ChristianMatch
 


Forum

De vreze des Heren
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 14 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
LAVERDE524





Berichten: 176

BerichtGeplaatst: zondag 25 november 2012, 13:21
 
Ook vanmorgen hadden we een prachtige openbaring gekregen van de Heilige Geest. Als we spreken over de Heilige Geest dan spreken wij over bijzonder en uitzonderlijke gaven.

Ik wil jullie graag mee nemen naar een tekst gedeelte uit Jesaja:

Jesaja 11:2 "En op hem zal de Geest des HEREN rusten, de Geest van wijsheid en verstand, de Geest van raad en sterkte, de Geest van kennis en vreze des HEREN"


Dit gedeelte is zo duidelijk over wat het betekend om vervuld te zijn met de Heilige Geest. En als we spreken over de Vreze des Heren dan spreken we over al de zaken die daarin begrepen zijn. Jezelf over willen geven aan Hem, jezelf onderdanig stellen aan Hem, jezelf nederig opstellen naar Hem, je naaste lief hebben zoals je zelf lief hebt. Maar bovenal dat je de Here boven alles lief hebt met geheel je hart, ziel en geest. Gerechtigheid doen van God is de Wil van God doen, wat een voorrecht.

Vervolgens werden wij bepaald bij nog een opvallend iets bij de gedeelte van Jesaja. Jesaja noemt in de boven genoemde tekstgedeelte zeven dingen: "de Geest van wijsheid en verstand, de Geest van raad en sterkte, de Geest van kennis en vreze des HEREN"

Er worden dus zevenvoudige dingen van de Heilige Geest genoemd die behoren onder de Vreze des Heren. Ook Openbaring omschrijft het:

Openbaring 1:4 "Johannes aan de zeven gemeenten in Asia: genade zij u en vrede van Hem, die is en die was en die komt, en van de zeven geesten, die voor zijn troon zijn"

Openbaring 3:1 "En schrijf aan de engel der gemeente te Sardes: Dit zegt Hij, die de zeven Geesten Gods en de zeven sterren heeft: Ik weet uw werken, dat gij de naam hebt, dat gij leeft, maar gij zijt dood."

Openbaring 4:5 "En van de troon gingen bliksemstralen, stemmen en donderslagen uit; en zeven vurige fakkels brandden voor de troon; dit zijn de zeven Geesten Gods."

Openbaring 5:6 "En ik zag in het midden van de troon en van de vier dieren en te midden der oudsten een lam staan, als geslacht, met zeven horens en zeven ogen; dit zijn de zeven Geesten Gods, uitgezonden over de gehele aarde."

Men gelooft dat hier gesproken word over zeven verschillende geesten maar dat is niet zo. De zeven geesten Gods zijn: "de Geest van wijsheid en verstand, de Geest van raad en sterkte, de Geest van kennis en vreze des HEREN".

En allen zijn gewoon één geest. Maar de Heilige Geest word hier duidelijk omschreven in zeven verschillende beschrijvingen, en dat is het mooie aan dat Profetische Woord. Als je het oude verbond kent, zul je ook het nieuwe verbond begrijpen.

Wat ook bijzonder is dat Jeremia schrijft over de wet dat in hun binnenste gelegd zou worden, terwijl kerken beweren dat er een verandering in de wet is gekomen. Dat is natuurlijk vals, want God is onberispelijk en is de één en zelfde God zoals Hij ook was in het oude testament. Jezus heeft de wet niet weg gedaan, maar vervuld, oftewel; bekrachtigd. Omdat Jezus als het goddelijke offer voor Zijn volk is gedood, was het niet meer nodig dierlijke offers te brengen. Jeremia zegt het volgende:

Jeremia 31:33 "Maar dit is het verbond, dat Ik met het huis van Israel sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des HEREN: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn."

Maar wat is nou die wet wat in hun binnenste gelegd zou worden, Ezechiël bevestigd dit:

Ezechiël 11:19 "Ik zal hun een hart geven en een nieuwe geest in hun binnenste, en Ik zal het hart van steen uit hun lichaam verwijderen en hun een hart van vlees geven"

Het is Gods Heilige Geest die ons zou vervullen door doop der onderdompeling en vervulling met de Heilige Geest. Vader, Zoon en Heilige Geest zijn één je kunt ze niet van mekaar afscheiden. De Vader spreekt Mozes, de profeten en psalmen. Jezus getuigd over wat Mozes, de profeten en psalmen hebben gezegd en vervuld dit door Zijn offer. Nu is de wet ineens niet weg gedaan maar vervuld. En net zoals Jeremia zegt dat God wet in hun binnenste zou leggen, dat is de Geest dat getrouw is aan het Woord Gods. Jezus sprak alleen vanuit Mozes en de profeten, het oude verbond. De apostelen spraken alleen vanuit Mozes en de profeten. Waarom volgen wij de apostelen dan niet na om AL wat de profeten hebben gezegd te verkondigen.

Jezus zei tegen de emaus gangers het volgende: dat gij niet alles gelooft hebt van wat Mozes en de profeten hebben gezegd. Paulus stond voor het gerecht en zei: ik doe niks anders dan alleen van wat Mozes en de profeten hebben gezegd. Als de wet was vervallen, dan hadden de apostelen en Jezus zelf ook nooit gesproken vanuit Mozes en de profeten. Maar door de Heilige Geest heen zijn wij capabel geworden om de wet te vervullen en dat is juist door de Vreze des Heren. Eerbied, respect, gehoorzaamheid, liefde voor de waarheid etc. De Geest van God is de wet dat in onze binnenste gelegd zou worden. Maar wij scheiden alle dingen die in de Bijbel staan beschreven van mekaar af. Het ene nemen we wel en het ander niet. Maar zo werkt dat niet. De Bijbel is één geheel, dus moet ook in geheel zijn verband gelezen worden. Maar door de alverzoeningsleer dat uit vele vormen bestaat heeft er voor gezorgd dat de belofte van het verbond uit zijn verband is gerukt.

Ik ga binnenkort dit onderwerp eens vertalen naar het Nederlands, want het onderwerp van dit betoog komt oorspronkelijk van willie smith af, uit zuid afrika. En dit onderwerp hebben we vanmorgen behandeld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: donderdag 6 december 2012, 14:26
 
De Heilige Geest is een zwaar onderschat persoon, Hij is niet uit te leggen al hoe goed we dat soms ook proberen. De Geest is God.

Alleen als we ons voor Hem openstellen kan Hij ons gebruiken als werktuig om Jezus groot te maken. Het is niet onze geleerdheid over de Geest maar onze instelling naar Hem toe.

Natuurlijk mogen we leren uit de Bijbel eigenlijk moeten, maar wees er op bedacht dat juist het theoretisch ontwikkelen van ons zelf, de Geest sterk heeft benadeeld, vooral in vroeger tijden maar ook nu nog.


Laatst aangepast door
PIETER619
op donderdag 6 december 2012, 18:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: donderdag 6 december 2012, 18:48
 
De Heilge geest is geen persoon.

@Laverde, "de Geest van wijsheid en verstand, de Geest van raad en sterkte, de Geest van kennis en vreze des HEREN".

Dat zijn er zes. Er mist een.


Laatst aangepast door
MARITIME853
op donderdag 6 december 2012, 18:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: donderdag 6 december 2012, 18:59
 
Is Hij geen Persoon?

Wat is Hij dan wel volgens jou Maritiem?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAVERDE524





Berichten: 176

BerichtGeplaatst: donderdag 6 december 2012, 19:08
 
DE Heilige Geest is een persoon er zijn 7 dingen. Ik was vergeten 1 bij te noemen namelijk: En op hem zal de Geest des HEREN rusten. En dan komen die andere dingen erachter aan.

De Heilige Geest is zeker een persoon. Wie ontkent dat het niet zo is, erkend de Heilige Geest niet als de persoon zichzelf. Een kracht kan niet troosten en kennis vermeerderen, maar een geest met een persoonlijkheid wel. Wij hebben als mensen ook een geest, dat is geen kracht, maar onze persoonlijkheid. Daarom dat de Heilige Geest alleen door mensen heen kan werken, daarom dat Hij ook zoekt naar geroepenen.

Jehovah's getuigen geloven ook dat de Heilige Geest een kracht is, zo ook de zevende dag adventisten.

Een kracht kan geen kennis en wijsheid sturen, een geest met een persoonlijkheid wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAVERDE524





Berichten: 176

BerichtGeplaatst: donderdag 6 december 2012, 19:11
 
http://www.youtube.com/watch?v=wheFXHagfbA

Die vrees van de Here, daarin word uitgelegd omtrent de Heilige Geest
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARGREET739





Berichten: 52

BerichtGeplaatst: donderdag 6 december 2012, 19:48
 
Als wij evangeliseren op de kinderbijbelclub, leggen wij dit ook altijd uit.

Wij zeggen dan: het is net als de vlag van nederland. 3 kleuren en samen is het 1 vlag. Alle kleuren hebben hun eigen strook, maar zij zijn met z'n 3en de vlag van Nederland.
De Vader, de Zoon en de heilige Geest en samen zijn zij 1 God. Alle 3 hebben zij een eigen persoonlijkheid, ( net als iedere kleur van de vlag)
De Vader staat boven alles en regeert, de Zoon bemiddelt en brengt ons tot de Vader en de Heilige Geest brengt het Woord in ons hart.

Misschien is het wat simpel, maar vaak begrijpen kinderen dan wel ongeveer de strekking.
Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: donderdag 6 december 2012, 19:59
 
Ik zou dan een nog sprekender voorbeeld hanteren:

Neem een kind. Dat is kind van pappa en mamma.
Maar op school is het een leerling van de juf.
En het is ook vriendje of vriendinnetje van iemand anders.

Allemaal rollen, maar een en hetzelfde kind.

Ook een bekend voorbeeld is water.
Dat is voor ons zichtbaar als vloeistof (water), als vaste stof (ijs) en als gas (waterdamp).

3 hoedanigheden, toch 1 stof.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 6 december 2012, 20:00
 
LAVERDE524 schreef:
Ook vanmorgen hadden we een prachtige openbaring gekregen van de Heilige Geest. Als we spreken over de Heilige Geest dan spreken wij over bijzonder en uitzonderlijke gaven.

Ik wil jullie graag mee nemen naar een tekst gedeelte uit Jesaja:

Jesaja 11:2 "En op hem zal de Geest des HEREN rusten, de Geest van wijsheid en verstand, de Geest van raad en sterkte, de Geest van kennis en vreze des HEREN"


Dit gedeelte is zo duidelijk over wat het betekend om vervuld te zijn met de Heilige Geest. En als we spreken over de Vreze des Heren dan spreken we over al de zaken die daarin begrepen zijn. Jezelf over willen geven aan Hem, jezelf onderdanig stellen aan Hem, jezelf nederig opstellen naar Hem, je naaste lief hebben zoals je zelf lief hebt. Maar bovenal dat je de Here boven alles lief hebt met geheel je hart, ziel en geest. Gerechtigheid doen van God is de Wil van God doen, wat een voorrecht.

Vervolgens werden wij bepaald bij nog een opvallend iets bij de gedeelte van Jesaja. Jesaja noemt in de boven genoemde tekstgedeelte zeven dingen: "de Geest van wijsheid en verstand, de Geest van raad en sterkte, de Geest van kennis en vreze des HEREN"

Er worden dus zevenvoudige dingen van de Heilige Geest genoemd die behoren onder de Vreze des Heren. Ook Openbaring omschrijft het:

Openbaring 1:4 "Johannes aan de zeven gemeenten in Asia: genade zij u en vrede van Hem, die is en die was en die komt, en van de zeven geesten, die voor zijn troon zijn"

Openbaring 3:1 "En schrijf aan de engel der gemeente te Sardes: Dit zegt Hij, die de zeven Geesten Gods en de zeven sterren heeft: Ik weet uw werken, dat gij de naam hebt, dat gij leeft, maar gij zijt dood."

Openbaring 4:5 "En van de troon gingen bliksemstralen, stemmen en donderslagen uit; en zeven vurige fakkels brandden voor de troon; dit zijn de zeven Geesten Gods."

Openbaring 5:6 "En ik zag in het midden van de troon en van de vier dieren en te midden der oudsten een lam staan, als geslacht, met zeven horens en zeven ogen; dit zijn de zeven Geesten Gods, uitgezonden over de gehele aarde."

Men gelooft dat hier gesproken word over zeven verschillende geesten maar dat is niet zo. De zeven geesten Gods zijn: "de Geest van wijsheid en verstand, de Geest van raad en sterkte, de Geest van kennis en vreze des HEREN".

En allen zijn gewoon één geest. Maar de Heilige Geest word hier duidelijk omschreven in zeven verschillende beschrijvingen, en dat is het mooie aan dat Profetische Woord. Als je het oude verbond kent, zul je ook het nieuwe verbond begrijpen.

Wat ook bijzonder is dat Jeremia schrijft over de wet dat in hun binnenste gelegd zou worden, terwijl kerken beweren dat er een verandering in de wet is gekomen. Dat is natuurlijk vals, want God is onberispelijk en is de één en zelfde God zoals Hij ook was in het oude testament. Jezus heeft de wet niet weg gedaan, maar vervuld, oftewel; bekrachtigd. Omdat Jezus als het goddelijke offer voor Zijn volk is gedood, was het niet meer nodig dierlijke offers te brengen. Jeremia zegt het volgende:

Jeremia 31:33 "Maar dit is het verbond, dat Ik met het huis van Israel sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des HEREN: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn."

Maar wat is nou die wet wat in hun binnenste gelegd zou worden, Ezechiël bevestigd dit:

Ezechiël 11:19 "Ik zal hun een hart geven en een nieuwe geest in hun binnenste, en Ik zal het hart van steen uit hun lichaam verwijderen en hun een hart van vlees geven"

Het is Gods Heilige Geest die ons zou vervullen door doop der onderdompeling en vervulling met de Heilige Geest. Vader, Zoon en Heilige Geest zijn één je kunt ze niet van mekaar afscheiden. De Vader spreekt Mozes, de profeten en psalmen. Jezus getuigd over wat Mozes, de profeten en psalmen hebben gezegd en vervuld dit door Zijn offer. Nu is de wet ineens niet weg gedaan maar vervuld. En net zoals Jeremia zegt dat God wet in hun binnenste zou leggen, dat is de Geest dat getrouw is aan het Woord Gods. Jezus sprak alleen vanuit Mozes en de profeten, het oude verbond. De apostelen spraken alleen vanuit Mozes en de profeten. Waarom volgen wij de apostelen dan niet na om AL wat de profeten hebben gezegd te verkondigen.

Jezus zei tegen de emaus gangers het volgende: dat gij niet alles gelooft hebt van wat Mozes en de profeten hebben gezegd. Paulus stond voor het gerecht en zei: ik doe niks anders dan alleen van wat Mozes en de profeten hebben gezegd. Als de wet was vervallen, dan hadden de apostelen en Jezus zelf ook nooit gesproken vanuit Mozes en de profeten. Maar door de Heilige Geest heen zijn wij capabel geworden om de wet te vervullen en dat is juist door de Vreze des Heren. Eerbied, respect, gehoorzaamheid, liefde voor de waarheid etc. De Geest van God is de wet dat in onze binnenste gelegd zou worden. Maar wij scheiden alle dingen die in de Bijbel staan beschreven van mekaar af. Het ene nemen we wel en het ander niet. Maar zo werkt dat niet. De Bijbel is één geheel, dus moet ook in geheel zijn verband gelezen worden. Maar door de alverzoeningsleer dat uit vele vormen bestaat heeft er voor gezorgd dat de belofte van het verbond uit zijn verband is gerukt.

Ik ga binnenkort dit onderwerp eens vertalen naar het Nederlands, want het onderwerp van dit betoog komt oorspronkelijk van willie smith af, uit zuid afrika. En dit onderwerp hebben we vanmorgen behandeld.

Vertel me nu eens wat JIJ als de vreze des Heren ziet???

Moet ik 'vreze' zien als een angst??? Moet ik bang zijn voor God? Is hij een straffende Vader?

Ik ben echt benieuwd wat jij nu vind over die uitdrukking 'vreze des Heren'.

Zelf huiver ik bij het woord 'vrees' en zeker wanneer het aan God gekoppeld wordt. Ik ben er van overtuigd dat je een antwoord hebt op mijn vragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARGREET739





Berichten: 52

BerichtGeplaatst: donderdag 6 december 2012, 20:06
 
ROADY558 schreef:
Ik zou dan een nog sprekender voorbeeld hanteren:

Neem een kind. Dat is kind van pappa en mamma.
Maar op school is het een leerling van de juf.
En het is ook vriendje of vriendinnetje van iemand anders.

Allemaal rollen, maar een en hetzelfde kind.

Ook een bekend voorbeeld is water.
Dat is voor ons zichtbaar als vloeistof (water), als vaste stof (ijs) en als gas (waterdamp).

3 hoedanigheden, toch 1 stof.



Op zich heb je helemaal gelijk, allemaal sprekende voorbeelden, maar de kinderclub bestaat veelal uit kinderen van 4-10 jaar en dan spreekt het voorbeeld van de vlag meestal het beste tot de verbeelding.

Daarbij zijn het vaak kinderen van gescheiden ouders en is het moeilijk uit te leggen dat papa, mama en de juf een eenheid vormen. Gefrustreerde smiley


Laatst aangepast door
MARGREET739
op donderdag 6 december 2012, 20:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: donderdag 6 december 2012, 22:12
 
MARGREET739 schreef:
Als wij evangeliseren op de kinderbijbelclub, leggen wij dit ook altijd uit.

Wij zeggen dan: het is net als de vlag van nederland. 3 kleuren en samen is het 1 vlag. Alle kleuren hebben hun eigen strook, maar zij zijn met z'n 3en de vlag van Nederland.
De Vader, de Zoon en de heilige Geest en samen zijn zij 1 God. Alle 3 hebben zij een eigen persoonlijkheid, ( net als iedere kleur van de vlag)
De Vader staat boven alles en regeert, de Zoon bemiddelt en brengt ons tot de Vader en de Heilige Geest brengt het Woord in ons hart.

Misschien is het wat simpel, maar vaak begrijpen kinderen dan wel ongeveer de strekking.
Engeltje smiley

Hier wordt door ons als mensen weer herargie in gestopt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: donderdag 6 december 2012, 22:15
 
LAVERDE524 schreef:
Jehovah's getuigen geloven ook dat de Heilige Geest een kracht is, zo ook de zevende dag adventisten.

Een kracht kan geen kennis en wijsheid sturen, een geest met een persoonlijkheid wel.

Hoe verklaar je dit dan?

Rom_15:19 Door kracht van tekenen en wonderheden, en door de kracht van den Geest Gods

Ti_1:7 Want God heeft ons niet gegeven een geest der vreesachtigheid, maar der kracht, en der liefde, en der gematigdheid.

Ik lees nergens in de bijbel iets over persoonlijkheid van de Geest van God.
God Yaweh zelf, is een echad, die is een.


Laatst aangepast door
MARITIME853
op donderdag 6 december 2012, 22:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: donderdag 6 december 2012, 22:25
 
LAVERDE524 schreef:
DE Heilige Geest is een persoon er zijn 7 dingen. Ik was vergeten 1 bij te noemen namelijk: En op hem zal de Geest des HEREN rusten. En dan komen die andere dingen erachter aan.

Idd jij was vergeten maar de bijbel niet. Want de tekst geeft maar zes weer.
Vervolgens plak jij zelf er iets bij aan. Heb je de kontekst wel gelezen?
De zevende is daar te vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: donderdag 6 december 2012, 22:26
 
God is de kracht zelf.

Niet voor niets luidt een zin in het Onze Vader:
Want van U is het Koninkrijk, de Kracht en de Heerlijkheid.

En God geeft Zijn kracht vrij door het geloof in Jezus, en door de Geest.
De Geest is m.i. een persoon die gelijk is aan God Zelf.

Als je zelf vervuld bent van de Heilige Geest, weet je hoe die kracht voelt....

Daar wordt Road blij van Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 6 december 2012, 23:57
 
Er is ook een liedje: 'De vreugde des Heeren is mijn Kracht,
Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARGREET739





Berichten: 52

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 12:53
 
MARITIME853 schreef:
Hier wordt door ons als mensen weer herargie in gestopt.


Is geen kwestie van hierargie, hoor, maar bij de kleuren van de vlag staat nu eenmaal rood bovenaan en blauw onderaan. Is dan rood hoger of beter dan blauw??
Zo is het ook met de drie-eenheid van God. Zo staat het ook in de bijbel. De Vader wordt ook altijd eerst genoemd, heeft mi niets met hierargie te maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 13:06
 
Hierarchie is m.i. een bedenksel van mensen.
Dit schenen ze nodig te hebben. De een boven de ander.

In Gods koninkrijk is het allemaal andersom. De hoogste is de nederigste.
Kijk naar Jezus. Die heeft de hoogste plek gekregen, omdat Hij het diepst is gegaan voor de ander.
In een koninkrijk waar "men" van elkaar houdt, is geen hierarchie nodig. Er is namelijk geen ruimte voor macht. En waar macht aanwezig is, is ook een leegte (angst) aanwezig.
Kun je dan ook stellen dat liefde macht (en hierarchie) doet oplossen?

Ik bedoel maar te zeggen: tussen Vader, Zoon en Geest kan geen hierarchie bestaan, omdat de Een niet meer of minder is dan de Ander. Dat zou de liefdesrelatie die er is direct vernietigen.

Een machtig mysterie wat we (=de christelijke Gemeente) met elkaar mogen ontdekken en uitleven.

Daar wordt Road blij van Lachende smiley


Laatst aangepast door
ROADY558
op vrijdag 7 december 2012, 13:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 14:43
 
ROADY558 schreef:
Hierarchie is m.i. een bedenksel van mensen.
Dit schenen ze nodig te hebben. De een boven de ander.

In Gods koninkrijk is het allemaal andersom. De hoogste is de nederigste.
Kijk naar Jezus. Die heeft de hoogste plek gekregen, omdat Hij het diepst is gegaan voor de ander.
In een koninkrijk waar "men" van elkaar houdt, is geen hierarchie nodig. Er is namelijk geen ruimte voor macht. En waar macht aanwezig is, is ook een leegte (angst) aanwezig.
Kun je dan ook stellen dat liefde macht (en hierarchie) doet oplossen?

Ik bedoel maar te zeggen: tussen Vader, Zoon en Geest kan geen hierarchie bestaan, omdat de Een niet meer of minder is dan de Ander. Dat zou de liefdesrelatie die er is direct vernietigen.

Een machtig mysterie wat we (=de christelijke Gemeente) met elkaar mogen ontdekken en uitleven.

Daar wordt Road blij van Lachende smiley

Aangezien God of de Drieëenheid de hoogste is of zijn spreekt men al van hierarchie...

Als God de Vader is en wij de kinderen, dan spreekt men van hierarchie.

Er is is niets mis met een hierarchie, dat moet er eenmaal zijn. Het is alleen maar hoe men met dat hoge gezag, de hierarchie, omgaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 16:22
 
FRANKT627 schreef:
Aangezien God of de Drieëenheid de hoogste is of zijn spreekt men al van hierarchie...

Als God de Vader is en wij de kinderen, dan spreekt men van hierarchie.

Er is is niets mis met een hierarchie, dat moet er eenmaal zijn. Het is alleen maar hoe men met dat hoge gezag, de hierarchie, omgaat.

Ja op zich is dat wel zo. Vader en kinderen.
Maar Jezus is ook kind van God, en toch ook gelijk aan God...
En omdat wij als gelovigen in de opgestane Christus mede-erfgenamen zijn geworden, zijn wij dus broers en zussen van Jezus...

Ik geloof werkelijk dat in het dienen van God en de ander elke vorm van hierarchie wegvalt.

En daar wordt Road gewoon blij van Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 17:41
 
en de Geest gods zweefde over de aarde en zie, de aarde was woest en leeg.......

God en Geest.....God is dan dus ook geen persoon dat Hij niet zelf naar de aarde kwam om te zien hoe het was maar Zijn geest stuurde.....
en Noach liet een duif uit gaan, en deze zweefde over de wateren maar een rustplek vond zij niet......

geest en duif, een mooie symboliek......

God, Jezus en Geest...net als electriciteit, zei onze dominee ooit, je ziet ze niet maar zijn er wel...persson of geest, wat maakt het uit???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 17:58
 
MARGREET739 schreef:
Is geen kwestie van hierargie, hoor, maar bij de kleuren van de vlag staat nu eenmaal rood bovenaan en blauw onderaan. Is dan rood hoger of beter dan blauw??
Zo is het ook met de drie-eenheid van God. Zo staat het ook in de bijbel. De Vader wordt ook altijd eerst genoemd, heeft mi niets met hierargie te maken.

Ja, zo heb je ook amsterdammers, dan de dorpen en stadjes eromheen, dan de rest van Nederland Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 19:50
 
TINK100 schreef:
en de Geest gods zweefde over de aarde en zie, de aarde was woest en leeg.......

God en Geest.....God is dan dus ook geen persoon dat Hij niet zelf naar de aarde kwam om te zien hoe het was maar Zijn geest stuurde.....
en Noach liet een duif uit gaan, en deze zweefde over de wateren maar een rustplek vond zij niet......

geest en duif, een mooie symboliek......

God, Jezus en Geest...net als electriciteit, zei onze dominee ooit, je ziet ze niet maar zijn er wel...persson of geest, wat maakt het uit???

Inderdaad, Tink, op dit moment, het moment dat we nog op deze aardbol leven kunnen we aannemen dat alleen Jezus als persoon kan bestempeld worden. We lezen over Hem, over zijn daden, in het NT. Laten we daaraan niet twijfelen want indien we dat wel zouden doen moeten we ook niet in Julius Ceasar of Napoleon geloven. In hun waren er immers ook geen fototoestelen of camera's laat staan CNN of een andere televisiezender. God wordt op een andere manier beschreven. Aan Zijn bestaan wordt niet getwijfeld want indien het wel zo was heeft het helemaal geen nut om te geloven. De Heilige Geest is dan ook weer zo'n apart verhaal. Sommige beschrijven hem als een een persoon. Maar is Hij, de Heilige Geest, wel een persoon? Ik weet het niet. Ik heb wel mijn verklaring voor de Geest, maar wat is dat waard? De Heilige Geest is volgens mij een kracht. Laten we het een telepathische kracht noemen. Een kracht die uitgaat van een 'persoon' of meerdere personen. Men zegt wel eens in het dagelijkse leven 'als ik Frank bezig zie en hoor dan zie ik zijn vader'. Daarmee bedoelen ze dan dat ik handel of spreek of redeneer zoals mijn pa. Ja, ik zal ook bepaalde trekken hebben van mijn ma. Ik ben immers een vrucht van mijn ma en pa. Ik heb van beide wat in me wat duidelijk wordt in mijn handelen, spreken, denken. Die kracht, die geest die ik van hen heb, kan met personifiëren. Niet alles hoeft immers verklaard te worden...Op dit moment, tijdens ons leven hier op aarde, hoeft het mysterie Gods niet opgelost te worden. Indien het wel opgelost wordt is er voor ons de vreugde af om te leven in geloof. Of niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 20:15
 
Als ik jouw tekst zo lees Frank, dan ligt voor mij geloven en niet geloven heel dicht bij elkaar. Ik kan me goed vinden in jouw beschrijving om Jezus als persoon te zien en de Heilige Geest als een kracht.
Ook al geloof ik misschien niet, ik ervaar wel degelijk een sterke kracht, tussen mensen onderling of iets dat van elders komt, de natuur, de vier elementen, het heelal, God?
Ik ben ervan overtuigd, dat als God bestaat, Hij vooral voelbaar en merkbaar is in het contact tussen mensen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 20:47
 
IJSJE204 schreef:
Als ik jouw tekst zo lees Frank, dan ligt voor mij geloven en niet geloven heel dicht bij elkaar. Ik kan me goed vinden in jouw beschrijving om Jezus als persoon te zien en de Heilige Geest als een kracht.
Ook al geloof ik misschien niet, ik ervaar wel degelijk een sterke kracht, tussen mensen onderling of iets dat van elders komt, de natuur, de vier elementen, het heelal, God?
Ik ben ervan overtuigd, dat als God bestaat, Hij vooral voelbaar en merkbaar is in het contact tussen mensen.

Inderdaad, ijsco, geloven en niet-geloven liggen dicht tegen elkaar. Soms kunnen bepaalde tegenslagen die blijven aanhouden wel eens een kentering veroorzaken in het geloof.

Ijsdinges, zoal jij het beschrijft over die kracht tussen de mensen zo zie ik het dus ook. Er zijn krachten die nu eenmaal niet te verklaren zijn. We moeten ze gewoon aanvaarden en ervaren. We moeten er niet op zoek naar gaan. Wat we krijgen is gratis, al dan niet geschonken door Hem...dat is dus het echte mysteries Gods...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 20:54
 
Mooi als je dat kunt geloven, ik kan me voorstellen dat mensen daar heel veel baat bij kunnen hebben.
Ik geloof vooral in de interactie tussen mensen en vooral ook de onzichtbare maar wel degelijk voelbare krachten die kunnen ontstaan. Kijk maar, zie maar eens iemand veranderen die liefde op zijn pad heeft ontmoet. Dat is een kracht waar je niet omheen kunt, dat straalt uit. En wijs maar eens aan waar dat in zit. Bijna onmogelijk. De één noemt het Gods zegen, de ander puur geluk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 21:13
 
IJSJE204 schreef:
Mooi als je dat kunt geloven, ik kan me voorstellen dat mensen daar heel veel baat bij kunnen hebben.
Ik geloof vooral in de interactie tussen mensen en vooral ook de onzichtbare maar wel degelijk voelbare krachten die kunnen ontstaan. Kijk maar, zie maar eens iemand veranderen die liefde op zijn pad heeft ontmoet. Dat is een kracht waar je niet omheen kunt, dat straalt uit. En wijs maar eens aan waar dat in zit. Bijna onmogelijk. De één noemt het Gods zegen, de ander puur geluk.

'De één noemt het Gods zegen, de ander puur geluk. ' schreef je...ja, dat is inderdaad waar. Ik zal het effe verduidelijken wat ik er mee bedoel. Ik werd samen met zus vrijzinnig opgevoed. Nooit hadden we ooit 1 uur godsdienstles gehad tijdens de schooljaren. Toch heb ik een 'speciaal leven in het geloof geleid'. Mijn oom, een hevige socialist, bijna een communist, vertelde me eens over zijn moeder die erg ziek was. Hij hoopte dat ze zou genezen, dat ze geen pijnen meer zou hebben. Wat mijn oom 'hopen' noemt dat noemen wij 'bidden'. Door ons gebed uit te spreken vragen wij om een kracht. Een kracht die van elders komt. Een kracht die van God komt in het geval van een christen. Mijn oom 'hoopte' en die hoop houdt ook een kracht in. Het is een vraag van hem om een 'kracht'. Wat die kracht dan is of wie die kracht dan is kon hij niet beschrijven. Laat dat dan nu het mysterie zijn. Wij, christen, noemen het de ingeving of de hulp van de Heilige Geest. Niet-christen, ongelovige, noemen het een 'kracht'. Of die nu van het universum komt of van een kastanjeboom of van een baksteen, dat maakt hen niet uit. Als die 'kracht' maar het werk doet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 21:16
 
Ik geloof niet in God ik geloof niet in de Vader , Zoon en Heilige Geest, ik weet zeker da ze er zijn , en dat komt omdat ze mij helpen , ik vraag en God geeft, Hij geeft wel dat wat Hij nodig vindt, niet wat ik wil, maar daar kunnen veel meer over getuigen. Hij geeft wl het goede en dat zien we soms niet.

We moeten God niet gaan verklaren of uitleggen , dat kunnen wij niet, ook niet aan de hand van de Bijbel.

Vader Zoon en Heilge Geest, neem het aan en beleef hoe zij je kunnen helpen en steunen in moeilijke tijden maar ook in goed tijden .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 21:18
 
PIETER619 schreef:
Ik geloof niet in God ik geloof niet in de Vader , Zoon en Heilige Geest, ik weet zeker da ze er zijn , en dat komt omdat ze mij helpen , ik vraag en God geeft, Hij geeft wel dat wat Hij nodig vindt, niet wat ik wil, maar daar kunnen veel meer over getuigen. Hij geeft wl het goede en dat zien we soms niet.

We moeten God niet gaan verklaren of uitleggen , dat kunnen wij niet, ook niet aan de hand van de Bijbel.

Vader Zoon en Heilge Geest, neem het aan en beleef hoe zij je kunnen helpen en steunen in moeilijke tijden maar ook in goed tijden .



Ben het niet met je eens Pieter, vind jij echt dat God alleen het goede geeft? Waarom is er dan een wereld waarin zoveel gebeurt? En kom nu niet aan dat is de straf voor de mensen want daar kom je niet mee weg.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 21:26
 
Mijn ervaring is dat ik in moeilijke tijden meer heb gehad aan mensen om mij heen dan aan geloven. Als ik zou geloven, dan is dat echt in een vorm dat God via mensen werkt, en niet anders.
Ik geloof meer in eigen verantwoordelijkheid dan in je last bij God neer leggen. Ook in je eigen verantwoordelijkheid om je zorgen en moeite met anderen te delen, zodat je geholpen kunt worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 21:39
 
Lezen we de bijbel nog wel?
En als (...) die al gelezen wordt, GELOVEN we die dan nog?

Daar staat toch redelijk scherp vermeld hoe het zit met deze gevallen wereld.

Deze wereld is op weg naar de eeuwige verlorenheid.
Tenzij de mens kiest voor Jezus Christus. Dit zal zijn redding zijn.

Geen offer is voldoende voor God om de schuld af te betalen.
Het offer van Jezus, dat God zelf regelde, is slechts voldoende.

Ieder die gelooft dat het buiten Jezus om wel in orde komt.......
ik zou niet graag met je willen ruilen.

Road, die het elke dag van de genade van Jezus moet hebben, en juist daar weer blij van wordt Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 14 Volgende
Pagina 1 van 14