ChristianMatch
 


Forum

Kinderdoop
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 16 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 21:47
 
De leer over de doop is als volgt samen te vatten:

Ten eerste:
Wij en onze kinderen zijn in zonde ontvangen en geboren. Daarom rust Gods toorn op ons, zodat wij in het rijk van God niet kunnen komen, of wij moeten opnieuw geboren worden.
Dit leert ons de onderdompeling in en de besprenkeling met het water. Daardoor wordt ons de onreinheid van onze ziel voor ogen gesteld. Dit moet ons ertoe brengen, dat wij een afkeer krijgen van onszelf, ons voor God verootmoedigen en onze reiniging en ons behoud buiten onszelf zoeken.


Ten tweede:
De doop bevestigt en verzegelt ons de afwassing van onze zonden door Jezus Christus. Wij worden immers volgens het bevel van Christus gedoopt in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Vader, verklaart en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade sluit. Hij neemt ons tot zijn kinderen en erfgenamen aan en zal ons daarom van al het goede voorzien en al het kwade van ons weren of voor ons doen meewerken ten goede.
Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzekert de Zoon ons ervan, dat Hij ons in zijn bloed wast en reinigt van al onze zonden. Hij maakt ons een met Zichzelf in zijn dood en opstanding, zodat wij van onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend worden.
Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert de Heilige Geest ons door dit sacrament ervan, dat Hij in ons wonen wil en ons tot levende leden van Christus wil maken. Want Hij eigent ons toe wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven. Zo zullen wij tenslotte volkomen rein in het eeuwige leven een plaats ontvangen temidden van de gemeente der uitverkorenen.


Ten derde:
Omdat elk verbond twee delen heeft, namelijk een belofte en een eis, worden wij door God in de doop ook geroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dit betekent dat wij deze enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest, aanhangen, vertrouwen en liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel, met heel ons verstand en met al onze krachten. Het betekent ook dat wij met de wereld breken, onze oude natuur doden en godvrezend leven.
En wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet wanhopen en al evenmin in de zonden blijven liggen. Want de doop is een zegel en een volkomen betrouwbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond met God hebben.


Gronden voor de kinderdoop:

Hoewel onze kinderen dit alles niet begrijpen, mogen wij hen daarom toch niet van de doop uitsluiten. Want evenals zij zonder het te weten deel hebben aan de veroordeling in Adam, zo worden zij ook zonder het te weten in Christus uit genade tot Gods kinderen aangenomen. Immers, wat God zegt tot Abraham, de vader van alle gelovigen, geldt ook voor ons en onze kinderen: "Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een God te zijn" (Gen. 17, 7).
Dit verkondigt ook Petrus: "Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal" (Hand. 2, 39). Daarom heeft God onder het oude verbond bevolen de kinderen te besnijden: deze besnijdenis was een zegel van het verbond en van de gerechtigheid van het geloof.
En Christus zelf heeft kinderen omhelsd, de handen opgelegd en gezegend.
Omdat nu, onder het nieuwe verbond, de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is, moeten de jonge kinderen als erfgenamen van Gods rijk en van zijn verbond gedoopt worden. En de ouders zijn verplicht hun kinderen bij het opgroeien hun doop te leren verstaan.


Gebed voor de doop

Laten wij nu Gods heilige naam aanroepen, om zo tot zijn eer, tot versterking van ons geloof en tot opbouw van de gemeente dit sacrament te bedienen.

Almachtige en eeuwige God, U bent het die naar uw rechtvaardig oordeel de ongelovige en onbekeerlijke wereld met de zondvloed gestraft hebt. Maar de gelovige Noach en de zijnen, slechts acht zielen, hebt U in uw grote barmhartigheid gered en bewaard. U bent het die de hard nekkige Farao met al zijn volk in de Rode Zee deed verdrinken. Maar uw volk Israel hebt U daar droogvoets door geleid, waardoor U toen reeds de doop hebt aangeduid. Pleitend op uw grondeloze barmhartigheid, bidden wij U of U dit uw kind in genade wilt aanzien en het door uw Heilige Geest in uw Zoon Jezus Christus wilt inlijven. Laat het door de doop in Christus' dood begraven worden en ook met Hem opstaan in een nieuw leven. Geef dat het iedere dag zijn / haar kruis bij het volgen van Christus blijmoedig zal dragen door Hem aan te hangen met waar geloof, vaste hoop en vurige liefde. Laat het zo dit leven, dat toch niet anders is dan een voortdurend sterven, door uw beloften getroost verlaten. Geef dat het op de jongste dag voor de rechterstoel van Christus, uw Zoon, met vrijmoedigheid zal verschijnen, door Hem, onze Here Jezus Christus, uw Zoon, die met U en de Heilige Geest, een enig God, leeft en regeert in eeuwigheid. Amen.

Vragen aan de vader (en de moeder)

Geliefden in de Here Christus, U hebt gehoord, dat de doop door God is ingesteld om aan ons en onze kinderen zijn verbond te verzegelen. Daarom moeten wij dit sacrament met dat doel en niet uit gewoonte of bijgeloof gebruiken. Om nu duidelijk te laten blijken, dat u zo de doop begeert, behoort u op de volgende vragen oprecht te antwoorden:

Ten eerste:

Belijdt u, dat onze kinderen, hoewel zij in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerlei ellende, ja zelfs aan het eeuwig oordeel onderworpen, toch in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van zijn gemeente behoren gedoopt te zijn?

Ten tweede:

Belijdt u, dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is?

Ten derde:

Belooft u, dat u dit kind (deze kinderen, een ieder het zijne), waarvan u de vader (en de moeder) bent, bij het opgroeien in deze leer naar vermogen zult onderwijzen en laten onderwijzen?

Wat is hierop uw antwoord?

(Antwoord:) Ja.

Bediening van de doop:

De voorganger noemt de volledige naam (voornamen) en eventueel achternaam van de dopeling en spreekt:) Ik doop u in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.

Dankgebed

Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat U ons en onze kinderen door het bloed van uw geliefde Zoon Jezus Christus al onze zonden vergeven hebt en ons door uw Heilige Geest tot leden van uw eniggeboren Zoon en zo tot uw kinderen hebt aangenomen. Wij danken U, dat U ons dit met de doop verzegelt en bekrachtigt.
Wij bidden U ook door Hem, uw geliefde Zoon, dat U dit kind door uw Heilige Geest voortdurend wilt regeren, zodat het christelijk en godvrezend opgevoed wordt en in de Here Jezus Christus zal opgroeien en toenemen. Geef dat het zo uw vaderlijke goedheid en barmhartigheid, die U aan dit kind en aan ons allen bewezen hebt, zal erkennen en belijden. Geef dat het gehoorzaam onder onze enige Leraar, Koning en Hogepriester Jezus Christus zal leven en krachtig tegen de zonde, de duivel en heel zijn rijk zal strijden en overwinnen. Dan zal het U en uw Zoon Jezus Christus en de Heilige Geest, de enige en ware God, eeuwig loven en prijzen. Amen.




Dir formulier wordt gebruikt in de GKV.


Laatst aangepast door
MARISKA601
op woensdag 24 maart 2010, 23:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:45
 
De leer over de doop is als volgt samen te vatten:
Zie hierboven........


Dat is niet zoals de leer bij ons in de gemeente is Knipoog smiley

Het is dus echt heel afhankelijk van dominatie of gemeente ... Smiley met dichtgeplakte mond


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op woensdag 24 maart 2010, 22:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 23:32
 
Zijn er nog andere doopformulieren?


Zou het leuk vinden als ze ook hier geplaats werden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 23:42
 
MARISKA601 schreef:
Zijn er nog andere doopformulieren?


Zou het leuk vinden als ze ook hier geplaats werden.




Dan ben ik dus toch overgedoopt Twijfelende smiley , zoals ik pas hoorde.
Als kind ben ik gedoopt in de Ger. Kerk Vrijgemaakt, op Catechisatie geweest en geen belijdenis gedaan, jaren later ben ik ondergedompeld in de Evangelische Kerk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 06:42
 
Tja, er wordt geleerd, er is ooit besloten, er is een traditie gegroeid.

Maar... in de eerste 150 jaar van de vroege kerk was de volwassendoop de norm. Bekeert u, begin een nieuw leven, want het Koninkrijk van God is nabij. Dat is een bijbelse oproep! Als nul-jarige is dat nog moeilijk om te bevatten. Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 08:29
 
IMRE695 schreef:
Tja, er wordt geleerd, er is ooit besloten, er is een traditie gegroeid.

Maar... in de eerste 150 jaar van de vroege kerk was de volwassendoop de norm. Bekeert u, begin een nieuw leven, want het Koninkrijk van God is nabij. Dat is een bijbelse oproep! Als nul-jarige is dat nog moeilijk om te bevatten. Twijfelende smiley

Helemaal mee eens Imre.

Jezus geeft de opdracht in Mat 28:
19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest,
20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. NBV
Hier staat eerst dopen en dan leren.

In onze gemeente is geen doopformlier. Iemand wordt gedoopt op zijn of haar getuigenis, omdat het een persoonlijk verlangen is om gedoopt te worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 09:21
 
IMRE695 schreef:
Tja, er wordt geleerd, er is ooit besloten, er is een traditie gegroeid.

Maar... in de eerste 150 jaar van de vroege kerk was de volwassendoop de norm. Bekeert u, begin een nieuw leven, want het Koninkrijk van God is nabij. Dat is een bijbelse oproep! Als nul-jarige is dat nog moeilijk om te bevatten. Twijfelende smiley

AMEN!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBERTJAN655





Berichten: 11

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 09:23
 
Quote:
Tja, er wordt geleerd, er is ooit besloten, er is een traditie gegroeid.

Maar... in de eerste 150 jaar van de vroege kerk was de volwassendoop de norm. Bekeert u, begin een nieuw leven, want het Koninkrijk van God is nabij. Dat is een bijbelse oproep! Als nul-jarige is dat nog moeilijk om te bevatten.

Volgens mij is hier geen discussie over. Je gaat niet willekeurig iedereen dopen. Maar eenmaal gedoopt, wat betekend dat dan? Wat is eigenlijk de betekenis van de doop? Volgens mij is de doop allereerst het teken van het verbond waar je onderdeel van uitmaakt als je je leven aan christus hebt gegeven. Dan heb je deel aan "het nieuwe verbond in zijn bloed".
En als je deel hebt aan dat verbond, dan zijn je kinderen dat ook. En dus mogen die ook gedoopt worden. Dat was al zo in het oude verbond (besnijdenis), en dat is ook zo in het nieuwe verbond (Hand. 2:38-40).

Overigens heb ik deze discussie al best een aantal keer gevoerd. Ik geloof eigenlijk niet dat er in de bijbel voor het al of niet toepassen van de kinderdoop onweerlegbare argumenten te vinden zijn. Ikzelf geloof dat de kinderdoop goed is, maar een ander kan mischien wat anders geloven. En voor beide opvattingen is wat te zeggen. Desalniettemin ben ik blij dat ik als kind gedoopt ben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 09:32
 
Het probleem met deze discussie is dat veel mensen oprecht kiezen om hun kinderen te laten dopen. In het verleden heb ik vaker weergegeven hoe ik over deze vorm van doop dacht. En daar mensen persoonlijk mee bezeerd. Laat ik het maar op het volgende houden: de redenering die leidt tot de kinderdoop is in mijn ogen verkeerd. Kinderen worden per definitie behouden, daar is geen doop voor nodig. God stelt nl. kinderen niet verantwoordelijk voor gedrag van hun ouders. Kinderen worden geboren met een zondige natuur, maar daar helpt ook de doop niet voor.
Termen als wedergeboorte zijn hier helemaal niet van toepassing. Wedergeboorte ontstaat als antwoord op onze keuze naar God. Niet vanwege de kinderdoop. In mijn ogen heeft het zin als ouders het kind aan de Heer op te dragen, de belofte af te leggen, dat je het kind zult opvoeden in de kennis van de Heer. Maar het ritueel van de doop vind ik hier niet bij passen. Ook besprenkeling is m.i. een vreemde uitvoering van de doop. Kortom in mijn ogen knelt deze vorm aan alle kanten. Het is jammer dat ze dit doop noemen, want dat geeft een enorme verwarring.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 09:49
 
Formulier voor de openbare belijdenis van het geloof

Geliefde broeder(s)/zuster(s),

U staat hier voor God en zijn gemeente om uw geloof te belijden.
Ik verzoek u eerlijk te antwoorden op de volgende vragen.

Gelooft u in God de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde, en in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Heer, en in de heilige Geest, de Drie-enige God van uw doop?

Erkent dat u zondig en schuldig ter wereld bent gekomen en dat u van nature niet in staat bent te doen wat goed is in Gods
ogen en daarom blootstaat aan Gods toorn?

Bekent u dat u met gedachten, woorden en daden de geboden van de Heer vaak hebt overtreden? Hebt u berouw over deze zonde?

Gelooft u dat Jezus Christus u als uw Verlosser geschonken is en dat u door de kracht van de heilige Geest bij hem hoort? Gelooft u dat God u door Christus’ bloed al uw zonden vergeeft?

Gelooft u dat de schriften van het Oude en Nieuwe Testament het verlossende woord van God zijn, zoals de kerk dat ook openlijk in haar geloofsbelijdenis uitspreekt en zoals dat hier in de kerk wordt verkondigd?

Zult u, zolang u leeft, bij deze belijdenis blijven en alles verwerpen wat tegen Gods woord ingaat?

Aanvaardt u de belofte en verplichting van Gods genadeverbond, waarvan de doop afbeelding en garantie is?

Verlangt u ernaar om God en uw naaste lief te hebben, met de zonde te breken, uw oude, zondige aard te doden en eerbiedig met de Heer te leven?

Belooft u dienstbaar te zijn aan de gemeente, trouw met haar naar het woord te luisteren en het avondmaal te gebruiken?

Zult u zich gewillig onderwerpen aan alle christelijke vermaningen?


Wat is daarop uw antwoord?

(Ja)


Zegenbede
Al moet u nog korte tijd lijden, God, de bron van alle genade, heeft u geroepen om in Christus Jezus deel te krijgen aan zijn eeuwige luister. God zal u sterk en krachtig maken, zodat u staande zult blijven en niet meer zult wankelen. Hem komt de macht toe, voor eeuwig. Amen.
Of Moge de God van de vrede, die onze Heer Jezus, de machtige herder van de schapen, door het bloed van het eeuwig verbond uit de wereld van de doden heeft weggeleid, u toerusten met al het goede, zodat u zijn wil kunt doen. Moge hij in ons datgene tot stand brengen wat hem welgevallig is door Jezus Christus, aan wie de eer toekomt, tot in alle eeuwigheid. Amen.


Dit formulier word gebruikt in de GKV.

Het is een antwoord op je doop.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 10:05
 
Ik zie het als je je kinderen niet laat dopen, dat je je kinderen niet bij het verbond wilt laten horen.
Dat je je kind later laat beslissen of het wilt geloven.

Mijn oudste zus is gedoopt.
Ze doet verder niet met het geloof.
Dat is haar keus.

Ik heb gekozen om op mijn 21ste belijdenis te doen.
Ik gaf antwoord op mijn doop.
Ja ik wil bij het verbond van God horen.
Ja ik heb een afkeer van mezelf, door mijn zonden.


Je zou kunnen zeggen dat de kinderdoop een verbondsdoop is.
En dat de volwassendoop een geloofsdoop is.
Voor beiden is wat te zeggen.


Maar wat doe je, als je overstapt naar een andere kerk.
Een kerk waar geen kinderdoop is.
Laat je je overdopen?


Nee, ik niet.
Wie eenmaal gedoopt is, behoort tot het verbond.
En ik heb ja gezegd op mijn doop.
Als ik mij over zou laten dopen, dan verloochen ik mijn eerste doop en ook mijn belijdenis doen.

Ik vind het jammer, dat niet alle kerken elkaars doop erkend.
Men zou dat moeten respecteren.


Laatst aangepast door
MARISKA601
op donderdag 25 maart 2010, 10:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 10:26
 
MARISKA601 schreef:
Ik zie het als je je kinderen niet laat dopen, dat je je kinderen niet bij het verbond wilt laten horen.
Dat je je kind later laat beslissen of het wilt geloven.

Mijn oudste zus is gedoopt.
Ze doet verder niet met het geloof.
Dat is haar keus.

Ik heb gekozen om op mijn 21ste belijdenis te doen.
Ik gaf antwoord op mijn doop.
Ja ik wil bij het verbond van God horen.
Ja ik heb een afkeer van mezelf, door mijn zonden.


Je zou kunnen zeggen dat de kinderdoop een verbondsdoop is.
En dat de volwassendoop een geloofsdoop is.
Voor beiden is wat te zeggen.
Doop is altijd een verbondsdoop. Je gaat een verbond aan met God of liever gezegd, God gaat een verbond aan met jouzelf. Niet met je ouders, maar met jezelf. Ik verbaas me altijd over mensen die zeggen bijbelgetrouw om te gaan met hun geloof en toch niet zien, dat de doop in de Bijbel een geloofsdoop is. Dat is m.i. een blinde vlek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 10:41
 
Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden.


Je wilt toch dat je kinderen behouden worden.
Want stel dat ze niet gedoopt zijn?
Zijn ze dan behouden?
Ik zie het bij de kinderdoop zo: je draagt je kind op aan God en vraagt of het behouden mag worden(de verbondsbelofte).


De RK zegt nee, wie niet gedoopt is is niet behouden.
Was vroeger althans.
Kinderen werden begraven in ongewijdde grond.
Er stonden geen namen bij de graven.
Daarom deden katholieken vroeger de doop al bij de geboorte, als het dreigde vroegtijdig te sterven.
Daar zit wel iets in.

Maar wat als je kind gelooft en de volwassen doop wilt ondergaan, en het sterft voordien, is het dan behouden?

Moeilijk vraagstuk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 10:57
 
MARISKA601 schreef:
Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden.


Je wilt toch dat je kinderen behouden worden.
Want stel dat ze niet gedoopt zijn?
Zijn ze dan behouden?
Ik zie het bij de kinderdoop zo: je draagt je kind op aan God en vraagt of het behouden mag worden(de verbondsbelofte).


De RK zegt nee, wie niet gedoopt is is niet behouden.
Was vroeger althans.
Kinderen werden begraven in ongewijdde grond.
Er stonden geen namen bij de graven.
Daarom deden katholieken vroeger de doop al bij de geboorte, als het dreigde vroegtijdig te sterven.
Daar zit wel iets in.

Maar wat als je kind gelooft en de volwassen doop wilt ondergaan, en het sterft voordien, is het dan behouden?

Moeilijk vraagstuk.
Natuurlijk wordt een kind behouden als het niet gedoopt is. Een kind wordt niet verantwoordelijk gehouden zoals een volwassene. Denk je dat God niet de genade kent ten opzichte van kinderen. Het zou een beetje vreemd zijn als God kinderen zomaar afwijst, omdat de ouders ervoor besloten hadden het niet te laten dopen. Dan wordt het dubbel slachtoffer, dat is niet de God die ik mij voorstel, jij wel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 11:27
 
MARISKA601 schreef:
Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden.


Je wilt toch dat je kinderen behouden worden.
Want stel dat ze niet gedoopt zijn?
Zijn ze dan behouden?
Ik zie het bij de kinderdoop zo: je draagt je kind op aan God en vraagt of het behouden mag worden(de verbondsbelofte).


De RK zegt nee, wie niet gedoopt is is niet behouden.
Was vroeger althans.
Kinderen werden begraven in ongewijdde grond.
Er stonden geen namen bij de graven.
Daarom deden katholieken vroeger de doop al bij de geboorte, als het dreigde vroegtijdig te sterven.
Daar zit wel iets in.

Maar wat als je kind gelooft en de volwassen doop wilt ondergaan, en het sterft voordien, is het dan behouden?

Moeilijk vraagstuk.

Wat is er een onvoorstelbaar leed gedaan aan de mensen die en doodgeboren kindje kregen. Volgens de RK traditie zijn deze kinderen niet behouden… Onze God is toch niet zo’n wrede God??? We geloven toch dat Hij dat kind in de moederschoot heeft geweven…!!?
Laat Hij het dan verloren gaan…..?? Zijn eigen maaksel…..??

Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden. (Quote Mariska)
Ergens anders in de bijbel staat; ieder die de naam van Heer aanroept zal behouden worden!
De moordenaar, naast Jezus, aan het kruis geloofde en hij werd behouden, hij werd niet eerst gedoopt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 12:12
 
IMKE917 schreef:
Wat is er een onvoorstelbaar leed gedaan aan de mensen die en doodgeboren kindje kregen. Volgens de RK traditie zijn deze kinderen niet behouden… Onze God is toch niet zo’n wrede God??? We geloven toch dat Hij dat kind in de moederschoot heeft geweven…!!?
Laat Hij het dan verloren gaan…..?? Zijn eigen maaksel…..??

Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden. (Quote Mariska)
Ergens anders in de bijbel staat; ieder die de naam van Heer aanroept zal behouden worden!
De moordenaar, naast Jezus, aan het kruis geloofde en hij werd behouden, hij werd niet eerst gedoopt.

Rom. 10:13 want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’

In Handelingen 2:20-21 staat ook een gelijksoortige uitspraak, maar dit heeft m.i. betrekking op de toekomende tijd -- 20 De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed
voordat de grote, stralende dag van de Heer komt.
21 Dan zal ieder die de naam van de Heer aanroept worden gered.”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 12:38
 
Christus werd als klein kindje besneden.

Als volwassene liet Hij zich dopen.

Kinderdoop is een recht, maar ik verloochen mijn zuigelingendoop niet, als ik mezelf door onderdompeling nogmaals wil laten dopen. Al is dat wel iets, wat ik pas na lang bidden zou doen.
Maar het lijkt me veel symbolischer en dieper gaan om ondergedompeld te worden en weer boven te komen, dan een winter belijdeniscatechese volgen en dan 'ja' zeggen, hoe het formulier ook verder luidt. Ik heb in mijn hart al lang 'ja' gezegd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBERTJAN655





Berichten: 11

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 12:45
 
CHATULIEM619 schreef:
Natuurlijk wordt een kind behouden als het niet gedoopt is. Een kind wordt niet verantwoordelijk gehouden zoals een volwassene.

Kun je uitleggen hoe je daarbij komt? Ik weet zo even niet waar de bijbel dat zegt.

Dat de doop noodzakelijk zou zijn voor het behoud van een overleden kind vind ik een beetje een bureaucratisch idee. Daar kan ik me niet iets bij voorstellen. Uiteindelijk blijft het een symbool, en als je niet in staat bent om dat symbool uit te voeren vanwege tijdgebrek blijft hetgeen wat gesymbolyseerd wordt natuurlijk wel gewoon van kracht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 13:27
 
ROBERTJAN655 schreef:
Kun je uitleggen hoe je daarbij komt? Ik weet zo even niet waar de bijbel dat zegt.

Dat de doop noodzakelijk zou zijn voor het behoud van een overleden kind vind ik een beetje een bureaucratisch idee. Daar kan ik me niet iets bij voorstellen. Uiteindelijk blijft het een symbool, en als je niet in staat bent om dat symbool uit te voeren vanwege tijdgebrek blijft hetgeen wat gesymbolyseerd wordt natuurlijk wel gewoon van kracht.

In Rom 7 beschrijft Paulus het volgende:

Rom 7 schreef:
Eens leefde ik zonder de wet, maar door de komst van het gebod kwam de zonde tot leven 10 en daardoor stierf ik. Het gebod, dat tot leven had moeten leiden, bleek juist tot mijn dood te leiden.

Hij beschrijft dat hij zonder wet leefde. Dit kan echter niet duiden op een werelds leven, aangezien hij als jood opgegroeid is en zich van jongs af aan de wet heeft gehouden. De wet heeft altijd een rol gespeeld in zijn leven. Waarom noemt hij dit dan expliciet als leven zonder de wet.
In de joodse traditie is er een moment, dat kinderen verantwoordelijk worden voor hun daden. Het ritueel heeft de naam gekregen Bar Mitswa, zoon der wet betekent dat. Voor hem hield dit dus daadwerkelijk in dat de wet pas op dat moment van kracht voor hem werd. Voor die tijd gold deze wet niet. Dat gebeurt bij een jongen ongeveer op 12 jarige leeftijd.
Hoewel ik geen voorstander ben om dit ritueel in te voeren, zie ik de geestelijke les echter wel van toepassing. Een kind is dus niet verantwoordelijk en zal dus derhalve ook behouden zijn zonder doop.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 14:00
 
EVA685 schreef:
Dan ben ik dus toch overgedoopt Twijfelende smiley , zoals ik pas hoorde.
Als kind ben ik gedoopt in de Ger. Kerk Vrijgemaakt, op Catechisatie geweest en geen belijdenis gedaan, jaren later ben ik ondergedompeld in de Evangelische Kerk.

Is dat overdopen? Volgens mij niet! Het gaat namelijk om twee manieren van verstaan van de doop die niet direct te vergelijken zijn. De verbondsdoop heeft een heel ander uitgangspunt als de geloofsdoop, waardoor een vergelijking danwel het vervangend naast elkaar zetten niets anders is dan vergelijken van appels en peren.

Met je geloofsdoop heb je wel voor de tweede keer belijdenis gedaan ten overstaan van een gemeente. Want die twee zaken zijn wel met elkaar te vergelijken als hetzelfde fenomeen.


Laatst aangepast door
HENK710
op donderdag 25 maart 2010, 14:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 14:54
 
euhm is hier niet ooit een topic al over geweest?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 16:24
 
RELLOK036 schreef:
euhm is hier niet ooit een topic al over geweest?




Eh klopt, het vorige forum meen ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 16:27
 
kee weet ik dat
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 maart 2010, 13:45
 
mijn ouders hebben mij als baby laten dopen in de rk kerk
fout?nee dat geloof ik niet ,zei deden naar beste weten als waar zij in opgegroeidt waren.ik zag het later meer als hun keuze om mij bij de rk kerk te laten horen en mij daarin op te voeden.verdere uitleg hebbben zij mij nooit gegeven.
na alles losgelaten te hebben en later in contact kwam met een pinkstergemeente entot geloof te zijn gekomen heb ik mij als volwassene laten dopen als bewuste keuze en op grond van Zijn woord volgens ;rom 6:1-14 , efeze 4:3-4 ,
niet om mijn zonden af te wassen ,een doop van bekering zoals johannes doopte,want op het moment dat je je tot God keert en berouw hebt en vergeving vraagd worden je zonden je vergeven.maar om mede aan de buitenwereld te laten zien dat ik een nieuw leven in christus begon zoals beschreven in rom.6:1-14
en dit niet alleen voor de mensen om mij heen maar ook als een statement in de hemelse gewesten .
dat is dus de doop voor mij geweest en vandaaruit wil ik leven
met christus gestorven en opgestaan.
ieder zal dit op zijn manier zien en ervaren.
mijn uitdaging ligt dan hierin,toets alles en bid God om wijsheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 16:56
 
Ik kreeg vandaag een mail binnrn met de volgende inhoud:

Sag Mariska,

Als je de bijbel leest, dan zou je kunnen weten dat je helemaal niet gedoopt bent.
Kindertjes besprenkelen leert ons de bijbel niet! Dat hebben de zg Theologen verzonnen. De noodzaak om zich te bekeren ziet men dan niet meer, helaas! Handelingen 2:38 is duidelijk: "Bekeert u, laat u dopen, en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen." Een mens kan de Here God nooit meer plezier doen dan zich bekeren! Zich laten dopen hoort er gewoon bij.

(hier laat ik nu een stuk weg).

Mijn ouders hadden mij ook laten besprenkelen. Die wisten ook niet anders. Dat was hun ook altijd geleerd. Ik neem hen het niet kwalijk. Maar wel die dominees die maar blijven voortgaan met die dwaling. En nooit iemand oproepen om zich te bekeren. De Heer God wil dat wij zelf de bijbel onderzoeken, en zelf de keus maken.
Dan pas krijg je ook die zekerheid dat je behouden bent. Niet om eigen verdienste, maar omdat je ingegaan bent op het aanbod van Gods genade die de Here Jezus voor ons heeft volbracht aan het kruis van Golgotha.
Maar ik moest dit nog even kwijt. Ik heb het allerbeste voor met al die kerkmensen waarvan de meesten onbekeerd zijn, zelfs de dominees. Ik heb ze meegemaakt dat ze geen zekerheid hadden of ze wel behouden zijn. Nee, dat kan ook niet zonder bekering.

groetjes N.N.




Wat kunnen andere mensen het toch allemaal beter weten.
Ik heb geen toestemming gevraagd om de inhoud op het forum neer te zetten.
Maar ik wilde dit gewoon even kwijt.
Ik vraag me af hoe om te gaan met mensen die denken het allemaal beter te weten?
Moet ik nu gaan geloven dat ik onbekeerd ben ?

Ik ben vorig jaar de weg ingeslagen die ik jaren daarvoor verlaten had.
Ik ben christelijk opvoed.
Heb op latere leeftijd belijdenis gedaan.
Ik ben van Gods weg afgedwaald.
Nu wil ik weer op die weg wandelen, de weg die vrede en rust brengt.
Maar ik laat me niet zeggen dat ik onbekeerd ben.
En dat ik een dwaalleer aanhang.


Laatst aangepast door
MARISKA601
op vrijdag 23 april 2010, 17:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 18:18
 
MARISKA601 schreef:
Ik kreeg vandaag een mail binnrn met de volgende inhoud:

Sag Mariska,

Als je de bijbel leest, dan zou je kunnen weten dat je helemaal niet gedoopt bent.
Kindertjes besprenkelen leert ons de bijbel niet! Dat hebben de zg Theologen verzonnen. De noodzaak om zich te bekeren ziet men dan niet meer, helaas! Handelingen 2:38 is duidelijk: "Bekeert u, laat u dopen, en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen." Een mens kan de Here God nooit meer plezier doen dan zich bekeren! Zich laten dopen hoort er gewoon bij.

(hier laat ik nu een stuk weg).

Mijn ouders hadden mij ook laten besprenkelen. Die wisten ook niet anders. Dat was hun ook altijd geleerd. Ik neem hen het niet kwalijk. Maar wel die dominees die maar blijven voortgaan met die dwaling. En nooit iemand oproepen om zich te bekeren. De Heer God wil dat wij zelf de bijbel onderzoeken, en zelf de keus maken.
Dan pas krijg je ook die zekerheid dat je behouden bent. Niet om eigen verdienste, maar omdat je ingegaan bent op het aanbod van Gods genade die de Here Jezus voor ons heeft volbracht aan het kruis van Golgotha.
Maar ik moest dit nog even kwijt. Ik heb het allerbeste voor met al die kerkmensen waarvan de meesten onbekeerd zijn, zelfs de dominees. Ik heb ze meegemaakt dat ze geen zekerheid hadden of ze wel behouden zijn. Nee, dat kan ook niet zonder bekering.

groetjes N.N.




Wat kunnen andere mensen het toch allemaal beter weten.
Ik heb geen toestemming gevraagd om de inhoud op het forum neer te zetten.
Maar ik wilde dit gewoon even kwijt.
Ik vraag me af hoe om te gaan met mensen die denken het allemaal beter te weten?
Moet ik nu gaan geloven dat ik onbekeerd ben ?

Ik ben vorig jaar de weg ingeslagen die ik jaren daarvoor verlaten had.
Ik ben christelijk opvoed.
Heb op latere leeftijd belijdenis gedaan.
Ik ben van Gods weg afgedwaald.
Nu wil ik weer op die weg wandelen, de weg die vrede en rust brengt.
Maar ik laat me niet zeggen dat ik onbekeerd ben.
En dat ik een dwaalleer aanhang.


De Heere God levert maatwerk. Hij heeft voor ieder van ons zo Zijn eigen methode om van ons kinderen van die Ene God te maken. Laat je daarom niet van de wijs brengen, Mariska, door de h.h. theologen en andere Draufgängers, die ook eens een boek hebben gelezen.

God kent jou, ziet jou liefdevol aan en weet wat jij nodig hebt. Zijn genade! All the rest are manmade little systems.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 19:15
 
in jouw plaats zou ik óf niet antwoorden, óf een korte reactie terugsturen dat je blij bent dat deze persoon t goede met zijn/haar medemensen voorheeft.
en het daarbij laten.

de bijbel is duidelijk mariska;
je bent ofwel in christus, ofwel buiten christus.
dus óf je vertrouwt je aan Hem toe, óf niet.....
that simple.....

houd het bij wat de bijbel zegt, ook al is de uitleg wel eens verschillend.
in de brieven van johannes aan de gemeenten kun je voldoende kenmerken vinden om je aan te toetsen of je daadwerkelijk een gelovige bent.
er staan veel uitspraken in de zin van;
die God liefheeft die...........
en dan volgt er een kenmerk;
- heeft de broeders lief
- bewaart Zijn woord
etc....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD285





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 22:25
 
IMRE695 schreef:
Tja, er wordt geleerd, er is ooit besloten, er is een traditie gegroeid.

Maar... in de eerste 150 jaar van de vroege kerk was de volwassendoop de norm. Bekeert u, begin een nieuw leven, want het Koninkrijk van God is nabij. Dat is een bijbelse oproep! Als nul-jarige is dat nog moeilijk om te bevatten. Twijfelende smiley

Als nul jarige kun je je eigen besnijdenis ook nog niet vatten, waarom dan wel besnijden als nul jarige, maar niet dopen als nul jarige.
Daarbij werd die volwassenendoop waar je het over hebt maar door een zeer select groepje mensen gedaan die dachten dat ze na hun doop niet meer zouden zondigen, en daarom stelden ze de doop uit tot hun volwassenheid. Deze praktijk werd door de meeste christenen van die periode zeker niet aangehangen, en lieten hun pas geboren kinderen met volle overtuiging dopen.

IMRE695 schreef:
Christus werd als klein kindje besneden.

Als volwassene liet Hij zich dopen.

De doop van Johannes was er een van reiniging, heiliging en bekering, maar zeker geen van vervanging van hun besnijdenis. Bedenk wel dat Johannes een zoon van een hoge priester was, en dus volledig opgevoed met de Thora, daar haalt Johannes ook de manier van dopen uit zoals hij die uitvoerde (geen onderdompeling). Johannes zijn taak was al wegbereider om het volk te reinigen voor de komst van Jezus, en ook naar zijn verbazing was het zijn taak om Jezus te reinigen en heiligen voor Zijn taak. Direct na Zijn doop ging Jezus dan ook 40 dagen en nachten vasten, ook een reiniging en voorbereiding voor Zijn taak.


Laatst aangepast door
HARALD285
op vrijdag 23 april 2010, 22:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 april 2010, 00:19
 
HARALD285 schreef:
Als nul jarige kun je je eigen besnijdenis ook nog niet vatten, waarom dan wel besnijden als nul jarige, maar niet dopen als nul jarige.
Daarbij werd die volwassenendoop waar je het over hebt maar door een zeer select groepje mensen gedaan die dachten dat ze na hun doop niet meer zouden zondigen, en daarom stelden ze de doop uit tot hun volwassenheid. Deze praktijk werd door de meeste christenen van die periode zeker niet aangehangen, en lieten hun pas geboren kinderen met volle overtuiging dopen.
Hoe kom je aan die historische onzin? De kinderdoop werd pas gangbaar na de invoering van de erfzonde. En mensen in zonde geboren moesten gedoopt worden anders gingen ze verloren. Voor joden is het belangrijk besneden te worden, omdat dat getuigt van de afstamming, Maar je kunt dat niet zomaar naast de doop leggen. Niet onze afstamming bepaalt nl onze behoudenis, maar onze keuze voor God.


HARALD285 schreef:
De doop van Johannes was er een van reiniging, heiliging en bekering, maar zeker geen van vervanging van hun besnijdenis. Bedenk wel dat Johannes een zoon van een hoge priester was, en dus volledig opgevoed met de Thora, daar haalt Johannes ook de manier van dopen uit zoals hij die uitvoerde (geen onderdompeling).
Weer onzin Harald. Het woord baptismo betekent nl. onderdompeling. Dan kun je er echt wel van uit gaan dat de mensen echt ondergedompeld werden.
HARALD285 schreef:
Johannes zijn taak was al wegbereider om het volk te reinigen voor de komst van Jezus, en ook naar zijn verbazing was het zijn taak om Jezus te reinigen en heiligen voor Zijn taak. Direct na Zijn doop ging Jezus dan ook 40 dagen en nachten vasten, ook een reiniging en voorbereiding voor Zijn taak.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD285





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 april 2010, 12:56
 
CHATULIEM619 schreef:
Hoe kom je aan die historische onzin? De kinderdoop werd pas gangbaar na de invoering van de erfzonde. En mensen in zonde geboren moesten gedoopt worden anders gingen ze verloren. Voor joden is het belangrijk besneden te worden, omdat dat getuigt van de afstamming, Maar je kunt dat niet zomaar naast de doop leggen. Niet onze afstamming bepaalt nl onze behoudenis, maar onze keuze voor God.

Dat jij het historische onzin vind wil nog niet zeggen dat het niet waar is, daarbij dat er in de bijbel niet expliciet staat of kinderen wel/niet gedoopt werden, betekent nog niet dat ze niet gedoopt werden.
En de besnijdenis wijst niet op afstamming, dat is pas onzin! Besnijdenis wijst op het verbond met God. Daarbij konden ook niet-Joden besneden worden om tot Gods verbond te kunnen horen.

CHATULIEM619 schreef:
Weer onzin Harald. Het woord baptismo betekent nl. onderdompeling. Dan kun je er echt wel van uit gaan dat de mensen echt ondergedompeld werden.

Onzin?? Over het woord baptismo zei Luther zelf dit: Want dit schijnt de etymologie van het woord te vereisen. Dat wil dus nog niet zeggen dat het gemeen goed was om het zo te doen.

En zoals ik al zei, Johannes was als zoon van de hoge priester opgegroeid met de Thora, en kende deze regels allemaal. Hij zou geen nieuwe manier van reiniging gaan bedenken voor het volk, en als hij dat wel zou doen, met onderdompeling zouden er dan echt zoveel mensen zich hebben laten dopen in die tijd met die Thora regels???
De enigste plek in de bijbel waar gesproken word over een onderdompeling is bij Naaman, een niet-Jood die gereinigd word van zijn huidvraat door onderdompeling, maar onderdompeling is geen onderdeel van de reinigingsregels in Numeri 13/14 waar het gaat over de reiniging van huidvraat bij Joden.

Daarbij, tijdens het Pinksterfeest waarbij 3000 mensen tot geloof kwamen, hoe werden die gedoopt? Allemaal stuk voor stuk door onderdompeling? Dat word lastig, ze bleven voor het dopen namelijk in Jeruzalem, en gingen niet naar de Jordaan, en Jeruzalem is gelegen op een berg, dus veel water is er niet, zelfs niet met het aquaduct wat Pilatus heeft laten bouwen. Dus onderdompeling lukt dan gewoon weg niet voor 3000 mensen, maar het kan wel met de manier zoals Mozes het volk reinigde in de woestijn, Paules spreekt daar ook over in Hebr. 9:19-23; 19

Want nadat door Mozes elk gebod volgens de wet aan al het volk was medegedeeld, nam hij het bloed der kalveren en der bokken met water, scharlaken wol en hysop en besprengde het boek zelf en al het volk, 20 zeggende: Dit is het bloed van het verbond, dat God u heeft voorgeschreven. 21 En ook de tabernakel en al het gereedschap voor de eredienst besprengde hij evenzo met bloed. 22 En nagenoeg alles wordt volgens de wet met bloed gereinigd, en zonder bloedstorting geschiedt er geen vergeving. 23 Noodzakelijk moesten dus hiermede de afbeeldingen van de hemelse dingen gereinigd worden, maar de hemelse dingen zelf met betere offeranden dan deze.


Laatst aangepast door
HARALD285
op zaterdag 24 april 2010, 12:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 16 Volgende
Pagina 1 van 16