ChristianMatch
 


Forum

Jezus kruisiging
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 10:02
 
Gisteravond in de chat hebben we gesproken of Jezus echt
in de hel geweest is en ook hoe lang.
Ik heb altijd gedacht dat Jezus 3 dagen en 3 nachten in de hel
is geweest , tot aan het tijdstip van Zijn opstanding.
Hoe zit dat nou precies?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 13:05
 
MARISKA601 schreef:
Gisteravond in de chat hebben we gesproken of Jezus echt
in de hel geweest is en ook hoe lang.
Ik heb altijd gedacht dat Jezus 3 dagen en 3 nachten in de hel
is geweest , tot aan het tijdstip van Zijn opstanding.
Hoe zit dat nou precies?

Goeie vraag.... goede vrijdag gekruisigd.... Ergens rond een uur of 3 s middags gaf Hij de geest. De dag erna zou het Pesach zijn en Sabbath.
De opstanding staat dan weer een dag later s morgens vermeld.

Dus het nedergedaald ter helle heeft dan
vrijdag van 15 tot 24 uur = 9
zaterdag van 0 tot 24 uur = 24
zondag opstanding om 7uur = 7

opgeteld... 40 uur ?? Wel mooi bijbels getal.

Verder maakt t niet zoveel uit hoelang....Denk dat Jezus meer nodig had om de overwinning in de hel te scoren en de dood te overwinnen.

Veel belangrijker...Hij is de opgestane Heer.... voor Hem was er geen plaats in de dood.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 13:12
 
Mat 12:40 Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde.

Ten eerste wordt er niet over een "hel" gesproken.
Hel is een aanname van het moderne geloof.

Ten tweede drie dagen en drie nachten is nog altijd 72 uur. dus dan zou de Here Jezus op woensdag gestorven zijn. Maar....


Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 3 april 2010, 13:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 13:13
 
MARISKA601 schreef:
Gisteravond in de chat hebben we gesproken of Jezus echt
in de hel geweest is en ook hoe lang.
Ik heb altijd gedacht dat Jezus 3 dagen en 3 nachten in de hel
is geweest , tot aan het tijdstip van Zijn opstanding.
Hoe zit dat nou precies?

Joh. 19:31 Het was voorbereidingsdag, en de Joden wilden voorkomen dat de lichamen op sabbat, en nog wel een bijzondere sabbat, aan het kruis zouden blijven hangen. Daarom vroegen ze Pilatus of de benen van de gekruisigden gebroken mochten worden en of ze de lichamen mochten meenemen.
Joh. 20:1 Vroeg op de eerste dag van de week, toen het nog donker was, kwam Maria uit Magdala bij het graf. Ze zag dat de steen van de opening van het graf was weggehaald.......11 Maria stond nog bij het graf en huilde. Huilend boog ze zich naar het graf, 12 en daar zag ze twee engelen in witte kleren zitten, een bij het hoofdeind en een bij het voeteneind van de plek waar het lichaam van Jezus had gelegen. 13 ‘Waarom huil je?’ vroegen ze haar. Ze zei: ‘Ze hebben mijn Heer weggehaald en ik weet niet waar ze hem hebben neergelegd.’ 14 Na deze woorden keek ze om en zag ze Jezus staan, maar ze wist niet dat het Jezus was. 15 ‘Waarom huil je?’ vroeg Jezus. ‘Wie zoek je?’ Maria dacht dat het de tuinman was en zei: ‘Als u hem hebt weggehaald, vertel me dan waar u hem hebt neergelegd, dan kan ik hem meenemen.’ 16 Jezus zei tegen haar: ‘Maria!’ Ze draaide zich om en zei: ‘Rabboeni!’

De voorbereidingsdag -- goede vrijdag -- Jezus gestorven
De sabbat -- zaterdag -- ??
De eerste dag van de week -- zondag -- Leeg graf en eerste ontmoeting

Of Jezus in de hel is geweest weet ik niet, wel dat Hij de dood heeft overwonnen. Persoonlijk denk ik dat er onderscheidt gemaakt moet worden tussen de hel en het dodenrijk .... Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 13:32
 
MARISKA601 schreef:
Gisteravond in de chat hebben we gesproken of Jezus echt
in de hel geweest is en ook hoe lang.
Ik heb altijd gedacht dat Jezus 3 dagen en 3 nachten in de hel
is geweest , tot aan het tijdstip van Zijn opstanding.
Hoe zit dat nou precies?





Met Pesach herdenkt men de joodse slavernij in Egypte en de uittocht uit Egypte ('Exodus') en daarmee de bevrijding van de slavernij.

De dagen van de week in de Bijbel

Als je de Bijbel leest kom je voor de dagen van de week geen namen tegen, alleen 1e t/m de 7e dag. En op de 7e dag was de Sabbat. Sabbat is niet de naam van de dag, maar de betekenis van rustdag, Gods heilige dag. Exodus 20 vers 8 - 10: 8 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. 9 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 10 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. 11 Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

De dag voor de wekelijkse sabbat, maar ook de dag voor de Grote sabbat (Pesach) werd "voorbereidingsdag" genoemd. Dat was een jaarlijkse sabbat. Op die dag bereidde men het eten voor de sabbat en maakte men het hele huis schoon.

Pesach duurt zeven of acht dagen en begint op de avond van de 14e nisan die in maart of april kan vallen. Pesach eindigt in Israël op de 21e nisan en daarbuiten op de 22e nisan.
Het feest vangt aan met één sederavond in Israël en twee erbuiten. Op deze sederavond worden teksten gelezen, liederen gezongen, de vier vragen worden gesteld (waarom eten wij anders dan alle avonden matze; waarom zitten wij anders dan alle andere avonden niet rechtop; waarom is deze avond zo anders dan alle andere avonden; en waarom eten we anders dan alle andere avonden bittere kruiden), er worden vier bekers wijn (of druivensap) gedronken en een maaltijd ( de sedermaaltijd) wordt genuttigd volgens een vrij vast patroon. Gedurende de hele Pesachweek, die bij sommige Joden zeven dagen duurt en bij anderen acht, mag men volgens de religieuze voorschriften geen gerezen voedsel eten. In plaats van regulier brood eet men matzes oftewel 'ongerezen' broden.


Sabbat en zondag
In het 4e gebod heeft God het over de sabbat als 7e dag en rustdag. Ook Jezus heeft dit niet veranderd. Zie Lukas 4 vers 16: Hij kwam ook in Nazaret, waar hij was opgegroeid, en volgens zijn gewoonte ging hij op sabbat naar de synagoge.


In wezen is de zondag de 'dag van de Heer' genoemd, omdat men in de veronderstelling was, dat Jezus op die 1e dag is opgestaan uit de doden. Maar is Hij wel opgestaan op die dag? Jezus is gekruisigd op de dag voor de sabbat, de zogenaamde "voorbereidingsdag". Zie Markus 15 vers 42: Toen de avond al gevallen was (het was de ‘voorbereidingsdag’, dat wil zeggen de dag voor de sabbat)...
Aan het einde van deze dag is Hij gestorven en begraven.
Christenen zijn ervan uitgegaan dat dit de vrijdag was en noemden deze dag Goede Vrijdag. Maar de Bijbel beschrijft helemaal niet, dat Jezus gekruisigd werd op de dag voor de normale wekelijkse sabbat, maar dat Hij gekruisigd werd de dag voor de Grote sabbat, het Pesach (paasfeest). Zie Johannes 19 vers 14: 14 Het was rond het middaguur op de voorbereidingsdag van Pesach. Dus die voorbereidingsdag was helemaal niet die vrijdag.


3 dagen en 3 nachten
Jezus heeft gezegd, dat het enige bewijs, dat Hij de Messias was, dat Hij 3 dagen en 3 nachten in het graf zou liggen. Zie Mattheüs 12 vers 40: Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven. Dit zijn toch zo'n 72 uren. Vrijdagmiddag t/m zondagmorgen is amper 36 uur, 2 nachten en 1 dag. Dat klopt toch helemaal niet?
Wanneer Maria en de discipelen aankomen bij het graf op de 1e dag van de week, is het graf al leeg. Het was donker, dus nog voor zonsopgang en het graf was al leeg! Zie Johannes 20 vers 1: Vroeg op de eerste dag van de week, toen het nog donker was, kwam Maria uit Magdala bij het graf. Ze zag dat de steen van de opening van het graf was weggehaald.
In Mattheüs 27 vers 57 kun je lezen, dat Jezus in de namiddag gestorven was en in het graf is gelegd. En omdat op de eerste dag van de week het graf al leeg was, moet Hij zijn opgestaan op de zaterdag in de namiddag, op de wekelijkse sabbat!
De kruisiging was dan ook niet op de vrijdag, de voorbereidingsdag voor de wekelijkse sabbat, maar op de woensdagmiddag, de voorbereidingsdag voor de Jaarlijkse Sabbat van Pesach. Dus heeft Hij 3 dagen en 3 nachten in het graf gelegen, exact zoals Hij gezegd had.
De opstanding was dus op de 7e dag, de wekelijkse sabbat, vlak voor zonsondergang. De zondag is dus ook niet de opstandingsdag evenals de vrijdag niet de sterfdag is!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 13:35
 
MARISKA601 schreef:
Gisteravond in de chat hebben we gesproken of Jezus echt
in de hel geweest is en ook hoe lang.
Ik heb altijd gedacht dat Jezus 3 dagen en 3 nachten in de hel
is geweest , tot aan het tijdstip van Zijn opstanding.
Hoe zit dat nou precies?


als ik deze dingen even lees....
dan trek ik eigenlijk een paar rare conclusies..


Jezus werd gekruisigd op de voorbereidingsdag ...woensdag dus.
opgestaan op de sabbath.
Wat doen wij dan eigenlijk met de zondag??

In 321 na Chr. deed keizer Constantijn de Grote een bevel uitgaan, dat het verboden was om op de zondag te werken, op deze eerbiedwaardige dag van de zon, de eerste dag van de week. Omdat het christendom de officiële godsdienst werd van het Romeinse rijk is de zondag gekomen in plaats van de sabbat. Het heeft dus geen Bijbelse oorsprong.


Zouden we dan toch niet gewoon de Sabbath als dag van Heiliging moeten houden

Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 13:51
 
JONATHAN890 schreef:
Met Pesach herdenkt men de joodse slavernij in Egypte en de uittocht uit Egypte ('Exodus') en daarmee de bevrijding van de slavernij.

De dagen van de week in de Bijbel

Als je de Bijbel leest kom je voor de dagen van de week geen namen tegen, alleen 1e t/m de 7e dag. En op de 7e dag was de Sabbat. Sabbat is niet de naam van de dag, maar de betekenis van rustdag, Gods heilige dag. Exodus 20 vers 8 - 10: 8 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. 9 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 10 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. 11 Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

De dag voor de wekelijkse sabbat, maar ook de dag voor de Grote sabbat (Pesach) werd "voorbereidingsdag" genoemd. Dat was een jaarlijkse sabbat. Op die dag bereidde men het eten voor de sabbat en maakte men het hele huis schoon.

Pesach duurt zeven of acht dagen en begint op de avond van de 14e nisan die in maart of april kan vallen. Pesach eindigt in Israël op de 21e nisan en daarbuiten op de 22e nisan.
Het feest vangt aan met één sederavond in Israël en twee erbuiten. Op deze sederavond worden teksten gelezen, liederen gezongen, de vier vragen worden gesteld (waarom eten wij anders dan alle avonden matze; waarom zitten wij anders dan alle andere avonden niet rechtop; waarom is deze avond zo anders dan alle andere avonden; en waarom eten we anders dan alle andere avonden bittere kruiden), er worden vier bekers wijn (of druivensap) gedronken en een maaltijd ( de sedermaaltijd) wordt genuttigd volgens een vrij vast patroon. Gedurende de hele Pesachweek, die bij sommige Joden zeven dagen duurt en bij anderen acht, mag men volgens de religieuze voorschriften geen gerezen voedsel eten. In plaats van regulier brood eet men matzes oftewel 'ongerezen' broden.


Sabbat en zondag
In het 4e gebod heeft God het over de sabbat als 7e dag en rustdag. Ook Jezus heeft dit niet veranderd. Zie Lukas 4 vers 16: Hij kwam ook in Nazaret, waar hij was opgegroeid, en volgens zijn gewoonte ging hij op sabbat naar de synagoge.


In wezen is de zondag de 'dag van de Heer' genoemd, omdat men in de veronderstelling was, dat Jezus op die 1e dag is opgestaan uit de doden. Maar is Hij wel opgestaan op die dag? Jezus is gekruisigd op de dag voor de sabbat, de zogenaamde "voorbereidingsdag". Zie Markus 15 vers 42: Toen de avond al gevallen was (het was de ‘voorbereidingsdag’, dat wil zeggen de dag voor de sabbat)...
Aan het einde van deze dag is Hij gestorven en begraven.
Christenen zijn ervan uitgegaan dat dit de vrijdag was en noemden deze dag Goede Vrijdag. Maar de Bijbel beschrijft helemaal niet, dat Jezus gekruisigd werd op de dag voor de normale wekelijkse sabbat, maar dat Hij gekruisigd werd de dag voor de Grote sabbat, het Pesach (paasfeest). Zie Johannes 19 vers 14: 14 Het was rond het middaguur op de voorbereidingsdag van Pesach. Dus die voorbereidingsdag was helemaal niet die vrijdag.


3 dagen en 3 nachten
Jezus heeft gezegd, dat het enige bewijs, dat Hij de Messias was, dat Hij 3 dagen en 3 nachten in het graf zou liggen. Zie Mattheüs 12 vers 40: Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven. Dit zijn toch zo'n 72 uren. Vrijdagmiddag t/m zondagmorgen is amper 36 uur, 2 nachten en 1 dag. Dat klopt toch helemaal niet?
Wanneer Maria en de discipelen aankomen bij het graf op de 1e dag van de week, is het graf al leeg. Het was donker, dus nog voor zonsopgang en het graf was al leeg! Zie Johannes 20 vers 1: Vroeg op de eerste dag van de week, toen het nog donker was, kwam Maria uit Magdala bij het graf. Ze zag dat de steen van de opening van het graf was weggehaald.
In Mattheüs 27 vers 57 kun je lezen, dat Jezus in de namiddag gestorven was en in het graf is gelegd. En omdat op de eerste dag van de week het graf al leeg was, moet Hij zijn opgestaan op de zaterdag in de namiddag, op de wekelijkse sabbat!
De kruisiging was dan ook niet op de vrijdag, de voorbereidingsdag voor de wekelijkse sabbat, maar op de woensdagmiddag, de voorbereidingsdag voor de Jaarlijkse Sabbat van Pesach. Dus heeft Hij 3 dagen en 3 nachten in het graf gelegen, exact zoals Hij gezegd had.
De opstanding was dus op de 7e dag, de wekelijkse sabbat, vlak voor zonsondergang. De zondag is dus ook niet de opstandingsdag evenals de vrijdag niet de sterfdag is!

Grappig ... ik kreeg gisteren van de ouderling die ik daar tegenkwam een weekblad mee van de Hervormde Gemeente met tijden van diensten ed.
Daar stond op de voorpagina een verhaal wat ik op Goede Vrijdag las, namelijk over het Pascha ... ik heb me tot die tijd niet gerealiseerd dat het zoveel overeenkomsten had... Verlegen lachende smiley
Ik citeer ff:
"Daarom zal Jezus ook nu het Pascha vieren. Voor de bevrijding, zoals Israel vroeger. Israel moest vertrouwen dat God zou sparen en bevrijden. Jezus moet vertrouwen dat zijn weg niet eindigt aan het kruis, maar de ware vrijheid geeft aan zondaren. Dat wil Hij geven als de ware Levensweg."

en:

"Inderdaad, Jezus is het ware Paaslam. Er is een duidelijk verband tussen deze geschiedenis en die van de exodus. Het Pascha werd 's avonds gegeten. De nacht daarop bleef men wakker. Ook hier gebeurt dat, hoewel de discipelen niet 1 uur met Jezus kunnen waken. In Egypte betekende het bloed aan de deur redding. Door het offer van Jezus is er redding voor allen die geloven. De eerstgeborene in Israel hoefde niet te sterven. Wij ook niet! Jezus sterft voor ons. Het Lam Gods. De ware Levensweg."

Weer wat geleerd... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 13:56
 
JONATHAN890 schreef:
als ik deze dingen even lees....
dan trek ik eigenlijk een paar rare conclusies..


Jezus werd gekruisigd op de voorbereidingsdag ...woensdag dus.
opgestaan op de sabbath.
Wat doen wij dan eigenlijk met de zondag??

In 321 na Chr. deed keizer Constantijn de Grote een bevel uitgaan, dat het verboden was om op de zondag te werken, op deze eerbiedwaardige dag van de zon, de eerste dag van de week. Omdat het christendom de officiële godsdienst werd van het Romeinse rijk is de zondag gekomen in plaats van de sabbat. Het heeft dus geen Bijbelse oorsprong.


Zouden we dan toch niet gewoon de Sabbath als dag van Heiliging moeten houden

Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit

Denk dat dat moeilijk wordt hoor... winkels die zich aan die tijd houden ... en ook de uren dat mensen nu op een zaterdag werken... Knipoog smiley
Zou dat uberhaupt wel mogelijk zijn in de praktijk ? Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 19:46
 
MARISKA601 schreef:
Gisteravond in de chat hebben we gesproken of Jezus echt
in de hel geweest is en ook hoe lang.
Ik heb altijd gedacht dat Jezus 3 dagen en 3 nachten in de hel
is geweest , tot aan het tijdstip van Zijn opstanding.
Hoe zit dat nou precies?

Wat is het kenmerkende van de hel? Het is de plaats waar God niet is.
Ik denk dat het nedergedaald zijn tot in de hel duidt op de godverlatenheid die Jezus aan het kruis heeft ervaren: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?

Ik heb het daarom altijd verwarrend gevonden dat in de apostolische geloofsbelijdenis het nedergedaald ter helle volgt op gestorven en begraven.

Quote:
1. Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en van de aarde.
2. En in Jezus Christus, Zijn enig geboren Zoon, onze Heere;
3. Die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
4. Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald in de hel;
5. Op de derde dag weer opgestaan van de doden;

6. Opgevaren ten hemel, zittende aan de rechterhand van God, de almachtige Vader;
7. Van waar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden;
8. Ik geloof in de Heilige Geest;
9. Ik geloof een heilige, algemene, Christelijke kerk, de gemeenschap van de heiligen;
10. Vergeving van de zonden;
11. Wederopstanding van het vlees;
12. En een eeuwig leven.
Amen.

Ik heb er wel een verklaring voor gevonden... Lange tijd ging ik ervan uit dat er sprake was een chronologische volgorde. Maar volgens mij is dat niet juist (het is ook in strijd met mijn bovenstaande gedachte...).
Ik denk dat het gaat om een steeds diepergaande trap in Zijn vernedering. Het nedergedaald zijn tot in de hel is werkelijk het allerdiepste!
Daarna volgt weer de opklimming... opstanding, hemelvaart, zitten aan Gods rechterhand.

Ik kan het het ook nog op een andere manier lezen, namelijk: nedergedaald tot in het dodenrijk. Dat is de letterlijke Nederlandse vertaling vanuit het Latijn. En dan is het wel juist: gestorven, begraven, nedergedaald ter helle.

De laatste 'lezing' lijkt me het meest waarschijnlijk. De eerste verklaring die ik gaf is misschien wat vergezocht, maar ik vind het wel een boeiende gedachtegang.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:08
 
LIESBETH326 schreef:


Ik heb er wel een verklaring voor gevonden... Lange tijd ging ik ervan uit dat er sprake was een chronologische volgorde. Maar volgens mij is dat niet juist (het is ook in strijd met mijn bovenstaande gedachte...).
Ik denk dat het gaat om een steeds diepergaande trap in Zijn vernedering. Het nedergedaald zijn tot in de hel is werkelijk het allerdiepste!
Daarna volgt weer de opklimming... opstanding, hemelvaart, zitten aan Gods rechterhand.

Ik kan het het ook nog op een andere manier lezen, namelijk: nedergedaald tot in het dodenrijk. Dat is de letterlijke Nederlandse vertaling vanuit het Latijn. En dan is het wel juist: gestorven, begraven, nedergedaald ter helle.

De laatste 'lezing' lijkt me het meest waarschijnlijk. De eerste verklaring die ik gaf is misschien wat vergezocht, maar ik vind het wel een boeiende gedachtegang.

In onze kerk wordt de oude Protestantse versie nog gebruikt,inderdaad met het "ter helle"

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;
die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,
nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van de doden;
opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders;
vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in de Heilige Geest.
Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
vergeving der zonden;
wederopstanding des vlezes;
en een eeuwig leven.
Amen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:14
 
LEANNE226 schreef:
In onze kerk wordt de oude Protestantse versie nog gebruikt,inderdaad met het "ter helle"

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;
die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,
nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van de doden;
opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders;
vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in de Heilige Geest.
Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
vergeving der zonden;
wederopstanding des vlezes;
en een eeuwig leven.
Amen

Bij ons ook hoor Leanne. Maar het is de vraag of dat dus weergeeft wat er mee bedoeld wordt...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:17
 
LIESBETH326 schreef:
Bij ons ook hoor Leanne. Maar het is de vraag of dat dus weergeeft wat er mee bedoeld wordt...

Ik blijf er over piekeren maar ik kom er niet uit........ik ga het zeker navragen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:17
 
LIESBETH326 schreef:
Bij ons ook hoor Leanne. Maar het is de vraag of dat dus weergeeft wat er mee bedoeld wordt...

Ik geloof dat Jezus ook in het dodenrijk, de hel dus is geweest en daar de gebondenen van satan heeft bevrijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:22
 
Wat is het kenmerkende van de hel? Het is de plaats waar God niet is.
Ik denk dat het nedergedaald zijn tot in de hel duidt op de godverlatenheid die Jezus aan het kruis heeft ervaren: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?



Boeiende gedachte, Liesbeth..

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:30
 
maar hoe zit het met de tijden?
was het nou 3 uur of 3 dagen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:33
 
JONATHAN890 schreef:
Ik geloof dat Jezus ook in het dodenrijk, de hel dus is geweest en daar de gebondenen van satan heeft bevrijd.

Hoe kijk jij aan tegen deze verzen uit Mat. 27, Jonathan?

51 Op dat moment scheurde in de tempel het voorhangsel van boven tot onder in tweeën, en de aarde beefde en de rotsen spleten.
52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt;
53 na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen.
54 Toen de centurio en degenen die met hem Jezus bewaakten de aardbeving voelden en merkten wat er gebeurde, werden ze door een hevige angst overvallen en zeiden: ‘Hij was werkelijk Gods Zoon.’

Kan ik dit zien als een onderbouwing van jouw bewering? (is een gewone vraag hoor, geen suggestieve vraag...)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:42
 
LIESBETH326 schreef:
Hoe kijk jij aan tegen deze verzen uit Mat. 27, Jonathan?

51 Op dat moment scheurde in de tempel het voorhangsel van boven tot onder in tweeën, en de aarde beefde en de rotsen spleten.
52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt;
53 na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen.
54 Toen de centurio en degenen die met hem Jezus bewaakten de aardbeving voelden en merkten wat er gebeurde, werden ze door een hevige angst overvallen en zeiden: ‘Hij was werkelijk Gods Zoon.’

Kan ik dit zien als een onderbouwing van jouw bewering? (is een gewone vraag hoor, geen suggestieve vraag...)

Ik zie dit juist als een onderbouwing.

Na zijn sterven is de Here Jezus in het dodenrijk geweest (Ps 16: 10; Hd 2: 31). Hij is echter niet aan het dodenrijk overgelaten, maar is opgestaan.
Deze afdeling van het dodenrijk wordt in Lk 23: 43 het paradijs genoemd.
Door het niet onderscheiden van het dodenrijk van de hel heeft men in de belijdenisgeschriften het zo geformuleerd dat onze Heer Jezus neergedaald is ter helle. Dat is echter fout. Hij is naar het dodenrijk gegaan en heeft de Satan te niet gedaan die de macht over de dood had (zie Hb 2:14).


Het begrip 'dodenrijk' of 'rijk van de doden' staat in contrast met het begrip 'rijk van de levenden'. Als iemand sterft verlaat hij het rijk of gebied van de levenden hier op aarde en gaat hij naar het rijk of gebied van de doden.
In het Hebreeuws wordt gesproken over de 'sjeool'. De betekenis van dit woord kennen we niet. In het Grieks wordt het woord 'hades' gebruikt. De betekenis daarvan wordt wel weergegeven als 'het niet-geziene'.
Het dodenrijk is dus de plaats waar de gestorvenen heengaan in hun ontlichaamde staat.
In het Oude Testament wordt deze plaats getekend als een plaats van rust en stilte. De Israëliet is dan afgesneden van het volk van God op aarde en aan de dienst van God heeft de afgestorvene geen deel.
In het Nieuwe Testament wordt meer licht over de toestand van de doden ontstoken. Dat is ook te begrijpen, want totdat Christus kwam was de dood het terrein van Satan. Christus heeft echter 'hem te niet gedaan die de macht over de dood had, dat is de Satan' (Hb 2:14). Hij heeft de dood van zijn kracht beroofd en onvergankelijk leven aan het licht gebracht (2 Tm 1:10). Reeds bij zijn leven heeft de Heer Jezus onthuld, dat er na de dood twee toestanden, twee plaatsen zijn. Er is de plaats van de pijn waar de ongelovigen vertoeven en er is de plaats 'in Abrahams schoot' (een term die de Joden ook al gebruikten) waar de gelovigen verblijven (Lk 16:19-31). Tussen die twee is een kloof, die niet te overbruggen is.De plaats van zaligheid wordt later 'het paradijs' genoemd (Lk 23: 43; 2 Ko 12: 4). De gelovigen ervaren daar de gemeenschap met Christus (Fp 1: 23). De doden leiden dus een bewust bestaan. Voor de gelovigen betekent het rust en verkwikking, voor de ongelovigen wroeging.
Deze toestand duurt tot de opstanding. Dan ontvangen de gelovigen een verheerlijkt lichaam en komen ze in de volmaakte hemelse toestand. De ongelovigen herkrijgen hun lichaam en worden geworpen in de hel.
De tijd tussen het sterven en de opstanding wordt wel de 'tussentoestand' genoemd. Voor de gelovigen is het het voorportaal van de hemel, voor de ongelovigen is het het voorportaal van de hel.

De vraag waar het dodenrijk is, kun je niet met ons aardse ruimtebegrip aangeven. Het dodenrijk wordt als onder de aarde voorgesteld, er wordt gesproken over: afdalen in het dodenrijk. Maar dat betekent niet dat het dodenrijk ergens in een spelonk of grot op aarde zich bevindt. Net zomin bevindt de hemel zich ergens binnen ons sterrenstelsel, zodat als je maar voldoende brandstof zou hebben, je de hemel met een shuttle zou kunnen bereiken. We spreken dan over de ongeziene wereld die niet aan onze ruimte gebonden is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:45
 
JONATHAN890 schreef:
Ik geloof dat Jezus ook in het dodenrijk, de hel dus is geweest en daar de gebondenen van satan heeft bevrijd.

Ik moet dus even een correctie maken....

t dodenrijk is iets anders dan de hel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 21:10
 
JONATHAN890 schreef:
Ik zie dit juist als een onderbouwing.

Na zijn sterven is de Here Jezus in het dodenrijk geweest (Ps 16: 10; Hd 2: 31). Hij is echter niet aan het dodenrijk overgelaten, maar is opgestaan.
Deze afdeling van het dodenrijk wordt in Lk 23: 43 het paradijs genoemd.
Door het niet onderscheiden van het dodenrijk van de hel heeft men in de belijdenisgeschriften het zo geformuleerd dat onze Heer Jezus neergedaald is ter helle. Dat is echter fout. Hij is naar het dodenrijk gegaan en heeft de Satan te niet gedaan die de macht over de dood had (zie Hb 2:14).


Het begrip 'dodenrijk' of 'rijk van de doden' staat in contrast met het begrip 'rijk van de levenden'. Als iemand sterft verlaat hij het rijk of gebied van de levenden hier op aarde en gaat hij naar het rijk of gebied van de doden.
In het Hebreeuws wordt gesproken over de 'sjeool'. De betekenis van dit woord kennen we niet. In het Grieks wordt het woord 'hades' gebruikt. De betekenis daarvan wordt wel weergegeven als 'het niet-geziene'.
Het dodenrijk is dus de plaats waar de gestorvenen heengaan in hun ontlichaamde staat.
In het Oude Testament wordt deze plaats getekend als een plaats van rust en stilte. De Israëliet is dan afgesneden van het volk van God op aarde en aan de dienst van God heeft de afgestorvene geen deel.
In het Nieuwe Testament wordt meer licht over de toestand van de doden ontstoken. Dat is ook te begrijpen, want totdat Christus kwam was de dood het terrein van Satan. Christus heeft echter 'hem te niet gedaan die de macht over de dood had, dat is de Satan' (Hb 2:14). Hij heeft de dood van zijn kracht beroofd en onvergankelijk leven aan het licht gebracht (2 Tm 1:10). Reeds bij zijn leven heeft de Heer Jezus onthuld, dat er na de dood twee toestanden, twee plaatsen zijn. Er is de plaats van de pijn waar de ongelovigen vertoeven en er is de plaats 'in Abrahams schoot' (een term die de Joden ook al gebruikten) waar de gelovigen verblijven (Lk 16:19-31). Tussen die twee is een kloof, die niet te overbruggen is.De plaats van zaligheid wordt later 'het paradijs' genoemd (Lk 23: 43; 2 Ko 12: 4). De gelovigen ervaren daar de gemeenschap met Christus (Fp 1: 23). De doden leiden dus een bewust bestaan. Voor de gelovigen betekent het rust en verkwikking, voor de ongelovigen wroeging.
Deze toestand duurt tot de opstanding. Dan ontvangen de gelovigen een verheerlijkt lichaam en komen ze in de volmaakte hemelse toestand. De ongelovigen herkrijgen hun lichaam en worden geworpen in de hel.
De tijd tussen het sterven en de opstanding wordt wel de 'tussentoestand' genoemd. Voor de gelovigen is het het voorportaal van de hemel, voor de ongelovigen is het het voorportaal van de hel.

De vraag waar het dodenrijk is, kun je niet met ons aardse ruimtebegrip aangeven. Het dodenrijk wordt als onder de aarde voorgesteld, er wordt gesproken over: afdalen in het dodenrijk. Maar dat betekent niet dat het dodenrijk ergens in een spelonk of grot op aarde zich bevindt. Net zomin bevindt de hemel zich ergens binnen ons sterrenstelsel, zodat als je maar voldoende brandstof zou hebben, je de hemel met een shuttle zou kunnen bereiken. We spreken dan over de ongeziene wereld die niet aan onze ruimte gebonden is.

Bedankt voor je antwoord... Zo had ik er nog niet naar gekeken maar het is een interessante gedachtegang. Het geeft me in ieder geval stof tot nadenken...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 21:32
 
Naar het dodenrijk gaan alleen die gestorvenen, die niet geloven.

Gelovigen kunnen n.l. niet naar het dodenrijk gaan, omdat ze niet dood zijn, maar `levend` in Jezus christus.

Tegen de moordenaar aan het kruis zei Jezus: Heden zult gij met mij in het paradijs zijn.


Hieronder een link over een bijbelstudie van Ab Klein-Haneveld over de hemel, het dodenrijk, de hel etc. en waar die gesitueerd moeten worden, vlgs AKH:

http://www.bijbels-panorama.nl/PDF-Vlichtus/Watisdehemel.pdf

Link copieeren en plakken in de adresbalk van je browser


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op zaterdag 3 april 2010, 21:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 22:04
 
SOLAFIDE630 schreef:
Naar het dodenrijk gaan alleen die gestorvenen, die niet geloven.

Gelovigen kunnen n.l. niet naar het dodenrijk gaan, omdat ze niet dood zijn, maar `levend` in Jezus christus.

Tegen de moordenaar aan het kruis zei Jezus: Heden zult gij met mij in het paradijs zijn.


Hieronder een link over een bijbelstudie van Ab Klein-Haneveld over de hemel, het dodenrijk, de hel etc. en waar die gesitueerd moeten worden, vlgs AKH:

http://www.bijbels-panorama.nl/PDF-Vlichtus/Watisdehemel.pdf

Link copieeren en plakken in de adresbalk van je browser


Ja, voor mij helemaal duidelijk, maar voor Jezus dood aan t kruis waren de gelovigen (mensen als abraham, izak, jacob etc) volgens mij in t dodenrijk. Waar Jezus hen heeft weggehaald. Als wij, van na Jezus, dood en opstanding, komen te overlijden, gaan wij verder, levend, maar nog niet op een nieuwe aarde. Dus ergens zullen wij zijn, wachtende op die nieuwe hemel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD285





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 22:22
 
JONATHAN890 schreef:
Ik zie dit juist als een onderbouwing.

Na zijn sterven is de Here Jezus in het dodenrijk geweest (Ps 16: 10; Hd 2: 31). Hij is echter niet aan het dodenrijk overgelaten, maar is opgestaan.
Deze afdeling van het dodenrijk wordt in Lk 23: 43 het paradijs genoemd.
Door het niet onderscheiden van het dodenrijk van de hel heeft men in de belijdenisgeschriften het zo geformuleerd dat onze Heer Jezus neergedaald is ter helle. Dat is echter fout. Hij is naar het dodenrijk gegaan en heeft de Satan te niet gedaan die de macht over de dood had (zie Hb 2:14).


Het begrip 'dodenrijk' of 'rijk van de doden' staat in contrast met het begrip 'rijk van de levenden'. Als iemand sterft verlaat hij het rijk of gebied van de levenden hier op aarde en gaat hij naar het rijk of gebied van de doden.
In het Hebreeuws wordt gesproken over de 'sjeool'. De betekenis van dit woord kennen we niet. In het Grieks wordt het woord 'hades' gebruikt. De betekenis daarvan wordt wel weergegeven als 'het niet-geziene'.
Het dodenrijk is dus de plaats waar de gestorvenen heengaan in hun ontlichaamde staat.
In het Oude Testament wordt deze plaats getekend als een plaats van rust en stilte. De Israëliet is dan afgesneden van het volk van God op aarde en aan de dienst van God heeft de afgestorvene geen deel.
In het Nieuwe Testament wordt meer licht over de toestand van de doden ontstoken. Dat is ook te begrijpen, want totdat Christus kwam was de dood het terrein van Satan. Christus heeft echter 'hem te niet gedaan die de macht over de dood had, dat is de Satan' (Hb 2:14). Hij heeft de dood van zijn kracht beroofd en onvergankelijk leven aan het licht gebracht (2 Tm 1:10). Reeds bij zijn leven heeft de Heer Jezus onthuld, dat er na de dood twee toestanden, twee plaatsen zijn. Er is de plaats van de pijn waar de ongelovigen vertoeven en er is de plaats 'in Abrahams schoot' (een term die de Joden ook al gebruikten) waar de gelovigen verblijven (Lk 16:19-31). Tussen die twee is een kloof, die niet te overbruggen is.De plaats van zaligheid wordt later 'het paradijs' genoemd (Lk 23: 43; 2 Ko 12: 4). De gelovigen ervaren daar de gemeenschap met Christus (Fp 1: 23). De doden leiden dus een bewust bestaan. Voor de gelovigen betekent het rust en verkwikking, voor de ongelovigen wroeging.
Deze toestand duurt tot de opstanding. Dan ontvangen de gelovigen een verheerlijkt lichaam en komen ze in de volmaakte hemelse toestand. De ongelovigen herkrijgen hun lichaam en worden geworpen in de hel.
De tijd tussen het sterven en de opstanding wordt wel de 'tussentoestand' genoemd. Voor de gelovigen is het het voorportaal van de hemel, voor de ongelovigen is het het voorportaal van de hel.

De vraag waar het dodenrijk is, kun je niet met ons aardse ruimtebegrip aangeven. Het dodenrijk wordt als onder de aarde voorgesteld, er wordt gesproken over: afdalen in het dodenrijk. Maar dat betekent niet dat het dodenrijk ergens in een spelonk of grot op aarde zich bevindt. Net zomin bevindt de hemel zich ergens binnen ons sterrenstelsel, zodat als je maar voldoende brandstof zou hebben, je de hemel met een shuttle zou kunnen bereiken. We spreken dan over de ongeziene wereld die niet aan onze ruimte gebonden is.

Bedenk wel dat het wereldbeeld van de mensen toen anders was als die van ons nu, om even een vergelijk te geven hier een plaatje van het wereldbeeld tijdens het Griekse tijdperk van Homerus



(De griekse dichter Homerus (ca. 9de - 8ste eeuw v. Chr.) leefde in de buurt van Smyrna of het naburige eiland Chios. Zijn bekende gedichten, de Ilias en Odyssee, geven het wereldbeeld weer zoals dat bij de opkomst van de Griekse cultuur gangbaar was. Men dacht dat de aarde omgeven was door Okeanus, een machtige watervloed die de bron van alle water en alle dingen was, zelfs de oorsprong van de goden. Helios (zon) en Selene (maan) stijgen op uit Okeanus en dalen er weer in af. De aarde is voor een deel bedekt door de Middellandse zee. De hemel, boven de aarde, is een half bolvormig koperen gewelf. Boven het
aardoppervlak bevindt zich de mist; daarboven de ether. Direct onder de aarde lag het dodenrijk, de Hades. Onder de Hades de Chaos, en daaronder de Tartarus, waar de Titanen gevangen gehouden worden. De Tartarus is ook half bolvormig.)


Het wereldbeeld ten tijde van Jezus tijd op aarde was nog niet veel veranderd met dat van Homerus veel eerder, die verandering kwam pas veel later, bv ten tijde van Copernicus en later.

Ook onder de Joden was een dergelijk wereldbeeld normaal, en was het dodenrijk onder de aarde geplaatst, en daar heerste dan ook Satan. Het maakt dan ook duidelijk voor hun als er gesproken word over het neerdalen in het dodenrijk, voor de Joden toen was dat heel tastbaar. Het komt ook heel duidelijk naar voren in een visioen van Johannes (Op 20:1-3) 1 Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren. 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die


Laatst aangepast door
HARALD285
op zaterdag 3 april 2010, 22:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:20
 
HARALD285 schreef:
Ook onder de Joden was een dergelijk wereldbeeld normaal, en was het dodenrijk onder de aarde geplaatst, en daar heerste dan ook Satan. Het maakt dan ook duidelijk voor hun als er gesproken word over het neerdalen in het dodenrijk, voor de Joden toen was dat heel tastbaar. Het komt ook heel duidelijk naar voren in een visioen van Johannes (Op 20:1-3) 1 Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren. 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die

En...wat wil je hiermee zeggen?
Dat Johannes zijn eigen ideeen hier opschreef
Of dat hij opgeschreven heeft wat God hem zelf geopenbaard heeft?

Jezus zelf verteld ook een stukje over deze zaken... de rijke man en de arme Lazarus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:42
 
Volgens mijn bijbel staan de gelovigen niet eerder weer op wanneer de Here Jezus weer terug komt.

Rev 20:4 En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.

Rev 20:5 Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren. Deze is de eerste opstanding.

Rev 20:6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.

De ongelovigen staan na de duizendjarig periode weer op en trekken op naar de Hemelse Jerusalem.
Dan komt pas het poel des vuur of zgn hel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:47
 
MAR907 schreef:
Volgens mijn bijbel staan de gelovigen niet eerder weer op wanneer de Here Jezus weer terug komt.

Staat Mat. 27:52 (hierboven al geciteerd) niet in jouw bijbel dan? Smiley die vol vragen zit


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zaterdag 3 april 2010, 23:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:52
 
SUSANNAH475 schreef:
Denk dat dat moeilijk wordt hoor... winkels die zich aan die tijd houden ... en ook de uren dat mensen nu op een zaterdag werken... Knipoog smiley
Zou dat uberhaupt wel mogelijk zijn in de praktijk ? Engeltje smiley

Kan ook op zondag waarom niet op zaterdag?

De wereld denkt sowieso niet aan zondag of een zaterdag rust.
God zegt alleeen heilig de zaterdag op dat ik weet dat ik uw Heer ben.
Dus daarmee laat je zien welke "God" je dient.

Heiligen betekend gewoon appart zetten tenopzichte van de andere dagen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:58
 
MAR907 schreef:
Kan ook op zondag waarom niet op zaterdag?

De wereld denkt sowieso niet aan zondag of een zaterdag rust.
God zegt alleeen heilig de zaterdag op dat ik weet dat ik uw Heer ben.
Dus daarmee laat je zien welke "God" je dient.

Heiligen betekend gewoon appart zetten tenopzichte van de andere dagen.



Ok..... zaterdag is voor mij altijd een heel aparte dag na 5 dagen werken

lekker rust soms, lekker druk soms, wel eens naar de voetbal van mijn zoon, soms vissen, dan weer fietsen, dan eens shoppen.

Zondag is nog aparter, dan ga ik naar de kerk, en verder beetje genieten van de dag, lekker naar buiten toe, stuk wandelen, of fietsen, vissen, strand of wat dan ook.


Zondag sta ik dus wel meer stil bij t feit dat God mijn vader is, leer van Hem, prijs Hem op die dag.
Dus niet op een zaterdag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:58
 
LIESBETH326 schreef:
Staat Mat. 27:52 (hierboven al geciteerd) niet in jouw bijbel dan? Smiley die vol vragen zit

Ja ook.
Hoe kan men dan denken dat wanneer iemand sterft, dan naar de Hemel gaat? en de ongelovigen naar de hel?

De Here Jezus zei toch ook tegen Maria dat Lazarus sliep en niet in de Hel of Hemel is? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zondag 4 april 2010, 00:06
 
JONATHAN890 schreef:
Ok..... zaterdag is voor mij altijd een heel aparte dag na 5 dagen werken

lekker rust soms, lekker druk soms, wel eens naar de voetbal van mijn zoon, soms vissen, dan weer fietsen, dan eens shoppen.

Zondag is nog aparter, dan ga ik naar de kerk, en verder beetje genieten van de dag, lekker naar buiten toe, stuk wandelen, of fietsen, vissen, strand of wat dan ook.


Zondag sta ik dus wel meer stil bij t feit dat God mijn vader is, leer van Hem, prijs Hem op die dag.
Dus niet op een zaterdag.

Wat jij zondags doet doe ik elke dag. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zondag 4 april 2010, 00:17
 
MAR907 schreef:
Ja ook.
Hoe kan men dan denken dat wanneer iemand sterft, dan naar de Hemel gaat? en de ongelovigen naar de hel?

De Here Jezus zei toch ook tegen Maria dat Lazarus sliep en niet in de Hel of Hemel is? Smiley die vol vragen zit


dat naar de hel gaan , na de dood, komt door de staten vertaling die dus de woorden dodenrijk en hel , neit onderscheid, maar met het woord hel vertaald.

De mensen nemen dat dan over
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2