ChristianMatch
 


Forum

Eerst zien dan geloven?
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
BAPPI605





Berichten: 122

BerichtGeplaatst: zondag 30 juni 2013, 18:43
 
''Jezus zeide tot hem (Thomas): Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven''.(Joh. 20:29)
Waarom zei Jezus dit tegen Thomas? Natuurlijk omdat Thomas de andere discipelen niet geloofde toen Jezus aan hen was verschenen.
Het punt is nu: waarom eerst geloven dan zien? Waarom niet simpelweg eerst zien dan geloven?
Daar komt dus het vertrouwen op en in God bij kijken. Als je tot bekering komt, wordt jouw geest herboren. Deze maak je sterker door te bidden tot God en te lezen in Gods Woord (waarbij de Heilige Geest van God, die ook in jouw geest gaat wonen, je te hulp komt).
Om iets te geloven dat je niet met je fysieke ogen kan zien, moet je dus naar je ''innerlijke ik''. Je activeert je geestelijke wezen. Als je dat doet, zal dat deel van jou dat herboren is (je eigen geest) opstaan en sterker worden (geloof groeit). Dan ben je zalig, gelukkig, gezegend!
Dan begrijpen we beter de volgende teksten:
2 Kor.5:7 - want wij wandelen in geloof, niet in aanschouwen
Heb.11:1 - Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet.
1 Pet.1:8 - Hem hebt gij lief, zonder Hem gezien te hebben; in Hem gelooft gij, zonder Hem thans te zien, en gij verheugt u met een onuitsprekelijke en verheerlijkte vreugde
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zondag 30 juni 2013, 18:57
 
Effe snelle reactie oNder theetje, Geen tijd om het effe op te zoeken, maar inetresante vraag
Maar gingen er niet tien verspieders na het land kijken waarvan God zei, neem dat land in,
Acht kwamen ontmoedigd terug, zagen een volk dat bestond uit reuzen en voelde zich klein en al verslagen alleen door het zien
Twee zeiden, gaan , vertrouwde op overwinning met God aan hun zijde.
God geeft soms mensen een opdracht, dan moeten we uit geloof handelen, ook al zien de omstandigheden er uit dat een mens denkt ehhhhhhh
Daar zijn genoeg voorbeelden van uit de bijbel.

Dus eerst zien en geloven? Beter volgens mijnGods woord lezen en je daar aan vast houden, hoe de omstandigheden ook zijn
In de praktijk erg meoilijk, als je wat ervaringen. Hebt gehad, dan word je vertrouwen in Gods woord groter en makkelijker.

Mijn gedachten erover..... Knipoog smiley


Laatst aangepast door
PETRA373
op zondag 30 juni 2013, 18:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 30 juni 2013, 19:19
 
12 verspierders ............. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zondag 30 juni 2013, 21:44
 
Ha ha , inderdaad 12 Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NADINE962





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: donderdag 8 augustus 2013, 18:49
 
dit sluit ook aan op wat het volk zei toen ze de Wet ontvingen:

And he took the Book of the Covenant and read it within the hearing of the people, and they said, "All that the Lord spoke we will do and we will hear."

(vertaald:
Hij nam het boek van het verbond en las dit ten aanhoren van het volk voor. En zij zeiden: Alles wat de HEERE gesproken heeft, zullen wij doen en Hem gehoorzamen.

(gehoorzamen is trouwens verkeerd vertaald. Het moet zijn "horen". Je kunt ook horen zonder gehoorzamen)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 8 augustus 2013, 18:59
 
NADINE962 schreef:
dit sluit ook aan op wat het volk zei toen ze de Wet ontvingen:

And he took the Book of the Covenant and read it within the hearing of the people, and they said, "All that the Lord spoke we will do and we will hear."

(vertaald:
Hij nam het boek van het verbond en las dit ten aanhoren van het volk voor. En zij zeiden: Alles wat de HEERE gesproken heeft, zullen wij doen en Hem gehoorzamen.

(gehoorzamen is trouwens verkeerd vertaald. Het moet zijn "horen". Je kunt ook horen zonder gehoorzamen)



Je kunt ook luisteren zonder te horen ......of selectief horen
Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 8 augustus 2013, 20:02
 
Dat was toch 'horen zonder te luisteren', zo van je hoort hem wel praten maar je luistert helemaal niet wat hij zegt.'

Ik denk ook zelf, dat 'luisteren' een betere vertaling is.

Want 'to hear' betekend ook 'luisteren' namelijk.

En ja, naar iemand luisteren betekend over het algemeen zeggen wat diegene doet.

Bijvoorbeeld,: 'Het afdelingshoofd gaf veel opdrachten aan het personeel in deze drukke tijd en iedereen luisterde'. Maw, 'deed wat er gezegd werd.'

Itt, 'Het afdelingshoofd gaf vele opdrachten in deze drukke tijden aan het personeel en ze hoorde haar wel, maar niemand luisterde en men deed gewoon waar die zelf zin in had'.

Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 8 augustus 2013, 20:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: woensdag 14 augustus 2013, 19:03
 
De kunst is : geloven zonder eerst te zien.
Er is geloof voor nodig om God te vertrouwen.
Want wat Hij doet is vrijwel altijd in onze ogen niet te zien.
Hij werkt in het onzichtbare, de geestelijke wereld, die en reeel is en zelfs meer van belang dan de zichtbare wereld.
Een van de oudtestamentische profeten vroeg de Heer om hem de legers van engelen te tonen die aan hun kant stonden.........
En deze profeet zag duizenden engelen staan.......

Wij kunnen als het God behaagt misschien ook eens zoiets meemaken.
Maar meestal komt het op vertrouwen aan.
En geloof.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: woensdag 14 augustus 2013, 22:51
 
bij mij was het eerst voelen en daarna zeker weten, dus geen geloof meer, geloof was op, uit en over. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIAN542





Berichten: 48

BerichtGeplaatst: woensdag 14 augustus 2013, 23:02
 
BAPPI605 schreef:
''Jezus zeide tot hem (Thomas): Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven''.(Joh. 20:29)
Waarom zei Jezus dit tegen Thomas? Natuurlijk omdat Thomas de andere discipelen niet geloofde toen Jezus aan hen was verschenen.
Het punt is nu: waarom eerst geloven dan zien?Daar komt dus het vertrouwen op en in God bij kijken. Als je tot bekering komt, wordt jouw geest herboren. Deze maak je sterker door te bidden tot God en te lezen in Gods Woord (waarbij de Heilige Geest van God, die ook in jouw geest gaat wonen, je te hulp komt).
Om iets te geloven dat je niet met je fysieke ogen kan zien, moet je dus naar je ''innerlijke ik''. Je activeert je geestelijke wezen. Als je dat doet, zal dat deel van jou dat herboren is (je eigen geest) opstaan en sterker worden (geloof groeit). Dan ben je zalig, gelukkig, gezegend!
Dan begrijpen we beter de volgende teksten:
2 Kor.5:7 - want wij wandelen in geloof, niet in aanschouwen
Heb.11:1 - Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet.
1 Pet.1:8 - Hem hebt gij lief, zonder Hem gezien te hebben; in Hem gelooft gij, zonder Hem thans te zien, en gij verheugt u met een onuitsprekelijke en verheerlijkte vreugde

ik citeer: Waarom niet simpelweg eerst zien dan geloven?

Zien heeft te maken met het cognitieve verstand ,onze ogen bevestigen alleen wat het verstand denkt...Geloven is geestelijk. en heeft in wezen met zien niets te maken...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: donderdag 22 augustus 2013, 11:31
 
Wat je niet ziet

Hoe zal het zijn?

De zieke greep de hand van de dokter:"dokter ik ben zo bang om te sterven. Zegt u me toch wat mij staat te wachten aan de overkant van de dood". Langzaam en nadenkend antwoordde de arts: Ïk weet het niet".

"Wat riep de zieke, Ü bent een christen en weet u niet hoe het er na de dood uitziet?".
De arts dacht even na; toen hoorde hij iets aan de deur, liep erheen en opende die. Op hetzelfde ogenblik kwam zijn hond naar binnen, die tegen hem opsprong en duidelijk toonde hoe blij hij was.

Toen zei de dokter tot de zieke: "Hebt u mijn hond gezien?. Die is nog nooit in deze kamer geweest en hij kent hier niemand. Hij wist niets van de inrichting van deze kamer, alleen dit ene - zijn baas was aan de andere kant van de deur.
Zodra ik opendeed kwam hij met grote blijdschap binnen.

Van wat mij na de dood wacht, weet ik niet zo heel veel; maar èèn ding weet ik: mijn Heer en Heiland staat aan de overkant. En dat is het voornaamste voor mij".


Laatst aangepast door
JANE410
op donderdag 22 augustus 2013, 17:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 22 augustus 2013, 11:37
 
Van wat mij na de dood wacht, weet ik niet zo heel veel; maar èèn ding weet ik: mijn Heer en Heiland staat aan de overkant. En dat is het voornaamste voor mij".


Hij is zeker mooi, een wijs verhaal in de Joodse verhalentraditie.

Thomas, tja ik heet niet voor niets zo, mijn ouders hadden een vooruitziende blik Knipoog smiley.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 22 augustus 2013, 11:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUS667





Berichten: 442

BerichtGeplaatst: donderdag 22 augustus 2013, 12:46
 
Echt mooi verhaal / voorbeeld Jane!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 12:39
 
Goed, komen we weer op een van mijn stokpaardjes terecht. Waarom denkt men dat de hemel zo fijn is? Als ik de bijbel lees, krijg ik er een heel ongemakkelijk gevoel bij. Je bent volmaakt, maar dat betekent ook saai. Je negatieve karaktertrekjes zijn weg, maar is dat niet het leukste van mensen. Je denkt allemaal hetzelfde, je hoeft niks meer te leren, want je weet het allemaal al. Je hebt nooit meer conflicten.
Waar blijft dan onze identiteit? Lichamelijke intimiteit komt er ook niet meer voor....pffff. Ik moet echt geloven dat het daar fijn is!!!
o, ja tot slot, ik denk niet dat we in de hemel aan sport doen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM368
op dinsdag 27 augustus 2013, 12:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BAPPI605





Berichten: 122

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 19:16
 
CHATULIEM368 schreef:
Goed, komen we weer op een van mijn stokpaardjes terecht. Waarom denkt men dat de hemel zo fijn is? Als ik de bijbel lees, krijg ik er een heel ongemakkelijk gevoel bij. Je bent volmaakt, maar dat betekent ook saai. Je negatieve karaktertrekjes zijn weg, maar is dat niet het leukste van mensen. Je denkt allemaal hetzelfde, je hoeft niks meer te leren, want je weet het allemaal al. Je hebt nooit meer conflicten.
Waar blijft dan onze identiteit? Lichamelijke intimiteit komt er ook niet meer voor....pffff. Ik moet echt geloven dat het daar fijn is!!!
o, ja tot slot, ik denk niet dat we in de hemel aan sport doen.

ik denk juist dat het erg spannend gaat worden. Ik heb geen weet wat we allemaal gaan doen daar, maar zeker niet de hele tijd zingen, zeker niet sporten en zeker geen hobby´s uitoefenen.
God zal ons specifieke opdrachten geven n.a.v. de gaven en talenten die Hij ons hier op aarde heeft gegeven en er valt zeer zeker nog erg veel te leren (ik denk dat we nog niet eens 10% van iets weten). ik denk ook dat een ieder z´n eigen karakter daar zal behouden; zelfs de nare trekjes zullen volmaakt worden gemaakt.
Waarom denk je dat God het heelal zo groot heeft gemaakt, waar de mens op dit moment niet eens kan komen. Daar moet toch een bedoeling mee geweest zijn?
Met recht kan ik nu dan ook zeggen: eerst geloven dan zien!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 20:46
 
@ Bappi,

Waarom denk je zo zeker te weten dat we geen hobbys zullen hebben en niet mogen sporten of zingen? Denk jij dan dat we een 12 uur durende werkdag gaan krijgen?

Ik hoop toch echt wel dat we leuke dingen mogen gaan doen naast werken. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BAPPI605





Berichten: 122

BerichtGeplaatst: woensdag 28 augustus 2013, 01:03
 
JANE410 schreef:
@ Bappi,

Waarom denk je zo zeker te weten dat we geen hobbys zullen hebben en niet mogen sporten of zingen? Denk jij dan dat we een 12 uur durende werkdag gaan krijgen?

Ik hoop toch echt wel dat we leuke dingen mogen gaan doen naast werken. Lachende smiley

Tja, alles is mogelijk natuurlijk! Maar ik geloof toch dat die dingen te menselijk gerealiseerd zijn. Hoe dan ook, wat we ook zullen doen, we zullen er helemaal gelukkig zijn en volledige voldoening ervaren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: zondag 20 oktober 2013, 23:30
 
Ik dacht dat wij samen met de Heer over de aarde zullen regeren. Dus dat wordt echt wel mooi!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 oktober 2013, 18:07
 
Waarom geloven?
Omdat er scheiding is tussen God en mijzelf.
Ik zie Hem dus niet zomaar. Hij is "op een afstand", gescheiden door de zonde.

Door het horen, kwam ik tot geloven. En dat geloof werd van tijd tot tijd bevestigd door gevoel. En dit geloof brengt mij tot daden.

Hoe meer stappen ik durf te zetten in geloof, hoe meer God laat zien dat Hij te vertrouwen is.

Ik vind de bekende uitspraak van Jezus zo ontzettend krachtig:
"“Ik verzeker jullie: als iemand tegen die berg zegt: “Kom van je plaats en stort je in zee, ”en niet twijfelt in zijn hart, maar gelooft dat gebeuren zal wat hij zegt, dan zal het ook gebeuren. Daarom zeg ik jullie: alles waarom jullie bidden en vragen, geloof dat je het al ontvangen hebt, en je zult het krijgen.” (Mar. 11:23-24 NBV)"

en

"Het zal geschieden naar uw geloof" (Matt 8:13).

Het is dus inderdaad: eerst geloven, dan pas zien.

"Geloof" is ook een gave van de Geest (zie ander topic).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1