ChristianMatch
 


Forum

het geven van tienden
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 18:56
 
Ben benieuwd hoe jullie denken over het geven van tienden, Ben zelf opgegroeid in een gemeente waar het geven van tienden als iets voor de joden werd beschouwt. Later veranderde die mening daar ook iets en werd
Maleachi 3:10 ook daar gepredikt als zijnde voor nu geldig:

Stel mij maar eens op de proef – zegt de HEER van de hemelse machten. Breng alle tienden naar mijn voorraadkamer, zodat er voedsel in mijn tempel is, en zie dan of ik niet de sluizen van de hemel voor jullie open en zegen in overvloed op jullie land laat neerdalen.

Ook in de gemeente waarin ik nu zit wordt dit zo geleerd. Ik heb wel eens een poos de tienden gegeven doe dit nu eigenlijk niet meer. weet eigenlijk niet zo goed raad hiermee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOCHEBED148





Berichten: 163

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 19:02
 
ROELANDE345 schreef:
Ben benieuwd hoe jullie denken over het geven van tienden, Ben zelf opgegroeid in een gemeente waar het geven van tienden als iets voor de joden werd beschouwt. Later veranderde die mening daar ook iets en werd
Maleachi 3:10 ook daar gepredikt als zijnde voor nu geldig:

Stel mij maar eens op de proef – zegt de HEER van de hemelse machten. Breng alle tienden naar mijn voorraadkamer, zodat er voedsel in mijn tempel is, en zie dan of ik niet de sluizen van de hemel voor jullie open en zegen in overvloed op jullie land laat neerdalen.

Ook in de gemeente waarin ik nu zit wordt dit zo geleerd. Ik heb wel eens een poos de tienden gegeven doe dit nu eigenlijk niet meer. weet eigenlijk niet zo goed raad hiermee.

Het is ook heel moeilijk om deze bijbelteksten naar tegenwoordig te vertalen he.....ik moet aan de gelijkenis van die parel koopman denken....hij zag de meest mooie parel ooit, en verkocht al zijn andere parels om die ene mooie te kunnen kopen....en dan alle wetjes en regels van het volk Israel: de vrouw moet met bedekte hoofde....in vrouwenkleding.....pfffff wat is heden ten dage vrouwenkleding? in Schotland dragen mannen rokken, in Nederland vrouwen spijkerbroeken.....ik vind het hartstikke moeilijk om daar een oordeel over te vellen hoor.....Maar wat zou de Heer ervan vinden? Ik denk dat hij de binnenkant aanziet.....
Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 19:17
 
ROELANDE345 schreef:
Ben benieuwd hoe jullie denken over het geven van tienden, Ben zelf opgegroeid in een gemeente waar het geven van tienden als iets voor de joden werd beschouwt. Later veranderde die mening daar ook iets en werd
Maleachi 3:10 ook daar gepredikt als zijnde voor nu geldig:

Stel mij maar eens op de proef – zegt de HEER van de hemelse machten. Breng alle tienden naar mijn voorraadkamer, zodat er voedsel in mijn tempel is, en zie dan of ik niet de sluizen van de hemel voor jullie open en zegen in overvloed op jullie land laat neerdalen.

Ook in de gemeente waarin ik nu zit wordt dit zo geleerd. Ik heb wel eens een poos de tienden gegeven doe dit nu eigenlijk niet meer. weet eigenlijk niet zo goed raad hiermee.

Het is en nobel streven maar het moet mogelijk zijn. Ik heb wel mensen gehoord die ondanks dat ze het moeilijk hadden het wel deden en daarna zich zeer gezegend zagen, gelijk jij aangeeft in je tekst. Wat mij zelf aangaat doe ik het niet maar probeer wel naar vemogen te geven, dus de ene keer wat meer en de andere keer wat minder.

Zelf had ik liever dat men de eerste gemeente meer als voorbeeld nam.
Het word niet voor niets genoemd, dat z erijk gezegned werden omdat alles gedeeld werd, behalve lief en leed ook dus ook geld en goed.
In de eerste gemeente was men niet verplicht om alles te geven (mits aangegeven), maar God zegende hen wel.

Wat zou het fantasitsch zijn dat je alles kon delen, vooral lief en leed, zonder dat er schaamte voor hoeft te zijn. God wil helpen, dat heeft Hij beloofd, maar zijn wij een bidende gemeente als er maar een paar mensen komen op een bidstond c.q. gebedsuur?

Stel dat er mensen zijn die nu nog van de "diakoine" gebruik moeten maken, zouden die dan als nog tienden moeten geven? Ik denk van niet.


Laatst aangepast door
PIETER619
op donderdag 25 oktober 2012, 19:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 19:18
 
ROELANDE345 schreef:
Ben benieuwd hoe jullie denken over het geven van tienden, Ben zelf opgegroeid in een gemeente waar het geven van tienden als iets voor de joden werd beschouwt. Later veranderde die mening daar ook iets en werd
Maleachi 3:10 ook daar gepredikt als zijnde voor nu geldig:

Stel mij maar eens op de proef – zegt de HEER van de hemelse machten. Breng alle tienden naar mijn voorraadkamer, zodat er voedsel in mijn tempel is, en zie dan of ik niet de sluizen van de hemel voor jullie open en zegen in overvloed op jullie land laat neerdalen.

Ook in de gemeente waarin ik nu zit wordt dit zo geleerd. Ik heb wel eens een poos de tienden gegeven doe dit nu eigenlijk niet meer. weet eigenlijk niet zo goed raad hiermee.



Indertijd had het geven van tienden vooral als taak om de armen te doen ondersteunen.
Inmiddels leven we in een periode waarin voor armen prima verzorging is.
Het lijkt mij dat er overigens al ruim voor afgedragen word.
Met een tiende red je het niet meer, ongeveer de helft van je verdiensten komen ten goede aan de samenleving, dus inclusief kosten verzorgingsstaat.

En dan te bedenken dat die idiote geuzen Alva indertijd weggejaagd hebben vanwege die tiende penning Gefrustreerde smiley

Pieter... ruilt vandaag nog gaarne Bea en dr kliek in voor Alva
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 19:26
 
Zouden dit soort wetten niet gewoon samen hebben gehangen met de cultuur van toen? In de Bijbel staat dat als een man een vrouw verkracht, hij haar moet trouwen. Dat was heel bruikbaar (en zelfs sociaal!) in een cultuur zoals de Joodse waar vrouwen als ze geen maagd meer waren geen kant meer op konden (ze zouden een geslachtziekte kunnen hebben of zwanger zijn van een ander) maar die wet van God is nu van een onhanteerbare wreedheid. Een man die je verkracht en daar moet je nog mee trouwen ook? Geen vrouw die het doet en terecht. Dat is Joodse cultuur, paste bij de toenmalige Joodse samenleving en is nu, in onze totaal andere samenleving, volstrekte onzin. Zo spreekt de Heere helemaal niet en dat is maar goed ook. We moeten het Christendom vertalen naar onze cultuur en daar moet het een zoutend zout zijn. Hou eens op met dat angstige gedoe en zie het tijdgebonden aspect van dit soort wetten eens in. De tienden geven is in een tijd met weinig sociale voorzieningen en een passieve overheid misschien nog wel te verdedigen maar in onze tijd onhaalbaar. Historisch gezien is het ontstaan van Nederland er mede aan te danken, maar dat terzijde. Het komt in het Christendom niet aan op het toepassen van wetjes en regeltjes uit een voorbije cultuur maar op het waarmaken in woord en daad van de Christelijke boodschap. Pas de boodschap van Christus toe, desnoods met woorden. Dat is pas echt een blijde Boodschap. De vroege kerken zijn groot geworden door de tienden, een goede diaconie en een blijde boodschap waar iedereen, ook een slaaf, voor God gelijk was en gered werd. Toen waren de tienden heel bruikbaar.

Ik weet dat er gemeenten zijn die de tienden vragen. Soms nog met een mand voorin de kerk zodat iedereen kan zien wie er naar toe gaat om de bijdrage in te doen. Een volstrekt schandaal want mensen met een bijstandsuitkering kunnen helemaal geen tiende deel missen. Als men in een kerk zo a-sociaal is dat ze van arme mensen evenveel vragen als van degenen die het makkelijk kunnen betalen, hebben ze geen snars van het Evangelie en ook niet van de zorg voor de moderne armen begrepen. En al helemaal niet van de bedoeling van het Christendom, de tijd waarin en de wijze waarop deze teksten onstaan zijn.



Thomas, ooit gebeden voor een maaltijd met varkensvlees? Twee keer een gruwel in Gods ogen.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 25 oktober 2012, 20:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 19:37
 
PIETER649 schreef:
Indertijd had het geven van tienden vooral als taak om de armen te doen ondersteunen.
Inmiddels leven we in een periode waarin voor armen prima verzorging is.
Het lijkt mij dat er overigens al ruim voor afgedragen word.
Met een tiende red je het niet meer, ongeveer de helft van je verdiensten komen ten goede aan de samenleving, dus inclusief kosten verzorgingsstaat.

En dan te bedenken dat die idiote geuzen Alva indertijd weggejaagd hebben vanwege die tiende penning Gefrustreerde smiley

Pieter... ruilt vandaag nog gaarne Bea en dr kliek in voor Alva

Nieuwe bril kopen, dan kun je beter lezen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 19:48
 
ROELANDE345 schreef:
Ben benieuwd hoe jullie denken over het geven van tienden, Ben zelf opgegroeid in een gemeente waar het geven van tienden als iets voor de joden werd beschouwt. Later veranderde die mening daar ook iets en werd
Maleachi 3:10 ook daar gepredikt als zijnde voor nu geldig:

Stel mij maar eens op de proef – zegt de HEER van de hemelse machten. Breng alle tienden naar mijn voorraadkamer, zodat er voedsel in mijn tempel is, en zie dan of ik niet de sluizen van de hemel voor jullie open en zegen in overvloed op jullie land laat neerdalen.

Ook in de gemeente waarin ik nu zit wordt dit zo geleerd. Ik heb wel eens een poos de tienden gegeven doe dit nu eigenlijk niet meer. weet eigenlijk niet zo goed raad hiermee.


En hoe bereken je je tiende?
Over je bruto inkomen, over je netto inkomen?
En moet dat dan in zn geheel naar de gemeente, of geef je de gemeente zijn deel en geef je de rest zelf aan degene die het nodig hebben ( een zendeling financieel ondersteunen, armen in je omgeving financieel helpen e.d.)
Ik denk dat je op verschillende manieren een goede invulling kaan geven aan deze opdracht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 19:52
 
ANNETTE792 schreef:
En hoe bereken je je tiende?
Over je bruto inkomen, over je netto inkomen?
En moet dat dan in zn geheel naar de gemeente, of geef je de gemeente zijn deel en geef je de rest zelf aan degene die het nodig hebben ( een zendeling financieel ondersteunen, armen in je omgeving financieel helpen e.d.)
Ik denk dat je op verschillende manieren een goede invulling kaan geven aan deze opdracht.

ja dat is naar eigen inzicht tenminste in de gemeente die ik ken. Ik gaf het toen over mn netto loon. en aan wie je het geeft is ook aan jou natuurlijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 19:56
 
Het geven van de tienden behoorde net zoals zoveel voorschriften en regels tot oude wetten, vaak Oud-Testamentische wetten. Christus heeft de wet vervuld, je hoeft je niet meer krampachtig aan alle voorschriften en regels te houden. Zoals ik al eerder ergens schreef: Christus eist geen absolute gehoorzaamheid, maar méér. Hij heeft regels vervangen door beginselen. Het grote gebod is: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. En als je daar naar probeert te leven, is het niet meer nodig dat iemand jou verplicht om tienden te moeten geven. Dan doe je wat je kunt doen uit liefde voor God en je naasten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 20:35
 
PIETER619 schreef:
Nieuwe bril kopen, dan kun je beter lezen Knipoog smiley


vroeger op school beter op moeten letten met het vak "begrijpend lezen" dan had je nu geen plank misgeslagen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 20:35
 
Een gemiddeld Nederlands gezin betaalt in een mensenleven ongeveer 1,1 miljoen euro aan belasting .

Dat meldt het Nibud vandaag.
Het Nibud ging uit van een standaardfamilie met twee werkende ouders , twee kinderen en een gezamenlijk inkomen van 65.000 euro per jaar.
Zij dragen ruim 500.000 euro af aan premies voor sociale verzekeringen zoals AOW en AWBZ .
Zo'n 30.000 euro komt terecht bij de riool - en en afvaldiensten .
De overige 570.000 euro gaat naar de verschillende ministeries .

Aldus de krant van vandaag.

Visser die dit wel genoeg vindt om zich druk te maken of ie aan de 10 % komt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOCHEBED148





Berichten: 163

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 20:51
 
PIETER619 schreef:
Nieuwe bril kopen, dan kun je beter lezen Knipoog smiley

Foeiiii Pietje...wat vinden jouw kerkeraadsbroeders van jouw mening over onze geliefde vorstin?
Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 20:57
 
JOCHEBED148 schreef:
Foeiiii Pietje...wat vinden jouw kerkeraadsbroeders van jouw mening over onze geliefde vorstin?
Smiley die vol vragen zit

Dit heet een open deur intrappen... Clown smiley

10
9
8
7
....


Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 25 oktober 2012, 20:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 21:03
 
Heb alle voorgaande reacties niet gelezen maar het geven van tienden is onbijbels, verzonnen door de kerk om geld te innen voor hún visie.
In de kerk waar ik naartoe ging durfde de voorganger zelfs te beweren dat je 10% van je brutoloon zou moeten geven en dat God je niet kon zegenen als je het niet deed.

De tekst in Maleachi werd er idd steevast bijgehaald. En ja, dit was voor het OT, en nee het was geen 10% maar ongeveer 27%, nl. 10% voor de Levieten, van het overige weer 10% voor de feestdagen, en van het overige weer 10% ergens anders voor. Corrigeer me als het niet helemaal juist is, maar zo ongeveer zal het dit zijn.

Het is allemaal doodsimpel. Wij worden in het NT opgedragen ALLES te geven voor het Koninkrijk van God. Niet alleen je geld, maar alles. De grap is dat je zelf verantwoordelijk bent hoe je dit besteed. Als je vind dat je het allemaal zelf nodig hebt en je geweten is verzekerd in God, dan vind God dat prima.

Als ik schulden heb en ik geef 10% van mijn inkomen aan de kerk (jaja, en dan wordt aan God gezegd, dikke neus.) zal het gevolg zijn dat je gewoon minder geld over hebt om die schulden af te lossen, je dus langer in de schulden blijft zitten en misschien wel dat je schulden toenemen. Als je denkt dat God je geld nodig heeft en je dan zegent, wordt dit "magisch denken" genoemd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 21:17
 
THOMAS968 schreef:
Zouden dit soort wetten niet gewoon samen hebben gehangen met de cultuur van toen? In de Bijbel staat dat als een man een vrouw verkracht, hij haar moet trouwen. Dat was heel bruikbaar (en zelfs sociaal!) in een cultuur zoals de Joodse waar vrouwen als ze geen maagd meer waren geen kant meer op konden (ze zouden een geslachtziekte kunnen hebben of zwanger zijn van een ander) maar die wet van God is nu van een onhanteerbare wreedheid. Een man die je verkracht en daar moet je nog mee trouwen ook? Geen vrouw die het doet en terecht. Dat is Joodse cultuur, paste bij de toenmalige Joodse samenleving en is nu, in onze totaal andere samenleving, volstrekte onzin. Zo spreekt de Heere helemaal niet en dat is maar goed ook. We moeten het Christendom vertalen naar onze cultuur en daar moet het een zoutend zout zijn. Hou eens op met dat angstige gedoe en zie het tijdgebonden aspect van dit soort wetten eens in. De tienden geven is in een tijd met weinig sociale voorzieningen en een passieve overheid misschien nog wel te verdedigen maar in onze tijd onhaalbaar. Historisch gezien is het ontstaan van Nederland er mede aan te danken, maar dat terzijde. Het komt in het Christendom niet aan op het toepassen van wetjes en regeltjes uit een voorbije cultuur maar op het waarmaken in woord en daad van de Christelijke boodschap. Pas de boodschap van Christus toe, desnoods met woorden. Dat is pas echt een blijde Boodschap. De vroege kerken zijn groot geworden door de tienden, een goede diaconie en een blijde boodschap waar iedereen, ook een slaaf, voor God gelijk was en gered werd. Toen waren de tienden heel bruikbaar.

Ik weet dat er gemeenten zijn die de tienden vragen. Soms nog met een mand voorin de kerk zodat iedereen kan zien wie er naar toe gaat om de bijdrage in te doen. Een volstrekt schandaal want mensen met een bijstandsuitkering kunnen helemaal geen tiende deel missen. Als men in een kerk zo a-sociaal is dat ze van arme mensen evenveel vragen als van degenen die het makkelijk kunnen betalen, hebben ze geen snars van het Evangelie en ook niet van de zorg voor de moderne armen begrepen. En al helemaal niet van de bedoeling van het Christendom, de tijd waarin en de wijze waarop deze teksten onstaan zijn.



Thomas, ooit gebeden voor een maaltijd met varkensvlees? Twee keer een gruwel in Gods ogen.


Ik denk absoluut niet dat de Joodse traditie in onze samenleving volstrekte onzin is.....Dat is wat kort door de bocht, kijk maar eens naar de chassidische joden die zich nog aan eeuwenoude joodse tradities vasthouden.....Het kan niet jou of mijn traditie zijn maar dat is al een mildere formulering...
Joodse verhalen ook -uit die traditie- zijn ook heel wijs als je de boodschap begrijpt die ze over willen brengen....
lees maar een de Chassidische vertellingen van Martin Buber......
Wat de tienden betreft, laat een ieder geven wat hij of zij goeddunkt.....ik vind ook niet dat mensen die het beter hebben standaard ook meer moeten geven......dat is ook zo'n makkelijke redenatie....Ook mensen die het minder hebben kunnen naar rato geven of er iets tegen overstellen in het kerkenwerk......Zo kunnen we toch allemaal een steentje bijdragen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 21:19
 
[quote=ROLF230]Heb alle voorgaande reacties niet gelezen maar het geven van tienden is onbijbels, verzonnen door de kerk om geld te innen voor hún visie.
In de kerk waar ik naartoe ging durfde de voorganger zelfs te beweren dat je 10% van je brutoloon zou moeten geven en dat God je niet kon zegenen als je het niet deed.

Ja, het stáat ook wel in de bibjel, maar dat was idd in díe tijd.
Nu betalen we belastingen.

En dat niet alleen: hele reklamepreken om zoveel mogelijk geld, naast de tienden die je al gaf binnen te halen, met idd, als je geeft, zegent God je..
Dat ging soms wel drie kwartier door, door zo'n fanatiekeling zeg maar..
De tekst in Maleachi werd er idd steevast bijgehaald. En ja, dit was voor het OT, en nee het was geen 10% maar ongeveer 27%, nl. 10% voor de Levieten, van het overige weer 10% voor de feestdagen, en van het overige weer 10% ergens anders voor. Corrigeer me als het niet helemaal juist is, maar zo ongeveer zal het dit zijn.

Het is allemaal doodsimpel. Wij worden in het NT opgedragen ALLES te geven voor het Koninkrijk van God. Niet alleen je geld, maar alles. De grap is dat je zelf verantwoordelijk bent hoe je dit besteed. Als je vind dat je het allemaal zelf nodig hebt en je geweten is verzekerd in God, dan vind God dat prima.
Zo is dat, dat heb ik zelf moeten leren, verantwoordelijk naar God, dan naar mezelf, dan naar eventuele partner, dan naar verder helemaal niemand...!!!!Als ik schulden heb en ik geef 10% van mijn inkomen aan de kerk (jaja, en dan wordt aan God gezegd, dikke neus.) zal het gevolg zijn dat je gewoon minder geld over hebt om die schulden af te lossen, je dus langer in de schulden blijft zitten en misschien wel dat je schulden toenemen. Als je denkt dat God je geld nodig heeft en je dan zegent, wordt dit "magisch denken" genoemd.

Ja, het is treurig, dat gehamer op het geld in gemeentes, waar je zelf nog niet eens een fiets kan kopen en de leiders met dure wagens die ze gewoon op de stoep, voor de kerk parkeren...Ja, dat soort dingen meegmaakt, ja, was erg beïnvloedbaar, heb aardig wat geld gegeven, ja, voor de Here, dacht ik dus....

Daarom ook, in traditionele kerken, ja, krijgt de Ds. een salaris via Cao, en is er uitgerekend wat je kan betalen en da's een procent en nog wat.
Dan en zo kan er niet gesjoemeld worden. Je krijgt ook jaaroverzichten dus fraude komt eigenlijk altijd aan het licht, ook boekhouders en meerdere mensen die dingen controleren en ja, belangrijk dus: dingen krijg je zwart op wit.

Kijk, wat er kan zijn is, aanvankelijk hééft een gemeente dus ook echt geld nodig...en dan stroomt er geld binnen, en dan ligt het gevaar om de hoek: dan gaan oudsten en predikers denken van ja, mooie nieuwe auto bijvoorbeeld, en ja, dat is van de Here...bijvoorbeeld....
Ja, heeft gisteren een vriend van mij uitgelegd.


ps: Wat ik ook heel erg vond: ik gaf best veel geld, anderen met mij ook, maar ja, ik had zelf weleens twee weken ofzo zelf echt geen geld, dus andersom was het zo, kon je niet bij hun aankloppen.
Nee, hun zijn degene die geld nodig heeft.
Nou, ik vind dat als je als gemeente veel meer geld binnenkrijgt, dan moet je geen dure auto's en huizen en vakanties voor je zelf kopen, maar geld geven aan mensen met een minima, en dat is niet zo moeilijk hoor, om een manier te verzinnen om daar achter te komen.

Maar nee, ze houden het zelf, die 'leiders'en zeggen dan dat God hún zegent(van ons geld als minima oa dus...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 25 oktober 2012, 21:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 21:24
 
PIETER649 schreef:
vroeger op school beter op moeten letten met het vak "begrijpend lezen" dan had je nu geen plank misgeslagen Knipoog smiley

Warom op een plank slaan, de spijker op zijn kop slaan dan pas krijg je hem vast Knipoog smiley


Laatst aangepast door
PIETER619
op donderdag 25 oktober 2012, 21:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 21:28
 
ROELANDE345 schreef:
het geven van tienden

Dan zou ik willen refereren aan Marcus 12:41-45

Hij ging tegenover de offerkist zitten en keek hoe de mensen er geld in wierpen. Veel rijken gooiden veel geld in de kist. Er kwam ook een arme weduwe, die er twee muntjes in gooide, ter waarde van niet meer dan een quadrans. Hij riep zijn leerlingen bij zich en zei tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: deze arme weduwe heeft meer in de offerkist gedaan dan alle anderen die er geld in hebben gegooid; want die hebben gegeven van hun overvloed, maar zij heeft van haar armoede alles gegeven wat ze had, haar hele levensonderhoud’.

Gaf die vrouw precies de tienden? of gaf ze minder? of meer? Gaven de rijken wel precies de tienden?
Volgens de wet zouden ze precies de tienden gegeven hebben, maar toch bekijkt Jezus het anders, Hij ziet met welk hart het gegeven word.
Dat was Hem veel meer waard.

Hoe, ipv hoeveel, zouden wij dan vanuit onze relatieve rijkdom moeten geven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: donderdag 25 oktober 2012, 21:33
 
Jans schreef:

Het geven van de tienden behoorde net zoals zoveel voorschriften en regels tot oude wetten, vaak Oud-Testamentische wetten. Christus heeft de wet vervuld, je hoeft je niet meer krampachtig aan alle voorschriften en regels te houden. Zoals ik al eerder ergens schreef: Christus eist geen absolute gehoorzaamheid, maar méér. Hij heeft regels vervangen door beginselen. Het grote gebod is: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. En als je daar naar probeert te leven, is het niet meer nodig dat iemand jou verplicht om tienden te moeten geven. Dan doe je wat je kunt doen uit liefde voor God en je naasten.

Zo is het.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 07:53
 
Tja, die kerken die tienden verplichten en graag daarnaast ook nog de persoonlijke "offers in geloof". Zelfs aan mensen die schuldhulpverlening krijgen durft men te beweren dat de sluizen van de hemel alleen maar open zullen gaan als ze dit in geloof afstaan. Gevolg is dat schuldhulp en/of begeleid wonen voor deze (vaak beïnvloedbare, soms net bekeerde) mensen in de war wordt geschopt. In plaats dat ze het omkeren en hen een handje helpen.. met eens een extraatje bijvoorbeeld...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 08:55
 
JOL252 schreef:
Tja, die kerken die tienden verplichten en graag daarnaast ook nog de persoonlijke "offers in geloof". Zelfs aan mensen die schuldhulpverlening krijgen durft men te beweren dat de sluizen van de hemel alleen maar open zullen gaan als ze dit in geloof afstaan. Gevolg is dat schuldhulp en/of begeleid wonen voor deze (vaak beïnvloedbare, soms net bekeerde) mensen in de war wordt geschopt. In plaats dat ze het omkeren en hen een handje helpen.. met eens een extraatje bijvoorbeeld...

Ja, idd. Want als die mensen in zo'n schuldsanerings/of schuldhulpverleningstraject zitten, en ja, ze komen er daar achter, bewindvoerders ofzo, dat ze geld aan zo'n gemeente geven...ja, kan je fluiten naar je sanering en of hulp, want alle inkomsten, zelfs van het vekopen van één boek op marktplaats bijvoorbeeld, moet voor enkele jaren naar de schuldhulp gaan.

Het is gewoonweg schandalig.

En idd, handje helpen heb ík nog nooit gezien en/of van gehoord.

Jahaa, wel in de traditionele kerken waar ik laatste jaren kwam zoals gereformeerd vrijgemaakt, die helpen regelmatig mensen via diaconie. Dan namen ze me acceptgiro's mee, en hun gingen dingen storten. Toen ik ff in het nauw kwam.
Maar ja, dat zie je dan ook op zo'n jaarrekening, zoveel naar diaconie gegaan, zoveel aflossing en rente kerkgebouw etc.
OOk PKN trouwens....laatst was een man die ik kon van een van me exen drie en een half uur bezig geweest, in de zomer, in de hitte, me vloer eruit zitten halen, netjes in repen, opgerold, kon zo mee met grof vuil.

Of als ik een keer iets wil laten ophangen, in mekaar zetten oid, ja ze staan er voor je klaar hoor.

Ja, kijk, me huis schilderen, vloer bedekken met daarvoor bestemd soort plastic, en alles netjes afplakken, ja, kijk, dat kan ik zelf, heb ik drie keer gedaan, in verschillende huizen, 1 keer voor mezelf, 2 keer voor iemand anders.
Ja, dus dát kan ik zelf, ja, en dan ga ik geen hulp vragen, omdat ik het zelf kan, maar het wel makkelijk vind.
Ik doe er misschien ietsie langer over, da's alles.

En ik was niet eens officieel lid, kan je nagaan....

Ja, dit mag ook wel ff gezegd worden.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 26 oktober 2012, 08:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PELLE852





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 december 2012, 17:35
 
Je geeft natuurlijk nooit genoeg. Maar als iemand bijv. bij een winkel staat geef je die persoon wel eens wat, of bijv. voor 1 of ander doel. Daarbij is en blijft de vraag natuurlijk wel of het allemaal op de plaats van bestemming aankomt.

<<no comment>>


Laatst aangepast door
PELLE852
op dinsdag 8 januari 2013, 01:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 december 2012, 18:06
 
Ikzelf denk en vind dat God ons dit als principe aanreikt.

Zei iemand dat geven niet bijbels is??
Dan leest hij vast een andere bijbel dan ik. Het is juist hartstikke bijbels.

Bekijk 't eens zwart-wit. De andere kant van het geven (van tienden) is niks geven, en alles voor jezelf houden. Ik denk dat je dan al snel in de buurt kan (!) komen van hebzucht en gierigheid. Juist door dit mooie bijbelse principe toe te passen, verandert je houding hierin.
Een goed motief om te geven lijkt mij - te kijken op wat God mij geeft. Zijn liefde, Zijn zegen, Zijn genade, Zijn rijkdom. Immers zei de Vader niet tegen de zoon in Lucas 15: Alles wat van Mij is, is ook voor jou?
Mag je dan misschien wat teruggeven? Alles is toch van Hem?

Ik moest ook nog denken aan een prachtig vers:
God heeft een blijmoedige gever lief” (2 Kor. 9:7).

Als je dit principe van geven dus plaatst in de algehele christelijke context, dan is het een prachtig principe, waarvan ik mag zeggen dat het waar is, dat als je geeft en deelt, je nooit tekort zult komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 december 2012, 20:51
 
[quote=ROADY558]Ikzelf denk en vind dat God ons dit als principe aanreikt.

Zei iemand dat geven niet bijbels is??
Dan leest hij vast een andere bijbel dan ik. Het is juist hartstikke bijbels.

Nee, dat is het niet, dat was toen zo, maar nu niet, we betalen belastingen, mensen trap er niet in...

Bekijk 't eens zwart-wit.
Ik bekijk helemaal niets zwart-wit, da's heel ongezond...
De andere kant van het geven (van tienden) is niks geven, en alles voor jezelf houden.
Wie zegt dat? Dat je als je de voorgangers niet spekt, niets geeft? Ik denk dat je dan al snel in de buurt kan (!) komen van hebzucht en gierigheid.
Juist, de voorgangers.....! Door die tienden te eisen....
En als je jarenlang tienden hebt gegeven en je hebt zelf iets nodig...dan zijn ze er niet, worden ook nog boos, het is God die voorziet zeggen ze dan, kom niet bij ons. Juist door dit mooie bijbelse principe toe te passen, verandert je houding hierin.

Hahaha, ja mooi voor hun, met hun dure auto's vakanties en huizen....Een goed motief om te geven lijkt mij - te kijken op wat God mij geeft. Zijn liefde, Zijn zegen, Zijn genade, Zijn rijkdom. Immers zei de Vader niet tegen de zoon in Lucas 15: Alles wat van Mij is, is ook voor jou?
Mag je dan misschien wat teruggeven? Alles is toch van Hem?

Ja, van Hem niet van voorgangers om mooie spullen voor zichzelf te kopen...
Ik moest ook nog denken aan een prachtig vers:
God heeft een blijmoedige gever lief” (2 Kor. 9:7).Hahaha, ja die tekst wordt vaak gebruikt bij de collecte...en meer van dat soort zelfde teksten....Als je dit principe van geven dus plaatst in de algehele christelijke context, dan is het een prachtig principe, waarvan ik mag zeggen dat het waar is, dat als je geeft en deelt, je nooit tekort zult komen.

Hoe kan het dan, dat ik jaren tienden heb gegeven, en toen ik ze nodig had waren ze er niet, werden zelfs boos, de brutaliteit te vragen zeiden ze....Het was nml God die voorziet, zij niet...

En toen ik wel veel geld had, een klein fortuintje gaf aan stichting de H@#$ te D., en toen ik ze nodig had waren ze er niet, ik zou het toch niet redden, alsdus de H. te D.

En dan zijn dit het topjes van de corrupte e@#$lische en andere groeperingen ijsbergen.(nee, niet alle groeperingen zijn zo, en niet álle E@#$lischen, maar ja kijk uit!
En nee, niet de mensen die er komen die zijn gehersenspoelt, kunnen ze ook niets aan doen, slachtoffer, net als ik was jarenlang.

Maar de leiders....


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 29 december 2012, 21:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 december 2012, 21:13
 
Thomas: Ik weet dat er gemeenten zijn die de tienden vragen. Soms nog met een mand voorin de kerk zodat iedereen kan zien wie er naar toe gaat om de bijdrage in te doen. Een volstrekt schandaal want mensen met een bijstandsuitkering kunnen helemaal geen tiende deel missen. Als men in een kerk zo a-sociaal is dat ze van arme mensen evenveel vragen als van degenen die het makkelijk kunnen betalen, hebben ze geen snars van het Evangelie en ook niet van de zorg voor de moderne armen begrepen. En al helemaal niet van de bedoeling van het Christendom, de tijd waarin en de wijze waarop deze teksten onstaan zijn.

Helemaal mee eens!!!

Maar ze wíllen het ook niet begrijpen, ze willen hun zakken vullen.....


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 29 december 2012, 21:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 december 2012, 22:30
 
God heeft de blijmoedige gever lief.

God heeft ook degene lief die goed rentmeester is.

God heeft eigenlijk iedereen lief.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 december 2012, 22:42
 
ROLF230 schreef:
God heeft de blijmoedige gever lief.

Ja en degene die Zijn Woord misbruikt voor eigenbelang misschien ook wel, maar toch. Ik huiver altijd als voorgangers bijbelteksten aan het ontvangen van geld koppelen. Zeker in jonge evangelische gemeenten met weinig bekwaam kader. Zo van hij is in de geest dus geschikt als oudste. Er mogen best wat meer eisen gesteld worden bij een kaderfunctie. Kennis van zaken bijvoorbeeld en inzicht in relaties. Of een besef hoe fout manipulatie is. Zeker als het om geld en relaties gaat. En het staat toch in de Bijbel dat als je je tienden geeft, God je zal zegenen? Twijfel je aan zijn Woord nu je vindt dat je niet gezegend bent, ondanks de tienden? Twijfel je aan wat God zegt? Hoezo manipulatie - en schandalig genoeg nog met Gods Woord ook. Het is toch wat he als je de tienden binnen hebt en mensen nog klagen ook dat God ze kennelijk niet zegent. Ik vind die opstelling niet zo vroom. De grote kwaal van het Christendom is het onjuist gebruik van bijbelteksten, denk ik wel eens.

Thomas, gelukkig gaat het ook in veel gemeenten wel goed.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 29 december 2012, 23:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 december 2012, 23:07
 
THOMAS968 schreef:
Ja en degene die Zijn Woord misbruikt voor eigenbelang misschien ook wel, maar toch. Ik huiver altijd als voorgangers bijbelteksten aan het ontvangen van geld koppelen. Zeker in jonge evangelische gemeenten met weinig bekwaam kader. Zo van hij is in de geest dus geschikt als oudste. Er mogen best wat meer eisen gesteld worden bij een kaderfunctie. Kennis van zaken bijvoorbeeld en inzicht in relaties.

Thomas

Daarvoor kunnen ze ook ter lering gaan in wat verder over de tienden geschreven staat in Leviticus, Numeri en Deutrenomium.
Daar waren in elk geval de Levieten ook niet vrijgesteld van het geven van de tienden, alles wat zij van het volk kregen als tienden, moesten zij daar weer de tienden van aan de priesters geven voor hun onderhoud.
Daarnaast moesten de Levieten ook giften geven aan de hulpbehoevenden in Israël, zodat niemand van het volk te kort had.

Daarbij ook de regeling dat veel Israëlieten de tienden alleen hoeven te geven elke 3 jaar.
Dat moeten die Evangelische gemeente dan er zeker bij instellen als ze zo precies de tienden willen aanhouden (maar dat zullen ze dan wel niet gaan doen....).


Laatst aangepast door
HARALD940
op zaterdag 29 december 2012, 23:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 00:43
 
Wie heeft alles gemaakt en wie gaf alles in bruikleen? We mogen gebruik maken van alle goeds wat God ons geeft, de mens vond het geld uit God niet. In de eerste gemeente gaf men naar kunnen (hoefde niet alles te zijn) en kreeg men naar behoefte, ze werden rijk gezegend.

Het geven van tienden is wel Bijbels, maar er waren ook ontvangers (zij die niets hadden), dus geven behoort een christne wel te doen dus een tiende geven wat eigenlijk van God is, moet niet moeilijk zijn voor hen die dat kunnen doen.

Onze tiende is beter besteeds aan ons zelf dmv,uitgaan , vuurwerk, heilige koe en wat voor zaken, die ons plezieren, al niet meer.
Nico Haak was een wijzsman, toen hij zong , uw laatste jas heeft gen zakken. Ik vraag mij af hoezat het met de vogels op het veld, volgens Jezus?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANS909





Berichten: 61

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 01:58
 
Alles wat ik heb dat heb ik door mijn Vader..
Hij heeft ALLES gegeven en zo heb ik ALLES gegeven aan Hem.

Geen tiende deel maar ALLES!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2