ChristianMatch
 


Forum

opwekkingsliederen ok?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 13:20
 
MARIANNE338 schreef:
ben ik helemaal met je eens Jonathan...
Als Christen zijnde...is het zo heerlijk om te mogen zingen, en de teksten
en troostende woorden die je zingt in die liederen tot je te nemen.
en of dat nou opwekking is , of psalmen, gezangen...
Waar ik me meer zorgen over maak, is dat ik merk dat er zoveel
Christenen zijn die dag in, dag uit ,naar radio 538 luisteren.
Hoe is dat toch mogelijk....denk ik dan....
Niet dat ik zo"n heilig boontje ben...ben ook maar mens...
Laten we met z'n allen dat maar es onder de loep nemen, dan zet ik
ondertussen wel een prachtige cd op....met opwekkingsliederen...
dan weet ik tenminste wat ik zing........

En toch...heb ook niet zo heel veel met 538...(luister liever naar skyradio)...
maar kom best nog wel eens "wereldse" nummers tegen waar ik op dat moment echt een geloofsboodschap uithaal.
Zo zie je dus maar, tis echt wat je er zelf uit haalt Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZIVAATJE309





Berichten: 226

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 14:51
 
Zou het echt zo veel uitmaken uit welke bundel je lied komt?Zou God dat nu Zelf belangrijk vinden en de inhoud screenen zoals wij?Ik denk zelf van niet.
Twee van mijn kinderen schreven al op heel jonge leeftijd liederen voor God . Echt kippenvel kreeg ik daarvan
En ook wel eens eentje voor hun moeder......
Dat vond ik natuurlijk geweldig zon liedje recht uit hun hart. Wat en hoe er dan precies in staat is minder belangrijk dan
Een lied zingen tot Zijn eer om Hem te verheerlijken zo recht uit je hart dat is iets heerlijks om te doen.
En een ieder op zijn/haar manier en wijze.
Van mij mag dit zo blijven lekker veelkleurig
Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 15:33
 
DAVID923 schreef:
ok nu ff de orginele vertaling en dan mag je ook de psalmen tellen en de opwekkingsliederen en dan het eens naast elkaar liggen. maar los van de count, zie je duidelijk waar de focus ligt bij beiden bundels.


Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de "originele" vertaling.

De telling die ik heb gemaakt komt voort uit de vraag die Zinga stelde, en dat gaat m.i. niet om opwekkingsliederen of psalmen en gezangen.....

Maar als je mij aangeeft wat jij als "originele" vertaling ziet, dan wil ik die telling hier ook wel plaatsen ..... Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 16:21
 
laat ik het simpel houden, geef even weer uit hoeveel liederen je het telt per bunder, en dan die woorden, en dan naast elkaar. (er zijn denk ik meer psalmen)


en nog los daar van; de hele toon en gerichtheid is anders.
maar tel eerst eens beiden: de psalmen en de opwekkingsliederen, en hoeveel van ieder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 16:28
 
JONATHAN890 schreef:
verklaar nou de term pinksterleer eens??
ik lees tussen de regels door een soort .... t komt daar vandaan dus t is niet goed, te oppervlakkig, te mens gericht.

Weet wel dat dit jouw bevinding is, er zijn velen anderen die er anders over denken.

vrij makkelijk; hun theologie en diens conclusie`s zie je duidelijk in die liederen. om nu alle pinkster doctrines en de uitingen in de liederen op te noemen gaat te ver, en zou een lijst zijn die zo lang is dat niemand die wil lezen, maar voor specifieke studie zie eerder gegeven link:

http://www.toetsalles.nl/opwekkingbundel.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 16:28
 
DAVID923 schreef:
laat ik het simpel houden, geef even weer uit hoeveel liederen je het telt per bunder, en dan die woorden, en dan naast elkaar. (er zijn denk ik meer psalmen)


en nog los daar van; de hele toon en gerichtheid is anders.
maar tel eerst eens beiden: de psalmen en de opwekkingsliederen, en hoeveel van ieder.

Laten we nou es even reëel wezen...

De psalmen van David zijn geschreven vanuit de behoefte om de Heer te prijzen.
De opwekkingsliederen zijn geschreven vanuit de behoefte om de persoonlijke relatie met God te prijzen.

Maakt het nou echt uit hoe vaak er een woordje als ik of wij in een lied staat wanneer je bovenstaande in gedachten houd Smiley die vol vragen zit
Het lijkt me een beetje nutteloos om dan woordjes te gaan tellen om te kijken wie er gelijk heeft, hoor!
David, je bedoelt het vast goed...maar ik heb het gevoel dat je nogal bezig bent je eigen mening er door te dauwen en ik kan je wel zeggen dat het volgens mij niet de bedoeling is om zo je doel te bereiken Boze smiley
Ga gewoon eens een normaal gesprek aan over je onderwerp en sta ook open voor de mening van anderen, wie weet leer je nog wat! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 16:31
 
nee tessy, ik HEB goede argumenten gegeven in de vorm van de quotes van Bakker en die link, dat ik die zijweg nam is omdat er met gevoel en niet inhoudelijk gereageerd word. ik weet wel dat ik me in het hol van de leeuw bevind, omdat iedereen tegen is, maar dat maakt de argumenten niet minder waar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 16:35
 
DAVID923 schreef:
nee tessy, ik HEB goede argumenten gegeven in de vorm van de quotes van Bakker en die link, dat ik die zijweg nam is omdat er met gevoel en niet inhoudelijk gereageerd word. ik weet wel dat ik me in het hol van de leeuw bevind, omdat iedereen tegen is, maar dat maakt de argumenten niet minder waar.

Tja, ieder zijn mening en ieder zijn smaak! Knipoog smiley
En waarom zouden we liederen waar broers en zussen zich goed in kunnen vinden zonodig moeten afkraken Smiley die vol vragen zit
Verheugt u eerder met uw broers en zussen, zou ik zo zeggen! Lachende smiley


Laatst aangepast door
HENK710
op zaterdag 19 juni 2010, 20:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 17:03
 
DAVID923 schreef:
nee tessy, ik HEB goede argumenten gegeven in de vorm van de quotes van Bakker en die link, dat ik die zijweg nam is omdat er met gevoel en niet inhoudelijk gereageerd word. ik weet wel dat ik me in het hol van de leeuw bevind, omdat iedereen tegen is, maar dat maakt de argumenten niet minder waar.

JIJ hebt argumenten gegeven die JIJ waar acht...geschreven door anderen, das wat anders!
Er word wel degelijk inhoudelijk gereageerd, en ja ook op gevoel want dat heeft nou eenmaal met elkaar te maken...maar de antwoorden staan je blijkbaar niet aan...
De argumenten die je geeft, zoals de pinkster-invloed op de opwekkingsliederen...ik noem het liever een Evangelische invloed omdat de opwekkingsliederen in meer kerken centraal staan dan in de pinkstergemeente worden namelijk beaamd. Er word enkel bij gesteld dat het daarom niet minder goed zou zijn dan de traditionele liederen die voortkomen uit de traditionele kerken, iets dat jij wel impliceert door middel van je woordkeuze. En op die manier lijk je te zeggen dat de evangelische beweging dus een verkeerde is, waar je heel wat mensen hier mee tegen het hoofd stoot. Niet geheel onterecht reageren deze mensen dus zo, omdat het als een persoonlijke aanval ervaren kan worden. Wanneer iemand namelijk een evangelische gemeente aanhangt en zich daar echt thuis voelt en ervaart dat hij groeit in het geloof, en er dan iemand komt impliceren dat de opwekking verkeerd is kan dat nogal hard aankomen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 17:44
 
DAVID923 schreef:
nee tessy, ik HEB goede argumenten gegeven in de vorm van de quotes van Bakker en die link, dat ik die zijweg nam is omdat er met gevoel en niet inhoudelijk gereageerd word. ik weet wel dat ik me in het hol van de leeuw bevind, omdat iedereen tegen is, maar dat maakt de argumenten niet minder waar.



Dat jij en ik er niet van houden maakt nog niet dat ze verkeerd zijn toch?
Bovendien komen heel veel liederen uit opwekking uit andere bundels zoals Joh, de Heer, glorieklokken en gezangen uit het liedboek.
Je stukjes komen op mij een beetje over alsof dan enkel de Psalmen 'goed' zouden zijn, klopt dat?

Maar hoe moet je dan weer met de psalmen omgaan? Oude berijming, nieuwe berijming, op toon of enkel hele noten? Zo heeft iedereen wel een mening hoe het zou moeten, maar waar vind ik in de bijbel dat er maar 1 goede manier van zingen zou zijn?


Laatst aangepast door
ANNETTE792
op zaterdag 19 juni 2010, 17:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 18:05
 
dit is een beetje herhaling van Zetten, het feit blijft dat die liederen erg mens en emotie gericht zijn, dat staat los van de zaak of je dat mooi vind of storend.

en is deze vraag niet reeel?:

"De 'gele' God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse Opwekkings-God niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte?"

en zeg eens eerlijk wie van jullie heeft die hele link seen bekeken over de andere stukken en argumenten over deze liederen? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 18:14
 
DAVID923 schreef:
en zeg eens eerlijk wie van jullie heeft die hele link seen bekeken over de andere stukken en argumenten over deze liederen? Knipoog smiley


Ik niet, en ga het niet doen ook. ik baseer mn mening liever over het onderwerp zelf dan op de meningen van iemand anders over het onderwerp. En dan blijft mn mening: mijn smaak is het niet maar kan er ook niks kwaads zien in de liederen zelf, wel in hoe mensen er soms mee om gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 18:19
 
Hoi David,

Ik heb de discussie in dit topic gevolgd en wil mij er zeker niet inmengen maar tòch wil ik het volgende even kwijt;

Als eerste dat ik het zeer kan waarderen dat je zo standvastig bent maar....tegelijk, probeer ook andere standpunten te onderzoeken en te respecteren.
Het gaat immers om iets heel persoonlijks als je relatie met God en hoe jij Hem aanbid.
Je kunt dus niet voor een ander bepalen of een opwekkingslied wel of niet okay is.
Ongeacht je gefundeerde redenen hiervoor.

Zelf houd ik enorm van psalmen maar echt geraakt wordt ik vaak door een opwekkingslied doordat deze vaak net iets dichter bij mijn gevoel komt dan een psalm.
God kijkt naar je hart !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 20:27
 
JONATHAN890 schreef:
een pinkster-leer... wat is dat eigenlijk ??

Ik vind het heerlijk om opwekkingsliederen te zingen en daarin God te prijzen, te aanbidden. De woorden raken mij soms zo diep van binnen.
Op manieren dat geen psalm of gezang soms voor mekaar zou krijgen.

Maar ik ben ook blij om soms eens wat ingetogener psalmen en gezangen te zingen.

Daarom ben ik ook blij met de Evangelische Liedbundel die bij ons in de gemeente gehanteerd wordt naast de psalmen en gezangen.

Maar verder wil ik niet zo reageren op het topic.

Ieder mag ervaren wat hij/zij wil, maar ik ben blij God dieper te ervaren tijdens het zingen van die liederen.

Jonathan, je schreef het volgende: "...Op manieren dat geen psalm of gezang soms voor mekaar zou krijgen"
Toch denk ik dat dat erg persoonlijk is... en dat je misschien beter kan schrijven dat geen psalm of gezang dat bij jou voor mekaar zou krijgen, bij mij lukt dat namelijk heel goed, bij bijv. psalm 139 !
Maar sommige opwekkingsliederen vind ik erg mooi en ik ben zelf van mening dat het niet uitmaakt of je nu psalmen zingt of liederen uit de opwekkingsbundel...
Denk wel dat het belangrijk is ook liederen te toetsen aan de bijbel en het te onderzoeken aan de waarheid.
Tenslotte wil ik nog dit zeggen: Of je nu psalmen zingt of opwekkingsliederen, het gaat er mijns inziens om je relatie met God te versterken, te onderhouden, ik denk dat God ook daarin het hart aanziet.


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op zaterdag 19 juni 2010, 20:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 20:44
 
DAVID923 schreef:
dit is een beetje herhaling van Zetten, het feit blijft dat die liederen erg mens en emotie gericht zijn,

Ook de psalmen staan vol emotie van de mens: verdriet, spijt, blijdschap, alles is er eigenlijk wel in terug te vinden aan menselijke emoties. Dus waar zit dan het verschil? Knipoog smiley

En nogmaals, waarom de liederen waar vele broers en zussen zich in kunnen herkennen als kind van God afkraken? Is het niet beter gewoon de ander in zijn andere smaak te respecteren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 21:45
 
zal het nog simpeler zeggen, het ging me om de inhoud, niet de vorm.
voorbeeld; ik hou van christelijke rap en r&b, velen hebben een hekel aan die muziek vorm, maar ik kan de teksten laten zien, zeer Bijbels en God gericht. er zijn wel een paar mooie leideren, heb jaren bij een kerk gezeten waar ze voorbij kwamen, maar het viel me op dat ze zo oppervlakkig en mensgericht waren.

thats all i am saying, val niemand als persoon aan.

het beste.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 22:41
 
DAVID923 schreef:
dit is een beetje herhaling van Zetten, het feit blijft dat die liederen erg mens en emotie gericht zijn, dat staat los van de zaak of je dat mooi vind of storend.

en is deze vraag niet reeel?:

"De 'gele' God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse Opwekkings-God niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte?"

en zeg eens eerlijk wie van jullie heeft die hele link seen bekeken over de andere stukken en argumenten over deze liederen? Knipoog smiley

David, heb je wel de bedoeling om een constructieve bijdrage aan dit forum te leveren?

Je hebt jouw mening over de Opwekkingsbundel geventileerd, zonder deze met gegronde redenen te omkleden. Je verschuilt je achter een site op internet en een paar citaten van iemand anders.

Er is wel degelijk serieus en inhoudelijk op jouw stellingen ingegaan. Echter; jij bent degene die nergens weerwoord op geeft. Jouw stellingen zijn al ontkracht en onhoudbaar gebleken.

Persoonlijk richt ik mijn leven in aan de hand van de bijbel. Een ander en beter richtsnoer is er niet. In de bijbel staan wat voorschriften over de manier waarop wij God behoren te prijzen en te aanbidden.

Ten eerste zegt Jezus zelf in Johannes 4 vers 23-24: "Maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders; God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid."

Diverse Psalmen roepen op tot het zingen van een 'nieuw lied' voor God. (Bijv. psalm 96 en 98)

Op diverse plaatsen in de bijbel wordt de gehele aarde opgeroepen God te prijzen (zie bijv. psalm 96). Dit is met inbegrip van (en wordt zelfs apart genoemd) de hemelen, de zee, het veld en de bomen. Alles wat leeft moet Hem prijzen. De schepping doet dat vanuit de eigen identiteit: kortom: 'ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.' God houdt ervan als Zijn schepselen Hem aanbidden op een bij hen passende wijze.

In Jesaja 29 vers 13 kun je lezen welke voorwaarde God aan de aanbidding van de mens stelt namelijk: "Daarom dat dit volk tot Mij nadert met zijnen mond, en zij Mij met hunne lippen eeren, doch hun hart verre van Mij doen, en hunne vreeze, waarmede zij Mij vreezen, menschengeboden zijn die hun geleerd zijn," (Statenvertaling)
God wil dus dat wij Hem eren met zowel onze lippen als ons hart. En Hij wil niet dat wij geboden aanleren die van andere mensen komen in plaats van van Hem.

Deze tekst in Jesaja wordt door Jezus aangehaald in Marcus 7: 6-7 waar Jezus de Farizeeërs op hun nummer zet omdat zij volgens Hem de mensen allerlei geboden opleggen, terwijl hun hart ver van God is en zij het gebod van God zelf nalaten.

Ik ben van mening dat de Opwekkingsliederen aan alle door God gestelde criteria voldoen: aan ons de taak om ze eerlijk en met een oprecht hart voor onze God te zingen.

Het naast elkaar leggen en vergelijken van de Psalmen en de Opwekkingsliederen is te gek voor woorden. Alle tijd die je daaraan kwijt bent kun je niet gebruiken voor wat je ermee geacht wordt te doen, namelijk: God aanbidden.

Voor alle criteria die jij of Henk Bakker willen toevoegen aan wat God geboden heeft geldt wat mij betreft 2 Tim 2 vers 23: "Maar wees afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers, dat zij twisten teweegbrengen."

Ik zal dan ook niet verder deelnemen aan de discussie over de Opwekkingsliederen tenzij je met bijbels gefundeerde kritiek aankomt.

Gods zegen!

GrZing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 juni 2010, 22:48
 
SUSANNAH475 schreef:
Jonathan, je schreef het volgende: "...Op manieren dat geen psalm of gezang soms voor mekaar zou krijgen"
Toch denk ik dat dat erg persoonlijk is... en dat je misschien beter kan schrijven dat geen psalm of gezang dat bij jou voor mekaar zou krijgen, bij mij lukt dat namelijk heel goed, bij bijv. psalm 139 !
Maar sommige opwekkingsliederen vind ik erg mooi en ik ben zelf van mening dat het niet uitmaakt of je nu psalmen zingt of liederen uit de opwekkingsbundel...
Denk wel dat het belangrijk is ook liederen te toetsen aan de bijbel en het te onderzoeken aan de waarheid.
Tenslotte wil ik nog dit zeggen: Of je nu psalmen zingt of opwekkingsliederen, het gaat er mijns inziens om je relatie met God te versterken, te onderhouden, ik denk dat God ook daarin het hart aanziet.


Door Opwekkingsliederen te zingen, leerde ik de Psalmen begrijpen.
Het woordje vrees in de Psalmen riep angst bij me op, nu weet ik dat het ontzag betekent.
Hoeveel kinderen zullen er bang zijn, als zij deze Psalmen zingen?
Voor kinderen zijn Opwekkingsliederen denk ik makkelijker te begrijpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 00:02
 
DAVID923 schreef:
nee tessy, ik HEB goede argumenten gegeven in de vorm van de quotes van Bakker en die link, dat ik die zijweg nam is omdat er met gevoel en niet inhoudelijk gereageerd word. ik weet wel dat ik me in het hol van de leeuw bevind, omdat iedereen tegen is, maar dat maakt de argumenten niet minder waar.
Het eerste wat me opvalt aan de site is dat het wel een kwartier duurt voordat je er achter komt, wie dit verhaal schrijft. En dan blijkt dat dus één persoon te zijn, die eigenlijk zijn eigen visie loopt te verkondigen. Vooral Ouweneel krijgt er heel flink van langs.

Of het waarde heeft wat hij zegt, heb ik nog niet goed kunnen onderzoeken. Wel houd ik in mijn achterhoofd de gedachte: hoe zou hij gestaan hebben tegenover de eerste gemeente? Ik lees veel veroordeling en gebaseerd op een stuk onbegrip en onwil om het echt te willen begrijpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 00:24
 
ZINGA672 schreef:
David, heb je wel de bedoeling om een constructieve bijdrage aan dit forum te leveren?

Je hebt jouw mening over de Opwekkingsbundel geventileerd, zonder deze met gegronde redenen te omkleden. Je verschuilt je achter een site op internet en een paar citaten van iemand anders.

Er is wel degelijk serieus en inhoudelijk op jouw stellingen ingegaan. Echter; jij bent degene die nergens weerwoord op geeft. Jouw stellingen zijn al ontkracht en onhoudbaar gebleken.

Persoonlijk richt ik mijn leven in aan de hand van de bijbel. Een ander en beter richtsnoer is er niet. In de bijbel staan wat voorschriften over de manier waarop wij God behoren te prijzen en te aanbidden.

Ten eerste zegt Jezus zelf in Johannes 4 vers 23-24: "Maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders; God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid."

Diverse Psalmen roepen op tot het zingen van een 'nieuw lied' voor God. (Bijv. psalm 96 en 98)

Op diverse plaatsen in de bijbel wordt de gehele aarde opgeroepen God te prijzen (zie bijv. psalm 96). Dit is met inbegrip van (en wordt zelfs apart genoemd) de hemelen, de zee, het veld en de bomen. Alles wat leeft moet Hem prijzen. De schepping doet dat vanuit de eigen identiteit: kortom: 'ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.' God houdt ervan als Zijn schepselen Hem aanbidden op een bij hen passende wijze.

In Jesaja 29 vers 13 kun je lezen welke voorwaarde God aan de aanbidding van de mens stelt namelijk: "Daarom dat dit volk tot Mij nadert met zijnen mond, en zij Mij met hunne lippen eeren, doch hun hart verre van Mij doen, en hunne vreeze, waarmede zij Mij vreezen, menschengeboden zijn die hun geleerd zijn," (Statenvertaling)
God wil dus dat wij Hem eren met zowel onze lippen als ons hart. En Hij wil niet dat wij geboden aanleren die van andere mensen komen in plaats van van Hem.

Deze tekst in Jesaja wordt door Jezus aangehaald in Marcus 7: 6-7 waar Jezus de Farizeeërs op hun nummer zet omdat zij volgens Hem de mensen allerlei geboden opleggen, terwijl hun hart ver van God is en zij het gebod van God zelf nalaten.

Ik ben van mening dat de Opwekkingsliederen aan alle door God gestelde criteria voldoen: aan ons de taak om ze eerlijk en met een oprecht hart voor onze God te zingen.

Het naast elkaar leggen en vergelijken van de Psalmen en de Opwekkingsliederen is te gek voor woorden. Alle tijd die je daaraan kwijt bent kun je niet gebruiken voor wat je ermee geacht wordt te doen, namelijk: God aanbidden.

Voor alle criteria die jij of Henk Bakker willen toevoegen aan wat God geboden heeft geldt wat mij betreft 2 Tim 2 vers 23: "Maar wees afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers, dat zij twisten teweegbrengen."

Ik zal dan ook niet verder deelnemen aan de discussie over de Opwekkingsliederen tenzij je met bijbels gefundeerde kritiek aankomt.

Gods zegen!

GrZing


En zo zie ik dit ook nutteloos om me hier in te mengen omdat David niet zn eigen mening ventileert jammergenoeg.
Met een vriendelijke groet.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 00:56
 
DAVID923 schreef:
vrij makkelijk; hun theologie en diens conclusie`s zie je duidelijk in die liederen. om nu alle pinkster doctrines en de uitingen in de liederen op te noemen gaat te ver, en zou een lijst zijn die zo lang is dat niemand die wil lezen, maar voor specifieke studie zie eerder gegeven link:

http://www.toetsalles.nl/opwekkingbundel.htm


Als ik even die site gelezen heb ....heb ik een gevoel van pff.
meer zeg ik er niet over, dan dat ik het erg veroordelend vind en een mening van 1 iemand.

het dicteren van deze anti-gele-god is misschien iets waar jij je door aangesproken voelt. Ik vind het een tekort doen aan de uiting van geloofsbeleving van zovelen christenen die hierdoor geraakt worden en geïnspireerd.

Laat ieder geloven hoe hij/zij wil geloven. Onderzoek zelf en houd je vast aan de dingen die jou bij God brengen. Doe de dingen die God in je leven legt. Sommigen willen God graag aanbidden in praise en worship. Ander willen God toezingen in de ingetogenheid van psalmen.

Alle tijden brengen andere liederen met zich mee. Gregoriaans, psalmen, gezangen, Johan de Heer liederen, gospelsongs, black-gospels, gospelrock, opwekkingsliederen etc.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 00:58
 
SUSANNAH475 schreef:
Jonathan, je schreef het volgende: "...Op manieren dat geen psalm of gezang soms voor mekaar zou krijgen"
Toch denk ik dat dat erg persoonlijk is... en dat je misschien beter kan schrijven dat geen psalm of gezang dat bij jou voor mekaar zou krijgen, bij mij lukt dat namelijk heel goed, bij bijv. psalm 139 !

Ik schreef ook : "Ik vind het heerlijk om opwekkingsliederen te zingen en daarin God te prijzen, te aanbidden. De woorden raken mij soms zo diep van binnen. Op manieren dat geen psalm of gezang soms voor mekaar zou krijgen.''
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 09:17
 
@ zinga,

dit is nu een klassieke hit and run, je zegje doen en dan aankondigen er niet meer op terug te komen.
je begint met retoriek, maar zegt eigenlijk niks wat al niet ontkracht is.
en je teksten die je geeft onderstrepen alleen maar mijn punten.
ik gaf die links en quotes, omdat mijn mening er verwoord word, niet omdat ik zelf geen mening heb, ik verschuil me nergens achter. dat is trouwens ook een drogreden: je quote iemand dus het kan al niet waar zijn..wauw wat een zwaktebod in een debat. maar velen geven al toe het niet te lezen of halverwege af te haken, omdat de toon ze niet aanstaan, maar inhoudelijk hoor ik geen weerleggingen.

nogmaals, (zucht) ik heb niks tegen mensen of de vorm/stijl, maar de inhoud. we moeten God aanbidden in Geest en waarheid, amen! maar de waarheid van de theologie die achter de liederen zit?
en God lief hebben met heel je hart, JA! maar OOK JE VERSTAND.
ik kan de meeste opw.liederen met volle borst meezingen, want te eren God. het enige wat ik zeg is dat ze soms eenzijdig en oppervlakkig zijn.
dan word er wel heel emotioneel gesteigert, maar heeft meneer bakker dan geen punt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 10:34
 
DAVID923 schreef:
@ zinga,

nogmaals, (zucht) ik heb niks tegen mensen of de vorm/stijl, maar de inhoud. we moeten God aanbidden in Geest en waarheid, amen! maar de waarheid van de theologie die achter de liederen zit?
en God lief hebben met heel je hart, JA! maar OOK JE VERSTAND.
ik kan de meeste opw.liederen met volle borst meezingen, want te eren God. het enige wat ik zeg is dat ze soms eenzijdig en oppervlakkig zijn.
dan word er wel heel emotioneel gesteigert, maar heeft meneer bakker dan geen punt?

Alle psalmen bij mekaar genomen zijn er psalmen van verootmoediging, van blijdschap, van omkeer naar God, van God groot maken.
Zo ook met andere liederen zoals gezangen, opwekkingsliederen etc. De een wat meer diepgang dan de ander, maar allen gaan over God.
En God wil aanbeden worden, geprezen, lof toegezongen.

Niemand zegt hier dat de opwekkingsliederen een vervanger zijn voor de psalmen. Zoals jezelf al zegt, sommigen zing je mee, andere raken jou minder. Gelukkig is het hele leven zo, de een vind hier wat, de ander daar.
Accepteer dat en zie het mooie in dat God de mens liefheeft en dat God het fijn vind dat wij als zijn kinderen Hem groot willen maken, Hem willen aanbidden, Hem willen prijzen.
En als dat in sommige liederen in een beeldspraak gebeurd, zoals dat je heel dicht bij God wilt zijn, daarin het vertrouwen hebt dat Hij je vader wil zijn, dan is dat iets wat je in het licht van beeldspraak moet zien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 11:02
 
DAVID923 schreef:
@ zinga,

dit is nu een klassieke hit and run, je zegje doen en dan aankondigen er niet meer op terug te komen.
je begint met retoriek, maar zegt eigenlijk niks wat al niet ontkracht is.
en je teksten die je geeft onderstrepen alleen maar mijn punten.
ik gaf die links en quotes, omdat mijn mening er verwoord word, niet omdat ik zelf geen mening heb, ik verschuil me nergens achter. dat is trouwens ook een drogreden: je quote iemand dus het kan al niet waar zijn..wauw wat een zwaktebod in een debat. maar velen geven al toe het niet te lezen of halverwege af te haken, omdat de toon ze niet aanstaan, maar inhoudelijk hoor ik geen weerleggingen.

nogmaals, (zucht) ik heb niks tegen mensen of de vorm/stijl, maar de inhoud. we moeten God aanbidden in Geest en waarheid, amen! maar de waarheid van de theologie die achter de liederen zit?
en God lief hebben met heel je hart, JA! maar OOK JE VERSTAND.
ik kan de meeste opw.liederen met volle borst meezingen, want te eren God. het enige wat ik zeg is dat ze soms eenzijdig en oppervlakkig zijn.
dan word er wel heel emotioneel gesteigert, maar heeft meneer bakker dan geen punt?
Meneer Bakker heeft geen punt als hij de liederen zo veroordeelt als zijnde een goud-gele god. Daar mogen mensen best wel tegen steigeren. Bovendien zijn de gezangen op dezelfde manier ontstaan als de opwekkingsliederen. Met andere nadruk, maar in de tijd dat ze gemaakt zijn, waren ze heel modern en pasten ze in die tijd. Helaas is de oorspronkelijke melodie teloor gegaan door de akoustiek van de grote kerken. Met een ietwat vreemde houding van de kerkgangers die het op een bepaalde manier onheilig vonden om de liederen op een ritmische manier te zingen. Maar deze liederen zijn niet heiliger dan de liederen uit deze tijd, ze zijn ook niet beter.
Hetzelfde geldt voor de psalmen in de bijbel. Ontstaan vanuit een behoefte de liefde te uiten naar God. Maar ook je vragen en je antwoorden. Tenslotte als je kijkt naar de opwekkingsliederen, zie je dat veel liederen gebaseerd zijn op teksten uit de Bijbel. Een fraai voorbeeld hiervan vind ik het lied: ik hef mijn ogen op naar de bergen: een moderne versie van Psalm 121.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 11:11
 
DAVID923 schreef:
@ zinga,

dit is nu een klassieke hit and run, je zegje doen en dan aankondigen er niet meer op terug te komen.
je begint met retoriek, maar zegt eigenlijk niks wat al niet ontkracht is.
en je teksten die je geeft onderstrepen alleen maar mijn punten.
ik gaf die links en quotes, omdat mijn mening er verwoord word, niet omdat ik zelf geen mening heb, ik verschuil me nergens achter. dat is trouwens ook een drogreden: je quote iemand dus het kan al niet waar zijn..wauw wat een zwaktebod in een debat. maar velen geven al toe het niet te lezen of halverwege af te haken, omdat de toon ze niet aanstaan, maar inhoudelijk hoor ik geen weerleggingen.
Het valt me op dat jij hetzelfde doet. Je kiest ervoor bepaalde mensen te antwoorden, andere reacties te negeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 12:26
 
ik negeer niks opzettelijk. kun je even naar voren halen wat ik dan gemist heb?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 15:28
 
JONATHAN890 schreef:
Ik schreef ook : "Ik vind het heerlijk om opwekkingsliederen te zingen en daarin God te prijzen, te aanbidden. De woorden raken mij soms zo diep van binnen. Op manieren dat geen psalm of gezang soms voor mekaar zou krijgen.''

Sorry Jonathan, je had het idd. al geschreven, ik heb er blijkbaar stukje overheen gelezen... Verlegen lachende smiley
Dank je wel voor je uitleg !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 juni 2010, 21:52
 
DAVID923 schreef:
ik negeer niks opzettelijk. kun je even naar voren halen wat ik dan gemist heb?


GOD heeft 1 kerk gesticht maar wel met een heleboel afdelingen.
Met een vriendelijke groet van mij.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: woensdag 23 juni 2010, 00:17
 
MARTIN695 schreef:
GOD heeft 1 kerk gesticht maar wel met een heleboel afdelingen.
Met een vriendelijke groet van mij.
Martin



Helaas passen wij niet allemaal in 1 kerk Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 2 van 6