ChristianMatch
 


Forum

De vreze des Heren
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 14 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 21:43
 
Die kleine lettertjes kan ik bijna niet lezen, houden jullie wel rekening met mijn varifocusglazen?
Nee, Road, je hoeft ook niet met mij te ruilen, ik heb geen enkele moeite met de manier waarop jij omgaat met je geloof en de bijbel.
Ik lees de bijbel niet, maar lees wel christelijke, of daarop gebaseerde, artikelen in krant en tv-gids.
Ik hoef mij niet te toetsen aan de bijbel omdat ik niet geloof op dezelfde manier als jij doet.
Maar ik neem aan dat ook jij gelooft in de kracht van mensen? Naast de kracht van God?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 21:53
 
Dus...

Eigenlijk zeg je dat je Jezus helemaal niet nodig hebt om straks "goed" te zitten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 21:57
 
Ik leef nu en niet straks.
Iemand die niet gelooft, gelooft ook niet in het hiernamaals. Denk ik.
Ik niet in ieder geval.
Weet je zeker dat je hier met mij over door wilt praten?
Het is absoluut niet de bedoeling om mensen te kwetsen met mijn mening, die toch vaak anders zal zijn dan van veel CMers hier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:07
 
Maar heb je dan helemaal geen idee wat er hierna staat te gebeuren dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:10
 
Nee, net zomin als jij!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:12
 
Road heeft daar anders een haarscherp beeld bij.
Je zit er dus naast.
Weet je zeker dat je hierover met mij in discussie wilt gaan??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:14
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ben het niet met je eens Pieter, vind jij echt dat God alleen het goede geeft? Waarom is er dan een wereld waarin zoveel gebeurt? En kom nu niet aan dat is de straf voor de mensen want daar kom je niet mee weg.....

"God schiep deze aarde en zag dat het goed was", dit staat voor mij als en paal boven water. Wat was de reden voor de zondvloed, God wilde op nieuw beginnen, had Hij er zomaar een zootje van gemaakt of wij als mensen?
Dus opnieuw begonnen met als gevolg dat wij als mensen het op den duur weer beter gingen weten en er weer rotzooi van hebben gemaakt.

Vroeger strafte God zijn volk wel, maar Hij gaf door Zijn Zoon te zenden ons een nieuwe kans om straks, als Hij weer op nieuw aan de slag gaat met het maken van een nieuwe Hemel en Aarde met Jezus als koning, ons een veilig volmaakt onderkomen te geven .

Door het Nieuwe verbond in Jezus straft God niet meer en het kwade moet zeer beslist aan satan gelinkt worden, niet aan God.

Zoals ik al zei , God maakt alles nieuw en we mogen bidden dat Jezus hier snel maar terug mag komen en dat Zijn vrede alle zaken die niet zo gaan als het eigenlijk zou moeten, zal overwinnen.

God geeft wel zekerheden dus, Hij blijft van ons houden (zie naar het Grote offer in Jezus) Hij Heeft zo een uitweg voor ons gegeven.
Jezus stierf voor alle zonden. Hoe groot Zijn Overwinning is , kunnen wij onder geen beding beseffen, dus ja het Goede komt van God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:17
 
ROADY558 schreef:
Road heeft daar anders een haarscherp beeld bij.
Je zit er dus naast.
Weet je zeker dat je hierover met mij in discussie wilt gaan??

Jij denkt en gelooft dat er een hiernamaals is maar zeker weten doet niemand dat, ook jij niet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:18
 
IJSJE204 schreef:
Ik leef nu en niet straks.
Iemand die niet gelooft, gelooft ook niet in het hiernamaals. Denk ik.
Ik niet in ieder geval.
Weet je zeker dat je hier met mij over door wilt praten?
Het is absoluut niet de bedoeling om mensen te kwetsen met mijn mening, die toch vaak anders zal zijn dan van veel CMers hier.

IJsje, zeg je nu dat je niet gelooft in Hem?

Ik denk aan de term 'hiernamaals' aan meer Oosterse geloofsstrekkingen. Of aan een esotherisch geloof. Het klinkt, voor mij althans, als iets een reïncarnatie iets. Dus iets wat niet bij het christendom thuis hoort. Let wel, ik veroordeel geen andere geloofsstrekkingen.

Als ik over het 'hiernamaals' heb dan bedoel ik de hemel. Paulus zei immers ook dat de hemel ons vaderland is (Caelum Patria Nostra). Daar geloof ik in, ja, daar verlang ik naar. De hemelse rust. De grote ontmoeting met Hem, met familie die ons voorgingen naar het vaderhuis...de vrede.

Oja, de enkele bijdrage die ik van je las kwetste mij in elk geval niet. Dat wil ik even verduidelijken. Ik was verwittigd van je filosofische inslag en het is een welgekome afwisseling. Eens een nuchter gesprek hebben kan deugd doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:22
 
ROADY558 schreef:
Road heeft daar anders een haarscherp beeld bij.
Je zit er dus naast.
Weet je zeker dat je hierover met mij in discussie wilt gaan??

Mijn vraag of je hier met mij over door wilt praten betreft het niet willen kwetsen van mensen die er anders over denken dan ik. Niet omdat ik de discussie niet aan wil gaan. De mening van iemand die niet zeker weet of ze gelooft kan persoonlijk diep ingrijpen op de gevoelens van hen die zeker weten geloven.
Of ik ernaast zit weet ik niet, dat weet jij ook niet. Dat jij er een ander beeld bij hebt, dat lees ik uit je bijdragen. En wat mij betreft is dat oke.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:22
 
WILLEMIJN232 schreef:
Jij denkt en gelooft dat er een hiernamaals is maar zeker weten doet niemand dat, ook jij niet

Dat noem ik kras.
Als iemand zeker is van zijn zaak, wordt dat nog onderuit geschoffeld.

Ik zeg het nog een keer.
Ik ben zeker.
Ik heb zekerheid.
Ik weet waar ik naartoe mag als ik dit leven verlaat.

Ik wens het iedereen toe.
Iemand zonder geloofszekerheid heeft in mijn ogen een armzalig geloof. Kun je beter in niks geloven.

Ik vind het overigens vrij arrogant van je om voor mij te bepalen wat ik wel of niet zeker kan of mag weten. Vind je ook niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:27
 
ROADY558 schreef:
Dat noem ik kras.
Als iemand zeker is van zijn zaak, wordt dat nog onderuit geschoffeld.

Ik zeg het nog een keer.
Ik ben zeker.
Ik heb zekerheid.
Ik weet waar ik naartoe mag als ik dit leven verlaat.

Ik wens het iedereen toe.
Iemand zonder geloofszekerheid heeft in mijn ogen een armzalig geloof. Kun je beter in niks geloven.

Ik vind het overigens vrij arrogant van je om voor mij te bepalen wat ik wel of niet zeker kan of mag weten. Vind je ook niet?
Nee hoor, helemaal niet! Niets is zeker in het leven, jij denkt dat het zo is, prima toch? En het is onzin te schrijven dat je dan beter in niks kan geloven als je toevallig die absolute zekerheid niet hebt, dat is pas arrogant!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:28
 
Niets kan mij scheiden van de liefde van God.....

Daar blijft Road echt blij van worden

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:36
 
FRANKT627 schreef:
IJsje, zeg je nu dat je niet gelooft in Hem?

Ik denk aan de term 'hiernamaals' aan meer Oosterse geloofsstrekkingen. Of aan een esotherisch geloof. Het klinkt, voor mij althans, als iets een reïncarnatie iets. Dus iets wat niet bij het christendom thuis hoort. Let wel, ik veroordeel geen andere geloofsstrekkingen.

Als ik over het 'hiernamaals' heb dan bedoel ik de hemel. Paulus zei immers ook dat de hemel ons vaderland is (Caelum Patria Nostra). Daar geloof ik in, ja, daar verlang ik naar. De hemelse rust. De grote ontmoeting met Hem, met familie die ons voorgingen naar het vaderhuis...de vrede.

Oja, de enkele bijdrage die ik van je las kwetste mij in elk geval niet. Dat wil ik even verduidelijken. Ik was verwittigd van je filosofische inslag en het is een welgekome afwisseling. Eens een nuchter gesprek hebben kan deugd doen.

Ja Frank, zoiets zeg ik. Ik denk dat ik niet geloof, na jaren geworsteld te hebben met mijn gelovige opvoeding. (PKN, voorheen gereformeerd) In de loop der jaren en met het groeien van mijn eigen 'wijsheid' en kennis en mogelijkheden, ben ik tot deze conclusie gekomen. Let wel, dit is mijn persoonlijke mening. Geen bedoeling om gelovigen onderuit te halen, ik zeg wat IK voel en denk.
Op yoga na ben ik niet bezig met occulte zaken en hang ik ook geen oosterse religie aan. Wel ben ik geinteresseerd in andere religies, maar niet zo diepgaand dat ik er studie van maak. Mijn vrijgemaakt gereformeerde buren zijn me net zo dierbaar als mijn atheistische collega. Een mens waardeer ik om zijn menszijn, waarbij het niet uitmaakt of hij gelovig is of niet. (voor hij mag je natuurlijk ook zij lezen)
Mijn roots liggen in het christelijk geloof, dat veranderd nooit. En ik voel ook geen weerzin of lust om dit geloof af te kraken omdat ik zelf anders kies. Ben zelfs nog lid van de kerk en heb een paar keer per jaar een gesprek met een dominee. Waarbij het dan meestal niet over geloven gaat.
Ik heb even getwijfeld of ik een bijdrage zou plaatsen op het forum, omdat ik weet hoe moeilijk het voor een aantal mensen is om te lezen over ongeloof. Maar ik heb er geen spijt van tot nu toe.
Als ik jouw laatste stukje lees, over je verlangen naar de hemel, dan vraag ik me af of je nu al wel gelukkig bent. Dat is toch ook belangrijk, je leven te vieren als je nog leeft? Jij hebt geluk, je kunt na je dood ook vieren, dat kan ik niet. Daarom wil ik niet verlangen naar later, maar nu leven, zo goed en zo kwaad als dat gaat.


Laatst aangepast door
IJSJE204
op vrijdag 7 december 2012, 22:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:48
 
ROADY558 schreef:
Dat noem ik kras.
Als iemand zeker is van zijn zaak, wordt dat nog onderuit geschoffeld.

Ik zeg het nog een keer.
Ik ben zeker.
Ik heb zekerheid.
Ik weet waar ik naartoe mag als ik dit leven verlaat.

Ik wens het iedereen toe.
Iemand zonder geloofszekerheid heeft in mijn ogen een armzalig geloof. Kun je beter in niks geloven.

Ik vind het overigens vrij arrogant van je om voor mij te bepalen wat ik wel of niet zeker kan of mag weten. Vind je ook niet?

Nou Roady, die uitspraak vind ik pas kras. Geloven is een aanname - en ik neem het aan dat wel. Maar een wetenschappelijke zekerheid is er niet en kan er ook niet zijn. Je kunt er van overtuigd zijn en voor je gevoel zeker van zijn, dat mag en kan. Maar in wetenschappelijke zin zeker, dat is echt niet zo, dat kan niet want God is niet te bewijzen. Strikt genomen weten we niet wie of wat God is en dan kan bewijzen al helemaal niet.

Geloofszekerheid is een contradictie in terminis. Als je ergens zeker van kunt zijn hoef je het niet te geloven, dan is het zo. Geloof is per definitie geen zekerheid. Je kunt hooguit van je aanname overtuigd zijn.

Geloofszekerheid klinkt stoer maar het is per definitie onmogelijk, afgezien van wat ik hierboven schrijf.

Thomas, niet ongelovig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:56
 
Dat zijn mooie wetenschappelijke worden (ongelovige) Thomas :)

Toch heb ik zekerheid.
Ik mag getuigen van de liefde van God, de kracht van God, de kracht die boeien verbreekt, de liefde die gebroken harten geneest, de kracht die opricht en eeuwig leven geeft.

Zie op de natuur. Zeg je dan: Er is geen God?
Zie het wonder van een pasgeboren kind. Er is geen God?
Zie het dieren- en plantenrijk. Geen God?

Ik geef toe, pas toen ik Gods liefde had ervaren, wist ik dat ik met God te maken had.

Ik ben zeker!
En daar word je vredig en blij van Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:58
 
ROADY558 schreef:
Dat zijn mooie wetenschappelijke worden (ongelovige) Thomas :)

Toch heb ik zekerheid.
Ik mag getuigen van de liefde van God, de kracht van God, de kracht die boeien verbreekt, de liefde die gebroken harten geneest, de kracht die opricht en eeuwig leven geeft.

Zie op de natuur. Zeg je dan: Er is geen God?
Zie het wonder van een pasgeboren kind. Er is geen God?
Zie het dieren- en plantenrijk. Geen God?

Ik geef toe, pas toen ik Gods liefde had ervaren, wist ik dat ik met God te maken had.

Ik ben zeker!
En daar word je vredig en blij van Lachende smiley

Fijn dat het voor jou zo duidelijk is.
Voor mij is het dat ook, in één woord te vatten: evolutie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:02
 
Hmm evolutie...

Dat was toch zoiets als:

In het begin was er niets.... en dat is ook nog eens ontploft?

En na een miljard jaar koelde het allemaal wat af. En uit datzelfde niets en die vreselijke vracht stof was ineens een eencellige amoebe..... waaruit de rest van het dieren- en plantenrijk uit is voortkomen.

Hmmm Road zegt: daar moet je pas een GROOT geloof voor hebben Twijfelende smiley


Laatst aangepast door
ROADY558
op vrijdag 7 december 2012, 23:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:05
 
ROADY558 schreef:
Hmm evolutie...

Dat was toch zoiets als:

In het begin was er niets.... en dat is ook nog eens ontploft?

En na een miljard jaar koelde het allemaal wat af. En uit datzelfde niets en die vreselijke vracht stof was ineens een eencellige amoebe..... waaruit de rest van het dieren- en plantenrijk uit is voortkomen.

Hmmm Road zegt: daar moet je pas een GROOT geloof voor hebben Twijfelende smiley

Wat bedoel je nu eigenlijk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:07
 
Je gaat niet in op wat ik echt zeg, Roady en haalt er van alles bij wat ik niet beweer. De door jou genoemde zaken ontkrachten totaal niet wat ik opmerk en het heeft er zelfs niets mee te maken.

Thomas, niet ongelovig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:08
 
ROADY558 schreef:
Hmm evolutie...

Dat was toch zoiets als:

In het begin was er niets.... en dat is ook nog eens ontploft?

En na een miljard jaar koelde het allemaal wat af. En uit datzelfde niets en die vreselijke vracht stof was ineens een eencellige amoebe..... waaruit de rest van het dieren- en plantenrijk uit is voortkomen.

Hmmm Road zegt: daar moet je pas een GROOT geloof voor hebben Twijfelende smiley

Dan is er nog hoop voor mij!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:09
 
IJSJE204 schreef:
Dan is er nog hoop voor mij!!!



We zouden met z'n allen es moeten weten hoeveel!!! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:14
 
THOMAS968 schreef:
Je gaat niet in op wat ik echt zeg, Roady en haalt er van alles bij wat ik niet beweer. De door jou genoemde zaken ontkrachten totaal niet wat ik opmerk en het heeft er zelfs niets mee te maken.

Thomas, niet ongelovig.

Het ging toch om "geloofszekerheid"?

Nou, ik blijf zeggen dat ik die wel heb.
Zekerheid DOOR het geloven.

Ik kan daar prima mee leven (als wetenschapper, maar dat is tussen haakjes)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:29
 
THOMAS968 schreef:
Nou Roady, die uitspraak vind ik pas kras. Geloven is een aanname - en ik neem het aan dat wel. Maar een wetenschappelijke zekerheid is er niet en kan er ook niet zijn. Je kunt er van overtuigd zijn en voor je gevoel zeker van zijn, dat mag en kan. Maar in wetenschappelijke zin zeker, dat is echt niet zo, dat kan niet want God is niet te bewijzen. Strikt genomen weten we niet wie of wat God is en dan kan bewijzen al helemaal niet.

Geloofszekerheid is een contradictie in terminis. Als je ergens zeker van kunt zijn hoef je het niet te geloven, dan is het zo. Geloof is per definitie geen zekerheid. Je kunt hooguit van je aanname overtuigd zijn.

Geloofszekerheid klinkt stoer maar het is per definitie onmogelijk, afgezien van wat ik hierboven schrijf.

Thomas, niet ongelovig.

1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet. Is toch echt een tekst die in de bijbel staat.
Mijn geloof is voor mij dus ook echt een zekerheid, misschien niet wetenschappelijk bewezen maar voor mij een feit waar je niet om heen kunt.
Roelande zeker van haar geloof
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 december 2012, 07:15
 
Ik denk dat het daar fout gaat waar christenen gaan verkondigen zeker te weten hoe het zit en hoe het moet! En daarmee niet meer naar de ander kunnen luisteren, eigenlijk is er geen gesprek op die manier meer mogelijk.
En IJsje, ik vind het mooi om te lezen dat je er over nagedacht hebt om dit te plaatsen op het forum omdat je weet hoe moeilijk het voor een aantal mensen is om te lezen over ongeloof. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, maar toch denk ik dat het goed is. Het heeft mij in elk geval weer even aan het denken gezet.
Christenen kunnen niet bewijzen dat God bestaat net zo min als een ander kan bewijzen dat Hij niet bestaat. Dat hoeft ook niet. Ikzelf geloof in God maar ik hoef God niet te bewijzen. Het geloof geeft mij wel hoop en vertrouwen in dit leven en straks. Maar ik kan je niet bewijzen dat ik gelijk heb, dit is wat ik geloof. En als je iets niet kunt bewijzen hoeft dat nog niets af te doen aan de vreugde, troost en blijdschap die je kunt ervaren vanuit je geloof.
Welkom terug IJsje!

ik geloof het allemaal wel, maar nu eerst koffie


Laatst aangepast door
JANS221
op zaterdag 8 december 2012, 07:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 december 2012, 09:54
 
IJSJE204 schreef:
Mijn ervaring is dat ik in moeilijke tijden meer heb gehad aan mensen om mij heen dan aan geloven. Als ik zou geloven, dan is dat echt in een vorm dat God via mensen werkt, en niet anders.
Ik geloof meer in eigen verantwoordelijkheid dan in je last bij God neer leggen. Ook in je eigen verantwoordelijkheid om je zorgen en moeite met anderen te delen, zodat je geholpen kunt worden.



Ik geloof dat hier veel waarheid in schuilt. Afgezien van dat ik God op zeer moeilijke momenten zeker heb ervaren als aanwezig, troostend en zo nog wat woorden meer, zijn het vaak de mensen die duidelijk tastbaar en zichtbaar impact en het verschil maken. Maar voor mij staat het één niet los van het ander. Door mensen heen laat God ook van Zich spreken / horen / voelen.

Mooi hoe je dat zegt: je eigen verantwoordelijkheid is daar inderdaad. God heeft ons gemaakt als mensen met eigen verantwoordelijkheid, beslissingsbevoegdheid, autonomie. Lekker handig om tegen mensen die zware lasten dragen te zeggen: "leg het bij God neer en laat het los. Dat is aan de ene kant dan wel een bijbels gegeven maar je moet toch verder. "Leg het neer en laat je lasten bij God", ja maar de belastingaangifte moet toch gedaan, de was en de strijk ondanks bloedig drukke tijden ook, je kinderen die hun aandacht nodig hebben ondanks dat je zelf met je tong op je schoenen loopt ... etcetera. (Ik denk dat het ook erg gemakzuchtig is om het tegen iemand te zeggen. Het staat super geestelijk Kotsende smiley en het ontslaat je dan weer om diegene tegen wie je zo makkelijk zegt het los te laten, ook es een handje te helpen.)

.... voor mij geldt dit "en toch":
stort je hart uit voor Zijn aangezicht
deel de lasten mee aan God
ondanks het zelf dragen : vertrouwen, toch ook het geheim van loslaten
en het meedelen aan anderen, ja dat ook.

Maar nogmaals, ik zie dat niet los van hoe God in mijn leven aanwezig is en wil zijn.


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 8 december 2012, 09:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 december 2012, 10:00
 
JANS221 schreef:
Ik denk dat het daar fout gaat waar christenen gaan verkondigen zeker te weten hoe het zit en hoe het moet! En daarmee niet meer naar de ander kunnen luisteren, eigenlijk is er geen gesprek op die manier meer mogelijk.
En IJsje, ik vind het mooi om te lezen dat je er over nagedacht hebt om dit te plaatsen op het forum omdat je weet hoe moeilijk het voor een aantal mensen is om te lezen over ongeloof. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, maar toch denk ik dat het goed is. Het heeft mij in elk geval weer even aan het denken gezet.
Christenen kunnen niet bewijzen dat God bestaat net zo min als een ander kan bewijzen dat Hij niet bestaat. Dat hoeft ook niet. Ikzelf geloof in God maar ik hoef God niet te bewijzen. Het geloof geeft mij wel hoop en vertrouwen in dit leven en straks. Maar ik kan je niet bewijzen dat ik gelijk heb, dit is wat ik geloof. En als je iets niet kunt bewijzen hoeft dat nog niets af te doen aan de vreugde, troost en blijdschap die je kunt ervaren vanuit je geloof.
Welkom terug IJsje!

ik geloof het allemaal wel, maar nu eerst koffie


Het is niet mijn bedoeling om wie dan ook het geloof af te nemen. Dat kan ook niet, want ongeloof is net zo onzeker als geloof. Ik kan het wel volledig bij het verkeerde eind hebben, het heeft ook te maken met keuzes die je maakt. Je kiest er zelf voor om te geloven of niet.
Ik vind het mooi dat er gisteravond wel gesprek mogelijk was. Ik voelde vanuit veel mensen respect voor mijn mening en dat voelt goed. Zo hoort het, juist ook vanuit het christelijk geloof.
En weet je Jans, ik gun het iedereen dat hij/zij troost en geborgenheid vindt in het geloof.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 december 2012, 10:02
 
ROADY558 schreef:
Dat zijn mooie wetenschappelijke worden (ongelovige) Thomas :)



Opmerkelijk ... je beoordeelt Thomas als ongelovig op grond van zijn uitleg... terwijl hij nou juist wat mij betreft het mysterie omschrijft van "geloof".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 december 2012, 10:05
 
dubbel

Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 8 december 2012, 10:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 december 2012, 10:12
 
JOL252 schreef:
Ik geloof dat hier veel waarheid in schuilt. Afgezien van dat ik God op zeer moeilijke momenten zeker heb ervaren als aanwezig, troostend en zo nog wat woorden meer, zijn het vaak de mensen die duidelijk tastbaar en zichtbaar impact en het verschil maken. Maar voor mij staat het één niet los van het ander. Door mensen heen laat God ook van Zich spreken / horen / voelen.

Mooi hoe je dat zegt: je eigen verantwoordelijkheid is daar inderdaad. God heeft ons gemaakt als mensen met eigen verantwoordelijkheid, beslissingsbevoegdheid, autonomie. Lekker handig om tegen mensen die zware lasten dragen te zeggen: "leg het bij God neer en laat het los. Dat is aan de ene kant dan wel een bijbels gegeven maar je moet toch verder. "Leg het neer en laat je lasten bij God", ja maar de belastingaangifte moet toch gedaan, de was en de strijk ondanks bloedig drukke tijden ook, je kinderen die hun aandacht nodig hebben ondanks dat je zelf met je tong op je schoenen loopt ... etcetera. (Ik denk dat het ook erg gemakzuchtig is om het tegen iemand te zeggen. Het staat super geestelijk Kotsende smiley en het ontslaat je dan weer om diegene tegen wie je zo makkelijk zegt het los te laten, ook es een handje te helpen.)

.... voor mij geldt dit "en toch":
stort je hart uit voor Zijn aangezicht
deel de lasten mee aan God
ondanks het zelf dragen : vertrouwen, toch ook het geheim van loslaten
en het meedelen aan anderen, ja dat ook.

Maar nogmaals, ik zie dat niet los van hoe God in mijn leven aanwezig is en wil zijn.

Jol, je slaat de spijker op zijn kop. Daar zit ook een stukje van mijn jarenlange worsteling over wel of niet geloven wat er is, wat er geschreven staat en wat je voelt. Als ik iets voel van geloven of van het onzichtbare/mystieke, dan is het dat gevoel dat rondom je is, van iets dat je vasthoudt en mensen op je pad zet. Jij noemt het geloof in God, ik weet dat (nog) niet. Maar ik denk wel dat het hetzelfde gevoel is. Een basis van: het is goed zo, je mag er zijn. En dingen gebeuren zoals ze gebeuren moeten. Dat klinkt makkelijk gezegd, zeker als het om ingrijpende zaken gaat, maar ik denk dat het de bedoeling van ..?...is dat het belangrijk is hoe je omgaat met wat er in je leven voorbij komt. Vanuit een basisvertrouwen.
Zoiets, ik weet het ook allemaal niet, maar doe mijn best!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 14 Volgende
Pagina 2 van 14