ChristianMatch
 


Forum

Abraham gezien en geen relatie....dus Latten?
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 10 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
CORNE927





Berichten: 96

BerichtGeplaatst: woensdag 19 december 2012, 15:09
 
Als je als man en vrouw rond de 20 bent (en nog zonder levenservaring) is het de normaalste zaak van de wereld dat je voor de echte relatie gaat lijkt me.
Maar stel je nu eens voor dat die relatie om welke reden dan ook er niet meer is als je 50 bent? Hoe logisch is het dan dat je voor exact hetzelfde nog gaat? Ten diepste willen we het waarschijnlijk allemaal, maar het leven heeft ons gevormd, we hebben bagage, soms kinderen etc. Allemaal factoren die lastige hindernissen kunnen vormen bij de wens een echte relatie te willen.

Is Latten eigenlijk niet veel slimmer dus, ieder zijn eigen ding en huis, en verder het leven invullen zodat je beide optimaal gelukkig wordt?

Het is misschien een (te) moderne gedachte, maar kan zeggen uit ervaring te spreken, dus pols jullie mening ook maar eens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KABOUTER722





Berichten: 94

BerichtGeplaatst: woensdag 19 december 2012, 15:27
 
soms is 'zonder' beter, ook (misschien wel 'zelfs') als je onder de 50 bent.

ervaringen uit het verleden hebben mij tot dit standpunt gebracht.


Laatst aangepast door
KABOUTER722
op woensdag 19 december 2012, 20:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 19 december 2012, 16:10
 
CORNE927 schreef:
Als je als man en vrouw rond de 20 bent (en nog zonder levenservaring) is het de normaalste zaak van de wereld dat je voor de echte relatie gaat lijkt me.
Maar stel je nu eens voor dat die relatie om welke reden dan ook er niet meer is als je 50 bent? Hoe logisch is het dan dat je voor exact hetzelfde nog gaat? Ten diepste willen we het waarschijnlijk allemaal, maar het leven heeft ons gevormd, we hebben bagage, soms kinderen etc. Allemaal factoren die lastige hindernissen kunnen vormen bij de wens een echte relatie te willen.

Is Latten eigenlijk niet veel slimmer dus, ieder zijn eigen ding en huis, en verder het leven invullen zodat je beide optimaal gelukkig wordt?

Het is misschien een (te) moderne gedachte, maar kan zeggen uit ervaring te spreken, dus pols jullie mening ook maar eens.

Ik kan je vraag of stelling heel goed begrijpen. We zouden het ook nog kunnen doortrekken. We zien hier op de site vele mensen die al een bepaalde leeftijd hebben, laten we zeggen 40+, die nog nooit waren getrouwd en waarvan sommige nog nooit een lange relatie hebben gehad. Ja, die zijn er want ooit had ik zelf met zo iemand te maken. Welnu, om terug te keren naar jouw eigenlijke vraag...

...is het zo dat elke relatie, ook wanneer je 20 bent, begint met een eigenlijke LAT-relatie. We gaan immers niet na het eerste kusje gelijk samenwonen laat staan trouwen. Er zijn hier mensen, laten we daar niet flauw overdoen, die een LAT-relatie hebben en die echt alles beleven in die relatie. Inderdaad, met alles bedoel ik ook dat ze vrijen. En dan nog wel voor het huwelijk. Een thema dat hier enkele jaren geleden fel werd besproken. Is daar iets mis mee? Neen, voor mii niet en voor vele niet. Het is een normale uiting van liefde, verbondenheid, intimiteit en zo veel meer. Soms kan het nuttig zijn om een tijd lang, en dat kunnen jaren zijn, om een LAT te hebben. Soms kan het ook niet anders omwille van de kinderen die nog naar school moeten, omwille van de geografische afstand tussen beide partners, omwille van nog zovele andere redenen.

Op 'latere' leeftijd zijn we misschien ook meer geneigd om de ware toedracht van een relatie te toetsen. We moeten misschien nog leren afstand te nemen van een jarenlange relatie die we hadden, misschien moeten we stap voor stap leren om onze zelfstandigheid die we als oudere vrijgezel hadden los te laten. Er kunnen vele redenen zijn om een LAT te hebben. Ja, een LAT is niet altijd slecht. Neen, een LAT hoeft ook niet altijd eeuwig (beeldspraak) te zijn. Er zijn genoeg voorbeelden van bekende en onbekende mensen die jaren een LAT-relatie hadden en die uiteindelijk toch hun JA-woord gaven. Een LAT-relatie is of kan een 'ontnuchteringsperiode' zijn. In mijn ogen is er niets mis mee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: woensdag 19 december 2012, 17:12
 
Na een huwelijk van bijna 30 jaar....een scheiding....en een nieuwe relatie van een jaar met iemand hier van CM....

Echter die relatie van een jaar...is in mijn leven nog aanwezig...
We delen vriendschap...en zijn elkaar tot een hand en een voet...
Verder is er echter NIETS meer over van wat er was...maar we voelen ons er allebei heel blij onder....
Ik spreek dan ook niet van een LAT-relatie....
Immers dan alleen nu...is de weg voor ons beiden open...zouden we...weer een echte serieuze relatie...elk apart aangaan...

Voor alsnog...gaat dat goed..zelfs die arm is er nog...
Maar anders...dan in de serieuze relatie die ik met hem had.
We zullen echter niet verder gaan als man en vrouw...


Laatst aangepast door
ZEELAND736
op woensdag 19 december 2012, 17:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 19 december 2012, 17:42
 
ZEELAND736 schreef:
Na een huwelijk van bijna 30 jaar....een scheiding....en een nieuwe relatie van een jaar met iemand hier van CM....

Echter die relatie van een jaar...is in mijn leven nog aanwezig...
We delen vriendschap...en zijn elkaar tot een hand en een voet...
Verder is er echter NIETS meer over van wat er was...maar we voelen ons er allebei heel blij onder....
Ik spreek dan ook niet van een LAT-relatie....
Immers dan alleen nu...is de weg voor ons beiden open...zouden we...weer een echte serieuze relatie...elk apart aangaan...

Voor alsnog...gaat dat goed..zelfs die arm is er nog...
Maar anders...dan in de serieuze relatie die ik met hem had.
We zullen echter niet verder gaan als man en vrouw...

Ik begrijp jouw reactie niet zo goed Zeeland? Had jij nu wel of geen lat relatie met deze man voordat je deze soort broer/zus relatie hebt gekregen met hem


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op woensdag 19 december 2012, 22:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 19 december 2012, 20:54
 
CORNE927 schreef:
Als je als man en vrouw rond de 20 bent (en nog zonder levenservaring) is het de normaalste zaak van de wereld dat je voor de echte relatie gaat lijkt me.
Maar stel je nu eens voor dat die relatie om welke reden dan ook er niet meer is als je 50 bent? Hoe logisch is het dan dat je voor exact hetzelfde nog gaat? Ten diepste willen we het waarschijnlijk allemaal, maar het leven heeft ons gevormd, we hebben bagage, soms kinderen etc. Allemaal factoren die lastige hindernissen kunnen vormen bij de wens een echte relatie te willen.

Is Latten eigenlijk niet veel slimmer dus, ieder zijn eigen ding en huis, en verder het leven invullen zodat je beide optimaal gelukkig wordt?

Het is misschien een (te) moderne gedachte, maar kan zeggen uit ervaring te spreken, dus pols jullie mening ook maar eens.

Voor mensen op CM dient het leven in de huidige tijd zich op dezelfde wijze aan als bij anderen. Dus wat is modern, vraag je je af en modern is voor mij ook geen scheldwoord. Want laten we welwezen: als je op CM iemand ontmoet, moet je niet raar kijken dat die een beetje ver bij je vandaan woont. En boven de vijftig allebei, dan is veranderen van baan niet altijd even eenvoudig, zeker niet in crisistijd.
Er komt nog een factor bij. De scheiding moet nu eenmaal verwerkt en dan ontdek je vaak dat het alleen wonen zo ook zijn voordelen heeft. Het is inderdaad niet zo dat je dan een, twee, drie weer kunt of wilt gaan samenwonen dan wel trouwen. Het leven heeft je ook wat voorzichtigheid geleerd. Een andere levensfase stelt nu eenmaal ook andere eisen aan een relatie, daar moet je je van bewust zijn.
Persoonlijk ben ik altijd wat huiverig om me uit te laten over zaken die met seksualiteit te maken hebben maar er is op dit punt flink wat schijnheiligheid op CM. De werkelijkheid is dat men na een tijdje al dan niet stiekem toch wel intiem contact heeft. Wie een normaal huwelijksleven gewend was, zet nu eenmaal niet zomaar een knop om. In veel gevallen ga je na verloop van tijd met elkaar naar bed en ik vraag me af of een relatie wel kansrijk zal zijn als dat verlangen er niet is. Vooral mensen die met strenge opvattingen op dat punt in het eerste huwelijk gestapt zijn, trappen daar geen tweede keer in. Zo gelukkig hebben die opvattingen veel mensen niet gemaakt, al kwamen velen daar wat te laat achter. Het is niet goed te trouwen als men elkaar voor het huwelijk niet goed kent. En de betweters op CM die met teksten gooien en als het er op aan komt zich er ook niet aan houden, doen nu hun best maar.
De eerlijkheid gebiedt dat het dan inderdaad een soort latten is. Het is ook de werkelijkheid zoals die zich nu eenmaal voordoet als je na je veertigste date en gebonden bent aan een baan en een plaats. Persoonlijke omstandigheden, verwerking, kinderen en ook afstand spelen dan een rol. Dat leidt tot andere situaties dan bij een relatie op jongere leeftijd. Geen wonder want de werkelijkheid is ook meestal anders dan op je twintigste.

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 20 december 2012, 14:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: woensdag 19 december 2012, 22:26
 
ROELANDE345 schreef:
Ik begrijp jouw reactie niet zo goed Zeeland? Had jij nu wel of geen lat relatie met deze man voordat je deze soort broer/zus relatie hebt gekregen met hem


Waar LAT voor staat...weten we allemaal...
Ook al noemde ik het niet zo....je kunt dat een LAT-relatie noemen...
Juist dat apart wonen....was voor ons allebei goed...
Zeker voor hem...hij was al 8 jaar alleen....
En juist daarin...zijn we uiteindelijk tot de ontdekking en het gevoel gekomen...dat dat beter zo kon blijven...

Juist de ECHTE liefde...het voelen van...wij willen voorgoed samen zijn...onbrak..maar geen van beide zeiden we dat...(we wilden elkaar geen verdriet doen)

Ik weet nog goed...dat ik in het begin van deze relatie hier weleens iets over heb geschreven....

Beter een goede vriendschap...dan weer een gebroken huwelijk...

En dat is het ook geworden...
Nogmaals elkaar tot een hand en voet zijn...geeft ons allebei een goed gevoel...
We leven zo ons eigen leven...en er zijn geen irritaties meer...


Laatst aangepast door
ZEELAND736
op woensdag 19 december 2012, 22:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAVERDE524





Berichten: 176

BerichtGeplaatst: woensdag 19 december 2012, 22:28
 
Ja dat is lastig als er een lat tussen ligt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: woensdag 19 december 2012, 22:46
 
[quote=CORNE927]
Wat een prachtig topic is dit en alle zulke sterke, goed gemotiveerde, prima onderbouwde en uitgewerkte bijdragen. En ook nog alle van mannen. En dan ook nog in prachtige, foutloze volzinnen. Ik ben erg, erg trots op jullie. En ik kan er niets aan toevoegen en kan me helemaal terugvinden in jullie stellingen, vragen en antwoorden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNE927





Berichten: 96

BerichtGeplaatst: woensdag 19 december 2012, 23:07
 
[quote=MIEKE364]

Hoi Mieke, ja, ik zou wel meer reactie van vrouwen willen zien eigenlijk, want uiteindelijk peil ik de wens van de vrouw. Daarmee doe ik helemaal niets af van de reacties van de mannen, want die waren zeker erg goed en ondersteunen mijn bevinden ook.

De werkelijke reden van mijn topic was, dat meestal de vrouwen namelijk en wellicht zelfs juist van christelijke komaf, hier wat moeite mee hebben. Ik vermoed dat ze zich al gauw gebruikt voelen. Dat is natuurlijk een misvatting, want Latten is het beste uit elkaar halen, maar de onmogelijkheden laten voor wat het is, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Wat is er mis met een LAT-relatie als dat wellicht het slimste is wat je kan doen naarmate je ouder wordt. Een fijne vriend, maatje is toch goud waard? Kijk om je heen, hoeveel mensen zijn eenzaam in dit overvolle landje? Eye-opener? Hoeveel mensen zitten daar bij die om welke reden dan ook niet willen Latten?

Kom op vrouwen, reageren (mannen ook natuurlijk) Wat speelt er bij jullie aangaande dit onderwerp?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 19 december 2012, 23:18
 
THOMAS968 schreef:
Persoonlijk ben ik altijd wat huiverig om me uit te laten over zaken die met seksualiteit te maken hebben maar er is op dit punt flink wat schijnheiligheid op CM. De werkelijkheid is dat men na een tijdje al dan niet stiekem toch wel intiem contact heeft. Wie een normaal huwelijksleven gewend was, zet nu eenmaal niet zomaar een knop om. In veel gevallen ga je na verloop van tijd met elkaar naar bed en ik vraag me af of een relatie wel kansrijk zal zijn als dat verlangen er niet is. Vooral mensen die met strenge opvattingen op dat punt in het eerste huwelijk gestapt zijn, trappen daar geen tweede keer in. Zo gelukkig hebben die opvattingen veel mensen niet gemaakt, al kwamen velen daar wat te laat achter. Het is niet goed te trouwen als men elkaar voor het huwelijk niet goed kent. En de betweters op CM die met teksten gooien en als het er op aan komt zich er ook niet aan houden, doen nu hun best maar.
De eerlijkheid gebiedt dat het dan inderdaad een soort latten is. Het is ook de werkelijkheid zoals die zich nu eenmaal voordoet als je na je veertigste date en gebonden bent aan een baan en een plaats. Persoonlijke omstandigheden, verwerking en ook afstand spelen dan een rol. Dat leidt tot andere situaties dan bij een relatie op jongere leeftijd. Geen wonder want de werkelijkheid is ook meestal anders dan op je twintigste.

Thomas.

Vind het altijd mooi dat je zo open bent over dit soort zaken en het beestje gewoon bij de naam noemt Thomas
Ik ben blijkbaar een van die betweters, ik zoek voor mezelf altijd naar Bijbelgedeelten die mijn doen en laten kunnen staven. En helaas vind ik in de Bijbel alleen maar teksten die tegen sex voor het huwelijk zijn.
Maar ik zal de 1e zijn om te beamen dat het allemaal niet zo simpel is als je al wat ouder bent.
Ben als 18 jarige als maagd het huwelijk in gegaan net zoals mijn destijds 20jarige man trouwens. Jij stelt dat het niet goed is om te trouwen als je elkaar (ook op dat gebied) niet goed kent. Ik vind en vond het persoonlijk wel mooi en geloof ook niet dat DAT mijn huwelijk schade heeft gedaan. Ik verkeer in kerkelijke kringen (pinkster) waar men tegen sex voor het huwelijk is en ken ook veel mensen die op die manier in het huwelijk zijn gestapt ook inmiddels een drietal van mijn kinderen. Ook zij vonden het mooi om het zo te doen en het wachten waard. Volgens mij het kan wel goed zijn. Ik denk dat je op dat gebied je eigen geweten moet volgen. En als je dit soort dingen voor God doet (of juist niet) Hij dit zal zegenen. Is althans mijn vaste overtuiging
Tot een aantal jaar geleden was ik heel streng in mijn opvatting. Maar...
Toen leerde ik iemand kennen het was liefde op het eerste gezicht en de verliefdheid was heel heftig. En merkte ik dat het iets heel anders is bij een 2e /latere relatie dan als je zo jong bent en weinig ervarig hebt. En dat die mooie theorie iets heel anders kan zijn dan de praktijk
Ik zal dan ook niemand veroordelen want het is inderdaad zo wat al geschreven is er zijn in zo'n 2e relatie zoveel zaken zowel praktisch als geestelijk die het ingewikkelder maken, waardoor ik me kan voorstellen dat mensen gaan latten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: woensdag 19 december 2012, 23:24
 
[quote=CORNE927]

Het is wel zo dat vrouwen op dit punt gevoelig zijn want je hebt veel minder 'grip' op de relatie dan wanneer je samenwoont, al dan niet gehuwd. Mannen hebben meer de reputatie vreemd te gaan dan vrouwen hoewel daar toch altijd ook een vrouw voor nodig is....maar goed, dat is een andere discussie.
En van mannen wordt gezegd dat ze gemakkelijker een seksuele relatie zonder liefde en affectie en vriendschap kunnen hebben dan vrouwen.

Het is voor vrouwen dan ook emotioneel wat lastiger dan voor mannen maar ik weet niet of al die aannames nou wel kloppen.

Van mannen heb ik ook gezien hoe kapot ze zijn van het beëindigen van een relatie en net zo goed behoefte hebben aan warmte, vriendschap, affectie, meeleven, samen zijn, begrip, kunnen schuilen bij de partner etc.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNE927





Berichten: 96

BerichtGeplaatst: woensdag 19 december 2012, 23:42
 
[quote=MIEKE364]

Mieke, geloof het of niet, mijn oma van 97 waarschuwt me altijd voor de vrouwen. Ik zal niet inhoudelijk ingaan op wat ze zegt, maar vaak is het niet louter of zelfs niet eens liefde die de vrouw helpt haar keuze te maken voor een man.

Voorbeeld: Mijn oma was tiener in de crisisjaren dertig en moest haar loontje thuis inleveren, immers er waren meer kinderen en het was crisis.
Welke man/vrouw vindt dat VOORAL OP DIE LEEFTIJD leuk? Niemand dus.

Ze vertelde me open en eerlijk dat ze dat niet wilde en snel het huis uit wilde en dus.....zwanger voor het huwelijk waardoor ze moest trouwen (zo ging dat nog toen). Ik zal niet zeggen dat ze niet van haar man hield, maar het is wel gebeurd.

En over de statistieken over sex voor huwelijk en mannen die snel vreemdgaan, vooral als de vrouw er geen grip op hebt?

Ik denk dat je versteld zult staan van de huidige statistieken. De rol van de vrouw is fors veranderd in afgelopen 30 jaar, van huisvrouw tot werknemer, ook als ze jong zijn. De gehele rolverdeling zoals ik dat thuis zag bestaat nauwelijks meer, vader ging werken en moeder zorgde voor de kids thuis etc. De vrouw 'ziet' nu ook meer mannen en de voorbehoeding deed er nog een schepje bovenop om er makkelijker mee om te gaan. Kortom; mannen hebben dan de naam, maar onderschat de vrouw niet!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: donderdag 20 december 2012, 00:56
 
Ik geloof niet in een lat relatie. Lat relatie is bij mij ook een uitgesloten relatie dat ik nooit zou willen.

Liefde brengt juist samen, en als man zou ik niks anders willen om er te zijn voor mjn vrouw en haar kinderen.
Dan ervaar ik weer de verborgen dingen van het huwelijk....zoals ik het gekent heb....

Tja ik ben een van de weinige weduwnaren welke daar anders over denkt en hier op het forum reageer.

Maar de Heer heeft mij geleerdt om dit soort dingen tijdens contacten en of zien van iemand, te herkennen.
Komt juist doordat mijn vrouw een voorbeeld daarin is geweest (een kracht in mijn leven).

Vindt nu maar eens iemand welke de warmte en de liefde in haar/hem heeft in een relatie. Ook voor de mannen!!

Ben zelf ook 50 maar weet nog steeds om ware liefde te herkennen zoals op mijn 20e jaar.


Laatst aangepast door
MARITIME853
op donderdag 20 december 2012, 01:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 20 december 2012, 06:59
 
Ik ben ook niet meer zo uitgesproken over dit soort zaken. Ook scheiden was ooit ondenkbaar maar ik ontdekte dat dit voor God geen zee te hoog was dus in nieuwe situaties komt er ook wel weer richtingsgevoel ...

Of ik een situatie zou willen van langdurig een LAT-relatie? Lastig maar inderdaad spelen al die genoemde factoren een rol die je bij je eerste relatie niet had: je pakketje uit je vorige leven, kids die zeker in schoolleeftijd jou of je nieuwe partner nog steeds nodig hebben en afstand is daar ook.

Ik beweeg maar mee zoals het op me afkomt en...
volg mijn hart.


Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 20 december 2012, 07:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 20 december 2012, 07:13
 
[quote=CORNE927]

Corne, er zijn hier op de site enkele vrouwen die zo'n relatie hebben. Ze hebben elk hun redenen waarom ze een LAT-relatie hebben. Zoals ik al eerder zei begint alles met een LAT-relatie. Je spreekt het misschien niet expleciet uit maar het is nu eenmaal zo. En de ene relatie heeft nu eenmaal wat meer tijd nodig dan de andere om uiteindelijk in het huwelijksbootje te belanden. Tevens is het ook zo dat er op een LAT nog een taboe rust. Vooral dan in christelijke kringen. Bij een goede hechte LAT-relatie hoort immers meer bij dan een zoentje. En zoals je weet is, ja daar zijn we weer, seks voor het huwelijk in de meeste christelijke omgevingen niet toegestaan. Het is des duivels volgens sommige. Ze treden er niet graag mee naar buiten en dat is ook hun goed recht. Vooral wanneer er in het verleden zoveel ophef werd gemaakt om de 'beleving' van een hechte intieme relatie.

Je schreef ook iets over het feit dat mannen vreemd gaan. Misschien begreep ik het verkeerd. Welnu als de mannen hetero zijn dan gaan ze vreemd met vrouwen en wees gerust dat vrouwen meestal wel weten dat die man gebonden is met een andere vrouw. Dus als de mannen vreemd gaan dan werkt die vrouw waarmee hij vreemd gaat er ook aan mee. Zo is niet alleen de man schuldig maar ook diegene die met de man wat doet. Dat vreemd gaan door mannen en vrouwen heeft daarom niet alleen te maken met het feit dat ze een LAT-relatie hebben. Er hoeft ook niet altijd verkeerd te zitten in het huwelijksleven. Meestal heeft het te maken met de aard van het beestje. Van de man of vrouw dus die vreemd gaan. Velen zoeken de spanning op die het vreemd gaan met zich mee brengt. Velen hebben een gretige honger naar een ander lichaam.

Zelf ben ik hondstrouw in een relatie. Mijn waardigheid, geweten en mijn liefde voor mijn liefje laat niet toe dat ik vreemd zou gaan. Zelfs niet wanneer ik een LAT-relatie zou hebben. Een LAT is volgens mijn beleving een evenwaardige relatie zoals een huwelijk dat zou zijn. Het is alleen en meestal een tijdelijke oplossing tot dat het moment rijp is om te gaan samen wonen, echt te gaan samen leven. Alles heeft immers zijn tijd nodig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 20 december 2012, 07:59
 
Ik denk dat je hier op CM (bijna) niet aan een LAT-relatie ontkomt, of je dat nu wilt of niet. En zeker de eerste tijd, nadat je elkaar hebt leren kennen. En dat heeft niet alleen met afstand te maken. Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat er maar weinig mensen zijn die in een nieuwe relatie kunnen wachten met het beleven en genieten van seksualiteit tot ze weer getrouwd zijn. Dat is geen jaren vol te houden, of in dit geval tegen te houden. Liefde en seksualiteit horen bij elkaar. Maar uiteraard zullen er mensen zijn, die hier een andere mening over hebben, en dat mag.
Ik kan me ook niet voorstellen hoe iemand na 6 weken al over trouwen kan praten. Je kunt nog zo verliefd zijn en graag bij elkaar willen zijn, er zal toch in een moment van nuchterheid nagedacht en gepraat moeten worden. En om te gaan trouwen omdat men graag verder wil gaan dan elkaars handje vasthouden lijkt mij geen optie.
Over seks voor het huwelijk zijn al pagina s volgeschreven. Teksten opzoeken die seks voor het huwelijk goedkeurden, zijn er niet te vinden. Evenmin kun je teksten uit de Bijbel over het huwelijk en seksualiteit gebruiken voor nu. De wetten die toen golden waren geschreven voor toen. En in die tijd waren de wetten goed en gaven een stuk bescherming, juist voor vrouwen.
Hiermee heb ik dus in geen geval bedoeld dat ik het goed vind om zomaar met iedereen het bed te delen. Een (LAT-)relatie die voortkomt uit liefde tot elkaar en gebaseerd is op wederzijds respect is mijns inziens wel een vereiste.


Laatst aangepast door
JANS221
op donderdag 20 december 2012, 08:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: donderdag 20 december 2012, 08:02
 
Er zit nog een heleboel tussen latten en trouwen.
Latten betekent dat je er voor kiest niet samen te gaan wonen(en in sommige gevallen ook een vrije relatie te hebben).
Ik denk dat de meeste mensen een relatie beginnen met de hoop de rest van je leven samen te zijn en dat begin je met wat je vroeger verkering zou noemen.Je bouwt je relatie langzaamaan op en houdt daarbij rekening met je eigen voorkeuren,je kinderen,je werk etc.etc.In de ene situatie is daar meer tijd voor nodig dan in de andere.Het is in alle gevallen verstandig ruim de tijd te nemen,zeker als er kinderen in het spel zijn.
Een huwelijksbelofte geven is een serieuze zaak en die geef je niet even na een paar weken.........

Hoe je die relatie in opbouw vorm geeft is een persoonlijke zaak.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: donderdag 20 december 2012, 08:26
 
Jans...en Leanne...bedankt ook voor jullie woorden...
Fijn om er zo over te kunnen praten...

Ook veel herkenning...
Ik was heel voorzichtig in die laatste relatie...en wat nog mooier is...
We zijn er rijker uit gekomen...door alles te bespreken...
En nog kan dat...dat is het mooie er van!!!

En we zagen beide in...zo is het goed!!!
Al gaf dat toch weer een beetje pijn...

Maar beter toen een beetje pijn...dan later spijt...
Afstand was in ons geval niet aan de orde.....14 km...
Maar wel een dochter die nog thuis woont...
En nu???
Ook zij gaat nu heel anders met de situatie om...


Laatst aangepast door
ZEELAND736
op donderdag 20 december 2012, 08:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 20 december 2012, 08:34
 
LEANNE226 schreef:
Er zit nog een heleboel tussen latten en trouwen.
Latten betekent dat je er voor kiest niet samen te gaan wonen(en in sommige gevallen ook een vrije relatie te hebben).
Ik denk dat de meeste mensen een relatie beginnen met de hoop de rest van je leven samen te zijn en dat begin je met wat je vroeger verkering zou noemen.Je bouwt je relatie langzaamaan op en houdt daarbij rekening met je eigen voorkeuren,je kinderen,je werk etc.etc.In de ene situatie is daar meer tijd voor nodig dan in de andere.Het is in alle gevallen verstandig ruim de tijd te nemen,zeker als er kinderen in het spel zijn.
Een huwelijksbelofte geven is een serieuze zaak en die geef je niet even na een paar weken.........

Hoe je die relatie in opbouw vorm geeft is een persoonlijke zaak.

Leanne, je hebt zeker gelijk: er zit nog een heleboel tussen latten en trouwen. Ik bedoelde eigenlijk meer, dat er zeker in de begintijd, een soort LAT-relatie zal zijn. Of je dat zo willen laten bestaan of uiteindelijk toch kiest om samen te gaan wonen is de volgende vraag. Ik wou er mee aan geven dat het niet altijd zo makkelijk is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: donderdag 20 december 2012, 09:20
 
JANS221 schreef:
Leanne, je hebt zeker gelijk: er zit nog een heleboel tussen latten en trouwen. Ik bedoelde eigenlijk meer, dat er zeker in de begintijd, een soort LAT-relatie zal zijn. Of je dat zo willen laten bestaan of uiteindelijk toch kiest om samen te gaan wonen is de volgende vraag. Ik wou er mee aan geven dat het niet altijd zo makkelijk is.

Er zit verschil tussen kunnen en willen.Ik denk dat iedereen een perfecte relatie wil maar het niet altijd krijgt of kan realiseren.
Daarom geven sommige reacties mij de kriebels(jouw reactie niet hoor)........het klinkt té perfect .Huisje,boompje,beestje,kindjes,allemaal huppelend in de ruime tuin der liefde en in harmonie aan de boterham..........mwah........dream on Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: donderdag 20 december 2012, 10:30
 
MARITIME853 schreef:
Ik geloof niet in een lat relatie. Lat relatie is bij mij ook een uitgesloten relatie dat ik nooit zou willen.

Liefde brengt juist samen, en als man zou ik niks anders willen om er te zijn voor mjn vrouw en haar kinderen.
Dan ervaar ik weer de verborgen dingen van het huwelijk....zoals ik het gekent heb....

Tja ik ben een van de weinige weduwnaren welke daar anders over denkt en hier op het forum reageer.

Maar de Heer heeft mij geleerdt om dit soort dingen tijdens contacten en of zien van iemand, te herkennen.
Komt juist doordat mijn vrouw een voorbeeld daarin is geweest (een kracht in mijn leven).

Vindt nu maar eens iemand welke de warmte en de liefde in haar/hem heeft in een relatie. Ook voor de mannen!!

Ben zelf ook 50 maar weet nog steeds om ware liefde te herkennen zoals op mijn 20e jaar.

Kan jou reactie goed begrijpen, ben zelf ook wel een beetje zo. Als ik van iemand houd wil ik die graag om me heen hebben en voor hem kunnen zorgen en hem voor mij laten zorgen en dat niet alleen int weekend maar de hele tijd.
Maar zoals anderen al schreven is dit niet altijd mogelijk. Vooral als je wat ouder bent ben je ergens helemaal gesetteld met een baan huis en kinderen die ergens naar school gaan. En ook die ander heeft ergens een huis baan enz.
Ik denk inderdaad dat iedereen eerst een soort van latten doet. Je gaat immers niet binnen 6 weken met elkaar trouwen. Nee je komt toch in een soort ritme van bij elkaar zijn als je beiden vrij bent. Is ook nodig om beide gezinnen naar elkaar toe te laten groeien.
Heeft mijns inziens niets met de kwaliteit van liefde te maken maar meer met wat mogelijk en wenselijk is


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op donderdag 20 december 2012, 10:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: donderdag 20 december 2012, 14:42
 
LEANNE226 schreef:
Er zit verschil tussen kunnen en willen.Ik denk dat iedereen een perfecte relatie wil maar het niet altijd krijgt of kan realiseren.
Daarom geven sommige reacties mij de kriebels(jouw reactie niet hoor)........het klinkt té perfect .Huisje,boompje,beestje,kindjes,allemaal huppelend in de ruime tuin der liefde en in harmonie aan de boterham..........mwah........dream on Knipoog smiley

Klopt...deze droom heb ik ook niet meer...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOANNIE702





Berichten: 1095

BerichtGeplaatst: donderdag 20 december 2012, 17:25
 
Lat relatie, aantal jaren terug geleden zou ik zeggen nee, nu kijk ik toch wel anders tegen aan! Ik zal niet zo gauw meer samen wonen of trouwen .

Nu zou ik zeggen lat relatie. Dat zegt ik nu................!

Een mens wikt maar God beschikt!


Laatst aangepast door
JOANNIE702
op donderdag 20 december 2012, 17:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VORDIS244





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: donderdag 20 december 2012, 23:12
 
JANS221 schreef:
Ik denk dat je hier op CM (bijna) niet aan een LAT-relatie ontkomt, of je dat nu wilt of niet. En zeker de eerste tijd, nadat je elkaar hebt leren kennen. En dat heeft niet alleen met afstand te maken. Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat er maar weinig mensen zijn die in een nieuwe relatie kunnen wachten met het beleven en genieten van seksualiteit tot ze weer getrouwd zijn. Dat is geen jaren vol te houden, of in dit geval tegen te houden. Liefde en seksualiteit horen bij elkaar. Maar uiteraard zullen er mensen zijn, die hier een andere mening over hebben, en dat mag.
Ik kan me ook niet voorstellen hoe iemand na 6 weken al over trouwen kan praten. Je kunt nog zo verliefd zijn en graag bij elkaar willen zijn, er zal toch in een moment van nuchterheid nagedacht en gepraat moeten worden. En om te gaan trouwen omdat men graag verder wil gaan dan elkaars handje vasthouden lijkt mij geen optie.
Over seks voor het huwelijk zijn al pagina s volgeschreven. Teksten opzoeken die seks voor het huwelijk goedkeurden, zijn er niet te vinden. Evenmin kun je teksten uit de Bijbel over het huwelijk en seksualiteit gebruiken voor nu. De wetten die toen golden waren geschreven voor toen. En in die tijd waren de wetten goed en gaven een stuk bescherming, juist voor vrouwen.
Hiermee heb ik dus in geen geval bedoeld dat ik het goed vind om zomaar met iedereen het bed te delen. Een (LAT-)relatie die voortkomt uit liefde tot elkaar en gebaseerd is op wederzijds respect is mijns inziens wel een vereiste.

Mooi geschreven Jans.

Als je leest dat van alle eerste huwelijken een kwart op een scheiding uitloopt en dat van alle tweede huwelijken of relaties 50 procent binnen 3 - 6 jaar eindigt, dan is het blijkbaar niet eenvoudig om succesvol een relatie op te bouwen. Zeker niet op latere leeftijd en of met kinderen.

Latten biedt de gelegenheid om elkaar goed te leren kennen, om te ontdekken of je je aan kunt passen aan gewoontes of onhebbelijkheden van de ander. En als het toch niet gaat zoals gewenst en gehoopt, dan kun je terugvallen op de eigen vertrouwde omgeving.

Ik zou er niet lichtvaardig aan beginnen maar een LAT relatie lijkt me een veilige en praktische relatievorm. Waarbij je m.i. Net zo veel of net zo weinig grip hebt op je relatie als in andere samenlevingsvormen. Het gaat om liefde, respect en vertrouwen. Wederzijds.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 december 2012, 00:09
 
Voor mij is het een principe kwestie tussen mezelf en God.
Mijn kinderen zijn groot gebracht met de waarden en normen van Het geloof.
En dan zou ik nu zelf dat alles loslaten???
Mijn dochter zou zeggen "papa je bent ziek".

Zelf hecht ik veel waarde aan sexuele gemeenschap.
Ook geloof ik, dat de "bijzaken"welke hier genoemd worden om te latten, voor God geen reden is.... Tevens een christen geloofd toch dat de Heer hun daarin leidt?

Er wordt toch in de kerk gezongen de Here leidt mij? Of is dat alleen op zondag.

Ik vind het zo jammer dat alles maar geaccepteerd wordt en goed gepraat wordt.
Ik vindt het veel belangrijker hoe kijkt God er tegenaan.
Het eerste gebod is immer "Heb God lief boven alles." ook op sexueel gebied in relatie's.

Verkerings tijd is normaal dat er vooraf gaat.
Latten is "living apart together". Dat is een keuze wanneer je niet je zelfstanigheid wil opgeven.

Maar het blijft een peroonlijke keuze. Ook naar God toe.


Laatst aangepast door
MARITIME853
op vrijdag 21 december 2012, 00:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 december 2012, 06:30
 
VORDIS244 schreef:
Mooi geschreven Jans.

Als je leest dat van alle eerste huwelijken een kwart op een scheiding uitloopt en dat van alle tweede huwelijken of relaties 50 procent binnen 3 - 6 jaar eindigt, dan is het blijkbaar niet eenvoudig om succesvol een relatie op te bouwen. Zeker niet op latere leeftijd en of met kinderen.

Latten biedt de gelegenheid om elkaar goed te leren kennen, om te ontdekken of je je aan kunt passen aan gewoontes of onhebbelijkheden van de ander. En als het toch niet gaat zoals gewenst en gehoopt, dan kun je terugvallen op de eigen vertrouwde omgeving.

Ik zou er niet lichtvaardig aan beginnen maar een LAT relatie lijkt me een veilige en praktische relatievorm. Waarbij je m.i. Net zo veel of net zo weinig grip hebt op je relatie als in andere samenlevingsvormen. Het gaat om liefde, respect en vertrouwen. Wederzijds.


Ik ben toentertijd het huwelijk ingestapt met (net als anderen) de bedoeling om bij elkaar te blijven tot de dood ons zou scheiden. Helaas kan zoiets anders lopen dan je gedacht hebt.
Ik ben me er nu van bewust dat het niet eenvoudig zal zijn om een nieuwe relatie op te bouwen. Aan de andere kant blijf ik erin geloven dat het mogelijk is. Het terug kunnen vallen op je eigen omgeving, hoeft niets te maken te hebben met het niet altijd bij elkaar willen zijn of het niet genoeg vertrouwen in elkaar hebben. Het heeft gewoon te maken met de nuchtere werkelijkheid. Het is ook niet zo dat ik samenwonen of trouwen daarmee uit wil sluiten, maar de stap is nu eenmaal groter/moeilijker als je allebei al je eigen leven hebt opgebouwd. Maar daarom hoeft een nieuwe liefde niet minder te zijn, wel anders.
Het blijft iets moois als twee mensen elkaar kunnen vinden, liefhebben, respecteren en vertrouwen en samen een manier kunnen vinden om een relatie op te bouwen in welke vorm dan ook.


Laatst aangepast door
JANS221
op vrijdag 21 december 2012, 06:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 december 2012, 07:56
 
JANS221 schreef:
Ik ben toentertijd het huwelijk ingestapt met (net als anderen) de bedoeling om bij elkaar te blijven tot de dood ons zou scheiden. Helaas kan zoiets anders lopen dan je gedacht hebt.
Ik ben me er nu van bewust dat het niet eenvoudig zal zijn om een nieuwe relatie op te bouwen. Aan de andere kant blijf ik erin geloven dat het mogelijk is. Het terug kunnen vallen op je eigen omgeving, hoeft niets te maken te hebben met het niet altijd bij elkaar willen zijn of het niet genoeg vertrouwen in elkaar hebben. Het heeft gewoon te maken met de nuchtere werkelijkheid. Het is ook niet zo dat ik samenwonen of trouwen daarmee uit wil sluiten, maar de stap is nu eenmaal groter/moeilijker als je allebei al je eigen leven hebt opgebouwd. Maar daarom hoeft een nieuwe liefde niet minder te zijn, wel anders.
Het blijft iets moois als twee mensen elkaar kunnen vinden, liefhebben, respecteren en vertrouwen en samen een manier kunnen vinden om een relatie op te bouwen in welke vorm dan ook.


Even off-topic.. de dood sluipt soms op een andere manier je huwelijk in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 december 2012, 08:09
 
JOL252 schreef:
Even off-topic.. de dood sluipt soms op een andere manier je huwelijk in.

Je hebt gelijk!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNE927





Berichten: 96

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 december 2012, 10:24
 
VORDIS244 schreef:
Mooi geschreven Jans.

Als je leest dat van alle eerste huwelijken een kwart op een scheiding uitloopt en dat van alle tweede huwelijken of relaties 50 procent binnen 3 - 6 jaar eindigt, dan is het blijkbaar niet eenvoudig om succesvol een relatie op te bouwen. Zeker niet op latere leeftijd en of met kinderen.

Latten biedt de gelegenheid om elkaar goed te leren kennen, om te ontdekken of je je aan kunt passen aan gewoontes of onhebbelijkheden van de ander. En als het toch niet gaat zoals gewenst en gehoopt, dan kun je terugvallen op de eigen vertrouwde omgeving.

Ik zou er niet lichtvaardig aan beginnen maar een LAT relatie lijkt me een veilige en praktische relatievorm. Waarbij je m.i. Net zo veel of net zo weinig grip hebt op je relatie als in andere samenlevingsvormen. Het gaat om liefde, respect en vertrouwen. Wederzijds.

Heel mooi geschreven Vordis, zo is precies als ik het ook zie. Dank!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 10 Volgende
Pagina 1 van 10