| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 09:42
|
|
|
|
De laatste tijd begint me op te vallen, dat er veel mensen zijn die hun eigen ervaringen als norm gaan stellen voor wat ze wel en wat ze niet doen. En ik geloof dat daar een heel groot gevaar in schuilt. Want niet alles wat je meemaakt is uniek, en waarom zou jij dan zo'n bijzonder standpunt mogen hebben. Het is buitengewoon lastig voor een nieuwe partner, want hij/zij wordt voortdurend geconfronteerd met die ervaringen, terwijl hij/zij er niet bij was of hij/zij er niks aan kan doen.
Voorbeelden: je partner is vreemd gegaan. Wil dat nu zeggen dat elke partner zo is? Wil dat dan zeggen dat je niemand meer kunt vertrouwen? Dat elk persoon uit is op seks? Toch wordt iedere nieuwe ervaring bekeken met de bril van vroegere ervaringen. Omdat je toen zo handelde of dat je toen dit meemaakte, zal het in de toekomst ook wel weer zo gaan. Hoe vaak en hoe veel worden je eigen ervaringen niet tot norm verheven voor jezelf en in hoeverre is dat goed? Volgens mij moet ons handelen gebaseerd zijn op een andere norm, de norm van Gods Woord, maar in hoeverre verdringt de norm van je eigen ervaringen niet deze norm? En denk je dat je in je eigen persoonlijke situatie niet naar de norm van de Bijbel hoeft te luisteren? Ik bedoel: omdat je partner jou dit aangedaan heeft, hoef je hem niet te vergeven....alsof jouw ervaringen zo uniek zijn. Helaas maken mensen vaak hetzelfde mee. En voor iedereen gelden dezelfde normen. Ons leven is niet zo uitzonderlijk dat daar een uitzondering voor mogelijk is...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 10:09
|
|
|
|
| EGGIE989 schreef: | Ik krijg er niet aleen een punthoofd van maar wordt er ook enorm simpel van.
Ik herken het wel maar dan meer "ik zoek iemand om alles mee te delen maar wil eigenlijk niet meer of wel of toch niet, misschien wel, vorige week wel nu even niet enz"
Maar volgens het profiel "enorm op zoek naar een vaste relatie".  |
Heel herkenbaar, ook ik hinkte steeds van de ene op de andere been. En toch mag ik nu een hele lieve vriend hebben. En hij kwam op een moment dat ik er niet meer zoveel mee bezig was, maar meer met andere leuke contacten hier. Op een moment dat ik er niet op bedacht was.
Geef het over, laat het gaan en laat alles over je heen komen. Je zult van God krijgen dat wat je nodig hebt, alleen niet op onze tijd, maar op Zijn tijd.
José
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNELIES144
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 10:16
|
|
|
|
????????????????????????????????????
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 10:19
|
|
|
|
@Thomas
als 'parce-que' het enige foutje was, schrijf ik toch niet zo heel gek, na 25 jaar na mijn examen Frans op de MAVO.
en een Saab Turbo X? Google!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 10:47
|
|
|
|
@LISA: een mooi getuigenis zegt men dan. Hoewel, wat zou een lelijk getuigenis eigenlijk zijn??? Je hebt gewoon gedaan wat God van je vroeg, en de bevrijding ervan mogen ervaren...Het ondersteunt het doel en het belang van de doop. In mijn ogen is de doop het teken van bevrijding..Wat vind jij daarvan. In mijn ogen vervangt de kinderdoop niet de geloofsdoop, wat is jouw mening hierover...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 10:50
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Heel herkenbaar, ook ik hinkte steeds van de ene op de andere been. En toch mag ik nu een hele lieve vriend hebben. En hij kwam op een moment dat ik er niet meer zoveel mee bezig was, maar meer met andere leuke contacten hier. Op een moment dat ik er niet op bedacht was.
Geef het over, laat het gaan en laat alles over je heen komen. Je zult van God krijgen dat wat je nodig hebt, alleen niet op onze tijd, maar op Zijn tijd.
José |
heel mooi Josina, en het is ook heel bemoedigend!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 10:51
|
|
|
|
| MARY052 schreef: | Mijn mooiste moment was gisteravond toen we te horen kregen dat het meisje wat ik tijdelijk opvang terecht kan in een fantastisch gezin!! (en ook nog dichtbij mij in de buurt!!) |
Fijn Mary, wist dat meisje dat de opvang bij jou tijdelijk was? vindt je het ook niet moeilijk om ze dan af te staan? ik zou er mij aan hechten denk ik!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 10:56
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | | mijn broer ligt terug op intensieve zorgen.......... |
Meis, wat een schrik! Inmiddels een dag verder, hoe gaat het nu?
Ik zal voor jullie bidden! Heel veel sterkte!
José
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 10:58
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | heel mooi Josina, en het is ook heel bemoedigend! |
Dank je wel!
Hoe gaat het bij jullie nu?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 11:03
|
|
|
|
dank allen met jullie steun, complicaties en plots sta je daar zelf zo machteloos omdat je beseft dat het nog altijd verkeerd kan aflopen! en toch moeten we ons sterk houden
Laatst aangepast door
|
MARYLIEN613
|
op donderdag 17 februari 2011, 18:56
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 11:21
|
|
|
|
Lisa, een hele mooie getuigenis!
ik kan mij er een klein beetje in herkennen, als kind gedoopt, kerkelijk opgevoed doch "zonder" bijbel, later niet praktiserend, nog later op zoek, tot bekering gekomen maar zonder een kerk te hebben waar ik ècht thuis was, en nu sedert enkele maanden ook mijn plaats gevonden in de evangelische kerk. Sta nog niet zo ver als jij, ik ken de bijbel nog niet zooo goed, maar ergens kan jij de dingen zo goed verwoorden zoals ik ze soms voel.
Je getuigenis doet deugd!
Laatst aangepast door
|
MARYLIEN613
|
op donderdag 17 februari 2011, 11:22
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 11:24
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | pour moi, c'est impossible d'y être au 21 Mai, par-ce que je suis en vacance en France, près du Lac du Der-Chantecoq, óu on a organisé un meeting des Saab Turbo X. je penserai à vous (quand j'ai du temps et quand je n'ai oublié)
Hannah, vertaal jij dit effe voor de anderen?  | even vals spelen........
someone else did it for me, saappie; you know I don't like that language
dank je thomas..... 
en visser; opgeven voor de picknick kan nog even niet; als er verschillende lijsten door elkaar gaan lopen wordt het allemaal zo verwarrend.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op donderdag 17 februari 2011, 11:29
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 11:42
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | @LISA: een mooi getuigenis zegt men dan. Hoewel, wat zou een lelijk getuigenis eigenlijk zijn??? Je hebt gewoon gedaan wat God van je vroeg, en de bevrijding ervan mogen ervaren...Het ondersteunt het doel en het belang van de doop. In mijn ogen is de doop het teken van bevrijding..Wat vind jij daarvan. In mijn ogen vervangt de kinderdoop niet de geloofsdoop, wat is jouw mening hierover... |
De kinderdoop is geen geloofsdoop,maar een verbondsdoop.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 11:42
|
|
|
|
| HERMANDV978 schreef: | ik ben nieuw op cm maar heb deze discussie met belangstelling zitten lezen. persoonlijk zie ik geen kwaad ik sex voor het huwelijk als het maar binnen een vaste relatie en niet om de sex maar als uiting van de liefde die je voor elkaar voelt. maar nu een gekke vraag ik zie veel bijbel teksten en verwijzingen naar de bijbel over het huwelijk???? het huwelijk zoals wij het kennen is niet bijbels maar een aantal regels die vanaf de 13 de eeuw pas in gebruik kwamen in dekatholieke kerk en nog later in de protestantse kerken , het burgelijk huwelijk bestaat pas sinds 1580. Wat is het huwelijk nu volgens de bijbel? mijn mening is dat dat de relatie tussen man en vrouw en dan toch weer niet zoals in de bijbel de liefde komt vanzelf maar de liefde als basis. dat je die relatie in een kerkgemeenschap wil laten zegenen .... natuurlijk doe je dat, tenminste dat zou ik doen maar zonder te trouwen in het gemeente huis kan je je relatie ook laten zegenen.
dit wil niet zeggen dat ik tegen het huwelijk ben, zeker niet |
De huwelijksvoltrekking heeft haar definitieve vorm pas gekregen in dat jaartal. Maar de principes van deze huwelijksvoltrekking zijn bijbels en het huwelijk als zodanig is door God ingesteld. Die principes waren al zichtbaar in Genesis en spelen een belangrijke rol in de bijbel. In jouw ogen is samenwonen voldoende, in mijn ogen niet. Als je je niet durft te binden aan de ander, als je geen zegen over je relatie durft te vragen, als je niet tegenover anderen wilt getuigen dat je bij elkaar hoort en niet meer bij elkaar weggaat, als je dat niet durft te bevestigen met een handtekening, dan is seks in mijn ogen zonde...want dan blijkt dat je eigenlijk helemaal niet zo zeker bent van je relatie als je doet geloven.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 17 februari 2011, 11:47
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 11:45
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | even vals spelen........
someone else did it for me, saappie; you know I don't like that language
dank je thomas..... 
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 12:24
|
|
|
|
we willen dus op zaterdag 16 april voor de vijfde keer gaan picknicken; weer verzamelen rond twaalf uur. bij de schaapskooi tegenover restaurant "juffrouw Tok" rijd je langs de schaapskooi het zandpad op richting heide; hetzelfde plekje naast het zandpad.
je kunt het zandpad gewoon uitrijden met de auto, er is daar een parkeerplaats. mocht je nog andere plannen hebben op die dag, dan kun je dus gerust iets later komen of iets eerder weggaan. om een indruk te geven hoelang de picknick duurt; de vorige keren waren de eersten er rond 11 uur, en gingen de laatsten weg rond half acht.
voor degenen die nog niet mee zijn geweest; meer info over route en locatie vind je in een bericht van mariska......inclusief foto van het restaurant, ik dacht op pagina 48 van een ander picknick-topic.
ieder neemt weer eigen eten en drinken mee en we houden hetzelfde schema aan, alleen de datum is anders.....
willen degenen die meegaan een prikbord-berichtje op hun profiel plaatsen, en ook anderen uitnodigen waarmee zij contact hebben? hoe meer zielen, hoe meer vreugd!!
mocht je ook plannen hebben om mee te gaan, dan zou ik je reactie liever via t forum lezen dan via de mail (ik heb het te druk nl om iedereen keurig terug te mailen, en dan heb ik alle info bij elkaar, werkt een stuk handiger!!)
een tip; mocht je abonnement aflopen, dan schijnt het mogelijk te zijn, om het forum te volgen, zonder lid te zijn!! je zoekt op google gewoon op google "christianmatch picknicken ede", en dan kom je op dit bericht uit.
even voor alle duidelijkheid een herhaling van de afspraken die we onderling hebben gemaakt; - er kunnen foto's worden gemaakt, maar deze worden niet op christianmatch geplaatst zonder nadrukkelijke toestemming van iedereen die (op de achtergrond van) de foto te zien is. - van alcoholische dranken worden na de picknick thuis weer genoten.
ik hoop op een stapel aanmeldingen, en hoop jullie die zaterdag weer gezellig te zien; tot dan..........
voorlopig hopen mee te gaan;
hannah810, 38 jaar met pleegdochter van 5 simone 40 jaar en kind 11 jaar* arjanne 40 jaar?* gerda 51 jaar* marianne129, 49 jaar evt met kinderen angelique327, 50 jaar susannah475, 45 jaar jomali106, 43 jaar met kinderen van 11 en 13 jaar Joëlle246, 52 jaar Sweetlady, sweets 40er Miekjes285 42 jaar Erika129 36 jaar trijnie671 49 jaar annette965 50 jaar irene200 57 jaar Sofie807 Imke917, 54 jaar (onder voorbehoud) esther279 32 jaar met kind lydia739 dinie968 52 jaar loretta033 54 jaar kersje453 49 jaar xabia794 met dochter van 11 en belgische smiley* dayspring826 caarolien... 52 jaar brecht936 63 jaar met introducees ingrid800 39 jaar met drie kinderen gerlyn320 37 jaar marieke897 met kids (onder voorbehoud) Marian096 48 jaar jasmyn704 met zoon (leeftijd?) linda610 met twee dochters (leeftijd?) carien982 31 jaar wilma729 45 jaar Aatje057 47 jaar
mar907, 48 jaar waarschijnlijk met dochter van 17 crossroad317 henduk729, 40 jaar met intro* pimpernel883, 44 jaar benny340 45 jaar jozua159 48 jaar leonard480, 43 jaar, evt met vriend Billy701 48 jaar eggie949 34 jaar gert182 42 jaar, met zoon van 15 herman388, 48 jaar marcowaal200 40 jaar bob582 32 jaar searching 40 jaar bartje734 51 jaar johannes774 49 jaar roseve569 50 jaar timo194 25 jaar joelbax 24 jaar mydestany349 32 jaar, evt met dochter gibby159 65 jaar winnetou276 35 jaar hannes469 42 jaar hermandv978 45 jaar willem591 64 jaar maded321 46 jaar robert118 43 jaar arjo182 49 jaar dirkie395 39 jaar met twee kinderen (16 en 18 jaar?) marsjg370 jves252 35 jaar
34 dames en 31 heren
t wordt steeds gezelliger; de heide is nog groot genoeg.......... han het er zin an!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 12:26
|
|
|
|
Hoi CM-strandwandelaars,
Missen jullie zeelucht en strand? Zullen we weer gaan doen dit jaar? Lijkt me wel goed idee. Vorig jaar hebben we in Noorwijk gelopen en dit jaar gaan we naar Katwijk aan Zee. Speciaal voor christelijke wandelaars in "christelijke" badplaats. Daar is ruim parkeerplaats bij Boulevard tegenover de vuurtoren, Nu gaan we in voorjaar en wel op zaterdag 14 mei vanaf 12.00 uur We verzamelen bij de parkeerplaats rond half 12.30 uur Of jullie mee willen, hoor ik graag van jullie
Groetjes
Herman388 =============================================== Deelnemers:
Angelique327 Alous961 Miekjes285 Marian096 Lisa610 o.v. Aatje057
Herman388 Leonard480 Benny340 Pimpernel883 Henk546
Laatst aangepast door
|
HERMAN388
|
op donderdag 17 februari 2011, 12:28
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TRIJNIE671
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 12:57
|
|
|
|
Hey Wadriaan , Gefeliciteerd met je verjaardag , wens jou een hele fijne dag toe .
liefs uut Grunn
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 13:11
|
|
|
|
Hoi Wadriaan,
Gefeliciteerd met je dubbele 5, dus de 11e lustrum fijne dag verder bij je thuis
doei Herman en Marian
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 13:12
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | ik heb het boek "ontmoeting in jeruzalem" gekregen van Zinga; geschreven door derrek prince prachtig mooi!! |
inderdaad een mooi boek en een bijzonder verhaal... "God en je partnerkeuze" heb ik ook gelezen van hem. Momenteel lees ik het boek van dezelfde schrijver "man en vader"...
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op donderdag 17 februari 2011, 13:17
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 13:18
|
|
|
|
| SOFIE807 schreef: | hahaha , wordt voelen dan  |
Je krijgt de groeten van ijsmanneke Sofie Je kent hem zeker wel
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 13:33
|
|
|
|
DAT DE ZON SCHEEN!!!!!
DAT HET AL WEEKEIND IS VOOR ME!!!!
DAT ER 2 ZONEN KOMEN DIT WEEKEIND...
DAT DE ZORGEN WEER EVEN NAAR DE ACHTERGROND ZIJN VERSCHOVEN!!!!
OMDAT IK LEVEN MAG!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 13:33
|
|
|
|
| NISHA834 schreef: | Sex voor het huwelijk:
Lees de Heidelbergse Catechismus:
ZONDAG 41 Vr.108. Wat leert ons het zevende gebod? Antw. Dat alle onkuisheid van God vervloekt is a, en dat wij daarom, haar van harte vijand zijnde b, kuis en ingetogen leven moeten c, hetzij in den heiligen huwelijken staat of daarbuiten d.
a Le 18:28 b Ju 1:23 c 1Th 4:3-5 d Heb 13:4 1Co 7:7
Vr.109. Verbiedt God in dit gebod niet meer dan echtbreken en dergelijke schandelijkheden? Antw. Dewijl ons lichaam en ziel tempelen des Heiligen Geestes zijn, zo wil Hij, dat wij ze beide zuiver en heilig bewaren; daarom verbiedt Hij alle onkuise daden, gebaren, woorden a, gedachten, lusten b, en wat den mens daartoe trekken kan c.
a Eph 5:3,4 1Co 6:18,19 b Mt 5:27,28 c Eph 5:18 1Co 15:33 |
Misschien is het al eens voorbij gekomen in dit topic (ik heb nog niet alles gelezen...). Maar goed, maakt niet uit. Toch maar even die Bijbelverzen met een kleine toelichting op hoe ik die heb gelezen (speciaal voor Chat ff uit de NBV)
a Le 18:28 anders zal het land jullie uitbraken, omdat jullie het verontreinigen zoals het volk dat er voor jullie tijd woonde werd uitgebraakt.. mmm…. Slaat niet op seks voor het huwelijk. Datzelfde geldt overigens voor heel Leviticus 18: dit beschrijft allerhande seksuele zonden c.q. onreinheid, maar over seks voor het huwelijk wordt hier niet gesproken.
b Ju 1:23 En red anderen door hen aan het vuur te ontrukken. Uw medelijden met nog weer anderen moet gepaard gaan met vrees; verafschuw zelfs de kleren die zij met hun lichaam bezoedeld hebben.
Sorry.. zie ook niets in de brief van Judas staan waarin letterlijk wordt aangegeven dat seks voor het huwelijk zondig is. Deze brief beslaat een waarschuwing tegen onbetrouwbare mensen “die de genade van onze God gebruiken als voorwendsel voor losbandigheid en die onze enige meester en Heer, Jezus Christus, verloochenen.” Nou kun je dat natuurlijk op meerdere manieren uitleggen, zeker als het gaat over seks voor het huwelijk… Maar als je de letterlijke tekst pakt staat er dus niet dat seks voor het huwelijk zondig is.
1Th 4:3-5 (plus vers 2 anders loopt het niet..) Ze worden hiertoe aangezet door huichelachtige leugenaard, die hun eigen geweten hebben dichtgeschroeid, die het huwelijk verbieden en het dwingen tot onthouding van voedsel, dat God geschapen heeft om door de gelovigen, die de waarheid kennen, onder dankzegging te worden gegeten. Opnieuw: hierin wordt niet gesproken over seks voor het huwelijk. De aanwijzigen die Paulus Timoteüs in dit Bijbelgedeelte geeft betreffen aanwijzingen voor de gemeente, doordat er blijkbaar in de gemeente zijn die een dwaalleer verkondigen door te stellen dat bepaalde zaken niet zouden mogen (trouwen, eten van bepaalde dingen), terwijl Paulus stelt dat christenen wel mogen trouwen en alles mogen eten, omdat alles wat God geschapen heeft goed is.
d Heb 13:4 Houd het huwelijk in ere, in alle omstandigheden, en houdt het echtelijke bed zuiver, want overspeligen en echtbrekers zal God veroordelen. Als je deze tekst letterlijk leest, wordt hier gesproken over seks na het huwelijk en niet op seks voor het huwelijk.
1 Co 7:7 Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze en de ander die. Paulus doelt hierin op het feit dat hij zelf niet getrouwd was. Even later stelt hij dat weduwen en wezen beter alleen kunnen blijven zoals hij. Maar wanneer ze dat niet kunnen opbrengen, dan moeten ze trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte. Dit laatste stukje wordt vaak toegepast op het thema seks voor het huwelijk. Maar wat is begeerte? Hebben we het hier over het begeren van seks… of zou het zo kunnen zijn dat het gaat over het begeren van een partner. Als je de complete tekst pakt en niet alleen een klein stukje, zegt Paulus in feite dat mensen alleen moeten blijven, maar dat ze moeten trouwen als zij dat niet kunnen opbrengen. Kortom: gaat ook niet over seks over het huwelijk, want daar wordt in letterlijke zin niets over gezegd.
Eph 5:3,4 Laat er bij u geen sprake zijn van ontucht en zedeloosheid, of van hebzucht. Deze dingen horen niet bij heiligen. Ook dubbelzinnige, oppervlakkige en platvloerse taal is ongepast – spreek liever woorden van dank. Sorry, opnieuw geen Bijbelverzen waarin letterlijk wordt gezegd dat seks voor het huwelijk niet mag. Want wat is ontucht en zedeloosheid volgens de Bijbel. Moeten we daarvoor niet terug naar Leviticus 18? En in dat geval: zie mijn eerdere opmerking daarbij…
1Co 6:18,19 Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die de mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam. Ik ga mezelf niet herhalen: er wordt hier gesproken over ontucht, dus zie mijn opmerking bij Efeziërs 5: 3,4 en Leviticus 18:
Mt 5:27,28 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: Pleeg geen overspel. En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. Ook hier gaat het niet over seks voor het huwelijk. Van overspel is sprake als je seks hebt met een ander terwijl je een partner hebt. En jongens.. volgens mij mogen jullie best genieten van het kijken naar een mooie vrouw hoor (doen wij ook als wij naar jullie kijken ha ha ha). Ook hier geldt: overspel kun je alleen plegen als je een partner hebt. Let daarbij ook op het feit dat er niet alleen wordt gesproken over kijken, maar juist ook over begeren. Denk dat dit wat hier bedoeld wordt iets verder gaat dan alleen de gedachte… “mmm daar zou ik wel eens een beschuitje mee willen eten.” Volgens mij gaat het veel meer om wat je vervolgens met die gedachte doet.. Ga je daar verder over fantaseren, dan loop je een grote kans dat het doorwerkt in de relatie met je partner en vergroot het de kans op overspel.
Eph 5:18 Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen. Opnieuw: dit is geen tekst waarin seks voor het huwelijk letterlijk wordt afgewezen. Er wordt niet concreet gemaakt om welke uitspattingen het gaat. En voor iedereen die denkt dat hij / zij dat glaasje wijn nu helemaal moet afzweren: Jezus dronk ook wijn, hij maakte het zelfs van water… Het gaat hier dan ook niet om een glaasje wijn voor de gezelligheid, maar juist om het feit dat iemand zich niet zodanig klem moet zuipen dat hij/zij niet meer weet wat hij/zij doet.
1 Co 15:33 Maar vergis u niet, slecht gezelschap bederft goede zeden. Ook hier wordt niet gezegd dat seks voor het huwelijk niet mag.
Dus tja… puur op de Bijbelverzen waar in de Heidelbergse Catechismus kom je in mijn ogen niet verder met een antwoord op de vraag of seks voor het huwelijk mag of niet. Ben nog steeds aan het zoeken naar een tekst in de Bijbel waaruit letterlijk blijkt dat seks na het huwelijk niet mag. En ff voor de duidelijkheid: dit zegt dus helemaal niets over hoe ik hier zelf over denk en wat ik wel of niet zou willen. Het is puur even een toelichting op de Bijbelverzen die genoemd worden in de Heidelbergse Catechismus, waar ik op dit moment dus even helemaal geen antwoord op de vraag "mag seks voor het huwelijk" in kan vinden...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 14:01
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Misschien is het al eens voorbij gekomen in dit topic (ik heb nog niet alles gelezen...). Maar goed, maakt niet uit. Toch maar even die Bijbelverzen met een kleine toelichting op hoe ik die heb gelezen (speciaal voor Chat ff uit de NBV)
a Le 18:28 anders zal het land jullie uitbraken, omdat jullie het verontreinigen zoals het volk dat er voor jullie tijd woonde werd uitgebraakt.. mmm…. Slaat niet op seks voor het huwelijk. Datzelfde geldt overigens voor heel Leviticus 18: dit beschrijft allerhande seksuele zonden c.q. onreinheid, maar over seks voor het huwelijk wordt hier niet gesproken.
b Ju 1:23 En red anderen door hen aan het vuur te ontrukken. Uw medelijden met nog weer anderen moet gepaard gaan met vrees; verafschuw zelfs de kleren die zij met hun lichaam bezoedeld hebben.
Sorry.. zie ook niets in de brief van Judas staan waarin letterlijk wordt aangegeven dat seks voor het huwelijk zondig is. Deze brief beslaat een waarschuwing tegen onbetrouwbare mensen “die de genade van onze God gebruiken als voorwendsel voor losbandigheid en die onze enige meester en Heer, Jezus Christus, verloochenen.” Nou kun je dat natuurlijk op meerdere manieren uitleggen, zeker als het gaat over seks voor het huwelijk… Maar als je de letterlijke tekst pakt staat er dus niet dat seks voor het huwelijk zondig is.
1Th 4:3-5 (plus vers 2 anders loopt het niet..) Ze worden hiertoe aangezet door huichelachtige leugenaard, die hun eigen geweten hebben dichtgeschroeid, die het huwelijk verbieden en het dwingen tot onthouding van voedsel, dat God geschapen heeft om door de gelovigen, die de waarheid kennen, onder dankzegging te worden gegeten. Opnieuw: hierin wordt niet gesproken over seks voor het huwelijk. De aanwijzigen die Paulus Timoteüs in dit Bijbelgedeelte geeft betreffen aanwijzingen voor de gemeente, doordat er blijkbaar in de gemeente zijn die een dwaalleer verkondigen door te stellen dat bepaalde zaken niet zouden mogen (trouwen, eten van bepaalde dingen), terwijl Paulus stelt dat christenen wel mogen trouwen en alles mogen eten, omdat alles wat God geschapen heeft goed is.
d Heb 13:4 Houd het huwelijk in ere, in alle omstandigheden, en houdt het echtelijke bed zuiver, want overspeligen en echtbrekers zal God veroordelen. Als je deze tekst letterlijk leest, wordt hier gesproken over seks na het huwelijk en niet op seks voor het huwelijk.
1 Co 7:7 Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze en de ander die. Paulus doelt hierin op het feit dat hij zelf niet getrouwd was. Even later stelt hij dat weduwen en wezen beter alleen kunnen blijven zoals hij. Maar wanneer ze dat niet kunnen opbrengen, dan moeten ze trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte. Dit laatste stukje wordt vaak toegepast op het thema seks voor het huwelijk. Maar wat is begeerte? Hebben we het hier over het begeren van seks… of zou het zo kunnen zijn dat het gaat over het begeren van een partner. Als je de complete tekst pakt en niet alleen een klein stukje, zegt Paulus in feite dat mensen alleen moeten blijven, maar dat ze moeten trouwen als zij dat niet kunnen opbrengen. Kortom: gaat ook niet over seks over het huwelijk, want daar wordt in letterlijke zin niets over gezegd.
Eph 5:3,4 Laat er bij u geen sprake zijn van ontucht en zedeloosheid, of van hebzucht. Deze dingen horen niet bij heiligen. Ook dubbelzinnige, oppervlakkige en platvloerse taal is ongepast – spreek liever woorden van dank. Sorry, opnieuw geen Bijbelverzen waarin letterlijk wordt gezegd dat seks voor het huwelijk niet mag. Want wat is ontucht en zedeloosheid volgens de Bijbel. Moeten we daarvoor niet terug naar Leviticus 18? En in dat geval: zie mijn eerdere opmerking daarbij…
1Co 6:18,19 Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die de mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam. Ik ga mezelf niet herhalen: er wordt hier gesproken over ontucht, dus zie mijn opmerking bij Efeziërs 5: 3,4 en Leviticus 18:
Mt 5:27,28 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: Pleeg geen overspel. En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. Ook hier gaat het niet over seks voor het huwelijk. Van overspel is sprake als je seks hebt met een ander terwijl je een partner hebt. En jongens.. volgens mij mogen jullie best genieten van het kijken naar een mooie vrouw hoor (doen wij ook als wij naar jullie kijken ha ha ha). Ook hier geldt: overspel kun je alleen plegen als je een partner hebt. Let daarbij ook op het feit dat er niet alleen wordt gesproken over kijken, maar juist ook over begeren. Denk dat dit wat hier bedoeld wordt iets verder gaat dan alleen de gedachte… “mmm daar zou ik wel eens een beschuitje mee willen eten.” Volgens mij gaat het veel meer om wat je vervolgens met die gedachte doet.. Ga je daar verder over fantaseren, dan loop je een grote kans dat het doorwerkt in de relatie met je partner en vergroot het de kans op overspel.
Eph 5:18 Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen. Opnieuw: dit is geen tekst waarin seks voor het huwelijk letterlijk wordt afgewezen. Er wordt niet concreet gemaakt om welke uitspattingen het gaat. En voor iedereen die denkt dat hij / zij dat glaasje wijn nu helemaal moet afzweren: Jezus dronk ook wijn, hij maakte het zelfs van water… Het gaat hier dan ook niet om een glaasje wijn voor de gezelligheid, maar juist om het feit dat iemand zich niet zodanig klem moet zuipen dat hij/zij niet meer weet wat hij/zij doet.
1 Co 15:33 Maar vergis u niet, slecht gezelschap bederft goede zeden. Ook hier wordt niet gezegd dat seks voor het huwelijk niet mag.
Dus tja… puur op de Bijbelverzen waar in de Heidelbergse Catechismus kom je in mijn ogen niet verder met een antwoord op de vraag of seks voor het huwelijk mag of niet. Ben nog steeds aan het zoeken naar een tekst in de Bijbel waaruit letterlijk blijkt dat seks na het huwelijk niet mag. En ff voor de duidelijkheid: dit zegt dus helemaal niets over hoe ik hier zelf over denk en wat ik wel of niet zou willen. Het is puur even een toelichting op de Bijbelverzen die genoemd worden in de Heidelbergse Catechismus, waar ik op dit moment dus even helemaal geen antwoord op de vraag "mag seks voor het huwelijk" in kan vinden... |
Goed zo Lisa !! Ik vind het mooi om te zien dat je de dingen ook toetst...! Ik vind het zelf een valkuil die Heidelbergse Catechismus, omdat als je als kind dat hoort denkt dat het gelijk is aan de bijbel en dat is het vind ik niet. Ik vind het te gemakkelijk om de 'zondagen' gewoon maar voor waar aan te nemen. ook de H.C. moet je toetsen of het wel waar is.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 14:28
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | @Thomas
als 'parce-que' het enige foutje was, schrijf ik toch niet zo heel gek, na 25 jaar na mijn examen Frans op de MAVO.
en een Saab Turbo X? Google!  |
Een negen en een half he. Het door mij geschreven: Allez votre corridor is ook geen echt Frans. Overigens heb ik ooit in een Saab gereden maar hij was me te vaak kapot. Reed geweldig vond ik maar dat deed hij te vaak niet. En ik ben niet in staat een auto zelf te repareren, dus ja.
Thomas, stond voor aap met zijn Saab.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 17 februari 2011, 14:31
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 14:39
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Misschien is het al eens voorbij gekomen in dit topic (ik heb nog niet alles gelezen...). Maar goed, maakt niet uit. Toch maar even die Bijbelverzen met een kleine toelichting op hoe ik die heb gelezen (speciaal voor Chat ff uit de NBV)
Dus tja… puur op de Bijbelverzen waar in de Heidelbergse Catechismus kom je in mijn ogen niet verder met een antwoord op de vraag of seks voor het huwelijk mag of niet. Ben nog steeds aan het zoeken naar een tekst in de Bijbel waaruit letterlijk blijkt dat seks na het huwelijk niet mag. En ff voor de duidelijkheid: dit zegt dus helemaal niets over hoe ik hier zelf over denk en wat ik wel of niet zou willen. Het is puur even een toelichting op de Bijbelverzen die genoemd worden in de Heidelbergse Catechismus, waar ik op dit moment dus even helemaal geen antwoord op de vraag "mag seks voor het huwelijk" in kan vinden... |
Het antwoord is vrij simpel, het woord porneia, wat vertaald is met ontucht, betekent alle soorten seks buiten het huwelijk om....Dus in de aangehaalde teksten, zodra je het woord porneia tegenkomt, gaat het o.a. om seks voor het huwelijk.
In hebr. 13 staat het woord pornous, wat dus betekent, zij die ontucht (porneia) bedrijven..
Een slimmerik leest het woord porno erin..
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 17 februari 2011, 15:03
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 15:03
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Het antwoord is vrij simpel, het woord porneia, wat vertaald is met ontucht, betekent alle soorten seks buiten het huwelijk om....Dus in de aangehaalde teksten, zodra je het woord porneia tegenkomt, gaat het o.a. om seks voor het huwelijk.
In hebr. 13 staat het woord pornous, wat dus betekent, hij die ontucht (porneia) bedrijft.. |
Ontucht/porneia is een ruim begrip en het gaat niet alleen om seks buiten het huwelijk maar omvat ook dingen als incest,bestialiteit etc.Onder porneia valt ook seks met een gescheiden persoon,zelfs binnen het huwelijk.
Marcus 10 11-12 Hij zei tegen hen: ‘Wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel;en als zij haar man verstoot en met een ander trouwt, pleegt zij overspel.’
En zo vindt ieder in de Bijbel wel een stok om mee te slaan......wat krom is valt weer recht te buigen......laten we alsjeblieft ophouden met "slaan"
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 15:19
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | Fijn Mary, wist dat meisje dat de opvang bij jou tijdelijk was? vindt je het ook niet moeilijk om ze dan af te staan? ik zou er mij aan hechten denk ik! |
Hannah en Marylien, bedankt voor je reactie's/ Ze wist dat ze tijdelijk bij me was, het is de dochter van mijn vriendin en ik ben er emotioneel te veel mee verbonden. Eind volgende week gaat ze over en dan is ze drie weken bij me geweest. Ik ga haar zeker erg missen maar weet dat het goed is zo!
Mary
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 15:20
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Heel herkenbaar, ook ik hinkte steeds van de ene op de andere been. En toch mag ik nu een hele lieve vriend hebben. En hij kwam op een moment dat ik er niet meer zoveel mee bezig was, maar meer met andere leuke contacten hier. Op een moment dat ik er niet op bedacht was.
José |
Mooi Josina!
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|