| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 00:17
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | Ik hou de uitslag graag even voor mezelf.  |
Ik had een score van 71 %
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 00:20
|
|
|
|
| IMRE695 schreef: | Hij vond wel meer steden leuk: Jaffa, Rome, Wenen, Madrid, Moskou...
Hij is zelfs een keer in Amsterdam geweest. Ja, daar kijk je van op, hè! |
En in de Vlist, een heel klein dorpje in de Krimpernerwaard. Daar staat noch een monument van hem.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HARALD285
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 00:23
|
|
|
|
| ARJAN007 schreef: | De grondstof voor de kerncentrales is ook niet oneindig..... Misschien is kernfusie wel meer een optie als men dat eenmaal goed rendabel heeft kunnen maken. Maar zover is dat nog lang niet.
Kerncentrales kosten zoveel geld, het kost miljarden om een centrale te bouwen en bedrijfsklaar te maken. Waar wil je in deze tijd het geld ervoor vandaan halen?
Kortom: ik vind windenergie en zonne-energie op dit moment de meest aangewezen vormen van energie. Daar kan nog de wisseling zout/brak water aan toegevoegd worden, maar die techniek staat blijkbaar nog in de kinderschoenen.
En omdat de energiemaatschappijen heus wel weten dat sommige mensen gaan braken bij de aanblik van een windmolen, gaan ze vele nieuwe windmolens ver uit het zicht in de Noordzee plaatsen. Dat is toch ook prima, chat, dat er windmolens in de Noordzee komen? |
Ja, maar windmolens in zee hebben wel een goed onderhoud nodig, ivm oa roestvorming, daarnaast zijn wind en zonne energie per kilowatt nog altijd het duurst van alle energiebronnen.
Een of een paar kerncentrales in Nederland erbij is een betere oplossing voor de energie behoefte, en ook veel goedkoper per kilowatt dan in elk geval wind en zonne energie. en met de huidige types kerncentrales ook erg veilig, dan houd je enkel de opslag over van kernafval, en daar moet men inderdaad eens een keer goed mee aan de gang voor een langdurige oplossing.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ARIENNEZ498
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 00:38
|
|
|
|
Zing ik gewoon mee met lalalala dat kan ik me kids ook leren
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 00:41
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Zingen? Kan ik me nog afmelden? |
je mag ook op appart kleedje gaan zitten leanne en als t te gortig wordt bel je de boswachter
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 01:15
|
|
|
|
mooi stuk anita, met veel herkenbare punten. maar.... welke man kan dit ooit waar maken??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 01:44
|
|
|
|
Hoezo zingen??
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op woensdag 5 mei 2010, 01:46
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 02:15
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Gewoon even als open vraag: hoe denken we dan over beelden in de katholieke kerk? Ik ben zelf wat traditioneel en om eerlijk te zijn anti-katholiek opgevoed. De kern was: katholieken hebben beelden en knielen daarvoor. Het was dus in strijd met het gebod van gesneden beelden. Ik heb inmiddels wel ontdekt hoe het echt zit maar bovenstaande opvatting was toen nog stevig vertegenwoordigd, mogelijk nog wel, denk ik. De katholieke kerk is rijk aan symboliek en aan handelingen met een symbolische betekenis. De huidige katholiek is bewust met geloof en liturgie bezig, is mijn indruk. Eerlijk gezegd hou ik er ook wel van om naar een Latijnse mis te gaan en de hele liturgie vind ik rijk en heerlijk rustgevend. Honderden miljoenen Christenen ervaren en beleven in deze kerk hun geloof. Er hangen beeltenissen van Christus en Maria met name maar deze beelden worden zeker niet als (af-)goden aanbeden.
Hoe verhoudt zich dit dan in de discussie zoals die tot nu toe gevoerd is? Ik ervaar dat ik, ook als behoorlijk gereformeerd opgevoed jongetje, nooit zie dat er van enige aanbidding van een beeld sprake is. Katholieke pastores bevestigen dit ook. Veel protestanten echter hebben dit lang voor waar aangenomen.....
Thomas, die graag naar gregoriaanse muziek luistert. |
als voormalig rk wil ik hier wel even op reageren;als kind wisten we niet beter dat door de beelden en raamschilderingen ons eraan moesten herinneren hoe leerden enhet christelijk leven was en wat oa die zogezegde heiligen voor de mensen gedaan hadden. helaas werd ons toen ook geleerd die beelden (afbeeldingen van zogezegde heiligen)alsook het mariabeeld als zijnde de moeder van Jezus te aanbidden.we moesten dan bv idd voor deze afbeeldingen knielen en bidden en hen (de persoon waar ze voor stonden)de dingen in gebed te vragen ipv dat men direct aan Jezus vroeg alhoewel ons ook geleerd werdt om aan God te vragen(bidden)ook vele kaarsjes werden voor de beelden gebrand als offer en dank voor verhoring. ik schrijf het een beetje simpistisch neer maar het rk geloof wat ik van huisuit leerde ging hier best diep in.evenals de dwang om naar de kerkdiensten te moeten;gewoon omdat dat zo hoorde. na deze strenge rk opvoeding heb ik mij dan ook toedertijd van het geloof en tevens God afgekeerd en ging het zg vrije leven in alles kon en mocht etc. later kwam ik tot geloof via een pinkstergemeente en leerde vandaaruit ook de bijbel kennen.een totale ommekeer in mijn leven en mede door hetgene wat in Gods woord te lezen is over afgodsbeelden en u geen gesneden beelden te maken kreeg ik een nog grotere aversie tegen de rk kerk.ik kreeg zelfs de neiging om de beeldje die bij mijn ouders in huis stonden aan diggelen te smijten(nooit gedaan uit respect voor m'n ouders,wel vele malen de kaarsjes stiekum uitgeblazen)later is dit zeker gerelativeerd en nu weet ik dat ondanks hun andere kijk hierop er best veel echt gelovige rk mensen zijn maar ben ik ervan overtuigd dat men nog veel in geloofsbeleving mist omdat ik heb mogen ervaren dat geloven veel dieper gaat,door t woord van God. vanwege mijn aversie stuurden mijn ouders mij in gesprek met een pater en ik stelde hem uiteraard veel vragen mbt de beelden ed hij antwoorden tja de mens wil nu eenmaal iets voor ogen en tastbaars hebben en verwees zelfs daarbij naar het gouden kalf.ik vond dat zeer triest en verwees hem daarbij naar de tekst ;zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven, het is dus bij de rk niet zozeer dat men de beelden zelf aanbid alswel de verpersoonlijking die daarachter zit. ik heb nog steeds veel moeite met kaarsjes branden bij zulke beelden en bloemen zetten etc.gewoon omdat ik vind dat men niet naar die mensen moeten bidden om raad ed maar dat we de genade hebben om zelf rechstreeks tot onze God mogen gaan door Jezus Christus . maw ik vind dat het onbewust in de rk kerk tot afgodsbeelden vevormt wordt en ben er dan dus ook op tegen.
Laatst aangepast door
|
GRACE585
|
op woensdag 5 mei 2010, 02:17
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 08:30
|
|
|
|
je bent niks verplicht toch leanne? wie muziek wil maken doet dat, wie t niet wil, doet het niet; just be yourself...... de hei is groot genoeg toch?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 08:37
|
|
|
|
even een vraag aan de volwassen-dopende-christenen; wat houd het precies in, het opdragen? hoe is het ritueel, en wat is de preciese betekenis? in wezen is dat toch ook dat je je kindje toe mag wijden aan de hemelse Vader? dus qua gevoelswaarde komt het dan toch in de buurt van de kinder-doop?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 08:52
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | En in de Vlist, een heel klein dorpje in de Krimpernerwaard. Daar staat noch een monument van hem. |
Echt waar? Dàt moet ik zien. In het land van Altena, bij het dorp Hank, loopt nog een stukje oude straatweg, onderdeel van de Route Imperial 2 tussen Antwerpen en Amsterdam: de keizer Napoleonweg en de naam Keizersveer.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETER758
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 08:52
|
|
|
|
De laatste tijd ga ik door een moeilijke strijd. De Heere heeft me erbij bepaald om opnieuw weer contact te zoeken met christenen. Daarom en ik weer terug gekomen.
See yah, in de chat!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 08:58
|
|
|
|
| PETER758 schreef: | De laatste tijd ga ik door een moeilijke strijd. De Heere heeft me erbij bepaald om opnieuw weer contact te zoeken met christenen. Daarom en ik weer terug gekomen.
See yah, in de chat! |
We hopen je hier (weer) te kunnen bemoedigen, Peter. Elkaar tot hand en voet te zijn.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 08:59
|
|
|
|
|
Tijd voor een wasbeurt...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 09:07
|
|
|
|
| GRACE585 schreef: | als voormalig rk wil ik hier wel even op reageren;als kind wisten we niet beter dat door de beelden en raamschilderingen ons eraan moesten herinneren hoe leerden enhet christelijk leven was en wat oa die zogezegde heiligen voor de mensen gedaan hadden. helaas werd ons toen ook geleerd die beelden (afbeeldingen van zogezegde heiligen)alsook het mariabeeld als zijnde de moeder van Jezus te aanbidden.we moesten dan bv idd voor deze afbeeldingen knielen en bidden en hen (de persoon waar ze voor stonden)de dingen in gebed te vragen ipv dat men direct aan Jezus vroeg alhoewel ons ook geleerd werdt om aan God te vragen(bidden)ook vele kaarsjes werden voor de beelden gebrand als offer en dank voor verhoring. ik schrijf het een beetje simpistisch neer maar het rk geloof wat ik van huisuit leerde ging hier best diep in.evenals de dwang om naar de kerkdiensten te moeten;gewoon omdat dat zo hoorde. na deze strenge rk opvoeding heb ik mij dan ook toedertijd van het geloof en tevens God afgekeerd en ging het zg vrije leven in alles kon en mocht etc. later kwam ik tot geloof via een pinkstergemeente en leerde vandaaruit ook de bijbel kennen.een totale ommekeer in mijn leven en mede door hetgene wat in Gods woord te lezen is over afgodsbeelden en u geen gesneden beelden te maken kreeg ik een nog grotere aversie tegen de rk kerk.ik kreeg zelfs de neiging om de beeldje die bij mijn ouders in huis stonden aan diggelen te smijten(nooit gedaan uit respect voor m'n ouders,wel vele malen de kaarsjes stiekum uitgeblazen)later is dit zeker gerelativeerd en nu weet ik dat ondanks hun andere kijk hierop er best veel echt gelovige rk mensen zijn maar ben ik ervan overtuigd dat men nog veel in geloofsbeleving mist omdat ik heb mogen ervaren dat geloven veel dieper gaat,door t woord van God. vanwege mijn aversie stuurden mijn ouders mij in gesprek met een pater en ik stelde hem uiteraard veel vragen mbt de beelden ed hij antwoorden tja de mens wil nu eenmaal iets voor ogen en tastbaars hebben en verwees zelfs daarbij naar het gouden kalf.ik vond dat zeer triest en verwees hem daarbij naar de tekst ;zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven, het is dus bij de rk niet zozeer dat men de beelden zelf aanbid alswel de verpersoonlijking die daarachter zit. ik heb nog steeds veel moeite met kaarsjes branden bij zulke beelden en bloemen zetten etc.gewoon omdat ik vind dat men niet naar die mensen moeten bidden om raad ed maar dat we de genade hebben om zelf rechstreeks tot onze God mogen gaan door Jezus Christus . maw ik vind dat het onbewust in de rk kerk tot afgodsbeelden vevormt wordt en ben er dan dus ook op tegen.  |
Grace,
ik lees met grote verbazing je stukje! Als ik in de katholieke kerk kom brand ik altijd een kaarsje en vind het een mooi moment om even stil te staan bij diegene voor wie ik het kaarsje brand....Niets mis mee toch? Ik lees dan ook met verbazing in jou stuk dat jij bij anderen die kaarsjes uitblaast......Als je dat bij mijn kaarsje zou doen had je een probleem denk ik..... Waarom is het zoveel moeite om een andere religie te respecteren ook al is het niet de jouwe? Jij hebt jouw ervaringen daar maar daarom hoeft de katholieke kerk nog niet slecht te zijn en aan afgoderij te doen? Het is niet jouw kerk dat is me wel duidelijk maar respecteer het in ieder geval!
Willemijn
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 09:35
|
|
|
|
| GRACE585 schreef: | het is niet een kwestie van hoelang we hier op aarde leven maar hoe we hier geleefd hebben ,zoals ik al eerder schreef.
|
En de nabestaanden dan? Hebben die dan niet levenslang pijn aan het voortijdig verlies van een dierbare? Krijgen die dan geen schade aan de ziel door wonden die niet te genezen zijn?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 09:39
|
|
|
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 09:53
|
|
|
|
| PETER758 schreef: | De laatste tijd ga ik door een moeilijke strijd. De Heere heeft me erbij bepaald om opnieuw weer contact te zoeken met christenen. Daarom en ik weer terug gekomen.
See yah, in de chat! |
Leuk dat je er weer bent Peter...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEKJES285
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 09:57
|
|
|
|
[quote=JONATHAN890]helemaal mee eens Miek.
Gewoon onder ogen zien, en mekaar bevragen. En open durven zijn naar mekaar. Ook je diepste gedachten vertellen. Je hebt ze beiden en niets is te gek. Weet je wat ik geleerd heb, dat als je open en eerlijk bent, niet eigenlijk te gek is om met mekaar te bespreken. Weet je wat raar is....... als je de dingen die je eigenlijk wilt gaan vertellen op een rare kromme manier gaat proberen duidelijk te maken. Dat gedraai om de uiteindelijke boodschap die je wilt brengen.....ken je dat???[/quote
ja dat ken ik,daarom doe ik dat ook niet meer,dan maar te open al denk ik wel altijd goed na voor ik iets zeg ik flap niet zomaar alles eruit. en wat de ander er dan mee doet is zijn/haar zaak..tenslotte moeten we straks boven voor onze eigen daden verantwoording afleggen...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 09:58
|
|
|
|
| ARJAN007 schreef: | | En de nabestaanden dan? Hebben die dan niet levenslang pijn aan het voortijdig verlies van een dierbare? Krijgen die dan geen schade aan de ziel door wonden die niet te genezen zijn? |
Ja natuurlijk hebben de nabestaanden dan pijn en verdriet, veel zelfs!! Maar wat een troost is het voor hen dan om zeker te weten dat je dierbare nu bij God is, en geen schade aan zijn ziel heeft geleden door afgodsbeelden!! Dat is wat Grace bedoelde, Arjan!!
En diezelfde God is ook bij de nabestaanden, om ze te troosten met Zijn liefde. Wanneer er door zo'n ingrijpend verlies schade wordt geleden en er diepe wonden ontstaan, zijn die door dezelfde God te genezen, wanneer we daar oprecht mee naar hem toe gaan. Wanneer we hem de kans geven om ons te gaan genezen.
Ik vraag me in deze discussie vaak af, waarom moet alles maar goed gevonden worden? Waarom zou je ook maar iets in huis willen hebben waarvan je weet dat het gemaakt is met het doel je van God af te houden. Omdat het zogenaamd ook een weg tot God of liefde of wat dan maar ook is? Waarom niet heel eenvoudig op je knieen en vragen of Jezus in je hart komt!? Lijkt mij de meest gemakkelijke weg....maar voor mensen wel de moeilijkste, want je moet je eigen IK los laten. En dat doet pijn..ai...maar wat krijg je daar een rijkdom voor terug!! Lieve mensen, zie op God en God alleen!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 10:10
|
|
|
|
See yah, in de chat! |
Welkom terug Peter, en ook dat je eerlijk bent. Het is goed om in contact te zijn met broers en zussen van dezelfde VADER.
Mary
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 10:17
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Grace,
ik lees met grote verbazing je stukje! Als ik in de katholieke kerk kom brand ik altijd een kaarsje en vind het een mooi moment om even stil te staan bij diegene voor wie ik het kaarsje brand....Niets mis mee toch? Ik lees dan ook met verbazing in jou stuk dat jij bij anderen die kaarsjes uitblaast......Als je dat bij mijn kaarsje zou doen had je een probleem denk ik..... Waarom is het zoveel moeite om een andere religie te respecteren ook al is het niet de jouwe? Jij hebt jouw ervaringen daar maar daarom hoeft de katholieke kerk nog niet slecht te zijn en aan afgoderij te doen? Het is niet jouw kerk dat is me wel duidelijk maar respecteer het in ieder geval!
Willemijn |
Willemijn, de reden dat jij een kaarsje brandt is een heel andere dan de reden waarom Grace kaarsjes moest branden en kaarsjes stiekem uitblies... Ik begrijp de drang vanuit aversie van Grace en ik kan ook jouw verontwaardiging begrijpen als ze toevallig jouw kaarsje uit zou blazen...
Ik heb ook altijd gedacht dat katholieken de beelden zouden aanbidden, totdat ik een paar jaar geleden in contact kwam met iemand die van harte zijn geloof beleefde binnen de katholieke kerk. We raakten in gesprek, lazen samen stukken uit de Bijbel en kwamen tot de ontdekking dat we in het in heel wat punten best wel met elkaar eens waren. Als ik dat vergelijk met het verhaal van Grace begrijp ik dat er ook binnen de katholieke kerk dus grote verschillen zijn...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIEKE897
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 10:21
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Wie is het?(ik zal het niet doorvertellen hoor,als je zn naam hier neerzet ) |
.........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|