ChristianMatch
 


Forum

bidden verboden ???
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: maandag 28 juni 2010, 22:57
 
Driestar College doet kringgebed in de ban
"Een treurig achterhoede-gevecht van kerkelijke leiders"

Kringgebed is niet langer toegestaan op het Driestar College in Gouda. "Vanwege de diversiteit aan opvattingen hierover" heeft de school besloten regels te stellen voor gebedsgroepjes in de school, laat het Nederlands Dagblad weten. Er ontstonden de laatste tijd spontane initiatieven van groepjes leerlingen die met elkaar in gebed gingen. "Deze mensen hebben bemoediging nodig en geen verbod," is de reactie van Hans Keijzer, voormalig directeur van de Evangelische Zendingsalliantie (EZA).

De school heeft besloten dat kringgebed altijd onder leiding moet staan van een docent en het gebed altijd moet worden voorafgegaan door Bijbelstudie. De schoolleiding zegt op zichzelf blij te zijn met de bidders, maar vindt dat degelijke initiatieven wel moeten passen binnen de uitgangspunten van de school. Ook vindt de leiding het van belang dat iedereen zich er bij thuis moet kunnen voelen.

Controlfreaks
"Ik vind het een treurig achterhoede-gevecht van kerkelijke leiders," vertelt Keijzer. "Er is niets gevaarlijks aan kringgebed en heb geen begrip voor de controlfreaks op de school. Ik ben het volslagen met hen oneens. Laat ze zich samen uiten voor het aangezicht van de Heer en laat het werk aan de Heilige Geest over. Natuurlijk maken deze jonge mensen fouten, maar ze hebben bemoediging nodig in plaats van een verbod. Ik zou het heerlijk gevonden hebben wanneer dit vroeger in mijn lyceum zou hebben plaatsgevonden."

Heilige intentie
Ds. W. Visscher, predikant van de gereformeerde gemeente te Amersfoort, kan het besluit van de Driestar begrijpen. "Bidden is je nood bekendmaken aan God. Dat is iets heel persoonlijks en heeft een heilige intentie. Wanneer je zomaar in scholen bij elkaar gaat zitten kun je daar vragen bij hebben. Bidden is naderen tot de heilige God. Ik wil jongelui adviseren de Bijbel te lezen en te overdenken wat gebed inhoudt. Bidden is niet het met elkaar bevorderen van een goed gevoel, want ik heb de indruk dat dat erachter zit," aldus Visscher.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: maandag 28 juni 2010, 23:01
 
JONATHAN890 schreef:
Driestar College doet kringgebed in de ban
"Een treurig achterhoede-gevecht van kerkelijke leiders"

Kringgebed is niet langer toegestaan op het Driestar College in Gouda. "Vanwege de diversiteit aan opvattingen hierover" heeft de school besloten regels te stellen voor gebedsgroepjes in de school, laat het Nederlands Dagblad weten. Er ontstonden de laatste tijd spontane initiatieven van groepjes leerlingen die met elkaar in gebed gingen. "Deze mensen hebben bemoediging nodig en geen verbod," is de reactie van Hans Keijzer, voormalig directeur van de Evangelische Zendingsalliantie (EZA).

De school heeft besloten dat kringgebed altijd onder leiding moet staan van een docent en het gebed altijd moet worden voorafgegaan door Bijbelstudie. De schoolleiding zegt op zichzelf blij te zijn met de bidders, maar vindt dat degelijke initiatieven wel moeten passen binnen de uitgangspunten van de school. Ook vindt de leiding het van belang dat iedereen zich er bij thuis moet kunnen voelen.

Controlfreaks
"Ik vind het een treurig achterhoede-gevecht van kerkelijke leiders," vertelt Keijzer. "Er is niets gevaarlijks aan kringgebed en heb geen begrip voor de controlfreaks op de school. Ik ben het volslagen met hen oneens. Laat ze zich samen uiten voor het aangezicht van de Heer en laat het werk aan de Heilige Geest over. Natuurlijk maken deze jonge mensen fouten, maar ze hebben bemoediging nodig in plaats van een verbod. Ik zou het heerlijk gevonden hebben wanneer dit vroeger in mijn lyceum zou hebben plaatsgevonden."

Heilige intentie
Ds. W. Visscher, predikant van de gereformeerde gemeente te Amersfoort, kan het besluit van de Driestar begrijpen. "Bidden is je nood bekendmaken aan God. Dat is iets heel persoonlijks en heeft een heilige intentie. Wanneer je zomaar in scholen bij elkaar gaat zitten kun je daar vragen bij hebben. Bidden is naderen tot de heilige God. Ik wil jongelui adviseren de Bijbel te lezen en te overdenken wat gebed inhoudt. Bidden is niet het met elkaar bevorderen van een goed gevoel, want ik heb de indruk dat dat erachter zit," aldus Visscher.



Bidden kan overal....waarom niet op school, dat is nu het mooiste onder de jeugd en reken maar dat GOD er wat mee doet, het is zeer bemoedigend om voor elkaar te bidden, daar krijg je kracht van en weer
zin om alles op te pakken, het lucht op.
En.....GOD wil gebeden worden!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE866





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: maandag 28 juni 2010, 23:09
 
JONATHAN890 schreef:
Driestar College doet kringgebed in de ban
"Een treurig achterhoede-gevecht van kerkelijke leiders"

Kringgebed is niet langer toegestaan op het Driestar College in Gouda. "Vanwege de diversiteit aan opvattingen hierover" heeft de school besloten regels te stellen voor gebedsgroepjes in de school, laat het Nederlands Dagblad weten. Er ontstonden de laatste tijd spontane initiatieven van groepjes leerlingen die met elkaar in gebed gingen. "Deze mensen hebben bemoediging nodig en geen verbod," is de reactie van Hans Keijzer, voormalig directeur van de Evangelische Zendingsalliantie (EZA).

De school heeft besloten dat kringgebed altijd onder leiding moet staan van een docent en het gebed altijd moet worden voorafgegaan door Bijbelstudie. De schoolleiding zegt op zichzelf blij te zijn met de bidders, maar vindt dat degelijke initiatieven wel moeten passen binnen de uitgangspunten van de school. Ook vindt de leiding het van belang dat iedereen zich er bij thuis moet kunnen voelen.

Controlfreaks
"Ik vind het een treurig achterhoede-gevecht van kerkelijke leiders," vertelt Keijzer. "Er is niets gevaarlijks aan kringgebed en heb geen begrip voor de controlfreaks op de school. Ik ben het volslagen met hen oneens. Laat ze zich samen uiten voor het aangezicht van de Heer en laat het werk aan de Heilige Geest over. Natuurlijk maken deze jonge mensen fouten, maar ze hebben bemoediging nodig in plaats van een verbod. Ik zou het heerlijk gevonden hebben wanneer dit vroeger in mijn lyceum zou hebben plaatsgevonden."

Heilige intentie
Ds. W. Visscher, predikant van de gereformeerde gemeente te Amersfoort, kan het besluit van de Driestar begrijpen. "Bidden is je nood bekendmaken aan God. Dat is iets heel persoonlijks en heeft een heilige intentie. Wanneer je zomaar in scholen bij elkaar gaat zitten kun je daar vragen bij hebben. Bidden is naderen tot de heilige God. Ik wil jongelui adviseren de Bijbel te lezen en te overdenken wat gebed inhoudt. Bidden is niet het met elkaar bevorderen van een goed gevoel, want ik heb de indruk dat dat erachter zit," aldus Visscher.

wat een enorme treurnis dat zelfs een dominee begrip heeft voor het beleid van deze school. gebed is praten met God en niet alleen je nood uitspreken. bidden is volgens mij in eerste instantie God loven en prijzen en dan de rest...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 juni 2010, 08:09
 
Geschokte, onthutste smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 juni 2010, 12:21
 
als je gebed en God uit de school en uit de opvoeding wil houden, moet je niet raar omkijken als je hier ook van die school-shootings gaat krijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 juni 2010, 17:25
 
DAVID923 schreef:
als je gebed en God uit de school en uit de opvoeding wil houden, moet je niet raar omkijken als je hier ook van die school-shootings gaat krijgen.


Even ter informatie: dit is een reformatorische school, dus heeft niets te maken met God en gebed buiten een school houden.
Niet dat ik het een goede actie noem, maar zou het hele verhaal erachter graag weten. En als je het niet met schoolregels eens ben ben je gelukkig vrij een andere school te kiezen Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RIANNE544





Berichten: 43

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 juni 2010, 19:25
 
JONATHAN890 schreef:
De school heeft besloten dat kringgebed altijd onder leiding moet staan van een docent en het gebed altijd moet worden voorafgegaan door Bijbelstudie.

Wow nu gaan niet alleen leerlingen maar ook leraren meebidden... Knipoog smiley 't maar net hoe ik het lees.

ANNETTE792 schreef:
... En als je het niet met schoolregels eens ben ben je gelukkig vrij een andere school te kiezen Lachende smiley

De jongeren van deze school hebben wellicht nog weinig te kiezen. Hun ouders wel. Maar of die dat doen.

Ik bid dat de jongeren het lef hebben om al dan niet op school toch elkaar te blijven zoeken en samen God te vinden in (kring)gebed.

Rianne
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 juni 2010, 19:43
 
ANNETTE792 schreef:
Even ter informatie: dit is een reformatorische school, dus heeft niets te maken met God en gebed buiten een school houden.
Niet dat ik het een goede actie noem, maar zou het hele verhaal erachter graag weten. En als je het niet met schoolregels eens ben ben je gelukkig vrij een andere school te kiezen Lachende smiley


Ik zie dat toch anders. Ik begrijp echt niet wat er fout aan is dat leerlingen gezamenlijk bidden.

Het verhaal erachter staat toch grotendeels in het stukje....

De school heeft besloten dat kringgebed altijd onder leiding moet staan van een docent en het gebed altijd moet worden voorafgegaan door Bijbelstudie. De schoolleiding zegt op zichzelf blij te zijn met de bidders, maar vindt dat dergelijke initiatieven wel moeten passen binnen de uitgangspunten van de school. Ook vindt de leiding het van belang dat iedereen zich er bij thuis moet kunnen voelen.

Controlfreaks
"Ik vind het een treurig achterhoede-gevecht van kerkelijke leiders," vertelt Keijzer. "Er is niets gevaarlijks aan kringgebed en heb geen begrip voor de controlfreaks op de school. Ik ben het volslagen met hen oneens. Laat ze zich samen uiten voor het aangezicht van de Heer en laat het werk aan de Heilige Geest over. Natuurlijk maken deze jonge mensen fouten, maar ze hebben bemoediging nodig in plaats van een verbod. Ik zou het heerlijk gevonden hebben wanneer dit vroeger in mijn lyceum zou hebben plaatsgevonden."

Heilige intentie
Ds. W. Visscher, predikant van de gereformeerde gemeente te Amersfoort, kan het besluit van de Driestar begrijpen. "Bidden is je nood bekendmaken aan God. Dat is iets heel persoonlijks en heeft een heilige intentie. Wanneer je zomaar in scholen bij elkaar gaat zitten kun je daar vragen bij hebben. Bidden is naderen tot de heilige God. Ik wil jongelui adviseren de Bijbel te lezen en te overdenken wat gebed inhoudt. Bidden is niet het met elkaar bevorderen van een goed gevoel, want ik heb de indruk dat dat erachter zit," aldus Visscher.


De dingen die Ds Visscher schrijft kan ik mij ook niet in vinden. Ik vind juist dat met anderen en voor anderen bidden iets heel moois.
En dat heeft niets met een goed gevoel te maken.


Ik vind het erg jammer dat zulke dingen, die getuigen van God's Geest die ze er toe drijft om voor de school en voor anderen te gaan bidden, de kop wordt ingedrukt. Ik zie het meer als een stuk opwekking.

Teleurstellend voor degene die er toe geroepen werden.

Als ik de reacties op diverse andere forums lees, zie je veel tegenstellingen. Van teleurstelling tot bidden is je nietig opstellen voor een almachtige God. Jammer dat er zulke tegenstellingen worden gezien in een persoonlijke relatie hebben met God en je geloof delen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 juni 2010, 20:10
 
Misschien is het ook net hoe je het stukje leest Jonathan.
Ik zien namelijk niet staan dat de school het verbied, enkel dat er toezicht bij moet zijn. We hebben het hier over leerlingen van 12 tot een jaar of 17, bij een groep kinderen van 12 vind ik persoonlijk toezicht echt niet zo'n raar idee.
Verder vraag ik me af als ik dat eerste stukje van het bericht lees: waarom willen ze er toezicht op? Ik zou het verhaal erachter graag willen horen voor ik hier een mening aan vast ga hangen.
T is nu zo makkelijk om te roepen: wat een raar gedoe, zeker omdat het mijn type school absoluut niet is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 juni 2010, 20:23
 
ANNETTE792 schreef:
Misschien is het ook net hoe je het stukje leest Jonathan.
Ik zien namelijk niet staan dat de school het verbied, enkel dat er toezicht bij moet zijn. We hebben het hier over leerlingen van 12 tot een jaar of 17, bij een groep kinderen van 12 vind ik persoonlijk toezicht echt niet zo'n raar idee.
Verder vraag ik me af als ik dat eerste stukje van het bericht lees: waarom willen ze er toezicht op? Ik zou het verhaal erachter graag willen horen voor ik hier een mening aan vast ga hangen.
T is nu zo makkelijk om te roepen: wat een raar gedoe, zeker omdat het mijn type school absoluut niet is.

Dat gevoel krijg ik er ook wel bij. 'k Heb zelf ook moeite met de titel van dit topic 'bidden verboden???' Klinkt nogal dramatisch, want dat is helemaal niet aan de orde. Het gaat om een vorm van gebed.


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op dinsdag 29 juni 2010, 20:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: woensdag 30 juni 2010, 09:47
 
MARIJAN072 schreef:
Dat gevoel krijg ik er ook wel bij. 'k Heb zelf ook moeite met de titel van dit topic 'bidden verboden???' Klinkt nogal dramatisch, want dat is helemaal niet aan de orde. Het gaat om een vorm van gebed.

en is dat nu zo erg dat ze kringbebeden tegengaan?
Ik denk ook dat het vaak meer om de kunst van het bidden gaat,
Die en die kan zo goed bidden....
maar draait het dan nog om Gods eer?
in de 'binnenkamer'met de deur gesloten....daar komen de eerlijkste gebeden vermoed ik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: woensdag 30 juni 2010, 11:05
 
JOLAN931 schreef:
en is dat nu zo erg dat ze kringbebeden tegengaan?
Ik denk ook dat het vaak meer om de kunst van het bidden gaat,
Die en die kan zo goed bidden....
maar draait het dan nog om Gods eer?
in de 'binnenkamer'met de deur gesloten....daar komen de eerlijkste gebeden vermoed ik

Er staat niet eens dat groepsgebed niet meer mag, enkel dat ze er een leraar bij willen hebben. Een school heeft wel de verantwoording naar de ouders toe over wat er gebeurd onder schooltijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: woensdag 30 juni 2010, 20:41
 
JONATHAN890 schreef:
Driestar College doet kringgebed in de ban
"Een treurig achterhoede-gevecht van kerkelijke leiders"

Kringgebed is niet langer toegestaan op het Driestar College in Gouda. "Vanwege de diversiteit aan opvattingen hierover" heeft de school besloten regels te stellen voor gebedsgroepjes in de school, laat het Nederlands Dagblad weten. Er ontstonden de laatste tijd spontane initiatieven van groepjes leerlingen die met elkaar in gebed gingen. "Deze mensen hebben bemoediging nodig en geen verbod," is de reactie van Hans Keijzer, voormalig directeur van de Evangelische Zendingsalliantie (EZA).

De school heeft besloten dat kringgebed altijd onder leiding moet staan van een docent en het gebed altijd moet worden voorafgegaan door Bijbelstudie. De schoolleiding zegt op zichzelf blij te zijn met de bidders, maar vindt dat degelijke initiatieven wel moeten passen binnen de uitgangspunten van de school. Ook vindt de leiding het van belang dat iedereen zich er bij thuis moet kunnen voelen.

Controlfreaks
"Ik vind het een treurig achterhoede-gevecht van kerkelijke leiders," vertelt Keijzer. "Er is niets gevaarlijks aan kringgebed en heb geen begrip voor de controlfreaks op de school. Ik ben het volslagen met hen oneens. Laat ze zich samen uiten voor het aangezicht van de Heer en laat het werk aan de Heilige Geest over. Natuurlijk maken deze jonge mensen fouten, maar ze hebben bemoediging nodig in plaats van een verbod. Ik zou het heerlijk gevonden hebben wanneer dit vroeger in mijn lyceum zou hebben plaatsgevonden."

Heilige intentie
Ds. W. Visscher, predikant van de gereformeerde gemeente te Amersfoort, kan het besluit van de Driestar begrijpen. "Bidden is je nood bekendmaken aan God. Dat is iets heel persoonlijks en heeft een heilige intentie. Wanneer je zomaar in scholen bij elkaar gaat zitten kun je daar vragen bij hebben. Bidden is naderen tot de heilige God. Ik wil jongelui adviseren de Bijbel te lezen en te overdenken wat gebed inhoudt. Bidden is niet het met elkaar bevorderen van een goed gevoel, want ik heb de indruk dat dat erachter zit," aldus Visscher.

Jammer dat het spontane niet meer kan dan... !
Ik ben het met Jonathan eens dat het hier volgens mij niet gaat om een goed gevoel... ik krijg de indruk dat er serieus met het gebed wordt om gegaan... waarom gelijk zo negatief over "jongelui' en dat kringgebed ?
Ik snap dat het gebed niet verboden is, maar wel het bidden zonder toezicht.....
Toezicht is mooi, maar als er een spontane gebedskring ontstaat vind ik het toch raar om zoiets te gaan verbieden.

Volgens mij heeft die Visscher er niet veel vertrouwen in... en dat vind ik eigenlijk het kwalijkst aan dit stukje... gaat het hier wel om wel of geen toezicht... ? ...gaat het hier in wezen niet eigenlijk om de interpretatie van iemand zoals die dominee... ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ELSKE475





Berichten: 11

BerichtGeplaatst: woensdag 30 juni 2010, 22:33
 
ik vind het ronduit belachelijk, vast wel goed dat er docenten mee gaan bidden hoor, maar toch als je spontaan gebed hebt moet je dat niet meteen weer in een keurslijf duwen. waarom toch... Gefrustreerde smiley 'jongelui' moeten vast wel veel leren, maar doe niet zo 'gereformeerd' (=traditioneel strak en vol met regeltjes)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 30 juni 2010, 22:44
 
ELSKE475 schreef:
ik vind het ronduit belachelijk, vast wel goed dat er docenten mee gaan bidden hoor, maar toch als je spontaan gebed hebt moet je dat niet meteen weer in een keurslijf duwen. waarom toch... Gefrustreerde smiley 'jongelui' moeten vast wel veel leren, maar doe niet zo 'gereformeerd' (=traditioneel strak en vol met regeltjes)


het is een reformatorische school, dus die gereformeerde regeltjes horen er gewoon bij.
ik heb er zelf 4 bittere jaren doorgebracht dus ik weet wat een onplezierige school het was, hoe het nu is, wens ik niet te weten of onderzoeken.
maar goed, als je je er aanmeld, weet je van tevoren waar je aan toe bent.. ( of wat je je kinderen aandoet Huilende smiley, smiley in tranen )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 30 juni 2010, 22:51
 
ANNETTE792 schreef:
Even ter informatie: dit is een reformatorische school, dus heeft niets te maken met God en gebed buiten een school houden.
Niet dat ik het een goede actie noem, maar zou het hele verhaal erachter graag weten. En als je het niet met schoolregels eens ben ben je gelukkig vrij een andere school te kiezen Lachende smiley
Voor mij is het verhaal wel duidelijk, ze zijn bang dat de jongeren de evangelische kant opgaan. En dat is voor hen nog erger dan heiden worden.
Biddende jongeren beginnen nl vragen te stellen over God en geloof.....


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 30 juni 2010, 22:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: woensdag 30 juni 2010, 22:58
 
CHATULIEM619 schreef:
Voor mij is het verhaal wel duidelijk, ze zijn bang dat de jongeren de evangelische kant opgaan. En dat is voor hen nog erger dan heiden worden.

Das jou invulling chat, ik ben meer nieuwsgierig naar het verhaal van de school, wat is de achterliggende reden, want die staat niet in dit stukje.
En als je je kind naar een bepaalde school stuurt met bepaalde doelstelling mag je verwachten dat de school zich daar aan houd. Dus zelfs al zou dat de reden zijn..moet ik ze gelijk geven. Mijn kinderen zitten op een katholieke school, ik moet nu toch ook niet gaan klagen dat de juf een kruisje slaat na het bidden? Regels zijn regels, bij kinderen kiezen de ouders ervoor welke schoolregels ze hun kinderen gaan opleggen door de keuze voor een school.


En het gaat hier over onder schooltijd, buiten schooltijd kunnen die kinderen rustig hun gang gaan lijkt me.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 1 juli 2010, 09:09
 
CHATULIEM619 schreef:
Voor mij is het verhaal wel duidelijk, ze zijn bang dat de jongeren de evangelische kant opgaan. En dat is voor hen nog erger dan heiden worden.
Biddende jongeren beginnen nl vragen te stellen over God en geloof.....
Vragen stellen mag best, ook op die school en binnen de kerken waar deze school uit voortgekomen is. Dat is dus niet wat hier het punt is. Als er hardop gebeden wordt in deze kringen is dat enkel en alleen aan de voorganger van de gemeente of het gezin vanuit hun invulling van wat Gods Woord ons zegt. Daar past een kringgebed dan dus niet in. Heeft dus niets met angst voor evangelischen te maken, maar is gewoon een andere uitleg van Gods Woord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: donderdag 1 juli 2010, 17:17
 
CHATULIEM619 schreef:
Voor mij is het verhaal wel duidelijk, ze zijn bang dat de jongeren de evangelische kant opgaan. En dat is voor hen nog erger dan heiden worden.Biddende jongeren beginnen nl vragen te stellen over God en geloof.....

Wat een veronderstelling zeg. Twijfelende smiley Geschokte, onthutste smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANID014





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 juli 2010, 02:25
 
CHATULIEM619 schreef:
Voor mij is het verhaal wel duidelijk, ze zijn bang dat de jongeren de evangelische kant opgaan. En dat is voor hen nog erger dan heiden worden.
Biddende jongeren beginnen nl vragen te stellen over God en geloof.....

( Voor de duidelijkheid – dit stukje schrijf ik niet omdat ik voor of tegen dat besluit van de Driestar ben).

Ik beleef het als intens verdrietig dat men zeer regelmatig hier op het vernieuwde forum zo veroordelend schrijft over broeders en zusters in de Heere die een reformatorische zienswijze zijn toegedaan.
Ook nu weer aangaande dit besluit van de Driestar.
Dat buitelt over elkaar heen om het maar af te keuren – ja zelfs met een tendens om eens flink af te geven op ‘dat soort’.
Maar onder hen zijn ook veel kinderen van de levende God – en het past ons dus niet zo’n toon aan te slaan.
Wij allen kennen maar ten dele omdat ons verstand verduisterd is –
Dus of we nu evangelisch zijn of gereformeerd of zwaar reformatorisch of rooms katholiek – wij hebben allen zo onze eigen dwaling – te kort en zonde. En wij allen hebben nodig gereinigd te worden in Zijn dierbaar kostbaar Bloed. Als we in Hem en uit Hem leven dan heiligt Hij ook ons gehele leven en leren wij ( en bidden wij ) om in liefde te wandelen zoals Hij dat bedoeld heeft. En dan behoren we ook tot die ene algemene ( katholieke) Kerk voortkomend uit al die kerken – kerkjes – evangelisaties – gemeenten en huisgroepen. Opdat Zijn Huis vol worde!!!!!!

Als men iets niet begrijpt van een medechristen of een hele groep medechristenen dan is het goed om te onderzoeken van waaruit men tot zo’n mening of standpunt is gekomen. ( Onderzoek alle dingen en behoud het goede).

Ook wordt er gesteld dat het gebed vooral danken is.
Maar er zijn heel veel smeekbeden – Goddank – die verhoort zijn.
Want de Heere wil acht slaan op ons noodgeschrei en ons gebed verhoren.
Ook in reformatorische kring ( niet binnen al de reformatorische kerken - daar is men vrij in om te kiezen ) vindt spontaan, maar ook georganiseerd, kringebed plaats.
We hebben juist weer mogen ervaren op een basisschool hoe de Heere op het gebed van zeer velen, o.a. ook dagelijks in kringgebed, een jonge moeder heeft willen sparen waarbij de artsen geen enkele hoop meer hadden.
De Heere is goed. Laten we dus Hem prijzen ook in onze handel en wandel – ook in de omgang met elkaar hier op het forum.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANID014





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 juli 2010, 02:25
 
CHATULIEM619 schreef:
Voor mij is het verhaal wel duidelijk, ze zijn bang dat de jongeren de evangelische kant opgaan. En dat is voor hen nog erger dan heiden worden.
Biddende jongeren beginnen nl vragen te stellen over God en geloof.....

( Voor de duidelijkheid – dit stukje schrijf ik niet omdat ik voor of tegen dat besluit van de Driestar ben).

Ik beleef het als intens verdrietig dat men zeer regelmatig hier op het vernieuwde forum zo veroordelend schrijft over broeders en zusters in de Heere die een reformatorische zienswijze zijn toegedaan.
Ook nu weer aangaande dit besluit van de Driestar.
Dat buitelt over elkaar heen om het maar af te keuren – ja zelfs met een tendens om eens flink af te geven op ‘dat soort’.
Maar onder hen zijn ook veel kinderen van de levende God – en het past ons dus niet zo’n toon aan te slaan.
Wij allen kennen maar ten dele omdat ons verstand verduisterd is –
Dus of we nu evangelisch zijn of gereformeerd of zwaar reformatorisch of rooms katholiek – wij hebben allen zo onze eigen dwaling – te kort en zonde. En wij allen hebben nodig gereinigd te worden in Zijn dierbaar kostbaar Bloed. Als we in Hem en uit Hem leven dan heiligt Hij ook ons gehele leven en leren wij ( en bidden wij ) om in liefde te wandelen zoals Hij dat bedoeld heeft. En dan behoren we ook tot die ene algemene ( katholieke) Kerk voortkomend uit al die kerken – kerkjes – evangelisaties – gemeenten en huisgroepen. Opdat Zijn Huis vol worde!!!!!!

Als men iets niet begrijpt van een medechristen of een hele groep medechristenen dan is het goed om te onderzoeken van waaruit men tot zo’n mening of standpunt is gekomen. ( Onderzoek alle dingen en behoud het goede).

Ook wordt er gesteld dat het gebed vooral danken is.
Maar er zijn heel veel smeekbeden – Goddank – die verhoort zijn.
Want de Heere wil acht slaan op ons noodgeschrei en ons gebed verhoren.
Ook in reformatorische kring ( niet binnen al de reformatorische kerken - daar is men vrij in om te kiezen ) vindt spontaan, maar ook georganiseerd, kringebed plaats.
We hebben juist weer mogen ervaren op een basisschool hoe de Heere op het gebed van zeer velen, o.a. ook dagelijks in kringgebed, een jonge moeder heeft willen sparen waarbij de artsen geen enkele hoop meer hadden.
De Heere is goed. Laten we dus Hem prijzen ook in onze handel en wandel – ook in de omgang met elkaar hier op het forum.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 juli 2010, 08:58
 
ANID014 schreef:
( Voor de duidelijkheid – dit stukje schrijf ik niet omdat ik voor of tegen dat besluit van de Driestar ben).

Ik beleef het als intens verdrietig dat men zeer regelmatig hier op het vernieuwde forum zo veroordelend schrijft over broeders en zusters in de Heere die een reformatorische zienswijze zijn toegedaan.
Ook nu weer aangaande dit besluit van de Driestar.
Dat buitelt over elkaar heen om het maar af te keuren – ja zelfs met een tendens om eens flink af te geven op ‘dat soort’.
Maar onder hen zijn ook veel kinderen van de levende God – en het past ons dus niet zo’n toon aan te slaan.
Wij allen kennen maar ten dele omdat ons verstand verduisterd is –
Dus of we nu evangelisch zijn of gereformeerd of zwaar reformatorisch of rooms katholiek – wij hebben allen zo onze eigen dwaling – te kort en zonde. En wij allen hebben nodig gereinigd te worden in Zijn dierbaar kostbaar Bloed. Als we in Hem en uit Hem leven dan heiligt Hij ook ons gehele leven en leren wij ( en bidden wij ) om in liefde te wandelen zoals Hij dat bedoeld heeft. En dan behoren we ook tot die ene algemene ( katholieke) Kerk voortkomend uit al die kerken – kerkjes – evangelisaties – gemeenten en huisgroepen. Opdat Zijn Huis vol worde!!!!!!

Als men iets niet begrijpt van een medechristen of een hele groep medechristenen dan is het goed om te onderzoeken van waaruit men tot zo’n mening of standpunt is gekomen. ( Onderzoek alle dingen en behoud het goede).

Ook wordt er gesteld dat het gebed vooral danken is.
Maar er zijn heel veel smeekbeden – Goddank – die verhoort zijn.
Want de Heere wil acht slaan op ons noodgeschrei en ons gebed verhoren.
Ook in reformatorische kring ( niet binnen al de reformatorische kerken - daar is men vrij in om te kiezen ) vindt spontaan, maar ook georganiseerd, kringebed plaats.
We hebben juist weer mogen ervaren op een basisschool hoe de Heere op het gebed van zeer velen, o.a. ook dagelijks in kringgebed, een jonge moeder heeft willen sparen waarbij de artsen geen enkele hoop meer hadden.
De Heere is goed. Laten we dus Hem prijzen ook in onze handel en wandel – ook in de omgang met elkaar hier op het forum.
Laten we eerst een stellen dat dit toch een uiterst vreemd verhaal is van deze school. Ieder ander zou blij zijn als jongeren het verlangen hebben met elkaar te bidden. In plaats van te kiezen voor drugs, in café's rondhangen tot 6 uur 's nachts en alle andere dingen die tegenwoordig door de wereld gewoon geworden zijn, kiezen ze voor het leven van onderling gebed, en toewijding aan de Heer.
Zoals in zoveel andere situaties vinden ze vooral veel onbegrip bij medechristenen, die zich er geen raad mee weten en alles onder controle willen houden. Dat mondt uiteindelijk uit in een verbod op spontane bijeenkomsten, waarbij de Heer aanbeden wordt.
Dat evangelische karakter is iets wat hen tegen de borst stuit. Ik begrijp eerlijk je gezegd ook niet de kritiek die je op mijn bijdrage hebt. Er wordt in het artikel gesuggereerd dat de gebeden niet goed zijn, omdat er alleen maar op één manier gebeden mag worden. Je geeft terecht aan dat gebed uit meer onderdelen kan bestaan dan alleen een dankgebed.
De angst dat het Woord van God niet meer centraal staat, en dat het meer om emotie gaat dan om het geloof, is volledig ongegrond en staat een levende relatie met God in de weg.
Mogen we dan niet hier een duidelijk standpunt tegen innemen en de jongelui steunen in hun verlangen om God aan te roepen en elkaar geestelijk te steunen?
En wat betreft veroordelen, ik steun ieder christen die op zijn weg God van harte wil dienen en ik veroordeel iedereen die dat verlangen in de weg staat. En dat laatste schaam ik me absoluut voor. Mijn gebed voor mezelf is: laat ik een wegwijzer zijn, zodat anderen tot een dieper geloof komen en mijn grootste valkuil is, dat ikzelf die ontwikkeling in de weg kan staan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 juli 2010, 09:32
 
Het enige wat er van de school zelf staat is dit:
De school heeft besloten dat kringgebed altijd onder leiding moet staan van een docent en het gebed altijd moet worden voorafgegaan door Bijbelstudie. De schoolleiding zegt op zichzelf blij te zijn met de bidders, maar vindt dat degelijke initiatieven wel moeten passen binnen de uitgangspunten van de school. Ook vindt de leiding het van belang dat iedereen zich er bij thuis moet kunnen voelen.



De rest van het artikel zijn de meningen van anderen over dat besluit.
Er staat duidelijk dat de school op zich BLIJ is met het initiatief, maar wel onder begeleiding.












CHATULIEM619 schreef:
Laten we eerst een stellen dat dit toch een uiterst vreemd verhaal is van deze school. Ieder ander zou blij zijn als jongeren het verlangen hebben met elkaar te bidden. In plaats van te kiezen voor drugs, in café's rondhangen tot 6 uur 's nachts en alle andere dingen die tegenwoordig door de wereld gewoon geworden zijn, kiezen ze voor het leven van onderling gebed, en toewijding aan de Heer.
Gelukkig kunnen ze dat nog steeds, zelfs onder schooltijd, maar wel met begeleiding

Zoals in zoveel andere situaties vinden ze vooral veel onbegrip bij medechristenen, die zich er geen raad mee weten en alles onder controle willen houden. Dat mondt uiteindelijk uit in een verbod op spontane bijeenkomsten, waarbij de Heer aanbeden wordt.


Dat evangelische karakter is iets wat hen tegen de borst stuit.
Net als het Reformatorische karakter van de school jou hier duidelijk tegen de borst stuit. Zoals je dit schrijft is het een gevalletje van die splinter en die balk.

Ik begrijp eerlijk je gezegd ook niet de kritiek die je op mijn bijdrage hebt. Er wordt in het artikel gesuggereerd dat de gebeden niet goed zijn, omdat er alleen maar op één manier gebeden mag worden. Je geeft terecht aan dat gebed uit meer onderdelen kan bestaan dan alleen een dankgebed.
De angst dat het Woord van God niet meer centraal staat, en dat het meer om emotie gaat dan om het geloof, is volledig ongegrond en staat een levende relatie met God in de weg.
Mogen we dan niet hier een duidelijk standpunt tegen innemen en de jongelui steunen in hun verlangen om God aan te roepen en elkaar geestelijk te steunen?
Op een reformatorische school mag die school dus duidelijk dat standpunt innemen, en dat doen ze hier ook, wat jij wilt is evangelische regels toepassen op een reformatorische school

En wat betreft veroordelen, ik steun ieder christen die op zijn weg God van harte wil dienen en ik veroordeel iedereen die dat verlangen in de weg staat. En dat laatste schaam ik me absoluut voor. Mijn gebed voor mezelf is: laat ik een wegwijzer zijn, zodat anderen tot een dieper geloof komen en mijn grootste valkuil is, dat ikzelf die ontwikkeling in de weg kan staan.

Net als jij hou ik niet van het Reformatorische karakter van deze school. Om die reden zou ik mijn eigen kinderen nooit naar een Reformatorische school willen doen. Er zijn ook mensen die dat wel graag doen, en die mensen mogen dan ook van de bewuste school verlangen dat ze zich aan het Reformatorische karakter houden. En juist gezien het reformatorische karakter van deze school vind ik het mooi dat het onder begeleiding van een docent gewoon mag!


Laatst was er een topic over afschaffing van onderwijsvrijheid. Dan roept iedereen heel hard: dat moet niet, want dan hebben wij geen christelijke scholen meer. Maar een school zoals deze wil men dan toch eigenlijk maar wel weer weg hebben, of zich aan laten passen aan andere geloofsrichtingen. Beetje krom Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 juli 2010, 09:42
 
ANNETTE792 schreef:
Het enige wat er van de school zelf staat is dit:
De school heeft besloten dat kringgebed altijd onder leiding moet staan van een docent en het gebed altijd moet worden voorafgegaan door Bijbelstudie. De schoolleiding zegt op zichzelf blij te zijn met de bidders, maar vindt dat degelijke initiatieven wel moeten passen binnen de uitgangspunten van de school. Ook vindt de leiding het van belang dat iedereen zich er bij thuis moet kunnen voelen.

De rest van het artikel zijn de meningen van anderen over dat besluit.
Er staat duidelijk dat de school op zich BLIJ is met het initiatief, maar wel onder begeleiding.

Net als jij hou ik niet van het Reformatorische karakter van deze school. Om die reden zou ik mijn eigen kinderen nooit naar een Reformatorische school willen doen. Er zijn ook mensen die dat wel graag doen, en die mensen mogen dan ook van de bewuste school verlangen dat ze zich aan het Reformatorische karakter houden. En juist gezien het reformatorische karakter van deze school vind ik het mooi dat het onder begeleiding van een docent gewoon mag!

Laatst was er een topic over afschaffing van onderwijsvrijheid. Dan roept iedereen heel hard: dat moet niet, want dan hebben wij geen christelijke scholen meer. Maar een school zoals deze wil men dan toch eigenlijk maar wel weer weg hebben, of zich aan laten passen aan andere geloofsrichtingen. Beetje krom Smiley die vol vragen zit

Hier ben ik het helemaal mee eens, al sta ik persoonlijk ook niet achter het standpunt van deze school. Het is inderdaad, wat Annette ook zegt, al een hele stap vooruit dat het onder begeleiding van een docent wel mag. Laten we daar blij mee zijn i.p.v. het zo negatief te benaderen. Lang leve de vrijheid van het onderwijs, niemand hoeft zijn/haar kind op deze school te doen.


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op zaterdag 3 juli 2010, 09:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 juli 2010, 18:17
 
ANNETTE792 schreef:
Het enige wat er van de school zelf staat is dit:
De school heeft besloten dat kringgebed altijd onder leiding moet staan van een docent en het gebed altijd moet worden voorafgegaan door Bijbelstudie. De schoolleiding zegt op zichzelf blij te zijn met de bidders, maar vindt dat degelijke initiatieven wel moeten passen binnen de uitgangspunten van de school. Ook vindt de leiding het van belang dat iedereen zich er bij thuis moet kunnen voelen.
De rest van het artikel zijn de meningen van anderen over dat besluit.
Er staat duidelijk dat de school op zich BLIJ is met het initiatief, maar wel onder begeleiding.

Net als jij hou ik niet van het Reformatorische karakter van deze school. Om die reden zou ik mijn eigen kinderen nooit naar een Reformatorische school willen doen. Er zijn ook mensen die dat wel graag doen, en die mensen mogen dan ook van de bewuste school verlangen dat ze zich aan het Reformatorische karakter houden. En juist gezien het reformatorische karakter van deze school vind ik het mooi dat het onder begeleiding van een docent gewoon mag!

Laatst was er een topic over afschaffing van onderwijsvrijheid. Dan roept iedereen heel hard: dat moet niet, want dan hebben wij geen christelijke scholen meer. Maar een school zoals deze wil men dan toch eigenlijk maar wel weer weg hebben, of zich aan laten passen aan andere geloofsrichtingen. Beetje krom Smiley die vol vragen zit

Eerlijk gezegd is niet duidelijk overgekomen wat ik bedoelde. Ik stoorde mij aan de opmerking, dat een mening hier al meteen als een veroordeling gezien wordt. Mag je soms geen mening meer hebben, zonder dat mensen zich veroordeeld voelen? Het nodigt in elk geval geen mensen uit duidelijke standpunten uit te dragen....Lang leve de vaagheid.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 3 juli 2010, 19:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 juli 2010, 20:54
 
CHATULIEM619 schreef:
Voor mij is het verhaal wel duidelijk, ze zijn bang dat de jongeren de evangelische kant opgaan. En dat is voor hen nog erger dan heiden worden.
Biddende jongeren beginnen nl vragen te stellen over God en geloof.....



Dit noem ik geen mening maar een veroordeling, je kent een half verhaal, want meer staat er nu eenmaal niet, en maakt er meteen van dat ze bang zijn dat de jeugd de evangelische kant op gaat. Waar staat dat, wie heeft dat gezegt? Niemand, dat maak jij er zelf van. Als er nu had gestaan: ik vermoed dat....komt dat al heel anders over dan wat je nu neerschreef.

Ik denk dat jij en ik deels dezelfde mening hebben hoor, ik heb persoonlijk ook niet veel op met de gang van zaken op reformatorische scholen, maar dat geeft ons niet het recht om er zo over te praten.
En zeker van een voorganger (dat is geen veroordeling maar dat ben je nu eenmaal en dat brengt een bepaalde voorbeeldfunctie met zich mee) verwacht ik toch een iets neutrale opstelling tegen anders-gelovigen. je hoeft het niet met ze eens te zijn, je hoeft niet met ze mee te praten, je mag vinden dat ze hier niet goed handelen, maar de manier waarop je dat uit heb ik moeite mee. Dat geld overigens net zo goed voor een reformatorische dominee die op zo'n manier over evangelische zaken zou praten hoor (en ja, die zijn er ook genoeg), je kan het ook op een respectvolle manier met elkaar oneens zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1