ChristianMatch
 


Forum

"Ga niet boven hetgeen geschreven staat"
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 19:13
 
Eerlijk gezegd begin ik me zorgen over je te maken Anita,besef je ten volle wat je hier allemaal verkondigd?
Alle vertalingen behalve de SV zijn het woord van de duivel???Bijbelverbranding????Pffffffffff
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 19:16
 
LEANNE226 schreef:
Eerlijk gezegd begin ik me zorgen over je te maken Anita,besef je ten volle wat je hier allemaal verkondigd?
Alle vertalingen behalve de SV zijn het woord van de duivel???Bijbelverbranding????Pffffffffff

En anders ik wel...... Twijfelende smiley 'k Begrijp ook niet, dat iemand zo'n uitspraak durft te doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 19:29
 
LEANNE226 schreef:
Eerlijk gezegd begin ik me zorgen over je te maken Anita,besef je ten volle wat je hier allemaal verkondigd?
Alle vertalingen behalve de SV zijn het woord van de duivel???Bijbelverbranding????Pffffffffff

Ofwel is iemand zodanig geïndoctrineerd dat helder denken niet meer mogelijk is. Het kan ook zijn dat iemand totaal niets begrijpt van de teksten en alles op een hoopje gooit. Of, is het IQ zo laag dat we het maar gewoon moeten laten gebeuren.

Ik kan me voorstellen dat het me misschien wel kwalijk zal genomen worden maar ik waag het er toch om dit zo neer te schrijven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RUTH485





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 22:45
 
Lieve mensen,

Vergeet even niet dat Anita nog een jong christen is met een blijkbaar grote honger naar het ware woord van God .

Anita , de bijbel wijst ons erop dat wij ons moeten richten op alles wat goed en welgevallig is .
Met andere woorden houd je ogen op Jezus gericht en volg Zijn voorbeeld .Dan ben je op de goede weg .
Niet op mensen en niet op de tegenstander !!!!!


en euhhh please laat het grote letter type weg , in internet taal sta je dan enorm te schreeuwen , iets wat Jezus zeker niet deed , Hij had en heeft dat niet nodig om mensen te overtuigen , Hij is de zachtmoedigheid zelf .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 23:08
 
NBV = Nieuwe Bijbel Verkrachter !!!
Want het haalt woorden uit en brengt uit zn verband en voegt dingen toe wat allemaal niet kloppen.
Zoals ook allerlei andere vertallingen zijn de mensen die even inplaats van God willen gaan staan om zo even te zeggen het verdraaien van het Woord. Diep Triest.

De Bijbel = Blijvende, Onverandelijk van Gods Woord !!!
Lichaam = Tempel van de Heilige Geest !!!
Bijbel = Levend Woord !!!
Adem van God !!!

Heb je zonden beleden?
God = Licht !!!
Jezus die voor onze zonden gestorven was.
Door dat je gekocht bent ben je waardevol.

Woord en Geest Groei je op !
Woord geeft vreugde !
God laat zich kennen !
Gelooft u in de God van wonderen?
Je moet worden als een kind dat is pas geloven !!!

Wie de Bijbel verwerpt - verwerpt Christus.
Het Woord = Jezus
Wil je God leren kennen moet je de Bijbe leren kennen.

De Bijbel moeten we nooit los laten !!!

Gal. 1:6-10
6 Ik verwonder mij, dat gij zo haast [wijkende] van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie;
7 Daar er geen ander is; maar er zijn sommigen, die u ontroeren, en het Evangelie van Christus willen verkeren.
8 Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9 Gelijk wij te voren gezegd hebben, [zo] zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.
10 Want predik ik nu de mensen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van Christus.

Luc. 24:25 -27.
25 En Hij zeide tot hen: O onverstandigen en tragen van hart, om te geloven al hetgeen de profeten gesproken hebben!
26 Moest de Christus niet deze dingen lijden, en [alzo] in Zijn heerlijkheid ingaan?
27 En begonnen hebbende van Mozes en van al de profeten, legde Hij hun uit, in al de Schriften, hetgeen van Hem [geschreven] was.

luc. 18:8
8 Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?

2 tim. 3:14 - 4:5.
14 Maar blijft gij in hetgeen gij geleerd hebt, en [waarvan] u verzekering gedaan is, wetende, van wien gij het geleerd hebt;
15 En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.
16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17 Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.
1 Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en [in] Zijn Koninkrijk:
2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
4 En zullen [hun] gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
5 Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.

Filadelfia Gemeente = klein gemeente en houd vast aan Gods Woord !!!

Als je sterft aan jezelf = dat einde aan jezelf !
Begin met Jezus en = opstaan samen met Hem het Eeuwig leven
!!!

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLIE400





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 23:30
 
Ik lees staten vertaling en nbv en nbg en kjv en als ik mij laat leiden door Geest geniet ik van alle versies.
genade en liefde en geen veroordeling dat is wat ik een ieder hier toewens.
en dat allemaal door onze Jezus.
gods zegen allen

Gr. willie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TRIJNIE671





Berichten: 216

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 23:37
 
Wij kunnen alleen uit genade leven , Mijn genade is u genoeg .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 23:41
 
LEANNE226 schreef:
Eerlijk gezegd begin ik me zorgen over je te maken Anita,besef je ten volle wat je hier allemaal verkondigd?
Alle vertalingen behalve de SV zijn het woord van de duivel???Bijbelverbranding????Pffffffffff

Zorgen over mij te maken neej hoor dat hoeft helemaal niet Knipoog smiley

De laatste tijd onderzoek en toets ik alle dingen en verneem ik op die manier hoe dichter je naar Gods Woord nadert hoe meer je tegenslagen krijgt onder de gelovigen als "naam - christenen".

Want Licht en duister verdraagt elkaar immers niet !

Het gaat heel goed. Lachende smiley


Natuurlijk zullen deze berichten jullie niet aangenaam klinken en als ik weet dat ik geband word dan neem ik jullie dat niks kwalijk.

Wens jullie Gods zegen toe.

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BASTIAAN161





Berichten: 114

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 23:58
 
ANITA324 schreef:
(...)
Verder ligt er ook aan welke vertalling je gebruikt want andere vertallingen zoals: Het Boek, Groot Nieuws, Nieuw Leven, Nbv (...)

Zuiver vertalen is onmogelijk.
De Bijbel is geïnspireerd door de Heilige Geest. Hij was actief bezig bij het ontstaan van God Woord.
Ook het verstaan van de Bijbel en vertalen van de bijbel is een geestelijk proces. Gods Woord is geestelijk en kan alleen geestelijk begrepen worden. En God openbaart het zijn kinderen door Zijn Geest.
Uiteindelijk komt het erop aan; waar verwacht je het van? Van God of van iets anders?
Grote geleerdheid is waardeloos als men zich niet afhankelijk wil laten leiden door Zijn Geest. Zowel bij Het lezen als bij het vertalen dient hierom gebeden te worden. Want zo de Heere het huis niet bouwt, tevergeefs bouwen de bouwlieden.
Deze leiding kan alleen uit geloof verwacht worden, anders blijft het een gesloten of verborgen of verzegeld boek.
Vertalers dienen daarom gelovigen te zijn (een broeder of zuster in Christus).
Het is daarom niet zo vreemd dat voor Zijn volk geldt “.. ,dat hun de woorden Gods zijn toevertrouwd.” (rom3:2).

Helaas is het NBV-vertaalteam anders van samenstelling:
De NBV-vertaler van der Louw verklaarde zelf in een interview:
“Het vertaalteam bestaat uit mensen van allerlei confessies. Zo zitten er naast diverse soorten protestanten enkele rooms-katholieken. Ook zijn er die geen specifieke kerkelijke achtergrond hebben. (...) ” (weekblad Koers, 13-10-1995).
ergens anders las ik:
“Het is bekend dat in het uitgebreide team van wetenschappers dat verantwoordelijk is voor de vaststelling van de tekst van de NBV, het geloofsvooroordeel grotendeels of geheel ontbreekt. Moderne theologen geloven niet meer in de goddelijke inspiratie en in de onfeilbaarheid van de Schrift. Als we nagaan welke geleerden uit welke kerken en organisaties hebben meegewerkt aan de NBV, dan wordt dat ook meteen duidelijk.”
Ook zelfs een rabijn (die dus christus verwerpt) zat in de begeleidingscommissie.
(begeleidingscommissie is de “belangrijkste orgaan verantwoordelijk voor de inhoudelijke begeleiding van het vertaalproject. De commissie heeft op basis van het commentaar van de supervisoren de vertaling getoetst en de definitieve tekst vastgesteld.”)

Hierom gebruik ik de NBV niet.


Laatst aangepast door
BASTIAAN161
op vrijdag 5 november 2010, 23:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BASTIAAN161





Berichten: 114

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:00
 
LAURENS814 schreef:
Volgens mij was het niet zo zeer de traditie van de Farizeen wat Jezus hekelde, maar het feit dat de schrifgeleerden zich niet aan die Joodse Traditie hielden.
Deze tradities waren wel geinspireerd door God. Was dat niet zo, dan had Jezus ook niet kunnen zeggen :

-‘De schriftgeleerden en de farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. 3 Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden. [ Mat. 23:1-3]

Waarom moeten de joden zich houden aan alles wat de schriftgeleerden en Farizeeën voorhouden?
Lees maar door: Zij binden zware lasten bijeen en leggen die op de schouders der mensen, maar zelf willen zij ze met hun vinger niet verroeren.
Dus zij leggen het op en je moet het ook doen, maar zij doen het zelf niet.

Zegt Jezus hier dat het opleggen van die zware lasten een heilige zaak is van Mozes?
Nee, die indruk krijg ik helemaal niet. Jezus wijst er wel heel nadrukkelijk op om te gehoorzamen in alles wat er gezegd wordt.
Maar dat wil niet zeggen dat alles wat zij zeggen heilig verklaard is! Waarom moeten die regels heilig zijn voordat ze als bindend gelden??
Ik zie dat toch heel anders: die schriftgeleerden zitten op de stoel van Mozes.
Wat wil dat dan zeggen, dat ze op de stoel van Mozes zitten?
Dat zij op de (rechters)stoel van Mozes zitten om God's wil te vertalen naar de mensen.

Dat betekent n.m.m. dat ze het geestelijk gezag van Mozes hebben. Zij zijn degene die namens God de orde handhaven. En daarom moet je alles doen wat ze zeggen. Ook al gaat het veel te ver. Je weet ook wel hoe Jezus heeft gestreden met de Farizeeën en schriftgeleerden over allerlei punten van de wet.
Jezus zegt niet: je moet gehoorzamen want het is de wet van Mozes die ze handhaven.
Maar hij zegt heel nadrukkelijk dat alles wat er van hun mond uitgaat gezag heeft.
Dat gaat helemaal niet over tradities, maar over gezag van de betrokken geestelijken.
Het gezag is van Godswege en zeker het geestelijk gezag.

En dan begrijp ik eigenlijk helemaal niet hoe je hier de zinsnede "alles wat ze jullie zeggen" hebt kunnen vertalen met "traditie".
Traditie lijkt mij nu juist eerder iets dat is overgeleverd door de generaties heen; en niet zozeer alles wat de schriftgeleerden en Farizeeën opleggen.

Kortom, het gezag komt van de rechterstoel van Mozes. Een en ander in elkaars verband lijkt mij te maken te hebben met het gezag van de ambten. En niet met de traditiewetten - wat dat dan ook zijn moge.

Traditie is overlevering.
De overlevering van de ouden. Zie Matt.15:2,3
En Jezus bestraft deze overlevering als een overlevering van mensen, en plaatst daar tegenover: Gods Woord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:17
 
ANITA324 schreef:
Zorgen over mij te maken neej hoor dat hoeft helemaal niet Knipoog smiley

De laatste tijd onderzoek en toets ik alle dingen en verneem ik op die manier hoe dichter je naar Gods Woord nadert hoe meer je tegenslagen krijgt onder de gelovigen als "naam - christenen".

Want Licht en duister verdraagt elkaar immers niet !

Het gaat heel goed. Lachende smiley


Natuurlijk zullen deze berichten jullie niet aangenaam klinken en als ik weet dat ik geband word dan neem ik jullie dat niks kwalijk.

Wens jullie Gods zegen toe.

Shalom,

Erg jammer, dat je in de slachtofferrol gaat zitten. Wat een overdreven reactie. Hierdoor kun je anderen het gevoel geven, dat je jezelf een betere gelovige voelt. Je praat tegen mede-christenen, die misschien een andere bijbelvertaling (die ze beter begrijpen) gebruiken. Waar gaat het hier nu eigenlijk over? Ook de SV is door mensen vertaald.


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op zaterdag 6 november 2010, 00:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:20
 
TRIJNIE671 schreef:
Wij kunnen alleen uit genade leven , Mijn genade is u genoeg .

Bijzondere opmerking. De andere helft, wordt negen van de tien keer achterwege gehouden.

Wanneer kent iemand dat ten volle??? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:24
 
MARIJAN072 schreef:
Erg jammer, dat je in de slachtofferrol gaat zitten. Wat een overdreven reactie. Hierdoor kun je anderen het gevoel geven, dat je jezelf een betere gelovige voelt. Je praat tegen mede-christenen, die misschien een andere bijbelvertaling (die ze beter begrijpen) gebruiken. Waar gaat het hier nu eigenlijk over? Ook de SV is door mensen vertaald.

Gooi de bijbel dan maar door het raam zou ik zeggen.

Anita heeft gelijk daarin. Jammer dat er zoveel "christenen" zijn, welke niet (willen) weten wat er met de bijbel (Gods Woord) is gebeurd.


Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 6 november 2010, 00:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:26
 
MAR907 schreef:
Gooi de bijbel dan maar door het raam zou ik zeggen.

Anita heeft gelijk daarin. Jammer dat er zoveel "christenen" zijn, welke niet (willen) weten wat er met de bijbel (Gods Woord) is gebeurd.

Sorry, ik begrijp je reactie niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:27
 
MARIJAN072 schreef:
Erg jammer, dat je in de slachtofferrol gaat zitten. Wat een overdreven reactie. Hierdoor kun je anderen het gevoel geven, dat je jezelf een betere gelovige voelt. En waar gaat het hier nu eigenlijk over? Ook de SV is door mensen vertaald.

Hoe worden mensen anders geband omdat degene die zich ergeren aan jou omdat je de Waarheid durft te zeggen want ik bak geen zoete broodjes met lucht met een beetje gif in. Dus ja ik weet en ik heb ook ervaren waar ik dan ook kwam dat ik als zwarte piet word gezien.
Maakt mij ook niet uit hoor ik zit er niet mee dat mensen mij op die manier dan niet leuk of aardig vinden omdat ik niet als iedereen met elkaar zit te knuffelen en met liefde alles bedek ter respect voor iedereen.
Op die manier heb ik geen respect en hoef ik ook geen respect.
Want het gaat mij meer om Gods Waarheid dat Hij Centraal staat en niet de mens want wij mensen zoals jij en ik leven in gebroken wereld vol zonde niemand is volmaakt. Stel God de Vader op nummer 1 van je leven.

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:29
 
ANITA324 schreef:
Hoe worden mensen anders geband omdat degene die zich ergeren aan jou omdat je de Waarheid durft te zeggen want ik bak geen zoete broodjes met lucht met een beetje gif in. Dus ja ik weet en ik heb ook ervaren waar ik dan ook kwam dat ik als zwarte piet word gezien.
Maakt mij ook niet uit hoor ik zit er niet mee dat mensen mij op die manier dan niet leuk of aardig vinden omdat ik niet als iedereen met elkaar zit te knuffelen en met liefde alles bedek ter respect voor iedereen.
Op die manier heb ik geen respect en hoef ik ook geen respect.
Want het gaat mij meer om Gods Waarheid dat Hij Centraal staat en niet de mens want wij mensen zoals jij en ik leven in gebroken wereld vol zonde niemand is volmaakt. Stel God de Vader op nummer 1 van je leven.

Shalom,

Wie beweert dat degenen, die niet de SV lezen maar een andere bijbelvertaling, dat niet doen? Dat vind ik zo jammer van je reactie. Dan durf je nogal wat te zeggen.


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op zaterdag 6 november 2010, 00:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:32
 
MAR907 schreef:
Gooi de bijbel dan maar door het raam zou ik zeggen.

Anita heeft gelijk daarin. Jammer dat er zoveel "christenen" zijn, welke niet (willen) weten wat er met de bijbel (Gods Woord) is gebeurd.

Het is ook jammer dat zoveel christenen gekwetst worden door die opmerkingen.......Laat een ieder lezen waar hij of zij behoefte aan heeft en veroordeel dat niet zo......, lijkt mij wijzer in ieder geval....
En het feit dat men de NBV zo beledigend betitelt getuigt van weinig fatsoen volgens mij....


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 6 november 2010, 00:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:34
 
MARIJAN072 schreef:
Sorry, ik begrijp je reactie niet.

Inderdaad is de NBV een bijbel geschreven door mensen(kerken van nu): de oecumenische Nieuwe Bijbelvertaling (2005)

http://www.nieuwsbronnen.com/tenbunderen/diocesaan.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:40
 
MAR907 schreef:
Inderdaad is de NBV een bijbel geschreven door mensen(kerken van nu): de oecumenische Nieuwe Bijbelvertaling (2005)http://www.nieuwsbronnen.com/tenbunderen/diocesaan.html

Er zijn meer vertalingen, dan de NVB. Natuurlijk mag je een voorkeur hebben voor een bepaalde vertaling. Anita beweert dat alleen de SV goed is. Dat vind ik zo beperkt, omdat ook deze vertaling door mensen is geschreven. Sowieso lezen ze in andere landen al een andere vertaling, dan de SV.


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op zaterdag 6 november 2010, 00:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:41
 
WILLEMIJN232 schreef:
Het is ook jammer dat zoveel christenen gekwetst worden door die opmerkingen.......Laat een ieder lezen waar hij of zij behoefte aan heeft en veroordeel dat niet zo......, lijkt mij wijzer in ieder geval....
En het feit dat men de NBV zo beledigend betitelt getuigt van weinig fatsoen volgens mij....

Wat als dat met liefde genoemd wordt????
Hetgeen wat ik verneem is dat iemnd de wijsheid van God heeft niks mag zeggen omdat dat te hard over komt???

Paulus werd gevangen genomen daardoor, de Here Jezus aan het kruis.....
De apostellen gedood....
De leugen is makkelijker te aanvaarden dan de waarheid....

Maar heb ook respect voor iemand die radicaal is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:43
 
MARIJAN072 schreef:
Wie beweert dat degenen, die niet de SV lezen maar een andere bijbelvertaling, dat niet doen? Dat vind ik zo jammer van je reactie. Dan durf je nogal wat te zeggen.

Mensen die andere vertaling lezen zullen heus hun hart op de goede plek hebben en God ziet hun harten aan. Wat ik alleen wil waarschuwen is dat de vertalingen die later zijn gekomen je ervan af houden van de zuiverheid je ziet dan niet meer het verschil als je een vertalling leest waar jij er dan mee bent opgegroeit. Je gaat de dingen die je leest als normaal vinden maar is dat wel normaal. Want in hoeverre hebben mensen naar nu die kennis en wil men zich wel laten onderwijzen als iemand je ter getuigenis wil zijn en je ervoor wil waarschuwen zus en zo.
Neej is het antwoord mensen willen in bos dwalen en niet op het pad lopen. Natuurlijk komen ze er wel uit op Gods Tijd en zal Hij hen eruit halen en hun wijsheid en inzicht geven zoals Hij het weerlegt heeft.

Lees je Bijbel en Bidt elke dag zodat je Groeien mag.
Als ik een talenknobbel was dan had ik graag aramees willen leren lezen.
Want dat is dichtbijzijnde en waarom ik geen talenknoppel ben lees ik NL Bijbel de 1e die in NL kwam is de SV en daar wil ik mij aan houden.

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:44
 
MARIJAN072 schreef:
Er zijn meer vertalingen, dan de NVB. Natuurlijk mag je een voorkeur hebben voor een bepaalde vertaling. Anita beweert dat alleen de SV goed is. Dat vind ik zo beperkt, omdat ook deze vertaling door mensen is geschreven. Sowieso lezen ze in andere landen al een andere vertaling, dan de SV.

Je snapt het niet...
Het is vertaling op vertaling met een doel.....
Verder wil ik er niet op ingaan.



Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 6 november 2010, 01:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:45
 
ANITA324 schreef:
Mensen die andere vertaling lezen zullen heus hun hart op de goede plek hebben en God ziet hun harten aan. Wat ik alleen wil waarschuwen is dat de vertalingen die later zijn gekomen je ervan af houden van de zuiverheid je ziet dan niet meer het verschil als je een vertalling leest waar jij er dan mee bent opgegroeit. Je gaat de dingen die je leest als normaal vinden maar is dat wel normaal. Want in hoeverre hebben mensen naar nu die kennis en wil men zich wel laten onderwijzen als iemand je ter getuigenis wil zijn en je ervoor wil waarschuwen zus en zo.
Neej is het antwoord mensen willen in bos dwalen en niet op het pad lopen. Natuurlijk komen ze er wel uit op Gods Tijd en zal Hij hen eruit halen en hun wijsheid en inzicht geven zoals Hij het weerlegt heeft.

Lees je Bijbel en Bidt elke dag zodat je Groeien mag.

Als ik een talenknobbel was dan had ik graag aramees willen leren lezen.
Want dat is dichtbijzijnde en waarom ik geen talenknoppel ben lees ik NL Bijbel de 1e die in NL kwam is de SV en daar wil ik mij aan houden.

Shalom,

Bedankt voor je toelichting, Anita. Hierdoor begrijp ik je reactie beter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:50
 
MAR907 schreef:
Je snapt het niet...
Het is vertaling op vertaling met een doel.....
Verder wil ik er niet op ingaan.

Dat is misschien maar beter, want ik begrijp je inderdaad niet. Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 01:05
 
BASTIAAN161 schreef:
Zuiver vertalen is onmogelijk.
De Bijbel is geïnspireerd door de Heilige Geest. Hij was actief bezig bij het ontstaan van God Woord.
Ook het verstaan van de Bijbel en vertalen van de bijbel is een geestelijk proces. Gods Woord is geestelijk en kan alleen geestelijk begrepen worden. En God openbaart het zijn kinderen door Zijn Geest.
Uiteindelijk komt het erop aan; waar verwacht je het van? Van God of van iets anders?
Grote geleerdheid is waardeloos als men zich niet afhankelijk wil laten leiden door Zijn Geest. Zowel bij Het lezen als bij het vertalen dient hierom gebeden te worden. Want zo de Heere het huis niet bouwt, tevergeefs bouwen de bouwlieden.
Deze leiding kan alleen uit geloof verwacht worden, anders blijft het een gesloten of verborgen of verzegeld boek.
Vertalers dienen daarom gelovigen te zijn (een broeder of zuster in Christus).
Het is daarom niet zo vreemd dat voor Zijn volk geldt “.. ,dat hun de woorden Gods zijn toevertrouwd.” (rom3:2).

Helaas is het NBV-vertaalteam anders van samenstelling:
De NBV-vertaler van der Louw verklaarde zelf in een interview:
“Het vertaalteam bestaat uit mensen van allerlei confessies. Zo zitten er naast diverse soorten protestanten enkele rooms-katholieken. Ook zijn er die geen specifieke kerkelijke achtergrond hebben. (...) ” (weekblad Koers, 13-10-1995).
ergens anders las ik:
“Het is bekend dat in het uitgebreide team van wetenschappers dat verantwoordelijk is voor de vaststelling van de tekst van de NBV, het geloofsvooroordeel grotendeels of geheel ontbreekt. Moderne theologen geloven niet meer in de goddelijke inspiratie en in de onfeilbaarheid van de Schrift. Als we nagaan welke geleerden uit welke kerken en organisaties hebben meegewerkt aan de NBV, dan wordt dat ook meteen duidelijk.”
Ook zelfs een rabijn (die dus christus verwerpt) zat in de begeleidingscommissie.
(begeleidingscommissie is de “belangrijkste orgaan verantwoordelijk voor de inhoudelijke begeleiding van het vertaalproject. De commissie heeft op basis van het commentaar van de supervisoren de vertaling getoetst en de definitieve tekst vastgesteld.”)

Hierom gebruik ik de NBV niet.
In dit geval ben ik het hartgrondig met je oneens. Het criterium wat je hanteert is nl. niet noodzakelijk. De inspiratie zit al in de grondtekst, en de vertaler heeft als opdracht die betekenis zo duidelijk mogelijk naar voren te brengen. En deze houding is het belangrijkste bij welke vertaling dan ook. Het respect voor de grondtekst overstijgt zelfs je eigen vooroordelen.
Voor andere vertalingen dreigt het gevaar dat ze meer door hun theologie geleid worden, dan door de tekst zelf en dat kan zelfs een enorme verwarring geven. Iets wat ik in jouw bijdrage ook merk, je theologische opvattingen staan een zuivere discussie ten opzichte van de NBV in de weg.
De vraag is niet, is het theologisch juist, wat er staat, maar is de vertaling zorgvuldig gedaan. Want ook hier geldt, de tekst staat boven de theologie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 01:10
 
MARIJAN072 schreef:
Dat is misschien maar beter, want ik begrijp je inderdaad niet. Twijfelende smiley

Laat het zo ik ben blij dat je Anita nu beter begrijpt.....


Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 6 november 2010, 01:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BASTIAAN161





Berichten: 114

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 01:15
 
CHATULIEM619 schreef:
In dit geval ben ik het hartgrondig met je oneens. Het criterium wat je hanteert is nl. niet noodzakelijk. De inspiratie zit al in de grondtekst, en de vertaler heeft als opdracht die betekenis zo duidelijk mogelijk naar voren te brengen. En deze houding is het belangrijkste bij welke vertaling dan ook. Het respect voor de grondtekst overstijgt zelfs je eigen vooroordelen.
Voor andere vertalingen dreigt het gevaar dat ze meer door hun theologie geleid worden, dan door de tekst zelf en dat kan zelfs een enorme verwarring geven. Iets wat ik in jouw bijdrage ook merk, je theologische opvattingen staan een zuivere discussie ten opzichte van de NBV in de weg.
De vraag is niet, is het theologisch juist, wat er staat, maar is de vertaling zorgvuldig gedaan. Want ook hier geldt, de tekst staat boven de theologie.

Bedoel je daarmee te zeggen dat het belangrijke criterium voor een bijbelvertaler is: de zorgvuldigheid,
en dat het bijvoorbeeld van ondergeschikt belang is of bijvoorbeeld een vertaler gelovig is?

p.s.
En ben je oneens met wat ik als onderliggende criterium noemde, namelijk :
"Ook het verstaan van de Bijbel en vertalen van de bijbel is een geestelijk proces. Gods Woord is geestelijk en kan alleen geestelijk begrepen worden. En God openbaart het zijn kinderen door Zijn Geest. "
??


Laatst aangepast door
BASTIAAN161
op zaterdag 6 november 2010, 01:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 01:17
 
Wat ik begrijp dat de NBV de echte bijbel is, omdat dit vertaald is voor alle religies...

Dus het schrijft over een God van alle religie's...

Mijn God is anders.... Lachende smiley


Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 6 november 2010, 01:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOES550





Berichten: 347

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 01:49
 
Smiley die vol vragen zit

Voor iemand zoals ik, die veel wankelt met het geloof is dit wel
een heel moeilijk forum.
Ik hou me niet vast aan één bijbelvertaling. Bij bijbelstudie heb ik
vier of vijf verschillende bijbels om me heen.
Wat is de echte goede vertaling van de grondtaal? Ik ken geen hebreeuws, ik heb niet de orginele teksten uit de tijd van Jezus.
Ik vraag de hulp van de Heilige Geest en neem de teksten door. Maar toch
vorm je altijd je eigen mening denk ik. Ik laat me ook onbewust beïnvloeden door mn eigen ervaringen.
Iedere dominee heeft ook weer zn eigen kijk op een bepaalde tekst.
Waar kan ik dan er achter komen wat er bedoelt wordt met wat er in de bijbel staat?
Moet ik elke verschillende mening van de dominees geloven, of de mening van de mensen uit de bijbelkring, of de mening van de mensen van een cursus over het geloof of of......
Ik vind het echt moeilijk.
Wat ik wel weet is dat God liefde is en mij helpt en bij me is: ALTIJD
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 08:41
 
LOES550 schreef:
Smiley die vol vragen zit

Voor iemand zoals ik, die veel wankelt met het geloof is dit wel
een heel moeilijk forum.
Ik hou me niet vast aan één bijbelvertaling. Bij bijbelstudie heb ik
vier of vijf verschillende bijbels om me heen.
Wat is de echte goede vertaling van de grondtaal? Ik ken geen hebreeuws, ik heb niet de orginele teksten uit de tijd van Jezus.
Ik vraag de hulp van de Heilige Geest en neem de teksten door. Maar toch
vorm je altijd je eigen mening denk ik. Ik laat me ook onbewust beïnvloeden door mn eigen ervaringen.
Iedere dominee heeft ook weer zn eigen kijk op een bepaalde tekst.
Waar kan ik dan er achter komen wat er bedoelt wordt met wat er in de bijbel staat?
Moet ik elke verschillende mening van de dominees geloven, of de mening van de mensen uit de bijbelkring, of de mening van de mensen van een cursus over het geloof of of......
Ik vind het echt moeilijk.
Wat ik wel weet is dat God liefde is en mij helpt en bij me is: ALTIJD



en laat dat nu precies genoeg zijn, Loes!! Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 2 van 5