ChristianMatch
 


Forum

(wederzijdse) afhankelijkheid
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 18:47
 
IJSJE204 schreef:
Ben jij in het echt ook zo bot als je hier laat zien?


Tja.... elk vogeltje zingt zo het gebekt is Lachende smiley
en dat mijn lieflijk lied in jouw oren klinkt als vals gekras, dat kan ik ook niet helpen.

Ik ben hier niet om een ieder naar de mond te praten, ik heb een missie!

En mijn missie is een oproep tot eerlijkheid!
Kom er nou gewoon voor uit dat je man je verlaten heeft omdat je een dominant kreng was dat iedere avond hoofdpijn had,
Kom er eerlijk voor uit dat je je vrouw verwaarloosde omdat je bezigheden voor de voetbalvereniging, gemeente of je werk al je aandacht opeisde.
En ga hier op t forum nou geen vroom verhaal ophangen over hoe goed jij was en hoe fout jouw ex was.
Zeg eerlijk: ik heb fouten gemaakt doordat ik een verdorven zondaar was maar ik hoop het in een volgende relatie beter te doen!!

Das niet bot toch? t komt hooguit n bietje rottig mn strot uit Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 18:50
 
PIETER649 schreef:
Tja.... elk vogeltje zingt zo het gebekt is Lachende smiley
en dat mijn lieflijk lied in jouw oren klinkt als vals gekras, dat kan ik ook niet helpen.

Ik ben hier niet om een ieder naar de mond te praten, ik heb een missie!

En mijn missie is een oproep tot eerlijkheid!
Kom er nou gewoon voor uit dat je man je verlaten heeft omdat je een dominant kreng was dat iedere avond hoofdpijn had,
Kom er eerlijk voor uit dat je je vrouw verwaarloosde omdat je bezigheden voor de voetbalvereniging, gemeente of je werk al je aandacht opeisde.
En ga hier op t forum nou geen vroom verhaal ophangen over hoe goed jij was en hoe fout jouw ex was.
Zeg eerlijk: ik heb fouten gemaakt doordat ik een verdorven zondaar was maar ik hoop het in een volgende relatie beter te doen!!

Das niet bot toch? t komt hooguit n bietje rottig mn strot uit Knipoog smiley



Nou Pieter, la (le) ton qui fait la musique of te wel, de toon maakt de muziek........
Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 18:51
 
WILLEMIJN232 schreef:
Nou Pieter, la (le) ton qui fait la musique of te wel, de toon maakt de muziek........
Knipoog smiley


gompie... en ik kan geeneens noten lezen Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 18:53
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je kwetst mij helemaal niet want ik ken je niet , om je eigen woorden te gebruiken.....Het valt me gewoon op, je komt drie dagen en je verdwijnt weer.....Als je je niet geloof uit op een christelijke site is het niet raar als daar reacties opkomen natuurlijk......dan ben je prikkelend bezig denk ik.....en ik vroeg me gewoon af waarom je drie dagen een forum bombardeert en dan weer verdwijnt, niets meer en niets minder......

Er zijn er meer die drie dagen komen en dan gaan, dat heeft met het gratis aanbod van CM te maken. Ik hou van gratis!
Ik vind het niet gek als er reacties komen op mijn 'niet-geloven', integendeel. Maar dat mogen van mij wel wat mildere reacties zijn, sommige, ook twee reacties geleden van jou, heb ik als behoorlijk aanvallend ervaren. Dat is naar mijn idee niet nodig. Ik zal ze maar beschouwen als kritische reacties, omdat ik zelf bepaalde opmerkingen ook kritisch benader. Die dan door anderen als aanvallend opgemerkt worden.
Verder wil ik je zeggen dat ik jouw bijdragen vaak heel zinvol vind, scherp en goed onderbouwd. Maar soms ook niet! Lijkt me heel menselijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 18:59
 
IJSJE204 schreef:
Er zijn er meer die drie dagen komen en dan gaan, dat heeft met het gratis aanbod van CM te maken. Ik hou van gratis!
Ik vind het niet gek als er reacties komen op mijn 'niet-geloven', integendeel. Maar dat mogen van mij wel wat mildere reacties zijn, sommige, ook twee reacties geleden van jou, heb ik als behoorlijk aanvallend ervaren. Dat is naar mijn idee niet nodig. Ik zal ze maar beschouwen als kritische reacties, omdat ik zelf bepaalde opmerkingen ook kritisch benader. Die dan door anderen als aanvallend opgemerkt worden.
Verder wil ik je zeggen dat ik jouw bijdragen vaak heel zinvol vind, scherp en goed onderbouwd. Maar soms ook niet! Lijkt me heel menselijk.

Kijk Ijsje, en net als iemand anders al zette, eerlijk, doet of pijn of geeft vreugde, huichelarij is op het moment misschien ziel strelend , maar op den duur stoot je wel je kop.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 19:02
 
Lees ik het nu goed dat jullie vinden dat ik oneerlijk ben en dat ik huichel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 19:04
 
IJSJE204 schreef:
Lees ik het nu goed dat jullie vinden dat ik oneerlijk ben en dat ik huichel?


niet persoonlijk hoor, in mijn ogen huichelt 75% van de schrijvers op dit forum.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 19:05
 
PIETER649 schreef:
niet persoonlijk hoor, in mijn ogen huichelt 75% van de schrijvers op dit forum.

Het komt anders aardig persoonlijk over. Maar ja, dat kun je blijkbaar verwachten van mensen die drie dagen komen bombarderen. We kunnen elkaar de hand geven!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 19:05
 
JOANNIE702 schreef:
Ik kan wel heel stoer doe en zeggen" gaat mij goed af en kan best zonder"!
In het echt is het niet zo, ik mis het de liefde.
De liefde van de man en dat de liefde die ik kan terug geven aan de man.
De tijd is nog niet gekomen, en zal best ooit weer iemand tegen komen,
En ja. Idd afhankelijk zijn is niet erg, ik mis het ook!
Het kan ook fijn gevoel zijn, afhankelijk te zijn. De liefde tussen man en vrouw is mooi!

Als je jezelf ontwikkeld hebt tot iemand die zelfstandig kan denken en handelen en dus min of meer onafhankelijk bent, (zoals ik eerder schreef) wil dat niet zeggen dat je dan geen behoefte hebt aan liefde, aan liefde ontvangen en liefde geven. Het je verbonden voelen met de ander (en dit wederzijds) is een vorm van afhankelijkheid, die je juist kan zoeken. Dit hoeft niet per definitie negatief te zijn. Gelijkwaardigheid is hier wel belangrijk, anders is er geen wederzijdse afhankelijkheid meer. En liefde is inderdaad mooi!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 19:13
 
IJSJE204 schreef:
Er zijn er meer die drie dagen komen en dan gaan, dat heeft met het gratis aanbod van CM te maken. Ik hou van gratis!
Ik vind het niet gek als er reacties komen op mijn 'niet-geloven', integendeel. Maar dat mogen van mij wel wat mildere reacties zijn, sommige, ook twee reacties geleden van jou, heb ik als behoorlijk aanvallend ervaren. Dat is naar mijn idee niet nodig. Ik zal ze maar beschouwen als kritische reacties, omdat ik zelf bepaalde opmerkingen ook kritisch benader. Die dan door anderen als aanvallend opgemerkt worden.
Verder wil ik je zeggen dat ik jouw bijdragen vaak heel zinvol vind, scherp en goed onderbouwd. Maar soms ook niet! Lijkt me heel menselijk.



Het was gewoon een opmerking omdat ik me dat afvroeg.....en nu ettelijke verhalen verder over van alles om zich te verantwoorden terwijl dat helemaal niet hoeft weet ik het nog niet......
Er komen nu verhalen boven over wie wat zegt en waarom en of dat wel of niet kwetsend is......dat was mijn vraag helemaal niet.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 19:15
 
IJSJE204 schreef:
Het komt anders aardig persoonlijk over. Maar ja, dat kun je blijkbaar verwachten van mensen die drie dagen komen bombarderen. We kunnen elkaar de hand geven!


Flauw zeg , mag niemand jou gewoon een vraag stellen zonder dat je je aangevallen voelt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 19:21
 
WILLEMIJN232 schreef:
Nou Pieter, la (le) ton qui fait la musique of te wel, de toon maakt de muziek........
Knipoog smiley

Boze smiley ...in het verleden hoorde ik ons W-tje eens klagen over Engelse woorden en nu komt ze aandraven met een Franse zin...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 19:22
 
FRANKT627 schreef:
Boze smiley ...in het verleden hoorde ik ons W-tje eens klagen over Engelse woorden en nu komt ze aandraven met een Franse zin...

MAAR...de vertaling staat erbij hoor!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 19:27
 
WILLEMIJN232 schreef:
Flauw zeg , mag niemand jou gewoon een vraag stellen zonder dat je je aangevallen voelt?

Jazeker mag iemand mij een vraag stellen. Graag zelfs. Vooral gewone vragen zijn welkom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 19:43
 
Is wederzijdse afhankelijkheid in een relatie nou wel zo erg? Zolang er geen sprake van een machts- of dwangrelatie is, hindert dat niks toch. Veel vrouwen willen zich veilig en beschermd voelen door een man. Dan ben je nog niet afhankelijk, het beantwoordt dan aan je wensen. Een man is net zo afhankelijk van de eigenschappen die hij in of bij een vrouw zoekt. En als je beide vindt wat je wilt dan is het goed. Mijn relatie hoeft echt niet in de smaak te vallen bij doorgeslagen femina-getuigen of eventuele andere religieuze fundamentalisten, die de persoonlijke vrijheid niet aandurven en hun zekerheid in regeltjes zoeken.

De negatieve associatie die afhankelijkheid heeft komt denk ik voort uit het al dan niet verborgen machtsmisbruik in een voorbije relatie. Dat machtsmisbruik is overigens niet het exclusieve terrein van mannen.

Als je stukgelopen bent in een tradtioneel huwelijk dat niet bij je ontwikkeling leek aan te sluiten, trap daar dan geen tweede keer in. Je mag jezelf best gunnen nu wel gelukkig te zijn.

Thomas, een relatie is misschien wel zelfgekozen afhankelijkheid.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 12 maart 2013, 22:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 19:45
 
PIETER649 schreef:
Tja.... elk vogeltje zingt zo het gebekt is Lachende smiley
en dat mijn lieflijk lied in jouw oren klinkt als vals gekras, dat kan ik ook niet helpen.

Ik ben hier niet om een ieder naar de mond te praten, ik heb een missie!

En mijn missie is een oproep tot eerlijkheid!
Kom er nou gewoon voor uit dat je man je verlaten heeft omdat je een dominant kreng was dat iedere avond hoofdpijn had,
Kom er eerlijk voor uit dat je je vrouw verwaarloosde omdat je bezigheden voor de voetbalvereniging, gemeente of je werk al je aandacht opeisde.
En ga hier op t forum nou geen vroom verhaal ophangen over hoe goed jij was en hoe fout jouw ex was.
Zeg eerlijk: ik heb fouten gemaakt doordat ik een verdorven zondaar was maar ik hoop het in een volgende relatie beter te doen!!

Das niet bot toch? t komt hooguit n bietje rottig mn strot uit Knipoog smiley


Neem een keelpastille...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 19:46
 
IJSJE204 schreef:
Lees ik het nu goed dat jullie vinden dat ik oneerlijk ben en dat ik huichel?

Volgens mij, zette ik het anders, voel je gerust niet aangesproken Lachende smiley denk ik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 19:49
 
THOMAS968 schreef:
Is wederzijdse afhankelijkheid in een relatie nou wel zo erg? Zolang er geen sprake van een machts- of dwangrelatie is, hindert dat niks toch. Veel vrouwen willen zich veilig en beschermd voelen door een man. Dan ben je nog niet afhankelijk, het beantwoordt dan aan je wensen. Een man is net zo afhankelijk van de eigenschappen die hij in of bij een vrouw zoekt. En als je beide vindt wat je wilt dan is het goed. Mijn relatie hoeft echt niet in de smaak te vallen bij doorgeslagen femina-getuigen of eventuele andere religieuze fundamentalisten, die de persoonlijke vrijheid niet aandurven en hun zekerheid in regeltjes zoeken.

De negatieve associatie die afhankelijkheid heeft komt denk ik voor uit het al dan niet verborgen machtsmisbruik in een voorbije relatie. Dat machtsmisbruik is overigens niet het exclusieve terrein van mannen.

Thomas, een relatie is misschien wel zelfgekozen afhankelijkheid.

Quote:
Mijn relatie hoeft echt niet in de smaak te vallen bij doorgeslagen femina-getuigen of eventuele andere religieuze fundamentalisten, die de persoonlijke vrijheid niet aandurven en hun zekerheid in regeltjes zoeken.

Mijne ook niet, en mooi verwoord; religieuze fundamentalisten, die de persoonlijke vrijheid niet aandurven en hun zekerheid in regeltjes zoeken.

Dank Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 21:09
 
IJSJE204 schreef:
Jazeker mag iemand mij een vraag stellen. Graag zelfs. Vooral gewone vragen zijn welkom.


Vooral gewoon, dus niet prikkelende en provocerende vragen???? Knipoog smiley Maar meer van wat heb je gedaan vandaag?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 21:33
 
regenboog, bloemen regenboog, bloemen, regenboog.

Zo een beetje kleur en fleur hier, er zijn er weer een paar gepikeerd (zo komt het mi jwel over) bezig en had in het geheel niet gehoeven, maar reactie op reactie, wordt het soms van kwaad tot erger, terwijl men wel met goede bedoelingen begon en alleen een vraag stelde
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 22:03
 
THOMAS968 schreef:
Is wederzijdse afhankelijkheid in een relatie nou wel zo erg? Zolang er geen sprake van een machts- of dwangrelatie is, hindert dat niks toch. Veel vrouwen willen zich veilig en beschermd voelen door een man. Dan ben je nog niet afhankelijk, het beantwoordt dan aan je wensen. Een man is net zo afhankelijk van de eigenschappen die hij in of bij een vrouw zoekt. En als je beide vindt wat je wilt dan is het goed. Mijn relatie hoeft echt niet in de smaak te vallen bij doorgeslagen femina-getuigen of eventuele andere religieuze fundamentalisten, die de persoonlijke vrijheid niet aandurven en hun zekerheid in regeltjes zoeken.

De negatieve associatie die afhankelijkheid heeft komt denk ik voor uit het al dan niet verborgen machtsmisbruik in een voorbije relatie. Dat machtsmisbruik is overigens niet het exclusieve terrein van mannen.

Als je stukgelopen bent in een tradtioneel huwelijk dat niet bij je ontwikkeling leek aan te sluiten, trap daar dan geen tweede keer in. Je mag jezelf best gunnen nu wel gelukkig te zijn.

Thomas, een relatie is misschien wel zelfgekozen afhankelijkheid.


Toch is dat nog niet zo eenvoudig en eigenlijk waardevolle emancipatie voor de man en voor de vrouw.
Je ontworstelen aan ingebakken gewoonten en overtuigingen vergt zelfinzicht en moed.
Zeker als de buitenwacht en dierbaren dichterbij vinden dat je je aan de traditionele vormen moet houden wat een schaduw kan werpen op je verwonnen geluk.
Het met elkaar delen van die strijd of moeite maakt die dragelijker en geeft steun en vertrouwen in jezelf en elkaar.


Laatst aangepast door
MIEKE364
op dinsdag 12 maart 2013, 22:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 22:22
 
MIEKE364 schreef:
Toch is dat nog niet zo eenvoudig en eigenlijk je ware emancipathie voor de man en voor de vrouw.
Je ontworstelen aan ingebakken gewoonten en overtuigingen vergt zelfinzicht en moed en
Zeker ook als de buitenwacht en dierbaren dichterbij vinden dat je je aan de traditionele vormen moet houden wat een schaduw kan werpen op je verwonnen geluk.
Het met elkaar delen van die strijd of moeite maakt die dragelijker en geeft steun en vertrouwen in jezelf en elkaar.


Maar moet dan dan perse? Ik krijg soms juist wel eens het idee dat het nu omgedraait begint te worden en je er juist op aangekeken wordt als er met plezier zelf voor kiest?

Ik verkeer in de luxe positie dat ik niet perse hoef te werken, maar heb wel de mogelijkheid om het te doen. Ik ben erg blij dat ik geen hele week thuis zit maar ik ben ook erg blij dat ik als de kinderen hier uit school komen (en dat is hier elke dag al om half 2 s middags) gewoon thuis kan zijn bij ze.

Dat ik financieel dan afhankelijk ben vind ik niet erg, ik weet dat als het nodig is ik prima voor mezelf en mn kinderen kan zorgen. En ik ben blij dat dat nu voor me gedaan wordt en ik voor de kinderen kan zorgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 22:22
 
MIEKE364 schreef:
Toch is dat nog niet zo eenvoudig en eigenlijk waardevolle emancipatie voor de man en voor de vrouw.
Je ontworstelen aan ingebakken gewoonten en overtuigingen vergt zelfinzicht en moed.
Zeker als de buitenwacht en dierbaren dichterbij vinden dat je je aan de traditionele vormen moet houden wat een schaduw kan werpen op je verwonnen geluk.
Het met elkaar delen van die strijd of moeite maakt die dragelijker en geeft steun en vertrouwen in jezelf en elkaar.

Ik denk dat de traditionele overtuiging aardig aan het weg ebben is, zeker als straks de munten hard nodig zijn, om in leven te blijven.
Zeker het kerkelijke aanhangsel trouwen, en al dat ceremonieel circus wat er bij hoort (zit) kost bakken geld, dat beter ergens anders aan besteed kan worden Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 22:34
 
ANNETTE792 schreef:
Maar moet dan dan perse? Ik krijg soms juist wel eens het idee dat het nu omgedraait begint te worden en je er juist op aangekeken wordt als er met plezier zelf voor kiest?

Ik verkeer in de luxe positie dat ik niet perse hoef te werken, maar heb wel de mogelijkheid om het te doen. Ik ben erg blij dat ik geen hele week thuis zit maar ik ben ook erg blij dat ik als de kinderen hier uit school komen (en dat is hier elke dag al om half 2 s middags) gewoon thuis kan zijn bij ze.

Dat ik financieel dan afhankelijk ben vind ik niet erg, ik weet dat als het nodig is ik prima voor mezelf en mn kinderen kan zorgen. En ik ben blij dat dat nu voor me gedaan wordt en ik voor de kinderen kan zorgen.


In dat opzicht ben ik het met je eens Annette, ben er erg voor kinderen in gezin- en familiesfeer op te voeden in plaats van ze als kleine baby's door weer en wind en druk spitsverkeer van hot naar her te slepen.
Vind dat deerniswekkend, kleintjes hebben rust en regelmaat nodig en zeker geen stress.
Ik heb de eerste twaalf jaar ook heel bewust fulltime gemoederd over mijn kind. Vrijwilligerswerk zorgde ervoor dat ik niet de hele dag alleen thuis hoefde te zijn want dat was toentertijd niks voor mij.
Ik ken meer mensen van jouw generatie die er net zo over denken en daar is niks mis mee, hoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOANNIE702





Berichten: 1095

BerichtGeplaatst: woensdag 13 maart 2013, 19:51
 
JANS221 schreef:
Als je jezelf ontwikkeld hebt tot iemand die zelfstandig kan denken en handelen en dus min of meer onafhankelijk bent, (zoals ik eerder schreef) wil dat niet zeggen dat je dan geen behoefte hebt aan liefde, aan liefde ontvangen en liefde geven. Het je verbonden voelen met de ander (en dit wederzijds) is een vorm van afhankelijkheid, die je juist kan zoeken. Dit hoeft niet per definitie negatief te zijn. Gelijkwaardigheid is hier wel belangrijk, anders is er geen wederzijdse afhankelijkheid meer. En liefde is inderdaad mooi!

Ja daar heb je gelijk erin, Jans.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3