ChristianMatch
 


Forum

Berichten van CHATULIEM368
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5
ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM368
Auteur Bericht
CHATULIEM368 (63)





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 21:28
BerichtOnderwerp: Geslachtsgemeenschap: een behoefte of verlangen?
 
MARCOVH807 schreef:
en dit durf ik ten zeerste in twijfel te trekken. Seksuele gemeenschap is een noodzakelijk kwaad geworden wat is ontstaan in het paradijs na de zondeval. Tot die tijd waren er mannelijke en vrouwelijk beesten, maar was Adam in het begin alleen. Toen hij iets miste schiep God Eva.

in Genesis 3 vs 6 eet Eva van de boom. In Genesis 3 vs 7 worden ze dan beide kenbaar gemaakt dat ze naakt waren. Vervolgens staat dan in Genesis 3 vs 16:


God heeft dus in den beginne nooit de intentie gehad dat man en vrouw seks zouden hebben, echter vanwege de zondeval is het een noodzakelijk kwaad geworden om te kunnen voortplanten. Echter moet dat volgens de bijbel dat dan wel binnen het huwelijk gebeuren.

Een nadere uitleg zou ik graag willen geven dmv de volgende URL, waarin alles nog eens volgens Bijbelverzen nader wordt verklaart.
http://www.christipedia.nl/Artikelen/S/Seks_voor_het_huwelijk

p.s. CM komt mij dus toch ten goede, want nu ga ik toch nog dieper naar de dingen kijken en de ook uitzoeken als ik weet dat er iets over geschreven is.
Ik vraag me af hoe je aan deze theorie komt. In de tekst staat dat haar dracht zwaarder gemaakt zou worden, daar kun je dus uit concluderen dat het wel degelijk in het plan van God lag dat men zich zou voortplanten.
Dus jij denkt over seks als een noodzakelijk kwaad, geen zegen van God? Een verrassende mening. Ik zie het als iets wat God aan man en vrouw geeft om de liefdesband te versterken en waarin kinderen dus veilig kunnen opgroeien. In mijn ogen is dit ook heilige liefde, door God bedoeld.
En wat bedoel je precies met die link? Daar gaat het over seks voor het huwelijk. Ik heb me daar nog nergens expliciet over uitgesproken. Waarom kom je dan tot de conclusie dat ik het goed vind dat seksualiteit buiten het huwelijk om kan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368 (63)





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 19:55
BerichtOnderwerp: Meerdere scheidingen in een mensenleven
 
FAITH187 schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar er staat ook in de Bijbel dat een man zijn vrouw als een broos vaatwerk moet behandelen. Wat moet je dan als vrouw doen als deze man niet wil veranderen, niet in therapie wil en ronduit gevaarlijk is? Moet je dan als vrouw je kapot laten maken? Ik kan mij niet voorstellen dat God dat wil...
Eerlijk vind ik dat er ongelofelijk hard geoordeeld wordt over gescheiden mensen. Zelf denk ik dat bepaalde teksten tot een dogma zijn verheven zonder dat mens echt nadenkt over wat zoiets in de praktijk betekent. Stel je wordt als vrouw mishandeld. Je vlucht het huis uit omdat je anders je leven niet zeker meer bent. Als we dan vanuit dit dogma denken, veroordelen wij de vrouw, niet alleen voor de scheiding, maar we veroordelen haar ook tot een leven zonder man. De man, die in mijn ogen de boosdoener is, gaat weer volledig vrijuit.

Het wordt tijd dat de kerk eens haar veroordelende houding laat varen en zich gaat bezighouden met datgene waar het echt om gaat, de mens in nood. Dogma's als deze zijn liefdeloos en veroordelend.


Laatst aangepast door
CHATULIEM368
op dinsdag 27 augustus 2013, 19:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368 (63)





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 19:46
BerichtOnderwerp: Geslachtsgemeenschap: een behoefte of verlangen?
 
Laten we maar eens beginnen bij de beginvraag; is seks een behoefte of verlangen? Het is geen van beide, het is een drift die in de mens gelegd is.
In het algemeen kun je zeggen, dat iedereen een bepaalde drang heeft naar voortplanting/seksualiteit. Maar de mens is wel in staat om ermee om te gaan.
Wat mij eigenlijk tegenstaat in deze discussie, is dat er weer op een negatieve manier naar seksualiteit gekeken wordt. Ik krijg de indruk dat seksualiteit in één woord samen genoemd wordt met zonde. En dat bestrijd ik.
Seksualiteit is iets wat God aan de mens gegeven heeft om zijn liefde te uiten naar de ander. Het verstevigt de band tussen man en vrouw.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368 (63)





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 19:36
BerichtOnderwerp: Daten
 
BAPPI605 schreef:
je kan toch gewoon daten zonder iets te verwachten? Diploma´s, denkniveau, opleiding... maakt toch niets uit! ik leer netzoveel van iemand met een universitaire opleiding als met alleen lagere school. Vaak meegemaakt dat mijn zogenaamde ´date´ zeer geleerd was, maar een vreselijk karakter had.
Nee Bappi, je kunt een heleboel willen, maar een daten gaat altijd samen met verwachting. Anders noem je het geen date.


Laatst aangepast door
CHATULIEM368
op dinsdag 27 augustus 2013, 19:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368 (63)





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 18:08
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag
 
Ze heeft dus een spuitje gekregen en ik heb haar begraven..

Laatst aangepast door
CHATULIEM368
op dinsdag 27 augustus 2013, 20:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368 (63)





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 13:49
BerichtOnderwerp: Heilige Geest
 
JANS221 schreef:
Laten we voorop stellen dat ik dit een moeilijk onderwerp vind en ik het ook niet allemaal weet. Inderdaad zie ik de Geest meer als een kracht van God dan als een persoon. Ik denk dat liefde iets laat zien van God, en ja, God kan daar aanwezig zijn waar hij niet opgemerkt wordt. Ik moest denken aan een gedicht van Elisabeth Browning:

De aarde zit boordevol hemel
en elke struik, hoe gewoon ook,
staat in lichterlaaie van God.
Maar enkel hij die het ziet
doet zijn schoenen uit.
De rest zit er omheen
en plukt bramen.

En ik schreef al: Eigenlijk kunnen we God of zijn geest niet definiëren, alleen omschrijven en metaforen gebruiken. Wat is God, wat is Geest?
Als je Hem als een kracht beschrijft, kom je snel in de verleiding dat je denkt dat die kracht op te roepen is of te manipuleren. De autonomie van de Geest valt dan helemaal weg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368 (63)





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 13:07
BerichtOnderwerp: Heilige Geest
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar er is toch een grote categorie mensen die via de Geest spreekt en die zeggen dan soms de meest vreselijke dingen(in mijn ogen dan).......die hun dan via de Geest worden ingegeven........En is in tongen taal spreken ook niet iets wat je ingegeven wordt door de Geest..
het fascinerende daarin is dat dat vooral bij Evangelische geloofsgemeenschappen voorkomt, waarom daar wel en bv niet in een strenge refo kerk?
En als ik zo'n tekst van Pieter lees of we op zondagochtend de Geest al aan het werk gezien hebben vraag ik me in alle ernst af wat hij probeert te zeggen....
Ik kan me niet voorstellen dat mensen de meest vreselijke dingen zeggen namens de Geest. Misschien heeft dat ook te maken met je eigen houding naar de evangelische beweging.
En je vraag waarom het niet zo bij de refo-beweging voorkomt, is ook niet helemaal juist, we zien een duidelijke toenadering van beide stromingen. Het verbaast mij, maar in de refo kerken wordt even goed uit opwekking gezongen.
Het zou fijn zijn als je de evangelische gemeentes met hetzelfde respect behandeld zouden kunnen worden als dat men van ons verwacht.


Laatst aangepast door
CHATULIEM368
op dinsdag 27 augustus 2013, 13:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368 (63)





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 12:49
BerichtOnderwerp: Heilige Geest
 
JANS221 schreef:
Ikzelf zie de Geest meer als een onzichtbare scheppende kracht, inspirator, helper of trooster. Iets wat bij God hoort, van God uitgaat. Waar God is, is zijn Geest toch ook? De Geest is toch niet los verkrijgbaar? De Geest is ook niet op te eisen door bepaalde charismatische stromingen, de Geest werkt en waait overal. Het gaat niet (alleen) om iets buitengewoons of bovennatuurlijks, maar de Geest kunnen we ontmoeten en ervaren in onze dagelijkse werkelijkheid, hij is bij ons en woont in ons. Er zijn geen bijzondere geestelijke gaven, maar alle gaven van de Geest zijn bijzonder. Waar liefde is, is God, waar God is, is zijn geest.

Over de geest van God kunnen we al lezen in Genesis, de Geest wordt daar in verband gebracht met de schepping:de Geest van God zweefde over de wateren. Het Hebreeuwse woord voor Geest is ruach. Dit woord betekent wind of adem, de Geest zet aan tot beweging, is scheppend en leven gevend.

En eigenlijk kunnen we God of zijn geest niet definiëren, alleen omschrijven en metaforen gebruiken. Definiëren hoeft en kan niet, ervaren kan wel. En voor een ieder is dat ervaren anders. Dat kan en mag ook!
Een paar dingen vallen me op. Zie jij de Geest als een kracht of als een persoon van de drieëenheid?
Ten tweede: er is ook liefde mogelijk tussen mensen waar God helemaal niet bij aanwezig is. Of zie je elke uiting van liefde meteen ook een uiting van God?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368 (63)





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 12:39
BerichtOnderwerp: Eerst zien dan geloven?
 
Goed, komen we weer op een van mijn stokpaardjes terecht. Waarom denkt men dat de hemel zo fijn is? Als ik de bijbel lees, krijg ik er een heel ongemakkelijk gevoel bij. Je bent volmaakt, maar dat betekent ook saai. Je negatieve karaktertrekjes zijn weg, maar is dat niet het leukste van mensen. Je denkt allemaal hetzelfde, je hoeft niks meer te leren, want je weet het allemaal al. Je hebt nooit meer conflicten.
Waar blijft dan onze identiteit? Lichamelijke intimiteit komt er ook niet meer voor....pffff. Ik moet echt geloven dat het daar fijn is!!!
o, ja tot slot, ik denk niet dat we in de hemel aan sport doen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM368
op dinsdag 27 augustus 2013, 12:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368 (63)





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 11:45
BerichtOnderwerp: Daten
 
NICKY029 schreef:
Ja lastig! Wat als je haar heel leuk vindt, en het interesseert haar totaal niet?

Maar hoe doe je dat dan nu?
tja, waneer vind je iemand leuk? Ik zou het als een gemis ervaren als we op dit punt niet gelijkwaardig waren. En alleen met haar praten over dagelijkse dingen stompt ook weer af vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368 (63)





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 11:10
BerichtOnderwerp: Barbecue middag 8 september in Friesland
 
GEPKE170 schreef:
Hallo Iedereen,

Het lijkt ons (Annet en Gepke) leuk om ook eens iets in het Noorden te organiseren.
We hebben gekozen voor een barbecue waar we onder het genot van een hapje en een drankje elkaar op een ontspannen manier kunnen ontmoeten.

Welkom. Iedereen, je mag ook iemand meenemen die geen lid is.
Wanneer. 8 september vanaf 12.00 uur
Waar. Harkema ( bij Drachten)
Kosten. 10 tot 15 euro

Graag opgeven voor 1 september bij Gepke

We hopen op een grote groep.

Annet (Janet) en Gepke
Lijkt me erg leuk toe, ik kom ook. In het verleden hebben wij een groepje noordelingen gehad die elkaar regelmatig bezochten. Het zou leuk zijn als we weer zoiets tot stand kunnen brengen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368 (63)





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 11:03
BerichtOnderwerp: geloof
 
De laatste maanden ben ik weer eens aan de slag gegaan met het Grieks en Hebreeuws. En iedere keer blijkt weer dat de tekst veel meer inhoud heeft dan zo op het eerste gezicht gedacht wordt.
Voordat ik helemaal losga, eerst een schot voor de boeg...

Ik wil het eens over geloof hebben. Wat betekent geloven voor jou? Hoe geef je dat vorm in je dagelijks leven? En hoe bepalend is het bij keuzes in je leven?


Laatst aangepast door
CHATULIEM368
op dinsdag 27 augustus 2013, 11:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368 (63)





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 10:50
BerichtOnderwerp: Het Nieuwsch hoekje
 
JOL252 schreef:
Ik heb leesvoer voor deze man: vrouwen zijn gewoon beter.. van Ute Ehrhardt.
ff serieus, als je een nieuwe relatie krijgt, wat verwacht je dan van een man? Ik denk dat het weinig aantrekkelijk is voor een man in zo'n relatie te stappen. Ik zou me in elk geval een marionet voelen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368 (63)





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 10:36
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag
 
Dit wordt een heel beroerde dag voor mij. Gisteren heb ik contact gehad met de dierenarts en we zijn tot de conclusie gekomen dat mijn hond vandaag een spuitje krijgt. Ze is twaalf jaar en heeft blaaskanker.

Laatst aangepast door
CHATULIEM368
op dinsdag 27 augustus 2013, 10:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM368
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5
Pagina 5 van 5