ChristianMatch
 


Forum

IOVER ROKEN
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 20:02
 
Er word dus in de bijbel niet over roken gesproken omdat hier toen nog geen sprake van was, maar aangezien het hetzelfde effect heeft als ander genoemde verslavingen lijkt het mij net zo goed een zonde.[/quote]

Toch vind ik dit lastig hoor. Als ik nou gemiddeld genomen gezond leef en neem wijn, eet me af en toe klem aan babipangang en beweeg te weinig, moet ik me dan een zondaar noemen? Dat kan, maar toch niet om die reden. We doen allemaal wel iets wat niet perfect is, je mag best leven en daarvan genieten hoor. Je moet elkaar met de Bijbel in de hand ook niet alle kleine geneugten ontzeggen, er is altijd wel ergens een tekst te vinden die je gedrag dan aanvalt. Pas als het je gezondheid (op den duur) bedreigt, moet je eens gaan nadenken of dit wel in overeenstemming is met de bedoeling als mens. Genieten is niet fout, verzuren en altijd leven in een hunkerbunker naar alles wat je graag zou willen en niet realiseert, is ongezonder denk ik.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INEZ910





Berichten: 216

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 21:05
 
THOMAS968 schreef:
Er word dus in de bijbel niet over roken gesproken omdat hier toen nog geen sprake van was, maar aangezien het hetzelfde effect heeft als ander genoemde verslavingen lijkt het mij net zo goed een zonde.


Toch vind ik dit lastig hoor. Als ik nou gemiddeld genomen gezond leef en neem wijn, eet me af en toe klem aan babipangang en beweeg te weinig, moet ik me dan een zondaar noemen? Dat kan, maar toch niet om die reden. We doen allemaal wel iets wat niet perfect is, je mag best leven en daarvan genieten hoor. Je moet elkaar met de Bijbel in de hand ook niet alle kleine geneugten ontzeggen, er is altijd wel ergens een tekst te vinden die je gedrag dan aanvalt. Pas als het je gezondheid (op den duur) bedreigt, moet je eens gaan nadenken of dit wel in overeenstemming is met de bedoeling als mens. Genieten is niet fout, verzuren en altijd leven in een hunkerbunker naar alles wat je graag zou willen en niet realiseert, is ongezonder denk ik.

Thomas[/quote]


Het gaat om de verslaving hé, ook al eerder genoemd in dit topic!!
Het niet meer zonder alcohol kunnen, elke dag moeten drinken, elk weekend je ongans zuipen, de dag niet doorkomen zonder die nicotine Zieke smiley ... dat is wel wat anders dan genieten van goede dingen...Het voorbeeld dat je aanhaalde van het water dat Jezus veranderde in wijn op de bruiloft in Kana is een mooi voorbeeld van genieten. Lachende smiley met blinkend witte tanden


Laatst aangepast door
INEZ910
op zaterdag 16 januari 2010, 21:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 21:13
 
TESSYBEAR731 schreef:
Ik heb het over de verslaving die zondig is...niet over het feit dat het ongezond is....

Toch wees je steeds op het roken op zich dat je lichaam kapot maakt en daarmee zonde zou zijn. Blij dat je nu in elk geval inziet dat het verslavingseffect het zondige is en niet de sigaret, net zo min als dat eten, of internet of noem maar op wat...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 21:49
 
@ allen:

Toch is het m.i. allemaal niet juist.

Jezus leerde gewoon, wat IN en UIT HET HART komt, dat maakt de mens onrein....

Lees nog maar eens goed, wat Hij zei bijv. in Marcus 7
18 Hij zei tegen hen: ‘Begrijpen ook jullie het dan nog niet? Zien jullie dan niet in dat niets dat van buitenaf in de mens komt, hem onrein kan maken 19 omdat het niet in zijn h a r t, maar in zijn maag komt en in de beerput weer verdwijnt?’ Zo verklaarde hij alle spijzen rein. 20 Hij zei: ‘Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. 21 Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, 22 overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid; 23 al deze slechte dingen komen van binnenuit, en die maken de mens onrein.’


En ook staat er exact in de bijbel, dat alleen ontucht het lichaam kan het lichaam aantasten VOOR GOD EN DAAR KOMT HET TOCH OP AAN...N.L. WAT VOOR GOD BELANGRIJK IS EN ZOALS HIJ DE DINGEN ZIET EN NIET WEER, ZOALS WIJ DE DINGEN BENADEREN EN WAARDEREN.

1 Kor 6,18
Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam.


Leert Jezus ons niet zo in de bijbel hoe je moet lezen. Hij laat ons toch constant zien, dat wij mensen niet goed kunnen lezen.

Zo leerde Hij Zijn discipelen, dat God een God van levenden was, want er staat geschreven, zei Jezus: Hij IS de God van Abraham, Isaac en Jacob en zo heeft Hij meer dingen laten zien en ons willen leren om exact te lezen wat er staat in de bijbel.

Uit bovenstaande kan ik dus concluderen, dat roken niet naar de maatstaven van God ons lichaam aantast, want dat kan ALLEEN gebeuren door ONTUCHT.

God kijkt dus anders tegen de dingen aan dan wij, maar dat was ons eigenlijk al bekend, dat Zijn gedachten niet de onze zijn.

Ook als je rookt, bevuil je je hart niet met zondige gedachten of zondige gevoelens of intenties etc. niet in de zin van: slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid






















1 Kor 6,18
Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam.


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op zaterdag 16 januari 2010, 22:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 22:26
 
ach joh, over de definitie van ontucht zijn we het al niet eens... neem een biertje en blijf van kinderen, dieren en bejaarden af..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 22:27
 
SOLAFIDE630 schreef:
@ allen:

Toch is het m.i. allemaal niet juist.
Er zijn hier al velen die de gedachte die je vervolgens beschrijfgt met je delen. Dus hoezo allemaal niet juist Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 23:00
 
HENK710 schreef:
Toch wees je steeds op het roken op zich dat je lichaam kapot maakt en daarmee zonde zou zijn. Blij dat je nu in elk geval inziet dat het verslavingseffect het zondige is en niet de sigaret, net zo min als dat eten, of internet of noem maar op wat...

Het effect op je lichaam word veroorzaakt door het roken, en zodoende is het roken in geval van de verslaving net zo goed zonde Knipoog smiley

Maar ik denk zomaar dat dit topic een "gebed zonder eind" word...ik denk doe wat je goed dunkt en respecteer dat een ander het daar wellicht niet mee eens is...uiteindelijk is er maar Eén die mag (en zal) oordelen...


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op zaterdag 16 januari 2010, 23:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 18 januari 2010, 13:37
 
TESSYBEAR731 schreef:
Het effect op je lichaam word veroorzaakt door het roken, en zodoende is het roken in geval van de verslaving net zo goed zonde Knipoog smiley

Maar ik denk zomaar dat dit topic een "gebed zonder eind" word...ik denk doe wat je goed dunkt en respecteer dat een ander het daar wellicht niet mee eens is...uiteindelijk is er maar Eén die mag (en zal) oordelen...

Persoonlijk drink ik wijn en rook niet maar snap wel dat mensen dat af en toe willen. Het is rustgevend en opwekkend en kennelijk hebben we die behoefte.

Toch is er wel een gradueel verschil. Iemand met diabetes die rookt, breekt zijn lichaam wel snel af. Internisten hebben als kreet dat roken voor een diabeet gelijk staat aan bidden om complicaties. Als je dan als diabeet door blijft roken heb je wel een keus gemaakt voor snel verslechterende bloedvaten, geleidelijke blindheid en nieren die het opgeven. Dat is toch een verschil met mijn grootvader die elke zondagochtend na de preek een sigaar opstak. Een rokende diabeet kan zich wel wijsmaken dat hij geen onruststoker is, in een ontspannen sfeer gezelligheid om zich heen verzamelt en er andere dingen ook slecht zijn, hij neemt wel veel meer risico. En hoewel iedereen van het roken af kan komen, je moet het gewoon echt willen, maakt het wel uit hoe je rookt. Bij sommige ziektes tast roken de gezondheid op een onverantwoorde wijze aan en dat is toch anders dan af en toe eentje opsteken.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 19 januari 2010, 21:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 19:54
 
THOMAS968 schreef:
Persoonlijk drink ik wijn en rook niet maar snap wel dat mensen dat af en toe willen. Het is rustgevend en opwekkend en kennelijk hebben we die behoefte.

Toch is er wel een gradueel verschil. Iemand met diabetes die rookt breekt zijn lichaam wel snel af. Internisten hebben als kreet dat roken voor een diabeet gelijk staat aan bidden om complicaties. Als je dan als diabeet door blijft roken heb je wel een keus gemaakt voor snel verslechterende bloedvaten, geleidelijke blindheid en nieren die het opgeven. Dat is toch een verschil met mijn grootvader die elke zondagochtend na de preek een sigaar opstak. Een rokende diabeet kan zich wel wijsmaken dat hij geen onruststoker is, in een ontspannen sfeer gezelligheid om zich heen verzamelt en er andere dingen ook slecht zijn, hij neemt wel veel meer risico. En hoewel iedereen van het roken af kan komen, je moet het gewoon echt willen, maakt het wel uit hoe je rookt. Bij sommige ziektes rast roken de gezondheid op een onverantwoorde wijze aan en dat is toch anders dan af en toe eentje opsteken.

Thomas

Dank je wel voor deze waarschuwing Thomas, dit neem ik ter harte.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 februari 2010, 19:22
 
SOLAFIDE630 schreef:
@ allen:

Toch is het m.i. allemaal niet juist.

Jezus leerde gewoon, wat IN en UIT HET HART komt, dat maakt de mens onrein....

Lees nog maar eens goed, wat Hij zei bijv. in Marcus 7
18 Hij zei tegen hen: ‘Begrijpen ook jullie het dan nog niet? Zien jullie dan niet in dat niets dat van buitenaf in de mens komt, hem onrein kan maken 19 omdat het niet in zijn h a r t, maar in zijn maag komt en in de beerput weer verdwijnt?’ Zo verklaarde hij alle spijzen rein. 20 Hij zei: ‘Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. 21 Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, 22 overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid; 23 al deze slechte dingen komen van binnenuit, en die maken de mens onrein.’


En ook staat er exact in de bijbel, dat alleen ontucht het lichaam kan het lichaam aantasten VOOR GOD EN DAAR KOMT HET TOCH OP AAN...N.L. WAT VOOR GOD BELANGRIJK IS EN ZOALS HIJ DE DINGEN ZIET EN NIET WEER, ZOALS WIJ DE DINGEN BENADEREN EN WAARDEREN.

1 Kor 6,18
Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam.


Leert Jezus ons niet zo in de bijbel hoe je moet lezen. Hij laat ons toch constant zien, dat wij mensen niet goed kunnen lezen.

Zo leerde Hij Zijn discipelen, dat God een God van levenden was, want er staat geschreven, zei Jezus: Hij IS de God van Abraham, Isaac en Jacob en zo heeft Hij meer dingen laten zien en ons willen leren om exact te lezen wat er staat in de bijbel.

Uit bovenstaande kan ik dus concluderen, dat roken niet naar de maatstaven van God ons lichaam aantast, want dat kan ALLEEN gebeuren door ONTUCHT.

God kijkt dus anders tegen de dingen aan dan wij, maar dat was ons eigenlijk al bekend, dat Zijn gedachten niet de onze zijn.

Ook als je rookt, bevuil je je hart niet met zondige gedachten of zondige gevoelens of intenties etc. niet in de zin van: slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid




Als je je gezondheid naar de bliksem paft door te roken terwijl je wel degelijk voelt dat het je lichaam belast: kortademigheid, benauwdheid, hoesten/kuchen, hoofdpijn, opgejaagd hart, ontwenningsverschijnselen bij het niet roken en je nog durft te zeggen dat roken het lichaam niet aantast dan doe je toch echt aan struisvogelpolitiek, hoor.
De foto's van longen met een laag teer erop hebben in alle kranten en bladen gestaan.
Iedereen weet dat je de risico's op maagkwalen, huid-, blaas-, keel- en longkanker en alle andere kankersoorten verhoogd door te roken omdat artsen en de hele gezondheidszorg miljoenen uitgeven om de argeloze, rokende burger te informeren over de gezondheidsrisico's van het roken die voor de samenleving een enorme kostenpost is en een hoge druk legt op de gezondheidszorg.
Daarnaast stinkt het vreselijk; het haar en de kleding om maar niet van de adem te spreken: Kotsende smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Kotsende smiley.
Nog meer smoesjes.........?? Slapende smiley Duiveltje smiley
Laat je vooral verleiden door Mefisto, Lucifer en andere vrienden van HET KWAAD......brrrrrrrrr.
Sorry voor de wat stevige toon, beste lezer, maar zachte heelmeesters......


















1 Kor 6,18
Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 februari 2010, 19:28
 
THOMAS968 schreef:
Er word dus in de bijbel niet over roken gesproken omdat hier toen nog geen sprake van was, maar aangezien het hetzelfde effect heeft als ander genoemde verslavingen lijkt het mij net zo goed een zonde.


Toch vind ik dit lastig hoor. Als ik nou gemiddeld genomen gezond leef en neem wijn, eet me af en toe klem aan babipangang en beweeg te weinig, moet ik me dan een zondaar noemen? Dat kan, maar toch niet om die reden. We doen allemaal wel iets wat niet perfect is, je mag best leven en daarvan genieten hoor. Je moet elkaar met de Bijbel in de hand ook niet alle kleine geneugten ontzeggen, er is altijd wel ergens een tekst te vinden die je gedrag dan aanvalt. Pas als het je gezondheid (op den duur) bedreigt, moet je eens gaan nadenken of dit wel in overeenstemming is met de bedoeling als mens. Genieten is niet fout, verzuren en altijd leven in een hunkerbunker naar alles wat je graag zou willen en niet realiseert, is ongezonder denk ik.

Thomas[/quote]



Zoals je het omschrijft, Thomas, gaat het bij jou meer om 'pekelzonden' Lachende smiley lijkt me. Empirisch getoetst is, dat die beleven beter voor je gezondheid is dan te verzuren in de hunkerbunker.......mooi woord Boze smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 februari 2010, 19:33
 
MIEKE364 schreef:


Valt wel mee met die kosten joh.... accijnsen brengen veel op en rokers kosten ook niet zoveel aow Knipoog smiley

trouwens nooit geweten dat Lucifer de eigenaar van Marlboro was... ik weet wel dat de weduwe eigenaar is van Van Nelle... hoe is zij eigenlijk weduwe geworden? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 februari 2010, 19:38
 
[quote=SOLAFIDE630]@ allen:

21 Want van binnenuit, uit het hart van de mensen,[/size] komen slechte gedachten...] [/size]

De behoefte aan roken komt van binnenuit, niet van buitenaf..... of zie ik dat verkeerd?

Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: donderdag 18 februari 2010, 00:00
 
[quote=ARJAN007]

Volgens mij zie je dat verkeerd, want je stopt een sigaret of in mijn geval een sigaartje in je mond en je inhaleert rook of je inhaleert niet en je paft het weer uit. Dus het komt van buitenaf in je .

Ik denk, dat Jezus dus iets anders bedoelt hier.....Hij heeft het over verkeerde gedachten, die wij uitspreken en die uit ons hart komen; alles, wat komt aan onreinheid uit ons hart, dat maakt ons dus onrein.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: donderdag 18 februari 2010, 00:08
 
[quote=SOLAFIDE630]Als men geen behoefte had om te roken zou dat sigaartje ook niet van buitenaf komen...... Ik heb geen behoefte aan roken dus er zijn niet eens sigaretten of sigaren bij mij in huis.

Het is inderdaad juist dat bij gewoon roken er minder achterblijft dan bij inhaleren, maar ik denk dat ook "gewoon roken" schadelijk is.


Laatst aangepast door
ARJAN007
op donderdag 18 februari 2010, 00:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: donderdag 18 februari 2010, 03:14
 
[quote=ARJAN007]

Wat is nou niet schadelijk hier op deze aardkloot Arjan....zelfs het ruiken aan een heel mooie roos is tegenwoordig al niet meer verantwoord Zieke smiley ...daar zit ook al gif op.....dus met goed fatsoen kun je jouw geliefde al niet meer een mooie bos rozen geven, tenminste die je bij de bloemist hebt gekocht dan. Huilende smiley, smiley in tranen

Maar ik geef toe....het is beter niet te roken........

Heb jij trouwens een auto? Wat vindt je daarvan dan..............? Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 18 februari 2010, 20:02
 
HENK710 schreef:
Toch wees je steeds op het roken op zich dat je lichaam kapot maakt en daarmee zonde zou zijn. Blij dat je nu in elk geval inziet dat het verslavingseffect het zondige is en niet de sigaret, net zo min als dat eten, of internet of noem maar op wat...

Ik ga ff reageren ... niet specifiek op Henk710 trouwens ... maar ff in het algemeen ...
Ik vraag me namelijk al een tijd lang af ... waarom is de zorg voor je lichaam in dit leven eigenlijk zo belangrijk voor God als je toch christen bent en gelooft dat je lichaam sterft ... ik geloof dat God (Jezus) het lichaam opwekt, maar ik lees in de bijbel dat het dan gelijkvormig zou worden aan het lichaam van Jezus ... iets wat ik weer niet helemaal begrijp.
Soms heb ik zelfs een behoorlijke angst, ben echt een denker en maak me soms wel zorgen over hoe het zal zijn na mijn dood ...heb vroeger ooit te horen gekregen dat je straks een "het" zou zijn en dat terwijl ik nou juist zo dankbaar ben dat ik een vrouw ben ... ik wil helemaal geen 'het' zijn ... maar een vrouw blijven en God heeft me toch niet voor niks zo geschapen ??

Ik geloof ook dat God het lichaam belangrijk vindt, Hij heeft het immers geschapen ... en in de Bijbel word je lichaam zelfs een tempel van God genoemd, betekent dit dan dat het verzorgen van je lichaam nu een doel heeft voor het lichaam dat op de nieuwe aarde zal zijn ?

Nog ff over roken ... ik rook heel af en toe ... niet over m'n longen en daarom blijkbaar ook niet verslaafd, doe het af en toe voor de gezelligheid en ik denk dat dat ongeveer 3 pakjes per jaar zijn haha ...
Zelf denk ik niet dat roken een zonde is.
Ik denk wel dat je er voor uit moet kijken om niet afhankelijk te worden van iets dat jouw leven gaat beheersen ... maar dat kunnen zoveel dingen zijn.

Susannah
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETER758





Berichten: 27

BerichtGeplaatst: maandag 22 februari 2010, 20:51
 
Hallo mensen,

Ik heb niet alle reacties gelezen, dat waren me er teveel, maar enkele wel.
Zoals over het ontucht, en verslaving.

Ik snap niet wat ontucht er nou mee te maken heeft maar toe maar.

Wat de verslaving betrefd,dat vind ik een goed punt!!!

Jezus Christus is aan het kruis gegaan om ons te verlossen van de zonde.

Staat er niet geschreven dat wij nu los zijn van de zonde?
Dan vraag je je misschien af: Wat heeft roken nou met zonde te maken?
Nou: Roken is een vorm van slavernij.
Hoewel het niet op iedereen zo'n effect krijgt, staat het toch bekend als verslavend.

Hij die de Zoon bevrijd is waarlijk vrij.

Laat u dan niet weder een slavenjuk opleggen.



Vooral dat laatste is voor mij een reden om te zeggen: ik rook niet.


Maar dan nog even de andere kant van het verhaal.
Waarom zouden wij dan, iemand die wel rookt daarop oordelen?
Is niet ieder mens met zonden?

Wie zonder zonden is neme de eerste steen.
Ga heen en zondig niet meer.

Dat is wat Jezus zei.
Dan kun je nog zeggen, ja, zondig niet meer.
Maar dan heb ik daar ook een antwoord op:

Is het niet Jezus die aan de rechterhand van de Vader pleit voor onze zonden?
En is het niet de Vader die oordeeld?
Hebben wij dat recht om te oordelen.

Nee, Jezus zei: Oordeel niet, opdat gij niet geoordeeld worde.
Want op grond van uw oordeel, zult gij geoordeeld worden.
en naar de maat waar mee gij meet, daarmee zult gij gemeten worden.

Nee, weet je, ik zeg liever dit:

Ik rook niet om me geen slaaf te maken van een sigaret.
Ik laat me geen slavenjuk opleggen.
Maar een ieder die rookt: Ik kan er niets van zeggen.
Ieder mens in z'n waarde laten, is meer waard dan een oordeel te vellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 februari 2010, 08:50
 
[quote=ARJAN007]

beide denk ik arjan;
je raakt verslaafd door eerst te starten met roken (van buitenaf tot je nemen)
en dan vraagt je lichaam om een cigaret, omdat je dat gewend bent. (van binnenuit)
hoewel ik zelf, jammer genoeg, rook, ben ik het er wel mee eens, dat ik niet zou moeten roken;
je kunt dat proberen goed te praten, maar t is gewoon niet goed.
en wat krom is, valt niet zo gemakkelijk recht te praten.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 februari 2010, 08:55
 
[quote=ARJAN007]

beide denk ik arjan;
je raakt verslaafd door eerst te starten met roken (van buitenaf tot je nemen)
en dan vraagt je lichaam om een cigaret, omdat je dat gewend bent. (van binnenuit)
hoewel ik zelf, jammer genoeg, rook, ben ik het er wel mee eens, dat ik niet zou moeten roken;
je kunt dat proberen goed te praten, maar t is gewoon niet goed.
en wat krom is, valt niet zo gemakkelijk recht te praten.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
APPELTJE084





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 15:31
 
Roken?! Niets mis mee..
Zit er zelf ook aan..
Met mate dat dan weer wel..
S(oms rook ik niets, dan rook ik me weer te pletter.. )
En geloof me: een smerig kant en klare huzarenslaatje eten, dat is ongezonder dan een sigaretje..
Zo'n slaatje zit stampvol met kankerverwekkende E-nummers...
Dus voor de echt waaghalzen:
men nemeeen slaatje en een sigaretje als toetje..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 maart 2010, 08:39
 
Ik ben blij dat mijn vrouw en ik allebei niet roken. Zo blijft de lucht schoon in huis en we hopen nog vele jaren samen van het leven te genieten! Natuurlijk weet ik niet of het ons gegeven is om samen heel oud te worden, maar dan kan ik tenminste mijzelf recht in de ogen kijken omdat ik weet dat ik geen onnodige risico's heb gelopen.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 maart 2010, 18:08
 
<table width="90%" cellspacing="1" cellpadding="3" border="0" align="center"><tr> <td><span class="genmed"><b>PETER758 schreef:</b></td></tr><tr><td class="quote">Hallo mensen,

Ik heb niet alle reacties gelezen, dat waren me er teveel, maar enkele wel.
Zoals over het ontucht, en verslaving.

Ik snap niet wat ontucht er nou mee te maken heeft maar toe maar.

Wat de verslaving betrefd,dat vind ik een goed punt!!!

Jezus Christus is aan het kruis gegaan om ons te verlossen van de zonde.

Staat er niet geschreven dat wij nu los zijn van de zonde?
Dan vraag je je misschien af: Wat heeft roken nou met zonde te maken?
Nou: Roken is een vorm van slavernij.
Hoewel het niet op iedereen zo'n effect krijgt, staat het toch bekend als verslavend.

Hij die de Zoon bevrijd is waarlijk vrij.

Laat u dan niet weder een slavenjuk opleggen.



Vooral dat laatste is voor mij een reden om te zeggen: ik rook niet.


Maar dan nog even de andere kant van het verhaal.
Waarom zouden wij dan, iemand die wel rookt daarop oordelen?
Is niet ieder mens met zonden?

Wie zonder zonden is neme de eerste steen.
Ga heen en zondig niet meer.

Dat is wat Jezus zei.
Dan kun je nog zeggen, ja, zondig niet meer.
Maar dan heb ik daar ook een antwoord op:

Is het niet Jezus die aan de rechterhand van de Vader pleit voor onze zonden?
En is het niet de Vader die oordeeld?
Hebben wij dat recht om te oordelen.

Nee, Jezus zei: Oordeel niet, opdat gij niet geoordeeld worde.
Want op grond van uw oordeel, zult gij geoordeeld worden.
en naar de maat waar mee gij meet, daarmee zult gij gemeten worden.

Nee, weet je, ik zeg liever dit:

Ik rook niet om me geen slaaf te maken van een sigaret.
Ik laat me geen slavenjuk opleggen.
Maar een ieder die rookt: Ik kan er niets van zeggen.
Ieder mens in z'n waarde laten, is meer waard dan een oordeel te vellen.</td></tr></table></span>

Een goede waardevolle bijdrage Peter, die ik vrijwel geheel onderstreep! Mijn aanvulling: Als je ergens aan verSLAAFd bent, heb je een macht over je die je gedwongen bent te gehoorzamen. En zoals je geheel terecht zegt: Hij die de Zoon bevrijd is waarlijk vrij. En heeft dus geen andere Heer meer dan de Here zelf. Het juk der slavernij wat je aanhaalt, slaat op het juk der wet (Galaten 5,1 + Handelingen 15,10). In die zin kun je ook niet kiezen je geen slavenjuk op te laten leggen, je bent of onder de wet, of vrijgemaakt. Je opnieuw een slavenjuk op laten leggen kan alleen als je jezelf weer onder een wet plaatst. Onder de wet zondig je als je in welke zin dan ook God-onwaardig handelt of denkt. Vrijgemaakt van dat juk is ons alles toegestaan... maar niet alles dient ten goede. Controversieel gesteld: Iemand is christen. Deze persoon rookt. Als deze persoon denkt dat ie hiermee zondigt, heeft hij/zij zich opnieuw onder de wet geplaatst. Zonder wet geen oordeel, zonder oordeel geen zonde. Als deze persoon beseft dat hij vrij is om te roken, dan heeft hij/zij een keuze. Een christen mag dus roken! Over de vraag of het ten goede dient hoeft niks verder gezegd te worden, dat is genoeg bekend en beschreven. En dan nog dit als uitsmijter: Wie rookt er eigenlijk, de oude, zondige mens, of de nieuwe schepping in Christus, die niet kan zondigen?
groetjes,
Dennis

P.S. Heb recent nog iets nieuws toegevoegd aan topic Onze Vader, zou het leuk vinden als iemand een kijkje wil nemen Lachende smiley



Laatst aangepast door
DENNISS669
op zaterdag 13 maart 2010, 18:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2