ChristianMatch
 


Forum

kun je een atheist vertrouwen?
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HAICO485





Berichten: 49

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 00:09
 
Wat denken jullie ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 00:30
 
HAICO485 schreef:
Wat denken jullie ?

Ik vraag me af waarom de deze vraag stelt????Misschien is het handig om er even een uitleg bij te plaatsen waarom je het belangrijk vind?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NAOMI695





Berichten: 56

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 01:15
 
Nee, alleen God is te vertrouwen.
De mens is niet onfeilbaar.
Dus iemand die zijn vertrouwen op de mens stelt, zal uiteindelijk falen.

Is mijn bescheiden mening.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEPELTJE037





Berichten: 322

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 01:34
 
HAICO485 schreef:
Wat denken jullie ?

Vreemde stelling om enkel de atheisten te noemen...
Wie is wel te vertrouwen?
Of je wel of niet iemand kunt vertrouwen, heeft niks met achtergrond te maken.

Zelf denk ik dat je het beter andersom kunt stellen...

Aan wie schenk je je vertrouwen?

Waarom eerst naar de ander te kijken, in plaats van eerst bij je zelf te beginnen?
Wie goed doet, wie goed ontmoet.
Uiteraard moet je voorzichtig zijn met de wereld om je heen.
Maar ik wil niet in een 'kramp' hoeven leven, om bij iedereen me te moeten afvragen of iemand wel te vertrouwen is.

Filippenzen 4:5,6>
5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De Here is nabij. 6 Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God.


Deze tekst is ook op toepassing voor vertrouwen... vertrouwen schenken aan een ander.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 08:30
 
HAICO485 schreef:
Wat denken jullie ?

Kunnen we iedere christenen vertrouwen?

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOFIE807





Berichten: 254

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 09:09
 
FRANKT627 schreef:
Kunnen we iedere christenen vertrouwen?

Frank


Jij schrijft wat ik net dacht Frank ..... en .... kunnen we onszelf altijd vertrouwen ? Ik deed of zei al vaker impulsief iets waarvan ik daarna spijt en berouw had hoor ... is dat ook vaak niet iets van vertrouwen schenden ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 09:19
 
FRANKT627 schreef:
Kunnen we iedere christenen vertrouwen?

Frank



Een atheist is net zo (on)betrouwbaar als een christen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 09:41
 
MARISKA601 schreef:
Een atheist is net zo (on)betrouwbaar als een christen.



En ik snap nog steeds het nut van deze vraag niet Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 09:48
 
HAICO485 schreef:
Wat denken jullie ?

Een atheist ontkent heel bewust het bestaan van God,niet elke ongelovige is een atheist.......

(nu klink ik al net zo vaag als jij Twijfelende smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 09:50
 
LEANNE226 schreef:
Een atheist ontkent heel bewust het bestaan van God,niet elke ongelovige is een atheist.......

(nu klink ik al net zo vaag als jij Twijfelende smiley )


maar de vraag is toch of hij/zij te vertrouwen is? Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 09:54
 
WILLEMIJN232 schreef:
maar de vraag is toch of hij/zij te vertrouwen is? Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley

Euh.........pfffffffff..........waarmee?waarom?hoe?wat?waar?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 10:36
 
LEANNE226 schreef:
Euh.........pfffffffff..........waarmee?waarom?hoe?wat?waar?



Ja, dat vroeg ik me nu ook af......Haico, graag wat duidelijkheid!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERT856





Berichten: 357

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 12:31
 
HAICO485 schreef:
Wat denken jullie ?

Niemand is te vertrouwen, zelfs IK niet Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SMULPOTJE144





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 21:01
 
GERT856 schreef:
Niemand is te vertrouwen, zelfs IK niet Engeltje smiley

Helemaal mee eens...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 21:08
 
Een atheïst is één ding, maar tegenwoordig hebben we al heuse anti-theïsten!
Moeten we daar dan van denken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SMULPOTJE144





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 21:35
 
Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Kotsende smiley

Laatst aangepast door
SMULPOTJE144
op dinsdag 5 oktober 2010, 20:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 22:13
 
SMULPOTJE144 schreef:
Deze benaming is mij nog niet bekend, hoe moet ik dit zien...???

Antitheïsme (ook anti-theïsme) is het actief bestrijden van theïsme. Antitheïsten zijn van mening dat theïsme schadelijk is voor de theïst zelf, de maatschappij, de politiek, enzovoort en dat theïsme bestreden moet worden om deze schade te beperken.

Antitheïsme wordt ook wel militant atheïsme of atheïstisch evangelisme genoemd, zowel door theïsten als atheïsten.

Hoewel antitheïsme in de praktijk nauw verbonden is met atheïsme, is atheïsme geen noodzakelijke voorwaarde voor antitheïsme. Waar atheïsme een standpunt is inzake de waarheid van theïsme, is antitheïsme een standpunt inzake de schadelijkheid van theïsme. Een theïst die van mening is dat het geloof in God schadelijk is, is een antitheïst.

Het concept biedt een bruikbaar onderscheid tussen het filosofisch verwerpen van theïsme, en een vijandige houding ten opzichte van zulke geloven. Een duidelijk voorbeeld van een antitheïst is journalist Christopher Hitchens. In Letters to a Young Contrarian schrijft Hitchens:

Ik ben niet zozeer een atheïst maar vooral een antitheïst; Ik ben niet alleen van mening dat alle religies versies van dezelfde onwaarheid zijn, maar ook dat de invloed van kerken en het effect van religieus geloof schadelijk is.

Bron:Wikepedia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: maandag 4 oktober 2010, 22:54
 
Ja, ik vertrouw een atheïst net zoveel als ieder ander mens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: donderdag 7 oktober 2010, 15:03
 
MARISKA601 schreef:
Een atheist is net zo (on)betrouwbaar als een christen.




Wij zijn allemaal maar mensen, een ongelovige kan soms nog beter zijn dan een Christen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLAAS295





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: donderdag 7 oktober 2010, 16:55
 
Ik vraag me af wat de definitie van vertrouwen is in deze discussie...
Ik geloof absoluut in mensen...en ik probeer ze ook te vertrouwen...word je daarin nooit tekort of pijn gedaan? Tuurlijk wel...maar is dat niet met alles zo? Sleurtje van de zondeval...zullen we maar zeggen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIEKE897





Berichten: 486

BerichtGeplaatst: donderdag 7 oktober 2010, 20:44
 
Ik denk dat er geen verschil in zit, in wie (dus welke overtuiging) je kunt vertrouwen, ook "christenen" zetten je wel eens een hak of doen iets achter je rug om. Zieke smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 11:43
 
MARIEKE897 schreef:
Ik denk dat er geen verschil in zit, in wie (dus welke overtuiging) je kunt vertrouwen, ook "christenen" zetten je wel eens een hak of doen iets achter je rug om. Zieke smiley

Ik denk wel dat het met jezelf te maken heeft of je wel of iemand durft te vertrouwen...
Ervaring en opvoeding wil niet altijd wat zeggen, want er zijn mensen die herhaalde malen teleurgesteld zijn en toch de moed hebben om mensen positief te bekijken. Misschien is dat ook de instelling dat je mensen niet over 1 kam scheert maar elk 'geval' weer als uniek individu behandelt.
Zelfs als je dat in je vroege jaren ontbrak is het toch heel goed mogelijk dat je daar later geen last van hebt.

God kun je altijd vertrouwen !! daar ben ik van overtuigd... bij mensen heb je die zekerheid helaas niet... nee, ook niet als ze christen zijn... (al hoop je dat natuurlijk wel Knipoog smiley ).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOFIE807





Berichten: 254

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 13:28
 
KLAAS295 schreef:
Ik vraag me af wat de definitie van vertrouwen is in deze discussie...
Ik geloof absoluut in mensen...en ik probeer ze ook te vertrouwen...word je daarin nooit tekort of pijn gedaan? Tuurlijk wel...maar is dat niet met alles zo? Sleurtje van de zondeval...zullen we maar zeggen...

Als je vertrouwen hebt, hoef je niet de gehele trap te zien om de eerste stap te zetten.
Martin Luther King
Vertrouwen is moed en trouw is kracht.
Marie von Ebner-Eschenbach
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIEKE897





Berichten: 486

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 13:35
 
SUSANNAH475 schreef:
Ik denk wel dat het met jezelf te maken heeft of je wel of iemand durft te vertrouwen...
Ervaring en opvoeding wil niet altijd wat zeggen, want er zijn mensen die herhaalde malen teleurgesteld zijn en toch de moed hebben om mensen positief te bekijken. Misschien is dat ook de instelling dat je mensen niet over 1 kam scheert maar elk 'geval' weer als uniek individu behandelt.
Zelfs als je dat in je vroege jaren ontbrak is het toch heel goed mogelijk dat je daar later geen last van hebt.

God kun je altijd vertrouwen !! daar ben ik van overtuigd... bij mensen heb je die zekerheid helaas niet... nee, ook niet als ze christen zijn... (al hoop je dat natuurlijk wel Knipoog smiley ).

Het is voor mijn gevoel geen kwestie van 'durven vertrouwen' Suus! Ik heb daar iig geen moeite mee en vind dat iedereen dezelfde kans mag krijgen...
Ik vind het zelf alleen soms lastig als een 'christen' dat soort dingen wel doet terwijl zo iemand toch beter mag weten!! Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIEKE897





Berichten: 486

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 13:41
 
KLAAS295 schreef:
Ik vraag me af wat de definitie van vertrouwen is in deze discussie...
Ik geloof absoluut in mensen...en ik probeer ze ook te vertrouwen...word je daarin nooit tekort of pijn gedaan? Tuurlijk wel...maar is dat niet met alles zo? Sleurtje van de zondeval...zullen we maar zeggen...

* van iemand op aan kunnen?
* het goede met je naaste voorhebben?

wat Haico bedoelde met of je atheisten kunt vertrouwen tja, daar kan hij (aan zn grijze profielnaam te zien) geen antwoord meer op geven.
maar ik denk dat we allemaal daar zelf een invulling aan kunnen geven, en trouwens, als je in je eigen hart kijkt dan weet je heel goed wat je onder vertrouwen verstaat!!! (en misschien nog belangrijker hoe het met je eigen 'te vertrouwen zijn' zit)

en eerlijk gezegd? ik kan soms meer van mijn atheist vrienden op aan, dan van mn christelijke naasten. Hoe dat kan? Tja, lees het forum maar eens na, hoe we elkaar hier soms tot op het bot afbranden, en hoe we vingerwijzen naar elkaar...veel strijd om je eigen overtuiging..nou dat wekt zeker geen vertrouwen op!!


Laatst aangepast door
MARIEKE897
op vrijdag 8 oktober 2010, 13:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 13:41
 
MARIEKE897 schreef:
Het is voor mijn gevoel geen kwestie van 'durven vertrouwen' Suus! Ik heb daar iig geen moeite mee en vind dat iedereen dezelfde kans mag krijgen...
Ik vind het zelf alleen soms lastig als een 'christen' dat soort dingen wel doet terwijl zo iemand toch beter mag weten!! Twijfelende smiley

oke...
mijn reactie was niet in 't bijzonder voor jou bedoeld hoor Marieke, maar mijn algemene reactie op dit topic. Snap je ?
Ik heb voor mijzelf wel zoiets van dat het ergens moed vergt om te vertrouwen, vandaar die durf want het is ook mogelijk dat als je iemand vertrouwt (of diegene nu christen is of niet) dit tegen kan vallen en die persoon dus eigenlijk niet te vertrouwen bleek, maar vaak zie je zoiets pas achteraf.
Als jij het niet als 'durf' ziet, mag jij dat zo vinden hoor... Lachende smiley
En idd. van een christen mag je beter verwachten... Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIEKE897





Berichten: 486

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 13:44
 
SUSANNAH475 schreef:
oke...
mijn reactie was niet in 't bijzonder voor jou bedoeld hoor Marieke, maar mijn algemene reactie op dit topic. Snap je ?
Ik heb voor mijzelf wel zoiets van dat het ergens moed vergt om te vertrouwen, vandaar die durf want het is ook mogelijk dat als je iemand vertrouwt (of diegene nu christen is of niet) dit tegen kan vallen en die persoon dus eigenlijk niet te vertrouwen bleek, maar vaak zie je zoiets pas achteraf.
Als jij het niet als 'durf' ziet, mag jij dat zo vinden hoor... Lachende smiley
En idd. van een christen mag je beter verwachten... Engeltje smiley

Ik snap Suus Knipoog smiley
en ja, soms is je vertrouwen zo geschonden dat het je moeite kost om weer een 'risico' te nemen.
Maar dan nog, de één is de ander niet en iedereen mag het voordeel van de twijfel (iiieeeks wat een uitdrukking Zieke smiley )
en zo beleeft ieder het op zijn of haar eigen manier Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 13:46
 
Zowel gelovige als niet gelovigen kun je niet altijd vertrouwen.
Want wij allemaal zijn zondig van mens en doen dingen die we liever niet deden maar wel doen , enz.

Als ik zou nagaan in mijn leven heb ik minder vertrouwen in christenen dan als ik een ongelovige juiste meer vertrouw. Het is hoe ga je met elkaar om he en je proeft wel of diegene je op de mouw spelt of dat diegene aan hem of haar woord houdt. Want in mijn leven ben ik als kind juiste meer door gelovigen 10 jaar gepest om het feit dat je anders geloofde of dat je niet bij die kerk hoorde of anders wat. Helaas maar waar daarom leun ik ook niet teveel op christenen als gewoon op mensen.
Neej in die zin leun ik meer op de Here en zet ik daar al mijn vertrouwen op. Want Hij is immers die mij nooit en te nimmer verlaat. Hij die naar jou hart kijkt en weet in hoe jij bent en hoe je bent naar anderen toe.

De ogen zijn de spiegels der ziel.

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 13:56
 
We mogen zo graag naar anderen wijzen maar in preciepe hebben je handen al vol aan met jezelf want ons hart is zondig ja ook mijn hart is zondig en moet ook zoveel dingen aan veranderen.
Ja ik heb mijn eigen verantwoording af te leggen in hoe ik ben naar anderen toe en vooral naar God toe.
Laat ik meer gaan zwijgen en dat God meer in mij mag zijn.
Dat mijn ogen meer gericht op de Vader zijn en naar Zijn Woord.

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 oktober 2010, 13:43
 
ANITA324 schreef:
Zowel gelovige als niet gelovigen kun je niet altijd vertrouwen.
Want wij allemaal zijn zondig van mens en doen dingen die we liever niet deden maar wel doen , enz.

Als ik zou nagaan in mijn leven heb ik minder vertrouwen in christenen dan als ik een ongelovige juiste meer vertrouw. Het is hoe ga je met elkaar om he en je proeft wel of diegene je op de mouw spelt of dat diegene aan hem of haar woord houdt. Want in mijn leven ben ik als kind juiste meer door gelovigen 10 jaar gepest om het feit dat je anders geloofde of dat je niet bij die kerk hoorde of anders wat. Helaas maar waar daarom leun ik ook niet teveel op christenen als gewoon op mensen.
Neej in die zin leun ik meer op de Here en zet ik daar al mijn vertrouwen op. Want Hij is immers die mij nooit en te nimmer verlaat. Hij die naar jou hart kijkt en weet in hoe jij bent en hoe je bent naar anderen toe.

De ogen zijn de spiegels der ziel.

Shalom,

Mooi gezegd, Anita!

Met name ook van dat de ogen de spiegels van de ziel zijn. Ja, aan de ogen kan je dingen aflezen als je iemand goed kent.

Ik leun ook op de Here zeg maar, want ik weet dat God mij alleen kent, omdat God alles weet.

Groetjes,

Shanita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2