ChristianMatch
 


Forum

nieuwe Paus
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 19:23
 
MAT170 schreef:
Ik haal die bijbeltekst aan omdat het mysterie babylon zou de rooms katholieke kerk kunnen zijn maar een andere kandidaat zou ook de islam kunnen zijn. Beide hebben bloed aan hun handen en zich schuldig gemaakt aan het vervolgen en vermoorden van volgelingen van Jezus.


dan zou het dus ook het protestantisme kunnen zijn mat? ook protestanten hebben voldoende kwaad gedaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 19:51
 
HANNAH810 schreef:
dan zou het dus ook het protestantisme kunnen zijn mat? ook protestanten hebben voldoende kwaad gedaan.

Concreet: de gehele mensheid, deugt voor geen meter, en niemand is een haar beter Engeltje smiley








(behalve ik)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIES146





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 20:37
 
De bescheidenheid waar deze paus om bekend staat spreekt me erg aan. In zijn bisdom ging hij gewoon met de bus naar zn 'werk' omdat ie gewoon in een appartementje wou wonen en daar ook zelf kookte. En dan inderdaad het wassen en kussen van de voeten van aids-patienten.. Tijdens zijn balkonscene wijzigde hij al wat van de liturgie door niet te zeggen dat hij de katholieken de zegen zou geven maar "alle mensen van goede wil". Het maakte me hoopvol. Ik wens deze paus toe dat hij in dat mededogen mag blijven!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 20:41
 
GERRIT084 schreef:
Concreet: de gehele mensheid, deugt voor geen meter, en niemand is een haar beter Engeltje smiley


(behalve ik)

Ja, en ik Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 20:59
 
MAT170 schreef:
Ik haal die bijbeltekst aan omdat het mysterie babylon zou de rooms katholieke kerk kunnen zijn maar een andere kandidaat zou ook de islam kunnen zijn. Beide hebben bloed aan hun handen en zich schuldig gemaakt aan het vervolgen en vermoorden van volgelingen van Jezus.

Of je plaatst die ook in de historische context. Vanuit Rome werden de christenen heftig vervolgd(beest). Rome op zichzelf was absoluut geen stad met christelijke zeden (hoer).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 21:10
 
SHANITA130 schreef:
Ja, en ik Engeltje smiley

Zijn er in ieder geval al 2...toch??? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 21:51
 
WILLEMIJN232 schreef:
Het is ook een beetje naief om te denken dat dat alleen maar in katholieke kringen voorkomt.......ook in Protestantse kring wordt veel gezwegen en wat is dan makkelijker om dan de Katholieke kerk maar met het beschuldigende vingertje aan te wijzen........


Wat ik niet zo goed snap Frank, maar jij weet er vast meer van is dat de Paus aangekondigt wordt met de woorden uit Lucas waar de engelen de geboorte van Jezus bekend maken.....De Paus is toch geen Jezus?Of zoals ze hem benoemen: de Heilige vader......dat is in mijn begrippen God zelf.....


Ik vraag me af of het eerste gedeelte van de zin ``Ik verkondig u met grote vreugde, we hebben een Paus!`` echt verwijst naar de aankondiging van de geboorte van Christus. De zin begint inderdaad wel met dezelfde woorden, maar het zou zomaar ook een veel gebruikte zin kunnen zijn om iets aan te kondigen. Frank, weet jij het?


Laatst aangepast door
JANS221
op donderdag 14 maart 2013, 21:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 21:56
 
JANS221 schreef:
Ik vraag me af of het eerste gedeelte van de zin ``Ik verkondig u met grote vreugde, we hebben een Paus!`` echt verwijst naar de aankondiging van de geboorte van Christus. De zin begint inderdaad wel met dezelfde woorden, maar het zou zomaar ook een veel gebruikte zin kunnen zijn om iets aan te kondigen. Frank, weet jij het?

Ja, en W.A van Buren zei een jaar of wat terug het zelfde Gefrustreerde smiley oké niet een paus, maar een dochter Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAT170





Berichten: 107

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 maart 2013, 14:19
 
ANNA415 schreef:
Of je plaatst die ook in de historische context. Vanuit Rome werden de christenen heftig vervolgd(beest). Rome op zichzelf was absoluut geen stad met christelijke zeden (hoer).

Vanuit het Romeinse rijk zijn inderdaad veel christenen maar de Rooms katholieke kerk heeft ook bloed aan zijn handen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAT170





Berichten: 107

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 maart 2013, 14:21
 
HANNAH810 schreef:
dan zou het dus ook het protestantisme kunnen zijn mat? ook protestanten hebben voldoende kwaad gedaan.

In openbaring staat dit erover En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder

Het gaat hier om de ergste de moeder van de gruwelen en een moeder heeft ook dochteren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 maart 2013, 16:10
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik geloof dat het katholieke kerksysteem vals is aldus Mat......



Wat in en intriest als je zo naar andere gelovigen kijkt....en vooral naa rhet katholisisme met zijn rijke tradities......

Het is gewoon een valse opmerking..... Engeltje smiley

Mee eens Engeltje smiley

Katholieke kerken zijn ook heel erg mooi, ja dan heb ik het gevoel dat ik in een echte kerk zit Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 maart 2013, 16:43
 
MAT170 schreef:
In openbaring staat dit erover En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder Het gaat hier om de ergste de moeder van de gruwelen en een moeder heeft ook dochteren.



Hoezo alleen "dochteren" ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 maart 2013, 17:10
 
MAT170 schreef:
In openbaring staat dit erover En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder Het gaat hier om de ergste de moeder van de gruwelen en een moeder heeft ook dochteren.

Bedenk wel dat jij een van die dochteren bent.
Dus als je afgeeft op de Katholieke kerk dan geef je af op jezelf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 maart 2013, 21:42
 
Mat, ik vind je opstelling naar de katholieke kerk niet zo netjes. Ik heb ook op de school met de bijbel gezeten waar nogal afgegeven werd op de katholieke kerk. Alsof de zware protestantse kerken de mensen geen kwaad hebben gedaan met hun angstinterpretaties. CM zit vol met mensen die het er moelijk mee hebben gehad en er maar heel lastig van loskomen.

De katholieke kerk is de voortzetting van de kerken van de eerste christenen. Ze hebben het geloof verspreid in Europa en ver daarbuiten. Ze hebben de traditie en studie vastgehouden door de Middeleeuwen heen. En in die duizend jaar zijn ook dingen fout gegaan. De veroordeling van Galilei, die beweerde dat de Aarde om de Zon draaide terwijl in de Bijbel ten onrechte stond dat het andersom was. En inderdaad: de praalzucht van de pausen in het begin van de zestiende eeuw, die met het geld van aflaten de bouw van de Sint Pieter wilden bekostigen. Naast deze en andere fouten hebben ze het geloof wel 20 eeuwen overgeleverd. Het protestantisme bracht aanvankelijk veel en noodzakelijke vernieuwing maar verzandde ook.

De redeneertruc die jij toepast met Openbaringen is bedenkelijk. Je legt er de katholieke kerk in terwijl je dat alleen kunt durven met antikatholieken om je heen. Want meer dan een vermoeden is het niet. Je hebt niets dat het bewijst of zelfs maar aannemelijk maakt. Dan is het kwalijk als je met de Bijbel in de hand 1800 miljoen katholieke gelovigen aan de kant zet. Als je iets beweert dat ten koste gaat van een dergelijke grote groep mensen, moet je dat heel erg hard aantonen. En dat kun je niet. Het is niet alleen vals het zo te doen, het is in wetenschappelijke zin zelfs falsifieerbaar wat je zegt. Kennelijk vind je alles vals wat niet overeenkomt met jouw kerkelijke en traditionele voorstellingen. Je roept om de haverklap dat alle mensen die anders denken dan jij een valse opvatting hebben. Leuk om in een kleine en bedreigde kring een vijandbeeld te kweken maar een bijdrage aan de exegese van Openbaringen vormt het niet. Theologen die Openbaringen willen verklaren, moeten ook nogal wat in hun mars hebben trouwens.

Katholieken zijn medechristenen die in een andere traditie zijn opgevoed en die je niet naar refonormen moet beoordelen. Ik heb zelf de bisschoppen in Nederland vanwege hun opvatttingen wel eens een stel rammelende fossielen genoemd. Maar de bisschoppelijke organisatie is niet hetzelfde als gelovigen aan de basis.

Katholieken komen uit een andere geloofsgemeenschap dan jij maar doen daarom als christenen niet voor je onder. Reformatorische broeders en zusters zijn medechristenen maar hun opvattingen, gewoonten en zeker hun denkwijze zijn absoluut niet de norm voor andere christelijke gelovigen.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 17 maart 2013, 00:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 maart 2013, 22:04
 
THOMAS968 schreef:
Mat, ik vind je opstelling naar de katholieke kerk niet zo netjes. Ik heb ook op de school met de bijbel gezeten waar nogal afgegeven werd op de katholieke kerk. Alsof de zware protestantse kerken de mensen geen kwaad hebben gedaan met hun angstinterpretaties. CM zit vol met mensen die het er moelijk mee hebben gehad en er maar heel lastig van loskomen.

De katholieke kerk is de voortzetting van de kerken van de eerste christenen. Ze hebben het geloof verspreid in Europa en ver daarbuiten. ze hebben de traditie en studie vastgehouden door de Middeleeuwen heen. En in die duizend jaar zijn ook dingen fout gegaan. De veroordeling van Galilei, die beweerde dat de aarde om de zon draaide terwijl in de Bijbel ten onrechte stond dat het andersom was. En inderdaad de prachtzucht van de pausen in het begin van de zestiende eeuw die met het geld van aflaten de bouw van de Sint Pieter wilden bekostigen. Naast deze en andere fouten hebben ze het geloof wel 20 eeuwen overgeleverd. Het protestantisme bracht aanvankelijk veel en noodzakelijke vernieuwing maar verzandde ook.

De redeneertruc die jij toepast met Openbaringen is bedenkelijk. Je legt er de katholieke kerk in terwijl je dat alleen kunt durven met antikatholieken om je heen. Want meer dan een vermoeden is het niet. Dan is het kwalijk als je met de Bijbel in de hand 1800 miljoen katholieke gelovigen aan de kant zet. Als je iets beweert dat ten koste gaat van een dergelijke grote groep mensen moet je dat heel erg hard aantonen. En dat kun je niet. Het is niet alleen vals het zo te doen, het is in wetenschappelijke zin zelfs falsifieerbaar wat je zegt. Kennelijk vind je alles vals wat niet overeenkomt met jouw kerkelijke en traditionele voorstellingen. Je roept om de haverklap dat alle mensen die anders denken een valse opvatting hebben. Leuk om in een kleine en bedreigde kring een vijandbeeld te kweken maar een bijdrage aan de exegese van Openbaringen vormt het niet.

Katholieken zijn medechristenen die in een andere traditie zijn opgevoed en die je niet naar refonormen moet beoordelen. Ik heb zelf de bisschoppen in Nederland wel eens een stel rammelende fossielen genoemd vanwege hun opvatttingen. Maar de organisatie is niet hetzelfde als de gelovigen.

Katholieken komen uit een andere geloofsgemeenschap dan jij maar doen daarom als christen niet voor je onder. Reformatorische gelovigen zijn medechristenen maar hun opvattingen, gewoonten en zeker hun denkwijze zijn absoluut niet de norm voor andere christelijke gelovigen.

Thomas

Dit is een heel mooi betoog, Thomas. Het doet me als katholiek erg veel deugd dit te lezen.

Er werden inderdaad in het verre verleden zaken gedaan door de katholieken die niet erg mooi waren. Ook nu komen zken aan het licht van bepaalde praktijken die nog niet zo lang geleden zijn. En daar ben ik echt niet blij mee. 2010 was een jaar van openbaring van delicten die aan het licht kwamen. Van sommige zaken was ik erg ziek omdat ik bepaalde mensen persoonlijk kende. Ik werd zelfs hier in het dorp belaagd door enkele omdat ik ook ooit een kloosterling was. Er was een afschuw voor 'ons'. Ik was verdrietig maar ook erg bang. Dat kan je soms niet beschrijven. Ik ben het niet eens met die handelingen en met het stilzwijgen van overste.

De protestanten hebben inderdaad ook bepaalde zaken gedaan die niet echt koosjer waren. Daar wordt nu over gezwegen dankzij de katholieke heisa.

Ik respecteer ieders geloofsovertuiging maar ik heb het soms moeilijk met het angsaanjagende gedoe in sommige kerken. Mensen die meer over de satan spreken lopen voorbij aan de kracht van de heilige Geest. Mensen die andere geloofsstrekkingen veroordelen of ander godsdiensten stellen zich ook niet op al als vredelievende christenen. Zulke mensen zijn dan ook in mijn ogen erg geindoctrineerd. Ik kan er niet anders over denken. Misschien is dat kortzichtig van mij maar als ik argument hoor die het tegendeel bewijzen wil ik heel graag mijn visie herstellen. Ik ben tolerant. Waren anderen dat ook maar eens op bepaalde punten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 maart 2013, 22:22
 
Deze laatste twee bijdragen vind ik super. Het is eenheid-versterkend en dat hebben we binnen de christelijke wereld zo nodig. Niet afzetten tegen elkaar maar verzamelen en samenbinden want verdeeldheid verzwakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 maart 2013, 22:27
 
JOL252 schreef:
Deze laatste twee bijdragen vind ik super. Het is eenheid-versterkend en dat hebben we binnen de christelijke wereld zo nodig. Niet afzetten tegen elkaar maar verzamelen en samenbinden want verdeeldheid verzwakt.

Mee eens! Ik schreef vandaag al op ander topic:

........Maar laten we dan niet zo snel het woord vals of goddeloos in de mond nemen en proberen anderen te overtuigen met wat bijbelteksten, die -uit zijn verband gerukt- ons toch wel uitkomen. Iedereen heeft zo op zijn zoektocht naar God een mening over wat waarheid is en dat mag ook, maar laat ruimte over voor mensen die anders denken. Denken dat jouw opvatting en mening de enige juiste is, laat geen ruimte over voor mensen die hun geloof anders beleven en een ander beeld van God hebben.
Als christenen verschillen we nogal onderling, dat is niet erg, zolang we elkaar maar blijven zien als medebroeders en –zusters, die ondanks de verschillen op weg zijn naar dezelfde mooie Toekomst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 maart 2013, 22:31
 
JANS221 schreef:
Mee eens! Ik schreef vandaag al op ander topic:

........Maar laten we dan niet zo snel het woord vals of goddeloos in de mond nemen en proberen anderen te overtuigen met wat bijbelteksten, die -uit zijn verband gerukt- ons toch wel uitkomen. Iedereen heeft zo op zijn zoektocht naar God een mening over wat waarheid is en dat mag ook, maar laat ruimte over voor mensen die anders denken. Denken dat jouw opvatting en mening de enige juiste is, laat geen ruimte over voor mensen die hun geloof anders beleven en een ander beeld van God hebben.
Als christenen verschillen we nogal onderling, dat is niet erg, zolang we elkaar maar blijven zien als medebroeders en –zusters, die ondanks de verschillen op weg zijn naar dezelfde mooie Toekomst.

Ik denk dat het niet erg is om es een keer iets niet zeker te weten en je vragen te laten zijn, juist omdat we een goed Fundament hebben. God weet dat ook al dat we met vragen in de hemel aankomen: nu zien we nog in raadselen ... en straks niet meer.


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 16 maart 2013, 22:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 maart 2013, 22:39
 
Zeker hoopvol om te lezen hoe deze mannen een krachtig licht opwerpen tegen het donkere doemdenken, de bangmakerijen en de beschuldigingen, het de een tegen de ander opzetten. Het is niet de manier waarop je naar je medechristenen hebt te kijken. Het haalt jezelf en anderen naar beneden en creeërt chaos.
Het is ons werk om op te bouwen en te helen, elkaar te versterken en te bemoedigen en dat hebben we ook nodig. Het volgen van Christus is geen zorgeloos leven in weelde maar wel een pad vol schoonheid, verkrijgen van inzicht en groei om met elkaar te delen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNEMARIE415





Berichten: 71

BerichtGeplaatst: zondag 17 maart 2013, 17:17
 
Ik ben ook erg blij met de reacties van deze twee heren; eindelijk iets opbouwends. Het is gemakkelijk een ander te veroordelen maar laten we eens beginnen met eerst naar ons zelf te kijken. Wat er in je eigen hart leeft en of je God inderdaad met je hele hart dient. Daar falen we toch allemaal in? En de Bijbel is sinds zijn ontstaan op verschillende manieren geïnterpreteerd en daar zijn vele doden door gevallen. Laten we daar van leren en ophouden met ons gelijk te halen. En dan moet ik denken aan de tekst waarin Paulus ons oproept om de ander uitnemender te achten dan jezelf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: zondag 17 maart 2013, 23:56
 
Make me a channel of Your peace- het gebed van Franciscus van Assisi.

http://youtu.be/mT8bybL_DqY
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 18 maart 2013, 09:13
 
En zo wordt Luther, na zoveel eeuwen de rug toegekeerd Gefrustreerde smiley Hoezo mantel der liefde Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: maandag 18 maart 2013, 14:47
 
[quote=THOMAS968]Thomas, ik kan me vinden in je opmerking dat het niet netjes is wat er diverse malen hiervoor aangehaald wordt. Ik persoonlijk heb niets tegen rooms kathlieken, maar evenzo ook niets tegen anders denkenden. Dat wil niet zeggen dat er op het gebied van de leer van de RK geen dingen gezegd mogen worden. Daarnaast ben ik het niet eens met je bewering dat de RK de voortzetting is van de kerken van de eerste Christenen. Allereerst is die verspreid door de apostelen, en vervolgens werd het makkelijker gemaakt door uitbreiding van het Romeinse rijk, waarin het christendom toenam tot aan de Keizer Constantijn de Grote, die het christendom aan het einde van de 4e eeuw tot staatsgodsdienst uitriep. In heel het Romeinse rijk gold dat. In die tijd is ook de geloofsbeleidenis van Nicea-constantinopel opgesteld, (die nu nog door zowel Rooms-katholieken als door protestanten wordt onderschreven) maar was er nog geen sprake van een Paus of iets wat daarmee te maken had. Pas in de 11e eeuw, na de werkelijke scheiding tussen het oost en west romeinse rijk kreeg je de latijnse kerk en de oosterse kerk, waarbij in de latijnse kerk de bisschop van Rome de plaats kreeg toegewezen als de werkelijke en rechtmatige opvolger van Petrus, tot die tijd was de bisschop van Rome niet meer als de leider van de bisschoppen, mooi gezegd "de eerste onder zijns gelijken", en alleen bij geloofstwisten had de bisschop van Rome de uiteindelijke beslissing in handen. Pas in de 13e eeuw, na de periode van de drie pausen, werd er één Paus aangesteld, en is het ambt van Paus gekomen met min of meer de gelijke betekenis als het huidige ambt van Paus. Door de macht van de RK en de besluiten in diverse concilies, welke vooral gericht waren op de macht van de RK en de rijkdom van de kerk in Rome, is er een voedingsbodem ontstaan voor de reformatie. En dat was er met name op gebasseerd, dat de leer van de Bijbel niet gelijk was aan de leer van de Rooms-Katholieke kerk. met name de mogelijkheid tot kopen van de zaligheid (aflaten), het erkennen van Maria niet als moeder van Jezus maar als moeder van God, en het verdienen van de zaligheid, en niet alleen de verdienste van Christus, waren de oorzaak hiervan. Het Protestantisme bracht dus geen vernieuwingen, maar ging terug naar de basisleer volgens de Bijbel. De Rooms-Katholieke kerk is dus niet gelijk aan de kerk van de eerste Christenen.
Dat de Rooms-Katholieke kerk het geloof verspreid heeft in europa en ver daarbuiten, is ook maar ten dele een feit. Allereerst de zendelingen binnen de toenmalige kerk maakte dat inderdaad mogelijk, maar ook het handelsverkeer binnen het romeinse rijk heeft dat mogelijk gemaakt, daarnaast de verschillende volksverhuizingen in die tijd. En niet te vergeten, de keuze van de Romeinse Keizer om het christendom als staatsgoedsdienst uit te roepen, heeft het christendom verspreid.

Dan iets over het aardig zijn richting het protestantisme: Tot de dag van vandaag is iedereen die gedoopt is, maar niet leeft volgens de leer van het Rooms-Katholieke geloof, volgens de statuten vastgesteld in het Concilie van Trente (16e eeuw en tot nu toe nog steeds geldig), een ketter, een eerloze. (het "Ananthema Sit" ofwel "in de ban is hij")


Laatst aangepast door
WILLEM618
op maandag 18 maart 2013, 16:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: maandag 18 maart 2013, 16:36
 
[quote=WILLEM618]

Als ik me niet vergis vond het Eerste Concilie van Nicea plaats in 325. De protestanten begonnen in de 14de eeuw. Dus de tekst die je net plaatste klopt niet helemaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: maandag 18 maart 2013, 16:39
 
[quote=FRANKT627]

Klopt helemaal Frank. Ik zeg ook niet dat protestanten het onderschreven bij het ontstaan in de 4e eeuw, maar de beleidenis van toen wordt ook door de Protestanten onderschreven. Mijns inziens klopt de tekst dus wel, en geeft aan dat er in de basis beleidenis juist veel overeenkomsten zijn, in plaats van op de verschillen te willen wijzen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 maart 2013, 00:22
 
De paus is waus, zeiden we op de basisschool al op het schoolplein. Daarmee was de kous af, en we speelden weer vrolijk verder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 maart 2013, 09:59
 
Ik geniet volop van de installatie van de nieuwe paus...Heel ontroerend, veelzeggend, erg christelijk...en oecumenisch...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 maart 2013, 14:45
 
[quote=WILLEM618]In veel protestantse kerken spreekt met over het katholicisme als een vervloekte afgoderij. Ik ben het ook niet altijd eens met wat mijn kerk misschien wel formeel leert. Als ik als lid van een PKN-kerk dit zou moeten onderschrijven dan zou ik nu weg zijn. Dat zal veel mensen ook veel te ver gaan. De moderne mens is wel lid van een kerk maar is dat niet vanwege de leer maar meer omdat men zich er thuis voelt. Dat opvattingen en wijze van pastorale omgang als juist of acceptabel ervaren worden is meestal genoeg. We denken zelf en hebben strikt genomen de kerk niet nodig. En als het te benauwd wordt, zoeken we iets anders, hoe vervelend ook. Vroeger waren er wel kerkscheuringen vanwege de leer, vaak op minimale punten. De verwijdering tussen gereformeerden en vrijgemaakt gereformeerden was zonder meer een menselijk drama. En nodig? Wie kiest vandaag de dag nog voor de gkv vanwege het standpunt over artikel 31?
Ook het onstaan van de HHK recentelijk gaf ook nogal wat ellende. Wat dat betreft blijft het calvinisme een repeterende breuk.

Thomas, die niet zo van kerkscheuringen houdt.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 19 maart 2013, 16:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 maart 2013, 16:43
 
FRANKT627 schreef:
Ik geniet volop van de installatie van de nieuwe paus...Heel ontroerend, veelzeggend, erg christelijk...en oecumenisch...

Vanmorgen flarden gezien en gehoord...en vanmiddag thuis dat nog even uitgebreider gedaan...
Ik weet niet veel over al deze zaken, maar heb het ook als ""mooi"" en ontroerend ervaren....
Kan dus begrijpen Frank...dat jij hebt genoten...zeker als je veel dingen bekend zijn ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: woensdag 20 maart 2013, 13:46
 
FRANKT627 schreef:
Ik geniet volop van de installatie van de nieuwe paus...Heel ontroerend, veelzeggend, erg christelijk...en oecumenisch...

Ben daar ook blij om Frank, en gelukkig voor veel mensen is er hoop op dat er een Paus is die in ieder geval dicht bij een hoop mensen staat. Het siert het hem dat hij eenvoudig blijft, en mensen opzoekt.

Geniet er van Lachende smiley

Ik kan er niet zo naar kijken als jij, maar dat is ook geen noodzaak. Wens je ook toe dat je nog veel momenten hebt waarin je van hem geniet.


Laatst aangepast door
WILLEM618
op woensdag 20 maart 2013, 13:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3