ChristianMatch
 


Forum

Jezus: God en mens tegelijk?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 12:42
 
je komt uit die kring thomas, en toch maak je er een karikatuur van. kan geen topic over het calvinisme lezen zonder dat ik lees over wettisicme en ''angstgeloof''. het grappige is dat ik helemaal niet uit een kerkelijke traditie kom, uit de wereld tot geloof gekomen door de Bijbel te lezen, en zelf via de Bijbelstudie tot de conclusie gekomen dat hun er Bijbels correct zijn (kinderdoop daar gelaten).
maar goed.. dit hoort bij een andere topic, maar je oudzeer lijkt wel een kruistocht tegen die denominatie.

@ lisa, ja het is lastige materie, en net als het concept eeuwigheid en predestinatie/vrije wil, iets dat voor ons beredenerings en bevattings vermogen gelimiteerd is. Die tekst die ik anhaalde is duidelijk, Jezus geeft en neemt Zijn leven Zelf, maar natuurlijk omdat die macht hem van de Vader is gegeven, want Hij kan niks doen Zonder de Vader. staat er ook.

verder vind ik het voorbeeld van thomas erg goed van die lucifers. mij is eens verteld dat God drie personen is maar 1 substantie, vergelijk het met water, het kan vloeibaar zijn, sneeuw of ijs, maar het blijft de zelfde substantie, water.

Vlak na mijn bekering wist ik niet of ik Jezus mocht aanbidden, maar door het lezen van een boek als Johannes werd het duidelijk. net zoals het eerste hoofdstuk van kolossenzen en hebreeen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 14:24
 
@ lisa, ja het is lastige materie, en net als het concept eeuwigheid en predestinatie/vrije wil, iets dat voor ons beredenerings en bevattings vermogen gelimiteerd is. Die tekst die ik anhaalde is duidelijk, Jezus geeft en neemt Zijn leven Zelf, maar natuurlijk omdat die macht hem van de Vader is gegeven, want Hij kan niks doen Zonder de Vader. staat er ook.

Maar hoe zie jij de andere teksten die ik eerder in dit topic heb geplaatst dan David (zie mijn bijdrage van 4/4/2011 om 21:38 uur). Als je zegt dat Jezus zichzelf heeft opgewekt, op grond van de tekst uit Johannes 10:17, poets je dan daarmee al die andere teksten weg waarin duidelijk staat dat Jezus door God de Vader is opgewekt... of niet? Ik ben oprecht benieuwd naar jouw uitleg hiervan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 18:56
 
nee die tekst die ik gaf geeft een bredere uitleg. complimeert en bouwt uit. door de macht die Hem gegeven is kaan Hij dat leven geven en nemen.

Dus uiteindelijk is het de Vader ja. direct of indirect.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 20:24
 
DAVID923 schreef:
nee die tekst die ik gaf geeft een bredere uitleg. complimeert en bouwt uit. door de macht die Hem gegeven is kaan Hij dat leven geven en nemen.

Dus uiteindelijk is het de Vader ja. direct of indirect.

He he .. we worden het nog wel eens ergens over eens Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 01:25
 
LISA610 schreef:
Mee eens Thomas. De drie-eenheid is inderdaad een constructie om aan te geven dat God (de Vader), Jezus en de Heilige Geest gezamenlijk een eenheid vormen. Ik vind het voorbeeld van de drie lucifers wat je geeft een prachtige illustratie van die drie-eenheid. Lachende smiley

Wat betreft dat doorredeneren, deel ik jouw mening. Ik meen echter ook dat het niet goed is om op die manier te gaan doorredeneren, want dan ga je voorbij aan de letterlijke tekst die in de Bijbel staat. Sterker nog wat David en Jan beweren wordt feitelijk tegengesproken door wat wat in de Bijbel staat. Dus vraag ik me af waar ze hun beweringen nu eigenlijk op baseren.... Smiley die vol vragen zit

Ben ik met je eens Lisa.
God de Vader heeft God de Zoon (Jezus) opgewekt uit de dood. Zo denk ik er in elk geval ook over.

Als Jezus zegt dat niemand ooit God gezien heeft, doelt Hij daar m.i. op God de Vader...
Mozes mocht God (de Vader) van achteren zien.
In Exodus 33:20 verkondigt God: “Mijn gezicht zul je niet kunnen zien, want geen mens kan mij zien en in leven blijven”.

Als Jezus dezelfde zou zijn als God de Vader, waarom zegt Hij dan dat niemand ooit God gezien heeft ? (Joh. 1:18)
(In die tijd waren er veel mensen die oog in oog hebben gestaan met Jezus !!).

Let wel... het is God de Vader en God de Zoon, en toch is er maar 1 God


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op zondag 10 april 2011, 01:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 10:25
 
je komt uit die kring thomas, en toch maak je er een karikatuur van. kan geen topic over het calvinisme lezen zonder dat ik lees over wettisicme en ''angstgeloof''. het grappige is dat ik helemaal niet uit een kerkelijke traditie kom, uit de wereld tot geloof gekomen door de Bijbel te lezen, en zelf via de Bijbelstudie tot de conclusie gekomen dat hun er Bijbels correct zijn (kinderdoop daar gelaten).
maar goed.. dit hoort bij een andere topic, maar je oudzeer lijkt wel een kruistocht tegen die denominatie.


David, dit heeft toch niets meer met inhoud te maken. Je veronderstelt dat ik vol met oudzeer zit en een kruistocht tegen mijn eigen kerk voer? Waar haal je die onzin vandaan? Ik ben lid van een kerk en maak me zorgen over de grote kerkverlating en het verslechterende imago wat we hebben als christenen. Ik maak me zorgen over de menselijke fouten die in kerken worden gemaakt. Alleen de slechte ervaringen die veel vrouwen hebben met de kerk na een echtscheiding, laten vaak diepe sporen na maar ik kan er meer noemen, net als iedereen hier. Ik zie het conflict nog voor me van mijn vader, een ouderling die, zoals je dat noemt, bijbels correct was, maar ook vol mededogen naar gedrag van mensen in een veranderende samenleving. Het feit dat ik niet bij elk commentaar dat ik geef er een aantal bijbelteksten bijzet die kennelijk mijn gelijk moeten onderstrepen, wil niet zeggen dat ik het Woord niet serieus neem. Ik vind alleen dat je Gods naam niet ijdel mag gebruiken en in het verlengde ervan, hoewel het er niet staat, je Gods Woord ook niet ijdel mag gebruiken. Zeker niet als het enkel bedoeld lijkt om het eigen gelijk in deze te benadrukken.
Jij hebt het gevoel wat je meestal ziet bij pas bekeerden en ik heb daar geen moeite mee. Maar bedenk wel dat als je tien of veertig jaar bewust gelovig bent er ook een verdieping in kennis en mildheid op kan treden. En ja, ik ben lid gebleven van een protestantse kerk omdat het ontzettend veel voor me heeft betekent. Ik gooi het kind niet met het badwater weg, wat bijna mijn hele generatie wel gedaan heeft. En dat was vooral of ook vanwege de onwaarachtige omgang met mensen die in moeilijkheden zaten. De bijbels lijkende maar onwerkbare benaderingsvorm, waar het omgaan met echtscheiding maar een van was, is een illustratie. Liefde voor de mens, die ondanks de goede bedoelingen toch faalt tegenover God is een betere vertaling van Gods boodschap dan je te beperken tot vroom klinkende Bijbelwoorden die goed zijn maar hol gaan klinken als de praktijk er mee in strijd is. Het psychisch leed dat door veel kerkmensen bij anderen is veroorzaakt, kwam niet door de boodschap van Christus maar door de onjuiste omgang er mee van gelovigen. Dat is geen kruistocht tegen het Calvinisme. Het is een kritisch nadenken over hoe we nog meer ellende kunnen voorkomen. Als een benadering hetzelfde is als die vroeger was, dan roept dat weerstand op bij de mensen die dat al eens hebben meegemaakt, zo werken die dingen.
Je veronderstelt dingen en schept daarna een beeld. Wijsheid is soms meer dan waarheid, David. God heeft ons al verlost als we voor hem kiezen en het minste wat we dan mogen doen is in liefde en vergeving te leven met onze medemensen.
Als je al langer bekeerd bent, leert het leven je dit vanzelf wel.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 10 april 2011, 19:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 12:37
 
DAVID923 schreef:
nee die tekst die ik gaf geeft een bredere uitleg. complimeert en bouwt uit. door de macht die Hem gegeven is kaan Hij dat leven geven en nemen.

Dus uiteindelijk is het de Vader ja. direct of indirect.
Ik denk dat de verscheidenheid toch ook benadrukt moet worden. De Vader geeft leven, schept, oordeelt...De Zoon is mens, is het verzoeningsoffer, is de Hogepriester, die voor ons pleit bij de vader. De Geest woont in de mens, openbaart, geneest en voltooit het werk van de Zoon hier op aarde. Eigenlijk is het onjuist, om te stellen, dat Jezus in je hart woont. Hij zit op de troon bij de Vader. De Geest komt in je hart wonen...
Dus de Vader heeft de Zoon opgewekt uit de dood. In het gedeelte wat je aanhaalt, geeft Jezus aan dat Hij autoriteit heeft over het leven. Een mooie gedachte trouwens, Jezus was niet het slachtoffer van de kruisiging. Veel mensen vinden dat wel nl.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 12:59
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat de verscheidenheid toch ook benadrukt moet worden. De Vader geeft leven, schept, oordeelt...De Zoon is mens, is het verzoeningsoffer, is de Hogepriester, die voor ons pleit bij de vader. De Geest woont in de mens, openbaart, geneest en voltooit het werk van de Zoon hier op aarde. Eigenlijk is het onjuist, om te stellen, dat Jezus in je hart woont. Hij zit op de troon bij de Vader. De Geest komt in je hart wonen...
Dus de Vader heeft de Zoon opgewekt uit de dood. In het gedeelte wat je aanhaalt, geeft Jezus aan dat Hij autoriteit heeft over het leven. Een mooie gedachte trouwens, Jezus was niet het slachtoffer van de kruisiging. Veel mensen vinden dat wel nl.

Mooi, Hij deed de wil van de Vader inderdaad,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 13:26
 
ANNETTE050 schreef:
Mooi, Hij deed de wil van de Vader inderdaad,


Aanvullend op wat Chatuliem schreef: en Hij (Jezus) gaf de geest.

Johannes 19:28 Toen wist Jezus dat alles was volbracht, en om de Schrift geheel in vervulling te laten gaan zei hij: ‘Ik heb dorst.’ 29 Er stond daar een vat zure wijn; ze staken er een majoraantak met een spons in en brachten die naar zijn mond. 30 Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 14:14
 
@ thomas, dank je voor je reactie.

U heeft het voornamelijk over de pastorale gevolgen, maar het gaat mij meer om het feit of de leer (wel of niet) correct is. Hoe we er dan pastoraal verantwoord mee omgaan is een tweede.
En ja daar zijn vele scherven van de ziel, in elke denominatie.
Waar mensen werken is feilbaarheid en falen gelijk in de kielzog.

Mooi dat je bij ''ons'' gebleven bent.
(al is de kerk geen gebouw of sociale club, maar het lichaam van Jezus is alle wedergeboren christenen, binnen en buiten de kerk. maar goed dat is een ander onderwerp)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 15:13
 
DAVID923 schreef:
@ thomas, dank je voor je reactie.

U heeft het voornamelijk over de pastorale gevolgen, maar het gaat mij meer om het feit of de leer (wel of niet) correct is. Hoe we er dan pastoraal verantwoord mee omgaan is een tweede.
En ja daar zijn vele scherven van de ziel, in elke denominatie.
Waar mensen werken is feilbaarheid en falen gelijk in de kielzog.

Mooi dat je bij ''ons'' gebleven bent.
(al is de kerk geen gebouw of sociale club, maar het lichaam van Jezus is alle wedergeboren christenen, binnen en buiten de kerk. maar goed dat is een ander onderwerp)


Toch jammer dat het lichaam van Jezus Christus, als gemeente dan, zoveel verschillende meningen/leringen heeft, met als gevolg .... Twijfelende smiley

1 Korintiërs 1:10 Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden, om in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn. .... 12 Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’ 13 Is Christus dan verdeeld?....
Voor elke naam mag je ook de naam van een kerk- e/o gemeenteleer plaatsen.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 17:46
 
CROSSROAD317 schreef:
Toch jammer dat het lichaam van Jezus Christus, als gemeente dan, zoveel verschillende meningen/leringen heeft, met als gevolg .... Twijfelende smiley

1 Korintiërs 1:10 Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden, om in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn. .... 12 Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’ 13 Is Christus dan verdeeld?....
Voor elke naam mag je ook de naam van een kerk- e/o gemeenteleer plaatsen.....


Zo ben ik opgevoed, Cross en doe mijn best tot op de dag van vandaag zo te leven en ik geef t niet op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 21:26
 
maaaaaaaar diezelfde Paulus was zeer streng als het om valse leren ging die de gemeente binnen slopen, zo ook de andere apostelen en Jezus.
Die liefde en eenheid is ook in de leer. De kern, het evangelie, geen bijzaken. De wil om 1 te zijn moet niet blind maken, dat is koren op de molen van satan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JHM495





Berichten: 21

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 15:41
 
Ik heb hier velen uren naar gezocht en tot de conclusie gekomen dat ik hier geen zeker antwoord op kan vinden. Maar het is niet onbevredigend. Het gebruik drie-eenheid komt nergens als leer in de Bijbel voor in die vorm van woord.

Zelf erken ik Jezus als de zoon van God, maar ik erken ook zijn Goddelijkheid. De mens Jezus zijn vlees is de zoon maar zijn geest is God. Dat kunnen we ook opmaken uit:

Johannes 14:10-11 Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. 11 Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 19:11
 
Mooi gezegd JHM. toen het christendom ''legaal'' werd in 315 toen moesten ze antwoorden vinden op de vraag wie is Jezus, mens of God en hoe zit dat nou. Toen zijn ze (ik geloof door leiding van de Geest) tot deze conclusie gekomen.

Maar het blijft een menselijke term/doctrine die je via via aan kan tonen.
Uitendelijk kunnen wij die dingen niet bevatten, maar getuigt de Heilige Geest mijn hart wie Jezus is. and thats all that matters. Lachende smiley


Laatst aangepast door
DAVID923
op vrijdag 6 mei 2011, 19:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JHM495





Berichten: 21

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 20:53
 
Dank voor het stukje geschiedenis leer David Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEVIDBR254





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 mei 2011, 18:53
 
Zie Jesaja 9 vers 5 dan weet je mijn mening ;)

Groetjes Levi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: dinsdag 31 mei 2011, 21:01
 
Ik vind deze link wel erg mooi, ook qua uitleg van wie Jezus nu is..

http://www.christiananswers.net/dutch/kids/ednk-jesusgodorman-nl.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3