ChristianMatch
 


Forum

Aandacht voor single-zijn in kerk...
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
TYPMIEP270





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: zondag 12 februari 2012, 12:08
 
... tis prettig dat er aandacht voor is, maar is het heel ondankbaar
als ik soms wens dat het er meer buiten de diensten zou zijn en
in de diensten minder genoemd zou worden?

Ter illustratie: doordeweeks heb ik best wel contact met mensen
uit mijn gemeente, maar lijkt het feit dat ik nog single ben
vaak vermeden te worden. De ene keer is dat prettig, ik probeer
me erg te richten op de leuke dingen in het leven, maar een andere
keer voor je je nou eenmaal alleen en wordt dat versterkt door het
gevoel dat de ander het liever niet met je daar over heeft.
(niet dat ik zo depri ben door het single zijn hoor, heb veel leuke dingen in mn leventje, maar toch.. Knipoog smiley)

Vandaag, in de dienst, ging het over het huwelijk.
Leuk, maar natuurlijk nog niet van toepassing op mezelf.
Gelukkig ging het ook over de overeenkomsten tussen de menselijke
relaties en de relatie met God.
Maar dan, na de preek het 'dankgebed en voorbede'.
Tja, en dan voel ik op mijn klompen natuurlijk al aan dat er ook weer
gebeden gaat worden voor de mensen die graag een relatie zouden hebben, maar bij wie dit nog niet het geval is.
Dus is het vechten tegen de emoties geblazen (vaak win ik dat gevecht, vandaag toch niet helemaal, met als gevolg dat je je nog schaamt voor de emotie ook Smiley die vol vragen zit ).

Het voelt ondankbaar, maar op zo'n moment denk ik; bid er dan maar niet (hardop) voor tijdens de dienst

Herkennen jullie dit, of...?? Aan andere kant weet ik dat het gebed gemeend is hoor Engeltje smiley Dus wie weet, kan ik het morgen weer waarderen dat er voor gebeden is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zondag 12 februari 2012, 13:46
 
TYPMIEP270 schreef:
... tis prettig dat er aandacht voor is, maar is het heel ondankbaar
als ik soms wens dat het er meer buiten de diensten zou zijn en
in de diensten minder genoemd zou worden?

Ter illustratie: doordeweeks heb ik best wel contact met mensen
uit mijn gemeente, maar lijkt het feit dat ik nog single ben
vaak vermeden te worden. De ene keer is dat prettig, ik probeer
me erg te richten op de leuke dingen in het leven, maar een andere
keer voor je je nou eenmaal alleen en wordt dat versterkt door het
gevoel dat de ander het liever niet met je daar over heeft.
(niet dat ik zo depri ben door het single zijn hoor, heb veel leuke dingen in mn leventje, maar toch.. Knipoog smiley)

Vandaag, in de dienst, ging het over het huwelijk.
Leuk, maar natuurlijk nog niet van toepassing op mezelf.
Gelukkig ging het ook over de overeenkomsten tussen de menselijke
relaties en de relatie met God.
Maar dan, na de preek het 'dankgebed en voorbede'.
Tja, en dan voel ik op mijn klompen natuurlijk al aan dat er ook weer
gebeden gaat worden voor de mensen die graag een relatie zouden hebben, maar bij wie dit nog niet het geval is.
Dus is het vechten tegen de emoties geblazen (vaak win ik dat gevecht, vandaag toch niet helemaal, met als gevolg dat je je nog schaamt voor de emotie ook Smiley die vol vragen zit ).

Het voelt ondankbaar, maar op zo'n moment denk ik; bid er dan maar niet (hardop) voor tijdens de dienst

Herkennen jullie dit, of...?? Aan andere kant weet ik dat het gebed gemeend is hoor Engeltje smiley Dus wie weet, kan ik het morgen weer waarderen dat er voor gebeden is.

Een beetje herkenbaar is het wel, althans een heel poosje geleden in mijn geval.
Tegenwoordig heb ik het wel als ik naar het H.A ga, voel ik me wel eens opgelaten, omdat in de regel mensen altijd met zijn tweeen zijn.
Maar in het gebed ben ik daar nooit zo bezig mee geweest, wat wel opvalt zijn de mensen die pas weduwe of weduwnaar zijn geworden.
Die wat onzeker aan schuiven, ook in de kerk, en vaak een traantje weg pinken.
En dat je gemeden wordt, omdat je single bent, is vaak zo dat je dat denkt, hoewel, sommige ook zo kunnen reageren, en soms zeggen, wat weet die nu, die heeft nog niets meegemaakt.
In de regel kijken ze ook wel met zo,n blik, maar al met al, valt het mij niet zo meer op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENKWAL969





Berichten: 194

BerichtGeplaatst: zondag 12 februari 2012, 17:09
 
TYPMIEP270 schreef:
...
Dus is het vechten tegen de emoties geblazen (vaak win ik dat gevecht, vandaag toch niet helemaal, met als gevolg dat je je nog schaamt voor de emotie ook Smiley die vol vragen zit ).

Het voelt ondankbaar, maar op zo'n moment denk ik; bid er dan maar niet (hardop) voor tijdens de dienst

Herkennen jullie dit, of...?? Aan andere kant weet ik dat het gebed gemeend is hoor Engeltje smiley Dus wie weet, kan ik het morgen weer waarderen dat er voor gebeden is.

Dit is zeker herkenbaar. In het geval je een relatie hebt gehad. Echtscheiding of anders, dan wordt ook je ook bepaald bij je herinneringen. Ook al heb ik een scheiding achter de rug. Er zijn ook vele mooie herinneringen die dan boven komen.
Maar het is niet alleen in de kerk. Denk maar eens aan de hele commercie rondom kerst. De ouderen zijn vaak niet alleen hun partner kwijt, maar ook is de kring van kennissen en vrienden vaak behoorlijk uitgedund.

ik denk dat men in de maatschappij, maar ook in de kerken meer rekening mag houden met singles.
Het spontane contact, wat ik ken uit mijn jeugd, is er niet meer tegenwoordig. Alle contact schijnt tegenwoordig gepland te moeten worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 12 februari 2012, 17:52
 
Ach als je als single op een feestje komt, merk je het soms ook wel wat. Ik maak er niet een punt van. Merkwaardig is het wel, omdat het aantal alleenstaanden of hoe je het maar wilt noemen, nog steeds toeneemt. De samenleving verzakelijkt wat en de kerken daardoor mogelijk ook. Eerlijk gezegd ervaar ik de kerk toch nog als een plaats waar nog wat tegenwicht wordt geboden. Belangrijk is denk ik wel hoe je het zelf voelt. Mogelijk verzakelijkt het in het westen wat meer dan daar buiten, zeker weten doe ik dat ook niet. Mensen individualiseren en dit zou de prijs wel eens kunnen zijn. In het Noorden merk ik toch dat de gemeenschapszin er nog wel is. Speel je zelf in de picture en kaart het aan he. Het is goed voor de kerkopbouw als de ervaringen van de leden erkend worden. De samenleving en de kerkleden voegen zich niet naar het beeld wat bij de samenleving van 20 jaar geleden of meer paste.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 12 februari 2012, 17:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PAULUS636





Berichten: 44

BerichtGeplaatst: zondag 12 februari 2012, 18:05
 
THOMAS968 schreef:
Ach als je als single op een feestje komt, merk je het soms ook wel wat. Ik maak er niet een punt van. Merkwaardig is het wel, omdat het aantal alleenstaanden of hoe je het maar wilt noemen, nog steeds toeneemt. De samenleving verzakelijkt wat en de kerken daardoor mogelijk ook. Eerlijk gezegd ervaar ik de kerk toch nog als een plaats waar nog wat tegenwicht wordt geboden. Belangrijk is denk ik wel hoe je het zelf voelt. Mogelijk verzakelijkt het in het westen wat meer dan daar buiten, zeker weten doe ik dat ook niet. Mensen individualiseren en dit zou de prijs wel eens kunnen zijn. In het Noorden merk ik toch dat de gemeenschapszin er nog wel is. Speel je zelf in de picture en kaart het aan he. Het is goed voor de kerkopbouw als de ervaringen van de leden erkend worden. De samenleving en de kerkleden voegen zich niet naar het beeld wat bij de samenleving van 20 jaar geleden of meer paste.

Thomas

Ik ben zelf al jaren single. Vanuit de kerk waar ik woon heerst juist het tegen over gestelde: Iemand zei onlangs tegen mij:¨Misschien wil God wel helemaal niet dat je een vrouw ontvangt en kinderen ontvangt van God. Je kunt ook prima bidden, ook bidders zijn er hard nodig in de Kerk. Dit terwijl ik zo graag een relatie zou willen. Maar God is goed. Het komt zeker goed, op God zijn tijd.


Laatst aangepast door
PAULUS636
op zondag 12 februari 2012, 18:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 12 februari 2012, 18:08
 
Er is juist net visiedocument van de PKN verschenen: hartslag van het leven en dat gaat over dit soort dingen........dus ik denk dat er juist wel aandacht voor is of komt........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 12 februari 2012, 19:40
 
'k Geloof dat iedereen aandacht wil.....
maar je moet jezelf leren geven, openstaan voor de ander en dan ontdek je dat je misschien niet ván iedereen aandacht ontvangt, maar dat er wel voor iedereen aaandacht is..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 13 februari 2012, 09:35
 
MARIAN519 schreef:
'k Geloof dat iedereen aandacht wil.....
maar je moet jezelf leren geven, openstaan voor de ander en dan ontdek je dat je misschien niet ván iedereen aandacht ontvangt, maar dat er wel voor iedereen aaandacht is..

natuurlijk wil iedereen aandacht, en natuurlijk krijg je die ook als je er om vraagt, zeker bij een kerk gemeenschap.
Maar er is zeker wel een voorkeur, en dat zie je in bijna elke kerk, het zijn tenslotte mensen.
Voor in de kerken zitten de ambtsdragers van de kerk, en dat zijn in de regel ook mensen die een bepaald aanzien hebben.
En mondjes maat, zit er af en toe een of 1 van de arbeiders klasse tussen, ook zie je het maar al te vaak, bij bv een rouwadvertentie.
Werkte hij voor rijk of gemeente, een hele uiteenzetting van zijn/haar indrukwekkende leven.
Maar of dat dan zo indrukwekkend was, hij/zij had alleen de 40 uurige werkweek gemaakt.
Net als die werknemer uit de fabriek, die het in de regel met 3 zinnetjes moest doen, dus toch minder belangrijk.
Dus er is wel degelijk een kerkelijke voorkeur, helaas maar waar, dus ik kan mij haar reactie best wel voorstellen.
Het is dus heus niet alleen hoe je, je zelf opstelt, het kan er wel aan bijdragen, maar het werkt zo niet altijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORINE350





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 februari 2012, 17:25
 
Ha allen,

Ik vind het wel herkenbaar dat er soms een soort ongemakkelijkheid is waarmee er met alleenstaanden wordt omgegaan. Laatst had ik er nog een gesprek over met een andere single dame en een getrouwde vrouw die in het bestuursteam van mijn kerk zit. Laatst genoemde was oprecht verbaasd en had nog nooit echt nagedacht over het feit dat de singles makkelijk ondersneeuwden in onze kerk. Ze was heel blij dat wij er over begonnen. Ze ging er aandacht voor vragen in de vergaderingen met het bestuursteam.

Ik denk dat het voor mensen in een relatie lastig is om oog te hebben voor alleenstaanden en dat ze er een beetje bij geholpen moeten worden. Veel mensen gedragen zich exclusief in een relatie (bijv als je met een stel meerijdt, mag de single altijd op de achterbank plaats nemen) terwijl ze dat niet als beledigend bedoelen.

Ik denk dat we kunnen helpen door eerlijk te vertellen wat voor gevoel het ons oplevert en wat we verlangen en nodig hebben als alleenstaanden/singles
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TYPMIEP270





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: woensdag 22 februari 2012, 21:12
 
CORINE350 schreef:
Ha allen,

Ik vind het wel herkenbaar dat er soms een soort ongemakkelijkheid is waarmee er met alleenstaanden wordt omgegaan. Laatst had ik er nog een gesprek over met een andere single dame en een getrouwde vrouw die in het bestuursteam van mijn kerk zit. Laatst genoemde was oprecht verbaasd en had nog nooit echt nagedacht over het feit dat de singles makkelijk ondersneeuwden in onze kerk. Ze was heel blij dat wij er over begonnen. Ze ging er aandacht voor vragen in de vergaderingen met het bestuursteam.

Ik denk dat het voor mensen in een relatie lastig is om oog te hebben voor alleenstaanden en dat ze er een beetje bij geholpen moeten worden. Veel mensen gedragen zich exclusief in een relatie (bijv als je met een stel meerijdt, mag de single altijd op de achterbank plaats nemen) terwijl ze dat niet als beledigend bedoelen.

Ik denk dat we kunnen helpen door eerlijk te vertellen wat voor gevoel het ons oplevert en wat we verlangen en nodig hebben als alleenstaanden/singles

Grappig, ik bedoelde nl eigenlijk het omgekeerde in mijn situatie.
Namelijk dat er in de dienst wel aandacht werd besteedt, maar ik me daar heel ongemakkelijk bij voelde.
Maar jouw verhaal herken ik ook hoor Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LENNEKE002





Berichten: 9

BerichtGeplaatst: donderdag 1 maart 2012, 23:55
 
CORINE350 schreef:
Ik denk dat we kunnen helpen door eerlijk te vertellen wat voor gevoel het ons oplevert en wat we verlangen en nodig hebben als alleenstaanden/singles

hier ben ik het helemaal met je eens, maar de praktijk vind ik lastig, om dit bespreekbaar te maken bedoel ik dus. In onze kerk is er zeer weinig ruimte voor single zijn en wordt er gebeden voor (ik citeer) 'de moeders in de gezinnen en de vaders op het werk en wilt U ook zijn met de mensen die straks alleen thuis komen (hé, hij bid voor mij!) en eenzaam op hun kamer achterblijven (ow toch niet niet, hij heeft het over weduwen/weduwnaren). nou dan bekruipt mij toch echt wel es het idee dat je pas 'meetelt' als je naar ieders verwachting getrouwd bent.

Maar goed, pas mocht ik ook even de andere kant zien. Iemand bij de vrouwenclub zei openhartig dat ze zich wel eens minderwaardig voelde als ze moest zeggen dat ze geen officieel werk had en thuis voor de kinderen zorgde. Toen dacht ik: 'hé, ik heb dat dus eigenlijk andersom'. We zijn snel geneigd om iets wat we niet hebben toch wat rooskleuriger voor te stellen dan werkelijk zo is, en wat we wel hebben niet zo makkelijk als zegening zien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zondag 1 april 2012, 23:13
 
Ik denk weleens hoe zou het in de allereerste gemeente zijn geweest?
Ze kwamen geregeld bij elkaar en deelden alles met elkaar, dus niet alleen geld en goed.
Soms denk, wat zou het mooi zijn als je alles, in vertrouwen, met elkaar ging delen dus ook (het dieper) lief en leed, omdat men elkaar vertrouwen kan.

Nu hebben we te veel tijd nodig voor ons dagelijks leven, om bijvoorbeeld geregeld ff samen te komen om elkaar beter te leren kennen en te delen dus.
's Zondags naar de kerk/samenkomst, dan nog een keertje in de maand naar kring/huisgroep en de bidstond laten we maar aan de "bidders" over, de rest is voor me zelf en druk dat we het daarmee hebben.

In hoe verre moeten we met elkaar omgaan en denken om elkaar. Ik heb een link, misshien wil hij met plaatsen een link worden anders ff kopiëren en plakken.
http://www.youtube.com/watch?v=SmCBUmI15OE
Van de week een paar keer over water Veghel - Europoort op en neer, weer vroeg op dus.

Gods zegen


Laatst aangepast door
PIETER619
op maandag 16 april 2012, 17:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIANNE724





Berichten: 7

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 10:54
 
Bij ons in de kerk hoor ik er niet zoveel over eigenlijk (of het ontgaat me)
Ik merk niet veel van andere gemeenteleden over mijn single zijn.
Tuurlijk vraagt er wel eens één of ik al een leuk iemand heb gevonden.
Maar daar stoor ik me niet meer aan.. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GETA021





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: zondag 29 april 2012, 15:37
 
hoi,
in onze kerk hadden we er ook een keer aandacht voor met het thema seksualiteit en huwelijk... uiteraard de eerste keren over het huwelijk enzo maar de laatste keer over single's.
thema: getrouwd zijn is goed, alleengaand is beter (erg leuk en lief bedoeld maar de meesten mensen kiezen niet voor het alleen zijn)
maar ja het is wel geprobeerd...
sterkte iedereen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zondag 29 april 2012, 20:27
 
GETA021 schreef:
hoi,
in onze kerk hadden we er ook een keer aandacht voor met het thema seksualiteit en huwelijk... uiteraard de eerste keren over het huwelijk enzo maar de laatste keer over single's.
thema: getrouwd zijn is goed, alleengaand is beter (erg leuk en lief bedoeld maar de meesten mensen kiezen niet voor het alleen zijn)
maar ja het is wel geprobeerd...
sterkte iedereen.

de eerste keer over het huwelijk, dan over singles. Wanneer komt het onderwerp seksualiteit dan aan bod?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 29 april 2012, 20:29
 
ze hadden in mijn vorige kerk een keer een dienst over seksualiteit. Maar daar mocht je alleen heen als je getrouwd was of bijna ging trouwen Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SIEMK402





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: donderdag 10 mei 2012, 01:49
 
Hoi,

in de waarheidsvriend stond een interessant stukje precies over dit onderwerp. Hopelijk komt er zo meer aandacht voor.
Ik voel het ook erg in de kerk helaas. Niet bewust, maar bijv. in het gebed dat er in 1 zin gebeden wordt voor zieken, rouwdragenden en alleenstaanden. Alsof het echt een gebrek is. Of hoe ze kijken als je de kerk alleen inloopt, of de eerste vraag: heb je een vriend of zelfs: heb je ook kinderen?
Leren loslaten denk ik dan. Geluk niet laten bepalen door wat anderen denken, voor God ben je speciaal en compleet.
Maar het is deels ook een kwestie inderdaad van je eigen instelling. Vermijd je het contact met anderen of hoe is dat contact, als je bang bent wat ze van je vinden. Soms zie ik er zelf persoonlijk erg tegenop naar een club of verjaardag te gaan, waar iedereen met zn partner komt en ze naar je kijken van: o, jij bent nog zielig alleen. Maar het merendeel is waarschijnlijk verbeelding, deels zullen ze dit wel denken, maar het is meer omdat ik er zelf mee zit, terwijl anderen het soms niet eens opmerken. Proberen maar de vrolijke vrijgezel te zijn, en vooral niet contacten laten verwateren of een minderwaardigheidsgevoel in de weg laten komen van spontaniteit, contacten.
Het is altijd makkelijker gezegd, dan in de praktijk gedaan.Knipoog smiley Het is vaak zwaar alleen te zijn, maar uiteindelijk hebben we altijd God, en voor Hem maakt het echt niet uit of je single bent of wat anderen van je denken. Het geeft mij meestal wel kracht. En anders kijken inderdaad naar de positieve kanten: je bent vrij, hebt meer tijd voor andere dingen, iets minder zorgen etc. Het leven van een vrijgezel is zo verkeerd nog nietKnipoog smiley
Toch hoop ik dat er nog meer aandacht mag komen binnen de kerken! Vooral omdat eenzaamheid of in elk geval vrijgezel zijn, psychisch best zwaar kan zijn, onder andere door de houding van anderen (bewust of onbewust).

Zo wat n verhaal:s Compliment, respect als je t helemaal gelezen hebt!Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: donderdag 6 september 2012, 20:56
 
Op dit moment ben ik een boek aan het lezen met de titel: "Single in de kerk" van Aukelien van Abbema.
Dit gaat over het single zijn in het algemeen, maar ook over onze plek als single in de kerk.
En ik kan zeggen dat het echt een goed boek is en ik kan het iedereen aanraden!

Aukelien is zelf single en werkt als psycholoog, daarnaast geeft zij de cursus "de zin en onzin van het daten" nav het boek van "Weet hoe je date" van Henry Cloud (ook een aanrader!)

Hieronder de link naar een interview met haar in Trouw:

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3311466/2012/09/05/God-geeft-mij-een-date.dhtml
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JEANNETTE963





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: zondag 23 september 2012, 18:43
 
Josina,
ik heb het boek ook gelezen, en het geeft zeker stof tot nadenken. Niet enkel de 'kerkmens' en de kerkleiding zou de blik kunnen verruimen van stellen- gezinnen naar ook singles, maar ook wij als singles zelf kunnen veranderen...
Bezinnen op de vraag waar wij als christen( zowel de single als de getrouwde) onze identiteit vandaag halen is een punt wat voor ieder geldt. Net zo min als werk, geld of goed dat vaak zijn, is een romantische relatie dat.
M.a.w. wordt onze identiteit bepaald door Jezus, of door het hebben van een leuke man of vrouw?
Dan trek je de discussie in de gemeente meteen breder, ipv enkel te focussen op aktiviteiten voor singles in de kerk waar je misschien wel een leuke partner tegenkomt. Niks mis met die aktiviteiten, of met dat verlangen, maar je laat denk ik een waardevol stuk liggen...singles hebben zoveel te delen in de kerk, juist omdat zij in hun single leven God als enige en altijd aanwezige factor hebben kunnen ervaren...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: donderdag 27 september 2012, 23:01
 
JEANNETTE963 schreef:
Josina,
ik heb het boek ook gelezen, en het geeft zeker stof tot nadenken. Niet enkel de 'kerkmens' en de kerkleiding zou de blik kunnen verruimen van stellen- gezinnen naar ook singles, maar ook wij als singles zelf kunnen veranderen...
Bezinnen op de vraag waar wij als christen( zowel de single als de getrouwde) onze identiteit vandaag halen is een punt wat voor ieder geldt. Net zo min als werk, geld of goed dat vaak zijn, is een romantische relatie dat.
M.a.w. wordt onze identiteit bepaald door Jezus, of door het hebben van een leuke man of vrouw?
Dan trek je de discussie in de gemeente meteen breder, ipv enkel te focussen op aktiviteiten voor singles in de kerk waar je misschien wel een leuke partner tegenkomt. Niks mis met die aktiviteiten, of met dat verlangen, maar je laat denk ik een waardevol stuk liggen...singles hebben zoveel te delen in de kerk, juist omdat zij in hun single leven God als enige en altijd aanwezige factor hebben kunnen ervaren...

Ik heb het boek inmiddels uit en het is een aanrader, zowel voor getrouwde als ongetrouwde mensen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 september 2012, 00:05
 
ROELANDE345 schreef:
ze hadden in mijn vorige kerk een keer een dienst over seksualiteit. Maar daar mocht je alleen heen als je getrouwd was of bijna ging trouwen Gefrustreerde smiley

Ja das vast Knipoog smiley oefenen met de voorganger er bij Engeltje smiley succes verzekerd Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 september 2012, 19:59
 
GERRIT084 schreef:
Ja das vast Knipoog smiley oefenen met de voorganger er bij Engeltje smiley succes verzekerd Smiley met dichtgeplakte mond

oh wat denk jij slecht Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PELLE852





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: woensdag 26 december 2012, 18:40
 
Ik denk dat het (uiteindelijk) niet goed is als mensen alleen blijven. Je hebt van die periodes gehad waar je mensen om je heen ziet trouwen, en zeker op dat soort momenten kan je het er wel eens moeilijk mee hebben. Dan heb je wel eens zoiets van waarom die wel en waarom die ander niet ? Maar door de jaren heen ga je daar (in mijn geval) toch op een gegeven moment wel wat makkelijker mee om. Alhoewel het gevoel om samen te mogen zijn -voor de meesten denk ik- wel aanwezig blijft.

<<no comment>>


Laatst aangepast door
PELLE852
op dinsdag 8 januari 2013, 02:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOANNIE702





Berichten: 1095

BerichtGeplaatst: donderdag 27 december 2012, 12:20
 
Ja dat klopt Pelle, alleen is ook maar alleen!

Ik ben nu weer bijna 2 jaar alleen en ik blijft het een probleem vinden!
Lukt mij wel en het gaat mij goed aardig af, toch....................blijft het moeilijk!

Zelf in de gemeente hebben ze ook geprobeerd, single avond te houden, werd niks!

Ik heb zelf maar voor oplossing gezocht en nu zijn we met een koppel die alleen zijn en maken vaak uitjes met elkaar!
Sommige van ons krijgen een vriendje en die gaan gewoon mee, eigenlijk best wel leuk zo!
Waar een wil is.....is ook een weg!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 27 december 2012, 12:31
 
alleen sites zoals de deze hebben een beetje aandacht voor de singles...ze verdienen er wel maar goed, dat nemen we er maar bij. Je moet maar eens als singl op reis gaan en in een hotel verblijven. Dan betaal je bijna zoveel als voor 2 personen...aandacht voor de singles??? Pfffff, laat me niet lachen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: donderdag 27 december 2012, 19:24
 
FRANKT627 schreef:
alleen sites zoals de deze hebben een beetje aandacht voor de singles...ze verdienen er wel maar goed, dat nemen we er maar bij. Je moet maar eens als singl op reis gaan en in een hotel verblijven. Dan betaal je bijna zoveel als voor 2 personen...aandacht voor de singles??? Pfffff, laat me niet lachen...

Frank...juist voor een eenpersoonskamer betaal je juist extra toeslag!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BIANCABB146





Berichten: 18

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 april 2013, 14:45
 
Tip voor een boek:
Single in de kerk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE936





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 april 2013, 15:08
 
BIANCABB146 schreef:
Tip voor een boek:
Single in de kerk

Dankje..zeer nuttig
Kan je niet vaker wat zeggen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 april 2013, 15:23
 
BIANCABB146 schreef:
Tip voor een boek:
Single in de kerk

Eerder in dit topic....gaf Josina ook al een tip voor dit boek...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 april 2013, 15:48
 
BIANCABB146 schreef:
Tip voor een boek:
Single in de kerk

Volgens mij, met zo,n leuke foto op je pro, kun je dat boek single in d e kerk binnenkort wel weggooien Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2