ChristianMatch
 


Forum

Vergeving
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Gedichten
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 9 februari 2011, 18:19
 
HANNAH810 schreef:
chatuliem; wat ik niet begrijp is dat je niet gewoon even het topic van vorig jaar ernaast legt, waar ik al deze punten al uitgebreid heb weerlegt.

thomas heeft je de link al gegeven, en toch kom je met exact dezelfde vragen; waarom is dat?
Lieve Hannah, denk je dat het je lukt mee te lezen en het koken tegelijk in de gaten te houden? Ik wil niet weer het op mn geweten hebben dat alles aanbrandt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: woensdag 9 februari 2011, 19:34
 
LEONARD480 schreef:
Hannah vergeef het ons (een deel van de mannen) voor de vergeetachtigheid. Is namelijk dat de mannelijke hersenhelft links en rechts niet altijd goed samen functioneren...helaas het is niet anders...we moeten er mee leren leven Smiley met dichtgeplakte mond

dank je wel Leonard...ben je man vrouw... Smiley die vol vragen zit Verliefde smiley


Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 9 februari 2011, 19:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: woensdag 9 februari 2011, 22:32
 
Hallo allemaal,

Ik las bij "de kreet van de week" iets over vergeving, waardoor ik er toch nog iets over wil zeggen, al heb ik in dit topic al goede reacties gelezen.

Vergeven betekent voor mij... loslaten van bijv. wat je is aangedaan en verder gaan.
Vergeven is niet zand erover, maar mijns inziens het toevertrouwen aan God en op die manier verder te kunnen met je leven.
Dus niet in wrok vasthouden aan hetgeen gebeurd is, daar heb je vooral jezelf mee denk ik. Ik denk dat God ons het geschenk "vergeving" -ik heb het nu even niet over de vergeving van God maar van mensen onderling- geschonken heeft om er niet je hele leven aan vast te zitten, maar om verder te kunnen. Dan geef je het aan God en laat je het aan Hem over.
Mijns inziens kan die vergeving zelfs plaatsvinden zonder dat de andere betrokken partij daar van af weet.

Ik vind "vergeten" iets heel anders.
Soms gaat het gebeurde over een hele lange periode en dat is een deel van je leven geworden (weliswaar het verleden, maar toch, je bent er meestal wel door gevormd).
Ik geloof niet dat God van ons vraagt het gebeurde te vergeten. Maar met Gods hulp kunnen we verder !! Daar gaat het om denk ik.


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op woensdag 9 februari 2011, 22:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: woensdag 9 februari 2011, 22:41
 
SUSANNAH475 schreef:
Hallo allemaal,

Ik las bij "de kreet van de week" iets over vergeving, waardoor ik er toch nog iets over wil zeggen, al heb ik in dit topic al goede reacties gelezen.

Vergeven betekent voor mij... loslaten van bijv. wat je is aangedaan en verder gaan.
Vergeven is niet zand erover, maar mijns inziens het toevertrouwen aan God en op die manier verder te kunnen met je leven.
Dus niet in wrok vasthouden aan hetgeen gebeurd is, daar heb je vooral jezelf mee denk ik. Ik denk dat God ons het geschenk "vergeving" -ik heb het nu even niet over de vergeving van God maar van mensen onderling- geschonken heeft om er niet je hele leven aan vast te zitten, maar om verder te kunnen. Dan geef je het aan God en laat je het aan Hem over.
Mijns inziens kan die vergeving zelfs plaatsvinden zonder dat de andere betrokken partij daar van af weet.

Ik vind "vergeten" iets heel anders.
Soms gaat het gebeurde over een hele lange periode en dat is een deel van je leven geworden (weliswaar het verleden, maar toch, je bent er meestal wel door gevormd).
Ik geloof niet dat God van ons vraagt het gebeurde te vergeten. Maar met Gods hulp kunnen we verder !! Daar gaat het om denk ik.

Idd, helemaal mee eens, mooi verwoord!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: woensdag 9 februari 2011, 22:43
 
HANNAH810 schreef:
chatuliem; wat ik niet begrijp is dat je niet gewoon even het topic van vorig jaar ernaast legt, waar ik al deze punten al uitgebreid heb weerlegt.

thomas heeft je de link al gegeven, en toch kom je met exact dezelfde vragen; waarom is dat?

ach hannah je kent deze toch nog wel??
ze gaan gewoon steeds naar het verkeerde vakje in hun hoofd Clown smiley


http://www.youtube.com/watch?v=AQ9L9YBJkk8


Laatst aangepast door
GRACE585
op woensdag 9 februari 2011, 22:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: woensdag 9 februari 2011, 23:03
 
JOSINA022 schreef:
Idd, helemaal mee eens, mooi verwoord!

tnx !! Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: woensdag 9 februari 2011, 23:27
 
MAR907 schreef:
dank je wel Leonard...ben je man vrouw... Smiley die vol vragen zit Verliefde smiley

Vanmorgen toen ik keek toen wist ik het nog.... Clown smiley Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 10 februari 2011, 00:30
 
GRACE585 schreef:
ach hannah je kent deze toch nog wel??
ze gaan gewoon steeds naar het verkeerde vakje in hun hoofd Clown smiley


http://www.youtube.com/watch?v=AQ9L9YBJkk8


man with brains????
is that possible???

haha wie had die link ook weer geplaatst grace?
hij blijft dzzzzzzzzz pssssssss drrrrrr pffffffffffffff leuk........haha
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 10 februari 2011, 00:59
 
HANNAH810 schreef:
man with brains????
is that possible???

haha wie had die link ook weer geplaatst grace?
hij blijft dzzzzzzzzz pssssssss drrrrrr pffffffffffffff leuk........haha


Net zo goed mogelijk als het feit dat vrouwen 2 dingen tegelijk kunnen doen .... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: donderdag 10 februari 2011, 12:52
 
HANNAH810 schreef:
man with brains????
is that possible???

'no nuts, no glory'


Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: donderdag 10 februari 2011, 12:56
 
GRIFFIN748 schreef:
'no nuts, no glory'


Clown smiley


Ik versta er niks van Griffin en jij was toch tegen het buitenland.. Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: donderdag 10 februari 2011, 13:29
 
HANNAH810 schreef:
man with brains????
is that possible???

haha wie had die link ook weer geplaatst grace?
hij blijft dzzzzzzzzz pssssssss drrrrrr pffffffffffffff leuk........haha

dat was onze cross toch Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 10 februari 2011, 18:36
 
CHATULIEM619 schreef:
Lieve Hannah, denk je dat het je lukt mee te lezen en het koken tegelijk in de gaten te houden? Ik wil niet weer het op mn geweten hebben dat alles aanbrandt.


Multitasken heet dat Chatuliem Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: donderdag 10 februari 2011, 20:02
 
Niet om het een of ander, maar de laatste pagina staat haast vol met reacties die op zn zachst gezegd m.i. offtopic zijn, prima om te kletsen, maar lijkt me fijn om weer terug te komen bij het oorspronkelijke onderwerp?
Dennis, die jullie allen graag vergeeft Knipoog smiley


Laatst aangepast door
DENNISS669
op donderdag 10 februari 2011, 20:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 10 februari 2011, 20:07
 
DENNISS669 schreef:
Niet om het een of ander, maar de laatste pagina staat haast vol met reacties die op zn zachst gezegd m.i. offtopic zijn, prima om te kletsen, maar lijkt me fijn om weer terug te komen bij het oorsprinkelijke onderwerp?
Dennis, die jullie allen graag vergeeft Knipoog smiley


We dwaalden wat af......je hebt gelijk...... Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: donderdag 10 februari 2011, 20:46
 
HANNAH810 schreef:
man with brains????
is that possible???

Waarom niet???
Er is er maar 1..... with brains....nothing box....Clown smiley Knipoog smiley


Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 16 februari 2011, 14:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 12:29
 
DENNISS669 schreef:
Niet om het een of ander, maar de laatste pagina staat haast vol met reacties die op zn zachst gezegd m.i. offtopic zijn, prima om te kletsen, maar lijkt me fijn om weer terug te komen bij het oorspronkelijke onderwerp?
Dennis, die jullie allen graag vergeeft Knipoog smiley

Ja Dennis waar het hart vol van is ...loopt de mond ervan over... Lachende smiley
maar helemaal mee eens Knipoog smiley ...het is een onderwerp van vergeving en dus weer on-topic Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 13:40
 
GRACE585 schreef:
ach hannah je kent deze toch nog wel??
ze gaan gewoon steeds naar het verkeerde vakje in hun hoofd Clown smiley


http://www.youtube.com/watch?v=AQ9L9YBJkk8

Geweldige link Grace!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 13:44
 
LEONARD480 schreef:
Ja Dennis waar het hart vol van is ...loopt de mond ervan over... Lachende smiley
maar helemaal mee eens Knipoog smiley ...het is een onderwerp van vergeving en dus weer on-topic Clown smiley

Ik ben even aan het zoeken waar jullie nu precies gebleven zijn. Heb nu alle reacties zo'n beetje door genomen en jullie zijn volgens mij van het onderwerp van 'vergeving' door beland in een discussie over de kinderdoop. Dus zal nog ff terug bladeren en dan een reactie geven op hetgeen waar het allemaal mee begon....


Laatst aangepast door
LISA610
op zaterdag 12 februari 2011, 14:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 14:20
 
LEONARD480 schreef:
Ja Dennis waar het hart vol van is ...loopt de mond ervan over... Lachende smiley
maar helemaal mee eens Knipoog smiley ...het is een onderwerp van vergeving en dus weer on-topic Clown smiley

Het begon allemaal met: http://www.youtube.com/watch?v=Nt3xVgXFM_E

Dit is inderdaad een prachtig lied Eva, wat alles zegt: herstel en genezing van alles wat er is voorgevallen in je leven begint met vergeving. Laten we eerlijk zijn, vergeven is best moeilijk en vergeving vragen wellicht nog veel moeilijker. Het mag dan ook een enorme geruststelling is dat er Iemand is die je altijd zal vergeven, op het moment dat je daar echt vanuit de grond van je hart om vraagt. Vanaf het moment waarop je dat doet en je hart weer voor Hem open stelt zal dat gaan doorwerken in je hele leven. Althans zo heb ik het zelf ervaren.

De wetenschap dat God jou vergeven heeft, leidt er niet meteen automatisch toe dat je zelf ook in staat bent om anderen te vergeven. We blijven per slot van rekening wel allemaal mensen nietwaar. Denk dat juist daarom in de Bijbel ook het belang van vergeven zo enorm wordt benadrukt. God weet heus wel dat we het moeilijk vinden om te vergeven. Dat gaat niet zonder slag of stoot, daar moet je soms behoorlijk wat voor doen. En nee, vergeven is zeker niet hetzelfde als vergeten. Er staat ook nergens in de Bijbel dat je moet vergeten, alleen maar juist dat je moet vergeven. Niet één maal, maar 70 maal 70 maal.

Vergeven is overigens ook niet hetzelfde als vertrouwen. Vertrouwen is iets wat groeit. Als dat beschadigd om welke reden dan ook, is het absoluut van belang dat je leert te vergeven wat je is aangedaan. Dat wil niet zeggen dat je diegene dan ook gelijk weer voor de volle 100% moet gaan vertrouwen. Juist dan mag je best de tijd nemen om het vertrouwen weer opnieuw op te bouwen, is het niet in de ander dan in ieder geval in jezelf. Feit is wel dat je altijd en overal kan en mag blijven vertrouwen op Gods liefde en genade, no matter what.

Wat betreft het begrip erfzonde. Volgens mij komt dit vooral uit het oude testament, kortom de tijd voordat Jezus op aarde kwam. Door zijn komst, doordat hij voor ons is gestorven heeft hij alle zonde op zich genomen. Juist daarom geloof ik niet in het begrip erfzonde. Kinderen komen niet zondig in deze wereld, omdat generaties voor hen zonden hebben begaan. Ik snap niet hoe je daarin kunt geloven, als je tegelijkertijd geloofd dat Jezus alle zonden op zich heeft genomen. Dat is in mijn ogen tegenstrijdig met elkaar.

Ik ben het trouwens niet eens met de stelling dat wij niet meer zouden kunnen zondigen. Dat kunnen we wel degelijk en dat doen we ook allemaal, zelfs al proberen we nog zo hard het niet te doen. We mogen ons echter wel vrij weten van schuld en schaamte op het moment dat we iedere keer opnieuw om vergeving vragen. Let er daarbij wel op dat het niet alleen gaat om vergeving vragen aan God, maar juist ook om vergeving vragen of krijgen van de ander.

Als er gezegd wordt dat er geen nieuwe schuld kan ontstaan ongeacht ons doen en laten, klinkt dat bijna een beetje oppervlakkig (maar uit wat je verder hebt geschreven Dennis is me meer dan duidelijk dat je niet oppervlakkig bent, so don’t wurry Knipoog smiley ). De eerste indruk die dan ontstaat, is dat je er als christen wel op los kunt leven, omdat het allemaal toch wel vergeven wordt. Natuurlijk is het zo dat Jezus alle zonden op zich genomen heeft, dus dat je je vrij mag voelen van schuld. In zoverre klopt het dus dat er geen nieuwe schuld kan ontstaan, ongeacht ons doen en laten. Maar het betekent ook dat we juist omdat we daarin geloven de keuze moeten maken om zijn voorbeeld te volgen, iedere dag opnieuw. Dat brengt dus ook een stuk eigen verantwoordelijkheid met zich mee. Als je daar niet iedere dag opnieuw voor kiest, loop je het risico dat schuldgevoel toch weer grip krijgt op je denken en voelen. Dat is niet Gods bedoeling, integendeel. Maar het zou een beetje naïef zijn om te veronderstellen dat het niet kan gebeuren. Het is immers juist een manier waarop Satan blijft proberen grip te krijgen op ons denken en voelen. Als je daar niet alert op bent, dan sluipt het je leven binnen zonder dat je het direct door hebt. Want let’s face it, hoe meer jij je best doet om Gods weg te volgen, hoe meer Satan zijn best zal doen om je te verzoeken. Denk aan Job. Denk aan de strijd waarover gesproken wordt in Efeziërs. Er wordt niet voor niets gesteld dat je de wapenuitrusting van God aan moet trekken om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel (Efeziërs 6, vanaf vers 10).

Des te belangrijker is het dan ook om steeds opnieuw ‘online’ te blijven met God zelf. Juist daarom:
http://www.youtube.com/watch?v=VPkkCtA2vwg&feature=related
Iedere dag opnieuw!

Als iemand die ruim 42 jaar lid is geweest van de PKN, als kind gedoopt is, op haar 20-ste belijdenis heeft gedaan, haar eigen kinderen als baby heeft laten dopen en het heel lang maar raar vond dat mensen zich lieten ‘overdopen’ terwijl ze als kind al gedoopt waren.. Maar in september 2010 zelf is gedoopt in volle overtuiging dat dit de juiste weg is, kan ik best wat zeggen over de discussie die ook een beetje wordt gevoerd over de kinderdoop. Ga ik nu even niet doen, want daar ging deze topic oorspronkelijk niet om. But feel free to ask... Lachende smiley

Nou volgens mij heb ik nu de belangrijkste dingen wel even gehad, in een poging om de discussie weer terug te brengen waar die oorspronkelijk om ging. Er is ongetwijfeld nog veel meer over te zeggen, maar ik moet nu eerst even verder met andere bezigheden.


Laatst aangepast door
LISA610
op zaterdag 12 februari 2011, 14:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MADELIEF469





Berichten: 86

BerichtGeplaatst: woensdag 16 februari 2011, 09:34
 
up
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: woensdag 16 februari 2011, 10:50
 
MADELIEF469 schreef:
up

Up ???????????????????????????????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 16 februari 2011, 11:14
 
LISA610 schreef:
Het begon allemaal met: http://www.youtube.com/watch?v=Nt3xVgXFM_E

Dit is inderdaad een prachtig lied Eva, wat alles zegt: herstel en genezing van alles wat er is voorgevallen in je leven begint met vergeving. Laten we eerlijk zijn, vergeven is best moeilijk en vergeving vragen wellicht nog veel moeilijker. Het mag dan ook een enorme geruststelling is dat er Iemand is die je altijd zal vergeven, op het moment dat je daar echt vanuit de grond van je hart om vraagt. Vanaf het moment waarop je dat doet en je hart weer voor Hem open stelt zal dat gaan doorwerken in je hele leven. Althans zo heb ik het zelf ervaren.

De wetenschap dat God jou vergeven heeft, leidt er niet meteen automatisch toe dat je zelf ook in staat bent om anderen te vergeven. We blijven per slot van rekening wel allemaal mensen nietwaar. Denk dat juist daarom in de Bijbel ook het belang van vergeven zo enorm wordt benadrukt. God weet heus wel dat we het moeilijk vinden om te vergeven. Dat gaat niet zonder slag of stoot, daar moet je soms behoorlijk wat voor doen. En nee, vergeven is zeker niet hetzelfde als vergeten. Er staat ook nergens in de Bijbel dat je moet vergeten, alleen maar juist dat je moet vergeven. Niet één maal, maar 70 maal 70 maal.

Vergeven is overigens ook niet hetzelfde als vertrouwen. Vertrouwen is iets wat groeit. Als dat beschadigd om welke reden dan ook, is het absoluut van belang dat je leert te vergeven wat je is aangedaan. Dat wil niet zeggen dat je diegene dan ook gelijk weer voor de volle 100% moet gaan vertrouwen. Juist dan mag je best de tijd nemen om het vertrouwen weer opnieuw op te bouwen, is het niet in de ander dan in ieder geval in jezelf. Feit is wel dat je altijd en overal kan en mag blijven vertrouwen op Gods liefde en genade, no matter what.

Wat betreft het begrip erfzonde. Volgens mij komt dit vooral uit het oude testament, kortom de tijd voordat Jezus op aarde kwam. Door zijn komst, doordat hij voor ons is gestorven heeft hij alle zonde op zich genomen. Juist daarom geloof ik niet in het begrip erfzonde. Kinderen komen niet zondig in deze wereld, omdat generaties voor hen zonden hebben begaan. Ik snap niet hoe je daarin kunt geloven, als je tegelijkertijd geloofd dat Jezus alle zonden op zich heeft genomen. Dat is in mijn ogen tegenstrijdig met elkaar.

Ik ben het trouwens niet eens met de stelling dat wij niet meer zouden kunnen zondigen. Dat kunnen we wel degelijk en dat doen we ook allemaal, zelfs al proberen we nog zo hard het niet te doen. We mogen ons echter wel vrij weten van schuld en schaamte op het moment dat we iedere keer opnieuw om vergeving vragen. Let er daarbij wel op dat het niet alleen gaat om vergeving vragen aan God, maar juist ook om vergeving vragen of krijgen van de ander.

Als er gezegd wordt dat er geen nieuwe schuld kan ontstaan ongeacht ons doen en laten, klinkt dat bijna een beetje oppervlakkig (maar uit wat je verder hebt geschreven Dennis is me meer dan duidelijk dat je niet oppervlakkig bent, so don’t wurry Knipoog smiley ). De eerste indruk die dan ontstaat, is dat je er als christen wel op los kunt leven, omdat het allemaal toch wel vergeven wordt. Natuurlijk is het zo dat Jezus alle zonden op zich genomen heeft, dus dat je je vrij mag voelen van schuld. In zoverre klopt het dus dat er geen nieuwe schuld kan ontstaan, ongeacht ons doen en laten. Maar het betekent ook dat we juist omdat we daarin geloven de keuze moeten maken om zijn voorbeeld te volgen, iedere dag opnieuw. Dat brengt dus ook een stuk eigen verantwoordelijkheid met zich mee. Als je daar niet iedere dag opnieuw voor kiest, loop je het risico dat schuldgevoel toch weer grip krijgt op je denken en voelen. Dat is niet Gods bedoeling, integendeel. Maar het zou een beetje naïef zijn om te veronderstellen dat het niet kan gebeuren. Het is immers juist een manier waarop Satan blijft proberen grip te krijgen op ons denken en voelen. Als je daar niet alert op bent, dan sluipt het je leven binnen zonder dat je het direct door hebt. Want let’s face it, hoe meer jij je best doet om Gods weg te volgen, hoe meer Satan zijn best zal doen om je te verzoeken. Denk aan Job. Denk aan de strijd waarover gesproken wordt in Efeziërs. Er wordt niet voor niets gesteld dat je de wapenuitrusting van God aan moet trekken om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel (Efeziërs 6, vanaf vers 10).

Des te belangrijker is het dan ook om steeds opnieuw ‘online’ te blijven met God zelf. Juist daarom:
http://www.youtube.com/watch?v=VPkkCtA2vwg&feature=relatedIedere dag opnieuw!

Als iemand die ruim 42 jaar lid is geweest van de PKN, als kind gedoopt is, op haar 20-ste belijdenis heeft gedaan, haar eigen kinderen als baby heeft laten dopen en het heel lang maar raar vond dat mensen zich lieten ‘overdopen’ terwijl ze als kind al gedoopt waren.. Maar in september 2010 zelf is gedoopt in volle overtuiging dat dit de juiste weg is, kan ik best wat zeggen over de discussie die ook een beetje wordt gevoerd over de kinderdoop. Ga ik nu even niet doen, want daar ging deze topic oorspronkelijk niet om. But feel free to ask... Lachende smiley

Nou volgens mij heb ik nu de belangrijkste dingen wel even gehad, in een poging om de discussie weer terug te brengen waar die oorspronkelijk om ging. Er is ongetwijfeld nog veel meer over te zeggen, maar ik moet nu eerst even verder met andere bezigheden.


Goed dat je even wat topics naar boven hebt gehaald Madelief. Ik heb wat bijgeleerd de afgelopen week, dus bij deze nog even de link naar dat lied op de juiste manier. Zo en nu back on topic!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 09:06
 
LEONARD480 schreef:
Up ???????????????????????????????

Ja up... oftewel het topic weer naar boven halen, zodat anderen kunnen zien dat er nog steeds op gereageerd wordt.
(Aangezien er 1 was die het een 'beetje' in de war had gebracht...)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 16:07
 
Hallo Lisa,
bedankt voor het weer ontopic brengen! Ik heb wat vragen en opmerkingen bij wat je schreef, zie mijn toevoegingen in de quote hieronder:


LISA610 schreef:
Het begon allemaal met: http://www.youtube.com/watch?v=Nt3xVgXFM_E

Dit is inderdaad een prachtig lied Eva, wat alles zegt: herstel en genezing van alles wat er is voorgevallen in je leven begint met vergeving. Laten we eerlijk zijn, vergeven is best moeilijk en vergeving vragen wellicht nog veel moeilijker. Het mag dan ook een enorme geruststelling is dat er Iemand is die je altijd zal vergeven, op het moment dat je daar echt vanuit de grond van je hart om vraagt. Vanaf het moment waarop je dat doet en je hart weer voor Hem open stelt zal dat gaan doorwerken in je hele leven. Althans zo heb ik het zelf ervaren.

De wetenschap dat God jou vergeven heeft, ..
Het mag dan ook een enorme geruststelling is dat er Iemand is die je altijd zal vergeven, op het moment dat je daar echt vanuit de grond van je hart om vraagt / De wetenschap dat God jou vergeven heeft.. Welke van de twee is het nu, ben ik van alles vergeven, of moet ik er keer op keer om vragen, om vergeving te krijgen?
leidt er niet meteen automatisch toe dat je zelf ook in staat bent om anderen te vergeven. We blijven per slot van rekening wel allemaal mensen nietwaar. Denk dat juist daarom in de Bijbel ook het belang van vergeven zo enorm wordt benadrukt. God weet heus wel dat we het moeilijk vinden om te vergeven. Dat gaat niet zonder slag of stoot, daar moet je soms behoorlijk wat voor doen. En nee, vergeven is zeker niet hetzelfde als vergeten. Er staat ook nergens in de Bijbel dat je moet vergeten, Niet mee eens, God zegt, "Heb8,12.. hun zonden en overtredingen zal ik geenszins meer gedenken." Als je ergens nooit meer aan denkt, is dat dan niet hetzelfde als "vergeten", niet in de zin dat je het je niet kunt herinneren, maar in de zin dat je het niet meer in herinnering brengt? alleen maar juist dat je moet vergeven. Niet één maal, maar 70 maal 70 maal.

Vergeven is overigens ook niet hetzelfde als vertrouwen. Vertrouwen is iets wat groeit. Als dat beschadigd om welke reden dan ook, is het absoluut van belang dat je leert te vergeven wat je is aangedaan. Dat wil niet zeggen dat je diegene dan ook gelijk weer voor de volle 100% moet gaan vertrouwen. Juist dan mag je best de tijd nemen om het vertrouwen weer opnieuw op te bouwen, is het niet in de ander dan in ieder geval in jezelf. Feit is wel dat je altijd en overal kan en mag blijven vertrouwen op Gods liefde en genade, no matter what. Als je vertrouwen geschaad is, dan basseer je dat toch op het verleden? En als je vertrouwen nu berust op iets uit het verleden, dan breng je jezelf het verleden toch weer in herinnering, en heb je niet volledig vergeven. "ik ben niet meer boos op je maar ik vertrouw je nu voor geen meter meer" is niet de volle genade mijns inziens.

Wat betreft het begrip erfzonde. Volgens mij komt dit vooral uit het oude testament, kortom de tijd voordat Jezus op aarde kwam. Door zijn komst, doordat hij voor ons is gestorven heeft hij alle zonde op zich genomen. Juist daarom geloof ik niet in het begrip erfzonde. Kinderen komen niet zondig in deze wereld, omdat generaties voor hen zonden hebben begaan. Ik snap niet hoe je daarin kunt geloven, als je tegelijkertijd geloofd dat Jezus alle zonden op zich heeft genomen. Dat is in mijn ogen tegenstrijdig met elkaar. Mooi verwoord, geen op- of aanmerking op Lachende smiley

Ik ben het trouwens niet eens met de stelling dat wij niet meer zouden kunnen zondigen. Hoe breng je dit in eenklank met 1.johannes 3,6+9?: Ieder die in hem blijft, zondigt niet; ieder die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend. 9 Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is.
Dat kunnen we wel degelijk en dat doen we ook allemaal, zelfs al proberen we nog zo hard het niet te doen. We mogen ons echter wel vrij weten van schuld en schaamte op het moment dat we iedere keer opnieuw om vergeving vragen. Alhoewel velen dit geloven en geleerd krijgen, vind je dit absoluut niet terug in alles wat er over leven onder het nieuwe verbond van genade staat! Niet één bijbelvers van alle brieven aan christenen in de bijbel leert dat je elke keer opnieuw vergeving moet vragen. Is ook een gevaarlijke leer, omdat je nooit weet of er nu wel of niet zonde tussen jou en God is inkomen te staan.Let er daarbij wel op dat het niet alleen gaat om vergeving vragen aan God, maar juist ook om vergeving vragen of krijgen van de ander.

Als er gezegd wordt dat er geen nieuwe schuld kan ontstaan ongeacht ons doen en laten, klinkt dat bijna een beetje oppervlakkig (maar uit wat je verder hebt geschreven Dennis is me meer dan duidelijk dat je niet oppervlakkig bent, so don’t wurry Knipoog smileyDank je Lachende smiley ). De eerste indruk die dan ontstaat, is dat je er als christen wel op los kunt leven, omdat het allemaal toch wel vergeven wordt. Neehoor, die indruk ontstaat alleen bij christenen die zich tot nu toe daartoe gehinderd voelen door een wet die ze eigenlijk niet willen houden. Bij ongelovigen die horen dat God Jezus alle zonden heeft laten dragen, biedt het de kans voor een nieuw leven, opnieuw mogen beginnen, je geliefd weten ondanks al je tekortkomingen, enz enz. Natuurlijk is het zo dat Jezus alle zonden op zich genomen heeft, dus dat je je vrij mag voelen van schuld. In zoverre klopt het dus dat er geen nieuwe schuld kan ontstaan, ongeacht ons doen en laten. Maar het betekent ook dat we juist omdat we daarin geloven de keuze moeten maken om zijn voorbeeld te volgen, iedere dag opnieuw. Dat brengt dus ook een stuk eigen verantwoordelijkheid met zich mee. Onze verantwoordelijkheid is het geloven in Jezus als voleinder der wet en drager aller zonden en brenger van rechtvaardigheid en bijbehorende zegen voor zijn kinderen. 1.joh.3,23: En dit is Zijn gebod: dat wij geloven in de Naam van Zijn Zoon Jezus Christus en dat we elkaar liefhebben, zoals hij ons geboden heeft. Vanuit onszelf kunnen wij niets. Ook niet vanuit dankbaarheid, ook niet vanuit goede voornemens. Niets, wat God in enigerlei wijze meer tevreden met ons zou laten zijn. Onze gemeenschap met God is voor 100% gebasseerd op het feit dat we één zijn met Christus, Gods eerstgeboren en geliefde Zoon. Die eenheid hebben wij door geloof alleen. Alleen Jezus in ons maakt ons in staat het goede te doen, en onze rechtvaardigheid in God is voor 100% op basis van geloof, en voor 0 % op basis van je doen, laten of bedoelingen. Als je daar niet iedere dag opnieuw voor kiest, loop je het risico dat schuldgevoel toch weer grip krijgt op je denken en voelen. Kun je me uitleggen hoe schuldgevoel ontstaat zonder zondebesef? Of hoe schuldgevoel ontstaat, zonder dat er een wet is die kennis van goed en kwaad als maatstaf naast je neerlegt? Niet alleen zijn onze zonden vergeven,nee meer nog, de wet is uitgewist! Kol.2,14+15: en het handschrift dat tegen ons getuigde (=wet), uit te wissen. dit handschrift was met zijn inzettingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen. Hij heeft de overheden en de machten ontwapend, die in het openbaar tentoongesteld en daardoor over hen getriomfeerd. Zie je dat het wapen, wat de satan gebruikte om je een schuldgevoel te geven, het wapen wat ervoor zorgde dat er zonde was, de wet was! De zonde kwam met de kennis van goed en kwaad, de wet!
Dat is niet Gods bedoeling, integendeel. Maar het zou een beetje naïef zijn om te veronderstellen dat het niet kan gebeuren. Het is immers juist een manier waarop Satan blijft proberen grip te krijgen op ons denken en voelen. Als je daar niet alert op bent, dan sluipt het je leven binnen zonder dat je het direct door hebt. Want let’s face it, hoe meer jij je best doet om Gods weg te volgen, hoe meer Satan zijn best zal doen om je te verzoeken. Helemaal mee eens!! Als we onze best doen, het van onze werken afhankelijk maken ipv Jezus volbrachte werk, zet je de deur wagenwijd open voor Satan, de aanklager, om je op al je tekortkomingen te wijzen,waarvoor hij weer doodleuk de wet gebruikt als je voor jezelf accepteerd dat die nog maar iets over jou te zeggen heeft. Daarom moeten we ons Denk aan Job. Denk aan de strijd waarover gesproken wordt in Efeziërs. Er wordt niet voor niets gesteld dat je de wapenuitrusting van God aan moet trekken om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel (Efeziërs 6, vanaf vers 10). De list van de duivel is niet je al dan niet te laten zondigen. Dat is ook complete onzin als een gelovige toch al zijn zonden vergeven weet dankzij Jezus. De duivels list is je aan te spreken op je oude identiteit, je vlees, en je het gevoel te geven dat God daarnaar kijkt ipv naar je nieuwe, volmaakte identiteit in Christus. De Aanklager kan Jezus niet aanklagen, en dus ook niet wie zich volmaakt één met Hem weten, wel kan hij aanklagen wie zich niet rechtvaardig weet op basis van geloof, maar rechtvaardigheid of zegen of heiligheid wil tonen in zijn leven door zich aan bepaalde inzettingen te houden. Laat toe dat de duivel je aan je tekortkomingen erinnerd, en je zegt daarmee dat de wet toch nog wel (een beetje) geldt voor jou, en je hebt de duivel herbewapend! yikes! Wat een afschuwelijke, en tot verderf lijdende gedachte!
Des te belangrijker is het dan ook om steeds opnieuw ‘online’ te blijven met God zelf. Juist daarom:
http://www.youtube.com/watch?v=VPkkCtA2vwg&feature=related
Iedere dag opnieuw!

Als iemand die ruim 42 jaar lid is geweest van de PKN, als kind gedoopt is, op haar 20-ste belijdenis heeft gedaan, haar eigen kinderen als baby heeft laten dopen en het heel lang maar raar vond dat mensen zich lieten ‘overdopen’ terwijl ze als kind al gedoopt waren.. Maar in september 2010 zelf is gedoopt in volle overtuiging dat dit de juiste weg is, kan ik best wat zeggen over de discussie die ook een beetje wordt gevoerd over de kinderdoop. Ga ik nu even niet doen, want daar ging deze topic oorspronkelijk niet om. But feel free to ask... Lachende smiley Geen verder vragen van mijn kant, ik ben voorstander van doop op basis van eigen keuze, ongeacht welke andere "rituelen" er daarvoor al in iemands leven heeft plaatsgevonden. :)


Nou volgens mij heb ik nu de belangrijkste dingen wel even gehad, in een poging om de discussie weer terug te brengen waar die oorspronkelijk om ging. Er is ongetwijfeld nog veel meer over te zeggen, maar ik moet nu eerst even verder met andere bezigheden.

Soms wat pittige reacties mss van mijn kant in bovenstaand stuk, maar ik hoop dat je ze niet als aanvallend ervaart, maar als oprechte vragen, opmerkingen en weerwoorden,
groetjes,
Dennis


Laatst aangepast door
DENNISS669
op donderdag 17 februari 2011, 16:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 16:41
 
DENNISS669 schreef:
Hallo Lisa,
bedankt voor het weer ontopic brengen! Ik heb wat vragen en opmerkingen bij wat je schreef, zie mijn toevoegingen in de quote hieronder:




Soms wat pittige reacties mss van mijn kant in bovenstaand stuk, maar ik hoop dat je ze niet als aanvallend ervaart, maar als oprechte vragen, opmerkingen en weerwoorden,
groetjes,
Dennis

Ha ha ha... don't wurry.. ik ben niet iemand die zich snel aangevallen voelt, tenzij dat echt persoonlijk wordt. Ik vind het wel leuk om te ontdekken dat je lekker kritisch gelezen hebt en her en der met vragen en aanvullingen komt. Lachende smiley Ga er straks nog wel even rustig naar kijken en kom er later wel ff op terug. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 16:52
 
LISA610 schreef:
Ha ha ha... don't wurry.. ik ben niet iemand die zich snel aangevallen voelt, tenzij dat echt persoonlijk wordt. Ik vind het wel leuk om te ontdekken dat je lekker kritisch gelezen hebt en her en der met vragen en aanvullingen komt. Lachende smiley Ga er straks nog wel even rustig naar kijken en kom er later wel ff op terug. Knipoog smiley


als de baas het toelaat ... Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 17:25
 
CROSSROAD317 schreef:
als de baas het toelaat ... Clown smiley

Kwestie van vergeven Cross en weer verder gaan... Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 02:08
 
CROSSROAD317 schreef:
als de baas het toelaat ... Clown smiley

Mijn baas laat alles toe.... makkelijke baas heb ik he.. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 14:50
 
LISA610 schreef:
Mijn baas laat alles toe.... makkelijke baas heb ik he.. Knipoog smiley

hahaha Lisa Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Gedichten
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3