ChristianMatch
 


Forum

Als er nu eens geen hel was....
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 19:35
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar hoe is het dan bij jou? Dat komt ook niet zo erg naar voren.....
Zelf ben ik te vaak geconfronteerd met het evangelie van de angst. Het dieptepunt was een film het vervolg van A Thief in The Night, waarin duidelijk gemaakt werd dat als je het teken van het beest weigerde, je aan je einde kwam onder de guiliotine. Vanaf dat moment heb ik een hele grote aversie gekregen van die angstverhalen over de eindtijd.
Mijn geloof is niet gebaseerd op angst, maar op liefde van God. Maar dat is ook een proces geweest. Na mijn echtscheiding heb ik mij heel sterk veroordeeld gevoeld. Totdat ik besefte, dat God mijn Vader was. En voordat een vader zijn kind in de steek laat, moet er heel wat gebeuren. Vanaf dat moment leef ik in de bevrijding die God mij gegeven heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 19:41
 
HENK710 schreef:
Denk een complete samenvatting voor deze materie. Onze manier van geloven, ons ongeloof is wat ertoe kan leiden dat we van God gescheiden zijn. Zoals Susannah al aangeeft, is Gods genade dat wat ons bij Hem houdt en wat we keihard nodig hebben!

@ Henk710... Godzijdank is Jezus ook keihard voor ons gestorven en weer opgestaan... Knipoog smiley
(Sorry, kon het niet laten...)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 19:57
 
CHATULIEM619 schreef:
Sommige reacties zijn me te theologisch van aard. Gaat me niet om wat je gelooft, maar veel meer om hoe je het beleeft. Als ik zelf weet dat ergens geen straf op staat heb ik de neiging het gewoon te doen. Ben ik de enige?

Als je Gods liefde kent, als je wéét wie God is, leef je niet in Zijn wil uit angst voor straf, maar in het besef dat Hij van jou houdt en God zo goed is, dat je het uit dankbaarheid doet; als je veel van iemand houdt doe je dat met plezier, niet uit angst voor die straf.


Wat ik ook merk, is dat angst een beperkte houdbaarheid heeft. Je kunt mensen voortdurend angst aanpraten, maar uiteindelijk zullen ze er niet meer naar luisteren.

Maar dat het evangelie van de angst wordt nog steeds gepredikt, zij het in de vorm van de hel, zij het in de vorm van de eindtijd. En deze bijdragen mis ik gewoon. Het is me nog teveel van: zo zou het moeten zijn, terwijl niet de nadruk ligt op: zo is het bij mij....

En Chatuliem, ik vraag me dan af hoe betrouwbaar is zo'n film. Moet je ook dat niet toetsen of het wel gebaseerd wordt op wat er verteld of bedoeld wordt in de bijbel...
Je kunt je ook gek laten maken... Mijn (overleden) tante zei ooit eens tegen mij... "geloof niet alles wat je hoort" en ergens ben ik dat nooit vergeten...


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op maandag 21 juni 2010, 19:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 20:40
 
@ hannah:

Quote:
ook staat hier min of meer dat het oordeel van de hel voor de overste van deze wereld is bedoeld, of ga ik hierin nu te ver?

nee, maar die plaats is ook voor de verworpenen zie Openbaring.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 20:44
 
CHATULIEM619 schreef:
Sommige reacties zijn me te theologisch van aard. Gaat me niet om wat je gelooft, maar veel meer om hoe je het beleeft. Als ik zelf weet dat ergens geen straf op staat heb ik de neiging het gewoon te doen. Ben ik de enige?

Wat ik ook merk, is dat angst een beperkte houdbaarheid heeft. Je kunt mensen voortdurend angst aanpraten, maar uiteindelijk zullen ze er niet meer naar luisteren.

Maar dat het evangelie van de angst wordt nog steeds gepredikt, zij het in de vorm van de hel, zij het in de vorm van de eindtijd. En deze bijdragen mis ik gewoon. Het is me nog teveel van: zo zou het moeten zijn, terwijl niet de nadruk ligt op: zo is het bij mij....

Ik vind dat bij de evangelieverkondiging de nadruk moet liggen op de goede boodschap van Jezus die ons van de (straf op de) zonde heeft bevrijd. Alleen zie ik niet zo goed hoe je de hel helemaal buiten beschouwing zou kunnen laten; dat is tenslotte waarvan wij door ons geloof in Hem gered zijn. Dit zie je in de evangelieprediking in Handelingen ook wel terug. De apostelen laten er geen twijfel over bestaan dat deze wereld geoordeeld wordt, hoewel ze niet uitwijden over de hel.

De manier waarop in sommige gemeenten de nadruk wordt gelegd op het leven hier en nu "God wil dat je gelukkig bent" vind ik ook niet helemaal juist. Jezus kwam eerst en vooral om ons te redden van de eeuwige ondergang. Zijn Koninkrijk "is niet van deze wereld".

Ik heb eens iemand gekend die is gaan geloven uit angst om naar de hel te gaan. Later is dit gelukkig bijgetrokken. Wellicht verdient zo'n bekering geen schoonheidsprijs, maar het bleek wel effectief; de hel is een realiteit. Ik ben er geweest en ik gun het mijn ergste vijanden niet (en die heb ik). Door mijn ervaring ben ik radicaler geworden omdat ik beter besef wat er op het spel staat. En het heeft me bewuster gemaakt van de liefde van Jezus en het enorme offer dat Hij voor ons heeft gebracht.

GrZing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 20:49
 
@ chat, ik vind het moeilijk mijn mening en persoonlijke gevoel te verwoorden zonder de Schrift waar ik toch mijn geloof uithaal.
Satan kan je aanklagen met leugens, je eigen argistige hart (dus ook je emotie`s)

dus moeten we ons foccussen op de Gods Woord en staan op Zijn beloftes. maar in mijn beleving doe ik wat ik doe voor God uit liefde, omdat de Geest me daar toe dringt. Maar ik weet ook dat de Vader zijn kinderen tuchtigt (hebr 12) dus een gezonde vrese des Heere lijkt me gezond.

Als ik dus soms van het pad ga, en backslide dan vrees ik zeker de Heer, niet mijn redding of bang voor de hel, maar tucht, God laat niet met zicg spotten. Maar tegelijkertijd heb ik ook verdriet dat ik Jezus en de Geest bedroef als ik de fout inga. Het is een balans.

Maar waarom Bijbelse waarheden als Hel en tucht wegwuifen?
Dat zijn gezonde stokken achter de deur.
Haal je ze uit de prediking dan preek je niet het evangelie.
Haal je ze uit de persoonlijke beleving, hou je jezelf voor de gek, en zou ik uitkijken dat je niet zuigt op de fopspeen van valse veiligheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 20:50
 
@ zing, amen +1.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 21:22
 
CHATULIEM619 schreef:
Sommige reacties zijn me te theologisch van aard. Gaat me niet om wat je gelooft, maar veel meer om hoe je het beleeft. Als ik zelf weet dat ergens geen straf op staat heb ik de neiging het gewoon te doen. Ben ik de enige?

dat angst een Wat ik ook merk, is beperkte houdbaarheid heeft. Je kunt mensen voortdurend angst aanpraten, maar uiteindelijk zullen ze er niet meer naar luisteren.

Maar dat het evangelie van de angst wordt nog steeds gepredikt, zij het in de vorm van de hel, zij het in de vorm van de eindtijd. En deze bijdragen mis ik gewoon. Het is me nog teveel van: zo zou het moeten zijn, terwijl niet de nadruk ligt op: zo is het bij mij....


chatuliem
je weet dat ik niet snel erg hard en rechtlijnig reageer;
maar ik wil je wel iets zeggen;
geloof is een Rotsvast Fundament, namelijk gebaseerd op het verlossende bloed van onze Heere Jezus Christus. er kan gebeuren wat er maar gebeuren kan, maar het bloed van Jezus Christus maakt vrij!!
daar kan geen gevoel of verstand iets aan toe of afdoen.

waar jij het in mijn ogen over hebt, is de beleving; dus een emotie, zo wankel en onbetrouwbaar als de pieten dus.......
hoe kun je nu als christen bouwen op beleving? dat kan toch niet?
neem het me asjeblieft niet kwalijk, maar daar kan ik echt niets van begrijpen, dat je als theologisch man, zegt dat het je niet gaat om wat iemand gelooft, maar om hoe iemand iets beleeft!! dat is voor mij ten ene male onvoorstelbaar!!

heb je gelezen in het Woord van God, dat er geschreven staat; steun op de Heere met uw hele hart, en steun op uw verstand niet?
of; velen zullen roepen HEERE heere, maar ik heb ze nooit gekent?
heb je nooit het verhaal geleerd van de wijze en dwaze maagden, die allemaal een bruiloftssfeer VOELDEN maar niet allemaal op het feest werden toegelaten?
staat er in jouw bijbel ook; onderzoek uzelf nauw, ja zeer nauw, gij volk dat met geen lust bevangen wordt? (onderzoek je hart uitermate goed, als je geen "lust" hebt in het dienen van Mij...)
heb jij geen kleuterbijbel met het verhaal van het juichende volk achter de Heere Jezus, die riepen "hosannah hosannah, gezegend is Hij die daar komt in de Naam des Heeren?" en na een paar dagen; "kruis Hem, kruis Hem"?
zeg me ásjeblieft, dat ik je helemaal niet goed begrepen heb!!!

over de angst wil ik het volgende kwijt;
je zegt dat je angst je grootste drijfveer is om het kwade te laten;
en inderdaad; daarin ben je denk ik zeker niet de enige;
bij een kind van God is het echter zo, dat hij of zij Hem geen verdriet wil doen, na alle ontvangen genade, of het goede contact met God kwijt wil raken; misschien wil je in dit verband mijn voorgaande bijdrages nog eens lezen?
er is namelijk een groot verschil tussen een slaaf zijn of een kind......
(ik weet het; ik klink hard en scherp, maar ik móét dit even zeggen voor mijn gevoel!! ik hoop dat je er mee naar God gaat, wanneer ik misschien erg confronterend ben!! Hij heeft namelijk veel betere woorden om dingen duidelijk te maken dan ik)

als laatste hoor ik je zeggen; het is je nog teveel van; zo zou het moeten zijn, in plaats van; zo is het bij mij.
echter, ik heb erg veel zeer persoonlijke reacties gelezen hierboven, dus ik denk, dat wanneer je ze nog eens doorleest, je misschien toch tot een andere mening komt!

nogmaals;
geloof is gebaseerd op het onfeilbare woord van God, Rotsvast Fundament
emotie is gebaseerd op je persoonlijke levenservaring
(en inderdaad susannah, daar kun je meer dan genoeg last van hebben!! ook ik heb daar ervaring mee) en op je omstandigheden van het moment; pure zandgrond.....

dus mijn vraag is; waar is je huis/zaligheid op gebaseerd? op zandgrond of op Rotsgrond?

ik wens je het Goede broeder........
hannah
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 21:29
 
HANNAH810 schreef:
chatuliem
je weet dat ik niet snel erg hard en rechtlijnig reageer;
maar ik wil je wel iets zeggen;
geloof is een Rotsvast Fundament, namelijk gebaseerd op het verlossende bloed van onze Heere Jezus Christus. er kan gebeuren wat er maar gebeuren kan, maar het bloed van Jezus Christus maakt vrij!!
daar kan geen gevoel of verstand iets aan toe of afdoen.

waar jij het in mijn ogen over hebt, is de beleving; dus een emotie, zo wankel en onbetrouwbaar als de pieten dus.......
hoe kun je nu als christen bouwen op beleving? dat kan toch niet?
neem het me asjeblieft niet kwalijk, maar daar kan ik echt niets van begrijpen, dat je als theologisch man, zegt dat het je niet gaat om wat iemand gelooft, maar om hoe iemand iets beleeft!! dat is voor mij ten ene male onvoorstelbaar!!

heb je gelezen in het Woord van God, dat er geschreven staat; steun op de Heere met uw hele hart, en steun op uw verstand niet?
of; velen zullen roepen HEERE heere, maar ik heb ze nooit gekent?
heb je nooit het verhaal geleerd van de wijze en dwaze maagden, die allemaal een bruiloftssfeer VOELDEN maar niet allemaal op het feest werden toegelaten?
staat er in jouw bijbel ook; onderzoek uzelf nauw, ja zeer nauw, gij volk dat met geen lust bevangen wordt? (onderzoek je hart uitermate goed, als je geen "lust" hebt in het dienen van Mij...)
heb jij geen kleuterbijbel met het verhaal van het juichende volk achter de Heere Jezus, die riepen "hosannah hosannah, gezegend is Hij die daar komt in de Naam des Heeren?" en na een paar dagen; "kruis Hem, kruis Hem"?
zeg me ásjeblieft, dat ik je helemaal niet goed begrepen heb!!!

over de angst wil ik het volgende kwijt;
je zegt dat je angst je grootste drijfveer is om het kwade te laten;
en inderdaad; daarin ben je denk ik zeker niet de enige;
bij een kind van God is het echter zo, dat hij of zij Hem geen verdriet wil doen, na alle ontvangen genade, of het goede contact met God kwijt wil raken; misschien wil je in dit verband mijn voorgaande bijdrages nog eens lezen?
er is namelijk een groot verschil tussen een slaaf zijn of een kind......
(ik weet het; ik klink hard en scherp, maar ik móét dit even zeggen voor mijn gevoel!! ik hoop dat je er mee naar God gaat, wanneer ik misschien erg confronterend ben!! Hij heeft namelijk veel betere woorden om dingen duidelijk te maken dan ik)

als laatste hoor ik je zeggen; het is je nog teveel van; zo zou het moeten zijn, in plaats van; zo is het bij mij.
echter, ik heb erg veel zeer persoonlijke reacties gelezen hierboven, dus ik denk, dat wanneer je ze nog eens doorleest, je misschien toch tot een andere mening komt!

nogmaals;
geloof is gebaseerd op het onfeilbare woord van God, Rotsvast Fundament
emotie is gebaseerd op je persoonlijke levenservaring
(en inderdaad susannah, daar kun je meer dan genoeg last van hebben!! ook ik heb daar ervaring mee) en op je omstandigheden van het moment; pure zandgrond.....

dus mijn vraag is; waar is je huis/zaligheid op gebaseerd? op zandgrond of op Rotsgrond?

ik wens je het Goede broeder........
hannah

zandgrond ? Smiley die vol vragen zit sorry Hannah, maar hier begrijp ik je ff niet...
De angst die ik bedoelde is trouwens geen angst voor veroordeling, maar angst die is ontstaan uit verkeerde voorbeelden.
Let er maar eens op hoe iemand reageert op God als "Vader" als diegene zelf in omstandigheden opgroeide waar zijn (of haar) eigen vader hem alleen maar pijn deed... zo kun je angst hebben, doordat je een verkeerd voorbeeld hebt gehad.
De basis is idd. de bijbel, maar daarnaast kan emotie (lees: je persoonlijke band met God) ook een betrouwbare rol spelen, al kan het de basis denk ik niet vervangen; door de bijbel leer je (allereerst) immers God kennen.


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op maandag 21 juni 2010, 21:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 22:30
 
mijn reactie was primair aan een theoloog gerciht suus, en wat jij zegt herken ik wel degelijk!
maar op emotie kun je niet vertrouwen, op het Woord van God wel. dat is wat ik bedoelde, snap je?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 22:34
 
HANNAH810 schreef:
mijn reactie was primair aan een theoloog gerciht suus, en wat jij zegt herken ik wel degelijk!
maar op emotie kun je niet vertrouwen, op het Woord van God wel. dat is wat ik bedoelde, snap je?

oke, maar ik vraag me toch af of je dat zo moet scheiden.
Juist veel theologen pluizen de bijbel uit, maar kennen God niet... in die zin heeft het wel degelijk met de persoonlijke geloofsbeleving te maken...
De bijbel dient idd. als basis, maar een relatie met de persoonlijke God van hemel en aarde is toch heel iets anders dan alleen die bijbel kennen.
Jij ook snap ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 22:49
 
precies, ik helemaal snap; Knipoog smiley
de bijbel als basis; precies wat ik bedoel! Verliefde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE129





Berichten: 260

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 23:05
 
HANNAH810 schreef:
chatuliem
je weet dat ik niet snel erg hard en rechtlijnig reageer;
maar ik wil je wel iets zeggen;
geloof is een Rotsvast Fundament, namelijk gebaseerd op het verlossende bloed van onze Heere Jezus Christus. er kan gebeuren wat er maar gebeuren kan, maar het bloed van Jezus Christus maakt vrij!!
daar kan geen gevoel of verstand iets aan toe of afdoen.

waar jij het in mijn ogen over hebt, is de beleving; dus een emotie, zo wankel en onbetrouwbaar als de pieten dus.......
hoe kun je nu als christen bouwen op beleving? dat kan toch niet?
neem het me asjeblieft niet kwalijk, maar daar kan ik echt niets van begrijpen, dat je als theologisch man, zegt dat het je niet gaat om wat iemand gelooft, maar om hoe iemand iets beleeft!! dat is voor mij ten ene male onvoorstelbaar!!

heb je gelezen in het Woord van God, dat er geschreven staat; steun op de Heere met uw hele hart, en steun op uw verstand niet?
of; velen zullen roepen HEERE heere, maar ik heb ze nooit gekent?
heb je nooit het verhaal geleerd van de wijze en dwaze maagden, die allemaal een bruiloftssfeer VOELDEN maar niet allemaal op het feest werden toegelaten?
staat er in jouw bijbel ook; onderzoek uzelf nauw, ja zeer nauw, gij volk dat met geen lust bevangen wordt? (onderzoek je hart uitermate goed, als je geen "lust" hebt in het dienen van Mij...)
heb jij geen kleuterbijbel met het verhaal van het juichende volk achter de Heere Jezus, die riepen "hosannah hosannah, gezegend is Hij die daar komt in de Naam des Heeren?" en na een paar dagen; "kruis Hem, kruis Hem"?
zeg me ásjeblieft, dat ik je helemaal niet goed begrepen heb!!!

over de angst wil ik het volgende kwijt;
je zegt dat je angst je grootste drijfveer is om het kwade te laten;
en inderdaad; daarin ben je denk ik zeker niet de enige;
bij een kind van God is het echter zo, dat hij of zij Hem geen verdriet wil doen, na alle ontvangen genade, of het goede contact met God kwijt wil raken; misschien wil je in dit verband mijn voorgaande bijdrages nog eens lezen?
er is namelijk een groot verschil tussen een slaaf zijn of een kind......
(ik weet het; ik klink hard en scherp, maar ik móét dit even zeggen voor mijn gevoel!! ik hoop dat je er mee naar God gaat, wanneer ik misschien erg confronterend ben!! Hij heeft namelijk veel betere woorden om dingen duidelijk te maken dan ik)

als laatste hoor ik je zeggen; het is je nog teveel van; zo zou het moeten zijn, in plaats van; zo is het bij mij.
echter, ik heb erg veel zeer persoonlijke reacties gelezen hierboven, dus ik denk, dat wanneer je ze nog eens doorleest, je misschien toch tot een andere mening komt!

nogmaals;
geloof is gebaseerd op het onfeilbare woord van God, Rotsvast Fundament
emotie is gebaseerd op je persoonlijke levenservaring
(en inderdaad susannah, daar kun je meer dan genoeg last van hebben!! ook ik heb daar ervaring mee) en op je omstandigheden van het moment; pure zandgrond.....

dus mijn vraag is; waar is je huis/zaligheid op gebaseerd? op zandgrond of op Rotsgrond?

ik wens je het Goede broeder........
hannah

Amen,

Hannah, wat heb je dit prachtig verwoord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 juni 2010, 14:17
 
HANNAH810 schreef:
chatuliem
je weet dat ik niet snel erg hard en rechtlijnig reageer;
maar ik wil je wel iets zeggen;
geloof is een Rotsvast Fundament, namelijk gebaseerd op het verlossende bloed van onze Heere Jezus Christus. er kan gebeuren wat er maar gebeuren kan, maar het bloed van Jezus Christus maakt vrij!!
daar kan geen gevoel of verstand iets aan toe of afdoen.

waar jij het in mijn ogen over hebt, is de beleving; dus een emotie, zo wankel en onbetrouwbaar als de pieten dus.......
hoe kun je nu als christen bouwen op beleving? dat kan toch niet?
neem het me asjeblieft niet kwalijk, maar daar kan ik echt niets van begrijpen, dat je als theologisch man, zegt dat het je niet gaat om wat iemand gelooft, maar om hoe iemand iets beleeft!! dat is voor mij ten ene male onvoorstelbaar!!

heb je gelezen in het Woord van God, dat er geschreven staat; steun op de Heere met uw hele hart, en steun op uw verstand niet?
of; velen zullen roepen HEERE heere, maar ik heb ze nooit gekent?
heb je nooit het verhaal geleerd van de wijze en dwaze maagden, die allemaal een bruiloftssfeer VOELDEN maar niet allemaal op het feest werden toegelaten?
staat er in jouw bijbel ook; onderzoek uzelf nauw, ja zeer nauw, gij volk dat met geen lust bevangen wordt? (onderzoek je hart uitermate goed, als je geen "lust" hebt in het dienen van Mij...)
heb jij geen kleuterbijbel met het verhaal van het juichende volk achter de Heere Jezus, die riepen "hosannah hosannah, gezegend is Hij die daar komt in de Naam des Heeren?" en na een paar dagen; "kruis Hem, kruis Hem"?
zeg me ásjeblieft, dat ik je helemaal niet goed begrepen heb!!!

over de angst wil ik het volgende kwijt;
je zegt dat je angst je grootste drijfveer is om het kwade te laten;
en inderdaad; daarin ben je denk ik zeker niet de enige;
bij een kind van God is het echter zo, dat hij of zij Hem geen verdriet wil doen, na alle ontvangen genade, of het goede contact met God kwijt wil raken; misschien wil je in dit verband mijn voorgaande bijdrages nog eens lezen?
er is namelijk een groot verschil tussen een slaaf zijn of een kind......
(ik weet het; ik klink hard en scherp, maar ik móét dit even zeggen voor mijn gevoel!! ik hoop dat je er mee naar God gaat, wanneer ik misschien erg confronterend ben!! Hij heeft namelijk veel betere woorden om dingen duidelijk te maken dan ik)

als laatste hoor ik je zeggen; het is je nog teveel van; zo zou het moeten zijn, in plaats van; zo is het bij mij.
echter, ik heb erg veel zeer persoonlijke reacties gelezen hierboven, dus ik denk, dat wanneer je ze nog eens doorleest, je misschien toch tot een andere mening komt!

nogmaals;
geloof is gebaseerd op het onfeilbare woord van God, Rotsvast Fundament
emotie is gebaseerd op je persoonlijke levenservaring
(en inderdaad susannah, daar kun je meer dan genoeg last van hebben!! ook ik heb daar ervaring mee) en op je omstandigheden van het moment; pure zandgrond.....

dus mijn vraag is; waar is je huis/zaligheid op gebaseerd? op zandgrond of op Rotsgrond?

ik wens je het Goede broeder........
hannah

amen,helemaal mee eens hannah
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 juni 2010, 19:52
 
HANNAH810 schreef:
chatuliem
je weet dat ik niet snel erg hard en rechtlijnig reageer;
maar ik wil je wel iets zeggen;
geloof is een Rotsvast Fundament, namelijk gebaseerd op het verlossende bloed van onze Heere Jezus Christus. er kan gebeuren wat er maar gebeuren kan, maar het bloed van Jezus Christus maakt vrij!!
daar kan geen gevoel of verstand iets aan toe of afdoen.

waar jij het in mijn ogen over hebt, is de beleving; dus een emotie, zo wankel en onbetrouwbaar als de pieten dus.......
hoe kun je nu als christen bouwen op beleving? dat kan toch niet?
neem het me asjeblieft niet kwalijk, maar daar kan ik echt niets van begrijpen, dat je als theologisch man, zegt dat het je niet gaat om wat iemand gelooft, maar om hoe iemand iets beleeft!! dat is voor mij ten ene male onvoorstelbaar!!

heb je gelezen in het Woord van God, dat er geschreven staat; steun op de Heere met uw hele hart, en steun op uw verstand niet?
of; velen zullen roepen HEERE heere, maar ik heb ze nooit gekent?
heb je nooit het verhaal geleerd van de wijze en dwaze maagden, die allemaal een bruiloftssfeer VOELDEN maar niet allemaal op het feest werden toegelaten?
staat er in jouw bijbel ook; onderzoek uzelf nauw, ja zeer nauw, gij volk dat met geen lust bevangen wordt? (onderzoek je hart uitermate goed, als je geen "lust" hebt in het dienen van Mij...)
heb jij geen kleuterbijbel met het verhaal van het juichende volk achter de Heere Jezus, die riepen "hosannah hosannah, gezegend is Hij die daar komt in de Naam des Heeren?" en na een paar dagen; "kruis Hem, kruis Hem"?
zeg me ásjeblieft, dat ik je helemaal niet goed begrepen heb!!!

over de angst wil ik het volgende kwijt;
je zegt dat je angst je grootste drijfveer is om het kwade te laten;
en inderdaad; daarin ben je denk ik zeker niet de enige;
bij een kind van God is het echter zo, dat hij of zij Hem geen verdriet wil doen, na alle ontvangen genade, of het goede contact met God kwijt wil raken; misschien wil je in dit verband mijn voorgaande bijdrages nog eens lezen?
er is namelijk een groot verschil tussen een slaaf zijn of een kind......
(ik weet het; ik klink hard en scherp, maar ik móét dit even zeggen voor mijn gevoel!! ik hoop dat je er mee naar God gaat, wanneer ik misschien erg confronterend ben!! Hij heeft namelijk veel betere woorden om dingen duidelijk te maken dan ik)

als laatste hoor ik je zeggen; het is je nog teveel van; zo zou het moeten zijn, in plaats van; zo is het bij mij.
echter, ik heb erg veel zeer persoonlijke reacties gelezen hierboven, dus ik denk, dat wanneer je ze nog eens doorleest, je misschien toch tot een andere mening komt!

nogmaals;
geloof is gebaseerd op het onfeilbare woord van God, Rotsvast Fundament
emotie is gebaseerd op je persoonlijke levenservaring
(en inderdaad susannah, daar kun je meer dan genoeg last van hebben!! ook ik heb daar ervaring mee) en op je omstandigheden van het moment; pure zandgrond.....

dus mijn vraag is; waar is je huis/zaligheid op gebaseerd? op zandgrond of op Rotsgrond?

ik wens je het Goede broeder........
hannah
Allereerst vraag ik naar hoe je bepaalde dingen beleeft. Dat is wat anders dan emotie. Het vraagt nl. naar hoe een bepaalde visie invloed heeft op je dagelijks leven. Ik probeer een brug te vinden tussen datgene wat je gelooft en hoe dat je denken beïnvloedt. Zoals ik al eerder aangegeven heb, maakt het een verschil of je nu wel of niet gelooft in een straffende God of in een milde God.
Bovendien begrijp ik niet dat je zo stellig opmerkt, dat de bijbel de basis zou moeten zijn, ik geloof dat ook, maar toch denken we over fundamentele zaken heel anders. Je schijnt daarbij voorbij te gaan aan het feit, dat er ook nog theologieën tussen zitten, die teksten op een heel andere manier interpreteren.
Geloof moet niet gebaseerd op emotie, maar heeft wel degelijk te maken met hoe je dingen beleeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 juni 2010, 20:14
 
CHATULIEM619 schreef:
Allereerst vraag ik naar hoe je bepaalde dingen beleeft. Dat is wat anders dan emotie. Het vraagt nl. naar hoe een bepaalde visie invloed heeft op je dagelijks leven. Ik probeer een brug te vinden tussen datgene wat je gelooft en hoe dat je denken beïnvloedt. Zoals ik al eerder aangegeven heb, maakt het een verschil of je nu wel of niet gelooft in een straffende God of in een milde God.
Bovendien begrijp ik niet dat je zo stellig opmerkt, dat de bijbel de basis zou moeten zijn, ik geloof dat ook, maar toch denken we over fundamentele zaken heel anders. Je schijnt daarbij voorbij te gaan aan het feit, dat er ook nog theologieën tussen zitten, die teksten op een heel andere manier interpreteren.
Geloof moet niet gebaseerd op emotie, maar heeft wel degelijk te maken met hoe je dingen beleeft.

dan kunnen mensen dingen dus verschillend beleven, en toch dezelfde God dienen; gelukkig.
ik hoop overigens dat je het dienen van God zonder angst voor straf mag ervaren; gebaseerd op de bijbelse basis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 juni 2010, 23:19
 
HANNAH810 schreef:
dan kunnen mensen dingen dus verschillend beleven, en toch dezelfde God dienen; gelukkig.
ik hoop overigens dat je het dienen van God zonder angst voor straf mag ervaren; gebaseerd op de bijbelse basis.


Een tijdje geleden vertelde iemand mij in de auto, dat hij/zij aan het "heilig avondmaal" was geweest. Maar dat hem/haar dat zeer kwalijk werd genomen door de dominee/voorganger/oudsten omdat hem/haar levenswandel niet van "onberispelijke" aard was.
Beleving en dienen van God, zonder angst voor straf, is dus niet alleen gebaseerd op een bijbelse basis, maar ook op een leerstelling.

Verder vind ik de veronderstelling "als er nu eens geen hel was" nogal eenzijdig. Tegenover de hel, veroordeling, staat de hemel, beloning.
Voor mij is het onmogelijk om alleen maar Gods Liefde te verkondigen, zonder ook Zijn Rechtvaardigheid te noemen. Naast Joh. 3:16 staat ook het vers, "Wie niet gelooft is alrede veroordeeld".
Voor iemand die Jezus Christus heeft aangenomen als zijn Redder en Verlosser, zal de hel hem/haar geen angst meer inboezemen. Hij/zij weet dat Jezus Christus hem/haar een plaats heeft bereidt in de hemel, dat Jezus Christus zijn/haar voorspraak is bij de God de Vader.
Voor wie nog niet gelooft in Jezus Christus mag de hel best een plek zijn die hem/haar angst inboezemt. Maar wel met het besef, dat Jezus ook voor hem/haar Zijn Liefdeswerk heeft gedaan, door voor zijn/haar zonden te sterven aan het kruis (en na 3 dagen weer is opgestaan Lachende smiley )

O en Chatuliem, de film "als een dief in de nacht" gaat over de periode NA de opname ..... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 14:40
 
CROSSROAD317 schreef:
O en Chatuliem, de film "als een dief in de nacht" gaat over de periode NA de opname ..... Knipoog smiley
Ik doelde op de opvolger A Distant Thunder...De boodschap is: als je Jezus niet aanneemt, staat je een hel te wachten op aarde....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JEANFRITS816





Berichten: 66

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 16:23
 
God tolereert geen enkele zonde. Zorg daarom dat alle zondes vergeven zijn door ze bij God te brengen. De hel is echt heel erg. Op google kun je de goddelelijke openbaring van de hel zien. ik heb ervan onthouden dat er vuur is voor iedereen en dat je bovendien door de wormen wordt opgegeten en dat er een plaats is die kermis heet. daar komen de mensen die de duivel het meest hebben gediend en daar mag de duivel alles verzinnen om de mensen te martelen.Geen beste plaats dus. We moeten vanauit liefde met od relatie hebben ipv angst. Maar angst voor de hel zal iedereen wel eens hebben. Beter nu bang zijn voor de hel dan later in de hel te moeten blijven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 16:28
 
JEANFRITS816 schreef:
God tolereert geen enkele zonde. Zorg daarom dat alle zondes vergeven zijn door ze bij God te brengen. De hel is echt heel erg. Op google kun je de goddelelijke openbaring van de hel zien. ik heb ervan onthouden dat er vuur is voor iedereen en dat je bovendien door de wormen wordt opgegeten en dat er een plaats is die kermis heet. daar komen de mensen die de duivel het meest hebben gediend en daar mag de duivel alles verzinnen om de mensen te martelen.Geen beste plaats dus. We moeten vanauit liefde met od relatie hebben ipv angst. Maar angst voor de hel zal iedereen wel eens hebben. Beter nu bang zijn voor de hel dan later in de hel te moeten blijven.



Mij is wel eens verteld( en heb het ook eens ergens gelezen ) dat de hel de plek is waar God niet is en waar je helemaal op jezelf geworpen bent.
Dàt is pas eenzaamheid in de diepste en ergste vorm die er bestaat ( de hel dus)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JEANFRITS816





Berichten: 66

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 16:34
 
klopt carin daar ben je idd eenzaam en lijd je smarten. de satan is er wel bij natuurlijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 21:00
 
JEANFRITS816 schreef:
klopt carin daar ben je idd eenzaam en lijd je smarten. de satan is er wel bij natuurlijk



tja.. de satan is er wel bij natuurlijk.... joh jf, die woonde daar al hoor !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JEANFRITS816





Berichten: 66

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 22:04
 
geen feest in de hel dus. beter je oog uitrukken dan naar de hel
beter gemarteld worden vanwege het merkteken van het beest dan naar de hel gaan. Hieruit kun je opmaken dat er geeselijke pijn minstens is die erger is dan gemarteld worden. maar ik neem aan dat je in de hel flink gemarteld wordt. maar stel dat het helemaal alleen zijn in een kamer is zonder iemand,dat zou ook al vreslijk zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 22:19
 
JEANFRITS816 schreef:
geen feest in de hel dus. beter je oog uitrukken dan naar de hel
beter gemarteld worden vanwege het merkteken van het beest dan naar de hel gaan. Hieruit kun je opmaken dat er geeselijke pijn minstens is die erger is dan gemarteld worden. maar ik neem aan dat je in de hel flink gemarteld wordt. maar stel dat het helemaal alleen zijn in een kamer is zonder iemand,dat zou ook al vreslijk zijn.

Voor zover ik weet zijn er verschillende 'gebieden' in de hel. Er bestaan meerdere getuigenissen van, van mensen die er geweest zijn. En van alle hierboven genoemde mogelijkheden zijn volgens mij wel ooggetuigen.

GrZing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 22:21
 
ZINGA672 schreef:
Voor zover ik weet zijn er verschillende 'gebieden' in de hel. Er bestaan meerdere getuigenissen van, van mensen die er geweest zijn. En van alle hierboven genoemde mogelijkheden zijn volgens mij wel ooggetuigen.

GrZing



ik heb ook een slecht huwelijk gehad, maar daarmee ben ik nog geen getuige van de hel hoor...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 22:23
 
PIETER649 schreef:
ik heb ook een slecht huwelijk gehad, maar daarmee ben ik nog geen getuige van de hel hoor...

Is dit een grapje Pieter?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 22:24
 
Voor sommigen is de hel zo afschrikwekkend dat ze bij alles denken, als ik dat doe kom ik in de hel. Is dat een goede motivatie???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JEANFRITS816





Berichten: 66

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 22:47
 
het mooiste is als je niet wil zondogen vanuit liefde. als je het vanuit angst doet ben je in ieder geval wel gehoorzaam geweest. maar dat zou wel jammer zijn natuurlijk. wel leuk grapje van pieter haha. je kan ook op zoeken op google 23 minuten in de hel van billy wiese.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 23:25
 
ZINGA672 schreef:
Is dit een grapje Pieter?



eh... van mn huwelijk werd ik niet vrolijk...
ik betwijfel met deze opmerking meer de opmerking van jf dat er getuigen zouden zijn die wel in de hel zijn geweest en teruggekomen.

in een latere bijdrage geeft jf nog de verwijzing naar ene billy wiese... dat filmpje ken ik, maar ik geleuf er niet zo in... (sorry jf)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 23:42
 
CHATULIEM619 schreef:
Voor sommigen is de hel zo afschrikwekkend dat ze bij alles denken, als ik dat doe kom ik in de hel. Is dat een goede motivatie???

de hel moet niet de boodschap van het geloof in God zijn.

Moet je met je kinderen ook niet doen, dreigen met straf, om je zin te krijgen, of bijvoorbeeld ze straffen om maar even later weer te laten zien dat je als ouder ook heel lief kan zijn.

De hel is niet de reden van ons geloof. Die moeten we zoeken in de liefde van God. In de kracht die Hij voor je leven van nu kan geven.
Je mag leven in Zijn koninkrijk !!! En natuurlijk zal je dan zien dat je dat niet kan omdat je zoveel dingen fout hebt gedaan in je leven. Maar Goddank...Hij is genadig en reikt alsnog Zijn hand.

Maar ja....stel dat er geen hel was..... stel dat er ook helemaal geen God was..... dannog vind ik het leven, wat ik dan ervaar met die 'niet bestaande' God geweldig.

Vraag me alleen maar af waar het gevoel wat ik erbij heb vandaan komt ??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3