ChristianMatch
 


Forum

opwekkingsliederen ok?
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 11:47
 
Persoonlijk ben ik er een beetje allergisch voor.
Omdat ik de meeste erg oppervlakkig vind en mens-emotie gericht. (let maar eens op hoe vaak je ik, mij of ons zingt)

maar toen ik me er in verdiepte las ik dat meerdere christenen er zo overdachten, wat citaten van een voorganger die ik hoog acht:



Henk Bakker is huiverig voor de waarde van het 'oppervlakkige gevoel' dat volgens hem in veel Opwekkingsliederen naar voren komt.

Enkele citaten

"De armoede aan historische, bijbelse identiteit van die bundel is zo groot, dat alle voordeel er bij verbleekt."

"De God van Opwekking bouwt als wij aanbidden en blijft ons altijd maar liefhebben. Ik moet zingen dat ik Zijn liefde liefheb."

"De 'gele' God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse Opwekkings-God niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte"


http://www.toetsalles.nl/opwekkingbundel.htm


Laatst aangepast door
DAVID923
op vrijdag 18 juni 2010, 11:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 12:24
 
DAVID923 schreef:
Persoonlijk ben ik er een beetje allergisch voor.
Omdat ik de meeste erg oppervlakkig vind en mens-emotie gericht. (let maar eens op hoe vaak je ik, mij of ons zingt)

maar toen ik me er in verdiepte las ik dat meerdere christenen er zo overdachten, wat citaten van een voorganger die ik hoog acht:



Henk Bakker is huiverig voor de waarde van het 'oppervlakkige gevoel' dat volgens hem in veel Opwekkingsliederen naar voren komt.

Enkele citaten

"De armoede aan historische, bijbelse identiteit van die bundel is zo groot, dat alle voordeel er bij verbleekt."

"De God van Opwekking bouwt als wij aanbidden en blijft ons altijd maar liefhebben. Ik moet zingen dat ik Zijn liefde liefheb."

"De 'gele' God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse Opwekkings-God niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte"


http://www.toetsalles.nl/opwekkingbundel.htm
Wat is het erg dat mensen elkaar veroordelen vanwege muziek. Het is duidelijk je niet begrijpt waarom deze liederen zo mooi zijn. Maar dat je ze daarom veroordeelt vind ik een stap te ver gaan. Elke periode heeft haar elke manier van expressie en in deze tijd passen de opwekkingsliederen.
Ik begrijp zelf niet wat mensen nu nog fijn vinden in de psalmen en gezangen. Maar dat betekent niet dat ik ze daarom maar om veroordeel.

Vroeger gingen liederen meer om de belijdenis, de verschuiving is nu naar aanbidding. Maakt ze dat oppervlakkiger, nee, ze brengen een gemeente in aanbidding naar God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 12:55
 
Ik vind opwekkingsliederen ontzettend mooi!

* Juist, omdat ze in "normale bewoordingen" geschreven zijn en je dus daadwerkelijk wéét wat je zingt...
* Ze door die makkelijke woorden ook heel laagdrempelig zijn; iedereen begrijpt ze, en kan ze makkelijk mee zingen...
*Ze alles behalve oppervlakkig zijn! De meeste liederen die mij na aan het hart liggen zijn opwekkingsliederen..zoals "De kracht van Uw liefde"...


De term mens-emotioneel een negatieve lading geven vind ik een beetje raar Twijfelende smiley...het gaat er toch juist om dat liederen die de Heer prijzen ons juist in ons mensenhart raken, zodat we bewogen worden door Zijn liefde die al ons verstand én gevoel te boven gaat?
Ieder zijn meug, de traditionele liederen zijn ook héél mooi, maar ik heb zelf de ervaring dat men toch wel bekend moet zijn met al die traditionele woorden om ze ook te kunnen waarderen. Bij opwekkingsliederen is dit juist niet het geval, waardoor iemand die (nog) helemaal niet zo bekend is met God en het christendom ze ook begrijpt en kan waarderen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 13:21
 
Typisch geval van smaken verschillen?

Ik heb persoonlijk ook vaak niet zo veel met opwekkingsliederen, al staan er toch ook wel een hele mooie tussen.
Ondanks dat ik de mening van topic-opener best een beetje deel en ze voor mij regelmatig een beetje nietszeggend zijn kan ik ook snappen dat een ander van psalmen en gezangen denk: waar gaat dit eigenlijk over, kan het niet wat simpeler? Misschien ook een kwestie van maar je mee opgegroeit bent? Ik ben gewoon vrij traditioneel en hou niet van dat uitbundige.

Wat heerlijk toch dat we de keus tussen die verschillende bundels hebben en niet vast zitten aan 1 boekje Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 14:00
 
Persoonlijk vind ik ook niet alle nummers mooi en drijft je meer op het gevoel van een bepaalde sfeertje als soort van meditatie zweef zweef situatie.

Neej ik blijf dan liever met beide benen op de grond en natuurlijk zing ik met een vrolijk hart een mooi lied wat mij diepgang geeft zoals J.d.H. of G.Klokken en ja Psalm als Gezang in oude berijming heeft ook wel iets. Psalm van Nu vind ook wel erg mooi of Selah. Lachende smiley

Het is waar ben je mee opgegroeit he en als je dingen in je leven meemaakt wat als een klap in je gezicht is gekomen dan wil je daar ook niets mee te maken hebben en blijf je op die manier op een veilige afstand.

Hoe het ook zijt de Here ziet ons hart aan en weet met welke intentsie je iets zingt van een mooi lied. Knipoog smiley Zo zijn we instrumenten waar Hij de juiste toonladders weergeeft en als de instrumenten beschadigt zijn dan repareert Hij ze tot er weer mooie tonen voortkomen.

Shalom,

Anita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 16:31
 
DAVID923 schreef:
Persoonlijk ben ik er een beetje allergisch voor.
Omdat ik de meeste erg oppervlakkig vind en mens-emotie gericht. (let maar eens op hoe vaak je ik, mij of ons zingt)

Dit is 1 van de sterkste 'argumenten' tegen de Opwekkingsbundel en eerlijk gezegd begrijp ik niet waar die onzin vandaan komt. Heb je al eens gekeken hoe vaak het woord 'ik''mij' of 'ons' in de psalmen voorkomt? t Zal elkaar niet veel ontlopen; misschien staat het er in de psalmen nog wel vaker.

Dat veel van de inhoud over emotie gaat is begrijpelijk: daar is muziek namelijk voor bedoeld! Voor onze westerse denkbeelden wellicht vreemd, maar muziek is bij uitstek het medium om onze dankbaarheid, blijdschap, verering, maar ook verdriet en zorgen etc. te uiten en bij God te brengen.

Wat inhoud betreft; veel psalmen gaan over David die in benauwdheid naar God uitroept en door Hem gered wordt. Is dit diepgaand of oppervlakkig?
Over de inhoud van de Opwekkingsbundel: er zijn bij mijn weten inmiddels meer dan 700 liederen; heb je ze allemaal al eens aandachtig doorgelezen? Wellicht dat je dan tot een heel andere conclusie komt.


maar toen ik me er in verdiepte las ik dat meerdere christenen er zo overdachten, wat citaten van een voorganger die ik hoog acht:

Henk Bakker is huiverig voor de waarde van het 'oppervlakkige gevoel' dat volgens hem in veel Opwekkingsliederen naar voren komt.

Henk Bakker bouwt op zijn eigen intellect en koestert minachting voor christenen die niet zijn mening delen. Dit uit hij door hele groepen christenen belachelijk te maken zonder steekhoudende argumenten aan te dragen voor zijn 'gelijk'. Dit heb ik zelf live meegemaakt; de waarde van de mening van Henk Bakker is voor mij 0,0.

Enkele citaten

"De armoede aan historische, bijbelse identiteit van die bundel is zo groot, dat alle voordeel er bij verbleekt."

"De God van Opwekking bouwt als wij aanbidden en blijft ons altijd maar liefhebben. Ik moet zingen dat ik Zijn liefde liefheb."

"De 'gele' God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse Opwekkings-God niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte"
http://www.toetsalles.nl/opwekkingbundel.htm

Tsja... ik wist niet dat God Henk Bakker heeft aangesteld om te bepalen hoe Hij aanbeden wil worden.

Het valt mij op dat de mensen die van alles vinden en denken m.b.t. de kwaliteit waaraan onze lofprijs en aanbidding moet voldoen er uitsluitend menselijke criteria op nahouden. Zij zijn kennelijk niet geïnteresseerd wat God er van vindt.

De citaten impliceren bekend te zijn met geschiedenis en bijbelse identiteit, met postmodernisme, psychotherapie en projectie. Heel indrukwekkend allemaal, maar volslagen onbijbels. De citaten getuigen wat mij betreft dan ook van een zeer arrogante, zelfingenomen en ongeestelijke houding. Gelukkig is er voor de schrijver hiervan toch hoop: "Wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken" is een bijbelse oproep. En daar wordt geen studie geschiedenis, theologie e.a. mee bedoeld....

GrZing!



Laatst aangepast door
ZINGA672
op vrijdag 18 juni 2010, 16:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 17:56
 
beetje lastig te lezen met die kleuren door elkaar, maar omdat hij moeilijke woorden gebruikt kan hij geen punt hebben?

wist je ook dat de schrijvers van die liederen ze schrijven vanuit een pinkster-leer wat je ook makkelijk terug ziet.

(zie link)

groet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANGELIQUE327





Berichten: 705

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 19:01
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat is het erg dat mensen elkaar veroordelen vanwege muziek. Het is duidelijk je niet begrijpt waarom deze liederen zo mooi zijn. Maar dat je ze daarom veroordeelt vind ik een stap te ver gaan. Elke periode heeft haar elke manier van expressie en in deze tijd passen de opwekkingsliederen.
Ik begrijp zelf niet wat mensen nu nog fijn vinden in de psalmen en gezangen. Maar dat betekent niet dat ik ze daarom maar om veroordeel.

Vroeger gingen liederen meer om de belijdenis, de verschuiving is nu naar aanbidding. Maakt ze dat oppervlakkiger, nee, ze brengen een gemeente in aanbidding naar God.

Nou Chat, ik heb niet de indruk dat David mensen veroordeelt....Hijzelf houdt niet van die liederen. Ikzelf ben ook grootgebracht met psalmen en de bundel van Johannes de Heer...ik mag ze nog altijd graag horen, maar je wil nie weten hoe vaak ik op you tube opwekking luister, bijna iedere avond! En dat voor een gereformeerde bonder...(hihihi...wie hebben het hier allemaal over "in hokjes denken?")
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 19:03
 
DAVID923 schreef:
beetje lastig te lezen met die kleuren door elkaar, maar omdat hij moeilijke woorden gebruikt kan hij geen punt hebben?

wist je ook dat de schrijvers van die liederen ze schrijven vanuit een pinkster-leer wat je ook makkelijk terug ziet.

(zie link)

groet.

een pinkster-leer... wat is dat eigenlijk ??

Ik vind het heerlijk om opwekkingsliederen te zingen en daarin God te prijzen, te aanbidden. De woorden raken mij soms zo diep van binnen.
Op manieren dat geen psalm of gezang soms voor mekaar zou krijgen.

Maar ik ben ook blij om soms eens wat ingetogener psalmen en gezangen te zingen.

Daarom ben ik ook blij met de Evangelische Liedbundel die bij ons in de gemeente gehanteerd wordt naast de psalmen en gezangen.

Maar verder wil ik niet zo reageren op het topic.

Ieder mag ervaren wat hij/zij wil, maar ik ben blij God dieper te ervaren tijdens het zingen van die liederen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 19:41
 
Ooit was er een predikant die er net zo in stond als Henk Bakker. Opwekkingsliederen waren wat hem betreft te eenzijdig en wat dies meer zij. Gebruik tijdens een dienst was dus absoluut niet aan de orde. Tijdens een studieverlof heeft deze predikant zich meer verdiept in de opwekkingsbeweging, met name wat betreft de liedinhoud. En hij is er geheel omgekeerd uitgekomen. Niet dat hij elk opwekkingslied direct omarmt, maar hij gebruikt nu ook geregeld opwekkingsliederen in erediensten.

De moraal van dit verhaal: wat de boer niet kent, dat eet-ie niet...tenzij hij bereid is zich open te stellen voor dat wat hij voorgeschoteld krijgt. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 19:44
 
ik wil toch even een duit in t zakje doen
denken we echt dat het God iets uitmaakt?
het gaat om onze hartsgesteldheid.
david schreef en zong zijn psalmen voor God en als getuigenis ,hij zong van allerlei gebeurtenissen in zijn leven en de grootheid Van God,
van het volk van God en wat God voor hen deed.
hij schreef zelfs zing de Here een nieuw lied
ik denk dan ja ik wil zingen voor de Here en dan maakt het niet uit welke "christelijke"bundel ik neem
Hem vereren met een nieuw lied ook dat en dan zing ik Hem een lied,pak m'n gitaar en begin hem te loven met iets nieuws wat zomaar in me opkomt.
moet dat dan allemaal vastliggen in bundels zodat het een religieus iets wordt ,nee voor mij niet het gaat dan om mijn geloof en relatie die ik heb met God.
het is fijn dat anderen liederen schrijven waar we ons mee kunnen vereenzelfigen maar het mag geen norm worden denk ik.
en zeker geen veroordeling naar elkaar.
God geeft ieder zijn talenten,het ene lied werd vroeger geschreven en t andere nu,en ik denk dat alle evenveel waarde hebben als onze hartsgesteldheid recht voor God staat.
ik vind echt niet alle liederen of muziek mooi,maar dat is gewoon een questie van smaak.
ik denk dan ziet en smaakt dat de Here goed is Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 20:02
 
DAVID923 schreef:
beetje lastig te lezen met die kleuren door elkaar, maar omdat hij moeilijke woorden gebruikt kan hij geen punt hebben?

wist je ook dat de schrijvers van die liederen ze schrijven vanuit een pinkster-leer wat je ook makkelijk terug ziet.

(zie link)

groet.
Ook dit ervaar ik als negatief. Als pinkstervoorganger vind ik gewoon dat je een stap te ver gaat met het veroordelen van de pinksterleer. Begrijp me goed, je veroordeelt de grootste (protestantse) beweging in de wereld. Bescheidenheid zou wat dat betreft wel op zijn plaats zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 21:10
 
ok, omdat je een pinkstervoorganger bent heb je per definitie gelijk?
ow ow ow wacht sorry, omdat ''jullie'' het snelste groeien? wat een drogredenen!

als ik opmerk dat die liederen van uit een bepaalde theologie en bril zijn geschreven, heb ik toch gelijk?

weer geen echte inhoudelijke reactie op de argumenten, volgens de debatregels.


Laatst aangepast door
DAVID923
op vrijdag 18 juni 2010, 21:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 21:15
 
ANGELIQUE327 schreef:
Nou Chat, ik heb niet de indruk dat David mensen veroordeelt....Hijzelf houdt niet van die liederen. Ikzelf ben ook grootgebracht met psalmen en de bundel van Johannes de Heer...ik mag ze nog altijd graag horen, maar je wil nie weten hoe vaak ik op you tube opwekking luister, bijna iedere avond! En dat voor een gereformeerde bonder...(hihihi...wie hebben het hier allemaal over "in hokjes denken?")

let op je woorden...ik veroordeel GEEN mensen, maar noem enkele punten op aan die LIEDEREN waar IK problemen mee heb, en gooi het in de groep om te zien hoe er over gedacht word.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 21:51
 
DAVID923 schreef:
let op je woorden...ik veroordeel GEEN mensen, maar noem enkele punten op aan die LIEDEREN waar IK problemen mee heb, en gooi het in de groep om te zien hoe er over gedacht word.

Volgens mij was dat ook exact wat Angelique zei, toch Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 21:57
 
DAVID923 schreef:
ok, omdat je een pinkstervoorganger bent heb je per definitie gelijk?
ow ow ow wacht sorry, omdat ''jullie'' het snelste groeien? wat een drogredenen!

als ik opmerk dat die liederen van uit een bepaalde theologie en bril zijn geschreven, heb ik toch gelijk?

weer geen echte inhoudelijke reactie op de argumenten, volgens de debatregels.

Even inhoudelijk, je hebt idd gelijk dat de opwekkingsliederen vanuit een bepaalde theologie zijn geschreven, evenals de traditionele kerkliederen en zelfs de psalmen van David.
Ik denk dat wat Chat bedoelde te zeggen is dat deze liederen niet per definitie verkeerd zijn omdat ze dus idd vanuit die andere theologie geschreven zijn dan de traditionele liederen.
Geloof is heel persoonlijk, en dus ook de manier waarop liederen ontvangen worden. Hoewel voor de één opwekkingsliederen dus heel oppervlakkig lijken kunnen ze voor de ander een schot recht in het hart zijn. Het gaat er m.i. niet om hoé het geschreven staat, maar om wat het uitdraagt...en vooral, dat het lied bestemd is om de Heer groot te maken Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 22:26
 
DAVID923 schreef:
ok, omdat je een pinkstervoorganger bent heb je per definitie gelijk?
ow ow ow wacht sorry, omdat ''jullie'' het snelste groeien? wat een drogredenen!

als ik opmerk dat die liederen van uit een bepaalde theologie en bril zijn geschreven, heb ik toch gelijk?

weer geen echte inhoudelijke reactie op de argumenten, volgens de debatregels.
Het gaat me niet om het feit dat ik gelijk wil hebben, het gaat me om een bepaalde denigrerende houding die je aanneemt tegenover je broeders en zusters en datgene wat ze geloven. Als ik zou zeggen, al die gezangen zijn maar van de PKN, hoe zou jij dat dan vinden? Zou dat getuigen van respect?
Inderdaad, je kunt van mening verschillen over welke liederen gezongen worden, maar je kunt niet een belangrijke kerk zomaar neerzetten als dat je deed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 22:46
 
CHATULIEM619 schreef:
Het gaat me niet om het feit dat ik gelijk wil hebben, het gaat me om een bepaalde denigrerende houding die je aanneemt tegenover je broeders en zusters en datgene wat ze geloven. Als ik zou zeggen, al die gezangen zijn maar van de PKN, hoe zou jij dat dan vinden? Zou dat getuigen van respect?
Inderdaad, je kunt van mening verschillen over welke liederen gezongen worden, maar je kunt niet een belangrijke kerk zomaar neerzetten als dat je deed.

ik vind ook dat het zeggen dat opwekkingsliederen vanuit een pinkster-sfeertje komen....beetje raar hoor.... gaf dat in eerdere reactie ook al aan.

Waardeer nou eens met mekaar dat God ons verschillende manieren geeft om ons geloof te belijden.

Ik vind dat Chat hiermee wel een beetje gelijk heeft door het aan te kaarten dat het niets met pinkster-achtergrond te maken heeft

ik heb jaren op hele noten gezongen.... toen ritmisch.... nu dus in een gemeente waar we alles zingen...(haha behalve die hele noten dan niet)
in aanbidding, overgave. Heerlijk zo God te prijzen.

En ik zie alleen maar steeds meer wat God's Geest in de gemeente verricht. dingen die je echt niet voor mogelijk had gehouden een aantal jaren geleden. En waarheen we gaan....ik zou t niet weten.
Maar in de liederen die gezongen worden , zit wel degelijk diepgang die ook net zo goed in psalmen zit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juni 2010, 22:55
 
JONATHAN890 schreef:
Maar in de liederen die gezongen worden , zit wel degelijk diepgang die ook net zo goed in psalmen zit.

Tijdens een weekend voor mannen vanuit de pinksterbeweging waar ik uitgenodigd was vanuit contacten met een aantal gemeenteleden, kwamen we met een groepje te spreken over de verschillen in beleving bij verschillende kerken. Toen was er een man die aangaf toch nog steeds wel eens terug te verlangen naar "die heerlijke oude psalmen" om te zingen, welke hij al zo'n 40 jaar geleden achter zich had gelaten met zijn overgang van een protestantse kerk naar een pinksterkerk. Een aantal mannen schrok ervan, terwijl anderen het, lettend op hun non-verbale reactie, wel eens leken te zijn met hem.

Net als bij de predikant in het eerdere voorbeeld denk ik dat ook hier duidelijk wordt dat smaak iets is waar je pas iets van kunt zeggen als je ook bereid bent je open te stellen voor smaken die je niet direct kent. En dan kan er dus, zoals in dit voorbeeld blijkt, ook heimwee zijn naar het oude. Dit kan doordat God ons inderdaad gewoon verschillende smaken geeft waar we van mogen genieten tot eer van Hem. Want of we nu psalmen zingen of opwekking of Johannes de Heer, het is tot eer van Hem!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 00:32
 
CHATULIEM619 schreef:
Het gaat me niet om het feit dat ik gelijk wil hebben, het gaat me om een bepaalde denigrerende houding die je aanneemt tegenover je broeders en zusters en datgene wat ze geloven. Als ik zou zeggen, al die gezangen zijn maar van de PKN, hoe zou jij dat dan vinden? Zou dat getuigen van respect?
Inderdaad, je kunt van mening verschillen over welke liederen gezongen worden, maar je kunt niet een belangrijke kerk zomaar neerzetten als dat je deed.

Ik vind dat Chat hier gelijk in heeft want het gaat er alleen om hoe we de HEER willen loven en prijzen en voor de rest maakt het niet uit hoe je het doet ook ik kom uit een psalmen gezin ooit.
En nu in de pinkstergemeente waar ik me heel thuis voel maar als ik zaterdagavond de tv aan zet en ik hoor de psalmen en de opwekkingsliederen dan is daar geen verscil in qua beleving.
Met een vriendelijke groet.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 01:49
 
Hoi Zinga, ik heb ff wat voor je opgezocht in de psalmen (vertaling NBV)

het woord mij komt 510 keer voor
het woord mijn komt 521 keer voor
het woord ons komt 115 keer voor
en het woord ik komt 586 keer voor

Maar sommige opwekking liederen daar heb ik ook niet zoveel mee.
Een voorbeeld, een zin gaat als volgt: "Heer, weest welkom in ons midden" .... Dan zing ik niet mee, want als de Heer er niet is, welke reden zou ik dan hebben om daar te zijn ?? Het is toch de Here God die ons nodigt en niet andersom ?? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 08:38
 
Volgens mij heeft je voorkeur voor een lied vooral te maken met een stukje beleving, maar dat is al eerder gezegd. En dat vind ik heel belangrijk, omdat zingen een van de manieren is om in contact te komen met God. De psalmen zijn daar een duidelijk voorbeeld van. In mijn gemeente zijn we gewend om vooral psalmen te zingen, helaas ook nog niet-ritmisch. Ik mis regelmatig dat stukje beleving, wat ik wel heel jammer en ook wel een gemis vind. ‘k Heb meerdere keren aangegeven bij de Kerkenraad, dat ik het graag anders zou zien. ‘k Zou nog veel liever zien, dat er ook ruimte komt voor andere liederen. ‘k Weet dat er meer mensen zijn die er zo over denken, maar dat zal tijd nodig hebben. Verder voel ik me (nog) teveel thuis in de gemeente, om een andere gemeente te gaan zoeken.

Dit is wel een van de redenen dat ik, samen met anderen uit de gemeente, in een commissie zit dit geregeld een sing-in organiseert. En dan zingen we vooral Opwekkingsliederen. Verder bezoek ik ook regelmatig gospel-concerten, dat heb ik – als aanvulling – wel nodig.

Wat betreft de psalmen, ik vind het vreemd als iemand zegt er helemaal niks mee te hebben. Jammer ook! Maar gelukkig zijn er ook Opwekkingsliederen gebaseerd op de psalmen, dus wie weet zing je ze onbewust dan toch nog. Veel psalmen (en gezangen) hebben zo’n diepe en rijke inhoud, als ik bijv. denk aan bepaalde psalmen van David. Ik kan daar echt door bemoedigd en geraakt worden. ‘k Moet zeggen dat er ook psalmen zijn, die ik – qua inhoud/tekst – moeilijk mee kan zingen. Wie moeite heeft met de oude berijming (is m.i. niet de beste vertaling) en melodie, moet eens luisteren naar Psalmen voor nu of naar de Sons of Korah. Dan kunnen ze weer voor je gaan leven!


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op zaterdag 19 juni 2010, 09:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 09:13
 
CROSSROAD317 schreef:
Hoi Zinga, ik heb ff wat voor je opgezocht in de psalmen (vertaling NBV)

het woord mij komt 510 keer voor
het woord mijn komt 521 keer voor
het woord ons komt 115 keer voor
en het woord ik komt 586 keer voor

Maar sommige opwekking liederen daar heb ik ook niet zoveel mee.
Een voorbeeld, een zin gaat als volgt: "Heer, weest welkom in ons midden" .... Dan zing ik niet mee, want als de Heer er niet is, welke reden zou ik dan hebben om daar te zijn ?? Het is toch de Here God die ons nodigt en niet andersom ?? Smiley die vol vragen zit

Wow Cross... dat heb je snel gedaan!! Lachende smiley

Ik zie ook wel es een lied voorbij komen waarin iets staat dat ik niet kan meezingen (van welke bundel dan ook) maar dat is geen reden om dan maar gelijk de hele bundel af te kraken, toch?

Bij de zin die jij aanhaalt kan ik me voorstellen dat deze zin is voortgekomen uit de belofte van Jezus: "Waar 2 of 3 in Mijn Naam vergaderd zijn ben Ik in hun midden". Ik heb er dan geen probleem mee om Hem ook daadwerkelijk welkom te heten. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Het is denk ik belangrijk dat je bewust bent van wat je zingt; dat je niet alleen met je mond zingt, maar ook met je hart. En ja; dan kun je idd wel eens wat tegenkomen dat je wenkbrauwen doet fronsen. Maar ik lig daar niet zo wakker van.

Ga je nu ook de Opwekkingsbundel screenen Coole smiley met zonnebril Verlegen lachende smiley Welke 'bundel' is nu meer 'ik-gericht'? Moeten we nu David uit de Psalmen schrappen? Smiley die vol vragen zit (Retorisch bedoeld want ik ben dol op de Psalmen. Ben van plan David daar persoonlijk voor te bedanken! Later.... Engeltje smiley

Gezegende Sjabbat!

GrZing!


Laatst aangepast door
ZINGA672
op zaterdag 19 juni 2010, 09:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 09:20
 
MARIJAN072 schreef:
Volgens mij heeft je voorkeur voor een lied vooral te maken met een stukje beleving, maar dat is al eerder gezegd. En dat is heel belangrijk. In mijn gemeente zijn we gewend psalmen te zingen, helaas ook nog niet-ritmisch. Ik mis regelmatige dat stukje beleving, wat ik wel heel jammer vind. ‘k Heb meerdere keren aangegeven bij de Kerkenraad, dat ik het graag anders zou zien. ‘k Zou nog veel liever zien, dat er ook ruimte komt voor andere liederen. ‘k Weet dat er meer mensen zijn die er zo over denken, maar dat zal tijd nodig hebben.

Dit is een van de redenen dat ik, samen met anderen in de gemeente, in een commissie zit dit geregeld een sing-in organiseert. En dan zingen we vooral Opwekkingsliederen. Verder bezoek ik ook regelmatig gospel-concerten, dat heb ik – als aanvulling – wel nodig.

Wat betreft de psalmen, ik vind het vreemd als iemand zegt er helemaal niks mee te hebben. Jammer ook! Maar gelukkig zijn er ook Opwekkingsliederen gebaseerd op de psalmen, dus wie weet zing je ze onbewust dan toch nog. Veel psalmen (en gezangen) hebben zo’n diepe en rijke inhoud, als ik bijv. denk aan bepaalde psalmen van David. Ik kan daar echt door bemoedigd en geraakt worden. ‘k Moet zeggen dat er ook psalmen zijn, die ik – qua inhoud/tekst – moeilijk mee kan zingen. Wie moeite heeft met de oude berijming (is m.i. niet de beste vertaling) en melodie, moet eens luisteren naar Psalmen voor nu of naar de Sons of Korah. Dan kunnen ze weer voor je gaan leven!
Als ik zeg dat ik er niets mee heb, is dat omdat ik er niet mee opgegroeid ben. Opgevoed in het Leger des Heils heb ik kerkdiensten van de traditionele kerk altijd als afstandelijk ervaren. Zonder daar nu meteen een oordeel aan vast te plakken. Wel zingen wij in onze gemeente af en toe en de laatste tijd steeds meer Leger des Heils liederen. Die staan immers ook in Johannes de Heer.
Maar ik vind dat bij de liederen de beleving centraal moet staan en de prediking is voor de verkondiging. Het onderwijs dient op de bijbelstudie plaats te vinden.
De samenkomst is immers een viering, een feest. En wat is er nu mooier om samen de vreugde van het kennen van de Heer met elkaar te vieren? Is dat alleen oppervlakkig, gedreven door gevoel? Nee het is een vreugde-uiting, gebaseerd vanuit het besef, dat God het is die voor ons zorgt en van ons houdt. Aanbidding is ook een vorm van respect naar God, beseffende dat Hij heilig is en dat we in Zijn aanwezigheid mogen zijn en alles wat we hebben aan Hem mogen geven.
Emotie speelt altijd een rol in het leven van de mens. Psalmen zijn per definitie emotionele verhandelingen. Wat is erop tegen je emoties bij je geloof te betrekken. Zolang er maar een evenwicht is, tussen emotie en geloof. En dat evenwicht is goed te bereiken in een dienst, waarbij je zowel je beleving als de woordverkondiging centraal stelt.
In de vroegchristelijke periode is het Gregoriaans ontstaan. Deze term komt van het griekse woord gregoreo, wat wakker worden betekent. De kerk had nl. de gewoonte om bij het begin van de dag God te prijzen. Je moet je voorstellen, dat de gemeente om 5 uur 's morgens in tongen zat te zingen tot eer van de Heer. Want het Gregoriaans is afkomstig van het in tongen zingen. Wat een beleving zou dat geweest zijn zeg, en ik vind dat we daar nog ver van af staan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 09:32
 
CHATULIEM619 schreef:
De samenkomst is immers een viering, een feest. En wat is er nu mooier om samen de vreugde van het kennen van de Heer met elkaar te vieren? Is dat alleen oppervlakkig, gedreven door gevoel? Nee het is een vreugde-uiting, gebaseerd vanuit het besef, dat God het is die voor ons zorgt en van ons houdt. Aanbidding is ook een vorm van respect naar God, beseffende dat Hij heilig is en dat we in Zijn aanwezigheid mogen zijn en alles wat we hebben aan Hem mogen geven.
Emotie speelt altijd een rol in het leven van de mens. Psalmen zijn per definitie emotionele verhandelingen. Wat is erop tegen je emoties bij je geloof te betrekken. Zolang er maar een evenwicht is, tussen emotie en geloof. En dat evenwicht is goed te bereiken in een dienst, waarbij je zowel je beleving als de woordverkondiging centraal stelt.
In de vroegchristelijke periode is het Gregoriaans ontstaan. Deze term komt van het griekse woord gregoreo, wat wakker worden betekent. De kerk had nl. de gewoonte om bij het begin van de dag God te prijzen. Je moet je voorstellen, dat de gemeente om 5 uur 's morgens in tongen zat te zingen tot eer van de Heer. Want het Gregoriaans is afkomstig van het in tongen zingen. Wat een beleving zou dat geweest zijn zeg, en ik vind dat we daar nog ver van af staan.

Mooi gezegd Chat.

Kunnen we dat 's ochtends wakker worden met lofprijs niet weer invoeren? (De vogels zijn er trouwens nooit mee gestopt...)

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 10:19
 
CHATULIEM619 schreef:
Het gaat me niet om het feit dat ik gelijk wil hebben, het gaat me om een bepaalde denigrerende houding die je aanneemt tegenover je broeders en zusters en datgene wat ze geloven. Als ik zou zeggen, al die gezangen zijn maar van de PKN, hoe zou jij dat dan vinden? Zou dat getuigen van respect?
Inderdaad, je kunt van mening verschillen over welke liederen gezongen worden, maar je kunt niet een belangrijke kerk zomaar neerzetten als dat je deed.

ik ben helemaal niet van de pkn, ik ben een wedergeboren christen die weg is gegaan bij de pinksterkerk en nu een andere gemeente zoekt.

en geen kerk of denominatie is belangrijk, de ''kerk'' betstaan niet, wel het lichaam van Christus en dat zijn alle wedergeboren mensen in de wereld.

en ja ik mag best er op wijzen dat die liederen geschreven zijn vanuit een pinksterleer, al zal de leek dat niet snel zien in de teksten. maar mijn grootste probleem met die songs is de oppervlakigheid en mens gerichtheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 10:21
 
CROSSROAD317 schreef:
Hoi Zinga, ik heb ff wat voor je opgezocht in de psalmen (vertaling NBV)

het woord mij komt 510 keer voor
het woord mijn komt 521 keer voor
het woord ons komt 115 keer voor
en het woord ik komt 586 keer voor

Maar sommige opwekking liederen daar heb ik ook niet zoveel mee.
Een voorbeeld, een zin gaat als volgt: "Heer, weest welkom in ons midden" .... Dan zing ik niet mee, want als de Heer er niet is, welke reden zou ik dan hebben om daar te zijn ?? Het is toch de Here God die ons nodigt en niet andersom ?? Smiley die vol vragen zit

ok nu ff de orginele vertaling en dan mag je ook de psalmen tellen en de opwekkingsliederen en dan het eens naast elkaar liggen. maar los van de count, zie je duidelijk waar de focus ligt bij beiden bundels.


Laatst aangepast door
DAVID923
op zaterdag 19 juni 2010, 10:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 10:27
 
DAVID923 schreef:
ik ben helemaal niet van de pkn, ik ben een wedergeboren christen die weg is gegaan bij de pinksterkerk en nu een andere gemeente zoekt.

en geen kerk of denominatie is belangrijk, de ''kerk'' betstaan niet, wel het lichaam van Christus en dat zijn alle wedergeboren mensen in de wereld.

en ja ik mag best er op wijzen dat die liederen geschreven zijn vanuit een pinksterleer, al zal de leek dat niet snel zien in de teksten. maar mijn grootste probleem met die songs is de oppervlakigheid en mens gerichtheid.


verklaar nou de term pinksterleer eens??
ik lees tussen de regels door een soort .... t komt daar vandaan dus t is niet goed, te oppervlakkig, te mens gericht.

Weet wel dat dit jouw bevinding is, er zijn velen anderen die er anders over denken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 12:27
 
CROSSROAD317 schreef:
Maar sommige opwekking liederen daar heb ik ook niet zoveel mee.
Een voorbeeld, een zin gaat als volgt: "Heer, weest welkom in ons midden" .... Dan zing ik niet mee, want als de Heer er niet is, welke reden zou ik dan hebben om daar te zijn ?? Het is toch de Here God die ons nodigt en niet andersom ?? Smiley die vol vragen zit

Ik snap je redenatie, maar ik denk dat je de zin ook kunt lezen als bevestigende aanname van de uitnodiging van God. God klopt bij ons aan, wij doen open en heten God hartelijk welkom! Knipoog smiley

Verder denk ik dat het heel goed is om de woorden van een lied zeker te laten inwerken als je ze zingt, wat inderdaad kan betekenen dat je ze soms niet meezingt...omdat je (op dat moment) die woorden even niet kunt plaatsen voor jezelf...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE338





Berichten: 547

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 13:16
 
JONATHAN890 schreef:
een pinkster-leer... wat is dat eigenlijk ??

Ik vind het heerlijk om opwekkingsliederen te zingen en daarin God te prijzen, te aanbidden. De woorden raken mij soms zo diep van binnen.
Op manieren dat geen psalm of gezang soms voor mekaar zou krijgen.

Maar ik ben ook blij om soms eens wat ingetogener psalmen en gezangen te zingen.

Daarom ben ik ook blij met de Evangelische Liedbundel die bij ons in de gemeente gehanteerd wordt naast de psalmen en gezangen.

Maar verder wil ik niet zo reageren op het topic.

Ieder mag ervaren wat hij/zij wil, maar ik ben blij God dieper te ervaren tijdens het zingen van die liederen.

ben ik helemaal met je eens Jonathan...
Als Christen zijnde...is het zo heerlijk om te mogen zingen, en de teksten
en troostende woorden die je zingt in die liederen tot je te nemen.
en of dat nou opwekking is , of psalmen, gezangen...
Waar ik me meer zorgen over maak, is dat ik merk dat er zoveel
Christenen zijn die dag in, dag uit ,naar radio 538 luisteren.
Hoe is dat toch mogelijk....denk ik dan....
Niet dat ik zo"n heilig boontje ben...ben ook maar mens...
Laten we met z'n allen dat maar es onder de loep nemen, dan zet ik
ondertussen wel een prachtige cd op....met opwekkingsliederen...
dan weet ik tenminste wat ik zing........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 6 Volgende
Pagina 1 van 6