ChristianMatch
 


Forum

hsp en relaties
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
MARTIN976





Berichten: 22

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 juni 2015, 22:18
 
ik ben een hsp....het is geen ziekte, iets wat je hebt.....dat kan niet: je hebt geen hsp.....
Maar...dan begint het: hoe ga je met jezelf om...en hoe met de ander want dat is net zo moeilijk.....en werkt het eigenlijk wel, jij hsp en hij niet?/ ( kan ook een zij zijn natuurlijk, maar in mijn geval een hij).
En wat als hij er niet mee om kan gaan....
vragen en vragen en nog veel meer vragen....wat betekent het voor je geloof om zoveel te voelen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 juni 2015, 23:29
 
Wanneer ben ik iemand met hsp?

Wanneer ik een mug dood sla,en daarom juist niet kan slapen..
Zal ik ongetwijfeld een hsp'r zijn?
Gek voorbeeld..maar met enige waarheid in zich.

Natuurlijk zijn menige relaties gestrand
En kan men toch niet altijd spreken over ongeduld of schuld.

De gevoelige mens krijgt het in deze wereld al moeilijker.
Ook in de sfeer van relatie zoeken kan er vanuit een of uit beide partijen gekeken worden naar; wat heeft die ander mij(nog) te bieden?..
Ja,Alsof er geen God meer is die samen brengt!

Het is de harde realiteit waar ook de hsp'r in staat.
En ook moet gezegd worden dat in de kerken deze dingen gevonden worden.'tot schande naar de wereld'...

2015 de mens die presteren moet.

God behoede ons voor hoogmoed!
En geve ons het geloof wat is ;nog steeds de ander uitnemender te achten als ons zelf.

In de liefde.


Laatst aangepast door
HEIDE062
op dinsdag 23 juni 2015, 23:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOJO155





Berichten: 51

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juni 2015, 01:46
 
MARTIN976 schreef:
ik ben een hsp....het is geen ziekte, iets wat je hebt.....dat kan niet: je hebt geen hsp.....
Maar...dan begint het: hoe ga je met jezelf om...en hoe met de ander want dat is net zo moeilijk.....en werkt het eigenlijk wel, jij hsp en hij niet?/ ( kan ook een zij zijn natuurlijk, maar in mijn geval een hij).
En wat als hij er niet mee om kan gaan....
vragen en vragen en nog veel meer vragen....wat betekent het voor je geloof om zoveel te voelen

Je vraag omtrent geloof en HSP trof me, juist met HSP kan je alles in gebed brengen. Je bent tot geloof gekomen en niet tot gevoel.
God kan oneindig veel meer dan wij voor mogelijk houden en staat boven elk gevoel (HSP of niet)
Juist als hsper ben je gevoeliger voor de mensen om je heen en de dingen die gebeuren. Juist door die situaties in gebed te brengen en het bij God te brengen zorgt ervoor dat je zelf niet de dingen gaat dragen maar naar God brengt zodat Hij het draagt!

Wat betreft relatie lijkt heldere communicatie en transparantie me de twee sleutelwoorden. Wederzijdse verwachtingen uitspreken (juist degene met hsp) en wat je hierin van de ander nodig hebt.
In mijn optiek gaat een relatie prima juist omdat je elkaar aanvult.


Laatst aangepast door
JOJO155
op donderdag 25 juni 2015, 01:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERARD072





Berichten: 104

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 juni 2015, 20:02
 
Ik ben HSP en zie het juist als een enorme toegevoegde waarde. Juist in deze tijd waarin mensen verharden (zowel niet gelovigen als gelovigen die in slaap gesukkelt zijn) vind ik het zijn / hebben van hoog sensitieve vaardigheden een zegen.

Het heeft wel veel vereist, in ieder geval in mijn geval, wat betreft aanpassen in deze maatschappij. Maar als dit eenmaal aangeleerd is dan is HSP een kracht.

En in een relatie kan dit juist erg goed / fijn zijn. Mits de HSP'er zijn eigen grenzen weet en daar binnen kan blijven in het contact met de ander.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARLIES737





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juli 2015, 20:53
 
Hier nog een HSP, in tegenstelling tot wat Jojo zegt, vind ik het echter juist moeilijk om dingen los te laten. Ik breng het overigens wel allemaal in gebed hoor en dat willen nog wel eens heel emotionele gebeden zijn...
Komt misschien ook, omdat ik nog in de fase zit van ontdekken wat HSP eigenlijk inhoudt en ik daarnaast ook nog voor mij zelf aan het uitzoeken ben, of ik naast HSP ook hoogbegaafd ben.
En vooral dat laatste vind ik op het moment nog meer een handicap, dan een zegen...


Laatst aangepast door
MARLIES737
op donderdag 9 juli 2015, 20:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOJO155





Berichten: 51

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 juli 2015, 02:08
 
MARLIES737 schreef:
Hier nog een HSP, in tegenstelling tot wat Jojo zegt, vind ik het echter juist moeilijk om dingen los te laten. Ik breng het overigens wel allemaal in gebed hoor en dat willen nog wel eens heel emotionele gebeden zijn...
Komt misschien ook, omdat ik nog in de fase zit van ontdekken wat HSP eigenlijk inhoudt en ik daarnaast ook nog voor mij zelf aan het uitzoeken ben, of ik naast HSP ook hoogbegaafd ben.
En vooral dat laatste vind ik op het moment nog meer een handicap, dan een zegen...

Marlies, ik denk dat je me verkeerd hebt gelezen. Ik zeg niet dat los laten makkelijk is. Ik zeg alleen breng het in gebed.
Ik weet dat je met HSP constant op zoek bent naar balans en dat je soms anderen nodig hebt in het relativeren, dit is okay.
God heeft ons gemaakt om elkaar tot steun te zijn.

Het lijkt me inderdaad lastig om aan het begin te zijn en nog alles aan het uitzoeken bent. De combinatie tussen hoogbegaafd en HSP lijkt me geen makkelijke.

Loslaten en aan God geven wanneer je zelf dreigt te verzanden in je gevoel is een keuze die ik heb leren maken in mijn leven. Dat ongeacht alles wat er gebeurt, alles wat ik voel, hoor, zie, meemaak God de controle heeft.
Hij heeft mij gemaakt zoals ik ben, gevormd voordat ik geboren was, gezet in dit tijdsperk in deze generatie. En ik heb door ervaring geleerd dat wat er ook gebeurd God in controle is.

Mocht je willen mail me even dan zetten we dit gesprek via de mail verder voort........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDY877





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 juli 2015, 12:21
 
MARTIN976 schreef:
ik ben een hsp....het is geen ziekte, iets wat je hebt.....dat kan niet: je hebt geen hsp.....
Maar...dan begint het: hoe ga je met jezelf om...en hoe met de ander want dat is net zo moeilijk.....en werkt het eigenlijk wel, jij hsp en hij niet?/ ( kan ook een zij zijn natuurlijk, maar in mijn geval een hij).
En wat als hij er niet mee om kan gaan....
vragen en vragen en nog veel meer vragen....wat betekent het voor je geloof om zoveel te voelen

M'n broertje heeft ook hsp (zelf niet). en heeft al jaren een relatie, dus zou geen probleem moeten zijn, lijkt mij. misschien dat hsp bij vrouwen meer impact heeft dan bij mannen, zou ik me kunnen voorstellen. maar goede communicatie en zelf er goed mee om weten te gaan maakt dat het wel een stuk gemakkelijker kan gaan in alle dingen.
betreft geloof zou het voor een charismatisch persoon miss. wel geweldig zijn, maar mij lijkt het toch lastig omdat geloof voor mij primair geen gevoelskwestie is, maar een rationele keuze. Jakobus zegt daar ook wat over ....


Laatst aangepast door
EDY877
op zaterdag 11 juli 2015, 19:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN976





Berichten: 22

BerichtGeplaatst: donderdag 23 juli 2015, 21:14
 
EDY877 schreef:
M'n broertje heeft ook hsp (zelf niet). en heeft al jaren een relatie, dus zou geen probleem moeten zijn, lijkt mij. misschien dat hsp bij vrouwen meer impact heeft dan bij mannen, zou ik me kunnen voorstellen. maar goede communicatie en zelf er goed mee om weten te gaan maakt dat het wel een stuk gemakkelijker kan gaan in alle dingen.
betreft geloof zou het voor een charismatisch persoon miss. wel geweldig zijn, maar mij lijkt het toch lastig omdat geloof voor mij primair geen gevoelskwestie is, maar een rationele keuze. Jakobus zegt daar ook wat over ....

Ik lees heel veel over dat een vrouw met HSP gek genoeg een maan uitkiest/ een relatie heeft met een man die een narcist is... wat dat inhoudt is op te zoeken op wikipedia. Ik heb zelf in die situatie gezeten en kon dat niet meer aan. Mijn huidige man snapt het begrip HSP ook niet, wat dus betekent dat ik mezelf soms behoorlijk in de nesten werk.
Hoe dan ook, een relatie van een HSP met een "gewoon"persoon is best lastig, erg bewerkelijk waar je veel voor moet doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN976





Berichten: 22

BerichtGeplaatst: donderdag 23 juli 2015, 21:17
 
MARLIES737 schreef:
Hier nog een HSP, in tegenstelling tot wat Jojo zegt, vind ik het echter juist moeilijk om dingen los te laten. Ik breng het overigens wel allemaal in gebed hoor en dat willen nog wel eens heel emotionele gebeden zijn...
Komt misschien ook, omdat ik nog in de fase zit van ontdekken wat HSP eigenlijk inhoudt en ik daarnaast ook nog voor mij zelf aan het uitzoeken ben, of ik naast HSP ook hoogbegaafd ben.
En vooral dat laatste vind ik op het moment nog meer een handicap, dan een zegen...

het is idd vaak zo dat een Hsp iets meer dan gemiddeld hoogbegaafd is, of beter: hoog intelligent. Dat komt mede door het opnemen van allerlei informatie die in je hoofd gaat zitten Proberen dat te scheiden tussen nodig of nutteloos is heel moeilijk. Alles lijkt even belangrijk en alles kan later nog van pas komen. Pfff.....ik zou willen dat mijn hoofd niet zoveel informatie bevatte.
Het beste advies wat ik hierover ooit kreeg: je mag ook best wel es zeggen: ik weet het niet.
Er zijn testen op internet te vinden die je vooruit kunnen helpen.
Succes, vanzelf komt boven of het een zegen is of niet....soms is het het 1 soms is het het ander.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TEDDY962





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 juli 2015, 23:39
 
Hier nog een HSP-er, echt niet makkelijk om met mensen om te gaan die geen HSP kennen. Veel overgeven aan God en op Hem vertrouwen is het beste wat je kunt doen. Ook al is dat niet altijd eenvoudig, het is een kwestie van oefenen. Groetjes Teddy.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SANDRAJ719





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: zondag 26 juli 2015, 12:27
 
Als christen HSPer wordt je vaak niet begrepen omdat mensen niet snappen dat je uit respect en gevoel handelt. Mensen zijn dat vaak niet gewend en kunnen daar ook niet mee omgaan.
In relaties heb ik tot nu geen begrip gehad voor hoe ik ben.
Ik ben wel zover dat ik mijzelf accepteer zoals ik ben en samen met God mijn leven leid. Ik kan alles aan God over geven en alleen van hem begrip en hulp verwachten.
Het betekent vaak dingen alleen doen, soms met anderen en daarna weer heel lang bijkomen van alle indrukken, negatief of positief.
Vermoeidheid blijft onderdeel van mijn leven en niet iedereen begrijpt dat helaas.
Mijn leven bestaat uit keuzes maken voor dingen die wel de moeite waard zijn.
Door dicht bij God te leven gaat het steeds beter.
Maar moeilijk blijft het wel vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 16 augustus 2015, 13:25
 
Kan iemand in sesamstraattaal uitleggen wat hsp precies inhoudt?
Oke ik weet wat de afkorting betekent, maar misschien kan een hsp'er hier uitleggen hoe hij/zij dat ervaart?

Ik heb een vriend die hsp'er beweert te zijn, misschien ga ik hem dan wat beter begrijpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERARD072





Berichten: 104

BerichtGeplaatst: zondag 16 augustus 2015, 17:55
 
Ik heb even een site opgezocht waar in jip en janneke taal wordt uitgelegd wat HSP is. Nagenoeg alle punten herken ik mijzelf in:

Om te beginnen: hoogsensitiviteit is geen ziekte en zeker geen leerstoornis. Het is een karaktereigenschap waar men
mee om moet leren gaan. Daarom zijn hoogsensitieve / hooggevoelige personen “eigen”-aardige mensen.

Wat hoogsensitief/hooggevoelig betekent:

De wereld om ons heen wordt waargenomen door middel van onze zintuigen: tast, reuk, smaak, zien, horen en het 6e zintuig, intuïtie. De prikkels worden geregistreerd in de hersenen en doorgegeven via het centraal zenuwstelsel. Dit proces voltrekt zich bij ieder gezond mens. Deze zintuigen hebben we allemaal hetzij meer of minder ontwikkeld.
Bij hooggevoelige mensen zijn de zintuigen scherper en gevoeliger waardoor prikkels eerder en / of heftiger ervaren kunnen worden, wat kan resulteren in druk gedrag of juist teruggetrokken gedrag.

Bij druk gedrag wordt het teveel aan prikkels geventileerd. Het is dus meteen zichtbaar. Bij teruggetrokken gedrag wordt men overweldigd door de prikkels en wordt er stil van. Als de hoeveelheid aan indrukken niet goed verwerkt wordt kan dit zich uiten in klachten als o.a. hoofdpijn, buikpijn of slapeloosheid. Pijnen kunnen ook worden overgenomen van iemand, die zich in de nabijheid bevindt van de hooggevoelige persoon, zonder dat men zich dit bewust is. Als gevolg van deze pijnklachten zondert men zich af om tot rust te komen.

Als prikkels / indrukken eerder worden waargenomen dan dat ze merkbaar zijn voor andere personen is dit moeilijk uit te leggen aan anderen. Dit komt omdat andere personen de indrukken nog niet ontvangen hebben dus is het in hun beleving nog niet aanwezig en dus bestaat het niet voor hun. Wat een voorbarige conclusie kan inhouden: dat alles verzonnen wordt. Terwijl het gewoon een verschil in beleving is van een hooggevoelig/hoogsensitief persoon en een ” normaal” persoon. Wat niet wil zeggen dat als iets niet zichtbaar, het dan ook niet bestaat. Deze ervaringen vallen onder paranormale ervaringen.

Voordelen van hoogsensitiviteit:
– dat men dingen kan zien aankomen dus weet wat je moet doen of juist niet moet doen.
– veel creatieve ideeën, die vooruit lopen op de rest
– sterk
– ziet de kern van de dingen

Nadelen van hoogsensitiviteit:
– kwetsbaar
– men heeft langere tijd nodig om prikkels te verwerken
– beïnvloedbaar
– pijnklachten van anderen overnemen

Enkele kenmerken van een hoogsensitief kind:

Lichamelijk opzicht:
– kan niet tegen drukte, grote groepen mensen
– kan niet tegen fel licht
– schrikt snel b.v. van hard geluid
– observeert en ziet details
– ruikt meer en proeft meer (fijnproever)
– vindt etiketten in kleding vervelend of bep. kleding b.v. wol
– vaak allergisch voor bep. voeding, pollen, kat/hond, huisstof, nikkel, latex
– heeft een hele dunne huid, waarbij je de aders ziet lopen.

Mentaal opzicht:
– zeer goed geheugen
– moeite met automatiserings-activiteiten zoals: tafeltjes (rekenen), zwemmen, fietsen
– moeite hebben met tijdsindeling, tijd is ordeningsmiddel (uren,dagen,weken)
– beelddenken; gevoelige kinderen ordenen d.m.v. zintuiglijke prikkels (beelden,geluiden,smaken, gevoelens)

Emotioneel opzicht:
– sfeer aanvoelen
– pijn overnemen van anderen
– overal doorheen prikken, tot de kern gaan
– groot rechtvaardigheidsgevoel
– gebukt gaan onder de last v.d. wereld

Bron: http://sense-network.nl/wat-is-hoogsensitiviteit-hooggevoeligheid/


Laatst aangepast door
GERARD072
op zondag 16 augustus 2015, 17:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA498





Berichten: 65

BerichtGeplaatst: zondag 16 augustus 2015, 18:14
 
Sjee ik herken een hoop wat hierboven staat bij mezelf en toch plak ik mezelf geen stempeltje op.

Ik ben gewoon ik en zo moet men mij maar nemen. Zoals jezelf behandeld wil worden zo behandel ik de ander. Mag ik je niet zal ik je nooit mogen, maar mag ik je dan zit je goed.

En toch ben ik nog steeds vrijgezel hihi Lachende smiley Knipoog smiley Coole smiley met zonnebril ohnee dat komt denk ergens anders door Twijfelende smiley en dat vind ik best moeilijk soms maar tja je kan de ander niet veranderen en dat heeft ook geen nut ...neem me zoals ik ben met mijn beperkingen of niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERARD072





Berichten: 104

BerichtGeplaatst: zondag 16 augustus 2015, 18:16
 
De vraag was wat er onder HSP verstaan wordt, puur inhoudelijk. Niet of iemand zichzelf het label opplakt of niet.

en inderdaad, take it or leave it Lachende smiley


Laatst aangepast door
GERARD072
op zondag 16 augustus 2015, 18:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA498





Berichten: 65

BerichtGeplaatst: zondag 16 augustus 2015, 18:20
 
GERARD072 schreef:
De vraag was wat er onder HSP verstaan wordt, puur inhoudelijk. Niet of iemand zichzelf het label opplakt of niet.

en inderdaad, take it or leave it Lachende smiley

Ik snap je Knipoog smiley

Oeps aanpassing Knipoog smiley juist heb veel te geven maar ook veel te laten Knipoog smiley


Laatst aangepast door
NATASCHA498
op zondag 16 augustus 2015, 18:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SANDRAJ719





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: zondag 16 augustus 2015, 20:52
 
GERARD072 schreef:
Ik heb even een site opgezocht waar in jip en janneke taal wordt uitgelegd wat HSP is. Nagenoeg alle punten herken ik mijzelf in:

Om te beginnen: hoogsensitiviteit is geen ziekte en zeker geen leerstoornis. Het is een karaktereigenschap waar men
mee om moet leren gaan. Daarom zijn hoogsensitieve / hooggevoelige personen “eigen”-aardige mensen.



Bron: http://sense-network.nl/wat-is-hoogsensitiviteit-hooggevoeligheid/

Wat een duidelijke uitleg. Zo is het precies. Kan mezelf er helemaal in vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 16 augustus 2015, 23:34
 
GERARD072 schreef:
Ik heb even een site opgezocht waar in jip en janneke taal wordt uitgelegd wat HSP is. Nagenoeg alle punten herken ik mijzelf in:

Ah dank u, dat werpt enig licht op deze zaak.
Ik ben geneigd om het rijtje nu ook even op mezelf toe te passen om te kijken hoezeer ik wel of niet hsp ben.
Dan denk ik zelf al snel:
Ik ben invoelend, ben ik daarom hsp'er?
Ik ben wel 's druk, ben ik dan adhd'er?
Ik ben wel 's in mezelf gekeerd, ben ik dan ineens een autist?

De meeste van die eigenschappen zie ik trouwens als doodnormaal. Niks vreemds aan en kom je bij alle mensen wel tegen.
En dat woordje paranormaal doet bij mij de vraag wekken: in hoeverre bevind een zogenaamde hsp'er zich in het occulte waar hij /zij door bekering uit kan groeien?

Maar ik hou niet zo van hokjes, ik denk dat elk mens wel van alles iets in zich heeft.

NATASCHA498 schreef:
Sjee ik herken een hoop wat hierboven staat bij mezelf en toch plak ik mezelf geen stempeltje op.

Ik ben gewoon ik en zo moet men mij maar nemen. Zoals jezelf behandeld wil worden zo behandel ik de ander.
Ja mooi gezegd vind ik, je laat je niet in een medisch hokje stoppen, dan laat je heel wat mogelijkheden voor jezelf open.

Quote:
En toch ben ik nog steeds vrijgezel hihi Lachende smiley Knipoog smiley Coole smiley met zonnebril ohnee dat komt denk ergens anders door
Maar toch ben je niet kaal Clown smiley Lachende smiley


Laatst aangepast door
ROADY558
op zondag 16 augustus 2015, 23:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA498





Berichten: 65

BerichtGeplaatst: maandag 17 augustus 2015, 10:51
 
ROADY558 schreef:
Ah dank u, dat werpt enig licht op deze zaak.
Ik ben geneigd om het rijtje nu ook even op mezelf toe te passen om te kijken hoezeer ik wel of niet hsp ben.
Dan denk ik zelf al snel:
Ik ben invoelend, ben ik daarom hsp'er?
Ik ben wel 's druk, ben ik dan adhd'er?
Ik ben wel 's in mezelf gekeerd, ben ik dan ineens een autist?

De meeste van die eigenschappen zie ik trouwens als doodnormaal. Niks vreemds aan en kom je bij alle mensen wel tegen.
En dat woordje paranormaal doet bij mij de vraag wekken: in hoeverre bevind een zogenaamde hsp'er zich in het occulte waar hij /zij door bekering uit kan groeien?

Maar ik hou niet zo van hokjes, ik denk dat elk mens wel van alles iets in zich heeft.


Ja mooi gezegd vind ik, je laat je niet in een medisch hokje stoppen, dan laat je heel wat mogelijkheden voor jezelf open.


Maar toch ben je niet kaal Clown smiley Lachende smiley

Neeeee kan je nagaan tis wat Knipoog smiley

Ach graag of niet denk ik dan maar Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERARD072





Berichten: 104

BerichtGeplaatst: maandag 17 augustus 2015, 16:03
 
ROADY558 schreef:
Ah dank u, dat werpt enig licht op deze zaak.
Ik ben geneigd om het rijtje nu ook even op mezelf toe te passen om te kijken hoezeer ik wel of niet hsp ben.
Dan denk ik zelf al snel:
Ik ben invoelend, ben ik daarom hsp'er?
Ik ben wel 's druk, ben ik dan adhd'er?
Ik ben wel 's in mezelf gekeerd, ben ik dan ineens een autist?

De meeste van die eigenschappen zie ik trouwens als doodnormaal. Niks vreemds aan en kom je bij alle mensen wel tegen.
En dat woordje paranormaal doet bij mij de vraag wekken: in hoeverre bevind een zogenaamde hsp'er zich in het occulte waar hij /zij door bekering uit kan groeien?

Maar ik hou niet zo van hokjes, ik denk dat elk mens wel van alles iets in zich heeft.


Ja mooi gezegd vind ik, je laat je niet in een medisch hokje stoppen, dan laat je heel wat mogelijkheden voor jezelf open.


Maar toch ben je niet kaal Clown smiley Lachende smiley

De meeste punten die via die site vermeld staan herkennen de meeste mensen inderdaad. Daarom is het ook zo verdraaid lastig om uit te leggen aan mensen wat HSP precies inhoudt.

Júist omdat het zo 'standaard' lijkt, er is echter wel degelijk een verschil.
Denk dat het te vergelijken is met het IQ. Iedereen heeft een IQ en kan op basis daarvan bepaalde dingen beredeneren. Een selecte groep is echter hoogbegaafd en heeft een IQ van 125 of hoger (of 130 of hoger, afhankelijk van welke 'norm' je gebruikt).

En zo is het ook met HSP. Iedereen heeft dezelfde kenmerken, alleen zit de HSP'er dan 125 of hoger. En aangezien het op sensitief vlak is komen bovenstaande klachten eerder voor. En vaak ook vaker of sterker. Zelf heb ik bijvoorbeeld vaak een zonnebril op, óók als het bewolkt is. En ik hoor superscherp.

Voorbeeld die misschien niet geheel terecht is, maar wel bruikbaar: Bedenk jezelf de klachten van een burn-out. En een HSP'er moet daar dagelijks mee dealen.

Paranormaal is ook uit te leggen. Deze wereld is gebroken en er is goed en kwaad. Jezus had gaven die als paranormaal bestempelt kunnen worden. (iemand genezen van zijn kwalen middels handoplegging). Het paranormale an sich is op zich neutraal. De vraag is wat de mens er zelf mee doet. Gebruikt deze het positief of negatief. Dat staat los van of iemand HSP is of niet. In mijn ogen althans.


Laatst aangepast door
GERARD072
op maandag 17 augustus 2015, 16:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: maandag 17 augustus 2015, 17:29
 
GERARD072 schreef:
En zo is het ook met HSP. Iedereen heeft dezelfde kenmerken, alleen zit de HSP'er dan 125 of hoger. En aangezien het op sensitief vlak is komen bovenstaande klachten eerder voor. En vaak ook vaker of sterker. Zelf heb ik bijvoorbeeld vaak een zonnebril op, óók als het bewolkt is. En ik hoor superscherp.

Ja ik begin het te herkennen met de dingen die mijn maat wel 's zegt.
Hij zegt dat alles zo hard en vol binnenkomt. Alsof hij bepaalde filters of dempers mist. De overige dingen die in het stuk worden genoemd hebben daar m.i. weinig mee te maken en hebben een totaal andere grond, waar mensen uit kunnen groeien (mijn eigen ervaring)

Quote:
Paranormaal is ook uit te leggen. Deze wereld is gebroken en er is goed en kwaad. Jezus had gaven die als paranormaal bestempelt kunnen worden. (iemand genezen van zijn kwalen middels handoplegging). Het paranormale an sich is op zich neutraal. De vraag is wat de mens er zelf mee doet. Gebruikt deze het positief of negatief. Dat staat los van of iemand HSP is of niet. In mijn ogen althans.

Mijn visie is dat het paranormale niet neutraal is maar per definitie occult is. De bijbel is er nogal helder over. Het is niet uit God, maar uit de duisternis met de satan als diepste bron.
Jezus kan daarom ook niet paranormaal genoemd worden, aangezien Hij het juist aan de kaak heeft gesteld.


Laatst aangepast door
ROADY558
op maandag 17 augustus 2015, 17:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERARD072





Berichten: 104

BerichtGeplaatst: maandag 17 augustus 2015, 21:47
 
Paranormaal kan op een aantal manieren uitgelegd worden; "Naast het normale voorkomend", "Wonderbaarlijk", "Verschijnselen die met de huidige wetenschap niet te verklaren zijn".

Jezus Christus had een gave die in mijn ogen wonderbaarlijk was. Dus paranormaal.

Daarbij dacht men vroeger (bijvoorbeeld) dat de aarde plat was en is later wetenschappelijk bewezen dat dit niet zo is. Dus wellicht dat er een verklaring is voor wat Jezus Christus toen kon. Alleen dat wij dit nu nog niet weten.

Wat wel klopt is dat men beter verre kan blijven met het vanuit eigen ego contact zoeken met geesten / energiën van gener zijde. Omdat de Heilige Geest niet zo werkt en in dat opzicht is het ook zeker aan te raden niet met het occulte in aanraking te komen. Dat is voor mij het verschil tussen Christus (het Goede) en Satan (het Kwaad). Om even heel sect het verschil aan te geven.

De term "Paranormaal" an sich is voor mij neutraal. En ieder mens heeft een keuze (vrije wil).


Laatst aangepast door
GERARD072
op maandag 17 augustus 2015, 21:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERARD072





Berichten: 104

BerichtGeplaatst: maandag 17 augustus 2015, 21:52
 
ROADY558 schreef:
Ja ik begin het te herkennen met de dingen die mijn maat wel 's zegt.
Hij zegt dat alles zo hard en vol binnenkomt. Alsof hij bepaalde filters of dempers mist. De overige dingen die in het stuk worden genoemd hebben daar m.i. weinig mee te maken en hebben een totaal andere grond, waar mensen uit kunnen groeien (mijn eigen ervaring)

Uit uw schrijven begrijp ik dat u geen hoog sensitief persoon bent. U kunt dus niet uit eigen ervaring aangeven dat het niet zo is.

Dat mensen wel kunnen leren omgaan met bepaalde klachten. Dat ben ik met u eens.


Laatst aangepast door
GERARD072
op maandag 17 augustus 2015, 21:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 augustus 2015, 08:50
 
GERARD072 schreef:
Uit uw schrijven begrijp ik dat u geen hoog sensitief persoon bent.

Ik hou niet van hokjes. Maar om je tegemoet te komen: Nee, ik pas niet in het hokje "hsp", dat klopt.

Quote:
U kunt dus niet uit eigen ervaring aangeven dat het niet zo is.
Wat bedoel je hiermee?


Laatst aangepast door
ROADY558
op dinsdag 18 augustus 2015, 08:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERARD072





Berichten: 104

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 augustus 2015, 13:13
 
ROADY558 schreef:
Ik hou niet van hokjes. Maar om je tegemoet te komen: Nee, ik pas niet in het hokje "hsp", dat klopt.


Wat bedoel je hiermee?

U geeft aan dat de andere punten uw inziens weinig te maken hebben met HSP, een totaal andere grond hebben en dat mensen daaruit kunnen groeien. Tevens dat dit uw ervaring is.

Zoals u zelf aangeeft herkent u zichzelf niet in het hokje HSP. Derhalve weet u niet uit eigen ervaring wat het is om als hoogsensitief persoon dergelijke klachten te hebben.

Dat dezelfde klachten ongetwijfeld ook voorkomen bij mensen die niet in het hokje HSP vallen. Allicht. Echter geldt niet voor iedereen dat zij er zomaar even overheen kunnen groeien.


Laatst aangepast door
GERARD072
op dinsdag 18 augustus 2015, 13:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 augustus 2015, 18:43
 
GERARD072 schreef:
U geeft aan dat de andere punten uw inziens weinig te maken hebben met HSP, een totaal andere grond hebben en dat mensen daaruit kunnen groeien. Tevens dat dit uw ervaring is.
Ja zo komt dat op mij over. Intussen heb ik al van je begrepen dat het lastig is uit te leggen wat hsp precies is. Ik herken echter wel weer veel symptomen uit het lijstje bij m'n vriend. En ik vraag me bij alles af: is er een bodem voor? Een bodem die aangepakt kan worden, zodat de symptomen verminderen of zelfs verdwijnen?
En: in hoeverre kunnen Gods beloftes erbij helpen?

Quote:
Zoals u zelf aangeeft herkent u zichzelf niet in het hokje HSP. Derhalve weet u niet uit eigen ervaring wat het is om als hoogsensitief persoon dergelijke klachten te hebben.
Daar heb je gelijk in. Ik probeer het slechts te begrijpen.

Quote:
Dat dezelfde klachten ongetwijfeld ook voorkomen bij mensen die niet in het hokje HSP vallen. Allicht. Echter geldt niet voor iedereen dat zij er zomaar even overheen kunnen groeien.
Ik beweer ook niet dat dat makkelijk is, maar in mijn eigen leven ben ik door de werking van de Heilige Geest nogal veranderd in positieve zin (en dat gebeurde ook niet in twee weken).

Trouwens, Jezus zelf was ook een uiterst gevoelig mens.
Als iemand Zijn mantel alleen maar aanraakte, voelde Hij dat er energie wegvloeide. Toch had Hij geen last van deze hooggevoeligheid.
Hoe zie jij dat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERARD072





Berichten: 104

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 augustus 2015, 20:39
 
ROADY558 schreef:
Ja zo komt dat op mij over. Intussen heb ik al van je begrepen dat het lastig is uit te leggen wat hsp precies is. Ik herken echter wel weer veel symptomen uit het lijstje bij m'n vriend. En ik vraag me bij alles af: is er een bodem voor? Een bodem die aangepakt kan worden, zodat de symptomen verminderen of zelfs verdwijnen?
En: in hoeverre kunnen Gods beloftes erbij helpen?

Ik denk dat Gods beloftes essentieel zijn. (weet niet of u nog specifieke gedeeltes in gedachten hebt?) Hoe meer ik mij verdiep in het Woord van God alleen (hetzij bijbelstudie / hetzij de bijbel zelf) hoe meer rust ik ervaar.

Het zoeken naar de bodem ben ik ook een voorstander van. Al is dat soms lastig in deze maatschappij met al zijn druk en prikkels. En ook daar merk ik weer hoe belangrijk het is om júist dan op God te blijven focussen. Dat helpt om in mijn eigen kracht te blijven.

Quote:
Daar heb je gelijk in. Ik probeer het slechts te begrijpen.

Dat is fijn! Ik ben al zo vaak tegen een muur van onbegrip aangelopen. En niet omdat mensen het niet willen begrijpen, maar het (zo lijkt het althans) niet kunnen begrijpen.

Quote:
Ik beweer ook niet dat dat makkelijk is, maar in mijn eigen leven ben ik door de werking van de Heilige Geest nogal veranderd in positieve zin (en dat gebeurde ook niet in twee weken).

Helemaal mee eens. Sinds 2011 ben ik zo aan het veranderen. Minder last van prikkels en nog wel meer positieve tot zeer positieve veranderingen.

Quote:
Trouwens, Jezus zelf was ook een uiterst gevoelig mens.
Als iemand Zijn mantel alleen maar aanraakte, voelde Hij dat er energie wegvloeide. Toch had Hij geen last van deze hooggevoeligheid.
Hoe zie jij dat?

Uhm, zijn dat niet twee verschillende dingen? Hoogsensitief zijn houdt voor mij in dat ik externe prikkels lastig filter en daardoor klachten ervaar. Ik heb echter niet direct het idee dat ik energie weggeef (al is het volgens mij altijd een wisselwerking).

Denk dat het daarom juist zo belangrijk is om op God / Heilige Geest te focussen. En ik denk dat dáár de energie van Jezus Christus vandaan kwam. Mogelijk dat een hoogsensitief iemand teveel bezig is om vanuit eigen kracht te werken. En dat men in plaats daarvan beter kan focussen op God / Heilige Geest. En dan komen we denk ik weer terug op Gods beloftes. Want ik merk dat hoe meer ik dagelijks met God in gesprek ben, hoe minder last ik heb van externe prikkels. Al blijf ik tikkende klokken (om maar een voorbeeld te noemen) erg irritant vinden.


Laatst aangepast door
GERARD072
op dinsdag 18 augustus 2015, 20:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: woensdag 19 augustus 2015, 18:54
 
Je schrijft een mooie getuigenis hoe Gods Woord en Geest verlichting geeft in de overgevoeligheid. Maar dat betekent dus dat je er wel overheen kunt groeien met Hem. Of dat juist het gemis aan Zijn tegenwoordigheid wellicht de klachten geven.
En ook constateer ik dan dat hsp zijn niet vastligt als karaktereigenschap, heb ik dat goed?

Ik kan me levendig voorstellen dat het erg belangrijk is om de focus goed te houden. En als iemand z'n focus op Jezus legt, dan kan daar alleen maar zegen uit voortkomen. Hoe mooi is dat :)

Je spreekt over de overprikkelbaarheid.
Heb je voor jezelf een idee wanneer dat ontstaan is? Of heb je dat je leven lang al?
Fijn te lezen dat je door omgang met de Getrouwe zoveel verlichting ervaart! Top!

Met mijn opmerking over Jezus doelde ik op Zijn eigen gevoeligheid.
Hij was zo gevoelig dat hij het zelfs voelde als iemand Hem aanraakte.
Toch had hij er geen last van, zoals mensen er last van kunnen hebben.
Ik ben het volkomen met je eens dat het erg gezond, en beschermend werkt als je als mens op Hem gericht bent.
Een en ander heeft volgens mij ook met geestelijke strijd te maken.
Als ik ergens onbeschermd rondloop, dan kom ik vermoeider thuis dan wanneer ik bewust de helm van het heil draag (Efeze 6).

En hoe meer je je geliefd weet door de Vader, hoe minder (ongezond) afhankelijk je van mensen wordt/raakt, waardoor de neiging om naar buiten te focussen weer minder wordt. Heeft ook weer met nederigheid te maken denk ik.
Dingen als hoogmoed, trots, zelfverheffing, bemoeizucht etc zorgen er m.i. voor dat je je eigen gevoeligheid vergroot, je antennes ver uitrekt, etc. Vergelijk het met een ballon. Als je die opblaast wordt het oppervlak groter waardoor er "meer ballon" contact maakt met de omgeving. Ook je geest kun je opblazen waardoor het geneigd is meer op te pikken uit je omgeving.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERARD072





Berichten: 104

BerichtGeplaatst: woensdag 19 augustus 2015, 21:44
 
ROADY558 schreef:
Je schrijft een mooie getuigenis hoe Gods Woord en Geest verlichting geeft in de overgevoeligheid. Maar dat betekent dus dat je er wel overheen kunt groeien met Hem. Of dat juist het gemis aan Zijn tegenwoordigheid wellicht de klachten geven.
En ook constateer ik dan dat hsp zijn niet vastligt als karaktereigenschap, heb ik dat goed?

Ik kan me levendig voorstellen dat het erg belangrijk is om de focus goed te houden. En als iemand z'n focus op Jezus legt, dan kan daar alleen maar zegen uit voortkomen. Hoe mooi is dat :)

Je spreekt over de overprikkelbaarheid.
Heb je voor jezelf een idee wanneer dat ontstaan is? Of heb je dat je leven lang al?
Fijn te lezen dat je door omgang met de Getrouwe zoveel verlichting ervaart! Top!

Met mijn opmerking over Jezus doelde ik op Zijn eigen gevoeligheid.
Hij was zo gevoelig dat hij het zelfs voelde als iemand Hem aanraakte.
Toch had hij er geen last van, zoals mensen er last van kunnen hebben.
Ik ben het volkomen met je eens dat het erg gezond, en beschermend werkt als je als mens op Hem gericht bent.
Een en ander heeft volgens mij ook met geestelijke strijd te maken.
Als ik ergens onbeschermd rondloop, dan kom ik vermoeider thuis dan wanneer ik bewust de helm van het heil draag (Efeze 6).

En hoe meer je je geliefd weet door de Vader, hoe minder (ongezond) afhankelijk je van mensen wordt/raakt, waardoor de neiging om naar buiten te focussen weer minder wordt. Heeft ook weer met nederigheid te maken denk ik.
Dingen als hoogmoed, trots, zelfverheffing, bemoeizucht etc zorgen er m.i. voor dat je je eigen gevoeligheid vergroot, je antennes ver uitrekt, etc. Vergelijk het met een ballon. Als je die opblaast wordt het oppervlak groter waardoor er "meer ballon" contact maakt met de omgeving. Ook je geest kun je opblazen waardoor het geneigd is meer op te pikken uit je omgeving.

Uw laatste alinea gekoppeld aan de eerste alinea. Dat vind ik mooi omschreven en die ga ik even laten bezinken.

Dank voor de fijne reactie!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERARD072





Berichten: 104

BerichtGeplaatst: donderdag 20 augustus 2015, 18:08
 
ROADY558 schreef:
Je schrijft een mooie getuigenis hoe Gods Woord en Geest verlichting geeft in de overgevoeligheid. Maar dat betekent dus dat je er wel overheen kunt groeien met Hem. Of dat juist het gemis aan Zijn tegenwoordigheid wellicht de klachten geven.
En ook constateer ik dan dat hsp zijn niet vastligt als karaktereigenschap, heb ik dat goed?

Ik kan me levendig voorstellen dat het erg belangrijk is om de focus goed te houden. En als iemand z'n focus op Jezus legt, dan kan daar alleen maar zegen uit voortkomen. Hoe mooi is dat :)

Je spreekt over de overprikkelbaarheid.
Heb je voor jezelf een idee wanneer dat ontstaan is? Of heb je dat je leven lang al?
Fijn te lezen dat je door omgang met de Getrouwe zoveel verlichting ervaart! Top!

Dit heb ik mijn hele leven al, kan mij niet anders heugen. In dat opzicht heb ik ook niet het idee dat ik er overheen ben gegroeid. Want de hooggevoeligheid is nog steeds aanwezig. Het verschil is wel dat ik door de focus op God's Woord meer innerlijke rust ervaar waardoor de prikkels beter / langer dragelijk worden. Echter blijf ik de symptomen houden.

Vind het dan ook lastig om een antwoord te geven op de vraag of het een karaktertrek is. Het is iets dat ik al heel mijn leven heb en in dat opzicht kan je denk ik wel stellen dat het wel degelijk onderdeel is van mijn karakter.

Quote:
Met mijn opmerking over Jezus doelde ik op Zijn eigen gevoeligheid.
Hij was zo gevoelig dat hij het zelfs voelde als iemand Hem aanraakte.
Toch had hij er geen last van, zoals mensen er last van kunnen hebben.
Ik ben het volkomen met je eens dat het erg gezond, en beschermend werkt als je als mens op Hem gericht bent.
Een en ander heeft volgens mij ook met geestelijke strijd te maken.
Als ik ergens onbeschermd rondloop, dan kom ik vermoeider thuis dan wanneer ik bewust de helm van het heil draag (Efeze 6).

Dit is inderdaad precies wat ik ervaar als ik mij focus op het armor God's (efeziërs 6). Alleen zoals ik zei blijft de hooggevoeligheid weldegelijk aanwezig merk ik.

Quote:
En hoe meer je je geliefd weet door de Vader, hoe minder (ongezond) afhankelijk je van mensen wordt/raakt, waardoor de neiging om naar buiten te focussen weer minder wordt. Heeft ook weer met nederigheid te maken denk ik.
Dingen als hoogmoed, trots, zelfverheffing, bemoeizucht etc zorgen er m.i. voor dat je je eigen gevoeligheid vergroot, je antennes ver uitrekt, etc. Vergelijk het met een ballon. Als je die opblaast wordt het oppervlak groter waardoor er "meer ballon" contact maakt met de omgeving. Ook je geest kun je opblazen waardoor het geneigd is meer op te pikken uit je omgeving.

Zoals ik het nu zie is het meer een alert zijn op prikkels van buitenaf. Ik ben nooit afhankelijk geweest van mensen, integendeel. Ik heb vaak genoeg gehoord van mensen dat ik finaal langs ze heen ben gelopen. (om maar een voorbeeld te noemen en kon / kan mezelf prima alleen vermaken).

De vergelijking met een ballon herken ik inderdaad. Echter is het in dit geval niet echt mijn geest vanuit het Ego dat opgeblazen is geweest. Integendeel.

Al zal ik ongetwijfeld, net als iedereen, mijn leerpunten hebben op het gebied van het ego. Of hooggevoeligheid echter gelijk staat aan een vergroot ego,.. Dat weet ik zo net nog niet.

Maar wel mooie vraagstukken, die zeker nog even in mijn gedachten zal blijven ronddwalen :)


Laatst aangepast door
GERARD072
op donderdag 20 augustus 2015, 18:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2