ChristianMatch
 


Forum

Pinksteren, mooie slotstrofe.
ChristianMatch forum index » Gedichten
Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 20 mei 2013, 11:47
 
Op 25 mei wordt in Monnickendam het Nieuwe Liedboek voor de Kerken gepresenteerd. Ongeveer 120 liederen (berijmd en onberijmd) uit dat liedboek zijn van de hand van Sytze de Vries (1945).
Zijn vroegste herinneringen zijn aan pake en beppe in Leeuwarden. Met de wandelstok als aanwijsstok leerde pake hem lezen, zittend op beppe’s schoot leerde hij psalmen zingen. Het verklaart waarom bij hem zingen en schrijven levenslang bij elkaar zijn gebleven. Voor De Vries is schrijven een manier van ordenen, van chaos bedwingen. Als hij zijn gedachten heeft kunnen ordenen tot een lied of een gedicht, dan heeft hij er grip op gekregen. Op de dag van uitzending is het Pinksteren, het feest van de uitstorting van de Heilige Geest. Sytze de Vries: ‘De Heilige Geest is dat wat God bewogen heeft vanaf het begin en wat ons in beweging zet. Het is dezelfde Geest, de adem, Ruach, die in Genesis over de wateren blies: de schepping werd daar letterlijk en figuurlijk uitgebroed.’
Hij vindt dat we niet zo moeilijk moeten doen als we het over de Heilige Geest hebben: ‘Hoe vaak hebben we het niet over wat je ‘motiveert’, ‘bezielt’ en ‘inspireert’?’
Zijn dierbare tekst is het pinkstergedicht ‘Tussen het zingende kerkvolk’ van de man die hij zijn ‘voedstervader’ noemt, de dichter en theoloog Willem Barnard.



Tussen het zingende kerkvolk


Soms, als ze hun Iongen
te boven zingen,
het dak staat bol van geluid,
kijk ik mijn ogen uit:

alles verandert, de dingen
staan stil te dansen, het altaar haast
swingende , pinkstertongen
worden de kaarsen en de gezichten

van de gewoonste stervelingen
glanzen van licht.
Ik verwonder mij
tot ik versta:

zonder die tranen in mijn ogen
had zich de wereld niet bewogen,
gingen de dingen niet opgetogen
al dat geloven achterna.

Willem Barnard


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 20 mei 2013, 12:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: maandag 20 mei 2013, 16:09
 
Dit heeft te maken met Pinksteren...vandaar dat ik het na het verhaal van Thomas plaats......

Mijn...(onze) dochter mocht vanmorgen belijdenis van haar geloof afleggen...
In de gemeente...voor de gemeente, maar bovenal...voor God..

Twee zonen en Oma waren erbij...en haar vader.
Samen met 25 andere jonge mensen....aangrijpend mooi...

De tekst voor al deze jonge mensen staat in Handelingen...

Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien.....


Ik hoop en wens....dat ze maar veel haar vertrouwen mag stellen....op die Heere...die nooit los laat wat Zijn Hand is begonnen...

Van onze eigen kracht en wijsheid zullen we het niet moeten hebben..

Lieve dochter:
Vertrouw op de Heer met heel je hart,
Steun niet op eigen inzicht.
Denk aan Hem bij alles wat je doet
dan baant Hij voor jou de weg.


Laatst aangepast door
ZEELAND736
op maandag 20 mei 2013, 16:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 20 mei 2013, 18:16
 
ZEELAND736 schreef:
Dit heeft te maken met Pinksteren...vandaar dat ik het na het verhaal van Thomas plaats......

Mijn...(onze) dochter mocht vanmorgen belijdenis van haar geloof afleggen...
In de gemeente...voor de gemeente, maar bovenal...voor God..

Twee zonen en Oma waren erbij...en haar vader.
Samen met 25 andere jonge mensen....aangrijpend mooi...

De tekst voor al deze jonge mensen staat in Handelingen...

Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien.....


Ik hoop en wens....dat ze maar veel haar vertrouwen mag stellen....op die Heere...die nooit los laat wat Zijn Hand is begonnen...

Van onze eigen kracht en wijsheid zullen we het niet moeten hebben..

Lieve dochter:
Vertrouw op de Heer met heel je hart,
Steun niet op eigen inzicht.
Denk aan Hem bij alles wat je doet
dan baant Hij voor jou de weg.

Wat Fijn!

Gefeliciteerd!

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 20 mei 2013, 20:25
 
Ja inderdaad heel fijn Zeeland geweldig he om te zien dat je kind haar weg met de Heer wil gaan.
Ik had ook al zo'n gezegende pinksterdag gister. Mijn zoon en schoondochter brachten hun jongste kind, mijn jongste kleindochter in de kerk op het podium. Daar werd ze aan God opgedragen en er werd voor het hele gezin voor een zegen gebeden
Wie kinderen voortbrengt tot God eer is een gezegend kind van Hem
die uitspraak zette iemand bij mij op mn facebook
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 20 mei 2013, 21:06
 
THOMAS968 schreef:
Op 25 mei wordt in Monnickendam het Nieuwe Liedboek voor de Kerken gepresenteerd. Ongeveer 120 liederen (berijmd en onberijmd) uit dat liedboek zijn van de hand van Sytze de Vries (1945).
Zijn vroegste herinneringen zijn aan pake en beppe in Leeuwarden. Met de wandelstok als aanwijsstok leerde pake hem lezen, zittend op beppe’s schoot leerde hij psalmen zingen. Het verklaart waarom bij hem zingen en schrijven levenslang bij elkaar zijn gebleven. Voor De Vries is schrijven een manier van ordenen, van chaos bedwingen. Als hij zijn gedachten heeft kunnen ordenen tot een lied of een gedicht, dan heeft hij er grip op gekregen. Op de dag van uitzending is het Pinksteren, het feest van de uitstorting van de Heilige Geest. Sytze de Vries: ‘De Heilige Geest is dat wat God bewogen heeft vanaf het begin en wat ons in beweging zet. Het is dezelfde Geest, de adem, Ruach, die in Genesis over de wateren blies: de schepping werd daar letterlijk en figuurlijk uitgebroed.’
Hij vindt dat we niet zo moeilijk moeten doen als we het over de Heilige Geest hebben: ‘Hoe vaak hebben we het niet over wat je ‘motiveert’, ‘bezielt’ en ‘inspireert’?’
Zijn dierbare tekst is het pinkstergedicht ‘Tussen het zingende kerkvolk’ van de man die hij zijn ‘voedstervader’ noemt, de dichter en theoloog Willem Barnard.



Tussen het zingende kerkvolk


Soms, als ze hun Iongen
te boven zingen,
het dak staat bol van geluid,
kijk ik mijn ogen uit:

alles verandert, de dingen
staan stil te dansen, het altaar haast
swingende , pinkstertongen
worden de kaarsen en de gezichten

van de gewoonste stervelingen
glanzen van licht.
Ik verwonder mij
tot ik versta:

zonder die tranen in mijn ogen
had zich de wereld niet bewogen,
gingen de dingen niet opgetogen
al dat geloven achterna.

Willem Barnard

Mooi... Eigenlijk lees ik in zowel tekst als gedicht hoe nuchter en tegelijk ook emotioneel dit is ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 20 mei 2013, 21:08
 
JOL252 schreef:
Mooi... Eigenlijk lees ik in zowel tekst als gedicht hoe nuchter en tegelijk ook emotioneel dit is ...


Klopt, vooral dat laatste stuk......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: maandag 20 mei 2013, 21:24
 
[quote=ZEELAND736]Dit heeft te maken met Pinksteren...vandaar dat ik het na het verhaal van Thomas plaats......

Mijn...(onze) dochter mocht vanmorgen belijdenis van haar geloof afleggen...
In de gemeente...voor de gemeente, maar bovenal...voor God..

Twee zonen en Oma waren erbij...en haar vader.
Samen met 25 andere jonge mensen....aangrijpend mooi...

De tekst voor al deze jonge mensen staat in Handelingen...

Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien.....


Ik hoop en wens....dat ze maar veel haar vertrouwen mag stellen....op die Heere...die nooit los laat wat Zijn Hand is begonnen...

Van onze eigen kracht en wijsheid zullen we het niet moeten hebben..

Lieve dochter:
Vertrouw op de Heer met heel je hart,
Steun niet op eigen inzicht.
Denk aan Hem bij alles wat je doet
dan baant Hij voor jou de weg.[/quote

Wat een zegen Zeeland!
Juist in deze tijd als je kinderen belijdenis willen en mogen doen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: maandag 20 mei 2013, 22:24
 
ZEELAND736 schreef:
Dit heeft te maken met Pinksteren...vandaar dat ik het na het verhaal van Thomas plaats......

Mijn...(onze) dochter mocht vanmorgen belijdenis van haar geloof afleggen...
In de gemeente...voor de gemeente, maar bovenal...voor God..

Twee zonen en Oma waren erbij...en haar vader.
Samen met 25 andere jonge mensen....aangrijpend mooi...

De tekst voor al deze jonge mensen staat in Handelingen...

Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien.....


Ik hoop en wens....dat ze maar veel haar vertrouwen mag stellen....op die Heere...die nooit los laat wat Zijn Hand is begonnen...

Van onze eigen kracht en wijsheid zullen we het niet moeten hebben..

Lieve dochter:
Vertrouw op de Heer met heel je hart,
Steun niet op eigen inzicht.
Denk aan Hem bij alles wat je doet
dan baant Hij voor jou de weg.

Gefeliciteerd en wat een toepasseijke tekst die je hier neerzet, De heer wil leiding geven en dat is beter dan eigeninzicht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 20 mei 2013, 22:42
 
THOMAS968 schreef:
Op 25 mei wordt in Monnickendam het Nieuwe Liedboek voor de Kerken gepresenteerd. Ongeveer 120 liederen (berijmd en onberijmd) uit dat liedboek zijn van de hand van Sytze de Vries (1945).
Zijn vroegste herinneringen zijn aan pake en beppe in Leeuwarden. Met de wandelstok als aanwijsstok leerde pake hem lezen, zittend op beppe’s schoot leerde hij psalmen zingen. Het verklaart waarom bij hem zingen en schrijven levenslang bij elkaar zijn gebleven. Voor De Vries is schrijven een manier van ordenen, van chaos bedwingen. Als hij zijn gedachten heeft kunnen ordenen tot een lied of een gedicht, dan heeft hij er grip op gekregen. Op de dag van uitzending is het Pinksteren, het feest van de uitstorting van de Heilige Geest. Sytze de Vries: ‘De Heilige Geest is dat wat God bewogen heeft vanaf het begin en wat ons in beweging zet. Het is dezelfde Geest, de adem, Ruach, die in Genesis over de wateren blies: de schepping werd daar letterlijk en figuurlijk uitgebroed.’
Hij vindt dat we niet zo moeilijk moeten doen als we het over de Heilige Geest hebben: ‘Hoe vaak hebben we het niet over wat je ‘motiveert’, ‘bezielt’ en ‘inspireert’?’
Zijn dierbare tekst is het pinkstergedicht ‘Tussen het zingende kerkvolk’ van de man die hij zijn ‘voedstervader’ noemt, de dichter en theoloog Willem Barnard.



Tussen het zingende kerkvolk


Soms, als ze hun Iongen
te boven zingen,
het dak staat bol van geluid,
kijk ik mijn ogen uit:

alles verandert, de dingen
staan stil te dansen, het altaar haast
swingende , pinkstertongen
worden de kaarsen en de gezichten

van de gewoonste stervelingen
glanzen van licht.
Ik verwonder mij
tot ik versta:

zonder die tranen in mijn ogen
had zich de wereld niet bewogen,
gingen de dingen niet opgetogen
al dat geloven achterna.

Willem Barnard



Ik ben een liefhebber van zijn gedichten, het is werkelijk prachtig hoe hij een en ander onder woorden kan brengen......En inderdaad we moeten niet zo moeilijk doen over de Geest, ben ik helemaal met hem eens!
Echt een gave van de goede man omdat zo mooi te verwoorden.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 20 mei 2013, 22:53
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik ben een liefhebber van zijn gedichten, het is werkelijk prachtig hoe hij een en ander onder woorden kan brengen......En inderdaad we moeten niet zo moeilijk doen over de Geest, ben ik helemaal met hem eens!
Echt een gave van de goede man omdat zo mooi te verwoorden.....


Ja, zoals:
van de gewoonste stervelingen
glanzen van licht.
Ik verwonder mij
tot ik versta:

zonder die tranen in mijn ogen
had zich de wereld niet bewogen,
gingen de dingen niet opgetogen
al dat geloven achterna.


Daar zit zoiets moois in. Zonder niet aangeraakt te worden, het een hartzaak te laten zijn komt er niets in beweging.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 20 mei 2013, 23:09
 
Mooi verhaal Thomas en mooi gedicht!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 mei 2013, 15:18
 
Vandaag wordt het nieuwe Liedboek der Kerken gepresenteerd. Helaas kan ik daar niet bij zijn...

Een van de nummers die er niet meer in terugkomt is een prachtig lied van Huub Oosterhuis. Feministes hebben hier met succes tegen geprotesteerd omdat het niet vrouwvriendelijk zou zijn.....
Huub Oosterhuis wilde de tekst-terecht- niet wijzigen omdat een lied af is als het af is.....
Gelukkig komen er nog wel veel andere liederen van hem in het nieuwe Liedboek....

http://youtu.be/fEHRG7JQxMA
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 mei 2013, 17:24
 
WILLEMIJN232 schreef:
Vandaag wordt het nieuwe Liedboek der Kerken gepresenteerd. Helaas kan ik daar niet bij zijn...

Een van de nummers die er niet meer in terugkomt is een prachtig lied van Huub Oosterhuis. Feministes hebben hier met succes tegen geprotesteerd omdat het niet vrouwvriendelijk zou zijn.....
Huub Oosterhuis wilde de tekst-terecht- niet wijzigen omdat een lied af is als het af is.....
Gelukkig komen er nog wel veel andere liederen van hem in het nieuwe Liedboek....

http://youtu.be/fEHRG7JQxMA

Ik las het ook en vind zelf het schrappen van dit lied onnodig. Het zal heus nog wel gezongen worden. In 2006 was het nog gekozen in de top-tien van mooiste religieuze liederen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zondag 26 mei 2013, 22:30
 
WILLEMIJN232 schreef:
Vandaag wordt het nieuwe Liedboek der Kerken gepresenteerd. Helaas kan ik daar niet bij zijn...

Een van de nummers die er niet meer in terugkomt is een prachtig lied van Huub Oosterhuis. Feministes hebben hier met succes tegen geprotesteerd omdat het niet vrouwvriendelijk zou zijn.....
Huub Oosterhuis wilde de tekst-terecht- niet wijzigen omdat een lied af is als het af is.....
Gelukkig komen er nog wel veel andere liederen van hem in het nieuwe Liedboek....

http://youtu.be/fEHRG7JQxMA


Bij ons werd het door onze voorganger ook betreurd. En dat werd door de gemeente onderstreept. De reden waarom het is geschrapt is ronduit belachelijk. We zongen het in de dienst vandaag en hebben met elkaar afgesproken dat dit prachtige lied regelmatig door ons zal worden gezongen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 26 mei 2013, 22:39
 
1 De Heer heeft mij gezien en onverwacht
ben ik opnieuw geboren en getogen.
Hij heeft mijn licht ontstoken in de nacht,
gaf mij een levend hart en nieuwe ogen.
Zo komt Hij steeds met stille overmacht
en zo neemt Hij voor lief mijn onvermogen.

2 Hij doet met ons, Hij gaat ons in en uit.
Heeft in zijn handen onze naam geschreven.
De Heer wil ons bewonen als zijn huis,
plant als een boom in ons zijn eigen leven,
wil met ons spelen, neemt ons tot zijn bruid
en wat wij zijn, Hij heeft het ons gegeven.

3 Gij geeft het uw beminden in de slaap,
Gij zaait uw naam in onze diepste dromen.
Gij hebt ons zelf ontvankelijk gemaakt
zoals de regen neerdaalt in de bomen,
zoals de wind, wie weet waarheen hij gaat,
zo zult Gij uw beminden overkomen.



Wat is hier nou mis mee? De taalbeheersing van Oosterhuis is ronduit geweldig. Ik kan ook niet goed verzinnen wat het feministisch bezwaar hier tegen is. Wil met ons spelen, neemt ons tot zijn bruid?


Hij heeft mijn licht ontstoken in de nacht,
gaf mij een levend hart en nieuwe ogen.
Zo komt Hij steeds met stille overmacht
en zo neemt Hij voor lief mijn onvermogen.


Prachtig toch?

Thomas, feministes hebben geen verstand van vrouwen maar zeker niet van Oosterhuis, dat blijkt wel.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 26 mei 2013, 22:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: zondag 26 mei 2013, 22:44
 
Wie kan mij dan vertellen wat er aan deze woorden ..vrouw-onvriendelijk zou zijn???

Zijn er meerdere liederen verdwenen???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zondag 26 mei 2013, 22:53
 
THOMAS968 schreef:
1 De Heer heeft mij gezien en onverwacht
ben ik opnieuw geboren en getogen.
Hij heeft mijn licht ontstoken in de nacht,
gaf mij een levend hart en nieuwe ogen.
Zo komt Hij steeds met stille overmacht
en zo neemt Hij voor lief mijn onvermogen.

2 Hij doet met ons, Hij gaat ons in en uit.
Heeft in zijn handen onze naam geschreven.
De Heer wil ons bewonen als zijn huis,
plant als een boom in ons zijn eigen leven,
wil met ons spelen, neemt ons tot zijn bruid
en wat wij zijn, Hij heeft het ons gegeven.

3 Gij geeft het uw beminden in de slaap,
Gij zaait uw naam in onze diepste dromen.
Gij hebt ons zelf ontvankelijk gemaakt
zoals de regen neerdaalt in de bomen,
zoals de wind, wie weet waarheen hij gaat,
zo zult Gij uw beminden overkomen.



Wat is hier nou mis mee? De taalbeheersing van Oosterhuis is ronduit geweldig.
Ik kan ook niet goed verzinnen wat het feministisch bezwaar hier tegen is. Wil met ons spelen, neemt ons tot zijn bruid?


Hij heeft mijn licht ontstoken in de nacht,
gaf mij een levend hart en nieuwe ogen.
Zo komt Hij steeds met stille overmacht
en zo neemt Hij voor lief mijn onvermogen.


Prachtig toch?

Thomas, feministes hebben geen verstand van vrouwen maar zeker niet van Oosterhuis, dat blijkt wel.



Nou, Thomas, dat ben ik helemaal met je eens. Volgens mij is het voor zowel mannen als vrouwen goed als vrouwen geëmancipeerd zijn (wat een woord is dat toch) maar feministes heb ik nooit begrepen en voel me als vrouw ook geenszins verwant met hun visie. Wat ze in deze tekst willen leggen is toch onbegrijpelijk? Je moet toch minstens je spirituele dimensie missen als je hier iets seksistisch in wilt zien en dan nog is zo'n platte interpretatie niet iets wat je Oosterhuis in de schoenen kunt schuiven.
Soms realiseer ik me ineens hoe geloof een groot geluk kan toevoegen in je belevingswereld.


Laatst aangepast door
MIEKE364
op zondag 26 mei 2013, 23:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 27 mei 2013, 09:34
 
ZEELAND736 schreef:
Wie kan mij dan vertellen wat er aan deze woorden ..vrouw-onvriendelijk zou zijn???

Zijn er meerdere liederen verdwenen???




Het gaat met name om het tweede couplet begreep ik.....dat kan je vrouw onvriendelijk opvatten.....en dat deden ook een aantal feministische groeperingen....met succes want het komt niet terug in het nieuwe liedboek....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Gedichten
Pagina 1 van 1