ChristianMatch
 


Forum

Jezus: God en mens tegelijk?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 20:27
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat je als mens sowieso beperkt bent. Je wordt beperkt door je eigen lichaam. Ik denk dat Jezus net zo goed kon zweten, of last van blaren kon hebben. Uitgeput kon zijn na een lange dag....

Is zweten meteen een beperking? En een blaar of moeheid?????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 20:57
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat je als mens sowieso beperkt bent. Je wordt beperkt door je eigen lichaam. Ik denk dat Jezus net zo goed kon zweten, of last van blaren kon hebben. Uitgeput kon zijn na een lange dag....


Jezus heeft 40 dagen in de woestijn gebleven en de laatste dagen hongerde Hem. Hij is Almachtige
Kan je dat ook volhouden voor 40 dagen zonder eten en drinken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 21:01
 
HERMAN388 schreef:
Jezus heeft 40 dagen in de woestijn gebleven en de laatste dagen hongerde Hem. Hij is Almachtige
Kan je dat ook volhouden voor 40 dagen zonder eten en drinken?
Als mens kun je dat zeker. Je kunt 40 dagen zonder eten...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 22:05
 
HENK710 schreef:
Is zweten meteen een beperking? En een blaar of moeheid?????

Maar toch niet zonder drinken lijkt mij.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 22:46
 
HENK710 schreef:
Is zweten meteen een beperking? En een blaar of moeheid?????
in vergelijking met datgene wat Hij in de hemel meegemaakt had wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 16:20
 
LISA610 schreef:
Kleine correctie Annette: Jezus wist wel dat Hij weer opgewekt zou worden, dat heeft Hij immers van te voren gezegd tegen zijn discipelen: Mattheus 26: 32 "Maar nadat ik uit de dood ben opgewekt, zal ik jullie voorgaan naar Galilea" In Marcus 14:28 staat exact hetzelfde.
Maar goed, dat maakt het offer wat Hij gebracht heeft uiteraard niet minder groot. En ja, ook ik krijg telkens weer kippenvel als ik denk aan wat Hij voor ons heeft gedaan.
http://www.youtube.com/watch?v=aa4q3b7C50Y

Jezus heeft zichzelf opgewekt uit de dood.
Hoe kon Hij dat doen als Hij alleen mens was?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 16:56
 
Jezus was God en mens tegelijk...als 12-jarige zegt hijzelf tegen Maria:" wist gij niet dat ik moet zijn in de dingen mijns Vaders? '
HIj bevestigt hier zelf dat HIj Gods Zoon is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 4 april 2011, 21:38
 
JAN786 schreef:
Jezus heeft zichzelf opgewekt uit de dood.
Hoe kon Hij dat doen als Hij alleen mens was?

Hé Jan, waar zie jij staan dat Jezus zichzelf heeft opgewekt:

Handelingen 4,10
dient u allen en het hele volk van Israël te weten dat deze man hier gezond voor u staat dankzij de naam van Jezus Christus uit Nazaret, die door u gekruisigd is, maar die door God uit de dood is opgewekt.
Handelingen 13,30
Maar God heeft hem opgewekt uit de dood;
Romeinen 4,24
maar ook voor ons, want ook wij zullen als rechtvaardigen worden aangenomen omdat we geloven in Hem die Jezus, onze Heer, uit de dood heeft opgewekt:
Romeinen 6,4
We zijn door de doop in zijn dood met Hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden.
Romeinen 8,11
Want als de Geest van Hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u woont, zal Hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door Zijn Geest, die in u leeft.
Romeinen 10,9
Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered.
1 Korintiërs 6,14
God heeft de Heer opgewekt, en door zijn macht zal hij ook ons opwekken.
1 Korintiërs 15,15
Dan blijkt dat wij als getuigen van God over Hem hebben gelogen, omdat we verklaard hebben dat Hij Christus heeft opgewekt – want als er geen doden worden opgewekt, dan kan Hij dat niet hebben gedaan.
2 Korintiërs 4,14
en weten dat Hij die de Heer Jezus heeft opgewekt ook ons, net als Jezus, zal opwekken en ons samen met u naar Zich toe zal voeren.
Galaten 1,1
Van Paulus, een apostel die niet is aangesteld of gezonden door mensen, maar door Jezus Christus en God, de Vader, die Christus uit de dood heeft opgewekt.
Efeziërs 2,6
Hij heeft ons samen met Hem uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus.
Kolossenzen 2,12
Toen u gedoopt werd bent u immers met Hem begraven, en met Hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die Hem uit de dood heeft opgewekt.
1 Petrus 1,21
Door Hem gelooft u in God, die Hem uit de dood heeft opgewekt en Hem laat delen in Zijn luister, zodat uw geloof tevens hoop is op God.

Jezus heeft zelf ook nooit gezegd dat Hij Zichzelf zou opwekken, maar dat Hij zou worden opgewekt. Zie bijvoorbeeld:
Marcus 14,28
Maar nadat ik uit de dood ben opgewekt, zal ik jullie voorgaan naar Galilea.’

Dus Jan, waarop baseer jij de uitspraak dat Jezus zichzelf heeft opgewekt? Smiley die vol vragen zit


Laatst aangepast door
LISA610
op maandag 4 april 2011, 21:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAC823





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 april 2011, 00:48
 
JAN786 schreef:
Jezus heeft zichzelf opgewekt uit de dood.
Hoe kon Hij dat doen als Hij alleen mens was?

Dit klinkt op zelf verhoging (self-exteem)...
taal van de bose "Gij zult gelijk zijn als God, kennende goed en kwaad"....


Laatst aangepast door
MAC823
op dinsdag 5 april 2011, 00:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 april 2011, 08:56
 
MAC823 schreef:
Dit klinkt op zelf verhoging (self-exteem)...
taal van de bose "Gij zult gelijk zijn als God, kennende goed en kwaad"....

Sorry Mac, maar zou je een beetje kunnen verduidelijken hoe je dit bedoeld? Ik zie namelijk niet in waarom de quote van Jan zou duiden op zelverhoging. Volgens mij duidt het eerder op het niet goed lezen van de Bijbel, vandaar dat ik hem naar aanleiding van diverse Bijbelteksten gister ook de vraag heb gesteld waar hij uit opmaakt dat Jezus Zichzelf zou hebben opgewekt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 april 2011, 10:36
 
MAC823 schreef:
Dit klinkt op zelf verhoging (self-exteem)...
taal van de bose "Gij zult gelijk zijn als God, kennende goed en kwaad"....
Jezus is God, en is de Enige die kan zeggen dat Hij gelijk aan de Vader is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 april 2011, 21:43
 
CHATULIEM619 schreef:
Jezus is God, en is de Enige die kan zeggen dat Hij gelijk aan de Vader is.

Amen.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: donderdag 7 april 2011, 22:12
 
JAN786 schreef:
Jezus heeft zichzelf opgewekt uit de dood.
Hoe kon Hij dat doen als Hij alleen mens was?

Denk dat Jan bedoelt dat Jezus opgestaan is uit de dood, nadat God Hem opgewekt heeft.
# Mattheüs 26:32

Maar nadat Ik zal opgestaan zijn, zal Ik u voorgaan naar Galilea.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 11:34
 
lisa als Jezus God is dan doet Hij dat toch Zelf via de vader?


joh 10:17

17 De Vader heeft mij lief omdat ik mijn leven geef, om het ook weer terug te nemen. 18 Niemand neemt mijn leven, ik geef het zelf. Ik ben vrij om het te geven en om het weer terug te nemen – dat is de opdracht die ik van mijn Vader heb gekregen.’
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 12:18
 
Johannes 1,1-18

Het evangelie volgens Johannes
Het Woord is mens geworden
1
1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God.
2 Het was in het begin bij God.
3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen.
5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.
6 Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes.
7 Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven.
8 Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: 9 het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam.
10 Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet.
11 Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen.
12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden.
13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.
15 Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!”’
16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt.
17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen.
18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.
Noot
(1:3-4) en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. In het Woord was leven – Ook mogelijk is de vertaling: ‘en zonder dit was er niets. Wat bestaat, had leven in het Woord’.Noot
(1:18) de enige Zoon, die zelf God is, die – Andere handschriften lezen: ‘de enige Zoon, die’.


Volgens mij kun je uit dit Bijbelgedeelte toch alles verklaren.


Laatst aangepast door
LEONARD480
op vrijdag 8 april 2011, 12:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 20:59
 
Volgens mij komen we nu een beetje terecht in de discussie wat de drie-eenheid betekent.. liep daar niet al een topic over? Ik heb gezocht maar kon het niet vinden. Heeft iemand er bezwaar tegen als we daar op door gaan binnen dit topic, want eigenlijk vind ik dat wel een hele interessante materie....

Laatst aangepast door
LISA610
op vrijdag 8 april 2011, 22:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 22:48
 
En laat me dan meteen maar een poging doen om de spits af te bijten.

Jezus, verklaard nergens in de Bijbel dat Hij God (de Vader) is. Hij is de Zoon van God en volkomen één met God. Volgens mij wordt dat volkomen één ten onrechte opgevat alsof Jezus God de Vader zelf zou zijn. Dat staat helemaal nergens in de Bijbel, maar is een onjuiste interpretatie. Juist daarom denk ik dat we een beetje uitkomen op de discussie over de drie-eenheid. Zoals gezegd meende ik dat daar een topic over liep, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Volgens mij is het wel degelijk zo dat Jezus als mens naar aarde is gekomen. Wel een heel bijzonder mens, want vanuit zijn geloof in God de Vader heeft Hij zich volkomen overgeleverd aan de wil van Zijn Vader en leefde Hij vanuit een hele persoonlijke en intieme relatie met God. In Zijn levenswijze was Hij een voorbeeld voor ons allen en met Zijn sterven heeft Hij onze zonden op Zich genomen. Daarmee heeft Hij voor ons de weg vrij gemaakt om op dezelfde persoonlijke, intieme manier een relatie met God aan te gaan, door Hem, door Zijn lijden, Zijn sterven en Zijn opstanding.

Uit de Bijbel blijkt overduidelijk dat Jezus zichzelf niet heeft opgewekt uit de dood (zie de eerder door mij aangehaalde Bijbelteksten). Dat is logisch als je bedenkt dat Hij als mens op aarde kwam. Jezus, is opgewekt door de Vader en zit nu aan de rechterhand van God. Ja, Hij is volkomen één met de Vader, maar als je stelt dat Jezus zichzelf heeft opgewekt omdat hij dezelfde persoon als God is, geeft dat in mijn ogen blijk van het niet letterlijk lezen van wat er in de Bijbel staat
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 23:38
 
DAVID923 schreef:
lisa als Jezus God is dan doet Hij dat toch Zelf via de vader?


joh 10:17

17 De Vader heeft mij lief omdat ik mijn leven geef, om het ook weer terug te nemen. 18 Niemand neemt mijn leven, ik geef het zelf. Ik ben vrij om het te geven en om het weer terug te nemen – dat is de opdracht die ik van mijn Vader heb gekregen.’

bump. wat vind je hier van lisa? (je zei dat de Vader het deed)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 23:53
 
DAVID923 schreef:
bump. wat vind je hier van lisa? (je zei dat de Vader het deed)

Dat Jezus is opgewekt door God de Vader staat letterlijk in de Bijbel David.. zie de eerder door mij aangehaalde Bijbelteksten. Waarom negeer je dat? Of lees jij een andere Bijbel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 00:15
 
LISA610 schreef:
En laat me dan meteen maar een poging doen om de spits af te bijten.

Jezus, verklaard nergens in de Bijbel dat Hij God (de Vader) is. Hij is de Zoon van God en volkomen één met God. Volgens mij wordt dat volkomen één ten onrechte opgevat alsof Jezus God de Vader zelf zou zijn. Dat staat helemaal nergens in de Bijbel, maar is een onjuiste interpretatie. Juist daarom denk ik dat we een beetje uitkomen op de discussie over de drie-eenheid. Zoals gezegd meende ik dat daar een topic over liep, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Volgens mij is het wel degelijk zo dat Jezus als mens naar aarde is gekomen. Wel een heel bijzonder mens, want vanuit zijn geloof in God de Vader heeft Hij zich volkomen overgeleverd aan de wil van Zijn Vader en leefde Hij vanuit een hele persoonlijke en intieme relatie met God. In Zijn levenswijze was Hij een voorbeeld voor ons allen en met Zijn sterven heeft Hij onze zonden op Zich genomen. Daarmee heeft Hij voor ons de weg vrij gemaakt om op dezelfde persoonlijke, intieme manier een relatie met God aan te gaan, door Hem, door Zijn lijden, Zijn sterven en Zijn opstanding.

Uit de Bijbel blijkt overduidelijk dat Jezus zichzelf niet heeft opgewekt uit de dood (zie de eerder door mij aangehaalde Bijbelteksten). Dat is logisch als je bedenkt dat Hij als mens op aarde kwam. Jezus, is opgewekt door de Vader en zit nu aan de rechterhand van God. Ja, Hij is volkomen één met de Vader, maar als je stelt dat Jezus zichzelf heeft opgewekt omdat hij dezelfde persoon als God is, geeft dat in mijn ogen blijk van het niet letterlijk lezen van wat er in de Bijbel staat



Dat laatste niet alleen maar het geeft ook nog blijk de Bijbel werkelijk niet te begrijpen wat op zich niet gemakkelijk is maar rekening houdend met alle studie-uren en contemplatie zou je toch wat anders mogen verwachten.


Een mooie heldere uiteenzetting, Lisa.


Laatst aangepast door
MIEKE364
op zaterdag 9 april 2011, 11:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 01:13
 
MIEKE364 schreef:
Dat laatste niet alleen maar het geeft ook nog blijk de Bijbel werkelijk niet te begrijpen wat op zich niet gemakkelijk is maar rekening houdend met alle studie-uren en contemplatie zou je toch wat anders mogen verwachten.


Een mooie heldere uiteenzetting, Lisa.

Even voor alle duidelijkheid: mijn laatste stuk (de opmerking over het niet letterlijk lezen van de Bijbel) was niet persoonlijk gericht aan iemand en ik vind het niet prettig als dat wel op die manier uitgelegd zou worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 04:25
 
LISA610 schreef:
Dat Jezus is opgewekt door God de Vader staat letterlijk in de Bijbel David.. zie de eerder door mij aangehaalde Bijbelteksten. Waarom negeer je dat? Of lees jij een andere Bijbel?

Bedoel je het verhaal van de engel die Maria kwam vertellen dat ze zwanger zou raken? Maria die uitverkoren werd door God. Als God ervoor zorgde dat Maria zwanger zou zijn dan kan je spreken dat Jezus is opgewekt door God.

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 04:36
 
CHATULIEM619 schreef:
Jezus is God, en is de Enige die kan zeggen dat Hij gelijk aan de Vader is.

Inderdaad: 'Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Geloof je niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij? De woorden die Ik tot jullie spreek, spreek Ik niet uit Mijzelf: het zijn daden van de Vader, die in Mij blijft. Geloof Me toch: Ik ben in de Vader en de Vader is in Mij; of geloof het anders op grond van de daden. [12] Waarachtig*, Ik verzeker jullie: wie in Mij gelooft, zal de daden die Ik verricht, ook zelf verrichten; ja nog grotere zal Hij verrichten, want zelf ga Ik naar de Vader, [13] maar wat jullie zullen vragen in mijn naam, zal Ik doen, zodat de Vader verheerlijkt wordt in de Zoon." (Johannes 14: 9 - 13)

Dit zijn woorden van Jezus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 09:09
 
FRANKT627 schreef:
Bedoel je het verhaal van de engel die Maria kwam vertellen dat ze zwanger zou raken? Maria die uitverkoren werd door God. Als God ervoor zorgde dat Maria zwanger zou zijn dan kan je spreken dat Jezus is opgewekt door God.

Frank

Nee Frank, daar doel ik niet op. Ik doel op de opstanding uit de dood. Jan beweerde dat Jezus Zichzelf had opgewekt, terwijl uit verschillende Bijbeltesten blijkt dat God de Vader Jezus heeft opgewekt. Die Bijbelteksten heb ik op 4-4-2011 om 21:38 weergegeven. Vervolgens richt David zich tot mij met de vraag wat ik dan vind van de tekst uit Johannes 10:17. Hij geeft daarbij aan dat hij daar naar vraagt, omdat ik beweerde dat de Vader Jezus heeft opgewekt. Nou dat beweer ik dus uitsluitend op grond van wat letterlijk in de Bijbel staat. Dus vandaar mijn vraag aan David waarom hij de Bijbelteksten negeert waarin letterlijk staat dat God de Vader Jezus heeft opgewekt.

Op grond van het feit dat Jan en David beweren dat Jezus Zichzelf heeft opgewekt, trek ik de conclusie dat zij menen dat Jezus dezelfde persoon is als God (de Vader). Vandaar ook mijn bijdrage van vrijdag 8/4 om 22:48. Wat ik daarin probeer aan te geven is dat je op grond van de Bijbel onmogelijk kunt stellen dat Jezus en God (de Vader) dezelfde personen zijn. Zij zijn beiden God en volkomen één met elkaar. Maar je kunt niet stellen dat de Zoon en de Vader dezelfde zijn, want waarom staat er dan in de Bijbel dat Jezus zittende is aan de rechterhand van God?


Laatst aangepast door
LISA610
op zaterdag 9 april 2011, 10:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 10:03
 
[quote=LISA610]Nee Frank, daar doel ik niet op.

Oké, dank je nu ben ik weer mee. Ik had je bijbelverzen wel gelezen maar ik was even niet mee. Ik dacht dat je bedoelde met die laatste zin van jou de geboorte bedoelde.

Het is inderdaad zo met wat je aangeeft dat het God is die Jezus opgewekt heeft. Daar kunnen we niet om heen. Dat zat in het plan van God net zoals Jezus ook zou sterven. In het OT werd dat ook al gemeld, oa in de Psalmen. Toch wat het sterven betreft.

Frank (die dadelijk even naar zijn ouders in België gaat)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 10:21
 
LISA610 schreef:
Nee Frank, daar doel ik niet op. Ik doel op de opstanding uit de dood. Jan beweerde dat Jezus Zichzelf had opgewekt, terwijl uit verschillende Bijbeltesten blijkt dat God de Vader Jezus heeft opgewekt. Die Bijbelteksten heb ik op 4-4-2011 om 21:38 weergegeven.
al in een eerdere bijdrage op dit topic aangegeven. Vervolgens richt David zich tot mij met de vraag wat ik dan vind van de tekst uit Johannes 10:17. Hij geeft daarbij aan dat hij daar naar vraagt, omdat ik beweerde dat de Vader Jezus heeft opgewekt. Nou dat beweer ik dus uitsluitend op grond van wat letterlijk in de Bijbel staat. Dus vandaar mijn vraag aan David waarom hij de Bijbelteksten negeert waarin letterlijk staat dat God de Vader Jezus heeft opgewekt.

Op grond van het feit dat Jan en David beweren dat Jezus Zichzelf heeft opgewekt, trek ik de conclusie dat zij menen dat Jezus dezelfde persoon is als God (de Vader). Vandaar ook mijn bijdrage van vrijdag 8/4 om 22:48. Wat ik daarin probeer aan te geven is dat je op grond van de Bijbel onmogelijk kunt stellen dat Jezus en God (de Vader) dezelfde personen zijn. Zij zijn beiden God en volkomen één met elkaar. Maar je kunt niet stellen dat de Zoon en de Vader dezelfde zijn, want waarom staat er dan in de Bijbel dat Jezus zittende is aan de rechterhand van God?

De Drie-eenheid is natuurlijk wel een constructie. Het is om aan te geven dat ze toch samen een eenheid zijn. Ik denk dat de gedachte dat Jezus zichzelf zou hebben opgewekt, voortkomt uit een vorm van doorredeneren. Jezus is de zoon van God maar dus toch God. God en Jezus (en de HG) zijn één DUS Jezus heeft zichzelf opgewekt omdat hij immers een met God is. Toch, als je de Bijbel leest, moet er wel een scheiding geweest zijn. Jezus werd door zijn tijdgenoten als rabbi gezien en na een tijdje door een groeiend aantal als de Messias. Hij reageerde toch verder echt als mens. Er zijn veel voorbeelden van te vinden. Bij de opwekking van Lazarus ergerde Christus zich, hoorde ik gisteren in een vesper. Maar er zijn tal van andere menselijke gevoelens beschreven. Was Jezus mens? Ja, maar niet alleen en dat is hierboven in een bijdrage voldoende geïllustreerd. Er moet hoe dan ook een soort scheiding geweest zijn, zij het niet volledig gedurende zijn leven. Mijn God, mijn God, waarom hebt gij mij verlaten lijkt er een illustratie van, al zit achter die woorden ook veel exegese. God heeft Christus opgewekt, het kan niet anders. De Drie-eenheid ziet er, theologisch gezien uit als een constructie, omdat het onlogisch lijkt. Na het bestaan van Christus op aarde is die eenheid, die in ieder geval voor een deel verbroken moet zijn geweest, weer hersteld. Ik vind een beeld dat een geestelijke me als kind ooit gaf wel mooi. Neem drie lucifers en steek ze aan. Breng nu de drie vlammetjes bij elkaar. Je ziet dan één vlam uit drie bronnen. Een mooie uitleg van de Drie-eenheid voor een kind, ik weet het nog.
Maar nogmaals: de gedachte dat Jezus zichzelf heeft opgewekt, lijkt me een vorm van doorredeneren. Er zijn veel Bijbelgedeelten die deze gedachte duidelijk tegenspreken.

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 9 april 2011, 11:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 10:29
 
In de statenvertaling staat in alle evangelien, dat de Here Jezus is opgewekt.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zaterdag 9 april 2011, 11:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 10:43
 
THOMAS968 schreef:
De Drieenheid is natuurlijk wel een constructie. Het is om aan te geven dat ze toch samen een eenheid zijn. Ik denk dat de gedachte dat Jezus zichzelf zou hebben opgewekt, voortkomt uit een vorm van doorredeneren. Jezus is de zoon van God maar dus toch God. God en Jezus (en de HG) zijn één DUS Jezus heeft zichzelf opgewekt omdat hij immers een met God is. Toch, als je de Bijbel leest, moet er wel een scheiding geweest zijn. Jezus werd door zijn tijdgenoten als rabbi gezien en na een tijdje door een aantal als de Messias. Hij reageerde toch verder echt als mens. Er zijn veel voorbeelden van te vinden. Bij de opwekking van Lazarus ergerde Christus zich, hoorde ik gisteren in een vesper. Maar er zijn tal van andere menselijke gevoelens beschreven. Was Jezus mens? Ja, maar niet alleen. Er moet hoe dan ook een soort scheiding geweest zijn, zij het niet volledig gedurende zijn leven. Mijn God, mijn God, waarom hebt gij mij verlaten lijkt er een illustratie van al zit achter die woorden ook veel exegese. God heeft Christus opgewekt, het kan niet anders. De Drie-eenheid ziet er, theologisch gezien uit een constructie, omdat het onlogisch lijkt. Na het bestaan van Christus op aarde is die eenheid, die in ieder geval voor een deel verbroken moet zijn geweest, weer hersteld. Ik vind een beeld dat een geestelijke me als kind ooit gaf wel mooi. Neem drie lucifers en steek ze aan. Breng nu de drie vlammetjes bij elkaar. Je ziet dan één vlam uit drie bronnen. Een mooie uitleg van de Drie-eenheid voor een kind, ik weet het nog.
Maar nogmaals de gedachte dat Jezus zichzelf heeft opgewekt, lijkt me een vorm van doorredeneren. Er zijn veel Bijbelgedeelten die deze gedachte duidelijk tegenspreken.

Thomas.

Mee eens Thomas. De drie-eenheid is inderdaad een constructie om aan te geven dat God (de Vader), Jezus en de Heilige Geest gezamenlijk een eenheid vormen. Ik vind het voorbeeld van de drie lucifers wat je geeft een prachtige illustratie van die drie-eenheid. Lachende smiley

Wat betreft dat doorredeneren, deel ik jouw mening. Ik meen echter ook dat het niet goed is om op die manier te gaan doorredeneren, want dan ga je voorbij aan de letterlijke tekst die in de Bijbel staat. Sterker nog wat David en Jan beweren wordt feitelijk tegengesproken door wat wat in de Bijbel staat. Dus vraag ik me af waar ze hun beweringen nu eigenlijk op baseren.... Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 10:57
 
LISA610 schreef:
Mee eens Thomas. De drie-eenheid is inderdaad een constructie om aan te geven dat God (de Vader), Jezus en de Heilige Geest gezamenlijk een eenheid vormen. Ik vind het voorbeeld van de drie lucifers wat je geeft een prachtige illustratie van die drie-eenheid. Lachende smiley

Wat betreft dat doorredeneren, deel ik jouw mening. Ik meen echter ook dat het niet goed is om op die manier te gaan doorredeneren, want dan ga je voorbij aan de letterlijke tekst die in de Bijbel staat. Sterker nog wat David en Jan beweren wordt feitelijk tegengesproken door wat wat in de Bijbel staat. Dus vraag ik me af waar ze hun beweringen nu eigenlijk op baseren.... Smiley die vol vragen zit

Ja, ben hier ook helemaal mee eens, en het voorbeeld is erg mooi!!!!Thanx
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 11:01
 
LISA610 schreef:
Mee eens Thomas. De drie-eenheid is inderdaad een constructie om aan te geven dat God (de Vader), Jezus en de Heilige Geest gezamenlijk een eenheid vormen. Ik vind het voorbeeld van de drie lucifers wat je geeft een prachtige illustratie van die drie-eenheid. Lachende smiley

Wat betreft dat doorredeneren, deel ik jouw mening. Ik meen echter ook dat het niet goed is om op die manier te gaan doorredeneren, want dan ga je voorbij aan de letterlijke tekst die in de Bijbel staat. Sterker nog wat David en Jan beweren wordt feitelijk tegengesproken door wat wat in de Bijbel staat. Dus vraag ik me af waar ze hun beweringen nu eigenlijk op baseren.... Smiley die vol vragen zit

Het doorredeneren is inderdaad gevaarlijk en veroorzaakt ook persoonlijke ellende, denk ik. Eigenlijk wel een goed onderwerp voor het Calvijntopic omdat het in deze kring wel meer voorkomt. Ik kom tenslotte ook uit die kring.

Thomas, vindt redeneren wel leuk.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 9 april 2011, 19:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3