ChristianMatch
 


Forum

Adulterio oftewel Overspel
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 18:14
 
Een heikel onderwerp.
Des te meer omdat het gaat over wat wij verstaan onder Overspel en wat God eronder verstaat.

Mijn idee is dat Overspel geen grap is.
Overspel is een zonde tot zeer ernstig is en een ieder die zich hier schuldig aan maakt , zal het koninkrijk der hemelen , niet beerven.

Om Overspel te definieren , moet je eerst definieren wat trouwen is.
Is trouwen het Boterbriefje halen ?
Of is het het een vlees worden uit Genesis ?
Wie heeft bedacht dat men moest trouwen in de kerk en voor de overheid ?

Mijn insziens is trouwen 1. het bewust kiezen voor je partner en dat belijden voor God 2. het worden van een vlees.

Vanuit deze premissen is Overspel mi , het hebben van een seksuele relatie , ook als je niet en voor de Kerk en voor de overheid getrouwd bent.
En het beeindigen van de relatie en het wegsturen van de partner is echtscheiding.
Wat dat voor gevolgen heeft voor het daarna opnieuw aangaan van een relatie lijkt me evident , er is dan sprake van Adulterio.
1 Cor 7 is hierin heel duidelijk.

Trouwen is geen handeling voor mensen ogen , maar een belofte voor God.

Seksuele relaties onderhouden met meerdere partners is overspel.
Ongeacht over je er mee getrouwd bent of niet.
Wij hoeven niet voor de aardse rechter onze onschuld te bewijzen in deze maar voor de Hemelse Rechter.

God haat de echtscheding en haat Overspel.
Ik weet dat ik een Onheilig Bolwerk een schop verkoop en Ruettel ( auf Deutsch ) , maar dan zij dat zo.


Laatst aangepast door
CORTAZAR588
op vrijdag 14 september 2012, 18:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 18:49
 
[quote=CORTAZAR588]Een heikel onderwerp.
Des te meer omdat het gaat over wat wij verstaan onder Overspel en wat God eronder verstaat.

Mijn idee is dat Overspel geen grap is.
Overspel is een zonde tot zeer ernstig is en een ieder die zich hier schuldig aan maakt , zal het koninkrijk der hemelen , niet beerven.

Om Overspel te definieren , moet je eerst definieren wat trouwen is.
Is trouwen het Boterbriefje halen ?
Of is het het een vlees worden uit Genesis ?
Wie heeft bedacht dat men moest trouwen in de kerk en voor de overheid ?

Mijn insziens is trouwen 1. het bewust kiezen voor je partner en dat belijden voor God 2. het worden van een vlees.

Bedoel je nu wel of niet dat je moet trouwen voor de wet en daarna in de kerk hoe belangrijk vind je dat, ik kan nml ook voor God belijden dat ik die persoon als partner neem met niemand anders erbij.

Vanuit deze premissen is Overspel mi , het hebben van een seksuele relatie , ook als je niet en voor de Kerk en voor de overheid getrouwd bent.

Nu lijkt het net of je zegt overspel is het hebben van een seksuele relatie op zich (dus ook als je getrouwd bent?)
En het beeindigen van de relatie en het wegsturen van de partner is echtscheiding.
Wat dat voor gevolgen heeft voor het daarna opnieuw aangaan van een relatie lijkt me evident , er is dan sprake van Adulterio.
1 Cor 7 is hierin heel duidelijk.

Trouwen is geen handeling voor mensen ogen , maar een belofte voor God.

Seksuele relaties onderhouden met meerdere partners is overspel.
Ongeacht over je er mee getrouwd bent of niet.

Waar vind je dat in de Bijbel ?Ik zie daarin geen relatie tussen overspel en het hebben van meer dan 1 vrouw


Wij hoeven niet voor de aardse rechter onze onschuld te bewijzen in deze maar voor de Hemelse Rechter.

God haat de echtscheding en haat Overspel.
Ik weet dat ik een Onheilig Bolwerk een schop verkoop en Ruettel ( auf Deutsch ) , maar dan zij dat zo.[/quote
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 18:58
 
Je hebt gelijk ...
Ik denk dat als je zegt met je partner , voor het aangzicht van God, dat je elkaar trouwt , dat God dat ook ziet als huwelijk.

Ik bedoel niet het hebben van een seksuele relatie binnen een huwelijk.
Dus dat je zoals Adam en Eva een vlees wordt.

Het gaat er daarna denk ik wel om , dat je elkaar trouw blijft.
en idd is het zo , dat als je niet getrouwd bent voor de wet , met alle daaruit vloeiende rechtsgevolgen , je gemakkelijk voor jezelf een huwelijk kan ontbinden ....

Het trouwgebeuren zoals wij dat nu kennen heeft niets te maken met de idee die God voor ogen stond.
Immers , in de kerk trouwen kon niet , en in de synagoge gebeurde het niet.
En de burgerlijke stand als zodanig bestond ook niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 19:04
 
CORTAZAR588 schreef:
Je hebt gelijk ...
Ik denk dat als je zegt met je partner , voor het aangzicht van God, dat je elkaar trouwt , dat God dat ook ziet als huwelijk.

Ik bedoel niet het hebben van een seksuele relatie binnen een huwelijk.
Dus dat je zoals Adam en Eva een vlees wordt.

Het gaat er daarna denk ik wel om , dat je elkaar trouw blijft.
en idd is het zo , dat als je niet getrouwd bent voor de wet , met alle daaruit vloeiende rechtsgevolgen , je gemakkelijk voor jezelf een huwelijk kan ontbinden ....

Het trouwgebeuren zoals wij dat nu kennen heeft niets te maken met de idee die God voor ogen stond.
Immers , in de kerk trouwen kon niet , en in de synagoge gebeurde het niet.
En de burgerlijke stand als zodanig bestond ook niet.

Zie jij nu het hebben van een seksuele relatie met een vaste partner (zonder getrouwd te zijn) als overspel? Of begrijp ik je nu verkeerd en bedoel je dat juist niet?


Laatst aangepast door
JANS221
op vrijdag 14 september 2012, 19:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 19:11
 
toch een onderwerp waar wij NIET hetzelfde over denken dus, cor Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 19:27
 
Wat dat voor gevolgen heeft voor het daarna opnieuw aangaan van een relatie lijkt me evident , er is dan sprake van Adulterio.
1 Cor 7 is hierin heel duidelijk.

Wat denk je van vers 15 hoe leg jij dat uit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 19:41
 
Ja vers 15 is als het huwelijk op grond van ongelijkheid in gezindten niet gaat.
Als er voortdurend strijd is of onenigheid over zaken , die met de beoefening en het belijden van het geloof te maken hebben.

Dan is degene die wil vertrekken vrij om te vertrekken.
Maar wat dat voor ons inhoudt in deze tijd waarin alles relatief is.

Ik denk dat huwelijk meer is dan alleen een ring en ja zeggen.
Maar de redenen om te scheiden zijn sinds de invoering in 1971 van de wet die de echtscheiding gemakkelijker maakte , nu allemaal te vangen onder : langdurige ontwrichting .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 20:07
 
CORTAZAR588 schreef:
Ja vers 15 is als het huwelijk op grond van ongelijkheid in gezindten niet gaat.
Als er voortdurend strijd is of onenigheid over zaken , die met de beoefening en het belijden van het geloof te maken hebben.

Dan is degene die wil vertrekken vrij om te vertrekken.
Maar wat dat voor ons inhoudt in deze tijd waarin alles relatief is.

Ja en de gelovige is in zo'n geval niet gebonden staat er

Ik denk dat huwelijk meer is dan alleen een ring en ja zeggen.
Maar de redenen om te scheiden zijn sinds de invoering in 1971 van de wet die de echtscheiding gemakkelijker maakte , nu allemaal te vangen onder : langdurige ontwrichting .

Ook elders in de Bijbel staan teksten over echtscheiding in Math 19: 7-9 bijvoorbeeld. Ik denk dat iedereen wel beseft dat een huwelijk meer is dan een ring en ja zeggen. En dat er weinig mensen zijn die "zomaar' gaan scheiden. God haat de echtscheiding staat er in de Bijbel ik zeg wel eens wil je weten waarom dan moet je het eens proberen. Maar goed daar weet jezelf ook denk ik wel wat van jij bent immers ook gescheiden?
In een ander topic schrijf je dat we geen van allen zonder zonde zijn en dat we elkaar dus ook niet moeten veroordelen. daar ben ik het helemaal mee eens.


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op vrijdag 14 september 2012, 20:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 20:14
 
ROELANDE345 schreef:
Ook elders in de Bijbel staan teksten over echtscheiding in Math 19: 7-9 bijvoorbeeld. Ik denk dat iedereen wel beseft dat een huwelijk meer is dan een ring en ja zeggen. En dat er weinig mensen zijn die "zomaar' gaan scheiden. God haat de echtscheiding staat er in de Bijbel ik zeg wel eens wil je weten waarom dan moet je het eens proberen. Maar goed daar weet jezelf ook denk ik wel wat van jij bent immers ook gescheiden?
In een ander topic schrijf je dat we geen van allen zonder zonde zijn en dat we elkaar dus ook niet moeten veroordelen. daar ben ik het helemaal mee eens.

Inderdaad.
En dat drievoudig snoer dat niet snel verbroken wordt? KLOPT. Maar het kan dus wel verbroken worden. Door welke reden dan ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 20:30
 
CORTAZAR588 schreef:
Mijn idee is dat Overspel geen grap is.
Overspel is een zonde tot zeer ernstig is en een ieder die zich hier schuldig aan maakt , zal het koninkrijk der hemelen , niet beerven.

Niet dat overspel niet erg is, maar dat je van overspel niet meer in de hemel komt? En David dan? En Bathseba?

cortazar588 schreef:
Om Overspel te definieren , moet je eerst definieren wat trouwen is.
Is trouwen het Boterbriefje halen ?
Of is het het een vlees worden uit Genesis ?
Wie heeft bedacht dat men moest trouwen in de kerk en voor de overheid ?

Mijn insziens is trouwen 1. het bewust kiezen voor je partner en dat belijden voor God 2. het worden van een vlees.

En vergeet ook niet overspel te definieerden, zie Matt 5:27,28
Quote:
Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Pleeg geen overspel.” En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 22:13
 
CORTAZAR588 schreef:
Een heikel onderwerp.
Des te meer omdat het gaat over wat wij verstaan onder Overspel en wat God eronder verstaat.

Mijn idee is dat Overspel geen grap is.
Overspel is een zonde tot zeer ernstig is en een ieder die zich hier schuldig aan maakt , zal het koninkrijk der hemelen , niet beerven.

Om Overspel te definieren , moet je eerst definieren wat trouwen is.
Is trouwen het Boterbriefje halen ?
Of is het het een vlees worden uit Genesis ?
Wie heeft bedacht dat men moest trouwen in de kerk en voor de overheid ?

Mijn insziens is trouwen 1. het bewust kiezen voor je partner en dat belijden voor God 2. het worden van een vlees.

Vanuit deze premissen is Overspel mi , het hebben van een seksuele relatie , ook als je niet en voor de Kerk en voor de overheid getrouwd bent.
En het beeindigen van de relatie en het wegsturen van de partner is echtscheiding.
Wat dat voor gevolgen heeft voor het daarna opnieuw aangaan van een relatie lijkt me evident , er is dan sprake van Adulterio.
1 Cor 7 is hierin heel duidelijk.

Trouwen is geen handeling voor mensen ogen , maar een belofte voor God.

Seksuele relaties onderhouden met meerdere partners is overspel.
Ongeacht over je er mee getrouwd bent of niet.
Wij hoeven niet voor de aardse rechter onze onschuld te bewijzen in deze maar voor de Hemelse Rechter.

God haat de echtscheding en haat Overspel.
Ik weet dat ik een Onheilig Bolwerk een schop verkoop en Ruettel ( auf Deutsch ) , maar dan zij dat zo.
Zelf vind ik de term overspel niet gelukkig gekozen. Je pleegt nl.pverspel als er een partner in het spel is. Het woord ontucht is wat dat betreft beter...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 22:14
 
CORTAZAR588 schreef:
Ja vers 15 is als het huwelijk op grond van ongelijkheid in gezindten niet gaat.
Als er voortdurend strijd is of onenigheid over zaken , die met de beoefening en het belijden van het geloof te maken hebben.

Dan is degene die wil vertrekken vrij om te vertrekken.

Ik kan het onmogelijk met je eens zijn, cortazar;
in 1 corinthe 7 ; 15 lees ik in mijn bijbel;
indien dan de ongelovige scheidt, dat hij scheidde;
de broeder of zuster wordt in die gevallen niet dienstbaar gemaakt (in slavenij gehouden) maar God heeft ons tot vrede geroepen.


het gaat dus niet om een anders-gelovige, maar over een on-gelovige.

al lijkt de strekking van deze tekst uit de bijbel nog zo duidelijk, ik heb discussies gehad met mensen, die deze tekst intepreteerden als dat je dus niet verantwoordelijk zou zijn voor een dubbel huishouden; persoonlijk denk ik dat je, als je niet "dienstbaar" gemaakt wordt, je DUS vrij bent; vrij in de zin van ongebondenheid.

Wanneer je een verlatende echtgenoot trouw zou moeten blijven zou je immers wél in slavenij leven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 22:14
 
JOL252 schreef:
Inderdaad.
En dat drievoudig snoer dat niet snel verbroken wordt? KLOPT. Maar het kan dus wel verbroken worden. Door welke reden dan ook.

Soms is de keuze om te scheiden beter dan door te gaan met een relatie die niet meer is zoals het had moeten zijn. En ook mensen die overspel plegen kunnen het koninkrijk van God ingaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 22:17
 
Gaat het nu om scheiden of om de overspelige daad buiten het huwelijk om? De bijdrages gaan veel meer over de vraag of je als christen mag scheiden en hertrouwen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 22:23
 
CHATULIEM619 schreef:
Gaat het nu om scheiden of om de overspelige daad buiten het huwelijk om? De bijdrages gaan veel meer over de vraag of je als christen mag scheiden en hertrouwen.

cortazar heeft een vrij breed onderwerp gestart, denk ik, chatuliem;
kijk maar naar zijn openings-bijdrage.
een ieder kan dus reageren op het gedeelte waar hij of zij iets zinnigs over wil zeggen.

zoals ik cortazar lees wil hij een overweging van hoe God aankijkt tegen overspel en echtbreuk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMA135





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 04:23
 
HANNAH810 schreef:
cortazar heeft een vrij breed onderwerp gestart, denk ik, chatuliem;
kijk maar naar zijn openings-bijdrage.
een ieder kan dus reageren op het gedeelte waar hij of zij iets zinnigs over wil zeggen.

zoals ik cortazar lees wil hij een overweging van hoe God aankijkt tegen overspel en echtbreuk.

Als er overspel is, of als degenen die echtbreuk pleegt door gaat met een ander dan ga jezelf toch vrijuit \ben je, als je ongetrouwd met elkaar naar bed gaat, ook aan deze regels verbonden?
Jozef was in wel in ondertrouw met Maria , wat betekende die ondertrouw dan? En er werd een engel gestuurd naar hem dat hij naar haar terug moest.
Wanneer is er sprake van een huwelijk, ook als als je samen met iemand bent die weigert te trouwen?


Laatst aangepast door
HERMA135
op zaterdag 15 september 2012, 09:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 06:57
 
JANS221 schreef:
Soms is de keuze om te scheiden beter dan door te gaan met een relatie die niet meer is zoals het had moeten zijn. En ook mensen die overspel plegen kunnen het koninkrijk van God ingaan.




Overspel pleeg je ook niet als je huwelijk nu zo fantastisch is....vaak is dat de onderliggende reden he? Daarmee praat ik het absoluut niet goed.
En je bent geen mindere christen hoor, je kan er ook oprecht spijt van hebben en dan vergeving vragen????? Dat lees je toch in het topic vergeving???? Zelfs predikanten maken zich daar schuldig aan.....niets menselijks is de mens vreemd......laten we ons dat vooral voor ogen houden......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 11:43
 
WILLEMIJN232 schreef:
Overspel pleeg je ook niet als je huwelijk nu zo fantastisch is....vaak is dat de onderliggende reden he? Daarmee praat ik het absoluut niet goed.
En je bent geen mindere christen hoor, je kan er ook oprecht spijt van hebben en dan vergeving vragen????? Dat lees je toch in het topic vergeving???? Zelfs predikanten maken zich daar schuldig aan.....niets menselijks is de mens vreemd......laten we ons dat vooral voor ogen houden......
Zullen we het hier maar bij het topic overspel houden? Per slot van rekening kun je overal wel het topic vergeving bij halen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 12:55
 
In hoeverre is er sprake van overspel als 1 van de echtgenoten de ander zijn of haar gang laat gaan terwijl hij of zij er zelf van walgt, met als doel om iets anders voor elkaar te krijgen? Smiley die vol vragen zit

bijvoorbeeld nieuw jurkje of "toestemming" om naar t voetbal te mogen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 13:00
 
Ik denk dat alles met elkaar is geligeerd , verbonden.

Overspel / Ontucht komt voort uit begeerte, verlangen of verwaarloosde behoeften.

En uiteraard niemand zal opzettelijk zijn of haar partner bedriegen.
Dat is ook niet waar het mij omgaat.
Waar het omgaat is of Overspel een zonde is , die ernstig is en wanneer er sprake is van overspel.

Kijk , de gangbare opvatting en voorstelling is, dat overspel binnen het huwelijk plaatsvindt.
Daar zijn we het denk ik overeens.
Maar wat is overspel als het huwelijk niet als zodanig door de overheid wordt gezien of door de algemeen heersende opinie.

Ik denk dat Overspel of Ontucht een begrip is waarvan wij de werkelijke omvang niet goed voor ogen hebben.
Is een relatie zonder voor de wereld kenbare vormen , zoals ring en receptie en kerke en stadhuis , wel of geen huwelijk.

Als een vrijblijvende relatie zoals de LAT relatie , geen huwelijk is , maar er is wel seksueel contact.........
dan is er geen overspel als dit wordt beeindigd en men zijns weegs gaat en weer een nieuwe LAT , WOP of wat voor relatie dan ook aanknoopt.

Dan is er geen centje pijn en God vindt het ok.

Maar wat is dan overspel ?
alleen als je in een huwelijk gesloten op de wereldse voorwaarden zoals boven geschetst , buiten de deur eet ?

Dan is het niet trouwen met de hele santekraam erbij , een vrijbrief om er maar van te genieten ?

Dus de slimme strateeg trouwt niet voor de mensen , blijft alleen , maar kan toch .....

En God gaat dat goedkeuren ?
Geen probleem ?

Dat is wat mij intrigeert.

Op basis van Gen 2: 24 is een huwelijk het een vlees worden van man en vrouw.
Daar staat niets over ringen en wat dies meer zij.


Laatst aangepast door
CORTAZAR588
op zaterdag 15 september 2012, 13:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 13:12
 
CORTAZAR588 schreef:
Ik denk dat alles met elkaar is geligeerd , verbonden

Kijk , de gangbare opvatting en voorstelling is, dat overspel binnen het huwelijk plaatsvindt.

vind dit een aparte zin de gangbare mening is denk ik juist dat overspel BUITEN het huwelijk plaats vindt

Daar zijn we het denk ik overeens.
Maar wat is overspel als het huwelijk niet als zodanig door de overheid wordt gezien of door de algemeen heersende opinie.

Ik denk dat Overspel of Ontucht een begrip is waarvan wij de werkelijke omvang niet goed voor ogen hebben.
Is een relatie zonder voor de wereld kenbare vormen , zoals ring en receptie en kerke en stadhuis , wel of geen huwelijk.

Als een vrijblijvende relatie zoals de LAT relatie , geen huwelijk is , maar er is wel seksueel contact.........

Dan is dat dus overspel


dan is er geen overspel als dit wordt beeindigd en men zijns weegs gaat en weer een nieuwe LAT , WOP of wat voor relatie dan ook aanknoopt.

Dan is er geen centje pijn en God vindt het ok.

Maar wat is dan overspel ?
alleen als je in een huwelijk gesloten op de wereldse voorwaarden zoals boven geschetst , buiten de deur eet ?

Dan is het niet trouwen met de hele santekraam erbij , een vrijbrief om er maar van te genieten ?

Dus de slimme strateeg trouwt niet voor de mensen , blijft alleen , maar kan toch .....

En God gaat dat goedkeuren ?
Geen probleem ?

Dat is wat mij intrigeert.

Op basis van Gen 2: 24 is een huwelijk het een vlees worden van man en vrouw.
Daar staat niets over ringen en wat dies meer zij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 13:36
 
Even een paar reacties:

In Genesis rept God niet over het huwelijk,alleen over het samengaan van man en vrouw,je voegt dingen toe die er niet staan.

Overspel is het aangaan van een intieme relatie met een ander dan je partner en niet het hebben van een intieme relatie voor een huwelijk dus die categorie kunnen we ook uitsluiten.Wat dat betreft heeft Chat gelijk,ontucht is een beter woord,alhoewel dat ook een misplaatst woord is in deze discussie,wettelijk gezien zijn het nl. handelingen die algemeen gezien niet door de beugel kunnen zoals seks met kinderen......
De een vindt het overspel,de ander ontucht,misschien is het wel losbandig in andermans ogen?Is het nodig het te benoemen?

Wat versta je onder "één worden"?Is dat dé daad of is elk intiem contact uit den boze of heb je zelf een lijstje gemaakt met wat wel of niet toegestaan is in jouw ogen?

Seks is een heel sterk wapen,binnen en buiten een huwelijk,wie daar misbruik van maakt(door bijv. ontzegging van seks)is zeer onbijbels bezig.Trouw is in elke relatie deel van de basis maar seks hoort ook bij die basis,als je dat er uithaalt neem je een groot risico met een huwelijk,je kent elkaar nl. niet.
Vroeger kende men de verkering niet,men trouwde met een bijna vreemde dus logischer wijze moeten we het toetsen aan wat nu gangbaar is(ik zal hier vast een hoop commentaar over krijgen maar de Bijbel is niet 2000 jaar stil blijven staan,die leeft ook)

Lezen jullie de stukken uit de Bijbel wel eens waarin staat dat God wil dat we van het leven genieten?Leg die eens naast de andere teksten .......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 15:20
 
Ik snap niet zo goed waarom je veronderstelt of ik het wel of niet goed vind wat een ander doet ?

ik vraag me slechts af wat de idee achter overspel is.
En wat mensen vandaag de dag doen , is hun eigen keuze.

De teksten waarin God zegt dat we van het leven moeten genietenn zijn er zeker.
En over smaak valt niet te twisten.
Maar ik heb er denk ik wel een andere opvatting over wat genieten is.

En ik veronderstel dat God , toen Hij de 10 geboden liet dicteren , wel heel goed voor ogen had , wat voor de mens een valstrik iz.
En wat Hij absoluut niet wil.

Wij zijn misschien in de loop van de 2000 jaar veranderd qua ideeen over heelal en aarde etc etc ......
Maar God niet.
Hij is mi alwetend , en Hij weet als geen ander welke kant deze wereld op gaat.

Voortschrijdend inzicht is van toepassing op ons , mensen.
Ik geloof absoluut niet dat God , door voortschrijdend inzicht , andere ideeen er op na houdt anno 2012.
Zijn woord is vast en ja en amen.
Daar is geen enekel vergissing bij me dunkt

Maar wellicht is het leven voor sommigen mensen zoeken naar geluk ?
voldoening , zelfverwezenlijking en dat soort kletskoek?

Wie weet ......is het leven vooral bedoeld om jezelf te ontplooien en tot een hoger bewustzijn te geraken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 17:17
 
Cortazar, zouden mensen die overspel plegen ook nog gestenigd moeten worden volgens de regels door God opgesteld in het OT?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 17:30
 
HARALD940 schreef:
Cortazar, zouden mensen die overspel plegen ook nog gestenigd moeten worden volgens de regels door God opgesteld in het OT?


Voor de mensen die de Bijbel letterlijk lezen waarschijnlijk wel....Gelukkig is dat in 2012 niet meer toegestaan...... Knipoog smiley En bevestigt het beeld dat je de Bijbel in de tijdsgeest van nu moet lezen...


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 15 september 2012, 17:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMA135





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 17:39
 
HARALD940 schreef:
Cortazar, zouden mensen die overspel plegen ook nog gestenigd moeten worden volgens de regels door God opgesteld in het OT?

Ik denk dat de consequentie voor overspel nu nog veel erger is, harald.
In het O.T. bezaten de mannen de Heilige Geest nog niet die overtuigt van zonde, oordeel en gerechtigheid.
De man die was genodigd tot het bruiloftsfeest van Jezus (m.i. met Zijn Gemeente, Zijn bruid) had de juiste kleding niet.
Hij werd in de buitenste duisternis geworpen waar het geween is en het tandengeknars.
Vraag is...wat is het als je de juiste kleding niet hebt?


Laatst aangepast door
HERMA135
op zaterdag 15 september 2012, 17:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 17:40
 
CORTAZAR588 schreef:
Ik denk dat alles met elkaar is geligeerd , verbonden.

Overspel / Ontucht komt voort uit begeerte, verlangen of verwaarloosde behoeften.

En uiteraard niemand zal opzettelijk zijn of haar partner bedriegen.
Dat is ook niet waar het mij omgaat.
Waar het omgaat is of Overspel een zonde is , die ernstig is en wanneer er sprake is van overspel.

Kijk , de gangbare opvatting en voorstelling is, dat overspel binnen het huwelijk plaatsvindt.
Daar zijn we het denk ik overeens.
Maar wat is overspel als het huwelijk niet als zodanig door de overheid wordt gezien of door de algemeen heersende opinie.

Ik denk dat Overspel of Ontucht een begrip is waarvan wij de werkelijke omvang niet goed voor ogen hebben.
Is een relatie zonder voor de wereld kenbare vormen , zoals ring en receptie en kerke en stadhuis , wel of geen huwelijk.

Als een vrijblijvende relatie zoals de LAT relatie , geen huwelijk is , maar er is wel seksueel contact.........
dan is er geen overspel als dit wordt beeindigd en men zijns weegs gaat en weer een nieuwe LAT , WOP of wat voor relatie dan ook aanknoopt.

Dan is er geen centje pijn en God vindt het ok.

Maar wat is dan overspel ?
alleen als je in een huwelijk gesloten op de wereldse voorwaarden zoals boven geschetst , buiten de deur eet ?

Dan is het niet trouwen met de hele santekraam erbij , een vrijbrief om er maar van te genieten ?

Dus de slimme strateeg trouwt niet voor de mensen , blijft alleen , maar kan toch .....

En God gaat dat goedkeuren ?
Geen probleem ?

Dat is wat mij intrigeert.

Op basis van Gen 2: 24 is een huwelijk het een vlees worden van man en vrouw.
Daar staat niets over ringen en wat dies meer zij.

Ik denk dat er verwarring ontstaat omdat niet helemaal duidelijk is welke kant jij nu op wil met deze topic.

Overspel is het hebben van een intieme relatie met iemand anders dan je vaste partner. En zoals ik Leanne begrijp bedoelt zij niet met genieten het plegen van overspel. Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat dit niet bevorderlijk is voor je relatie.

Zoals Leanne ook aangeeft trouwde men vroeger met iemand die men nauwelijks kende. Tegenwoordig ligt dit gelukkig anders, men neemt ruim de tijd om de ander te leren kennen, en niemand heeft daar problemen mee, niemand hoor je zeggen, dat het beter is zoals het vroeger ging. Dat is dus algemeen geaccepteerd. Zou voor het beleven van seksualiteit dan een uitzondering gemaakt moeten worden? Dat is pas iets wat je mag beleven, waar je van mag genieten als je getrouwd ben? Waarom het een wel accepteren en het ander niet? Jezelf bloot geven voor de ander zonder uit de kleren te gaan is wel toegestaan?

God weet inderdaad wat goed voor ons is en heeft zijn 10 Woorden gegeven. Wij mensen mogen wel veranderen. Gelukkig hoeven wij nu geen overspelers meer te stenigen. God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf blijft met veranderende opvattingen gewoon overeind staan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 19:36
 
CORTAZAR588 schreef:
Maar ik heb er denk ik wel een andere opvatting over wat genieten is.

Ik heb alweer spijt van mijn reactie,zoals vaker op dit forum.Je legt hier een aanname neer die uitermate beledigend is,aannames zijn dodelijk in een discussie en vooral als het zo'n giftige is.

Veel succes met je "discussie"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMA135





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 19:47
 
LEANNE226 schreef:
Ik heb alweer spijt van mijn reactie,zoals vaker op dit forum.Je legt hier een aanname neer die uitermate beledigend is,aannames zijn dodelijk in een discussie en vooral als het zo'n giftige is.

Veel succes met je "discussie"

Leanne, wat bedoel je met aanname?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 19:58
 
HARALD940 schreef:
Cortazar, zouden mensen die overspel plegen ook nog gestenigd moeten worden volgens de regels door God opgesteld in het OT?
even een opmerking. Het is wel zo, dat het haast onmogelijk gemaakt werd om mensen te betrappen op overspel. Het was zeker niet de praktijk van alle dag dat mensen gestenigd werden.
En de beste manier om geen geslachtsziekten te krijgen is om gewoon monogaam te blijven. Dat God meerdere seksuele contacten verbiedt is ook voor onze eigen lichamelijke bescherming.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2