ChristianMatch
 


Forum

Hoeveel dopen kennen we en wat of welke is het belangrijkste
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 00:25
 
Zelf bedoel ik eigenlijk de doop die Jezus ons voor heeft gedaan, dus met water en de doop in de Heilige Geest.

De discussie heb ik liever gaan over dit ondewerp dan kinder- of grote of volwassen doop.
De beide waterdopen zijn algemeen bekend, maar zijn doop in de Heilige Geest en waterdoop aan elkaar verbonden bijvoorbeeld?

Dat ik gedoopt ben is het werk van de Heilige Geest geweest die mij overtuigde dat ik een volgeling van Jezus wilde zijn.

Als ik zo de preken van Kees Goedhart hoor bij Family7 en dan bij uitzending gemist, is er wel een verschil. Ik haal dit aan, omdat ik toch enige worsteling heb aangaande hernieuwde overgave, om het zomaar eens te stellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 08:34
 
PIETER619 schreef:
Zelf bedoel ik eigenlijk de doop die Jezus ons voor heeft gedaan, dus met water en de doop in de Heilige Geest.

De discussie heb ik liever gaan over dit ondewerp dan kinder- of grote of volwassen doop.
De beide waterdopen zijn algemeen bekend, maar zijn doop in de Heilige Geest en waterdoop aan elkaar verbonden bijvoorbeeld?

Dat ik gedoopt ben is het werk van de Heilige Geest geweest die mij overtuigde dat ik een volgeling van Jezus wilde zijn.

Als ik zo de preken van Kees Goedhart hoor bij Family7 en dan bij uitzending gemist, is er wel een verschil. Ik haal dit aan, omdat ik toch enige worsteling heb aangaande hernieuwde overgave, om het zomaar eens te stellen.

Dit weet ik er wel van..dat de doop door Jezus zo bedoeld is
Dat zelfs een kind het kan...of gaat begrijpen.
Je hebt geloof ik ook meerdere verbonden?..
waardoor mensen elkaar op straat alleen letterlijk voorbij lopen?!
maar mischien zeg ik iets geks.. Smiley met dichtgeplakte mond Knipoog smiley..ik hoor het wel..


Laatst aangepast door
HEIDE115
op vrijdag 27 april 2012, 08:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINEKE986





Berichten: 123

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 08:42
 
[quote=PIETER619]Zelf bedoel ik eigenlijk de doop die Jezus ons voor heeft gedaan, dus met water en de doop in de Heilige Geest.

De discussie heb ik liever gaan over dit ondewerp dan kinder- of grote of volwassen doop.
De beide waterdopen zijn algemeen bekend, maar zijn doop in de Heilige Geest en waterdoop aan elkaar verbonden bijvoorbeeld?

Dat ik gedoopt ben is het werk van de Heilige Geest geweest die mij overtuigde dat ik een volgeling van Jezus wilde zijn.

Als ik zo de preken van Kees Goedhart hoor bij Family7 en dan bij uitzending gemist, is er wel een verschil. Ik haal dit aan, omdat ik toch enige worsteling heb aangaande hernieuwde overgave, om het zomaar eens te stellen.[/quot

de waterdoop en de doop met de Heilige Geest zijn niet dezelfde doop.
zelf ben ik ergens in de jaren 90 gedoopt door onderdompeling (en als baby zijnde bij een doopfond). het afgelopen jaar ben ik gedoopt met de Heilige Geest.

in de Bijbel komt dat met name ter sprake bij de doop van onze Heer Jezus, Hij werd eerst gedoopt met water en daarna met de Heilige Geest (de duif). de discipelen zijn ook eerst gedoopt met water. een paar waren eerst volgelingen van Johannes de Doper. zij (en anderen) zijn met pinkster gedoopt met de Heilige Geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 09:16
 
[quote=TINEKE986]
de waterdoop en de doop met de Heilige Geest zijn niet dezelfde doop.
zelf ben ik ergens in de jaren 90 gedoopt door onderdompeling (en als baby zijnde bij een doopfond). het afgelopen jaar ben ik gedoopt met de Heilige Geest.


Wil je dan zeggen dat je nog een soort ander ritueel bent door gegaan voor de doop met de Heilige Geest? (onderdompeling of zoiets?)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 10:09
 
Ik geloof dat er door persoonlijke opvattingen over de doop , er veel verwarring onstaat.

Laten we dus er mee oppassen dat men niet gaat beweren dat die ene doop de beste is.

Het gaat er per slot van rekening om 1 ding: je relatie met God.
Voor de een is het dopen met de Heilige Geest belangrijk en voor een ander weer niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 10:15
 
Voordat ik helemaal ga uitdiepen, dat in de bijbel er duidelijk verschil wordt tussen de doop in water en de doop in de Heilige Geest, wil ik gewoon een aantal algemene dingen vertellen.
In de katholieke kerk is het gebruikelijk de weken voor het pasen aan te merken als de lijdenstijd. In analogie daarop, gebruik ik meestal de tijd tussen pasen en pinksteren om de Heilige Geest centraal te stellen. En daar valt zoveel over te zeggen. Hierbij moet ik Charles nog bedanken voor het materiaal wat hij mij gegeven heeft. Eindelijk een gedegen cursus over de Heilige Geest.

De vraag of er zoiets bestaat als doop in de Heilige Geest als aparte beleving, los van de waterdoop, kan ik heel gemakkelijk met ja beantwoorden. Dat mensen dit als hetzelfde zien heeft niet te maken met de boodschap van Gods Woord, maar veel meer, dat onderwijs over doop in de Geest helemaal verloren is gegaan...
Wat mij aan het hart gaat, is dat de boodschap zelfs in evangelische gemeentes aan het verdwijnen is. Ik ben bang dat deze boodschap binnen evangelische gemeentes op stervens na dood is. En daarmee gaat het leven in de gemeente ook dood. Ik denk dat over een tiental jaren de evangelische gemeentes net zo traditioneel zijn geworden als andere kerken. Met weliswaar modernere muziek, maar geestelijk armoedig.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 27 april 2012, 10:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 10:27
 
CHATULIEM619 schreef:
Voordat ik helemaal ga uitdiepen, dat in de bijbel er duidelijk verschil wordt tussen de doop in water en de doop in de Heilige Geest, wil ik gewoon een aantal algemene dingen vertellen.
In de katholieke kerk is het gebruikelijk de weken voor het pasen aan te merken als de lijdenstijd. In analogie daarop, gebruik ik meestal de tijd tussen pasen en pinksteren om de Heilige Geest centraal te stellen. En daar valt zoveel over te zeggen. Hierbij moet ik Charles nog bedanken voor het materiaal wat hij mij gegeven heeft. Eindelijk een gedegen cursus over de Heilige Geest.

De vraag of er zoiets bestaat als doop in de Heilige Geest als aparte beleving, los van de waterdoop, kan ik heel gemakkelijk met ja beantwoorden. Dat mensen dit als hetzelfde zien heeft niet te maken met de boodschap van Gods Woord, maar veel meer, dat onderwijs over doop in de Geest helemaal verloren is gegaan...
Wat mij aan het hart gaat, is dat de boodschap zelfs in evangelische gemeentes aan het verdwijnen is. Ik ben bang dat deze boodschap binnen evangelische gemeentes op stervens na dood is. En daarmee gaat het leven in de gemeente ook dood. Ik denk dat over een tiental jaren de evangelische gemeentes net zo traditioneel zijn geworden als andere kerken. Met weliswaar modernere muziek, maar geestelijk armoedig.



Ik maak hier toch even een kanttekening bij: jij ervaart de traditionele kerken als armoedig, maar dat wil niet zeggen dat ze dat ook is natuurlijk........
Er zijn juist veel traditionele kerken die ook veel meer in Gods Geest geloven dan vroeger.....die veel meer aandacht schenken aan meditatie en spiritualitiet om zo dichter bij Gods Geest te komen.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 11:12
 
Ik ervaar het juist andersom, tradiotionele kerken niet armoedig....juist niet.

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 11:26
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik maak hier toch even een kanttekening bij: jij ervaart de traditionele kerken als armoedig, maar dat wil niet zeggen dat ze dat ook is natuurlijk........
Er zijn juist veel traditionele kerken die ook veel meer in Gods Geest geloven dan vroeger.....die veel meer aandacht schenken aan meditatie en spiritualitiet om zo dichter bij Gods Geest te komen.....
Je legt een verkeerde conclusie. Ik zeg nergens dat de traditionele kerken geestelijk armoedig zijn. Ik stel dat als de evangelische gemeentes de boodschap van de Heilige Geest aan de kant zetten, ze geestelijk armoedig zijn geworden. Want de boodschap van het evangelie wordt zonder inhoud....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 12:07
 
Ik denk dat over een tiental jaren de evangelische gemeentes net zo traditioneel zijn geworden als andere kerken. Met weliswaar modernere muziek, maar geestelijk armoedig.


Hoe bedoel je dit dan? Ik lees er toch iets in van wat ik hierboven schreef....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 14:03
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik denk dat over een tiental jaren de evangelische gemeentes net zo traditioneel zijn geworden als andere kerken. Met weliswaar modernere muziek, maar geestelijk armoedig.


Hoe bedoel je dit dan? Ik lees er toch iets in van wat ik hierboven schreef....
Ik vind het getuigen van geestelijke armoede als je met je mond allerlei dingen belijdt, maar er uiteindelijk niks mee doet. En dat proces is volop gaande...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 14:10
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik vind het getuigen van geestelijke armoede als je met je mond allerlei dingen belijdt, maar er uiteindelijk niks mee doet. En dat proces is volop gaande...



Maar dan is de vraag natuurlijk waar je dat op baseert. Ik heb juist de indruk dat mensen zich meer bewust zijn van geloof en christen zijn. het gebeurt niet meer op de manier van vroeger, toen bleef men lid van de kerk omdat het zo hoorde....Nu is dat vrijblijvender en hebben mensen ook meer keus...kijk maar eens naar het grote aantal gemeentes en diversiteit daarin.....
En vergeet niet, christen zijn net echte mensen he, geen heiligen......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOHANNA992





Berichten: 27

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 15:27
 
In het nieuwe testament wordt door Paulus veel gesproken over de doop.Bekeren en je laten dopen.De doop is een opdracht .Ga dan heen en laat u dopen. o.a.Gal 3:26 Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt,hebt u met Christus bekleed.In de bijbel wordt nergens beschreven dat je een baby moet dopen.

Laatst aangepast door
JOHANNA992
op vrijdag 27 april 2012, 15:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 16:13
 
CHATULIEM619 schreef:
Voordat ik helemaal ga uitdiepen, dat in de bijbel er duidelijk verschil wordt tussen de doop in water en de doop in de Heilige Geest, wil ik gewoon een aantal algemene dingen vertellen.
In de katholieke kerk is het gebruikelijk de weken voor het pasen aan te merken als de lijdenstijd. In analogie daarop, gebruik ik meestal de tijd tussen pasen en pinksteren om de Heilige Geest centraal te stellen. En daar valt zoveel over te zeggen. Hierbij moet ik Charles nog bedanken voor het materiaal wat hij mij gegeven heeft. Eindelijk een gedegen cursus over de Heilige Geest.

De vraag of er zoiets bestaat als doop in de Heilige Geest als aparte beleving, los van de waterdoop, kan ik heel gemakkelijk met ja beantwoorden. Dat mensen dit als hetzelfde zien heeft niet te maken met de boodschap van Gods Woord, maar veel meer, dat onderwijs over doop in de Geest helemaal verloren is gegaan...
Wat mij aan het hart gaat, is dat de boodschap zelfs in evangelische gemeentes aan het verdwijnen is. Ik ben bang dat deze boodschap binnen evangelische gemeentes op stervens na dood is. En daarmee gaat het leven in de gemeente ook dood. Ik denk dat over een tiental jaren de evangelische gemeentes net zo traditioneel zijn geworden als andere kerken. Met weliswaar modernere muziek, maar geestelijk armoedig.

In de katholieke kerk wordt inderdaad de tijd voor Pasen als een lijdenstijd bestempeld. Eigenlijk is het alleen maar tijdens het Paastridium dat het lijden wordt benadrukt. Een lijden dat zijn climax vind in de verrijzenis. De boodschap bij uitstek wat ons als christenen staat te wachten: namelijk; opstaan uit de dood om voor Hem te verschijnen. Warmee dus aangetoont wordt dat na dit aardse leven er een verderzetting is.

Ook Pinksteren krijgt de nodige aandacht in de katholieke kerk hoor. Het feest, of hoe je het ook noemen wilt, van de Heilige Geest is ook een belangrijke gebeurtenis. De kracht die ons geschonken wordt in de vorm van wijsheid en Gods aanwezigheid is van niet minder belang. De Heilige Geest, de band tussen Vader en Zoon, komt dan als een dauw over ons heen. Het is haast een telepathische verbondenheid met God en Jezus die ons leiden zal doorheen het leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 17:01
 
FRANKT627 schreef:
In de katholieke kerk wordt inderdaad de tijd voor Pasen als een lijdenstijd bestempeld. Eigenlijk is het alleen maar tijdens het Paastridium dat het lijden wordt benadrukt. Een lijden dat zijn climax vind in de verrijzenis. De boodschap bij uitstek wat ons als christenen staat te wachten: namelijk; opstaan uit de dood om voor Hem te verschijnen. Warmee dus aangetoont wordt dat na dit aardse leven er een verderzetting is.

Ook Pinksteren krijgt de nodige aandacht in de katholieke kerk hoor. Het feest, of hoe je het ook noemen wilt, van de Heilige Geest is ook een belangrijke gebeurtenis. De kracht die ons geschonken wordt in de vorm van wijsheid en Gods aanwezigheid is van niet minder belang. De Heilige Geest, de band tussen Vader en Zoon, komt dan als een dauw over ons heen. Het is haast een telepathische verbondenheid met God en Jezus die ons leiden zal doorheen het leven.


ik kan jou uitleg niet duidelijk linken aan het topic over "de doop" of er een verschil zou zijn met de doop door bijvoorbeeld onderdompeling en de doop in de heilige Geest.
wat bedoel je met "de Heilige Geest komt als dauw over ons heen?"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINEKE986





Berichten: 123

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 17:19
 
JOHANNA992 schreef:
In het nieuwe testament wordt door Paulus veel gesproken over de doop.Bekeren en je laten dopen.De doop is een opdracht .Ga dan heen en laat u dopen. o.a.Gal 3:26 Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt,hebt u met Christus bekleed.In de bijbel wordt nergens beschreven dat je een baby moet dopen.

hoi Johanna. je hebt het hier over de waterdoop. dat is inderdaad een opdracht en wordt door verschillende zienswijzen op 2 verschillende manieren uitgevoerd.

de kinderdoop, dus bij een doopvont dmv besprenkeling of door onderdompeling wat een bewuste keus is van de persoon die gedoopt wordt.

de doop met de Heilige Geest is geen opdracht. het is een vervulling. De Heer gaf aan bij Zijn discipelen dat ze niet weg moesten gaan uit Jeruzalem omdat de Trooster nog moest komen. dit gebeurde met de Pinksteren. de vuurtongen kwamen boven hun hoofden en ze begonnen allemaal te bidden in zoveel verschillende talen dat de mensen die uit een ander land kwamen (en een andere moedertaal hadden) de discipelen konden verstaan. sommige mensen waren geintrigeerd en kwamen ook tot geloof anderen spotten ermee en zeiden dat ze te veel zoete wijn gedronken hadden. dit is 1 van de voorbeelden die hierover in de Bijbel staan. er zijn er meerdere.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 17:20
 
We kunne er vanuit gaan dat de geest al aan hetwerk was en zo men Jezus ging volgen. Als een vreemde tegen ons zou zeggen, volg mij, terwijl we aan hetwerk waren, zaouden we dat niet doen. Er moet du siets zijn geweest wat hun overtuigde om pa en werk alleen te laten, dat moet denk ik de Geest zijn geweest.

Jezus kreeg gelijk met zijn doop bij Johannes ook de Heilige Geest op zich doormiddel van een duif, is dat de doop in de Geest geweest, ik denk van wel. Echter was Jezus al bezig op 12 jarige leeftijd en hij was zeer wijs.

De discipelen moest wachten op de Geest, totdat die door Jezus gezonden werd, toen kon men meer dan wat men vooreerst kon. Men sprak in tongen en deden ze vanaf toen genezingen en alles wat van de Geest afkomstig was. Is men met Pinskteren, toen massaal gedoopt met de Heilige Geest? Dan staan beide dopen los van elkaar.

Ik kreeg een ouderling op bezoek en die was stellig overtuigd, dat de doop in de Heilge Geest gelijk met de waterdoop was, misschien omdat het ook bij Jezus gebeurde. Ik ben het met Chautuliem eens, dat beide dopen afzonderlijk bestaan

Ik denk dat we als westerse kerken te weinig, met en over de Heilige Geest bezig zijn geweest en dat daardoor een groot gebrek aan kennis is over wie wat en hoe de Heilge Geest is en bij ons aan het werk wil.

Als de Heilige Geest volop aanwezig mag zijn, in kerk of ons leven, kan hij ook meer van Zijn Gaven geven. Ook hier is veel misverstand over, want men denk soms dat talenten ook gaven zijn. Taaltechnisch misschien wel, maar Bijbels gezien is er weldegelijk verschil, denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 17:31
 
[quote=TINEKE986]



Dus dan ben je eigenlijk drie keer gedoopt? En iedere keer had het waarschijnlijk dezelfde waarde anders laat je je niet dopen toch? Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINEKE986





Berichten: 123

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 17:36
 
[quote=XABIA794]hoi Xabia. nee, ik ben niet door nog een ritueel gegaan. het kwam ineens.
ik kan je ook niet uitleggen of dat nu wel of niet gepaard ging met het kunnen spreken in tongen want dat gebeurde ook ineens toen ik 14 of 15 was. zo maar ineens begon ik " vreemd" te praten waar in behoorlijk van schrok, dat kan ik je wel vertellen.
dus of het nu in fases gegaan is, kan ik je ook niet vertellen.
wat ik wel weet is dat ik vanaf toen nog niets meer wist over wat er in de Bijbel stond, het bleef moeilijk te begrijpen.
sinds het afgelopen jaar begrijp ik het veel meer bijna inderdaad op kind niveau. als ik mij hiermee niet te oneerbiedig uitdruk. ik weet dat dit komt door de Heilige Geest. het is als of ik hiervoor ziende blind was en horende doof. hoe dat komt kan ik je ook niet uitleggen. wat ik wel weet is dat ik afgelopen jaar mijzelf helemaal heb overgegeven aan de Heer. Waardoor niet ik maar Hij op mijn levenstroon zit. dat ik alles wat er in mij naar boven kwam bij de Heer gebracht heb, er vergeving voor gevraagd heb of anderen vergeving gevraagd heb of dingen die ik fout gedaan had (dus echt fout) zo goed mogelijk recht heb proberen te zetten.


Laatst aangepast door
TINEKE986
op vrijdag 27 april 2012, 17:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINEKE986





Berichten: 123

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 17:47
 
[quote=WILLEMIJN232]3 keer Lachende smiley tja Lachende smiley de 1e keer kreeg ik gratis. de 2e keer een bewuste keuze en de derde keer de belofte Lachende smiley als je me maar geen boontje gaat noemen vind ik het best Knipoog smiley.

Laatst aangepast door
TINEKE986
op vrijdag 27 april 2012, 17:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 18:22
 
PIETER619 schreef:
We kunne er vanuit gaan dat de geest al aan hetwerk was en zo men Jezus ging volgen. Als een vreemde tegen ons zou zeggen, volg mij, terwijl we aan hetwerk waren, zaouden we dat niet doen. Er moet du siets zijn geweest wat hun overtuigde om pa en werk alleen te laten, dat moet denk ik de Geest zijn geweest.

Jezus kreeg gelijk met zijn doop bij Johannes ook de Heilige Geest op zich doormiddel van een duif, is dat de doop in de Geest geweest, ik denk van wel. Echter was Jezus al bezig op 12 jarige leeftijd en hij was zeer wijs.

De discipelen moest wachten op de Geest, totdat die door Jezus gezonden werd, toen kon men meer dan wat men vooreerst kon. Men sprak in tongen en deden ze vanaf toen genezingen en alles wat van de Geest afkomstig was. Is men met Pinskteren, toen massaal gedoopt met de Heilige Geest? Dan staan beide dopen los van elkaar.

Ik kreeg een ouderling op bezoek en die was stellig overtuigd, dat de doop in de Heilge Geest gelijk met de waterdoop was, misschien omdat het ook bij Jezus gebeurde. Ik ben het met Chautuliem eens, dat beide dopen afzonderlijk bestaan

Ik denk dat we als westerse kerken te weinig, met en over de Heilige Geest bezig zijn geweest en dat daardoor een groot gebrek aan kennis is over wie wat en hoe de Heilge Geest is en bij ons aan het werk wil.

Als de Heilige Geest volop aanwezig mag zijn, in kerk of ons leven, kan hij ook meer van Zijn Gaven geven. Ook hier is veel misverstand over, want men denk soms dat talenten ook gaven zijn. Taaltechnisch misschien wel, maar Bijbels gezien is er weldegelijk verschil, denk ik.
Je zou gewoon die oudste eens kunnen wijzen op de volgende tekst:
Hand 10 schreef:
Terwijl Petrus nog aan het woord was, daalde de heilige Geest neer op iedereen die naar zijn toespraak luisterde. 45 De Joodse gelovigen die met Petrus waren meegekomen, zagen vol verbazing dat ook heidenen het geschenk van de heilige Geest ontvingen, 46 want ze hoorden hen in klanktaal spreken en God prijzen. Toen merkte Petrus op: 47 ‘Wie kan nu nog weigeren deze mensen met water te dopen, nu ze net als wij de heilige Geest hebben ontvangen?’ 48 En hij gaf opdracht hen te dopen in de naam van Jezus Christus. Daarna vroegen ze hem of hij nog enkele dagen wilde blijven.
Hier zie je al dat er een duidelijk verschil is tussen de doop in de Geest, dat zichtbaar is en dat ervoor zorgt dat mensen in klanktaal spreken en de waterdoop. Petrus gaf nl. opdracht tot de doop in water...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 19:27
 
CHATULIEM619 schreef:
Je zou gewoon die oudste eens kunnen wijzen op de volgende tekst:
Hier zie je al dat er een duidelijk verschil is tussen de doop in de Geest, dat zichtbaar is en dat ervoor zorgt dat mensen in klanktaal spreken en de waterdoop. Petrus gaf nl. opdracht tot de doop in water...

Bedankt voor je tekst.

Er zit zo veel meer in het evangelie c.q. de Bijbel dan menigeen erg in heeft. Voor de één is de doop in de Geest, met de waterdoop en voor een ander al met dat de Geest in je werken mag nog zonder belijdenis en bij weer een ander staat alles los van elkaar.

Gelukkig is het erkennen en belijden dat Jezus als Verlosser van onze zonden en dat we een opgestane Heer hebben al een heel groot begin, de rest volgt dan haast vanzelfsprekend, mits we ons er voor openstellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 april 2012, 21:32
 
[quote=TINEKE986][quote=XABIA794]hoi Xabia. nee, ik ben niet door nog een ritueel gegaan. het kwam ineens.
ik kan je ook niet uitleggen of dat nu wel of niet gepaard ging met het kunnen spreken in tongen want dat gebeurde ook ineens toen ik 14 of 15 was. zo maar ineens begon ik " vreemd" te praten waar in behoorlijk van schrok, dat kan ik je wel vertellen.
dus of het nu in fases gegaan is, kan ik je ook niet vertellen.
wat ik wel weet is dat ik vanaf toen nog niets meer wist over wat er in de Bijbel stond, het bleef moeilijk te begrijpen.
sinds het afgelopen jaar begrijp ik het veel meer bijna inderdaad op kind niveau. als ik mij hiermee niet te oneerbiedig uitdruk. ik weet dat dit komt door de Heilige Geest. het is als of ik hiervoor ziende blind was en horende doof. hoe dat komt kan ik je ook niet uitleggen. wat ik wel weet is dat ik afgelopen jaar mijzelf helemaal heb overgegeven aan de Heer. Waardoor niet ik maar Hij op mijn levenstroon zit. dat ik alles wat er in mij naar boven kwam bij de Heer gebracht heb, er vergeving voor gevraagd heb of anderen vergeving gevraagd heb of dingen die ik fout gedaan had (dus echt fout) zo goed mogelijk recht heb proberen te zetten.


heel herkenbaar...
het is vaak alleen soms zo verwarrend hoe anderen het uit drukken.
zoals een doop in de Heilige Geest klinkt alsof je nog zelf iets zou moeten ondernemen. Of zoals pieter het in zijn vraag ook plaatste, alsof je nog iets extra's zou moeten laten gebeuren ...
Inderdaad merk je heel goed als er veranderingen plaats vinden die je zelf niet zou kunnen bewerken. Het kan niet vanuit eigen werk komen.
In chat zijn uitleg herken ik ook punten. Dat het geestelijke vaak in gemeentes vervangen worden door eigen werken en tradities.
maar of dat persé een verklaring is voor het verschil tussen doop als onderdompeling gevuld zijn van de Geest.
ik hoorde zo ook eens de uitdrukking van een "hartsbekering"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOHANNA992





Berichten: 27

BerichtGeplaatst: zaterdag 28 april 2012, 08:20
 
De doop in de Heilige Geest heb ik als een zegen ervaren.Steeds meer en meer ben ik hier kracht en wijsheid uit gaan putten.Er leeft een diepe vreugde in mij die niet met woorden te beschrijven is.Als ik Zijn Geest even niet voelbaar ervaar en het moeilijk is dan bid ik "Wilt U voelbaar aanwezig zijn"dan voel ik dat de Geest mij doorstroomd.Ik blijf het een groot wonder vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: zaterdag 28 april 2012, 11:24
 
Volgens de doopformulier kennen we 2 dopen, namelijk de kinderdoop en de volwassendoop.
Hoe de doop werkt, is onbelangrijk.
Het gaat om wat de doop voor ons betekent.
Dat is een zichtbaar onderwijs (sacrament).
Dat doop wijst naar het bloed van Christus, die reinigt van alle zonden.
Ik (Jezus) voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven.
Omdat Jezus voor ons (door het geloof) gestorven is.
Betekent niet dat je meteen klaar bent, na de doop, gereinigd bent.
De zonde blijft nog steeds in je hart, die bedenkt boze plannen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 28 april 2012, 13:42
 
JOHANNA992 schreef:
De doop in de Heilige Geest heb ik als een zegen ervaren.Steeds meer en meer ben ik hier kracht en wijsheid uit gaan putten.Er leeft een diepe vreugde in mij die niet met woorden te beschrijven is.Als ik Zijn Geest even niet voelbaar ervaar en het moeilijk is dan bid ik "Wilt U voelbaar aanwezig zijn"dan voel ik dat de Geest mij doorstroomd.Ik blijf het een groot wonder vinden.

Juist ja, er is dus verschil in doop met water en Heilige Geest. Als ik zo om mijn heeen mensen meemaak die ook het zelfde hebben, word ik een beetje jaloers.
Ik word soms ook wel vervuld en zit soms uit pure dankbaarheid bij een fatastisch clip met de ruitewisser binnekant bril bij mijn pc. Het is wel zo dat de Geest al werkt, mede daadoor wordt men bewust belijdend christen.

Ik ben mij er van bewust dat ik zelf d edoop in de Geesttegen houd op één of andere manier. zelf denk ik dat onwetendheid over wat de Geest doet en wil, te onbekend is. Ik zie zoveel meer mogelijkheden als de Geest meer vrijheid kreeg in gemeenten, maar ook in mijn hart om het zo maar te zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: zaterdag 28 april 2012, 14:16
 
HERMAN388 schreef:
Volgens de doopformulier kennen we 2 dopen, namelijk de kinderdoop en de volwassendoop.
Hoe de doop werkt, is onbelangrijk.
Het gaat om wat de doop voor ons betekent.
Dat is een zichtbaar onderwijs (sacrament).
Dat doop wijst naar het bloed van Christus, die reinigt van alle zonden.
Ik (Jezus) voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven.
Omdat Jezus voor ons (door het geloof) gestorven is.
Betekent niet dat je meteen klaar bent, na de doop, gereinigd bent.
De zonde blijft nog steeds in je hart, die bedenkt boze plannen.

Herman, wat een ontzettend goed en compleet antwoord! Ik ben hier helemaal van harte mee eens. En dat meen ik oprecht! Wat mij betreft is dit ook de enige juiste antwoord op dit topic. In dit antwoord zit alles. Niemand die dit jou verbeterd. Echt super goed!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 28 april 2012, 14:51
 
BEUN656 schreef:
Herman, wat een ontzettend goed en compleet antwoord! Ik ben hier helemaal van harte mee eens. En dat meen ik oprecht! Wat mij betreft is dit ook de enige juiste antwoord op dit topic. In dit antwoord zit alles. Niemand die dit jou verbeterd. Echt super goed!

Wat gebeurde er, toen Jezus na zijn opstandelingen alleen was met de discipelen? Ze moesten wachten op de Geest die zou komen in Jezus plaats. Zelf denk ik dat d euitstroting Heilige Geest ook de doop in de Geest mag worden genoemd. Johannes zei, "ik doop met water, maar die na mij komt met Geest en met vuur, ook een reden om over doop in de Geest te praten.

Juist door goed bedoelde zaken, maar wel uit onkunde is de doop in de Geest ondergesneeuwd in onze westerse wereld. Het volgen van Jezus toentertijd kwam ongetwijfeld door werk van de Geest, maar d edoop kwam met pinksteren over de mensen daar. Omdat d edoop in de Geest los staat van d ewaterdoop, kan die eerder of later plaatst vinden, maar is eigenlijk wel noodzakelijk, want dan kan de Geest ons beter gebruiken.

Wat ik tot dusver heb gehoord en begrepen, hang thet wel af van onze gesteldheid ten opzichte van de Geest omdat Hij zich niet opdringt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 28 april 2012, 17:01
 
PIETER619 schreef:
Wat gebeurde er, toen Jezus na zijn opstandelingen alleen was met de discipelen? Ze moesten wachten op de Geest die zou komen in Jezus plaats. Zelf denk ik dat d euitstroting Heilige Geest ook de doop in de Geest mag worden genoemd. Johannes zei, "ik doop met water, maar die na mij komt met Geest en met vuur, ook een reden om over doop in de Geest te praten.

Juist door goed bedoelde zaken, maar wel uit onkunde is de doop in de Geest ondergesneeuwd in onze westerse wereld. Het volgen van Jezus toentertijd kwam ongetwijfeld door werk van de Geest, maar d edoop kwam met pinksteren over de mensen daar. Omdat d edoop in de Geest los staat van d ewaterdoop, kan die eerder of later plaatst vinden, maar is eigenlijk wel noodzakelijk, want dan kan de Geest ons beter gebruiken.

Wat ik tot dusver heb gehoord en begrepen, hang thet wel af van onze gesteldheid ten opzichte van de Geest omdat Hij zich niet opdringt.


Je beweert dus dat je een beter christen bent als je gedoopt bent in de Geest?
Hoe moet ik mij die doop voorstellen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 28 april 2012, 17:49
 
Er is ook nog een studentendoop... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3