ChristianMatch
 


Forum

bidden naar overledenen
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 15 juli 2012, 23:53
 
Het valt me de laatste tijd op, dat je merkt dat mensen bidden tot hun overleden familieleden.... Valt je dat ook op en wat vind je daar dan van? Doe je het zelf wel eens en hoe denk je dat het eruit zal zien als je zelf eens zal overlijden...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: zondag 15 juli 2012, 23:55
 
CHATULIEM619 schreef:
Het valt me de laatste tijd op, dat je merkt dat mensen bidden tot hun overleden familieleden.... Valt je dat ook op en wat vind je daar dan van? Doe je het zelf wel eens en hoe denk je dat het eruit zal zien als je zelf eens zal overlijden...

Is dat niet een oosterse manier van omgaan met overlijden, verdriet etc.? Ik merk het zelf niet, ook niet beroepsmatig......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 16 juli 2012, 01:04
 
CHATULIEM619 schreef:
Het valt me de laatste tijd op, dat je merkt dat mensen bidden tot hun overleden familieleden.... Valt je dat ook op en wat vind je daar dan van? Doe je het zelf wel eens en hoe denk je dat het eruit zal zien als je zelf eens zal overlijden...

verwijderd,warom schrijf ik eigenlijk nog op dit forum Smiley die vol vragen zit


Laatst aangepast door
PETRA944
op maandag 16 juli 2012, 10:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: maandag 16 juli 2012, 09:40
 
CHATULIEM619 schreef:
Het valt me de laatste tijd op, dat je merkt dat mensen bidden tot hun overleden familieleden.... Valt je dat ook op en wat vind je daar dan van? Doe je het zelf wel eens en hoe denk je dat het eruit zal zien als je zelf eens zal overlijden...

Het is me prive en op mn werk nog nooit opgevallen en eigenlijk ook nooit gehoord!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: maandag 16 juli 2012, 20:56
 
CHATULIEM619 schreef:
Het valt me de laatste tijd op, dat je merkt dat mensen bidden tot hun overleden familieleden.... Valt je dat ook op en wat vind je daar dan van? Doe je het zelf wel eens en hoe denk je dat het eruit zal zien als je zelf eens zal overlijden...

En waar bidden ze dan voor?

Katholieken bidden al eeuwen lang hun Weesgegroetjes naar Maria om voorbede voor hun te doen bij God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: maandag 16 juli 2012, 20:59
 
HARALD940 schreef:
En waar bidden ze dan voor?

Katholieken bidden al eeuwen lang hun Weesgegroetjes naar Maria om voorbede voor hun te doen bij God.

maar dat vind ik toch wat anders.....als ik kijk naar de oosterse mensen, die hebben een speciale dag dat ze dat doen...met geluksballonnen en het hele dorp doet mee.......dat is wat chat denk ik meer bedoelt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: maandag 16 juli 2012, 21:19
 
Moeilijke zaak, tenminste al smen antwoorden op vragen wil hebben.
Er schuilt een heel groot gevaar in dat de"verkeerde" kant antwoord gaat geven.

Voor mij is het simpel, mijn ouders en broer zijn bij hun Vader in de Hemel of staan in ieder geval onder Zijn bescherming (ander materie), zij mogen genieten van het goede Gods, waarom lastig vallen met mijn sores of vragen?

Als ik wat wil weten vraag ik het de Vader of Jezus of de Heilige Geest, niemand meer dan Zij weten wat goed voor mij is, zij gaven mij ook troost bij overlijden van familieleden. God is goed en wil voor ons het beste. Hij geeft ook aan dat we bij hem moeten zijn meto nze vragen cq. moeilijkheden.


Laatst aangepast door
PIETER619
op vrijdag 21 september 2012, 18:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 16 juli 2012, 22:50
 
HARALD940 schreef:
En waar bidden ze dan voor?

Katholieken bidden al eeuwen lang hun Weesgegroetjes naar Maria om voorbede voor hun te doen bij God.
Gisteren bv. een wielrenner wint de etappe en vertelt, dat hij wist dat zijn overleden broer bij zich was..Zulke uitspraken hoor je wel vaker de laatste tijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juli 2012, 00:22
 
CHATULIEM619 schreef:
Gisteren bv. een wielrenner wint de etappe en vertelt, dat hij wist dat zijn overleden broer bij zich was..Zulke uitspraken hoor je wel vaker de laatste tijd.

Dat is iets heel anders dan dat ie tot zijn broer bidt.


Je hoort wel meer, als iemand een geliefde heeft verloren, en die doet iets belangrijks en die weet dat die geliefde trots op hem zou zijn, dat het net is of die geliefde erbij is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juli 2012, 00:28
 
PIETER619 schreef:
Moeilijke zaak, tenminste al smen antwoorden op vragen wil hebben.
Er schuilt een heel groot gevaar in dat de"verkeerde" kant antwoord gaat geven.

Voor mij is het simpel, mijn ouders en broer zijn bij hun Vader in de Hemel of staan in ieder geval onder Zijn bescherming (ander materie), zij ogen genietne van het goede gods, waarom lastiog vallen met mijn sores of vragen?

Als ik wat wil weten vraag ik het de Vader of Jezus of de Heilige Geest, niemand meer dan Zij weten wat goed voor mij is, zij gaven mij ook troost bij overlijden van familieleden. God is goed en wil voor ons het beste. Hij geeft ook aan dat we bij hem moeten zijn meto nze vragen cq. moeilijkheden.

Dat vind ik ook, da's een hele troost. Te weten dat je geliefden bij God in de hemel zijn.
Ik zeg ook regelmatig als iemand dood is, niet datie dood is maar in de hemel is. Dat klinkt toch ff wat anders. Ook gevoelsmatig.

Ik geloof ook, dat mensen die niet geloven door bijvoorbeeld de scam berichten die ze lezen en horen over 'praktijken' in de christelijke wereld, dan denk ik wie zijn schuld is het dat ze niet geloven?

Juist: de oplichters etc. Of 'christelijke' vaders die hun kinderen, met name dochters (seksueel) mishandelen/misbruiken. Als zo'n dochter niets meer met geloof te maken wil hebben wiens schuld is dat dan?

Dusz, die mensen gaan naar de hemel, anders zou het niet eerlijk zijn,
en in mijn bijbel staat dat God rechtvaardig is.

Coole smiley met zonnebril


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 17 juli 2012, 00:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BART347





Berichten: 280

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juli 2012, 01:58
 
CHATULIEM619 schreef:
Het valt me de laatste tijd op, dat je merkt dat mensen bidden tot hun overleden familieleden.... Valt je dat ook op en wat vind je daar dan van? Doe je het zelf wel eens en hoe denk je dat het eruit zal zien als je zelf eens zal overlijden...

bidden doe je tot God... (duidelijk)
bidden tot een (levend) persoon is vreemd, en lijkt me niet bijbels, tot een dode lijkt me nog onbeduidender.

bidden tot iemand wanneer deze persoon er niet bij is, hoe gaat hij/zij je (ver)horen? temeer: hoe een dode???

lijkt mij een uitgemaakte zaak...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juli 2012, 12:56
 
BART347 schreef:
bidden doe je tot God... (duidelijk)
bidden tot een (levend) persoon is vreemd, en lijkt me niet bijbels, tot een dode lijkt me nog onbeduidender.

bidden tot iemand wanneer deze persoon er niet bij is, hoe gaat hij/zij je (ver)horen? temeer: hoe een dode???

lijkt mij een uitgemaakte zaak...
Mijn vraag was ook "valt je niet op.." je moet er maar eens op letten hoe vaak de laatste tijd dat gezegd wordt...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juli 2012, 13:00
 
CHATULIEM619 schreef:
Mijn vraag was ook "valt je niet op.." je moet er maar eens op letten hoe vaak de laatste tijd dat gezegd wordt...

Tja,hoeveel bermmonumenten duiken er hier en daar op?En waarom gaan mensen steeds naar het kerkhof?
Die mensen zoeken iets,een bevestiging,steun of...wie weet wat.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BART347





Berichten: 280

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juli 2012, 20:54
 
CHATULIEM619 schreef:
Mijn vraag was ook "valt je niet op.." je moet er maar eens op letten hoe vaak de laatste tijd dat gezegd wordt...


nou mij was t niet opgevallen dat er een toename zou zijn.

mogelijk ook afhankelijk dat dingen bespreekbaarder/opener worden. of omdat je er meer op gaat letten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juli 2012, 21:15
 
LEANNE226 schreef:
Tja,hoeveel bermmonumenten duiken er hier en daar op?En waarom gaan mensen steeds naar het kerkhof?
Die mensen zoeken iets,een bevestiging,steun of...wie weet wat.....

Dat die bermmonumenten (om even een voorbeeld te noemen) er zijn...kan ik begrijpen....Meestal is het de plaats waar mensen op een vaak harde wijze om het leven zijn gekomen...(ongeval...moord)
Zolang je daar komt ter nagedachtenis aan de overledene...is daar niets mis mee...
Zo ook naar een begraafplaats gaan....dat is ter nagedachtenis...
Maar ga je die plaats vereren....om bij de dode te willen zijn...

Dan zeg ik inderdaad...wat zoek je er...
Soms kan je daar sterker vandaan komen...soms ook verdrietig om het gemis...
Wat Chat denk bedoeld...(en waar ik me inderdaad niet in kan vinden...)
Je wint een touretappe....hebt je overleden familielid in een gebed gevraagd of je die winnen mag...en je wint hem nog ook!!!
Dan heb je hem gewonnen( mijns inziens) omdat je dat gewoon verdiend hebt...en je je best ervoor hebt gedaan...

Weet je waar ik veel meer aan denk....
Ik denk in liefdevolle herinnering aan mijn vader en aan mijn overleden zoontje...
Met name mijn vader...denk ik dan....
Als ik iets moeilijks moet doen...of krijg even geen antwoord op mijn vragen...vraag ik het echt niet aan hem...
Wel denk ik dan...was hij er nog maar...hij zou het wel weten...(het was een wijs man) Soms kan ik er wel sterker door worden...als ik weet dat hij gezegd zou hebben...KOM OP...JE KAN HET!!!
Bidden voor een overledenen...Nee laat de doden rusten...en dan bedoel ik...gedenk ze...herdenk ze...
Bid voor de levenden...in je leven...


Laatst aangepast door
ZEELAND736
op dinsdag 17 juli 2012, 21:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juli 2012, 23:58
 
Ik vind die bermmonumenten overbodig,je hebt vele manieren om te herdenken en te rouwen,als we op elke plaats waar iemand overleden is een gedenkteken neerzetten wordt het een trieste bedoening.........
Maar goed,ik ben daar te nuchter in denk ik,zo vind ik ook dat je een levende plezier doet met bloemen,een dode niet.........misschien klinkt het heel hard,ik gun het mensen van harte als het ze troost maar ik weet,of tenminste hoop,dat ze op de juiste plek zijn,dat is mij troost genoeg.......maar ik ben ook slechts een mens en ook ik heb soms behoefte om iets te doen.......... Knipoog smiley

Ik denk dat Chat meer het aanroepen van de doden bedoeld,of ze bij ons willen zijn in moeilijke tijden?Ik vind dat idee heel eng(1 alziend oog is genoeg Knipoog smiley ),ik houd me er niet mee bezig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 18 juli 2012, 12:18
 
LEANNE226 schreef:
Ik vind die bermmonumenten overbodig,je hebt vele manieren om te herdenken en te rouwen,als we op elke plaats waar iemand overleden is een gedenkteken neerzetten wordt het een trieste bedoening.........
Maar goed,ik ben daar te nuchter in denk ik,zo vind ik ook dat je een levende plezier doet met bloemen,een dode niet.........misschien klinkt het heel hard,ik gun het mensen van harte als het ze troost maar ik weet,of tenminste hoop,dat ze op de juiste plek zijn,dat is mij troost genoeg.......maar ik ben ook slechts een mens en ook ik heb soms behoefte om iets te doen.......... Knipoog smiley

Ik denk dat Chat meer het aanroepen van de doden bedoeld,of ze bij ons willen zijn in moeilijke tijden?Ik vind dat idee heel eng(1 alziend oog is genoeg Knipoog smiley ),ik houd me er niet mee bezig.
Inderdaad, dat bedoel ik. Ik weet zelf heel goed wat het is om iemand te verliezen en dat je op deze manier denkt dat je nog kunt praten met die persoon. En idd het is een heel enge gedachte dat voorouderverering de kop op komt steken.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 18 juli 2012, 12:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 18 juli 2012, 12:22
 
CHATULIEM619 schreef:
Inderdaad, dat bedoel ik. Ik weet zelf heel goed wat het is om iemand te verliezen en dat je op deze manier denkt dat je nog kunt praten met die persoon. En idd het is een heel enge gedachte dat vooroudervering de kop op komt steken.

ja bij mij in de buurt is op een gevaarlijk kruispunt jaren geleden iemand omgekomen, nog steeds worden er op di plek verse bloemen gelegd. Ik vind het iets triests hebben.of de nabestaande in het verleden blijven hangen of zo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 18 juli 2012, 13:38
 
We 'praten' toch ook met Jezus. Hij is gestorven en verrezen. Zo is dat ook met de mensen, familie of wie dan ook die gestorven zijn en al reeds verrezen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 18 juli 2012, 14:01
 
FRANKT627 schreef:
We 'praten' toch ook met Jezus. Hij is gestorven en verrezen. Zo is dat ook met de mensen, familie of wie dan ook die gestorven zijn en al reeds verrezen zijn.




ehmm.. toch denk ik dat Jezus de enige is die tussen God en mens bemiddeld... en het glad ijs is om te praten tegen overledenen.

Hoe zie jij dan verrijzenis?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BART347





Berichten: 280

BerichtGeplaatst: woensdag 18 juli 2012, 18:17
 
FRANKT627 schreef:
We 'praten' toch ook met Jezus. Hij is gestorven en verrezen. Zo is dat ook met de mensen, familie of wie dan ook die gestorven zijn en al reeds verrezen zijn.

je geeft zelf al t antwoord: er is dus een verschil, en is dus zeker niet hetzelfde! en nee, lijkt mij niet dat jouw familie (al) is verrezen, leven ze dan allemaal weer, net als Jezus? of zijn ook zij later na hun opstanding evenzo alsnog levend opgenomen? waarom zou jouw familie eerder opstaan dan dé opstanding ( = in de tijd na de grote verdrukking)?

vreemde vergelijking... begrijp jij wel wat de bijbel zegt, of heb jij een andere?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: woensdag 18 juli 2012, 20:24
 
FRANKT627 schreef:
We 'praten' toch ook met Jezus. Hij is gestorven en verrezen. Zo is dat ook met de mensen, familie of wie dan ook die gestorven zijn en al reeds verrezen zijn.

Helaas zijn de doden niet verrezen nog, bij Jezus kruisiging en opstanding gingen de graven open, nu niet meer. Gelukkig zijn zij die in leven de juiste weg gekozen hebben voor eeuwig gered, di ezerkerheid hebben we wel. Letwel het is een moeilijke materie, maar hebben we die zekerheid van eeuwig leven dus alwel verkregen.

Voor ons als aardse mensen hebben we maar met één Iemand van doen en dat is Jezus, Hij is de weg de Waarheid en het Leven, dus de manieren waarop Hij aangeeft dat we contact zoeken, met gene zijde, is de enige goede manier, oa te bidden tot God en God alleen.

Gaan wij contact zoeken met overleden mensen, gaan we het pad op paranormale en occulte zaken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 18 juli 2012, 21:06
 
"als de Geest van Hem die Jezus van de doden heeft opgewekt, in u woont, zal Hij die Christus Jezus van de doden heeft doen opstaan, ook uw sterfelijk lichaam eenmaal levend maken door de kracht van zijn Geest, die in u verblijft" (Rom 8,11).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BART347





Berichten: 280

BerichtGeplaatst: woensdag 18 juli 2012, 22:53
 
FRANKT627 schreef:
"als de Geest van Hem die Jezus van de doden heeft opgewekt, in u woont, zal Hij die Christus Jezus van de doden heeft doen opstaan, ook uw sterfelijk lichaam eenmaal levend maken door de kracht van zijn Geest, die in u verblijft" (Rom 8,11).

de tekst klopt, maar let op de chronologie! er staat zal, deze zal heeft nog niet plaats gevonden. (lees mn eerdere antwoord)

evengoed over je andere argument over bidden/spreken met overledenen: lees wat Pieter zegt:

PIETER619 schreef:

(...)
Gaan wij contact zoeken met overleden mensen, gaan we het pad op paranormale en occulte zaken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 18 juli 2012, 22:58
 
LEANNE226 schreef:
Tja,hoeveel bermmonumenten duiken er hier en daar op?En waarom gaan mensen steeds naar het kerkhof?
Die mensen zoeken iets,een bevestiging,steun of...wie weet wat.....

of een nagedachtenis zoals je een foto hebt van je overleden ouders of wie dan ook waar naar je eens kijkt en mijmert over hoe het toen was. Je moet er niet te veel achter zoeken. En zeker geen occulte zaken (waarmee ik niet zeg dat jij het bedoelde, Leannen) achter zoeken. Het is een gewoon een gedenken van iets. Zoals heel ons leven is doordrenkt met nagedachtenissen. Zoals op 5 mei gebeurt of 18 september in de buurt van Ede en zo kan je nog vele voorbeelden opnoemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BART347





Berichten: 280

BerichtGeplaatst: woensdag 18 juli 2012, 23:16
 
FRANKT627 schreef:
of een nagedachtenis zoals je een foto hebt van je overleden ouders of wie dan ook waar naar je eens kijkt en mijmert over hoe het toen was. Je moet er niet te veel achter zoeken. En zeker geen occulte zaken (waarmee ik niet zeg dat jij het bedoelde, Leannen) achter zoeken. Het is een gewoon een gedenken van iets. Zoals heel ons leven is doordrenkt met nagedachtenissen. Zoals op 5 mei gebeurt of 18 september in de buurt van Ede en zo kan je nog vele voorbeelden opnoemen.

op deze manier haal je wel heel verschillende zaken aan, waarop de antwoorden dus ook verschillen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INGE721





Berichten: 535

BerichtGeplaatst: donderdag 19 juli 2012, 20:22
 
Herman van Veen heeft er een mooi lied over: Vandaag.

Zelf denk ik vaak met een glimlach terug aan mijn ouders, denk wel eens:hoe zouden jullie dit of dat gevonden hebben??? Ik droom ook nog regelmatig over ze....maar ik ga nagenoeg nooit naar hun graf, ik vind er niets..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TALLGUY817





Berichten: 206

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 juli 2012, 12:29
 
CHATULIEM619 schreef:
Het valt me de laatste tijd op, dat je merkt dat mensen bidden tot hun overleden familieleden.... Valt je dat ook op en wat vind je daar dan van? Doe je het zelf wel eens en hoe denk je dat het eruit zal zien als je zelf eens zal overlijden...
De RKK loven eveneens de doden, gelijk als de Mexicanen iets met de dood van doen hebben, want, heel gruwelijk, daar hebben ze suikergoed in de vorm van doodskopjes e.d.

De Bijbel is duidelijk, de doden zijn niet meer. Dus toetsen gaat niet, noch er voor te bidden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1