ChristianMatch
 


Forum

Eerst het vlees, of eerst het Hart?!
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5 6 7 8
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
CORNE927





Berichten: 96

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 13:26
 
Sexualiteit is en blijft een hot topic en daarom wellicht interessant hier een aparte topic van te maken, want nu verzand de hele discussie eerst vlees of hart in het niets.

Handig zou ook zijn om het dan op te splitsen, zoals bijvoorbeeld gecategoriseerd naar leeftijd, bijv tot 25 jaar, van 25 tot 50 en vanaf 50. Ook een subtopic over zelfbevrediging lijkt me handig.

De kunst is dan wel om inhoudelijk te blijven reageren, waarbij mijn voorstel zou zijn kleine subtopics te maken, daar je anders te snel door de bomen het bos niet meer ziet.

't is maar een idee en zelf heb ik geen behoefte dit te moeten openen, maar om e.e.a. helder te houden misschien wel nuttig te doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KEITH722





Berichten: 259

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 13:47
 
ZOEKER064 schreef:
Even helemaal off-topic:De bijbel als het boek der antwoorden. daar is heel wat over te zeggen. Hoe lees ik de Bijbel? Als daar iets wordt geschreven over een voorval in die tijd is dat dan norm voor vandaag/

Maar dat is helemaal off-topic zoeker! Inderdaad.

In de zucht tot het creeren van antwoorden is er wel een enkele tekst die iets zegt op dit gebied, beter die je zou kunnen uitleggen als dat het hier iets mee te maken heeft en die is dan ook zo'n beetje spreekwoordelijk vastgelegd in de nederlandse taal: Gen 38:9

[6] Voor Er, zijn oudste zoon, koos Juda een vrouw die Tamar heette. [7] Er was slecht in de ogen van de HEER, en daarom liet de HEER hem sterven. [8] Toen zei Juda tegen Onan: ‘Vervul je zwagerplicht: trouw met de vrouw van je broer en verwek voor je broer nakomelingen bij haar.’ [9] Maar omdat Onan wist dat zo’n kind niet als zijn nageslacht zou gelden, liet hij telkens als hij met de vrouw van zijn broer gemeenschap had zijn zaad op de grond terechtkomen, zodat hij geen nakomelingen voor zijn broer zou verwekken. [10] Wat hij deed was slecht in de ogen van de HEER, en daarom liet de HEER ook hem sterven.

Het verspillen van zaad kreeg de doodstraf. En dat is in de christelijke cultuur geworden tot zelfbevrediging is een heel ernstige zonde.

Het heeft geleid tot het woord onaneren in de Van Dale

onaneren [masturberen] {1824} genoemd naar Onan in Genesis 38:9.

opmerking van het www:

Opmerkelijk genoeg ontbreekt onaneren in het wetenschappelijke Woordenboek der Nederlandsche Taal, hoewel het al sinds lange tijd wordt gebruikt. Weiland vermeldt het in 1824 en Kramers geeft in 1847 de vormen onanie (‘de zelfbevlekking, onnatuurlijke prikkeling der geslachtsdelen’), onaneren (‘dat kwaad bedrijven’) onanist en onaniet.

Mooi voorbeeld van omgang van ons mensen met de bijbel.

back ontopic

Ooh dan gaat het dus heel ergens anders over dan over "den onnatuurlijke prikkeling der geslachtsdelen" Heldere uiteenzetting zoeker!

(eh, in de zin hieronder van je mist geloof ik een dubbele punt > :

Het verspillen van zaad kreeg de doodstraf. En dat is in de christelijke cultuur geworden tot zelfbevrediging is een heel ernstige zonde.)

a


Laatst aangepast door
KEITH722
op zondag 20 januari 2013, 13:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KEITH722





Berichten: 259

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 14:02
 
CORNE927 schreef:
Sexualiteit is en blijft een hot topic en daarom wellicht interessant hier een aparte topic van te maken, want nu verzand de hele discussie eerst vlees of hart in het niets.

Handig zou ook zijn om het dan op te splitsen, zoals bijvoorbeeld gecategoriseerd naar leeftijd, bijv tot 25 jaar, van 25 tot 50 en vanaf 50. Ook een subtopic over zelfbevrediging lijkt me handig.

De kunst is dan wel om inhoudelijk te blijven reageren, waarbij mijn voorstel zou zijn kleine subtopics te maken, daar je anders te snel door de bomen het bos niet meer ziet.

't is maar een idee en zelf heb ik geen behoefte dit te moeten openen, maar om e.e.a. helder te houden misschien wel nuttig te doen.


is gelukkig allemaal al uitgelegd in de vorige postings Corne Lachende smiley en (na)vragen staat vrij
Nieuwe topics hoeven er dan ook niet meer over geopend te worden imho (in my humble opinion)

zie ook Thomas' posting hieronder

a


Laatst aangepast door
KEITH722
op zondag 20 januari 2013, 14:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 14:04
 
CORNE927 schreef:
Sexualiteit is en blijft een hot topic en daarom wellicht interessant hier een aparte topic van te maken, want nu verzand de hele discussie eerst vlees of hart in het niets.

Handig zou ook zijn om het dan op te splitsen, zoals bijvoorbeeld gecategoriseerd naar leeftijd, bijv tot 25 jaar, van 25 tot 50 en vanaf 50. Ook een subtopic over zelfbevrediging lijkt me handig.

De kunst is dan wel om inhoudelijk te blijven reageren, waarbij mijn voorstel zou zijn kleine subtopics te maken, daar je anders te snel door de bomen het bos niet meer ziet.

't is maar een idee en zelf heb ik geen behoefte dit te moeten openen, maar om e.e.a. helder te houden misschien wel nuttig te doen.


http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1744

Ik plaatste eerder deze reactie over masturbatie:



Waarom zou masturberen een probleem zijn? Alle alleenstaande mannen doen het en verreweg de meeste vrouwen ook. Er is geen Bijbelse grond te vinden die het verbiedt, de daad van Onan was geen zelfbevrediging. Gewoon voor het zingen de kerk uit, populair gezegd, terwijl hij een opdracht had. Deze Bijbeltekst is vaak misbruikt om zelfbevrediging als zonde te betitelen maar had daar niets mee te maken. Er is geen enkele link tussen masturbatie en zonde in de Bijbel te vinden. Over vrouwelijke seksualiteit spreekt de Bijbel haast niet. Er is ook niks mis mee. Verdringing is vooral bepaald slecht voor je geestelijke gezondheid. Seksueel verlangen is niet fout, het fantaseren erover ook niet en als er geen partner is dan is masturbatie volstrekt normaal. Dat de meesten liever de liefde bedrijven met een partner is evident, maar je moet je er geen schuldgevoel over laten aanpraten als die er even niet is.
Verder vraag ik me wel eens af waarom bij het onderwerp seksualiteit op CM altijd door een aantal mensen een link wordt gelegd naar pathologisch gedrag. Zien we masturbatie als iets wat niet hoort of mag? Het is een bron van geestelijke en lichamelijke gezondheid. Zijn we als Christenen anno 2011 nog steeds verstrikt in de gedachte dat het iets slechts is? De behoefte leeft bij iedereen en dat is echt in de schepping of de natuur ingebouwd. Onbevredigde verlangens zijn in ieder geval niet goed voor een mens. En je schaadt met masturbatie heus niemand, ook jezelf niet. Mensen die je schuldgevoelens willen aanpraten op dit punt zijn pas een gevaar voor de geestelijke volksgezondheid.

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 20 januari 2013, 15:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNE927





Berichten: 96

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 15:01
 
THOMAS968 schreef:
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1744Ik plaatste eerder deze reactie over masturbatie:

Geplaatst: zaterdag 30 april 2011, 10:21

Waarom zou masturberen een probleem zijn? Alle alleenstaande mannen doen het en verreweg de meeste vrouwen ook. Er is geen Bijbelse grond te vinden die het verbiedt, de daad van Onan was geen zelfbevrediging. Gewoon voor het zingen de kerk uit, populair gezegd, terwijl hij een opdracht had. Deze Bijbeltekst is vaak misbruikt om zelfbevrediging als zonde te betitelen maar had daar niets mee te maken. Er is geen enkele link tussen masturbatie en zonde in de Bijbel te vinden. Over vrouwelijke seksualiteit spreekt de Bijbel haast niet. Er is ook niks mis mee. Verdringing is vooral bepaald slecht voor je geestelijke gezondheid. Seksueel verlangen is niet fout, het fantaseren erover ook niet en als er geen partner is dan is masturbatie volstrekt normaal. Dat de meesten liever de liefde bedrijven met een partner is evident, maar je moet je er geen schuldgevoel over laten aanpraten als die er even niet is.
Verder vraag ik me wel eens af waarom bij het onderwerp seksualiteit op CM altijd door een aantal mensen een link wordt gelegd naar pathologisch gedrag. Zien we masturbatie als iets wat niet hoort of mag? Het is een bron van geestelijke en lichamelijke gezondheid. Zijn we als Christenen anno 2011 nog steeds verstrikt in de gedachte dat het iets slechts is? De behoefte leeft bij iedereen en dat is echt in de schepping of de natuur ingebouwd. Onbevredigde verlangens zijn in ieder geval niet goed voor een mens. En je schaadt met masturbatie heus niemand, ook jezelf niet. Mensen die je schuldgevoelens willen aanpraten op dit punt zijn pas een gevaar voor de geestelijke volksgezondheid.

Thomas.

Ok, Thomas, niks aan toe te voegen inderdaad. Een nieuw topic hoeft inderdaad niet.
Goeie reactie van je ook destijds en pijnlijk duidelijk is het taboe nog steeds, ondanks de enorme revolutie hiervan sinds de jaren 60.

Ik bedoel er in dit verband enkel mee dat er open en eerlijk over gepraat kan worden. En nee, persoonlijke details zijn niet nodig, maar op hoofdlijnen discussiëren kan wel verhelderend zijn voor velen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNE927





Berichten: 96

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 15:03
 
THOMAS968 schreef:
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1744Ik plaatste eerder deze reactie over masturbatie:

Geplaatst: zaterdag 30 april 2011, 10:21

Waarom zou masturberen een probleem zijn? Alle alleenstaande mannen doen het en verreweg de meeste vrouwen ook. Er is geen Bijbelse grond te vinden die het verbiedt, de daad van Onan was geen zelfbevrediging. Gewoon voor het zingen de kerk uit, populair gezegd, terwijl hij een opdracht had. Deze Bijbeltekst is vaak misbruikt om zelfbevrediging als zonde te betitelen maar had daar niets mee te maken. Er is geen enkele link tussen masturbatie en zonde in de Bijbel te vinden. Over vrouwelijke seksualiteit spreekt de Bijbel haast niet. Er is ook niks mis mee. Verdringing is vooral bepaald slecht voor je geestelijke gezondheid. Seksueel verlangen is niet fout, het fantaseren erover ook niet en als er geen partner is dan is masturbatie volstrekt normaal. Dat de meesten liever de liefde bedrijven met een partner is evident, maar je moet je er geen schuldgevoel over laten aanpraten als die er even niet is.
Verder vraag ik me wel eens af waarom bij het onderwerp seksualiteit op CM altijd door een aantal mensen een link wordt gelegd naar pathologisch gedrag. Zien we masturbatie als iets wat niet hoort of mag? Het is een bron van geestelijke en lichamelijke gezondheid. Zijn we als Christenen anno 2011 nog steeds verstrikt in de gedachte dat het iets slechts is? De behoefte leeft bij iedereen en dat is echt in de schepping of de natuur ingebouwd. Onbevredigde verlangens zijn in ieder geval niet goed voor een mens. En je schaadt met masturbatie heus niemand, ook jezelf niet. Mensen die je schuldgevoelens willen aanpraten op dit punt zijn pas een gevaar voor de geestelijke volksgezondheid.

Thomas.

Ok, Thomas, niks aan toe te voegen inderdaad. Een nieuw topic hoeft inderdaad niet.
Goeie reactie van je ook destijds en pijnlijk duidelijk is het taboe nog steeds, ondanks de enorme revolutie hiervan sinds de jaren 60.

Ik bedoel er in dit verband enkel mee dat er open en eerlijk over gepraat kan worden. En nee, persoonlijke details zijn niet nodig, maar op hoofdlijnen discussiëren kan wel verhelderend zijn voor velen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 22:34
 
Ik ben in ieder geval blij dat je weer actief bent. Geneuzel is er al genoeg op de fora. In het verleden hebben discussies over dit soort onderwerpen er wel toe geleid dat een topic op slot ging. Het idee dat seksualiteit eigenlijk slecht of zelfs zondig is, is voor veel leden een vanzelfsprekendheid. Neem het begrip masturbatie. Veel mensen en naar mijn indruk vaak vrouwen, hebben er de grootste moeite mee, terwijl er werkelijk geen enkele bijbelse basis voor is. Het moeilijke van deze topics is dat je eerst ingeslepen vooronderstellingen moet ontkrachten. Ik moet wel zeggen dat ik als reactie op het stuk hierboven indertijd veel reacties van vrouwen kreeg die het bevrijdend vonden. Vooral uit reformatorische en wat zwaarder evangelische kring. Een goede discussie kan echt mensen helpen. Probleem in de discussie zijn altijd mensen die de kerkelijke cultuur mbt sexualiteit in hun eigen kerkelijke kring als norm voor het Christendom zien. Dat er bijbelteksten bijgehaald worden die fout zijn geinterpreteerd is bijna altijd zo. In de Bijbel staat dat Onan de opdracht van God negeerde en zijn zwagerplicht niet deed. Het werd geinterpreteerd als masturbatie. Veel christelijke mensen lijden onder dit soort fouten maar de kerkelijke traditie houdt het vaak in stand. In evangelische kringen is het soms maar niet altijd zo dat het kader erg zwak is en weinig theologisch geschoold. Nieuw-bekeerden worden vaak met bijbeluitleg geconfronteerd die nooit zou voorkomen als de voorgangers een fatsoenlijke theologiestudie in exegese hadden gevolgd.

Veel mensen willen hun eigen vroomheid ook illustreren door het gebruik van veel bijbelteksten. Als het vroom en in de geest klinkt dan is het goed en in sommige kringen is het ook zo dat dat werkt. Ze raken uitermate gefrustreerd als je ze op een fout gebruik van bijbelteksten wijst. En al helemaal als je die manier van werken ter discussie stelt. De doelstellingen van de stenengooiers liggen ook vaak in het profileren van een eigen ego. Het is bovendien zo dat het in de eigen kring als norm wordt gezien het zo te doen en dan zijn mensen die er anders over denken natuurlijk geen ware of echte christenen. Je moet wel durven, denk ik dan. Je zag in eerdere discussies over het onderwerp dat men de kerkelijke traditie verwart met wat er echt bedoeld is.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 20 januari 2013, 23:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 23:17
 
THOMAS968 schreef:
Ik ben in ieder geval blij dat je weer actief bent. Geneuzel is er al genoeg op de fora. In het verleden hebben discussies over dit soort onderwerpen er wel toe geleid dat een topic op slot ging. Het idee dat seksualiteit eigenlijk slecht of zelfs zondig is, is voor veel leden een vanzelfsprekendheid. Neem het begrip masturbatie. Veel mensen en naar mijn indruk vaak vrouwen, hebben er de grootste moeite mee, terwijl er werkelijk geen enkele basis voor is. Het moeilijke van deze topics is dat je eerst ingeslepen vooronderstellingen moet ontkrachten. Ik moet wel zeggen dat ik als reactie op het stuk hierboven indertijd veel reacties van vrouwen kreeg die het bevrijdend vonden. Vooral uit reformatorische en wat zwaarder evangelische kring. Een goede discussie kan echt mensen helpen. Probleem in de discussie zijn altijd mensen die de kerkelijke cultuur mbt sexualiteit in hun eigen kerkelijke kring als norm voor het Christendom zien. Dat er bijbelteksten bijgehaald worden die fout zijn geinterpreteerd is bijna altijd zo. In de Bijbel staat dat Onan de opdracht van God negeerde en zijn zwagerplicht niet deed. Het werd geinterpreteerd als masturbatie. Veel christelijke mensen lijden onder dit soort fouten maar de kerkelijke traditie houdt het vaak in stand. In evangelische kringen is het soms maar niet altijd zo dat het kader erg zwak is en weinig theologisch geschoold. Nieuw-bekeerden worden vaak met bijbeluitleg geconfronteerd die nooit zouden voorkomen als de voogangers een fatsoenlijke theologiestudie hadden gevolgd.

Veel mensen willen hun eigen vroomheid ook illustreren door het gebruik van veel bijbelteksten. Als het vroom en in de geest klinkt dan is het goed en in sommige kringen is het ook zo, dat dat werkt. Ze raken uitermate gefrustreerd als je ze op een fout gebruik van bijbelteksten wijst. De doelstellingen van de stenengooiers liggen ook vaak in het profileren van een eigen ego. Je zag in eerdere discussies over het onderwerp dat men de kerkelijke traditie verwart met wat er echt bedoeld is.

Thomas


Ik ben erg blij met de openheid waarmee jullie met dit onderwerp komen.
Het is zo dat vanaf de kansel een hoop bangmakerij over seksualiteit over de kwetsbare en gezagsgetrouwe kerkgangers is uitgestort.

Ook in mijn puberteit werd er nog gedreigd met zweren, blindheid en ziektes als je masturbeerde.( Mijn ouders vonden dat belachelijk maar maanden ons wel voorzichtig te zijn en vooral zuinig op jezelf.)

Als uitleg werd mij verteld dat dat bedoeld was om reden dat het zaad niet mocht worden verspild maar moest worden benut voor de voortplanting. En dat je de liefde niet voortijdig moet opwekken, het vuurtje oprakelen mag pas in de huwelijksnacht.

De kerk heeft veel tijd gehad om de angst diep tot in het dna te laten wortelen.
Ik was tiener ten tijde van de seksuele revolutie en werd door mijn zich ontwikkelende ouders en mijn eigen verstand beschermd tegen de excessen ervan.
De overgang van een seksuele angstcultuur naar een ongebreidelde vrijheid was erg groot en menigeen werd meegesleurd in de waan van die tijd.
Wat mij opvalt is dat er ondanks al die emancipatie nog veel seksueel kwaad geschiedt, denk aan de loverboys...
Liefde en seksualiteit worden nog steeds misbruikt. De mens is tot het kwaad geneigd en gelukkig in staat tot veel goed. Enfin dat is een ander topic.
Seksuele bevrijding en vrijheid is een groot goed waarbij wederzijds respect, te beginnen bij respect voor jezelf, vriendschap en liefde hoog in het vaandel mogen prijken.
Bij de schepping is seksualiteit inbegrepen zoals Thomas al zei. Het is niet zondig en vies. Misbruik ervan is dat wel. Een gezonde seksualiteit begint bij de opvoeding, het voorleven van de ouders en hun voorlichting. Dat garandeert niks maar geeft wel een gezonde basis mee.
Met seks pas beginnen als je werkelijk zoveel in elkaar ziet dat je zeker weet dat je verder wilt met elkaar vind ik erg belangrijk.
Masturbatie vind ik voor de beide seksen een gezond en volkomen normaal alternatief, beter dan one-night-stands en je vergrijpen aan iemand alleen om de seksuele bevrediging. Dat schaar ik onder respectloos seksueel handelen, jezelf en de ander verlagen.
Seksualteit is wat mij betreft een uiting van de vriendschap en de liefde die je voor elkaar voelt, de relatie begint er niet mee maar is wel een onmisbaar aspect van een volledige liefdesrelatie.
Seks bewaren tot na het huwelijk is een mooi romantisch gegeven wat haalbaar kan zijn voor jonge mensen zonder ervaring.
Als je al eens een volledige liefdeservaring hebt gehad is het lastig lang te wachten en het wanneer bepaal je in deze tijd gelukkig samen.
Te snel trouwen om uit huis te kunnen gaan zoals vroeger wel gebeurde is vragen om problemen en die waren er dan ook legio.
Zwanger worden om te kunnen trouwen gebeurt nu ook weer veel meer dan enkele tientallen jaren geleden. Vooral in de sociaal zwakkere milieus komt dat weer veel voor.
Angst en schroom voor seks, er niet volledig van kunnen genieten gepaard gaand met schuld- en minderwaardigheidsgevoelens komen bij heel veel vrouwen voor. Geduld met jezelf en met elkaar hebben en met respect met je eigen en elkaars seksualiteit omgaan helpt samen een begaanbaar pad te maken waar je ook op dit gebied ten volle tot je recht mag komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 21 januari 2013, 00:04
 
Stukje uit de bijdrage van Thomas: Veel mensen willen hun eigen vroomheid ook illustreren door het gebruik van veel bijbelteksten. Als het vroom en in de geest klinkt dan is het goed en in sommige kringen is het ook zo, dat dat werkt. Ze raken uitermate gefrustreerd als je ze op een fout gebruik van bijbelteksten wijst.

Idd. En ook met in bijna elke zin, De Heer, God, Vaderhart, demonen, werdergeboren, woestijn, moeras enz.te schrijven. En idd. een hoop Bijbelteksten, Nou is dat wel oke, maar ja, in elke alinea, ik lees ze dan ook niet eens meer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNE927





Berichten: 96

BerichtGeplaatst: maandag 21 januari 2013, 00:33
 
Thomas & Mieke,

Wow, we hebben niet eens een nieuw topic nodig, wat een mooie bijdragen, ga zo door. Ik vind het vooral van Mieke knap dat ze dit zo durft te schrijven, wat een verademing. Ik wil Thomas niks te kort doen, maar mannen lijken dit wat makkelijker te kunnen opschrijven volgens mij.

Hoop dat hierdoor een mooie discussie op gang komt die velen hier zal helpen met dit onderwerp....want dat lijkt me hard nodig als ik wat reacties lees her en der en waar mensen behoorlijk mee in de knoop zitten.

Ik had nooit gedacht dat mijn idee van nieuw topic al tot dit resultaat zou leiden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 08:05
 
SHANITA130 schreef:
Stukje uit de bijdrage van Thomas: Veel mensen willen hun eigen vroomheid ook illustreren door het gebruik van veel bijbelteksten. Als het vroom en in de geest klinkt dan is het goed en in sommige kringen is het ook zo, dat dat werkt. Ze raken uitermate gefrustreerd als je ze op een fout gebruik van bijbelteksten wijst.

Idd. En ook met in bijna elke zin, De Heer, God, Vaderhart, demonen, werdergeboren, woestijn, moeras enz.te schrijven. En idd. een hoop Bijbelteksten, Nou is dat wel oke, maar ja, in elke alinea, ik lees ze dan ook niet eens meer.

Precies, en los van al die teksten vraag ik mij wel eens af of ze niet te vaak gebruikt worden voor eigen gewin.
Zonder ook maar je best te doen het in eigen woorden te zetten, of op grond van die teksten, een verklaring te zetten.
Ik vraag me wel eens af, of deze mensen, in het dagelijkse leven ook zo met Bijbel teksten lopen te zwaaien.
Of dat doel nastreven in het dagelijkse leven van deze teksten.
Het is makkelijk om deze teksten, hier op forum over te schrijven, maar ook naleven in het dagelijkse leven, en gedrag in andere topic,s op forum.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COBY648





Berichten: 42

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 april 2013, 15:45
 
GERRIT084 schreef:
Het is maar net wat je zoekt, gaan we eerst proberen, één vlees te worden, of gaan we eerst kijken, samen één hart te vormen.

Ik heb het een keer geprobeerd eerst bij het eerste te beginnen, maar dat liep op niets uit, waar ik op latere leeftijd best een schuld gevoel aan heb over gehouden.
De tweede en laatste keer, toen het tweede, en dat is ook niet gelukt, het andere hart was te diep, of in ieder geval, al diep gekwetst.
De fout van ons mensen is dit, vergelijken, met die ander met wie het mis is gegaan, nou geen één hart is het zelfde, elk hart is er één apart.
Maar ook ik weet het, het is makkelijker, één vlees te worden, dan één hart.
Twee verschillende harten, mogen best de kans krijgen, één nieuw hart te gaan vormen, nog voor er sprake gaat worden, één vlees te zijn.

Nou het eerste sowieso niet, dat geintje daar trap ik niet meer in.
Ja, dat mag wel hoor, er staat nergens in de Thora dat je geen sex mag voor het huwelijk, och, ik vind je toch niks, het huwelijk gaat toch niet door, 1 april, het was dus toch gewoon hoererij.


Laatst aangepast door
COBY648
op dinsdag 16 april 2013, 16:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COBY648





Berichten: 42

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 april 2013, 15:47
 
-

Laatst aangepast door
COBY648
op dinsdag 16 april 2013, 15:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COBY648





Berichten: 42

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 april 2013, 16:13
 
-

Laatst aangepast door
COBY648
op dinsdag 16 april 2013, 16:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 april 2013, 17:09
 
Binnen een relatie van liefde en trouw is het elkaar leren kennen en het beminnen van elkaar en het beleven van seksualiteit onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het hoort bij elkaar en daarom moet je het niet los van elkaar zien of proberen te scheiden. De definitie van seks is voor een ieder ook weer anders. Seksuele gevoelens en verlangens zijn in elk mens aanwezig en dat is niet iets om je schuldig over te voelen, het hoort bij ons mens-zijn. In een beginnende relatie moet je altijd naar elkaar toe groeien en elkaar leren kennen, zowel wat betreft het hart en het vlees en het omgaan met die gevoelens en verlangens.

Laatst aangepast door
JANS221
op dinsdag 16 april 2013, 17:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLO606





Berichten: 9

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 april 2013, 19:32
 
JANS221 schreef:
Binnen een relatie van liefde en trouw is het elkaar leren kennen en het beminnen van elkaar en het beleven van seksualiteit onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het hoort bij elkaar en daarom moet je het niet los van elkaar zien of proberen te scheiden. De definitie van seks is voor een ieder ook weer anders. Seksuele gevoelens en verlangens zijn in elk mens aanwezig en dat is niet iets om je schuldig over te voelen, het hoort bij ons mens-zijn. In een beginnende relatie moet je altijd naar elkaar toe groeien en elkaar leren kennen, zowel wat betreft het hart en het vlees en het omgaan met die gevoelens en verlangens.

Is mooi geschreven, maar meerderen beperken zich teveel tot het eerste.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: woensdag 17 april 2013, 22:10
 
JANS221 schreef:
Binnen een relatie van liefde en trouw is het elkaar leren kennen en het beminnen van elkaar en het beleven van seksualiteit onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het hoort bij elkaar en daarom moet je het niet los van elkaar zien of proberen te scheiden. De definitie van seks is voor een ieder ook weer anders. Seksuele gevoelens en verlangens zijn in elk mens aanwezig en dat is niet iets om je schuldig over te voelen, het hoort bij ons mens-zijn. In een beginnende relatie moet je altijd naar elkaar toe groeien en elkaar leren kennen, zowel wat betreft het hart en het vlees en het omgaan met die gevoelens en verlangens.

Ben het helemaal met je eens Jans. Je hebt het prachtig omschreven.
Ik wil er nog aan toevoegen dat seksualiteit ook een manier is waarop twee lichamen met elkaar praten. Ik elke liefdevolle relatie is lichaamstaal net zo belangrijk als het gesproken woord. Iedere aanraking vertegenwoordigt een reeks van gevoelens die niet in woorden tot uitdrukking gebracht zouden kunnen worden.
Gr Marenth
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 17 april 2013, 22:17
 
MARENTH030 schreef:
Ben het helemaal met je eens Jans. Je hebt het prachtig omschreven.
Ik wil er nog aan toevoegen dat seksualiteit ook een manier is waarop twee lichamen met elkaar praten. Ik elke liefdevolle relatie is lichaamstaal net zo belangrijk als het gesproken woord. Iedere aanraking vertegenwoordigt een reeks van gevoelens die niet in woorden tot uitdrukking gebracht zouden kunnen worden.
Gr Marenth

Mooie toevoeging!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: donderdag 18 april 2013, 22:13
 
JANS221 schreef:
Mooie toevoeging!


Dank je wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: donderdag 4 juli 2013, 09:10
 
MARENTH030 schreef:
Ben het helemaal met je eens Jans. Je hebt het prachtig omschreven.
Ik wil er nog aan toevoegen dat seksualiteit ook een manier is waarop twee lichamen met elkaar praten. Ik elke liefdevolle relatie is lichaamstaal net zo belangrijk als het gesproken woord. Iedere aanraking vertegenwoordigt een reeks van gevoelens die niet in woorden tot uitdrukking gebracht zouden kunnen worden.
Gr Marenth

Tja, het is een tijdje terug Boze smiley maar niet tegenstaande van .........
Het is nu éénmaal wel zo, dat je het wel moet beperken tot één, hoe mooi je het ook omschrijft.
En niet alles maar goed vinden om dat wij het zo vinden, zeker en te meer in de tijdsgeest waarin wij tegenwoordig leven.

Het is net als door rood rijden, het mag niet, maar we doen het toch omdat het ons nu net toevallig zo uitkomt.
En wij deden het allemaal, en er werd niets van gezegd, we waren het nu éénmaal zo gewend, iedereen deed het toch, zo veel mogelijk.
En dan kom je op een gegeven moment voor de rechter, en daar sta je alleen, ben toch echt wel bang, dat je dan niet wegkomt.
Onder het mom, iedereen deed het zo............... Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 4 juli 2013, 17:36
 
GERRIT084 schreef:
Tja, het is een tijdje terug Boze smiley maar niet tegenstaande van .........
Het is nu éénmaal wel zo, dat je het wel moet beperken tot één, hoe mooi je het ook omschrijft.
En niet alles maar goed vinden om dat wij het zo vinden, zeker en te meer in de tijdsgeest waarin wij tegenwoordig leven.

Het is net als door rood rijden, het mag niet, maar we doen het toch omdat het ons nu net toevallig zo uitkomt.
En wij deden het allemaal, en er werd niets van gezegd, we waren het nu éénmaal zo gewend, iedereen deed het toch, zo veel mogelijk.
En dan kom je op een gegeven moment voor de rechter, en daar sta je alleen, ben toch echt wel bang, dat je dan niet wegkomt.
Onder het mom, iedereen deed het zo............... Gefrustreerde smiley

Ha, die Gerrit, je bent weer terug en loop weer te mopperen. Knipoog smiley En je hebt deze oude topic van je maar weer eens opgezocht?
Ik omschrijf het niet alleen mooi, zoals je opmerkt, het is ook mooi! En er hoeven zelfs geen excuses voor verzonnen te worden. Zoals ik al schreef zijn seksuele gevoelens en verlangens in elk mens aanwezig en dat is niet iets om je schuldig over te voelen, het hoort bij ons mens-zijn. Elkaar liefhebben en beminnen is normaal, en daar is niets mis mee.


Laatst aangepast door
JANS221
op donderdag 4 juli 2013, 17:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: donderdag 4 juli 2013, 18:06
 
JANS221 schreef:
Ha, die Gerrit, je bent weer terug en loop weer te mopperen. Knipoog smiley En je hebt deze oude topic van je maar weer eens opgezocht?
Ik omschrijf het niet alleen mooi, zoals je opmerkt, het is ook mooi! En er hoeven zelfs geen excuses voor verzonnen te worden. Zoals ik al schreef zijn seksuele gevoelens en verlangens in elk mens aanwezig en dat is niet iets om je schuldig over te voelen, het hoort bij ons mens-zijn. Elkaar liefhebben en beminnen is normaal, en daar is niets mis mee.

Ikke mopperen Verraste, verbaasde smiley wel nee kindje ik zette toch, mooi verwoord Geschokte, onthutste smiley maar ik ben het met grote lijnen wel eens, dat wel, maarrrrrrrrrrr
De theorie het toch wel anders beweerd, maar de mens heeft zo zijn eigen theologie, en ieder vogeltje (mens) zingt zoals het gebekt(1) is.


(gebekt, is van oud Hollands spreekwoord. zoals het er staat bij (1) dus geen scheldwoord en ook niet grof, maar zo was het in de oertijd, kan het ook niet helpen een jaar of wat terug)
Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5 6 7 8
Pagina 8 van 8