ChristianMatch
 


Forum

Naar de hemel?
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
LEPELTJE037





Berichten: 322

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 juni 2010, 16:31
 
Veel mensen geloven, dat als ze dood gaan, dat ze dan naar de hemel gaan...

Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie het volgende vers verklaren:

Joh 3,13

En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.


Graag jullie reactie. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE866





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 juni 2010, 16:54
 
volgens mij spreekt Jezus hier tegen Nikodemus en was Jezus ook de enige die op dat moment uit de hemel neergedaald was om mens te worden/zijn Johannes 3:13 (en de rest natuurlijk) is geschreven voordat Jezus ten hemel ging.
wel lastig als gedeeltelijke teksten worden gebruikt, ben zeer benieuwd naar andere reacties..

Marianne
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 juni 2010, 17:14
 
LEPELTJE037 schreef:
Veel mensen geloven, dat als ze dood gaan, dat ze dan naar de hemel gaan...

Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie het volgende vers verklaren:

Joh 3,13

En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.


Graag jullie reactie. Knipoog smiley

Marianne zei het al goed, je moet naar de context kijken, de eerste regels van hermeneutiek (doorvertalen) is je afvragen: Wie zegt het, tegen wie heeft Hij het, wat wil Hij zeggen, en wat is de situatie (omgeving/cultuur/tijd/omstandigheden).

De theologie student in me wilt nu een hele lab tekst schrijven, met alle gangbare interpretatie`s en drie kilo Bijbelteksten, maar dan is het niet meer voor een ieder te volgen, en niet iedereen heeft zin in zo`n lap tekst, dus kort:

Er zijn mensen die denken dat de christen gelijk naar de Hemel gaat en beroept zich op teksten als wanneer Jezus tegen de crimineel aan het kruis zegt; Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.

Anderen denken dat de doden naar een ssoort wachtkamer gaan (in onbewuste staat) en op de laatse dag,a ls de bazuin klinkt (1cor 15)met al de anderen (in een oogwenk) voor God komen te staan, en dan of naar de hemel of naar de hel gaan (daarom is Jezus ook de eerste die weer terug ging, om alles voor te bereiden)

Ik heb me hier nog niet in verdiept, ik ben al blij dat ik gered ben en naar de hemel ga, nu de rest nog!
Maar wil hier zeker meer over studeren, interesant onderwerp, al ligt veel van deze dingen in het verborgene, en:

Deut 29,29
De verborgen dingen zijn voor de HERE, onze God
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 juni 2010, 20:02
 
LEPELTJE037 schreef:
Veel mensen geloven, dat als ze dood gaan, dat ze dan naar de hemel gaan...

Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie het volgende vers verklaren:

Joh 3,13

En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.


Graag jullie reactie. Knipoog smiley


Pfff.....ik vind het lastig om hierop inhoudelijk te reageren maar mijn gevoel zegt dat ,als je overlijd, Jezus op je wacht en je welkom heet in de Hemel.
En een tussenstation? Eigenlijk wil ik daar niet aan Verlegen lachende smiley ,ik zou zo ontzettend graag direct bij de Here willen zijn!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 juni 2010, 20:07
 
CARIN303 schreef:
Pfff.....ik vind het lastig om hierop inhoudelijk te reageren maar mijn gevoel zegt dat ,als je overlijd, Jezus op je wacht en je welkom heet in de Hemel.
En een tussenstation? Eigenlijk wil ik daar niet aan Verlegen lachende smiley ,ik zou zo ontzettend graag direct bij de Here willen zijn!

je zegt zelf al geen onderbouwing te hebben, en dat je je ''gevoel'' is.
dus is de wens de vader van de gedachte.

maar ik hoop het met je mee! Lachende smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEPELTJE037





Berichten: 322

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 juni 2010, 20:29
 
DAVID923 schreef:
je zegt zelf al geen onderbouwing te hebben, en dat je je ''gevoel'' is.
dus is de wens de vader van de gedachte.

maar ik hoop het met je mee! Lachende smiley Knipoog smiley

Tsja... Er zou toch een onderbouwing voor moeten zijn?!
Lijkt me opzich wel helder wat er in dit vers gezegd wordt, met of zonder context.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 juni 2010, 21:49
 
LEPELTJE037 schreef:
Tsja... Er zou toch een onderbouwing voor moeten zijn?!
Lijkt me opzich wel helder wat er in dit vers gezegd wordt, met of zonder context.

lol... zoek maar op wat daar in het griekd staat voor ''heden'' en hoeveel commentaren er over geschreven zijn, tis niet zo kort door de bocht als je denkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEPELTJE037





Berichten: 322

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 juni 2010, 22:28
 
DAVID923 schreef:
lol... zoek maar op wat daar in het griekd staat voor ''heden'' en hoeveel commentaren er over geschreven zijn, tis niet zo kort door de bocht als je denkt.

Wat heeft 'heden' met deze tekst te maken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE866





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 juni 2010, 23:41
 
DAVID923 schreef:
lol... zoek maar op wat daar in het griekd staat voor ''heden'' en hoeveel commentaren er over geschreven zijn, tis niet zo kort door de bocht als je denkt.

ik ben het met je eens David vandaar ook mijn opmerking dat je teksten niet uit elkaar moet halen of uit zijn verband trekken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE866





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 juni 2010, 23:46
 
LEPELTJE037 schreef:
Veel mensen geloven, dat als ze dood gaan, dat ze dan naar de hemel gaan...

Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie het volgende vers verklaren:

Joh 3,13

En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.


Graag jullie reactie. Knipoog smiley

hoe kijk je er zelf tegen aan? je zegt even verder op dat voor jou de tekst wel helder is, ben dan wel benieuwd naar jou eigen mening t.a.v. de tekst

Marianne
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEPELTJE037





Berichten: 322

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 juni 2010, 01:06
 
MARIANNE866 schreef:
hoe kijk je er zelf tegen aan? je zegt even verder op dat voor jou de tekst wel helder is, ben dan wel benieuwd naar jou eigen mening t.a.v. de tekst

Marianne

Een goeie vraag...
Laat ik daar komende zondag een antwoord op geven. Morgen gaat niet lukken.

Wellicht zijn er morgen intussen nog enkelen, die deze tekst verder wel kunnen verklaren.
Daar ben ik zelf wel erg benieuwd naar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 juni 2010, 09:49
 
LEPELTJE037 schreef:
Veel mensen geloven, dat als ze dood gaan, dat ze dan naar de hemel gaan...

Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie het volgende vers verklaren:

Joh 3,13

En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.


Graag jullie reactie. Knipoog smiley

Context in deze is inderdaad enorm belangrijk, en ik ben het met Marianne eens dat Jezus op dat moment inderdaad de enige zou gaan zijn die van de hemel kwam, en er ook weer naar terug ging.
Jezus geeft hier volgens mij ook heel duidelijk aan dat niemand wedergeboren is tenzij gedoopt, en dat die doop, de wedergeboorte, essentieel zijn om behouden te zijn, en dus in de hemel terecht te komen.
Die uitstorting van de heilige geest kon pas plaats gaan hebben na de dood van Jezus.
Persoonlijk haal ik er uit dat pas toen Jezus voor ons aan het kruis gestorven was en de dood overwonnen had, een ieder die zich had laten dopen door Jezus als wel Johannes en stierf, in de hemel terecht kwam. Voor die tijd zou dit dus niet het geval geweest moeten zijn.

15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.

Jezus is dus de enige weg naar God, en naar mijn interpretatie dus ook de enige weg naar de hemel...

Ik vond dit stukje nog:

Er zijn meerdere bijbelteksten die in deze richting wijzen. Bijvoorbeeld de geschiedenis van de rijke man en de arme Lazarus: ‘De bedelaar stierf en werd door de engelen gedragen in de schoot van Abraham' (Luk. 16:22). Ook wat Jezus aan het kruis tegen de moordenaar zegt, ligt in deze lijn: ‘Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn' (Luk. 23:43). Tegelijkertijd geloven we dat we pas na de wederkomst van Christus een verheerlijkt lichaam zullen ontvangen (1 Kor. 15:22-23). Kortom, na je sterven kom je direct in de hemel, maar nog niet met een verheerlijkt lichaam.

www.hgjb.nl


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op zaterdag 26 juni 2010, 09:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 juni 2010, 21:00
 
TESSYBEAR731 schreef:
Context in deze is inderdaad enorm belangrijk, en ik ben het met Marianne eens dat Jezus op dat moment inderdaad de enige zou gaan zijn die van de hemel kwam, en er ook weer naar terug ging.
Jezus geeft hier volgens mij ook heel duidelijk aan dat niemand wedergeboren is tenzij gedoopt, en dat die doop, de wedergeboorte, essentieel zijn om behouden te zijn, en dus in de hemel terecht te komen.
Die uitstorting van de heilige geest kon pas plaats gaan hebben na de dood van Jezus.
Persoonlijk haal ik er uit dat pas toen Jezus voor ons aan het kruis gestorven was en de dood overwonnen had, een ieder die zich had laten dopen door Jezus als wel Johannes en stierf, in de hemel terecht kwam. Voor die tijd zou dit dus niet het geval geweest moeten zijn.

15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.

Jezus is dus de enige weg naar God, en naar mijn interpretatie dus ook de enige weg naar de hemel...

Ik vond dit stukje nog:

Er zijn meerdere bijbelteksten die in deze richting wijzen. Bijvoorbeeld de geschiedenis van de rijke man en de arme Lazarus: ‘De bedelaar stierf en werd door de engelen gedragen in de schoot van Abraham' (Luk. 16:22). Ook wat Jezus aan het kruis tegen de moordenaar zegt, ligt in deze lijn: ‘Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn' (Luk. 23:43). Tegelijkertijd geloven we dat we pas na de wederkomst van Christus een verheerlijkt lichaam zullen ontvangen (1 Kor. 15:22-23). Kortom, na je sterven kom je direct in de hemel, maar nog niet met een verheerlijkt lichaam.

www.hgjb.nl

Helaas klopt het volgens mij niet. Er zijn voor zover ik weet zeker 2 mensen ten hemel gevaren vóór Jezus; namelijk Henoch en Elia. En waarschijnlijk ook Mozes; dat is dan de derde. Of zij een verheerlijkt lichaam kregen weten we natuurlijk niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand in dit, aan bederf onderhevige, lichaam de hemel ingaat.

Ik bedacht me ook dat je het zou kunnen interpreteren dat Jezus de enige is geweest die ten hemel is opgevaren op 'eigen kracht'. Zijn voorgangers werden door God opgenomen.
Maar dan blijft nog het tijdsaspect: Jezus spreekt niet in de toekomende tijd, maar in de verleden tijd. Hij zou dan vóór zijn lijden en sterven al eens naar de hemel moeten zijn opgevaren???

Lastige kwestie... Smiley die vol vragen zit Ik heb het gevoel dat hier iets gezegd wordt waar alleen Jezus en Nicodemus en wellicht hun tijdgenoten, de bedoeling van kennen. Dat wij essentiële informatie missen waardoor we niet weten waarover het gaat.

Maar ja... dat zijn allemaal speculaaaasies hé Clown smiley

GrZing!


Laatst aangepast door
ZINGA672
op zaterdag 26 juni 2010, 21:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE866





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 juni 2010, 21:07
 
ZINGA672 schreef:
Helaas klopt het volgens mij niet. Er zijn voor zover ik weet zeker 2 mensen ten hemel gevaren vóór Jezus; namelijk Henoch en Elia. En waarschijnlijk ook Mozes; dat is dan de derde. Of zij een verheerlijkt lichaam kregen weten we natuurlijk niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand in dit, aan bederf onderhevige, lichaam de hemel ingaat.

Ik bedacht me ook dat je het zou kunnen interpreteren dat Jezus de enige is geweest die ten hemel is opgevaren op 'eigen kracht'. Zijn voorgangers werden door God opgenomen.
Maar dan blijft nog het tijdsaspect: Jezus spreekt niet in de toekomende tijd, maar in de verleden tijd. Hij zou dan vóór zijn lijden en sterven al eens naar de hemel moeten zijn opgevaren???

Lastige kwestie... Smiley die vol vragen zit Ik heb het gevoel dat hier iets gezegd wordt waarvan alleen Jezus en Nicodemus en wellicht hen tijdgenoten, de bedoeling van kennen. Dat wij essentiële informatie missen waardoor we niet weten waarover het gaat.

Maar ja... dat zijn allemaal speculaaaasies hé Clown smiley

GrZing!

ik vind het wel mooi om er zo eens met elkaar over te "bomen" Knipoog smiley
zal de vraag eens meenemen als ik weer op bijbelcursus ga (duurt even hoor september starten we weer)

Marianne
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 juni 2010, 21:12
 
MARIANNE866 schreef:
ik vind het wel mooi om er zo eens met elkaar over te "bomen" Knipoog smiley
zal de vraag eens meenemen als ik weer op bijbelcursus ga (duurt even hoor september starten we weer)

Marianne

Goed idee! Kweenie of we wel zolang kunnen wachten Smiley die vol vragen zit

Kun je niet zeggen dat het om noodgeval gaat Lachende smiley Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE866





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 juni 2010, 21:17
 
ZINGA672 schreef:
Goed idee! Kweenie of we wel zolang kunnen wachten Smiley die vol vragen zit

Kun je niet zeggen dat het om noodgeval gaat Lachende smiley Lachende smiley met blinkend witte tanden

ehhh ik kan direct ff bellen hoor Knipoog smiley vast geen probleem Clown smiley
zal ik het morgen eerst eens aan de domi vragen Smiley die vol vragen zit dan heb ik misschien op z'n vroegst morgen antwoordt... Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 juni 2010, 21:20
 
MARIANNE866 schreef:
ehhh ik kan direct ff bellen hoor Knipoog smiley vast geen probleem Clown smiley
zal ik het morgen eerst eens aan de domi vragen Smiley die vol vragen zit dan heb ik misschien op z'n vroegst morgen antwoordt... Lachende smiley

Hihi... hij zal wel denken... Clown smiley Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE866





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 juni 2010, 21:27
 
ZINGA672 schreef:
Hihi... hij zal wel denken... Clown smiley Engeltje smiley

haha ja maar het scheelt dat ie mij wel kent Clown smiley
heb hem wel eens voor hetere vuren gezet geloof ik.... Twijfelende smiley Clown smiley

geintje hoor Engeltje smiley


Laatst aangepast door
MARIANNE866
op zaterdag 26 juni 2010, 21:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 juni 2010, 22:37
 
Maar staat niet in openbaringen dat als de HEER komt dat alle gelovige dode op zullen staan en HEM tegoed gaan??
Dat heb ik zo begrepen dus inderdaad volgens mij zijn de dode op een tussen vaasse.
En als ik het verkeerd zie dan hoor ik dit ook weer graag.

Met een vriendelijke groet van mij.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 02:40
 
ZINGA672 schreef:
Helaas klopt het volgens mij niet. Er zijn voor zover ik weet zeker 2 mensen ten hemel gevaren vóór Jezus; namelijk Henoch en Elia. En waarschijnlijk ook Mozes; dat is dan de derde. Of zij een verheerlijkt lichaam kregen weten we natuurlijk niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand in dit, aan bederf onderhevige, lichaam de hemel ingaat.

Tis off topic.... maar wat betreft Mozes staat het volgende in Jozua 1:1 Na de dood van Mozes, de dienaar van de HEER, zei de HEER tegen Jozua, de zoon van Nun en de rechterhand van Mozes: 2 ‘Nu mijn dienaar Mozes is gestorven, moet jij je gereedmaken om met heel dit volk de Jordaan over te trekken. Ga naar het land dat ik het volk van Israël zal geven
[color=#0000FF]Of doel je op

Markus 9:4-5 Toen verscheen Elia aan hen, samen met Mozes, en ze spraken met Jezus. Petrus nam het woord en zei tegen Jezus: ‘Rabbi, het is goed dat wij hier zijn; laten we drie tenten opslaan, een voor u, een voor Mozes en een voor Elia.’[/color]


Ik bedacht me ook dat je het zou kunnen interpreteren dat Jezus de enige is geweest die ten hemel is opgevaren op 'eigen kracht'. Zijn voorgangers werden door God opgenomen.
Maar dan blijft nog het tijdsaspect: Jezus spreekt niet in de toekomende tijd, maar in de verleden tijd. Hij zou dan vóór zijn lijden en sterven al eens naar de hemel moeten zijn opgevaren???

Lastige kwestie... Smiley die vol vragen zit Ik heb het gevoel dat hier iets gezegd wordt waar alleen Jezus en Nicodemus en wellicht hun tijdgenoten, de bedoeling van kennen. Dat wij essentiële informatie missen waardoor we niet weten waarover het gaat.

Maar ja... dat zijn allemaal speculaaaasies hé Clown smiley

GrZing!



..


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op zondag 27 juni 2010, 02:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 09:03
 
(even stukje gecopieerd van iets wat tijd geleden al in t CM forum stond....http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=643&start=0)


Na zijn sterven is de Here Jezus in het dodenrijk geweest (Ps 16: 10; Hd 2: 31). Hij is echter niet aan het dodenrijk overgelaten, maar is opgestaan.
Deze afdeling van het dodenrijk wordt in Lk 23: 43 het paradijs genoemd.
Door het niet onderscheiden van het dodenrijk van de hel heeft men in de belijdenisgeschriften het zo geformuleerd dat onze Heer Jezus neergedaald is ter helle. Dat is echter fout. Hij is naar het dodenrijk gegaan en heeft de Satan te niet gedaan die de macht over de dood had (zie Hb 2:14).


Het begrip 'dodenrijk' of 'rijk van de doden' staat in contrast met het begrip 'rijk van de levenden'. Als iemand sterft verlaat hij het rijk of gebied van de levenden hier op aarde en gaat hij naar het rijk of gebied van de doden.
In het Hebreeuws wordt gesproken over de 'sjeool'. De betekenis van dit woord kennen we niet. In het Grieks wordt het woord 'hades' gebruikt. De betekenis daarvan wordt wel weergegeven als 'het niet-geziene'.
Het dodenrijk is dus de plaats waar de gestorvenen heengaan in hun ontlichaamde staat.
In het Oude Testament wordt deze plaats getekend als een plaats van rust en stilte. De Israëliet is dan afgesneden van het volk van God op aarde en aan de dienst van God heeft de afgestorvene geen deel.
In het Nieuwe Testament wordt meer licht over de toestand van de doden ontstoken. Dat is ook te begrijpen, want totdat Christus kwam was de dood het terrein van Satan. Christus heeft echter 'hem te niet gedaan die de macht over de dood had, dat is de Satan' (Hb 2:14). Hij heeft de dood van zijn kracht beroofd en onvergankelijk leven aan het licht gebracht (2 Tm 1:10). Reeds bij zijn leven heeft de Heer Jezus onthuld, dat er na de dood twee toestanden, twee plaatsen zijn. Er is de plaats van de pijn waar de ongelovigen vertoeven en er is de plaats 'in Abrahams schoot' (een term die de Joden ook al gebruikten) waar de gelovigen verblijven (Lk 16:19-31). Tussen die twee is een kloof, die niet te overbruggen is.De plaats van zaligheid wordt later 'het paradijs' genoemd (Lk 23: 43; 2 Ko 12: 4). De gelovigen ervaren daar de gemeenschap met Christus (Fp 1: 23). De doden leiden dus een bewust bestaan. Voor de gelovigen betekent het rust en verkwikking, voor de ongelovigen wroeging.
Deze toestand duurt tot de opstanding. Dan ontvangen de gelovigen een verheerlijkt lichaam en komen ze in de volmaakte hemelse toestand. De ongelovigen herkrijgen hun lichaam en worden geworpen in de hel.
De tijd tussen het sterven en de opstanding wordt wel de 'tussentoestand' genoemd. Voor de gelovigen is het het voorportaal van de hemel, voor de ongelovigen is het het voorportaal van de hel.

De vraag waar het dodenrijk is, kun je niet met ons aardse ruimtebegrip aangeven. Het dodenrijk wordt als onder de aarde voorgesteld, er wordt gesproken over: afdalen in het dodenrijk. Maar dat betekent niet dat het dodenrijk ergens in een spelonk of grot op aarde zich bevindt. Net zomin bevindt de hemel zich ergens binnen ons sterrenstelsel, zodat als je maar voldoende brandstof zou hebben, je de hemel met een shuttle zou kunnen bereiken. We spreken dan over de ongeziene wereld die niet aan onze ruimte gebonden is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE866





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 09:16
 
JONATHAN890 schreef:
(even stukje gecopieerd van iets wat tijd geleden al in t CM forum stond....http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=643&start=0)


Na zijn sterven is de Here Jezus in het dodenrijk geweest (Ps 16: 10; Hd 2: 31). Hij is echter niet aan het dodenrijk overgelaten, maar is opgestaan.
Deze afdeling van het dodenrijk wordt in Lk 23: 43 het paradijs genoemd.
Door het niet onderscheiden van het dodenrijk van de hel heeft men in de belijdenisgeschriften het zo geformuleerd dat onze Heer Jezus neergedaald is ter helle. Dat is echter fout. Hij is naar het dodenrijk gegaan en heeft de Satan te niet gedaan die de macht over de dood had (zie Hb 2:14).


Het begrip 'dodenrijk' of 'rijk van de doden' staat in contrast met het begrip 'rijk van de levenden'. Als iemand sterft verlaat hij het rijk of gebied van de levenden hier op aarde en gaat hij naar het rijk of gebied van de doden.
In het Hebreeuws wordt gesproken over de 'sjeool'. De betekenis van dit woord kennen we niet. In het Grieks wordt het woord 'hades' gebruikt. De betekenis daarvan wordt wel weergegeven als 'het niet-geziene'.
Het dodenrijk is dus de plaats waar de gestorvenen heengaan in hun ontlichaamde staat.
In het Oude Testament wordt deze plaats getekend als een plaats van rust en stilte. De Israëliet is dan afgesneden van het volk van God op aarde en aan de dienst van God heeft de afgestorvene geen deel.
In het Nieuwe Testament wordt meer licht over de toestand van de doden ontstoken. Dat is ook te begrijpen, want totdat Christus kwam was de dood het terrein van Satan. Christus heeft echter 'hem te niet gedaan die de macht over de dood had, dat is de Satan' (Hb 2:14). Hij heeft de dood van zijn kracht beroofd en onvergankelijk leven aan het licht gebracht (2 Tm 1:10). Reeds bij zijn leven heeft de Heer Jezus onthuld, dat er na de dood twee toestanden, twee plaatsen zijn. Er is de plaats van de pijn waar de ongelovigen vertoeven en er is de plaats 'in Abrahams schoot' (een term die de Joden ook al gebruikten) waar de gelovigen verblijven (Lk 16:19-31). Tussen die twee is een kloof, die niet te overbruggen is.De plaats van zaligheid wordt later 'het paradijs' genoemd (Lk 23: 43; 2 Ko 12: 4). De gelovigen ervaren daar de gemeenschap met Christus (Fp 1: 23). De doden leiden dus een bewust bestaan. Voor de gelovigen betekent het rust en verkwikking, voor de ongelovigen wroeging.
Deze toestand duurt tot de opstanding. Dan ontvangen de gelovigen een verheerlijkt lichaam en komen ze in de volmaakte hemelse toestand. De ongelovigen herkrijgen hun lichaam en worden geworpen in de hel.
De tijd tussen het sterven en de opstanding wordt wel de 'tussentoestand' genoemd. Voor de gelovigen is het het voorportaal van de hemel, voor de ongelovigen is het het voorportaal van de hel.

De vraag waar het dodenrijk is, kun je niet met ons aardse ruimtebegrip aangeven. Het dodenrijk wordt als onder de aarde voorgesteld, er wordt gesproken over: afdalen in het dodenrijk. Maar dat betekent niet dat het dodenrijk ergens in een spelonk of grot op aarde zich bevindt. Net zomin bevindt de hemel zich ergens binnen ons sterrenstelsel, zodat als je maar voldoende brandstof zou hebben, je de hemel met een shuttle zou kunnen bereiken. We spreken dan over de ongeziene wereld die niet aan onze ruimte gebonden is.

dank je dat is een mooi duidelijk stuk..
ik ben er zelf van overtuigd dat het zo is.
ik denk zelfs dat wij als gelovigen straks pas in "beeld" komen als de nieuwe hemel en de nieuwe aarde er is
Er is nu nog een "smet" op aarde maar ook in de hemel tenslotte heeft Satan er ook voor gezorgd dat de hemel "besmet" is door zijn toedoen.

Marianne
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 09:31
 
MARIANNE866 schreef:
dank je dat is een mooi duidelijk stuk..
ik ben er zelf van overtuigd dat het zo is.
ik denk zelfs dat wij als gelovigen straks pas in "beeld" komen als de nieuwe hemel en de nieuwe aarde er is
Er is nu nog een "smet" op aarde maar ook in de hemel tenslotte heeft Satan er ook voor gezorgd dat de hemel "besmet" is door zijn toedoen.

Marianne


Openbaring 20 :De eerste opstanding en de tweede dood

1 Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren. 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die, opdat de volken niet meer door hem misleid zouden worden tot de duizend jaar voorbij waren; daarna moet hij korte tijd worden losgelaten. 4 Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias. 5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.
6 Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priester van God en van de messias zijn en duizend jaar lang samen met hem heersen.
7 Wanneer de duizend jaar voorbij zijn, zal Satan uit zijn gevangenis worden losgelaten. 8 Dan gaat hij eropuit om de volken aan de vier hoeken van de aarde, Gog en Magog, te misleiden. Hij brengt hen voor de strijd bijeen, een menigte zo talrijk als zandkorrels aan de zee. 9 Ze trekken op, over de hele breedte van de aarde, en omsingelen het kamp van de heiligen en de geliefde stad. Maar vuur daalt neer uit de hemel en verteert hen. 10 En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.
11 Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 09:33
 
Openbaring 21: Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde

1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer. 2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht. 3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’
5 Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’

Openbaring 22:
12 ‘Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden. 13 Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.’
14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan. 15 Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.
16 ‘Ik, Jezus, heb mijn engel gestuurd om jullie deze dingen bekend te maken voor de gemeenten. Ik ben de telg van David, zijn nakomeling, de stralende morgenster.’
17 De Geest en de bruid zeggen: ‘Kom!’ Laat wie luistert zeggen: ‘Kom!’ Laat wie dorst heeft komen; laat wie dat wil vrij drinken van het water dat leven geeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 10:23
 
LEPELTJE037 schreef:
Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie het volgende vers verklaren:

Joh 3,13

En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.


Graag jullie reactie. Knipoog smiley

Zoals Zinga al aangeeft, zijn er voor Jezus een aantal mensen geweest die opvoeren naar de hemel: Henoch en Elia. Daarmee lijkt er een tegenstrijdigheid te ontstaan. Er is echter een belangrijk verschil tussen Henoch en Elia enerzijds en Jezus anderzijds:
  • Henoch en Elia werden opgenomen;
  • Jezus voer Zelf ten hemel.

Zodoende kan dus zeker gesteld worden dat Jezus de enige is geweest die naar de hemel opgevaren is uit Zichzelf. Wij zijn daarin, net als Henoch en Elia, afhankelijk van God!

Dat er in de huidige tijd gesproken wordt, heeft in mijn ogen geen verdere invloed op de mogelijke vraagtekenst bij dit vers. Ten hemel opvaren is niet iets wat iemand uit zichzelf doet, behalve de Zoon des mensen. Dat is dus een huidig feit, ook op dat moment al als Jezus het uitspreekt. Bovendien is het nog de vraag in hoeverre het juist vertaald is in deze tijdsaanduiding. Maar ook als je de grondtekst erbij zou pakken en deze blijkt de uitdrukking zo weer te geven, dan is het goed om te weten dat het werkwoord 'zijn' een zeer dynamische inhoud heeft. 'Zijn' is geen statisch gegeven, maar een proces!


Laatst aangepast door
HENK710
op zondag 27 juni 2010, 10:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD285





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 14:30
 
JONATHAN890 schreef:
Openbaring 21: Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde

1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer. 2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht. 3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’
5 Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’

Aangaande de vraag van de TS met deze tekst gaan we dan wel op de jongste dag naar de Hemel of blijven we op (een nieuwe) aarde.
Waarom zou God dan anders een nieuwe aarde gaan maken als er geen mens op komt te wonen? God komt volgens deze tekst juist bij ons wonen, en niet wij bij Hem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 14:33
 
CROSSROAD317 schreef:
..

Bedankt voor je aanvulling Cross! Ik heb het even opgezocht en in Deutoronomium 34 staat het zelfs nog duidelijker: Mozes stierf en God begroef hem! Wonderlijk hé.

In Hebreeën 9 (verzen 11-12 en 22) staat dat Christus naar de hemel is gegaan om in de meerdere tabernakel verzoening te doen met Zijn eigen bloed. Dit heeft dan vermoedelijk direct na Zijn dood plaatsgehad en dan is Hij daarna ws afgedaald naar het dodenrijk?

GrZing


Laatst aangepast door
ZINGA672
op zondag 27 juni 2010, 14:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: maandag 28 juni 2010, 00:40
 
HARALD285 schreef:
Aangaande de vraag van de TS met deze tekst gaan we dan wel op de jongste dag naar de Hemel of blijven we op (een nieuwe) aarde.
Waarom zou God dan anders een nieuwe aarde gaan maken als er geen mens op komt te wonen? God komt volgens deze tekst juist bij ons wonen, en niet wij bij Hem.

Ik geloof dat God een nieuwe hemel en een nieuwe aarde gaat maken, maar ik vermoed dat dat pas is als Jezus wederkomt...
Lijkt me echt geweldig als God bij ons komt wonen, "Zie de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen" (Openb. 21:3)

Tot die wederkomst is de (oude) hemel de plaats waar de mens zal zijn als hij sterft... (dat denk ik)
Ik geloof dat God je komt halen zodra je sterft... je lichaam zal later opgewekt worden.
(Filip. 3:21 die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt, naar de kracht, waarmede Hij ook alle dingen Zich kan onderwerpen).

Voor mij is het wel belangrijk dat ik na dit leven (dus vanaf het moment dat ik zal sterven) God bij mij is... ik geloof ook dat dit gebeurt.
Als christen mag je doorgaan tot het eeuwige leven. Dat eeuwige leven begint hier al, op aarde...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEPELTJE037





Berichten: 322

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 juni 2010, 21:39
 
MARIANNE866 schreef:
hoe kijk je er zelf tegen aan? je zegt even verder op dat voor jou de tekst wel helder is, ben dan wel benieuwd naar jou eigen mening t.a.v. de tekst

Marianne

LEPELTJE037 schreef:
Een goeie vraag...
Laat ik daar komende zondag een antwoord op geven. Morgen gaat niet lukken.

Wellicht zijn er morgen intussen nog enkelen, die deze tekst verder wel kunnen verklaren.
Daar ben ik zelf wel erg benieuwd naar.

Zij het wat later geworden dan zondag... Coole smiley met zonnebril

Voor hoe ik het zelf geloof, of eerder van overtuigdt ben, is dat inderdaad nog niemand, dan behalve Jezus Christus, nu in de hemel is.
Ieder mens, die doodgaat is ook echt dood.
Er zijn een aantal aspecten, die belangrijk zijn om nader te belichten, bij het plaatje, zoals ik het nu ken.

Zoals ik geloof dat de 'hel' niets meer is als een graf cq. gat in de grond en de 'ziel' niet onsterfelijk is, zo geloof ik ook dat niemand ooit is wedergeboren, dan alleen Jezus Christus.

Gods plan met de mensheid is dat ze van een vleselijk leven, op een gegeven moment 'wedergeboren' zullen worden in een geestelijk leven.

Jezus is als mens geboren, in een vleselijk lichaam; Bij Zijn opstanding uit de dood is Jezus wedergeboren, in een geestelijk lichaam.
Dat verklaart ook, dat Jezus zomaar door een deur kon lopen, terwijl de deur nog dicht zat.

Jezus zal terug komen naar de aarde, om Gods koninkrijk op aarde te vestigen. Dan zullen de 144.000 verzegelden opstaan (in een geestelijk lichaam, dus worden wedergeboren) om samen met Jezus de aarde te regeren.
Een groot deel van de mensen die in het nieuwe millennium doodgaan, zullen dan ook worden wedergeboren in een geestelijk lichaam.

Na die duizend-jarige regering zullen alle andere mensen die ooit geleefd hebben opstaan, maar dan nog weer in een vleselijk lichaam, om later alsnog de kans te krijgen voor God te kiezen en alsnog kunnen worden wedergeboren. Mensen die zijn wedergeboren en een geestelijk lichaam hebben, zijn daarmee onsterfelijk en hebben dan een eeuwig leven.
Mensen die dan nog niet voor (een leven met) God kiezen, zullen een tweede dood sterven. Zij zullen definief dood zijn, alsof ze nooit bestaan hebben.


Laatst aangepast door
LEPELTJE037
op dinsdag 29 juni 2010, 21:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 juni 2010, 22:05
 
LEPELTJE037 schreef:
Zij het wat later geworden dan zondag... Coole smiley met zonnebril

Voor hoe ik het zelf geloof, of eerder van overtuigdt ben, is dat inderdaad nog niemand, dan behalve Jezus Christus, nu in de hemel is.
Ieder mens, die doodgaat is ook echt dood.
Er zijn een aantal aspecten, die belangrijk zijn om nader te belichten, bij het plaatje, zoals ik het nu ken.

Zoals ik geloof dat de 'hel' niets meer is als een graf cq. gat in de grond en de 'ziel' niet onsterfelijk is, zo geloof ik ook dat niemand ooit is wedergeboren, dan alleen Jezus Christus.

Gods plan met de mensheid is dat ze van een vleselijk leven, op een gegeven moment 'wedergeboren' zullen worden in een geestelijk leven.

Jezus is als mens geboren, in een vleselijk lichaam; Bij Zijn opstanding uit de dood is Jezus wedergeboren, in een geestelijk lichaam.
Dat verklaart ook, dat Jezus zomaar door een deur kon lopen, terwijl de deur nog dicht zat.

Jezus zal terug komen naar de aarde, om Gods koninkrijk op aarde te vestigen. Dan zullen de 144.000 verzegelden opstaan (in een geestelijk lichaam, dus worden wedergeboren) om samen met Jezus de aarde te regeren.
Een groot deel van de mensen die in het nieuwe millennium doodgaan, zullen dan ook worden wedergeboren in een geestelijk lichaam.

Na die duizend-jarige regering zullen alle andere mensen die ooit geleefd hebben opstaan, maar dan nog weer in een vleselijk lichaam, om later alsnog de kans te krijgen voor God te kiezen en alsnog kunnen worden wedergeboren. Mensen die zijn wedergeboren en een geestelijk lichaam hebben, zijn daarmee onsterfelijk en hebben dan een eeuwig leven.
Mensen die dan nog niet voor (een leven met) God kiezen, zullen een tweede dood sterven. Zij zullen definief dood zijn, alsof ze nooit bestaan hebben.

volgorde van de dingen die je vertelt klopt niet. Je stelt dat na het 1000jr rijk, de mensen zullen opstaan voor een herkansing??
In Openbaring 20 staat deze volgorde helemaal niet zo.

Openbaring 20
De eerste opstanding en de tweede dood
1 Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren. 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die, opdat de volken niet meer door hem misleid zouden worden tot de duizend jaar voorbij waren; daarna moet hij korte tijd worden losgelaten. 4 Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias. 5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.
6 Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priester van God en van de messias zijn en duizend jaar lang samen met hem heersen.
7 Wanneer de duizend jaar voorbij zijn, zal Satan uit zijn gevangenis worden losgelaten. 8 Dan gaat hij eropuit om de volken aan de vier hoeken van de aarde, Gog en Magog, te misleiden. Hij brengt hen voor de strijd bijeen, een menigte zo talrijk als zandkorrels aan de zee. 9 Ze trekken op, over de hele breedte van de aarde, en omsingelen het kamp van de heiligen en de geliefde stad. Maar vuur daalt neer uit de hemel en verteert hen. 10 En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.
11 Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.



Dan begrijp ik ook helemaal niet waar je het verhaal van wel, dan weer niet vleselijk opstaan. En dan weer geestelijk opstaan?

Ja Jezus kwam die ruimte met de discipelen binnen, maar nergens staat door een deur. Hij was er gewoon. En Jezus benadrukte wel degelijk dat Hij gewoon een lichaam had, wat kon eten, drinken en wonden had

Lucas 24
36 Terwijl ze nog aan het vertellen waren, kwam Jezus zelf in hun midden staan en zei: ‘Vrede zij met jullie.’ 37 Verbijsterd en door angst overmand, meenden ze een geestverschijning te zien. 38 Maar hij zei tegen hen: ‘Waarom zijn jullie zo ontzet en waarom zijn jullie ten prooi aan twijfel? 39 Kijk naar mijn handen en voeten, ik ben het zelf! Raak me aan en kijk goed, want een geest heeft geen vlees en beenderen zoals jullie zien dat ik heb.’ 40 Daarna toonde hij hun zijn handen en zijn voeten. 41 Omdat ze het van vreugde nog niet konden geloven en stomverbaasd waren, vroeg hij hun: ‘Hebben jullie hier iets te eten?’ 42 Ze gaven hem een stuk geroosterde vis. 43 Hij nam het aan en at het voor hun ogen op. 44 Hij zei tegen hen: ‘Toen ik nog bij jullie was, heb ik tegen jullie gezegd dat alles wat in de Wet van Mozes, bij de Profeten en in de Psalmen over mij geschreven staat in vervulling moest gaan.’ 45 Daarop maakte hij hun verstand ontvankelijk voor het begrijpen van de Schriften. 46 Hij zei tegen hen: ‘Er staat geschreven dat de messias zal lijden en sterven, maar dat hij op de derde dag zal opstaan uit de dood,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2