er een boom werd omgehakt en het verhaal er om heen omdat mensen geen geld hadden en toch een jongen dat kreeg dan ontroerde mij dat t eindigde altijd met een zalige kerst wel armmoedig met eten maar warmte en sfeer die mensen doet vernaderen in fijne mensen met vaak een mooi hart van binnen kwetsbaar en die mensen vind GOD in en met de kerst ook net als jou en mij
sorry moet dit even kwijt zo mooi onroerend Maar GOD is een GOD van wonderen en alles op zijn tijd zal veranderen en eens zullen al deze bijzaken te niet worden gedaan maar wat over blijft in het hart face to face met de HEER dat blijft tot in eeuwigheid
Ik wens iedereen een zalige kerst van hart to hart met de HEER

Lieve Groet Anita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 22:47
 
Ik denk maar zo
God is niet veranderd
Wat Hij toen een gruwel vond, vindt Hij nog steeds een gruwel

Maar in het nt staat ook dat je je door niemand iets moet laten aanpraten over feestdagen ed.

Het belangrijkste is hoe sta je tegenover God?
Wat heb je gedaan met je geloof?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: donderdag 15 december 2011, 23:10
 
gek he?
niemand die hier op ingaat
maar over homo's?
Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: donderdag 15 december 2011, 23:36
 
MOMO697 schreef:
gek he?
niemand die hier op ingaat
maar over homo's?
Gefrustreerde smiley

Men reactie is dat ik de wetten van Israël niet hoef te te passen... Ikzelf doe niets met kerst omdat ik moeite heb met het contrast. Met kerst gaan er velen ineens wat gedwongen goede werken doen, anderen halen alles uit de kast terwijl er gelijk ook zoveel ellende in de wereld is. Daklozen zijn er ook het hele jaar en niet alleen op kerst.
Wat de Here Jezus op het kruis van Golgotha heeft volbracht is een wonderlijke oplossing voor de gehele mensheid. hiervoor werd wel de opdracht gegeven om die gebeurtenis te herdenken.
Dat mensen zichzelf beladen met geschenken en overtollig eten kan volgens mij Gods bedoeling niet geweest zijn. De geboorte van Jezus is ook weer zo een wonderbare gebeurtenis waarin zoveel een getuigenis is van Gods perfecte rechtvaardige plan.

Toch ben ik van mening dat "gehoorzaamheid" niet geankerd ligt in het feit of je met kerst de geboorte herdenkt of niet. maar wel waar de verantwoordelijkheid ligt wat je'r mee doet.
Wat je tot eer van God doet, daar gaat het over.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 07:35
 
Quote:
ANITA695 schreef: En t doet me nu denken aan vroeger de mooie verhalen vrije verhalen in de kerk school als er een boom werd omgehakt en het verhaal er om heen omdat mensen geen geld hadden en toch een jongen dat kreeg dan ontroerde mij dat t eindigde altijd met een zalige kerst wel armmoedig met eten maar warmte en sfeer die mensen doet vernaderen in fijne mensen met vaak een mooi hart van binnen kwetsbaar en die mensen vind GOD in en met de kerst ook net als jou en mij

Daarom vind ik de serie "Het kleine Huis op de prairie" zo ontzettend mooi!
'Armoedig' zeg maar, bijna geen geld, maar wel een warmte en een sfeer!
Fijne leuke mensen met een mooi hart.

Ik kan dat blijven zien, die serie!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 16 december 2011, 07:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 11:23
 
SHANITA130 schreef:
Daarom vind ik de serie "Het kleine Huis op de prairie" zo ontzettend mooi!
'Armoedig' zeg maar, bijna geen geld, maar wel een warmte en een sfeer!
Fijne leuke mensen met een mooi hart.

Ik kan dat blijven zien, die serie!

Ja mooi he? Wel erbij bedenken dat het heel erg rooskleurig word neergezet. Praktijk was wel anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 12:11
 
Goed, je wacht op een inhoudelijk antwoord. De eerste vraag die bij me opkomt, is de vraag of we alleen de feesten mogen vieren, die de Bijbel ons voorschrijft. Veel messiaanse joden zeggen van niet. Zij vinden dat we alleen de oudtestamentische vieringen mogen vieren. Ze vergeten echter, dat zij zelf ook andere feesten hebben die niet voorgeschreven zijn in de bijbel. Ten eerste Chanoeka, ten tweede Purim en ten derde Jom Hashoah. Deze drie feesten horen bij de joodse kalender en worden ook gewoon gevierd. Alledrie hebben te maken met de geschiedenis van het Joodse volk.
Als zij zelf dus meer feestdagen hebben dan alleen de bijbels voorgeschreven dagen, mogen wij als christen ook onze eigen feestdagen instellen.
De Joodse feestdagen zijn verwijzingen naar het offer dat Jezus bracht. Dus de joodse feestdagen hebben we nieuw testamentisch ingevuld. Het Joodse Pascha is Goede Vrijdag en Pasen geworden, pinksterfeest is feest van de uitstorting van de Heilige Geest geworden (beiden zijn oogstfeesten).
Als extra feesten zijn ingesteld Kerst en Hemelvaart. Beide worden gevierd en markeren gebeurtenissen in het leven van Jezus. Het is opvallend, dat juist deze feesten eigenlijk weinig inhoud krijgen van de kerk. En dat is denk ik niet goed.
Het Kerstverhaal is omringd met romantiek. En het verhaal is natuurlijk heel bijzonder. Iedereen kan zich er iets bij voorstellen immers. Het kindje in de kribbe, de herdertjes op het veld en de "wijzen" uit het Oosten. Helaas blijft het feest hierbij. Je ziet dan bv. een toneelstukje, we zingen aangepaste liedjes en we hebben het verder gewoon gezellig. De romantiek staat in schril contrast tegen de rauwe werkelijkheid van toen. Maar dat is in mijn ogen een andere discussie. Veel mensen en kerken weten niet goed welke boodschap hoort bij Kerst.
Toch heeft Kerst wel degelijk een belangrijke boodschap. En die boodschap raakt m.i. de kern van ons geloof. Een boodschap die alleen maar te vinden is bij het jodendom en het christendom. Het gaat nl. om het karakter van God, Hij wil Zich niet afzijdig houden van de mens, nee, Hij wil wonen bij de mens. Geen enkele andere religie heeft zo'n God. In andere religies zien we een onpersoonlijke god/goden, die zich boven de mensen verheft, zich niks aantrekt van de mens en alleen maar volledige gehoorzaamheid vereist/en. In veel religies heerst ook een bepaald fatalisme, je lot staat vast en er is geen ontkomen aan.
God echter komt ons tegemoet als een persoonlijk God, die Zich het lot aantrekt van de mens, en zelfs zover gaat, dat Hij zelf als mens onder de mensen is.
In het paradijs lezen we dat God met de mens wandelde. Hij praatte met hem, overlegde met hem en gaf hem zelfs verantwoordelijkheden. Opvallend is de opdracht die Mozes krijgt bij het begin van de Exodus: maak een tabernakel, want Ik wil bij de mensen wonen. Met de uitstorting van de Heilige Geest zien we weer hetzelfde thema terug. God woont in ons, hoe intiem kun je het nog hebben? En dan tenslotte nog Openbaring, dat eindigt met het voor eeuwig bij God wonen..
Als we Kerst vieren, vieren we eigenlijk dat we een Persoonlijk God hebben, die belangstelling heeft voor onze problemen, die ons persoonllijk hebt met alle strijd, en die in de toekomst altijd bij ons zal zijn.
In mijn ogen heeft Kerstfeest wel degelijk haar functie. We vieren dat God een persoonlijk God is. Maar zoals ik met je eens ben, zijn er gewoontes bij gehaald, die in mijn ogen niet bij de Kerstboodschap passen. Jij hebt laten zien wat de oorsprong is van de kerstboom. Hoewel ik nog wel aanmerkingen heb op je uitleg, met name de link tussen Babylon en germaanse godsdiensten, denk ik dat je daar wel een punt hebt. Eigenlijk zou er geen kerstboom bij horen.

De belangrijkste kerstteksten zijn in mijn ogen:
Joh 1 schreef:
Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.
en
Fil 2 schreef:
Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 16 december 2011, 12:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 13:44
 
MOMO697 schreef:
gek he?
niemand die hier op ingaat
maar over homo's?
Gefrustreerde smiley

Wat was je onderwerp dan?
Waarom leg je nu zelf weer de nadruk op homo,s?
Hebben die dan apart iets speciaals met kerst?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 13:45
 
mooi uitgelegd chat.
doch voor momo wil ik er nog aan toevoegen;
idd is de kerstboom vanuit het germaanse midwinter feest waar men lichten (fakkels/kaarsen)in een boom plaatsten als komst van licht dat de dagen weer langer werden.
christenen hebben dit toen als uitgang genomen van de komst van christus als zijnde Het Licht gekomen in de wereld.
evenals Paulus in griekenland Athene niet alle altaren omverwierp maar een altaar aangaf wat voor een onbekende God was daar de grieken bang waren een god over te slaan .
en dit te grbruiken voor de hoogste God,nl God boven alle goden.
veel mensen brengen de kerstboom dan ook nog in huis als licht en gezelligheid.
wil dat zeggen dat ze zich allemaal aan afgoderij bezig houden? ik denk van niet want ik denk dat er maar weinig zijn die de betekenis kennen.
ze zijn er gewoon mee opgegroeit en weten niet beter dan dat het licht en gezelligheid in huis brengt.
denk dat als we idd heel streng kijken wat de bijbel erover zegt we ook alle voorwerpen,schilderijen,beelden ,glas in loodramen met beeltenissen etc.weg moeten doen ,kerken moeten dan herzien worden van nieuw glas,wanschilderingen witten etc etc.denk dat we dan toch wel erg gaan doorslaan,ik denk dat God naar onze hartsgesteldheid kijkt en hoe we ons leven leven in navolging van zijn woord en dan denk ik aan de vruchten van de Geest;galaten 5
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 20:59
 
ik vind de link tussen kert en homo's nogal een vreemde link...weet niet wat ik er van moet vinden.......
Kerst is het feest van de geboorte van JEzus....en een boom is voor de gezelligheid. Welke waarde hecht je daaraan? de link met homo's snap ik dus niet......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 21:15
 
Ik heb vanmiddag een kunstkerstboom gehaald, met de lampies er al voorgemonteerd in Lachende smiley

En dat voor € 7,50

Ken je nie voor tobben nie Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 21:16
 
PIETER649 schreef:
Ik heb vanmiddag een kunstkerstboom gehaald, met de lampies er al voorgemonteerd in Lachende smiley

En dat voor € 7,50

Ken je nie voor tobben nie Coole smiley met zonnebril

Boompie ken zeker op de vensterbank staan Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 21:19
 
ERIKA129 schreef:
Boompie ken zeker op de vensterbank staan Clown smiley

mijn boompie was 5 euro...ook kunst..maarre...je zet je brilletje op....je ziet bijna nie dattie nie ech is
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 21:21
 
MARRY942 schreef:
mijn boompie was 5 euro...ook kunst..maarre...je zet je brilletje op....je ziet bijna nie dattie nie ech is

Heb me bril al dagelijks op Clown smiley
Scheelt namelijk een hoop zoekwerk!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 21:28
 
ERIKA129 schreef:
Boompie ken zeker op de vensterbank staan Clown smiley

Nee, 1.60 hoog, een echte lelijke kunstboom en de kinderen zijn helemaal gelukkig. Morgen nog ff terug naar de kerstoutlet voor bijpassende lelijke ballen Knipoog smiley


Laatst aangepast door
ANNETTE792
op vrijdag 16 december 2011, 21:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 21:29
 
ERIKA129 schreef:
Boompie ken zeker op de vensterbank staan Clown smiley


nee
we hebben ramen tot op de vloer Knipoog smiley
t zou ook geen gezicht zijn joh, het is 1.60 hoog Coole smiley met zonnebril


Laatst aangepast door
PIETER649
op vrijdag 16 december 2011, 21:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 21:30
 
MARRY942 schreef:
mijn boompie was 5 euro...ook kunst..maarre...je zet je brilletje op....je ziet bijna nie dattie nie ech is


Mijn boompie is echt hoor. Maar ik laat em lekker staan waar die nu staat. In de tuin. Hoop er komende zomer ook nog van te mogen genieten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 21:54
 
eh k had wat gezegd in het topic "Ik ben hetero"
en dat was het volgende:

Oh ja, on topic blijven he
Ik ben ook hetero
voor zover ik weet
heb nooit iets anders geprobeerd
ben dat ook niet van plan
blijf gewoon hetero
maar ik hou van homo
aangezien mijn bro homo is
en ik hou van mijn bro
en voor iedereen die nu weer begint over dat het een gruwel is in Gods ogen ... dat is een kerstboom ook !!!!!!!!!!
lees het topic over kerst er maar es op na


verwarring nu opgelost? Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 22:07
 
MOMO697 schreef:
eh k had wat gezegd in het topic "Ik ben hetero"
en dat was het volgende:

Oh ja, on topic blijven he
Ik ben ook hetero
voor zover ik weet
heb nooit iets anders geprobeerd
ben dat ook niet van plan
blijf gewoon hetero
maar ik hou van homo
aangezien mijn bro homo is
en ik hou van mijn bro
en voor iedereen die nu weer begint over dat het een gruwel is in Gods ogen ... dat is een kerstboom ook !!!!!!!!!!
lees het topic over kerst er maar es op na


verwarring nu opgelost? Verlegen lachende smiley

Dat je van je broer houd, dat is mooi, maar of die kerstboom een gruwel is, daar heb ik wel mijn vraagtekens bij.
Die andere gruwel staat wel beschreven, en daar kunnen wij mensen niets aan afdoen, of bijvoegen.
En ook niet over oordelen, dus ook niet ophemelen, Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 22:30
 
Goed, je wacht op een inhoudelijk antwoord. De eerste vraag die bij me opkomt, is de vraag of we alleen de feesten mogen vieren, die de Bijbel ons voorschrijft. Veel messiaanse joden zeggen van niet. Zij vinden dat we alleen de oudtestamentische vieringen mogen vieren. Ze vergeten echter, dat zij zelf ook andere feesten hebben die niet voorgeschreven zijn in de bijbel. Ten eerste Chanoeka, ten tweede Purim en ten derde Jom Hashoah. Deze drie feesten horen bij de joodse kalender en worden ook gewoon gevierd. Alledrie hebben te maken met de geschiedenis van het Joodse volk.


Hallo Chat

Ik hoorde vanavond een bijbelstudie waar het over de Joodse feestdagen ging en waar de persoon vertelde dat JEZUS ook het Chanoeka feest vierde dus ga ik er vanuit dat dat wel geviert mag worden maar van de andere feesten weet ik het niet.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 01:26
 
Hallo Gerrit

De gesneden beelden van hun goden zult gij met vuur verbranden; het zilver en het goud daaraan zult gij niet begeren en u niet toe-eigenen, opdat gij daardoor niet verstrikt wordt, want het is en gruwel voor de Here, uw God. En gij zult geen gruwel in uw huis brengen, zodat gijzelf evenzo onder de ban zoudt komen; gij zult het ten sterkste verfoeien en verafschuwen, want het ligt onder de ban. (Deut.7:25-26)

De herkomst van de kerstboom ligt in het vereren van bomen, afgoden.
En dat is een gruwel in Gods ogen.
Onze gezellige boom heeft zn oorsprong in afgodenverering.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 04:38
 
MOMO697 schreef:
Hallo Gerrit

De gesneden beelden van hun goden zult gij met vuur verbranden; het zilver en het goud daaraan zult gij niet begeren en u niet toe-eigenen, opdat gij daardoor niet verstrikt wordt, want het is en gruwel voor de Here, uw God. En gij zult geen gruwel in uw huis brengen, zodat gijzelf evenzo onder de ban zoudt komen; gij zult het ten sterkste verfoeien en verafschuwen, want het ligt onder de ban. (Deut.7:25-26)

De herkomst van de kerstboom ligt in het vereren van bomen, afgoden.
En dat is een gruwel in Gods ogen.
Onze gezellige boom heeft zn oorsprong in afgodenverering.

onzin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 06:26
 
Uit wikipedia:

'Over de ouderdom van het gebruik van de kerstboom lopen de bronnen zeer uiteen. Het heeft waarschijnlijk een Oudgermaanse oorsprong, waarbij de boom (eik) centraal stond in een midwinterviering (eigenlijk de kortste dag). Mogelijk werd die boom dan verlicht. Als de boom in de winter oud was, werd deze verbrand voor warmte.

De christelijke kerken, en vooral de Rooms-katholieke Kerk, hebben de kerstboom lange tijd geweerd. De kerstboom heeft met de inhoud van het christelijke kerstfeest niets te maken. Opvallend genoeg zijn het juist hun negentiende-eeuwse geestverwanten die ervoor hebben gezorgd dat de kerstboom in Nederland ingang vond. In de negentiende eeuw heeft het Réveil een belangrijke rol gespeeld bij de introductie van de kerstboom. Kenden in eerste instantie alleen rijke gezinnen het gebruik van een spar in huis, de zondagsschool bezorgde hem brede populariteit. De zondagsschool, opgericht door figuren uit het Réveil, was niet alleen een geschikte manier om het evangelie te verspreiden maar ook om armen van middelen te voorzien. Sindsdien staat de kerstboom volgens sommige kerken symbool voor 'het Licht'.

De katholieke kerk heeft haar eigen christelijke betekenis aan de boom gegeven. De driehoekige vorm van de kerstboom zou de heilige drie-eenheid van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest vertegenwoordigen.'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 10:37
 
MOMO697 schreef:
Hallo Gerrit

De gesneden beelden van hun goden zult gij met vuur verbranden; het zilver en het goud daaraan zult gij niet begeren en u niet toe-eigenen, opdat gij daardoor niet verstrikt wordt, want het is en gruwel voor de Here, uw God. En gij zult geen gruwel in uw huis brengen, zodat gijzelf evenzo onder de ban zoudt komen; gij zult het ten sterkste verfoeien en verafschuwen, want het ligt onder de ban. (Deut.7:25-26)

De herkomst van de kerstboom ligt in het vereren van bomen, afgoden.
En dat is een gruwel in Gods ogen.
Onze gezellige boom heeft zn oorsprong in afgodenverering.

Momo, je moet geen verhaal uit zijn verband rukken, om je gelijk te krijgen. Er wordt hier gesproken over een soort van oorlog situatie de spullen van een ander volk die zulke dingen aanbaden.
Die mocht je niet in huis nemen, die moesten verbrand en vernietigd worden.
Namen zij die dingen wel dan kon je in aanmerking komen voor een ban, eigenlijk het zelfde als cm.
Dingen schrijven die eigenlijk niet mogen, maar das weer wat anders.
Maar om nu kerstbomen, te vergelijken met afgoden, dat is weer heel wat anders, dat heet appelen met peren vergelijken.
Ten eerste leven wij niet in oorlog met een kerstbomen verkoper (kweker) brengen wij hem niet om, en kopen een kerstboom (ik niet) om een bepaalde sfeer te creeren ,
En zo lang je die prikkellende eenheid niet aanbid, en er geen rituelen aankoppelt is er niets aan de hand.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 10:41
 
GERRIT084 schreef:
Momo, je moet geen verhaal uit zijn verband rukken, om je gelijk te krijgen. Er wordt hier gesproken over een soort van oorlog situatie de spullen van een ander volk die zulke dingen aanbaden.
Die mocht je niet in huis nemen, die moesten verbrand en vernietigd worden.
Namen zij die dingen wel dan kon je in aanmerking komen voor een ban, eigenlijk het zelfde als cm.
Dingen schrijven die eigenlijk niet mogen, maar das weer wat anders.
Maar om nu kerstbomen, te vergelijken met afgoden, dat is weer heel wat anders, dat heet appelen met peren vergelijken.
Ten eerste leven wij niet in oorlog met een kerstbomen verkoper (kweker) brengen wij hem niet om, en kopen een kerstboom (ik niet) om een bepaalde sfeer te creeren ,
En zo lang je die prikkellende eenheid niet aanbid, en er geen rituelen aankoppelt is er niets aan de hand.

Hier kan ik me volledig in vinden!
Ik heb een kerstboom in huis staan en er zit voor mij niks anders aan vast dan een stukje gezelligheid met deze donkere dagen!

Als ik het stuk van momo zo lees dan vraag ik me het volgende af, heb je dan ook geen krans met lichtjes?of een vaas met ballen en lichtjes?
Brand je geen kaarsen rond deze tijd?
Zijn dat dan niet allemaal afgoden in jou ogen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 11:57
 
ERIKA129 schreef:
Hier kan ik me volledig in vinden!
Ik heb een kerstboom in huis staan en er zit voor mij niks anders aan vast dan een stukje gezelligheid met deze donkere dagen!

Als ik het stuk van momo zo lees dan vraag ik me het volgende af, heb je dan ook geen krans met lichtjes?of een vaas met ballen en lichtjes?
Brand je geen kaarsen rond deze tijd?
Zijn dat dan niet allemaal afgoden in jou ogen?

Nou, ik heb ook een kerstboom, een adventsster en kaarsjes staan hoor.
(voor deze keer) ben ik het met Erika eens: je koopt toch ook wel eens een bos bloemen omdat het zo gezellig staat? (enneh....kaarsjes brand ik het hele jaar door) en de adventsster hangt promt te stralen op de eerste adventszondag.....ook ik zie in dit alles geen kwaad. Zolang de kerstgedachte er niet door weggedrongen wordt, en dat wordtie bij mij niet!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 12:15
 
MARRY942 schreef:
Nou, ik heb ook een kerstboom, een adventsster en kaarsjes staan hoor.
(voor deze keer) ben ik het met Erika eens: je koopt toch ook wel eens een bos bloemen omdat het zo gezellig staat? (enneh....kaarsjes brand ik het hele jaar door) en de adventsster hangt promt te stralen op de eerste adventszondag.....ook ik zie in dit alles geen kwaad. Zolang de kerstgedachte er niet door weggedrongen wordt, en dat wordtie bij mij niet!!!
Eerlijk gezegd heb ik meer moeite met de Kerstster. Die zal dus nooit in mijn huis terecht komen. Het verwijst naar het verhaal van de 'wijzen". In de werkelijkheid waren het astrologen. Ook hier heeft de kerk weer een mooie draai aan het verhaal gegeven.

Waarom denk ik dat ze astrologen waren?
1. Het Griekse woord, is magioi, het NL woord Magiers.
2. Het onderzoek naar de hemel was niet vrijblijvend, ze speurden de sterren af om daar antwoorden te vinden voor hun leven...
3. Ze zochten een wereldse koning, en kwamen bij Herodus terecht. Uiteindelijk heeft dit de babymoord in Bethlehem teweeg gebracht. Als je dus denkt, dat ze door God gezonden zijn, zou je automatisch moeten concluderen, dat God die baby's dood wilde.
4. Geestelijk gezien is het ook logisch. Denk je dat de duivel stilzat toen Jezus geboren werd? Natuurlijk kwam er een aanval vanuit de boze om dit kind te vernietigen.
5. Door vele waarzeggers wordt dit verhaal aangegrepen om te zeggen dat astrologie goed is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 12:25
 
CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd heb ik meer moeite met de Kerstster. Die zal dus nooit in mijn huis terecht komen. Het verwijst naar het verhaal van de 'wijzen". In de werkelijkheid waren het astrologen. Ook hier heeft de kerk weer een mooie draai aan het verhaal gegeven.

Waarom denk ik dat ze astrologen waren?
1. Het Griekse woord, is magioi, het NL woord Magiers.
2. Het onderzoek naar de hemel was niet vrijblijvend, ze speurden de sterren af om daar antwoorden te vinden voor hun leven...
3. Ze zochten een wereldse koning, en kwamen bij Herodus terecht. Uiteindelijk heeft dit de babymoord in Bethlehem teweeg gebracht. Als je dus denkt, dat ze door God gezonden zijn, zou je automatisch moeten concluderen, dat God die baby's dood wilde.
4. Geestelijk gezien is het ook logisch. Denk je dat de duivel stilzat toen Jezus geboren werd? Natuurlijk kwam er een aanval vanuit de boze om dit kind te vernietigen.
5. Door vele waarzeggers wordt dit verhaal aangegrepen om te zeggen dat astrologie goed is.

Jij noemt het kerstster Chat...de benaming is volgens mij adventsster.
Ik woon in een straat met grotendeels moslims, en onkerkelijke mensen, niet gelovige mensen.....Toen mijn ster die eerste adventszondag straalde, vroeg mijn moslim-buurman (hij is niet praktiserend) waarom ik dat ding had hangen....Ik ben geen dominee...geen voorganger...maar ik heb hem in mijn eigen woorden kunnen vertellen....wat jij allang weet....
Daarom hangtie bij mij Chat!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2