ChristianMatch
 


Forum

christen zijn en schuldgevoel
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JOS689





Berichten: 95

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:10
 
HENK710 schreef:
Oké, Imre. Sorry dat ik je als buitenstaander heb bestempeld. Wel blijft het jouw ervaring met een beperkt deel van de totale kerkgemeenschap die je beoordeelt. En ja, dan is het geregeld wat gekleurd, zeker als je in een omgeving zit waar er een zekere cultuur binnen de leer is geslopen. Maar dit is ook niet enkel iets van de gereformeerden, maar kan binnen elke geloofsstroming voortkomen.

ik snap niet zo waarom met name christenen elkaar oordelen of veroordelen .....

Kan iemand me uitleggen waar dat in de bijbel staat ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:14
 
JOS689 schreef:
ik snap niet zo waarom met name christenen elkaar oordelen of veroordelen .....

Kan iemand me uitleggen waar dat in de bijbel staat ?

Misschien komt dat door de passage in de Bijbel dat de dicipelen vragen aan Jezus waar en op welke plaats ze mogen zitten in de Hemel. Wie van hen is belangrijker??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOS689





Berichten: 95

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:14
 
Ja klopt Susanna , God is rechtvaardig en wil dat alles perfect is en daarnaast heeft hij zoveel liefde voor ons. Dat is geen tegenstelling, dat is God

SUSANNAH475 schreef:
Ik bedoel te zeggen dat er nog een verhaal is na het gebeurde dat God het berouwde dat Hij mensen gemaakt had; hoe weinig het er ook waren, Noach heeft Hij (tezamen met zijn familie) gespaard en dat mag ook onze hoop zijn, wij mogen hopen en geloven in Gods blijvende trouw en liefde en het levende bewijs daarvan is Jezus Christus...
Als je in die "berouwde God" teveel blijft hangen, ga je voorbij aan de genade en de ongelooflijke liefde van God die ook heel duidelijk in de bijbel staat.
Zoals ik al zei, de verhouding is soms ver te zoeken in de preken, en dat terwijl het toch zo duidelijk in de bijbel staat.
Met name ook als het gaat om "de zondagen" merk ik dat dominees daar veel te veel 1 kant van het verhaal benoemen, de andere kant komt dan pas de week daarop, maar ja... dan ken je mij (gevoelige en nadenkende ik) nog niet... want zo wordt het voor mij een heel zware week...

Ik heb dat trouwens ook een keer meegemaakt op de Alpha cursus... Ze hadden het over Abraham die zijn zoon Isaak ging offeren...
Maar ze gingen de hele geschiedenis langs en daarom vergaten ze het hele verhaal erbij te zeggen (te weinig tijd en vergeten dus)... ik heb de hele week toen zitten piekeren en gedacht... maar dat was toch het einde niet ? Had God niet zelf al voor een ander offer gezorgd ?
Er zat ook nog een vakantieweek tussen volgens mij... pffff...
En de eerst volgende keer toen we weer naar een spreker luisterden (na het gezamenlijk eten), ja hoor, kwam de spreker van de vorige keer erop terug... "'k was wat vergeten zei hij en dit was niet onbelangrijk"... en toen maakte hij het verhaal pas af... iets waar ik de hele tijd op had zitten wachten...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:14
 
JOS689 schreef:
ik snap niet zo waarom met name christenen elkaar oordelen of veroordelen .....

Kan iemand me uitleggen waar dat in de bijbel staat ?

Ik denk dat reacties op andersdenkenden geregeld gevoed wordt vanuit een bepaalde angst voor het eigen ongelijk. Daardoor gaan mensen eerder in de aanval op de ander, om het eigen gedachtengoed maar niet ter discussie te hoeven stellen... Dit is een psychologisch mechanisme dat zich inderdaad ook bij christenen onderling kan voordoen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOS689





Berichten: 95

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:23
 
Soms als je liefde of aandacht of steun van mede broeders nodig hebt straal je niet van blijdschap of vrolijkheid en dat stoot soms mensen af .... en het is de taak van medebroeders om toch die steun en liefde van christus te geven ....

HANNAH810 schreef:
is dat niet in veel groepen zo, imre; dat er een vorm van groeps-code is?

(voldoende gemis om tot Christus te komen, volkomen verlossing, en dankbaarheid naarmate het besef er is van wat je ontvangen hebt.... Knipoog smiley )




.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOS689





Berichten: 95

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:30
 
[quote=ZINGA672]

wellicht de vraag hoe jonathan de evangelieen leest .......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOS689





Berichten: 95

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:41
 
Ja klopt Hannah, dat vind ik nou ook ......
God is rechtvaardig door zijn liefde anders zou hij dat echt niet doen
als er geen grens zou zijn tussen liefde en haat was er ook geen rechtvaardigheid nodig

HANNAH810 schreef:
grut, jos;
wat kunnen mensen toch een verschillend godsbeeld hebben!
ik heb een God die niet veroordelend is ingesteld, maar genade biedt.
het enige dat Hij van ons als mensen vraagt, is om te vertrouwen op Zijn Woord.
de voorwaardelijke liefde die je noemt, heeft God niet, want Hij had ons al lief toen wij nog vijanden van Hem waren.....
de enige reden dat Hij mensen af moet wijzen, zodat zij verloren gaan, is wanneer zij Zijn liefde blijven vertrappen, jaar in jaar uit.
Hij weet hoe ons lichaam werkt, en geeft daar ook aanwijzingen voor, zodat je de gaven die we als mensen van Hem ontvangen, ook op de juiste manier zou gebruiken, en daar gelukkiger van worden.
ik hoop dat je onze God inmiddels ook anders hebt leren kennen!!
ik kan drie keer niets met je bericht, als ik eerlijk ben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:42
 
HENK710 schreef:
Dit zal misschien voor jou zo zijn, maar dat betekent niet dat dit meteen voor iedereen geldt, zoals hier op het forum ook wel blijkt! Ik geloof dat mijn binnenste en dat van bijvoorbeeld Harald en Hannah nog steeds veel landingsmogelijkheid laat aan Gods woorden! Knipoog smiley
Henk, allereerst heb ik dit topic niet gestart en concludeer ik gewoon uit de bijdragen die ik hier lees. Het probleem van schuldgevoel blijkt dus door mensen gevoeld worden. En mijn indruk is, dat je dat probeert weg te redeneren. Mogen de mensen dat niet voelen? Vind je het niet terecht dat ze dat voelen? Dat niet iedereen daar last van gehad heeft, wil dat dan zeggen dat de anderen zich dat inbeelden?
Ik begrijp je bijdrage niet goed en ook niet waarom deze nu tegen mij gericht is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:56
 
CHATULIEM619 schreef:
Henk, allereerst heb ik dit topic niet gestart en concludeer ik gewoon uit de bijdragen die ik hier lees. Het probleem van schuldgevoel blijkt dus door mensen gevoeld worden. En mijn indruk is, dat je dat probeert weg te redeneren. Mogen de mensen dat niet voelen? Vind je het niet terecht dat ze dat voelen? Dat niet iedereen daar last van gehad heeft, wil dat dan zeggen dat de anderen zich dat inbeelden?
Ik begrijp je bijdrage niet goed en ook niet waarom deze nu tegen mij gericht is.

Ik redeneer niets weg. Jammer dat je mijn bijdragen meteen weer met zo'n bril leest....

Ik geef enkel aan dat het verhaal van enkelingen niet het verhaal van een hele gemeenschap is, zoals ook anderen dat duidelijk proberen te maken...

Hiermee zeg ik dus niet dan anderen het zich inbeelden. Ik zeg enkel bezwaar te maken dat hele groeperingen op de ervaring van enkelingen beoordeeld worden.


Laatst aangepast door
HENK710
op donderdag 13 mei 2010, 22:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD285





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 23:33
 
INEZ910 schreef:
Mijn ervaring is dan toch anders... ik heb me erg schuldig en slecht gevoeld vanuit diezelfde GKV... het is persoonlijk, afhankelijk van opvoeding, kerkklimaat, karakter.. Ik herkende veel in het boek van Aleid Schilder, al eerder hier genoemd.
Gelukkig geldt dit dus niet voor iedereen én gelukkig weet ik nu beter Lachende smiley

Ik vind het jammer dat je een dergelijke ervaring hebt gehad binnen de GKV, maar ben blij dat je nu beter weet.
Ook mijn ervaringen binnen de GKV zijn niet allemaal even prettig, ik heb ook een ervaring binnen een GKV kerk die niet goed was. Maar net als je zegt, het is persoonlijk, afhankelijk van opvoeding, kerkklimaat en karakter. mensenwerk.

INEZ910 schreef:
Het is belangrijk om in de kerk de ruimte te voelen en ervaren dat je er mag zijn, als mens, door God geschapen!!

En door Jezus behouden! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 mei 2010, 00:15
 
HENK710 schreef:
Ik denk dat reacties op andersdenkenden geregeld gevoed wordt vanuit een bepaalde angst voor het eigen ongelijk. Daardoor gaan mensen eerder in de aanval op de ander, om het eigen gedachtengoed maar niet ter discussie te hoeven stellen... Dit is een psychologisch mechanisme dat zich inderdaad ook bij christenen onderling kan voordoen...
Dat noem ik dus invulling voor een ander Henk. Ik denk dat mensen hier gewoon met elkaar praten over datgene wat ze bezighoudt. En dat veel dingen geïnterpreteerd worden als ruzie of persoonlijke aanval, terwijl ze dat niet is. Mensen vertellen vanuit hun geloofsbeleving, voor de een is dat positief voor de ander negatiever. Waar zit dan de aanval? Waar zit het fenomeen van andersdenkenden? En in hoeverre is er geen ruimte voor andersdenkenden. En nog even wat zijn in jouw beleving andersdenkenden. Want dat zou in kunnen houden, dat er maar ruimte is voor één visie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 mei 2010, 00:33
 
[quote=HENK710]Ik redeneer niets weg. Jammer dat je mijn bijdragen meteen weer met zo'n bril leest....


Volgens mij lezen jullie alletwee door dezelfde bril ...... Gefrustreerde smiley

Ik heb even de moeite genomen om te kijken wie gelijk op wie reageert, en toeval of niet, jullie twee reageren echt, elke keer weer, alleen maar op elkaar....... Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 mei 2010, 00:37
 
[quote=CROSSROAD317
Volgens mij lezen jullie alletwee door dezelfde bril ......

Ik heb even de moeite genomen om te kijken wie gelijk op wie reageert, en toeval of niet, jullie twee reageren echt, elke keer weer, alleen maar op elkaar.......

oeps.... dat viel mij ook al op cross Gefrustreerde smiley


Laatst aangepast door
JOLAN931
op vrijdag 14 mei 2010, 00:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 mei 2010, 09:13
 
@Jolan en Cross

Kijk gerust nog eens verder rond, ook binnen dit draadje, want er wordt niet enkel op elkaar gereageerd door Chatuliem en mij. En ja, onze woorden kruisen wel geregeld, maar dat is begrijpelijk, aangezien we beiden van discussie/filosoferen houden. Dan ontmoet je elkaar wat sneller in het reageren. En ja, als er dan ook nog eens wat verschil van inzicht is en we beiden als valkuil hebben dat we vanuit dat verschil van inzicht wellicht iets te snel bepaalde definities van onszelf op de woorden van die ander leggen, ja dan is het begrijpelijk dat we elkaar regelmatig tegenkomen. Maar, en dan spreek ik denk ik nog steeds wel namens ons beiden, we zien elkaar zeker wel als broers in Jezus. So what's the problem? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 mei 2010, 09:56
 
HENK710 schreef:
@Jolan en Cross

Kijk gerust nog eens verder rond, ook binnen dit draadje, want er wordt niet enkel op elkaar gereageerd door Chatuliem en mij. En ja, onze woorden kruisen wel geregeld, maar dat is begrijpelijk, aangezien we beiden van discussie/filosoferen houden. Dan ontmoet je elkaar wat sneller in het reageren. En ja, als er dan ook nog eens wat verschil van inzicht is en we beiden als valkuil hebben dat we vanuit dat verschil van inzicht wellicht iets te snel bepaalde definities van onszelf op de woorden van die ander leggen, ja dan is het begrijpelijk dat we elkaar regelmatig tegenkomen. Maar, en dan spreek ik denk ik nog steeds wel namens ons beiden, we zien elkaar zeker wel als broers in Jezus. So what's the problem? Knipoog smiley

Ik denk niet dat het een probleem is maar dat andere mensen het als een probleem zien....Denk je niet?
Mijn ervaring hier is toch wel dat ik met de mensen waar ik het helemaal niet mee eens ben hele goede en leerzame gesprekken heb gehad en waar we toch-en dat is het mooie- uitkwamen op begrip voor elkaar......

Willemijn


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 15 mei 2010, 10:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 mei 2010, 10:03
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik denk niet dat het een probleem is maar dat andere mensen het als een probleem zien....Denk je niet?
Mijn ervaring hier is toch wel dat ik met de mensen waar ik het helemaal niet mee eens ben hele goede en leerzame gesprekken heb gehad en waar we toch-en dat is het mooie- uitkwamen op begrip voor elkaar......

Willemijn


zo is dat willemijn.......
t kan erg leerzaam zijn, inderdaad!
en ik zeg maar zo;
je hebt pas een probleem, wanneer je er een probleem van máákt.. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARC212





Berichten: 112

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 mei 2010, 19:45
 
Ik ben blij dat het probleem er niet is. Discussie is altijd mogelijk natuurlijk. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WIEPPIE764





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 20:02
 
ik kan er kort over zijn ;jemoet bevrijdt worden van de calvinistische leer/dogmatiek.
en losgesneden zijn /worden vn je voorgeslacht.
je kunt plaatsvervangend schuld beleiden van je vvoorgeslacht;noem het maar wat je wel wet op voor God en snijdt ht los of verwerp het in Jezus Naam uit je.
Maak een keuze ;om God te willen dienen.en Hem alleen en geen andere goden.
doe dit gebed tot je helemaal vrij bent.zet je wil vrij in Jjezus Naam.en zet je wil op Hem(alsje dat wil)vraag Hemje te helpen,en te vullen met Zijn Heilige Geest.die zalje helpen!!
er staat wordt vervuld met de Heilige Geest.en door die Heilige Geestin jou ben je overwinnaar.
en elke keer als die aanklachten blijven na je belijdnis dan stuur je die wegin Jjezus Naam. zo heeft HIj het geleerd aan de disipelen.en ons.
er staat:WORDT vernieuwd in uw denken.
en mijn volkgaat ten onder aan gebrek aan kennis.dus neem deze kennis aan.luister voortaan naar wat de H Geest je ingeeft en doe dat.
en als je dat niet weet hoe ed ga dan naar kerken/ gemeenten/mensen die je dat welkunnen leren.
lees een goed boek over wie God is.oefen jezelf in op God gerich te zijn ,maar jeverstaat Hem door de Geest.
j
en ook je kunt jezelf niet echt veranderen;dat kan God wel.het een samenwerkinng van jou wil;breng die bij God enHij doet wat jij niet kan.
maar HIj wil dat je met Hemeen relatie heebt dus met Hem praat en vraaagt.niet denken dat je het zelf moet doen of het zelf willeen doen.want datis trots en het lukt je niet.
en lees romeinen maar als je de wet wilvolbrenngen door de wet te gehoorzamen dan valje ook onder het oordeel vn die wet;maar als je in de genade willeven van Zijn olbrachte werk voor ons,dan vaal je onder de genade bevrijding.
zo hoop dat jullie de blijde boodschap zullen gaan zien, in Zijn Naam.
zo is er dan geen veroordeling voor hen die in Christus Jezus zijn.
en ook tegen mezelf zegik ;LEEF en vergeef je zelf.
Gods zegen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 22:24
 
Ik schijn vanuit de definitie in een calvinistisch nest te zitten.
Dit betekent dat ik ervoor kies
WIEPPIE764 schreef:
om God te willen dienen.en Hem alleen en geen andere goden.
Immers een calvinist is bovenal christen en dat betekent dienaar van God.

Het betekent ook dat ik mijn
WIEPPIE764 schreef:
wil op Hem
richt en Hem
WIEPPIE764 schreef:
vraag (...) te helpen en te vullen met Zijn Heilige Geest.

Ik weet mij dan ook
WIEPPIE764 schreef:
door die Heilige Geest (...) overwinnaar.

Want door Zijn Geest word ik
WIEPPIE764 schreef:
vernieuwd in (...) denken.

In dit proces mag ik ook ondersteund worden, waarbij ik de volgende middelen tot mijn beschikking heb als instrument:
WIEPPIE764 schreef:
kerken/ gemeenten/mensen die je dat welkunnen leren.
lees een goed boek over wie God is.
oefen jezelf in op God gerich te zijn

Ik weet dat God namelijk
WIEPPIE764 schreef:
een samenwerkinng van jou wil
WIEPPIE764 schreef:
HIj wil dat je met Hemeen relatie heebt dus met Hem praat en vraaagt.niet denken dat je het zelf moet doen of het zelf willeen doen.want datis trots en het lukt je niet.
en lees romeinen maar als je de wet wilvolbrenngen door de wet te gehoorzamen dan valje ook onder het oordeel vn die wet;maar als je in de genade willeven van Zijn olbrachte werk voor ons,dan vaal je onder de genade bevrijding.

Wel bijzonder om te merken dat een calvinist hetzelfde belijdt als jou en toch voor zichzelf moet gaan bidden om zich te bevrijden van het juk van het calvinisme.... Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley
Want het calvinisme hoopt dat alle mensen
WIEPPIE764 schreef:
de blijde boodschap zullen gaan zien, in Zijn Naam.

...opdat voor allen mag gaan gelden:
WIEPPIE764 schreef:
zo is er dan geen veroordeling voor hen die in Christus Jezus zijn.

Dus hoezo de volgende oproep aan calvinisten?
WIEPPIE764 schreef:
jemoet bevrijdt worden van de calvinistische leer/dogmatiek
Anders denken betekent toch niet meteen duivels denken Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley


Laatst aangepast door
HENK710
op vrijdag 28 mei 2010, 22:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 00:15
 
HENK710 schreef:
Ik schijn vanuit de definitie in een calvinistisch nest te zitten.
Dit betekent dat ik ervoor kies

Immers een calvinist is bovenal christen en dat betekent dienaar van God.

Het betekent ook dat ik mijn

richt en Hem


Ik weet mij dan ook


Want door Zijn Geest word ik


In dit proces mag ik ook ondersteund worden, waarbij ik de volgende middelen tot mijn beschikking heb als instrument:


Ik weet dat God namelijk



Wel bijzonder om te merken dat een calvinist hetzelfde belijdt als jou en toch voor zichzelf moet gaan bidden om zich te bevrijden van het juk van het calvinisme.... Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley
Want het calvinisme hoopt dat alle mensen


...opdat voor allen mag gaan gelden:


Dus hoezo de volgende oproep aan calvinisten?

Anders denken betekent toch niet meteen duivels denken Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley

Henk, je kunt het goed zeggen, maar dat wil niet zeggen dat je gelijk hebt. Je ontkent de problematiek en je verkleint het. Ik weet niet of je met deze bijdrage daar nu goed aan doet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 00:19
 
problematiek????[

Laatst aangepast door
HANNAH810
op zaterdag 29 mei 2010, 00:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIEKE897





Berichten: 486

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 12:10
 
HANNAH810 schreef:
problematiek????[

idd Hannah
Verraste, verbaasde smiley


Laatst aangepast door
MARIEKE897
op zaterdag 29 mei 2010, 12:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIEKE897





Berichten: 486

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 12:12
 
CHATULIEM619 schreef:
Henk, je kunt het goed zeggen, maar dat wil niet zeggen dat je gelijk hebt. Je ontkent de problematiek en je verkleint het. Ik weet niet of je met deze bijdrage daar nu goed aan doet.

Dus jij hebt gelijk Chat?
Smiley met dichtgeplakte mond


Laatst aangepast door
MARIEKE897
op zaterdag 29 mei 2010, 12:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 17:08
 
MARIEKE897 schreef:
Dus jij hebt gelijk Chat?
Smiley met dichtgeplakte mond




chatuliem is groot en ik ben zn profeet Knipoog smiley Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Coole smiley met zonnebril Duiveltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMIENA254





Berichten: 95

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 17:12
 
PIETER649 schreef:
chatuliem is groot en ik ben zn profeet Knipoog smiley Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Coole smiley met zonnebril Duiveltje smiley

En ik ben geen aanhanger....Jippie!!!! Boze smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 17:15
 
HERMIENA254 schreef:
En ik ben geen aanhanger....Jippie!!!! Boze smiley


ja hallo, ik ben net weer 1 dag terug hiero op cee-em...
geef me nou wel ff de tijd he, Köln en Aachen zijn ook niet op 1 dag gebouwd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMIENA254





Berichten: 95

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 17:25
 
PIETER649 schreef:
ja hallo, ik ben net weer 1 dag terug hiero op cee-em...
geef me nou wel ff de tijd he, Köln en Aachen zijn ook niet op 1 dag gebouwd.

Pieter, je weet in ieder geval nu wat en waar je over begint.....


Welkom back Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ELSKE475





Berichten: 11

BerichtGeplaatst: zondag 30 mei 2010, 11:46
 
JOS689 schreef:
ik snap niet zo waarom met name christenen elkaar oordelen of veroordelen .....

Kan iemand me uitleggen waar dat in de bijbel staat ?

dat is voor mij nou ook altijd al een raadsel. maar mijn vader heeft het mooi uitgelegd en daar ben ik het wel mee eens:

als je vanuit perfecte liefde leeft dan doe je eigenlijk altijd alles goed (gaat helemaal vanzelf dan) helaas leven we in een wereld waar geen perfecte liefde is (behalve God zelf dan) hierdoor zijn mensen paniekerig als het gaat om leven zonder regels; het gaat dan namelijk mis; dus God heeft leefregels gegeven als hulp. nu trekken we het zodanig (arme wij) door dat we star worden in de regels en daar nog wat meer regels bij bedenken.

eigenlijk is het te vergelijken met de bureaucratie; bijv het verkrijgen van een visum. daar doen sommige landen (VS....Knipoog smiley eindeloos moeilijk over. hetzelfde wat betreft trouwen (als je niet die ene stempel op je geboortecertificaat hebt dan kan je niet eens trouwen) in Nederland etc.

iedere kerkgemeenschap heeft zijn eigen regeltjes waar mensen zich veilig bij voelen en zolang die regels blijven denken ze dat het leven met God gewaarborgd blijft. als je van die regels afwijkt dan wordt (volgens deze mensen) de relatie met God ook verstoort (het hellend vlak).

dit gaat niet altijd bewust, ik denk dat iedereen dit soort regeltjes heeft waarbij ze zich veilig voelen en zonder raken ze misschien wel het geloof kwijt! sommige regeltjes zijn wel goed en anderen zijn fout. het wordt lastig als je overtuigt bent dat jouw regels de enige goede zijn en je dus geen ruimte overlaat voor iemand anders om het op zijn/haar eigen manier te doen.

iig is mijn conclusie dat als je zoveel mogelijk probeert te leven met God en vanuit Zijn liefde dat al die regeltjes er minder toedoen, en dat de hoofdzaken veel duidelijker worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ELSKE510





Berichten: 26

BerichtGeplaatst: zondag 30 januari 2011, 20:34
 
Ik las van iemand het volgende over een jongetje:
Tot mijn 14e jaar ging ik met mijn ouders naar een reformatorisch protestantse kerk.
Ik werd naast de bijbel onderwezen in de heidelbergse catechismus.
De heidelbergse catechismus en de geloofsbelijdenis samen vormden het hart van deze leer.
Lees hierbij de vragen 1 t/m 13 van de heidelbergse catachismus. .....
(ik wil je ze ook wel toesturen)
Vraag 13: Maar kunnen wij zelf onze schuld betalen?
Antwoord:
Op geen enkele manier. Wij maken de schuld juist elke dag groter. (curs.je)
Vervolgens geeft de catechismus aan dat we slechts enkel en alleen door het geloof in Jezus Cristus die voor onze zonden is gestorven, bevrijd kunnen worden.
God heeft ons zo lief dat hij zijn eniggeboren zoon voor ons heeft geofferd.


Stel je bent een ontvankelijk kind van een jaar of 8. Papa is verkozen tot ouderling in de kerk en je zit wekelijks naast mama.
Er is geen discussie over dit soort teksten. Dit is de Waarheid.
Wat doet dit met je zelfbeeld?
Wat is het effect op je lichaamsbeleving?
Welke gevoelens gaan overheersen?
Wat leert je over autoriteit?

Wanneer ik nu contact maak met het jongetje in mij overvalt mij een gevoel van diepe schaamte over al mijn impulsen die mij op onverwachte momenten kunnen overvallen, ik trek mij volledig terug , zowel fysiek als mentaal en wil het liefst niet gezien worden. Overigens is dat kind zich daar niet van bewust. Wat hij ervaart is de energetische terugtrekbeweging en gedachten over zichzelf als: Ik ben slecht, ik verdien eeuwige straf, ik ben machteloos. En toch is God liefde, want hij heeft voor mij zijn zoon geofferd.
Wanneer ik nu contact maak met het jongetje in mij overvalt mij een gevoel van diepe schaamte over al mijn impulsen die mij op onverwachte momenten kunnen overvallen, ik trek mij volledig terug , zowel fysiek als mentaal en wil het liefst niet gezien worden. Overigens is dat kind zich daar niet van bewust. Wat hij ervaart is de energetische terugtrekbeweging en gedachten over zichzelf als: Ik ben slecht, ik verdien eeuwige straf, ik ben machteloos. En toch is God liefde, want hij heeft voor mij zijn zoon geofferd.
Tegelijkertijd is er ook een beginnend bewustzijn bij een bijzondere groep te behoren.
Een groep waar mijn ouders deel van zijn en die over iets heel bijzonders beschikt: de eeuwige waarheid.
En dat geeft me toch wel een speciaal gevoel. Dan zijn wij toch wel beter. Dat is dan wel weer een zondige gedachte, maar toch ontleen ik daar een soort veilig gevoel aan. Ik heb in ieder geval de zekerheid bij de juiste groep te behoren. Dat verschaft mij een duidelijk kader van waaruit ik kan oordelen over anderen.
Dat veilige gevoel heb ik dan uiteindelijk toch weer te danken aan God die zo barmhartig is geweest om ervoor te zorgen dat ik bij de juiste ouders met het juiste geloof geboren ben. Want mijn ouders zijn mijn alles en die weten wat goed is voor mij. Uiteindelijk is God nog belangrijker dan mijn ouders, want die zijn er tijdelijk en die zijn ook zondig, en God is er eeuwig en Hij weet en ziet alles. Ook al ziet niemand wat ik doe of denk, dan nog heeft God het in de gaten. En Hij ziet vooral hoe slecht ik ben. Als mensen toch eens zouden zien wie ik werkelijk ben…..
Maar, wee je gebeente(neem deze uitdrukking voor de verandering ook eens letterlijk) wanneer ik God niet gehoorzaam. Dan wacht mij eeuwige straf. God is ook een wreker. Dat wil hij wel niet, maar hij moet wel omdat ik zo slecht ben. Huilende smiley, smiley in tranen

Zeker in de pubertijd. Ik voelde me zeer aangetrokken tot de wereld van de rock`n roll. Die wereld vertegenwoordigde voor mij levenslust. Die levenslust gierde door mijn lijf. Ik had geleerd die te kwalificeren als slecht, maar hoe was het dan toch mogelijk dat het zo`n heerlijk gevoel was.
En dat is nou precies wat de duivel je influistert! Dat zijn de verleidingen waardoor je uiteindelijk verloren gaat. Verdringen dus, niet voelen. En telkens wanneer je opgewonden raakt wordt je eraan herinnerd hoe zondig je eigenlijk bent.
Dat bracht ook momenten met zich mee dat ik dacht, O.K als ik dan toch al slecht ben, kan ik er ook best eens aan toegeven. En dat bracht vervolgens weer schuldgevoelens met zich mee. Om dat niet meer te hoeven/willen voelen ging ik splitsen. Er ontstond een verborgen wereld.
Gelukkig werd in de loop van mijn pubertijd mijn levenslust sterker dan de leer. hoewel het schuldgevoel altijd onderhuids bleef.
Gedurende mijn pubertijd ontdekte ik ook duidelijke verschillen in de godsbeleving tussen mijn ouders. Mijn vader was strenger in de leer dan mijn moeder. Omwille van de eenheid en de vrede was zij met mijn vader meegegaan naar zijn kerk. Nu wij ouder werden gaf zij zichzelf meer ruimte voor haar eigen geloofsbeleving.
Ik ontleende daar de ruimte aan om ook zelf meer na te gaan denken.
Gaandeweg werd de catechismus minder bepalend in het dagelijks leven.
Het zaad van extreem schuldbewustzijn was echter vrucht gaan dragen en dat zou nog lang doorwerken.
Wat had ik geleerd:
Ik ben slecht en er kan niets goeds uit mijzelf komen
Mijn lijf is een bron van zondige impulsen en het is belangrijk daar niet naar te luisteren en er zeker niet aan toe te geven.
Ik kan niet op mijzelf vertrouwen
Ik ben volledig afhankelijk van een externe autoriteit die van mij houdt wanneer ik mij volledig onderwerp en die genadeloos straft wanner ik niet aan zijn voorwaarden voldoe…. En dat is liefde.
Mijn geweten wordt gevormd door wat God goed en slecht vindt. Ik weet dus ook wat goed en slecht is, dat vertelt mijn geweten mij.
Wanneer ik niet naar dat geweten luister ben ik verloren, word ik voor eeuwig verstoten en dat is dan mijn eigen schuld.
Er bestaat zoiets als een eeuwige waarheid. Die te kennen geeft veiligheid en zekerheid.
Er is verlossing mogelijk
Ik hoor bij de “goeden”, die de waarheid kennen, anderen zijn” verloren”.
Achteraf zie ik dat een van de belangrijkste konsekwenties voor mij is geweest dat ik geen verantwoordelijkheid heb leren nemen voor emoties als woede, begeerte, jaloezie. Ze leefden in het verborgene. Dat heeft grote effecten gehad op de wijze waarop ik in het leven stond.



MMMMM,

Ik heb de scriptie van Jan Eric van Groen ook gelezen.
Interessant dat wel, maar wat doe je er zelf mee?


Laatst aangepast door
ELSKE510
op maandag 31 januari 2011, 14:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zondag 30 januari 2011, 21:34
 
ELSKE510 schreef:
MMMM,

Ik heb de scriptie van Jan Eric van Groen ook gelezen.
Interessant dat wel, maar wat doe je er zelf mee?

Mij verlichten... Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 4 van 5